Programa 431: Alba Careta Group, Fèlix Rossy Live Quintet, Rebop Quintet+1, i un bonus de Donald Byrd, dimecres 25 de novembre de 2020.
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz ideada per l’Àlex García Giménez, company que porta també el Jazztk digital ràdio.
Doncs sembla que la pandèmia no ens abandona tot i que semblen disminuir els casos. Els ensurts que ens arriben des del Govern no és el que més ens convé, no. Ara sí, la Cultura, ara no, la Cultura...eps, perdoneu que algú s’ha equivocat...homeeee, una mica de tacte, que en aquests moments és important. Ho és més el que no fan, què és ajudar al sector Cultural que no són només els locals i empleats, i sí que és ajudar als artistes, músics, i demés persones relacionades amb el món cultural, i no només els autònoms. Perquè, què passa amb els molts artistes que es donen d’alta puntualment per un bolo, o per una temporada teatral, quan això passava? Doncs res, que per l’administració totes elles i ells semblen no comptar. Una barbaritat, relacionada també amb la manca de liquiditat, manca de pressupostos, però també per com els gestionen. No anàvem bé, no, i ara, encara anem pitjor. Dilluns sembla que ja podrem fer algun concert, no sé jo si també el farem el dissabte 28 a Sant Vicenç dels Horts. A veure què decideixen.
Bé i parlant de les músiques del programa, dir-vos que estaran dedicades a tres projectes a quintet, en un, i a quintet+1, en dos d’aquests. I són aquests: el de l'Alba Careta Group, "Alades"; el "Looking at the Surrondings" del Fèlix Rossy Quintet Live; el "The Leap" del Raphael Chevalier Duflot Rebop Quintet+1, músiques encabides més o menys en un post-Bop o neo-Bop, mentre que el bonus track serà del Donald Byrd, a tot Hard Bop, i el micro conte de Teresa Tuset.
Comencem ja amb les
músiques del programa d’avui, i ho farem amb el projecte...
“ALADES”
Alba
Careta Group
Editat
el 2020 per Segell Microscopi
Enregistrat
per Lex Tanger el 30 i 31 d’octubre de 2019 al Studio-2 Conservatorium van
Amsterdam
Editat
per Alba Careta
Mesclat
i masteritzat per Francisco Duque a l'estudi Camaleao.eu de Lisboa
Produït
per Alba Careta
Producció
executiva: Segell Microscopi
Alba
Careta, trompeta
Egor
Doubay, saxo tenor
Adrián
Moncada, piano
Jort
Terwijn, contrabaix
João Guerra, bateria
Tots els temes són de l’Alba Careta, excepte “Corrandes d’exili” que és de Lluís Llach i Pere Quart.
Doncs estem davant un projecte de 8 temes i prop de 45 minuts d’unes músiques molt personals a tot Bop, post o neo. Els ritmes i tempos també són variats havent-hi temes que comencen delicadament per després desenvolupar-los a tot Swing i tempo doblat, en alguns casos. Un dels més delicats és el “Brown Candles” comença delicadament a contrabaix i piano, per després fer la melodia afegint-s’hi en duet els dos vents. Un altre és la preciosa versió que en fan de les “Corrandes d’Exili”, sobre un text de Pere Quart que Lluís Llach es va encarregar de musicar, i que Alba ha volgut també cantar i Egor solejar amb el seu tenor. Una mica més viu és el tema més curtet “Apology”, a duet de trompeta i piano d’en Moncada. Terwijn comença a contrabaix sol i de moment delicat també “The End of It”; tot i aixó i ja amb la melodia a càrrec de la líder i posterior del saxo tenor, el tempo ja s’intueix farcit d’un delicat Groove, el qual es veurà desenvolupat en els moments següents i més encara en els solos. Amb el dolç piano d’en Moncada comença el “Tell me the sad part of the story”, cantant la líder la maca i curta tonada. Ben aviat canviarà tot plegat pel que fa a tempo i ritme, esdevenint càlid per situar-nos d’alguna manera en aigües caribenyes. I amb “Saber” en João Guerra inicia el tema ja amb una curta intro de bateria amb el ritme i tempo del tema, una mica més viu que els anteriors. La melodia la fan de nou els dos vents, marcada aquesta també per qüestions rítmiques. I el “Guille’s calm” comença delicat també a duet de piano i trompeta, afegint-s’hi ben aviat el tenor i la resta de companys. El tema té però canvis de ritme i de la pròpia melodia en la part B del tema. Tot i així, la líder tornarà a la delicadesa de la primera part en el seu solo. I Dubay ho farà en la segona part, més potent. I ja finalment, el tema més vital és el “Oceans”, ja començat a tot tempo amb la melodia feta a duet, per després iniciar una sèrie de “quatres” entre Careta i Doubay, amb la resta de la base rítmica amb tot el suport. Tot i això, hi haurà també diversos breaks posteriors, cosa aquesta, la de canviar la dinàmica rítmica del tema que sembla “marca de la casa” de la líder, Alba Careta.
