Enllaç a l'àudio del programa:

 
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I avui faré un programa dedicat a una part del Jazz que es fa a Itàlia, de la mà de discogràfiques amigues com són les de A.MA Records de l’amic Antonio Martino i disc “Hammonday” del DIL Trio; de Dodicilune del Maurizio Bizzochetti i disc “The Mingus Suite” de l’Adriano Clemente; de Gleam Records de Angelo Mastronardi i disc “Source” de Lorenzo Bellini i la de Cam Jazz, i disc “Matilde” de Eleonora Strino Quartet.


I començaré el programa amb “Source” de Lorenzo Bellini publicat per GleAM Records el 30 de maig de 2025. Enregistrat per Federico Pelle, mesclat i masteritzat els dies 6-7-8 d'agost de 2024 als Basement Group Studios de Vicenza (Itàlia). Obra d'art i gràfics: Studio Clessidra. Produït per GleAM Records. Imprès a Itàlia el 2025. Amb Lorenzo Bellini, piano; Luca De Toni, guitarra elèctrica; Matteo Padoin, contrabaix; Andrea Dionisi, bateria. Totes les composicions escrites per Lorenzo Bellini.
https://gleamrecords1.bandcamp.com/album/sourcehttps://www.gleam-records.com.
 
“Com tots sabem a hores d'ara, fer-ho molt bé no és suficient per poder destacar més...La música de Lorenzo Bellini és "Wow!" "Això és!". Ell és tot  això, potent, imaginatiu, innovador, valent, dinàmic però també poètic, romàntic, líric i súper genuí. La seva música hauria d'arribar i arribarà a molts autèntics amants de la música del món. Sens dubte va arribar profundament a la meva ànima. Preciós! Increïble! Bravo!”. Tiger Okoshi.
 
I ja els començarem escoltant en el preciós tema anomenat..
 
1.2.- Auntie Lu (Lorenzo Bellini) 04:28.
 
Doncs ja heu pogut escoltar quina delicadesa de composició del líder i pianista, tot i haver escoltat la dolça guitarra de Luca De Toni, ell fent primer la bonica melodia. Una primera improvisació del líder i pianista també ens ha acaronat les oïdes. I sí que el ritme de vals del tema se li escau la mar de bé, coses que fan els dos de la base rítmica Matteo Padoin, contrabaix i Andrea Dionisi, bateria. I encara hem gaudit també amb la molt maca improvisació del guitarrista De Toni i ja recuperar el tema, la melodia i acabar-lo dolçament, ideal per començar-los a escoltar.
 
"Aquest és un àlbum de so increïblement fresc, ple de sorpreses, virtuosisme i bellesa: com a grup canvien de colors sense esforç, i la fluïdesa dels solos ho uneix tot". Alex Hitchcock.


I seguirem amb aquestes músiques i ara amb el tema que titula el disc..
 
2.3.- Source (Lorenzo Bellini) 05:21.
 
I aquest disc té això, diversitat de ritmes, melodies i tempos, tot plegat però al voltant d’un concepte primordial, el de voler agradar; i sí que realment ho aconsegueixen, sí. I ves que aquest tema se’ns ha endut una mica a passejar per camins del món clàssic, per com la melodia ens ha colpit. I què interessant l’aspecte rítmic i ara sobretot el del baterista, per com colpeja els estris de la seva bateria, i esclar que també amb pianista i baixista que l’han seguit.  De nou la guitarra dolça per so, i jazzística per llenguatge de De Toni ens ha deixat bocabadats escoltant-lo. Ha fet un magnífic i llarg solo on ens ha mostrat de nou el seu gran nivell solista. I ja després d’ell, tots plegats recuperant el motiu inicial i principal per ja acabar-lo, aquest preciós “Source” de Lorenzo Bellini.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
GleAM Records: https://www.gleam-records.com
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.

 
I encara els escoltarem en el magnífic tema anomenat...
 
3.4.- Fragile Spirit (Lorenzo Bellini) 04:43.
 
I de nou un tema entremaliat, també ara per ritme, que és així com trencat, o sigui un ternari, coses que hem copsat ja escoltant la melodia feta pel guitarrista De Toni, i també pels moments on ell i el líder al piano s’han trobat. De fet Bellini ha estat el primer en improvisar, i de nou ho ha fet amb una gran mestria, solo molt rítmic, amb acords també, i vital i positiu. El guitarrista De Toni n’ha seguit l’estela i de nou amb un gust exquisit, alhora que amb tot el Jazz del món. I ves per on que Andrea Dionisi a la bateria ha fet també una gran tasca. I ja tots plegats recuperant el motiu principal i acabar aquest “Fragile Spirit”, de cop, brutal!
 
El Lorenzo Bellini Quartet és fruit de la col·laboració de quatre joves músics, Lorenzo Bellini (piano), Luca De Toni (guitarra elèctrica), Matteo Padoin (contrabaix) i Andrea Dionisi (bateria). Es van conèixer per primera vegada dins del mur del Berklee College Of Music i ara són actius internacionalment a l'escena musical europea. L'any 2023 la banda va guanyar el 1r premi al prestigiós Concurs Music 4 the Next Generation de Trento, interpretant la composició de Lorenzo "Source", que va donar nom a la seva darrera gira europea (Itàlia, Àustria, República Txeca, Alemanya) i al disc. El seu so està plenament immers en l'escena del jazz contemporani on la imprevisibilitat harmònica i rítmica es troba amb la gran personalitat de Lorenzo Bellini destacada per un inusual sentit de la melodia i una brillant visió de les estructures i la composició.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema i primer track amb més trempera del disc alhora que sorprenent per la seva modernitat agosarada i anomenat...
 
4.1.- Odruis (Lorenzo Bellini) 4:01.
 
I la diversitat musical d’aquest projecte ara mateix l’acabem de constatar. Crec que ens han fet volar per espais inter-estel·lars, d’aquells on l’amic Sergio Cabanillas ens fa pujar en els seus “Universos Paral·lels”. Una mostra de la creativitat, de la seva modernitat, de la seva gosadia, la d’aquest “Odruis” tan meravellós ideal tema per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats nois Lorenzo Bellini, piano; Luca De Toni, guitarra elèctrica; Matteo Padoin, contrabaix; Andrea Dionisi, bateria.

 
I ara seguiré amb “Matilde” de Eleonora Strino Quartet. Publicat el 7 de febrer de 2025 per Cam Jazz. Enregistrat i mesclat per Stefano Amerio a Cavalicco (UD) el juny de 2024 a Artesuono Recording Studio. Enregistraments addicionals al THotel Lamezia, Sala 311 d'Alessandro Asso Stefana. Masteritzat per Danilo Rossi. Fotos ©Andrea Mazzoni. Portada i contraportada: “Matilde” de Gianni Strino cortesia d'Eleonora Strino. Amb Eleonora Strino, guitarra; Giulio Corini, contrabaix; Claudio Vignali, piano; Zeno De Rossi bateria, xiulet (a la pista #8). Producció artística Ermanno Basso. Tota la música d'Eleonora Strino excepte la pista #7 Eleonora Strino -Claudio Vignali. Tots els temes © KEPACH Music S.r.l. 2025 KEPACH Music S.r.l. Sota llicència de CAM CINE TV MUSIC, Inc.
https://camjazz.bandcamp.com/album/matilde.
 
La portada de Matilde està Inspirada en una pintura del seu pare. I ves per on que la guitarrista Eleonora Strino porta la guitarra de jazz a un territori al qual pocs dels seus predecessors masculins han pogut accedir. Profundament arrelada tant al jazz com a les tradicions espanyoles, i possiblement al "spanish tinge" que Jelly Roll Morton va dir que era definitiu per la música amb arrels llatines, Strino i el seu grup creen una música tan inventivament moderna com tradicionalment fonamentada. És una de les veus de guitarra més emocionants que treballen en l'escena actual, ampliant una línia que de vegades s'ha encallat en el rock i la fusió. Imprescindible per a qualsevol persona que gaudeixi de la guitarra de jazz. (Brian Morton).
 
I els començarem escoltant ja en el tema anomenat...
 
5.4.-  21 Marzo (Eleonora Strino) 6:44.
 
I seguim amb una guitarra, i ara la de la líder Eleonora Strino i ja heu pogut escoltar de quina manera també ens ha acaronat. I el ritme és també a tot vals, i  què impressionant ha estat la seva llarga improvisació a la guitarra, ella que n’extreu un so un pèl més brillant que el de la guitarra de De Toni. També hem escoltat la gran feina solista que ha fet el baterista Zeno De Rossi, i sí que el contrabaix de Giulio Corini l’ha acompanyat sempre, així com també el piano de Claudio Vignali, en un tema iniciat pel baixista amb el motiu principal, motiu que ha persistit durant tot el tema de manera recurrent, ideal tema per començar-los a escoltar.
 
I el tema que titula el disc és també una delicada meravella...
 
6.2.- Matilde (Eleonora Strino) 5:01.
 
I ja heu pogut copsar amb quina destresa tècnica ens ha corprès aquesta jove i ja gran guitarrista. I tot i començar el tema amb un tarannà d’aires clàssics pels arpegis emprats, ben aviat això ha desaparegut, i sobretot en la més que brutal i reeixida improvisació de l’Eleonora. I sí que la melodia ha estat maca i vibrant i feta també a duet de piano i guitarra. I ja ella amb un improvisació més que rellevant, magnífica i vital, alhora que farcida de modernitat. I també ens ha captivat la tècnica i destresa del Claudio Vignali, al piano, ell primer amb calidesa i elegància, i ja amb la mà dreta juganera i gràcil, executant unes línies preciosistes. I ves per on que després del pianista, tots plegats han recuperat melodia i motiu principal i ja acabar-lo amb els macos arpegis amb els quals l’ha iniciat.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Sedajaz Records:
https://sedajazz.es/tienda_sedajazz_discos.php,
Origin Records: https://originarts.com/,  
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I encara la escoltarem a ella i a ells en el molt maco i tema a tot Samba i anomenat...
 
7.8.- Samba de Salvador (Eleonora Strino) 6:36.
 
I què maca aquesta “Samba de Salvador” de l’Eleonora Strino on hem pogut escoltar una improvisació de Giulio Corini al contrabaix, entre d’altres meravelles, i com hem escoltat com xiulava el baterista Zeno De Rossi, tot i fent la melodia a duet amb la guitarra de la líder, a ella que li agrada fer uns arpegis inversemblants. I ja la brutal improvisació del baixista, que certament ens ha agradat força, per la cosa rítmica implícita, per la contundència, per la melodia obtinguda, per la gran tècnica de Corini. També hem flipat pel “pianíssim” de Vignali el qual ens ha acaronat amb la seva improvisació. Velocitat interpretativa, creativitat i dolçor, alhora que un domini tècnic inversemblant, com el que ha tingut la líder fent la seva increïble improvisació, i de nou a una velocitat més que notable, gran precisió, i gust musical, i ja xiulant han recuperat la melodia principal i l’han acabat dolçament, aquesta preciosa “Samba de Salvador” de Eleonora Strino.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema més vital i primer track del disc i anomenat...
 
8.1.- Neapolitan Six for Lage (Eleonora Strino) 6:47.
 