I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web d’aquest disc de l’Alba i Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/alba-careta
I per començar crec que serà una bona idea fer-ho amb el delicat tema...
8.- Brown Candles (Alba Careta) 4m09s
Doncs ja veieu amb quina maca balada hem començat el projecte de l’Alba Careta i el seu grup internacional, de companys estudiants de màster al Conservatorium van Àmsterdam. Una composició delicada, amb un so força càlid de la seva trompeta. També és així el del saxo tenor de l’ Egor Doubay. Ells dos l’han començat fet la melodia a duet i amb acords del piano enriquint-ne la melodia. Els solos els han compartit Careta i Doubay a mode de repartiment de compassos, primer fent-ne 12, i després menys per finalment fer-ho ells dos junts tot i recolzant-se mútuament per arribar a la dolça melodia i acabar el tema delicadament. Preciós tema per començar a gaudir de les músiques del projecte de la jove trompetista d’Avinyó.
I dir-vos que al blog
us posaré la biografia de l’Alba Careta.....
L’Alba Careta, alada, vola lliure i elegant amb la seva música sincera i fresca. Alba Careta Arnaus (Avinyó, 1995) amb només 25 anys presenta “Alades”, el seu segon disc com a líder. Dos anys després d’irrompre amb força a l’escena jazzística, no tan sols catalana, sinó a l’àmbit europeu, amb “Orígens”, un àlbum molt alabat pel públic i la crítica que li va valer el Premi Enderrock 2018 a millor àlbum de jazz. Després de cursar el Màster en Trompeta Jazz al Conservatorium van Amsterdam, la líder de l’Alba Careta Group torna a casa per continuar el seu projecte enèrgic, trencador i proper acompanyada dels músics més prometedors de l’escena catalana del jazz.
I dir-vos que al blog
us posaré més informació relacionada amb aquest projecte.....
Aquest nou projecte d’Alba Careta Group, “Alades”, és el recull de les últimes composicions de la trompetista avinyonenca inspirades en les vivències dels seus anys a Holanda, i que ara prenen forma en aquest nou treball a través del llenguatge del jazz més sincer, orgànic i emocional. En certa manera, “Alades” és una mena de continuació de “Orígens” (Blue Asteroid Records, 2018) i tanca la seva etapa d’inspiració holandesa. “L’enyor de viure lluny de casa, la curiositat per saber on ens portarà la vida, i les ganes d’estar al costat de les persones que més m’estimo, són alguns dels sentiments que podeu trobar al nou disc”.
I seguim amb un altre magnífic tema de la líder....
2.- The End of It (Alba Careta) 6m58s
Doncs Alba ens ha tornat a corprendre amb aquest altre delicat tema, ja però amb una mica més de tempo. Un tema que s’ha anat desenvolupant més enèrgicament a partir d’uns inicis molt dolços amb la melodia a càrrec dels dos vents, fins arribar de nou a una calma tot just a l’inici del solo del saxo tenor Egor Doubay. El contrabaixista ha estat marcant una línia potent per pulsió, mentre el baterista primer al canto de la caixa i després obertament sobre els parxes i diferents estris, han fet córrer la màquina rítmica alhora que el saxofonista ha volat vers les altures amb ells tres, amb també el pianista recolzant-lo amb acords puntuals. Magnífic solo d’aquest jove tenor, amb un so un tant Joe Henderson i fraseig i llenguatge força personals i plenament jazzístics. El trio base, comandat pel pianista, ha seguit recorrent el tema. L’ Adrián Moncada al piano, ha començat el seu solo amb una insistència percutiva molt notòria. De fet aquesta motivació en la manera de prémer les tecles del piano el sembla caracteritzar. Tot i això, l’hem pogut escoltar també amb unes línies melòdiques més lligades i delicades. Un altre bon descobriment d’aquest projecte que ens aporta tanta fe en el futur del Jazz. I el final, delicat, ha estat preciós.
Actualment Alba Careta forma part de diversos projectes, a part d'Alba Careta Group, com Balkan Paradise Orchestra, Alba Careta i Santi Careta (Projecte Sons d'un país), Alba Careta & Ferran Jaumira Duo, Las Albitas... entre altres. Des que va començar a estudiar fins al dia d'avui ha participat en diverses formacions com “A la Big Bom Band” de Sallent, Cardona Jazz Quartet, Mamihlapinatapai, STOKA Ensemble, NSJO (Jove Orquestra de Jazz d’Estudiants Holandesa, 2015) JM Jazz World Orchestra (2016), MB Big Band, Ping-En Hung Quintet...
Un enregistrament tan
sorprenent, fresc i motivador com el seu àlbum debut, però més madur, més
atrevit i més rodó. Recull algunes de les composicions inspirades a partir
d’impressions i experiències que li han quedat, de tots aquest anys lluny de
casa, una època vital tan important per a l’Alba i tan fructífera creativament. Totes les composicions són
originals de la trompetista, menys la inspiradíssima i preciosa versió de les
“Corrandes d’exili” de Pere Quart.
Temes molt diversos, però tots molt interessants, amb els denominadors comuns
de la frescor, l’energia i la intensitat amb què es toquen: “toco i composo a
partir de les meves experiències intentant arribar a les persones que
m’envolten”.
I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.
I encara proposo que escoltem el tema....
3.- Oceans (Alba Careta) 5m19s
I quin altre tema més impactant, sobretot pels canvis rítmics que hi encabeix. Això ens mostra el tarannà de la compositora, gens clàssica en l’aspecte compositiu dels temes pel que fa a l’estructura clàssica, la de mantenir un ritme durant tot el tema. El tema ha començat amb una potència increïble, de ritme i a un tempo força viu, amb melodia a càrrec dels dos vents i un suport impressionant de la base. Després de la melodia del tema, els dos vents han tornat a compartir compassos en els seus solos, i també al final, s’han ajuntat a mode de solo col·lectiu de dos. Després de desenvolupar tot el tema a aquest tempo hem tingut el primer “break”, després que tot el quintet hagi anat frenant la màquina fins arribar-hi. Els primers instants han estat a duet de piano i trompeta, però ben aviat ella s’ha quedat sola, desenvolupant la seva càlida aportació solista. La potència inicial ha tornat a aparèixer de manera contundent, tot i que només ha estat una curta repassada del tema per ja ben aviat donar pas al solo del pianista Adrián Moncada. L’hem escoltat de nou amb una altra magnífica intervenció, i amb la base de bateria i contrabaix amb una contundència brutal, tot i recolzant-lo en la seva interpretació. I el tema l’han acabat de cop, després d’haver fet unes notes rítmicament potents, com ha estat el tema.
I per tirar endavant aquest nou projecte, l’Alba ha format un grup inèdit, amb la incorporació de quatre músics nous, joves emprenedors musicals amb forta projecció de futur, com ella mateixa, amb els quals s'entén a la perfecció: Egor Doubay al saxo tenor, esplèndid i en plena forma durant tot el disc; el pianista Adrián Moncada, exquisit puntal entre els solistes i la rítmica; infal·lible i punyent Jort Terwijn al contrabaix; i fantàstica feina del bateria João Guerra sempre empenyent i motivant a la resta amb gran varietat de registres. L’Alba sent admiració i té plena confiança en els seus companys de viatge, “Simplement he ajuntat amics amb qui em sento bé tocant; això és el que fa que després ens sentim bé a l’escenari i a fora”. Aquesta amistat, aquesta connexió, queden absolutament paleses en el nou disc “Alades”.
L’anterior disc d’Alba Careta Group va recórrer sales i festivals com: Bimhuis d’Àmsterdam, Summertime Festival de l’Haia, Jamboree Jazz Club, La Bóveda de Saragossa, La Nova Jazz Cava de Terrassa, Festival de Jazz del Soberao (Sevilla), Nits d’estiu de la Pedrera, Teatre Kursaal de Manresa, Sunset Jazz Club de Girona… entre d’altres.
Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.
I ja acabarem aquest projecte amb el tema..
1.- A saber (Alba Careta) 5m17s
I amb aquest altre gran tema de l’Alba Careta hem acabat el seu repàs al seu projecte. Ja heu pogut escoltar quina trempera de tema, i en general de projecte. Quins bons i joves instrumentistes hem pogut escoltar, i quines músiques, les de la líder i trompetista. Tema aquest començat ja amb una consistència rítmica d’aspectes ternaris, per com hem escoltat bateria i contrabaix, el primer, situant-nos en ambients percutius de ritmes caribenys. El tema l’ha començat João Guerra amb la força comentada, i ben aviat els dos vents fent la melodia, també marcada per notes repetitives i rítmica inclosa. La segona part del tema, la B, també m’ha semblat magnífica, pel canvi tonal i per com l’han desenvolupat els dos vents, en un tema que comparteixen per l’estructura i forma, amb el pianista. Aquest ha estat qui primer ha desenvolupat el seu solo, i ai las, suau que l’ha fet, i compartit amb el contrabaixista qui sembla haver-lo desenvolupat més. Seguint aquesta seqüència s’hi ha afegit la líder a la trompeta amb una clara sonoritat, identificativa, amb un so personal, el qual ja ens hem fet nostre, dient-nos que aquest és el seu so. El final ha estat molt dolç, tot i haver passat per moments d’improvisació col·lectiva, al menys dels dos vents, cosa habitual en aquest projecte. Magnífic Alba Careta. Magnífics i elaborats temes, alhora que molt ben interpretats i amb un pulsió rítmica imponent i variada.
Per la seva part, la líder del grup es mostra aquí molt segura amb la trompeta, amb alguns apunts tècnics certament difícils, i captiva amb un so ben particular que beu de fonts d'inspiració ben diverses (les sonoritats folks balcàniques i la seva admiració per Ambrose Akinmusire hi són ben presents) però que ella assimila amb tota naturalitat per tocar de forma original i personal. “La música va més enllà de les paraules, ens connecta a través de les emocions i els sentiments, ens remou sense necessitat de ser traduïda a cap idioma”. En aquest nou disc ens ho demostra: música engrescadora que ens fa vibrar, ens emociona, ens posa contents, ens fa ballar, en definitiva, toca a les emocions i als sentiments.