I què impressionant aquest tema de la líder i guitarrista. I com de senzilla ha estat la Intro, repetitiva, i ja el tema a tot tren, a un tempo brutal, ella fent-ne la melodia. I què impressionant el suport dels de la base rítmica, piano, contrabaix i bateria. Brutal el tempo, el “Walking” del baixista Corini alhora que la feina de Zeno De Rossi a la bateria. I és que Eleonora ens ha demostrat que a més de ser una gran compositora, és una magnífica guitarrista, a un nivell impressionant. El seu solo ha estat de gran volada, amb una tècnica brutal, i amb tota la tradició dels grans guitarristes de Jazz, tot i interpretar temes tan ràpids. I ves per on que els seus companys han estat a la seva alçada, com per exemple el pianista Vignali que també ha volat en la seva improvisació, com també el baixista Corini ell més mesurat, a tempo meitat, i ja de nou el tempo brutal del tema, i encara uns moments finals on el baterista De Rossi també ha brillat abastament, i ja per acabar-lo de manera magistral, aquest gran tema de la líder ideal per ja deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats Eleonora Strino, guitarra; Giulio Corini, contrabaix; Claudio Vignali, piano; Zeno De Rossi, bateria; xiulet (a la pista #8).

 
I seguiré ara amb el disc “Hammonday” del DIL Trio, publicat per A.MA Records el 2 de maig de 2025. Amb Dušan Petrović, Guitarra; Irina Pavlović, orgue tipus Hammond; Luka Jovičić, bateria i la col·laboració en un tema de Corey Wilcox, trombó. Tracks 1-2-4-5-8-9 d'Irina Pavlovic – Tracks 3-6-7 de Dušan Petrović ©&℗ A.MA Edizioni.
https://amarecordsamaedizioni.bandcamp.com/album/hammonday.
 
Els anys 60 estan trucant amb Hammonday, l'últim llançament d'A.MA Records. Enregistrat a Belgrad com a part de la Serbian Wave, The DIL Organ Trio ret homenatge al so de l'orgue Hammond que va marcar els sons Mod-Jazz i Hard-Bop de la dècada posterior al swing. El trio està format per amics i col·laboradors artístics de molt de temps, Dusan Petrovic, Irina Pavlovic i Luka Jovicic, les seves primeres inicials es van prendre per crear el nom del trio DIL, que volien retre homenatge als Trios d'Orgue Hammond dels EUA i afegir els seus propis sabors d'espècies balcàniques. Penseu que Jimmy Smith es troba amb Jimmy McGriff per compartir una ampolla de rakija i un plat d'ajvar i tursija i se'ls uneixen Brian Auguer, Wes Montgomery i Idris Muhammed i obtindreu la barreja de Hammonday.
 
I sí que els començarem escoltant, a ella i a ells on també hi tenim a Corey Wilcox  en un tema d’ella, Irina Pavlovic el preciós..
 
9.4.- Lights Off (altern. take) (Irina Pavlovic) 7:35.
 
I sí que d’aquest tema n’han fet una versió, essent aquesta la presa alternativa on hi ha el trombonista convidat Wilcox que per això l’he posat. I la dolçor del tema, de la melodia feta pel trombó, ens ha acaronat ja d’entrada. El ritme és un pèl “beat” pels copets al canto de la caixa de la bateria de Luka Jovičić. Els baixos els escoltem gràcies a la mà esquerra d’Irina al seu orgue. El trombonista ens ha captivat per la seva melòdica improvisació, amb un so un tant estrany, evolvent, potser. I quines ganes d’escoltar la guitarra de l’amic Dušan Petrović ell avesat en mogudes on la Fusió n’és la mare dels ous, i aquí el tenim a tot Jazz ell que li fot amb la seva Estratocaster. Posseïdor d’una gran tècnica i varietat de registres musicals, l’hem pogut escoltar què bé que ho ha fet, en aquest tema a tot Organ Jazz Trio. Irina a l’orgue ens ha captivat d’una manera similar com ho va fer a piano, tot i presentant el seu disc, també de a.ma records. Bona especialista també a l’orgue i preciós tema per ja començar-los a escoltar.
 
El virtuosisme de la guitarra de Dusan i la destresa en el Hammond C3 d'Irina es combinen per crear la combinació perfecta amb la bateria rítmicament intricada de Luka en un àlbum que desprèn l'alegria dels músics que s'uneixen per tocar el que els agrada. Irina passa del piano des del qual va fer el seu àlbum debut d'A.MA Records, The Soulful Heritage, que per cert va sonar en aquest programa, al  Hammond C3 per escriure i organitzar sis de les cançons a Hammonday a les quals s'uneixen tres cançons de Dusan en aquest àlbum de nou temes de jazz relaxat fet amb el cap, però amb els peus en moviment. Així ho il·lustren les dues pistes de pre-comanda que s'ofereixen; el profund i sensual “Lights Off” (Alt. Take), on el Trio s'uneix al trombó de Corey Wilcox,  ell que va ser sideman de Gary Bartz, Slide Hampton i Clark Terry, i que també compta amb una veu d'Irina inquietant i bella en “Balkan”. Hammonday de DIL Organ Trio és un àlbum imprescindible del trio Hammond Jazz dels anys 60 creat amb un toc contemporani.


I un tema amb una mica més de tempo i a tot delicat Swing i compost per Dušan i anomenat..
 
10.7.- Stari Grad (Dušan Petrović) 7:55.
 
I tot i començar delicadament aquest tema de Dušan, s’ha anat desenvolupant després de la presentació del tema, i ja a tot Swing, en la seva improvisació. Un Swing marcat pel “Walking” dels baixos de la mà esquerra, o peu, d’Irina fent-ho en el seu orgue. Gran solo de Dušan per com de delicat l’ha fet, per melòdic, pel seu exquisit tacte i gust musical, fent-lo amb un so un tant més elèctric, més sec, el de la seva Fender Strato. Irina a l’orgue ens ha captivat de nou per la seva delicada manera d’interpretar-lo, alhora que fet amb tota la tradició dels Organ Jazz Trio tocant temes a aquest tempo i delicat Swing. Un bonic tema de Dušan fet amb una gran musicalitat i tendresa melòdica. 
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I encara els escoltarem en un altre dels temes vitals i a tot Funk compost per Irina i anomenat..
 