I després d’aquest molt bon projecte d’Alba Careta, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Teresa Tuset......................
Gràcies Teresa per sempre fer-ho amb la teva empenta i vitalitat narrativa, alhora que magnífica inventiva.
I nosaltres seguim
amb el següent projecte a quintet, però ara ja amb una convidada....
“LOOKING AT THE SURROUNDINGS”
Fèlix
Rossy Quintet Live
Editat
el 2020 per Underpool UNDP-046
Enregistrat
en viu al Nota 79 el 17 de juliol de 2019, excepte el #6 a la Pedrera, el 27 de
juliol de 2018.
Mesclat
i masteritzat per Antonio Crevani
Disseny
portada, d’Ana Golobart
Produït
per Fèlix Rossy i Underpool
Fèlix
Rossy, trompeta
Tomeu
Garcias, trombó
Davis
Whitfield, piano
Ben
Tiberio, contrabaix
Andreu
Pitarch, bateria
I la col·laboració de
Rita Payès, trombó #4, veu #5
Tots els temes són de Fèlix Rossy excepte #1 d’Andreu Pitarch, #3 de Wayne Shorter i #7 de Davis Whitfield.
I aquest és un projecte enregistrat en viu, com ja he comentat, i per això la llargària dels 7 temes i la durada del disc, de quasi una hora de magnífics temes del líder, l’estàndard de Shorter, alhora que els dos temes de Pitarch i Whitfield. I tot i ser un directe, dels 7 temes n’hi ha 4 que estan encabits en les balades o similars per tempo i melodies, com per exemple el que li ha dedicat a la seva mare, Ana Golobart, “One for Ana”, iniciat dolçament pel Davis al piano amb una “intro” preciosa per després afegir-s’hi el líder a la trompeta. I és així de delicat el tema de Shorter “Infant Eyes” iniciat a “intro” de trombó d’en Tomeu per després afegir-s’hi la resta, ja amb la coneguda melodia. I el tema del líder que titula el disc “Looking at the Surroundings” és també delicat de tempo, essent una recurrent frase que va pujant tonalment a cada passada, cosa que canviarà en les improvisacions, la única d’aquest tema, la del jove pianista americà Whitfield. I l’”Incandescent” és un altre tema del jove líder i trompetista, iniciat ja amb la melodia a duet de trompeta i trombó, amb una base rítmica recolzant als solistes en un tema on l’aspecte rítmic és força important i interessant, amb Tiberio al contrabaix essent qui primer executi els solos. I el Blues del projecte és també un tema del Fèlix, i aquest és també un dels tres temes que varen durar més de 9 minuts, coses aquestes que solen passar en els directes. El tema està dedicat al Kike, ara per ara no sabem qui és aquest “Kike’s Blues”, amb tot el Swing del món i a un tempo mèdium, iniciada la curta melodia també a duet de trompeta i trombó. Pitarch a la bateria els segueix amb un magnífic solo, cosa que repetirà dues vegades amb la resta de companys. I ja més viu és el “Changes”, de l’Andreu Pitarch iniciat per notes de contrabaix i piano, ben marcades, per després, amb tots els aires del Hard Bop iniciar la melodia a duet dels dos vents i seguidament i a tot Swing també el primer solo del pianista americà. I ja finalment, el “Back & Forth”, tema de Davis Whitfield és també força viu de tempo, alhora que darrer track del disc. De fet l’anterior tema comentat és el primer track, essent primer i darrer els més ràpids del disc. I ja sabeu la varietat que hi ha entremig. En aquest darrer track, el “walking” del contrabaix ens fa viure el Swing d’una manera increïble entremig del solo de líder a la trompeta.
I dir-vos que al blog
del programa us posaré l’enllaç a la pàgina web del bandcamp del disc d’Underpool i Fèlix Rossy:
https://underpool.bandcamp.com/album/looking-at-the-surroundings
I proposo que comencem amb el tema del líder...
5.- Incandescent (Fèlix Rossy) 9m16s
Doncs amb aquest llarg tema hem començat el projecte del Fèlix Rossy a quintet, i en aquest tema havent escoltat la veu de Rita Payés, seguint la melodia amb els vents. Això va ser al Nota 79 on la van convidar a pujar a l’escenari a fer aquest i un altre tema. La melodia l’han iniciat veu, trompeta i trombó, ja però amb un tarannà rítmic inclòs, i amb tot el recolzament de la base rítmica. El contrabaixista Ben Tiberio ha estat qui primer ha iniciat els solos, fent-lo amb una força rítmica i pulsió un tant percutiva també. L’hem escoltat també desenvolupant l’aspecte harmònic amb una clara relació, tot i situar-se sovint més enllà de les notes de l’acord. Fèlix s’ha llençat a la piscina ben aviat, per com ell s’immisceix en el tema i l’estira més enllà del que està escrit. Les seves escales són força inversemblants, la seva creativitat, sembla no tenir fronteres. Més acadèmic ha estat el solo del pianista Whitfield, amb qui l’uneix, com amb tots ells, una gran amistat. Amb ell, i alguns més, van venir ja fa alguns anys al Jazz Club La Vicentina, on ens van fer una magnífic concert. Un pianista súper reconegut a l’àrea de New York posseïdor d’una exquisida tècnica, el qual ha fet un llarg i sòlid solo farcit de Swing. La seva pulsió és d’un estil diferent de l’anterior pianista, no tant percutiu. El seu solo ha estat ple de recursos i força melòdic, alhora que amb una mà esquerra recolzant amb l’harmonia les línies solistes de la dreta. El retorn a la melodia del tema ens l’ha apropat al final, al qual hi ha arribat delicadament. Abans però, l’Andreu a la bateria ha fet la seva aportació solista, molt reeixida, la d’aquest jove baterista carregat d’un delicat Groove.