11.5.- This is Funky (Irina Pavlovic) 4:43.
 
Doncs sí que amb aquest tema hem anat més vius, coses que a l’inici ja hem percebut, pels copets al canto de la caixa de la bateria de Luka Jovičić. Una melodia feta per la organista, amb tot el suport del baterista i els acords de Dušan. Ella i el guitarrista han compartit els moments del Pont, i ella mateix s’ha posat a improvisar i de nou què bé ho ha fet, Irina a l’orgue, i què magistral que ho ha fet. Dušan l’ha seguit i també amb una gran solvència i solo melòdic, alhora que fet amb acords, i ves per on que ens ha passat molt de pressa, la seva tasca solista.  I sí que hem gaudit força amb els moments finals i solistes del baterista, sí. Un tema a tot Funk, divertit, entretingut alhora que interpretat de manera magistral per tots tres.


I ja els acabarem d’escoltar en el tema més vital i a tot Swing compost per  l’amic Dušan Petrović i molt difícil de pronunciar per qui us parla..
 
12.6.- Irincetovo Cukanje Na Cukovcu (Dušan Petrović) 4:59.
 
I quin gran tema que ens acaben de fer aquest trio d’asos. Un tema a tot Swing gràcies al “Walkng” dels més greus fets per Irina a l’orgue. De fet és un Blues que de ben segur ja ho haureu copsat, ja us n’haureu adonat. Dušan ha estat qui primer ha improvisat i ja heu pogut escoltar què bé ho ha fet. El seu domini del llenguatge Jazzísitc és més que evident, i així ho hem pogut escoltar. La seva creativitat sembla no tenir límits, car ja sabeu que per la pròpia senzillesa del Blues, és per això que és difícil d’improvisar sense caure en repetir motius els motius emprats. I ella a l’orgue l’ha seguit i també amb gran presència, sobretot quan ha pujat al registre més agut, on ha brillat  de manera magistral. I sí que hem escoltat també els “quatres” compassos improvisant el baterista amb ella i ell, i ja acabar aquest magnífic Blues, i tots ells i ella han estat Dušan Petrović, Guitarra; Irina Pavlović, orgue tipus Hammond; Luka Jovičić, bateria i Corey Wilcox, trombó, i per això, perquè ha estat el seu darrer tema els felicitem a ella i a ells.

 
I ja encarem el final del programa amb el projecte dedicat a la figura de Charles Mingus i per això es diu “The Mingus Suite a Jazz Portrait in Seven Movements” de l’Adriano Clemente disc publicat per Dodicilune que tot i publicat el 2016 és un magnífic treball sobre el genial compositor i baixista. Enregistrat el 23 d'abril de 2015 a Extrabeat Recording Studio, Roma, Itàlia, excepte el tema 12 gravat el 8 de juny de 2015 als Sorriso Studios, Bari, Itàlia. Editat i mesclat el juliol de 2015 a PhonoVision, Orbetello (Gr), Itàlia. Masteritzat el març de 2016 a Dodicilune Studiuo, Lecce, Itàlia. I els AKASHMANI ENSEMBLE (1 – 11) són Francesco Lento, trompeta; Mario Corvini, trombó; Daniele Tittarelli, saxo alt; Marco Guidolotti, saxo baríton, clarinet, clarinet baix; Riccardo Fassi, piano; Dario Rosciglione, contrabaix (excepte 4); Raffaele Toninelli, contrabaix d'arquet (1, 4); Andrea Nunzi, bateria; amb Roberto Ottaviano, saxo soprano (12) i Adriano Clemente, piano (12). Totes les composicions i arranjaments d'Adriano Clemente (Dodicilune edizioni).
https://presskits.adeidj.it/component/music/display/590.
https://www.dodicilunestore.com/musica/dodicilune/adriano-clemente-the-mingus-suite.
 
I ja els escoltarem en el 6è moviment i preciós Blues...
 
13.9.- 6th Movement - Last Blues (Adriano Clemente) 5:24.
 
I sí que hem fet un salt estilístic, oi? Ara estarem una estoneta escoltant aquestes músiques, de l’Adriano Clemente però amb tots els aires de la música de Charles Mingus com ha estat aquest preciós Blues que ens ha recordat el tema dedicat a Lester Young i anomenat “Goodbye Pork Pie Hat” encabit en el seu magnífic “Mingus Ah Um” del 1959. I la melodia l’ha fet el saxo alt Daniele Tittarelli i ell mateix fent-ne una magnífica “Intro” i també n’ha fet la preciosa i delicada improvisació. I el pianista Riccardo Fassi l’ha seguit amb la mateixa dolçor interpretativa. I Francesco Lento ha recuperat el motiu principal i melodia per ja acabar-lo dolçament, ideal per començar-los a escoltar.
 
"The Mingus Suite, a Jazz Portrait in Seven Movements inspirat en la música de Charles Mingus (1922-1979), és una idea que va començar l'any 2013 després d'haver composat unes quantes cançons basades en l'estructura del blues per al meu Akashmani Jazz Ensemble. Mentre els diferents moviments prenien forma en un tot coherent, vaig pensar en una possible i potencial teatralitat, mentre tocava la peça de Mingus i mentre recordava el que la banda tocava, recordava la mort. Ell mateix havia escrit a "Mingus a Monterey": Va passar una cosa estranya durant "Un tren". Senyor, suposo que això és tot. Així que tocaré millor perquè vull sonar bé quan em mori, va dir ell.
 