I Roger Roca ens parla del disc i diu
que: “Looking At The Surroundings”,
és la seva manera d’oposar-se a l’individualisme del món d’avui, de reivindicar
la col·lectivitat. De mirar més enllà d’un mateix. La peça dóna títol al primer
disc del Fèlix Rossy Quintet, gravat
en directe al Nota 79 de Barcelona després de dues gires tots junts.
Perquè aquesta música surti bé, perquè voli com vola a “Changes” i a “Back And
Forth”, perquè t’acaroni com a “One For Ana”, perquè t’envolti, majestuosa, com
t’envolta a “Looking At The Surroundings”, la complicitat ho és tot.
I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.
I seguirem ara amb el Blues del projecte...
4.- Kike’s Blues (Fèlix Rossy) 9m12s
I com sempre us dic, si hi ha un Blues en el projecte, Blues que poso. I aquest dedicat al Kike doncs us haig de dir que ha estat magnífic. Els Blues no tenen cap misteri. Solen tenir 12 compassos i inicialment tenien només tres acords; sort que Parker i d’altres més els van enriquir afegint-hi acords i seqüències II-V-I diverses, convertint-los en quelcom més, molt més, que l’estructura bàsica inicial. Sempre parlem del Blues en el Jazz, aquest, farcit d’harmonia on la improvisació ja no sols és la de fer-ho amb una escala pentatònica menor o escala de Blues. Ja heu pogut escoltar que després del primer chorus del tema, l’Andreu a la bateria ja s’hi ha posat fent-ne també un chorus solista, així com molt delicat. Un següent chorus de melodia a dos vents, trompeta i trombó, ha permès al baterista tornar-hi. Davis al piano és qui primer s’hi ha posat, desenvolupant un magistral solo. Sovint l’hi hem escoltat algunes notes d’aquelles que diu l’amic Geni Barry “que fan mal” pel fet d’estar fora dels acords, però que són les que més ens sorprenen. Ha estat en tota la seva interpretació increïble, sense oblidar el Swing que ha vingut també de la magnífica base de dos, Tiberio i Pitarch, aquest amb un solo delicat deixant pas al solo dels trombons. Jo diria que els solos posteriors, a trombó, han seguit aquesta lògica...primer el de Rita Payés i posterior el de Tomeu Garcias, perquè m’ha semblat escoltar-ne dos, no sé què us ha semblat a vosaltres. Pitarch a la bateria ha fet de nou un solo magistral, delicat i d’un chorus, a mode d’introducció al solo del líder a la trompeta. Fèlix ha estat de nou impredictible, per creatiu, i de nou amb l’estil més agosarat i autodidacta per com improvisa, ell sempre a la seva bola fent-ne tres increïbles chorus al seu estil farcit de modernitat i molt personal. I el tema l’han acabat de cop, tot i recuperant la melodia després que el baterista fes un altre chorus en pla solista.
I segueix en Roger Roca dient que: en aquest quintet, el Fèlix, a més de bons músics, hi té còmplices. Amb el bateria Andreu Pitarch son amics des dels deu anys. Amb el pianista Davis Whitfield, un d’aquests músics extraordinaris que el Fèlix porta de tant en tant dels Estats Units quan aquí encara no els coneix ningú, es van fer amics d’adolescents. El mallorquí Tomeu Garcias, un dels secrets per descobrir del jazz local, el va conèixer quan aquest va aterrar a Barcelona per estudiar. Ben Tiberio, un contrabaixista en alça a l’escena de Nova York, tanca el cercle d’un quintet que s’estrena en disc amb una convidada, Rita Payés, que posa veu i trombó en dues peces. El Fèlix diu que tot plegat va ser un concert “íntim, misteriós i potent”. Tant de bo haver-hi sigut. Quina sort que n’han fet un disc.
També tenim una bona
col·laboració amb l’editorial basca Errabal
Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que
els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva
pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
Doncs acabarem aquest projecte amb el tema de l’Andreu Pitarch..
1.- Changes (Andreu Pitarch) 6m39s
I els dos temes més ràpids del projecte són aquest, 1er track i el “Back & Forth”, tema del pianista Davis. Crec que tots dos són magnífics però jo he optat pel de l’Andreu. El tempo és impressionant, el Swing hi és per descomptat, i ja heu pogut escoltar que el “Walking” que sempre diem, en aquest ha estat més un “Running” per com anava a tot tren el contrabaixista Tiberio. Un tema iniciat per notes rítmiques de contrabaix i piano a mode de curta “intro” però també notes de motiu importants. La melodia a càrrec dels dos vents, l’hem pogut escoltar també per com de rítmica és escoltant-los en algunes frases característiques del tema. La base rítmica, en recolzar-los en aquests moments, ens els fan entendre i copsar molt més. Davis ha estat qui s’ha desfermat en una interpretació magnífica desenvolupant la seva particular visió de l’harmonia del tema, creant unes línies melòdiques precioses, i tot això a un magnífic tempo fast. Com gestiona ambdues mans, amb una esquerra harmoniosa recolzant la dreta lleugera i gràcil a la cerca i captura de noves melodies. El líder l’ha seguit amb un altre esclatant solo, per com es lliure, s’entrega, es deixa anar i els desenvolupa. Fèlix ha fet de nou una intervenció potent, sòlida, i farcida de recursos estilístics i tècnics, on hi hem copsat de nou el seu bon gust interpretatiu. Tiberio al contrabaix ens ha mostrat de nou la seva molt bona tècnica i manera percutiva de polsar les cordes de la “berra”, alhora que la manera com crea les noves línies melòdiques. Han recuperat el tema, i l’han acabat d’aquella manera que sempre dic, que en un directe s’allargaria segons públic i músics. Doncs res, que amb aquest tema dono per finiquitat aquest projecte del Fèlix Rossy Quintet i Rita Payés, a qui hem escoltat també.
I després d’aquest
projecte, acabarem amb el tercer que ens queda, també de quintet i aquesta
vegada amb un de més, o sigui, quintet+1 anomenat...
“THE LEAP”
Raphael
Chevalier Duflot – Rebop Quintet + 1
Editat
per rebop.fr
Enregistrat
per Julien Basséres el 8 i 9 d’abril de 2019
Mesclat
i masteritzat perJulien Basséres el 10 de maig i 4 de juny de 2019
Produït
per Raphael Chevalier Duflot
Gabriel
Levasseur, trompeta
Pablo
Arias, saxo alto
Arnaud
Desfrez, saxo tenor
Jean
Kapsa, piano
Emmanuel
Forster, contrabaix
Raphael Chevalier Duflot, bateria
Les composicions d’aquest projecte les comparteixen més o menys equitativament els membres del grup.
I aquí tenim 10 temes
i prop d’una hora de magnífiques músiques encabides en l’ona més Bopper. I
bàsicament, el projecte té un tarannà vital per tempos i ritmes, havent-hi però
una preciosa balada, composta per Forster
“5:30 am”, l’ha iniciat el trompetista Levasseur
fent la delicada melodia afegint-s’hi el Pablo
a l’alto i posterior preciós solo. I tot i començar delicadament, a tempo
mèdium i a tot Swing, “The Taste of White”, tema del trompetista Levasseur, esdevindrà quelcom més vital
a mida que es vagi desenvolupant el tema, ell primer en les improvisacions. I
un tema de Pablo Arias, “Brave
Paul”, també comença delicadament fent melodia amb el trompetista que per
majestuosa sembla una “intro”, mentre el líder i baterista desenvolupa tota una
línia solista a la bateria. I el canvi vindrà de la mà de la pulsió del
contrabaixista Forster i les seves
rítmiques notes. I el tema del líder i baterista Chevalier Duflot “Conversation with a CockRoach”, ja comença amb
una delicada pulsió rítmica, tot i aparèixer el Swing en el que seria la part B
del tema, tot plegat a tempo mèdium high i primer solo de Arias. I un altre tema compost pel contrabaixista és “Callin
Miss..”, iniciat ja amb una pulsió força funk, per com el piano i resta de la
base desenvolupen la línia mestra del tema, amb una melodia de vents i solo
primer de l’alto del Pablo, tot
encara a tempo mèdium potser una mica més vital on tindrem tot el Groove del
món. I l’altre tema del saxo alto amic nostre, “Indestructible Cocotte”, (de
fet va ser Pablo Arias qui es va
interessar en el nostre programa i va fer mans i mànigues perquè algú m’enviés
el disc) té encara més tempo ja marcat pel baterista pels cops al canto de la
caixa, posterior entrada de baixista amb la seva línia, acords del piano, per
ja afegir-s’hi tota la secció de vents a la vegada fent la melodia, encara amb
aires funk, també i tot el Groove del món. I el tema del saxo tenor Desprez, “Transitions”, comença a un
tempo vital per notes base de la mà esquerra del pianista, afegint-s’hi la
resta de la base rítmica, per després fer-ho els vents en la melodia, en un
tema a ritme ternari i primer solo del compositor, a un plus més de tempo i
Groove brutal. I el tema del pianista Kapsa
“Grand Concourse” el comença ell marcant tempo i ritme ja d’entrada amb una
“intro” repetitiva que també faran els vents, per després i en un canvi
exquisit en la primera passada per la melodia i posterior solo del compositor i
aparèixer ja el Swing amb un “walking” immens del contrabaixista. I un altre
tema del contrabaixista Forster,
“Allégresse”, el comencen els vents amb una melodia entretallada també per la
pulsió de la base rítmica, apareixent el Swing en lo que seria el pont del
tema. Amb aquest swing iniciarà els solos el trompetista Levasseur tot plegat a un tempo viu magnífic. I ja finalment, tenim
el tema més vital del projecte a tot blues, “Maceda Blues”, tema del saxo tenor
Desprez, el qual serà qui primer
encetarà la tanda de solos amb un Swing brutal amb un més que “walking” del
baixista, o sigui a tot “running” l’Emmanuel.