I seguim amb un altre tema de l’Adriano que tant ens recorda la música de Charles Mingus i anomenat...
 
14.11.- Brown Bear’s Love Waltz (Adriano Clememte) 4:15.
 
I quina melodia més melancòlica, coses relacionades amb la mort del pare de l’Adriano com després podreu llegir o escoltar aquí. I hem escoltat com Marco Guidolotti ens ha fet la melodia i primera improvisació amb el seu saxo baríton, feta amb tota la delicadesa possible, com també ha fet Francesco Lento amb la seva trompeta, tot i que més brillant. I no oblido no la base rítmica, ells que han estat Dario Rosciglione, contrabaix i Andrea Nunzi, bateria, sense oblidar el pianista Ricardo Fassi ell que també ens ha fet una bona improvisació. I ja després d’ell, han recuperat el motiu principal, saxo baríton acompanyat de la trompeta, ells dos Guidolotti i Lento, per ja acabar-lo de cop.
 
El primer moviment, “Inner Fires”, representa a Mingus tocant el seu darrer concert, i reflecteix una de les característiques de les seves composicions en els canvis de tempo i l'alternança d'estats d'ànim ferotges i pacífics de la seva infància, quan va escoltar per primera vegada "East St. Louis Toodle-Oo" d'Ellington a la ràdio, on la coda al piano és una improvisació. I els dos “Urban Jungle”, interludis, és el so de la ciutat amb el seu caos i la seva violència, la part central de la qual ha estat improvisada, fa que Mingus torni a la seva infància i després d’un segon interludi, el tema “Night City Blues”.

 
I encara ara els escoltarem en un parell d’aquests temes de la Mingus Suite i anomenats...
 
15.1.3.- Interludi - Urban Jungle I (Adriano Clemente) 2:06.
15.2.8.- Interludi - Urban Jungle II (Adriano Clemente) 1:57.
 
I 10 n’hi C de dos “Urban Jungle”, què brutals, curtets però intensos, amb una trempera rítmica impressionant, i on tots els membres d’aquesta mena de Big Band hi han estat ben involucrats en una Improvisació col·lectiva brutal i intensa. Ja he dit abans que ens mostraria el caos de la ciutat i la seva violència. I tant se val, el primer com el segon, car el tarannà brutal del ritme, del tempo, de la bogeria de les improvisacions és un senyal d’identitat de la música de Charles Mingus. I sí que en el segon hem escoltat una gran improvisació del trombonista Mario Corvini acabant els dos temes de cop. Brutals.
 
El cinquè moviment, “While You Are Asleep”, és una balada inspirada en "The Man who Never Sleeps", la banda interpreta “Last Blues”, una variació de "Theme for Lester Young", la melodia que Mingus va compondre a l'escenari després de saber la seva mort, i aquí una presentació d'un contralto. L'últim moviment, “Requiem”, s'obre amb el so de dol d'una improvisació de clarinet baix, i continua a l'estil de les bandes de marxa fúnebres. Al final, el baix de Mingus torna a ressonar en una secció improvisada, que dóna lloc a una repetició d'”Inner Fires”: el seu esperit sobreviu en la seva música com la força creativa de la seva música. A més a més de la Suite, hi ha  de “Brown Bear’s Love Waltz” i  “For my father”, que van ser compostos pocs dies després de la mort del meu pare i gravades a duet amb Roberto Ottaviano. Les línies sinuoses del seu soprano expressen l'ascens de l'ànima humana com un ocell alliberat de la seva gàbia. Adriano Clemente.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Llibreria Byron: Barcelona
 https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club Sant Vicenç: Sant Vicenç dels Horts
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres el 20 de juny que tindrem a l’Adrià Font Reunion en un esdeveniment organitzat des del Jazz Club Sant Vicenç i patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i per això amb l’entrada gratuïta a l’Auditori del Molí dels Frares i a partir de les 22h.
 
I tot i que el més vital d’aquests temes és “Inner Fires”, els deixarem d’escoltar i nosaltres acabar el programa d’avui amb l’anomenat..
 
16.5.- 4 Movement - Blues Rags (Adriano Clemente) 8:49.
 
I què impressionant aquest tema per ja deixar-los d’escoltar, a tota aquesta colla de músics dirigits per Adriano Clemente. Un tema on hem escoltat la trompeta de Lento i el saxo baríton de Marco Guidolotti  i la brutal improvisació del trombó de Mario Corvini, el piano de Ricardo Fassi tot plegat amb un Swing brutal gràcies al “Walking” de Raffaele Toninelli i els copets a la bateria de Andrea Nunzi. I sí que Marco ha seguit amb una gran improvisació al saxo baríton, i amb el brutal Swing al seu darrere. I encara la trompeta brillant de Francesco Lento ell fent també un gran solo, com també el solo del saxo alt Daniele Tittarelli. Un gran tema, un gran Blues a tempo viu, ideal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el programa que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi i per això felicitats nois Francesco Lento, trompeta; Mario Corvini, trombó; Daniele Tittarelli, saxo alt; Marco Guidolotti, saxo baríton, clarinet, clarinet baix; Riccardo Fassi, piano; Dario Rosciglione, contrabaix (excepte 4); Raffaele Toninelli, contrabaix d'arquet (1, 4); Andrea Nunzi, bateria; amb Roberto Ottaviano, saxo soprano (12) i Adriano Clemente, piano (12).
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

Enllaç a l'àudio del programa:ç



Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I el programa d’avui  anirà de projectes de pianistes que hem vist al Jamboree no fa gaire, de fet el dijous de la setmana passada com és el cas del Ben Sidran “Are We There Yet – Live at the Sunside”. Una mica abans havíem vist al Jeb Patton Quartet, “Whisper Not” i encara més abans a l’Ignasi Terraza que co-lidera amb Ulf Wakenius i Pierre Boussaguet, “With Respect to Oscar and Niels” i esclar que avui amb un micro conte de Carme de la Fuente.