Magnífic tema per així acabar la presentació del projecte en l’aspecte rítmic,
i sempre de menys a més, coses de la casa, del nostre programa.
https://raphaelchevalierduflotrebopquintet1.bandcamp.com/album/the-leap
I per començar aquest projecte crec que podem escoltar el tema del trompetista..
7.- The taste of White (Gabriel Levasseur) 5m15s
Doncs seguim el programa i ara ho fem amb aquest molt bon projecte que m’ha arribat des del país veí, França. I vet aquí que ens trobem ja d’entrada amb un altre tema on el trompetista hi és força present, car, n’és el compositor i ha estat el primer solista. Un bon tema aquest “The taste of White” d’aquest quintet+1 francès liderat pel baterista Chevalier. Magnífic i delicat Swing el d’aquest tema alhora que bona composició i bones les intervencions solistes del trompetista, pianista i contrabaixista, aquest darrer tot just abans de recuperar tots plegats la melodia i acabar-lo de la mateixa manera que l’han començat. Una melodia que semblen haver fet els tres vents alhora a l’inici i al final. El solo del trompetista ha començat amb el tema més pausat i el seu so és un pèl més brillant, fent però recorreguts per la zona aguda de l’instrument amb escales inversemblants, i ens ha impressionat també el bon gust alhora de confeccionar les noves línies melòdiques. El pianista Jean Kapsa, ha acaronat les tecles del seu piano amb la mà dreta, alhora que també l’esquerra ho ha fet acompanyant-se amb els acords adequats. La seva pulsió és lleugerament percutiva, amb un bon llenguatge, també, i aquest també fa referència als altres dos pianistes ja escoltats. El swing permanent del tema va a càrrec del “walking” del contrabaixista Forster i el “Ride” de la bateria del líder. Exquisidesa de solo al piano que ha donat pas al del contrabaixista, també amb el tema més aturat pel break inclòs, on només ell, piano i bateria han seguit el tema. I ja heu escoltat com l’han acabat, recuperant la melodia i fent-ho molt dolçament. Un preciós tema per començar aquest molt bon projecte anomenat “The Leap”.
Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.
I seguim amb un altre
magnífic tema d’aquest projecte, ara del nostre amic...
1.- Indestructible cocotte (Pablo Arias) 6m01s
Abrera. I un bon tema
per començar aquest projecte de la formació resident a París.
I aquest és un bon tema de l’amic Pablo Arias i ja heu pogut escoltar què “funky” ha estat. Un tempo molt maco i una rítmica a moments delicada i les més de les estones, força consistent. I el tema ha acabat, i ja sabeu què dic, que en un directe s’allargassaria segons públic i músics. I el tema ha començat ja amb la base rítmica, primer bateria, després contrabaix i finalment piano, marcant-nos el camí per on anirà tot plegat. Els vents han fet la melodia alhora en un tema d’estructura de 32 compassos i de la forma AABA, notant-se perfectament el canvi tonal alhora que canvi rítmic en el pont. El compositor i saxo alto és qui primer ha començat els solos, fent-ne un de “llibre”, per com l’ha trenat, però també pel preciós so, americà i modern, que li treu del seu alto. I és que ha quallat una magnífica improvisació amb tot un reguitzell de frases lligades de gran factura, alhora que arpegis inversemblants i motius repetitius molt interessants i efectistes. Si us hi heu fixat, a la darrera A del solo, s’hi afegeixen la resta de vents tot i acompanyant-lo fins el final, cosa que faran en totes les intervencions solistes. Desprez al saxo tenor ha fet una altra reeixida improvisació amb un so força brillant a moments, ple, musculós que en diem i en l’ona Michael Brecker, i també pels sons metal·litzats. El pianista Kapsa els ha seguit amb un bon solo delicat alhora que un tant percutiu. Ha fet gal·la de recursos i frases repetitives i sempre ha estat totalment recolzat per contrabaix i bateria, l’un marcant un ritme persistent i l’altre fent una línia de baixos que sona a motiu principal. I el tema ha acabat com si d’un directe es tractés, ja ho heu escoltat.
Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.
I encara podrem escoltar un altre tema, ara del saxo tenor...