I començarem amb el disc de Ben Sidran “Are We There Yet – Live at the Sunside”. Publicat el 16 de maig de 2025. Enregistrat per Agnes Minetto el 13 i 14 de juny de 2024 al club Sunside de París. Mesclat per Leo Sidran a Electric Poodle, Brooklyn. Masteritzat per Julien Basseres als Studios de Meudon. Amb Ben Sidran (piano i veu), Leo Sidran (bateria i veu), Billy Peterson (contrabaix), Max Darmon (baix elèctric i veu), Rick Margitza (saxo tenor), Romain Roussouliere (guitarra), Moses Patrou (percussió i veu). Totes les cançons de Ben Sidran / Bulldog Music excepte "Ever Since The World Ended" (Mose Allison / Audre Mae Music), "Times Gettin' Tougher" (Jimmy Witherspoon / Belwin Mills Music Ltd.), "Drop Me Off In Harlem" (Duke Ellington / EMI Mills Music Inc), "Time Waits" (Bud Powell / EMI Music Publishing). I al blog hi trobareu l’enllaç al seu Bandcamp.
https://bensidran.bandcamp.com/album/are-we-there-yet-live-at-the-sunside.
 
I sí que vam gaudir molt escoltant-lo a ell, al seu fill Leo, a Bill Mc Henry i a Tom Warburton el dijous passat a la Sala 3 del Jamboree. El vam poder escoltar criticant el govern del feixista Trump i com parlà sovint de la Llibertat, i  que l’autenticitat de l’art, del Jazz, no estava en venda. I sí que va tocar alguns dels temes d’aquest disc que presentaven allà, temes com aquest magnífic Blues arrastradet que és un dels que no són seus, car és de Mose Allison   i anomenat...
 
1.9.- Ever Since The World Ended (Mose Allison) 05:45.
 
I sí, aquest és el tarannà dels concerts del gran comunicador i bon pianista i compositor, en Ben Sidran. Podríem dir que, quan algú canta, quasi és més important el que diu quan canta que el que toca amb el seu instrument. I si entenguéssim més l’anglès del que entenem, encara n’estaríem més d’acord. Sidran  és un anti-Trump com moltes i molts de nosaltres, i així ens ho va fer entendre al concert del Jamboree tot i ser aquest tema de Mose Allison i la lletra no tenir res a veure amb el desgraciat Trump. També li agrada el ritme arrastradet, tempos no gens vitals, i les músiques envoltades d’una aurèola de Blues. I en aquest tema ho hem pogut constatar. I ves per on que hem escoltat un bon solo del gran Rick Margitza, a qui també hem vist algunes vegades al Jamboree. Sidran canta bé, toca el piano bé, compon bé, sempre al voltant d’aquest estil comentat i en aquest tema ho hem pogut constatar, també en el seu solo a tot Blues, ideal tema per començar-los a escoltar.
 
Com diu la dita, una desfilada és només una multitud fins que apareix la banda. És la música la que dóna al moment la seva forma, el seu futur, el seu significat. Gravar aquesta música és la rara oportunitat de capturar un llamp en una ampolla, de transformar el record en alguna cosa significativa, un tros d'història, una marca en el temps: això és el que se sent la història. En aquells temps, les màquines de gravació tenien una llum vermella que s'encenia quan la gravació estava en curs, i quan els músics veien aquella resplendor vermella sabien que estaven sent capturats. Gravar era seriós. S'havia de conviure amb això; el passat omple el futur.

 
I a banda dels temes delicats, el “fort” d’aquest projecte són els temes a un tempo mèdium, a vegades a Beat del baterista, i tots amb uns aires de Rh&B, com el tema on ell explica i explica històries “Picture Him Happy”, tema de més de 8 minuts, però els escoltarem en un tema de (Jimmy Witherspoon i de la mateixa ona i anomenat..
 
2.4. Times gettin’ Tougher (Jimmy Witherspoon) 03:53.
 
I en aquest tema encara hem pogut copsar més l’aspecte del ritme que us  comentava i també els aires Bluesy dels temes que ell escull per a interpretar en els seus concerts, com aquest magnífic “Times gettin’ Tougher” de Jimmy Witherspoon. Un tema que just arriba als 4 minuts i que ens ha passat com una exhalació. Ritme quasi beat marcat pel canto de la caixa pel Leo, fill del Ben. I aquí hem gaudit escoltant un magnífic solo de guitarra, tot i que massa curtet, amb en Romain Roussouliere, guitarrista francès que va convidar a tocar. Solo del líder al piano seguint els aires Bluesy i sense fer escarafalls solistes, tema i final d’aquest magnífic tema de Witherspoon.
 
Avui dia no hi ha llum vermella i la tecnologia fa possible que tots els nens converteixin una interacció casual en un document de les seves vides. Gravar, en lloc de capturar l'esdeveniment, es converteix en l'esdeveniment en si mateix. I, tanmateix, hi ha alguna cosa especial en una gravació musical en directe, en el moment en què apareix la banda i la multitud es converteix en una desfilada. Per als músics, aquest moment sempre serà màgic, una oportunitat. per demostrar que hi eres, com aquells primers humans que pintaven a les parets de les coves de Lascaux.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Sedajaz Records:
https://sedajazz.es/tienda_sedajazz_discos.php,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I encara un altre amb aquests aires és el tema propi del Ben, l’anomenat..
 
3.11.-  Panda (Ben  Sidran) 05:06.
 
I ja heu escoltat que seguim en aquesta ona, car tot i ser el tema diferent, la cosa rítmica segueix l’aurèola de l’esperit del líder. I ves per on que en aquest tema no ha cantat, i ja en Margitza ha fet un magnífic solo al saxo tenor, ell que viu i treballa en alguna de les escoles europees dedicades al Jazz, probablement la d’Amsterdam o l’austríaca Gratz. Un convidat de luxe en un concert on hi hagué d’altres amics del líder, que per això també es va enregistrar, amb tots ells. També l’hem escoltat al piano fent la seva aportació solista, sense complicacions i amb fort contingut rítmic. I sí que en aquest tema hem escoltat un molt bon solo de Billy Peterson al contrabaix, sí, en un tema no gens complicat, amb un motiu principal senzill i recurrent amb tots els aires del Blues, vaja que és un Blues.
 
ARE WE THERE YET és com es va sentir la història en aquelles nits al Sunside de París el juny de 2024, quan la sala estava plena de swing, groove i la discussió d'idees com l'existencialisme, els temps difícils i els bons sentiments. Deixa que la història decideixi. Ben Sidran, febrer de 2025.


I ja els deixarem d’escoltar en el tema propi i anomenat...
 
4.10.- Someday Baby (Ben Sidran) 04:36.
 
I amb aquest tema més vital he volgut acabar amb aquest disc del Ben Sidran companys i convidats, i de nou amb tots els aires del Blues. I sí que en aquest tema, i al concert del Jamboree, Ben Sidran va incidir en l’aspecte de la “Llibertat” i fent referència a la manca d’ella des de l’arribada del feixista Trump. I l’hem escoltat amb un solo ben trenat, sempre recolzat per la bona base rítmica de Billy Peterson al contrabaix i del seu fill Leo a la bateria, ell que en els directes manté un diàleg amb el seu pare, tot i afegint comentaris relacionats amb el que diu aquest, i mantenint un joc divertit i entretingut. Ben al piano ha estat el primer en improvisar, i de nou amb les notes justes, fent però una bona tasca la seva mà esquerra, fent el recurrent motiu principal. De nou Rick Margitza ha fet un bon solo, tot i que considero que massa curtet, i crec que fent un parell de “Chorus”, coses que també van passar al Jamboree i amb els solos del bo de Bill McHenry. Tema i final i aplaudiments merescuts per com va ser, per com són els seus directes, ideal tema per deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats màsters Ben Sidran (piano i veu), Leo Sidran (bateria i veu), Billy Peterson (contrabaix), Max Darmon (baix elèctric i veu), Rick Margitza (saxo tenor), Romain Roussouliere (guitarra), Moses Patrou (percussió i veu). 
 
I després d’aquestes magnífiques músiques escoltarem el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per la teva delicadesa poètica i farcida de musicalitat, la del programa d’avui.

 
I seguim ara amb el disc de l’Ignasi Terraza que co-lidera amb Ulf Wakenius i Pierre Boussaguet, “With Respect to Oscar and Niels”.  Enregistrat als Estudis Sol de Sants els dies 8 i 9 de maig de 2024 per Raúl Cuevas. Disseny d'art  Marian Brea i Julia Dilla, productora executiva Miriam Guardiola: Amb Ignasi Terraza, (piano) Ulf Wakenius (guitarra) Pierre Boussaguet (contrabaix). Hi ha edició enVinil i en CD.
https://www.switrecords.com/product/with-respect-to-oscar-niels/.
 
I aquesta proposta té detalls amagats que ara us explico. De fet són els “Bonus Tracks” que la versió en CD inclou. Els més macos són els temes que han fet dos dels músics fent temes a piano sol i a contrabaix sol, tot un repte si a més a més estem parlant de balades com la que ha fet l’Ignasi “My Old Flame”, i la de Pierre Boussaguet, “Smoke Gets in your Eyes”, tots dos una meravella. El que no acabo d’entendre és el perquè el tema de l’Ulf Wakenius, “When I Fall in Love”, ha sortit en la versió en vinil, ell que també l’ha fet a guitarra sol. Doncs resulta que encara hi ha més delicades, ja tots tres plegats, com és la molt bonica composició de Boussaguet i 4rt tema de la cara B del vinil anomenat “N.H.O.P.”, i com que jo tinc la versió en CD, tema 4rt, dedicat al gran Nils Henning Oersted Pedersen. Però els escoltarem amb una mica més de tempo en el tema també d’ell.
 
5.13.- Mother Land (Pierre Boussaguet) 6:40.
 
I sí que hem fet un saltironet estilístic, oi? Doncs aquest tema de Boussaguet m’ha semblat molt maco alhora que a un tempo delicat i qüestió rítmica ben marcada per tots tres. Tema iniciat per una “Intro” del compositor i baixista amb el motiu principal. Melodia compartida per la guitarra de l’Ulf i el piano de l’Ignasi i ja la primera improvisació del baixista. I sí, Pierre Boussaguet ens ha clavat una magnífica improvisació, profunda i melòdica, amb el tarannà melancòlic que el tema té.  I hem escoltat com de bé s’ha esplaiat l’amic Ignasi Terraza qui ens ha fet un preciós i vibrant solo. S’ha anat enlairant pel que fa a emotivitat per retornar a la calma. També el guitarrista ens ha acaronat amb el seu preciós solo, amb moments de crescendo també, per retrobar la calma posteriorment. Intro del baixista i tema i melodia acabats per la guitarra subtil de l’Ulf Wakenius i diria que el final ha estat fet sobre un “Pedal” ideal per acabar el tema i començar-los a escoltar.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I com que aquest disc està dedicat amb tot el respecte del món a Oscar Peterson i a Niels, dir-vos que n’hi ha un parell de Peterson com és ara el que té  alguns moments de classicisme musical, a mode d’Intro, i tema anomenat “You Look Good to Me”, però no, car els escoltarem en l’altre tema de Peterson anomenat..
 
6.14.- Backyard Blues (Oscar Peterson) 5:13.
 