3.- Transitions (Arnaud Desprez) 5m16s
I de quina manera més persistent ha començat aquest tema, amb la mà esquerra del pianista marcant la línia a seguir. I és que l’han acabat de la mateixa manera, recuperant la melodia del tema, però primer sempre hi ha la mà esquerra del pianista Kapsa, en un tema de lo més ternari possible. Després d’aquesta mà del pianista ha aparegut la curta melodia a càrrec dels vents, melodia de dues parts acabades ambdues per la línia pianística comentada a l’inici. Hi ha però una mena de “pick-up” dels vents que semblen donar-li l’entrada al saxo tenor i compositor del tema Desprez el qual es llença al buit en un altre solo força potent per so un pel estripat, alhora per com desgrana un torrent de notes a una velocitat esfereïdora a lo més Brecker possible. Demostra tenir una tècnica força impressionant alhora que creativitat a dojo i energia desbordant. Cosa més tranquil·la és la feina del pianista Kapsa ell en un altre solo sòlid, ara potser un pèl més percutiu sobretot en la part baixa del registre. Igualment es mostra sobri i elegant en les seves intervencions, i sempre amb els altres dos de la base rítmica al seu darrera, i tots tres, sempre al darrere dels corresponents solistes. I com ho ha fet també el trompetista Levasseur, iniciant-lo delicadament amb una línia repetitiva que ens ha situat en el tema. Ell l’ha desenvolupat pujant com li agrada al registre agut, que no als súper aguts, tot i que també. Demostra tenir una molt bona tècnica i la seva sonoritat i tècnica tenen un gran nivell, com la resta de companys.
I per acabar aquest projecte, crec que quedarà força bé el magnífic tema del pianista....
5.- Grand Concourse (Jean Kapsa) 5m14s
I aquest tema del pianista que han acabat de cop, l’han començat de nou amb una gran persistència rítmica. De fet ha estat ell qui ho ha fet matxucant les tecles del piano com heu escoltat que ha fet en l’inici del tema a mode d’intro. La melodia l’han fet de nou els vents en un tema amb una estructura i forma un pèl més complexa pels canvis encabits. Haureu notat com ell mateix ha fet una sèrie de compassos després de la intervenció dels vents, seguint ells tot just abans de començar els solos a tot Swing. Un tema elaborat tot i deixar la part dels solos més tranquil·la, sense massa canvis, i d’aquesta manera hem pogut escoltar el llarg i magnífic solo del pianista, iniciat amb un curtet “pick-up”. Més marcat, més percutiu sobretot a l’inici del solo, i també sembla que li agrada circular per la part baixa del piano. De fet li agrada anar amunt i avall, al llarg del teclat, de les 88 tecles. Magnífic pianista que ens ha mostrat de nou el seu bon gust interpretatiu alhora que tècnica. Després d’ell, els dos saxos han fet tot un seguit de preguntes-resposta, fent-ho en el mateix canal, el dret, cosa que hauria quedat de conya si un ho hagués en un canal i l’altre en l’altre. Tot i això, ells dos han quallat una magnífica intervenció solista que ha reblat el clau del tema i projecte. Al final però, han estat tots dos junts acabant la seva intervenció. I encara tota la formació ha recuperat el complex tema, i abans d’acabar-lo, el baterista i líder del projecte Chevalier ha fet una magnífica intervenció. I després, el brutal final i acabat de cop, que per acabar aquest projecte i els tres projectes a base de quintets més convidats d’avui, ha estat la cirereta del pastís.
I després d’haver escoltat ja els tres projectes estel·lars del programa d’avui, ara ens toca escoltar el que serà el darrer tema del doble CD Blue Note Explosion disc del Jordi Lliuret, i ho farem amb un tema del disc “A New Perspective” de Donald Byrd, amb més músics com són Hank Mobley, Donald Best, Herbie Hancock, Kenny Burrell, Butch Warren, Lex Humphries, amb arranjaments de Duke Pearson, en el tema que ja no comentaré anomenat...
CD2. 4.- The Black Disciple (Donald Byrd) 8m09s
Ara sí doncs que ja hem acabat les músiques del programa d’avui, i dir-vos que hem escoltat primer el projecte de la jove i gran trompetista Alba Careta Group, “Alades” per seguir amb el d’un altre excel·lent trompetista Fèlix Rossy Quintet Live “Looking at the Surroundings”, acabar els projectes amb el del baterista francès Raphael Chevalier Duflot – Rebop Quintet +1, “The Leap”, i acabar com acabem de fer escoltant aquest tema de Donald Byrd, haven escoltat entremig un micro conte de Teresa Tuset.
I res, que espero que estigueu la mar de bé, que us cuideu molt, i sempre amb les mans a la butxaca, la boca tancada que no hi entrin mosques i respirant lo just, no sigui que us ennuegueu, ja sabeu que sempre amb tot l’humor del món, que ara ens fa falta més que mai, tot i no baixar la “guàrdia” pel que fa als nostres drets individuals, i de nou, aprofito per demanar que la Cultura es torni a recuperar del fons del pantà on qui mana, l’ha enfonsat. No hi ha dret, no.
Doncs res, que quan s’acabi aquest mal son, us recordo que aneu a veure jazz en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.