I quin tros de Blues que va parir Oscar Peterson. Però la melodia en les As del tema té un tarannà força diferent del que és el Pont o la B del tema. I ves que les improvisacions han anat a tot Swing, en tot el recorregut del tema. I qui primer les ha fet ha estat el gran Ignasi Terraza amb un sentiment i Blues remarcables. Feeling a flor de pell. Gran tasca de la seva mà dreta, lleugera i gràcil, alhora que la feina de l’esquerra, amb acords i acompanyament. També el guitarrista suec Wakenius ens ha fet la seva que també ha estat brutal amb aires de modernitat i contemporaneïtat, amb un fraseig que ens recorda als grans de la guitarra Jazz. Boussaguet ha seguit fent també un magnífic solo passejant-se per tot el mànec de la seva Berra, i ves que encara guitarrista i pianista han compartit uns “quatres” compassos improvisant ells dos, l’Ignasi fer el Pont i després recuperar el motiu principal del tema, de fet la A del tema per ja acabar-lo de cop. Brutal tema de l’enyorat Oscar Peterson.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I encara els escoltarem amb un punt més de tempo en el tema de l’Ignasi i anomenat..
 
7.3.- Give me Another (Ignasi Terraza) 4:53.
 
I carall de vibrant tema de l’Ignasi. Una melodia, la part A del tema que ell fa al piano i també la guitarra de l’Ulf i ja la B inicial feta pel baixista i la final pel pianista per ja deixar pas a les improvisacions. I ves per on que amb la primera improvisació de Boussaguet al contrabaix ens hem trobat amb una mena de “Break” on semblava aturar-se tot, però no. Ell ens ha acaronat amb el so profund del seu contrabaix i magnífica i melòdica improvisació, i ja els dos companys recolzant-lo. I la guitarra de Wakenius ens ha deixat clavats a la cadira per la seva també potent improvisació amb un sabor a Jazz amb tota la tradició al seu costat. Precisió del guitarrista, del pianista, del baxisita, perquè, quin tros de trio que estem escoltant. I després l’Ignasi fent un trosset de solo ell sol a l’inici, per després seguir amb els dos companys, on de nou ens ha corprès per la seva gran musicalitat, pels seus recursos, pel seu bon gust. Una mà dreta enèrgica, percusiva, creativa i precisa, creant unes increïbles melodies, les que ha parit l’estimat Ignasi Terraza. I tema de nou, vibrant aquest tema propi d’ell i que han acabat de cop. Brutal també.
 
I els podríem escoltar en el tema més vital “Cakewalk” de Peterson però ja els acabaremd’escoltar en el tema compost per Burwell-Parish i anomenat...
 
8.7.- Sweet Lorraine (Burwell-Parish) 4:28.
 
I d’aquest vell tema us puc dir que la música ha estat escrita per Cliff Burwell i la lletra, que no hem escoltat, escrita per Mitchell Parish i que la primera gravació i primera publicació per The Radiolites [Ben Selvin] va ser el molt i molt llunyà 18 de maig de 1928.
 
I quin tema més potent  acabem d’escoltar, per la rítmica, pel tempo i per la pròpia melodia. I l’Ignasi ha tornat a volar com ell sap fer, esclar que gràcies al suport dels dos companys, Pierre Boussaguet al contrabaix i per Ulf Wakenius  a la guitarra. Un Ignasi incisiu, persistent, amb una concepció rítmica molt present en la seva improvisació, mà dreta inversemblant per com ha interpretat, i una esquerra marcant ritmes i tempo amb els acords. També Wakenius a la guitarra ha volat vers les altures amb la seva brutal improvisació i creativitat i amb un final col·lectiu d’ell i pianista fent ells dos un llarg “Pedal” on han seguit creant i creant, i ja acabar-lo, ideal tema per deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats màsters Ignasi Terraza, Ulf Wakenius i Pierre Boussaguet.


I ja acabarem el programa amb el disc de Jeb Patton Quartet, “Whisper Not es va enregistrar a l'Estudi Medusa, Barcelona, el ​​17 de maig de 2022. Mesclat i masteritzat per Roger Gutierrez a l'Estudi Q d'Ivars d'Urgell, Lleida. Fotos: Antonio Porcar i Pedro Aranda. Produït per Ignasi González. Productor executiu: Jordi Pujol. Aquesta gravació sonora © 2025 de Fresh Sound Records per a Blue Moon Produccions Discogràfiques, S.L. Amb Jeb Patton (piano), Santi de la Rubia (saxo tenor), Ignasi González (contrabaix), Roger Gutiérrez (bateria).
https://www.freshsoundrecords.com/jeb-patton-albums/57468-whisper-not.html.
 
Jeb Patton s'ha guanyat una reputació distingida a la comunitat internacional del jazz. Dotat d'una tècnica exquisida, un swing dominant i un compromís melòdic profund, ha tingut un impacte durador en l'escena del jazz contemporània. Sota la tutorització de Sir Roland Hanna i Jimmy Heath, Jeb va obtenir el seu màster en arts, summa cum laude, el 1997 a l'Escola de Música Aaron Copland, Queens College, Universitat de la ciutat de Nova York. Durant els seus estudis, també va ser guardonat amb el premi Louis Armstrong de composició de la Fundació ASCAP.
 
I aquesta formació també la vam veure al Jamboree tot i que varen tocar d’altres temes dels del CD que avui escoltareu. I en aquest CD hi ha una de les més maques balades del Jazz, “Darn That Dream” preciós tema de Jimmy Van Heusen, però els escoltarem en un dels grans temes compostos per l’estimat Benny Golson el magnífic tema que titula el disc...
 
9.2.- Whisper Not (Benny Golson) 5:48.
 
"Whisper Not" és una composició de Benny Golson. Està en to menor i conté un cor de crits (un cor especial entre el solo final i el cap de tancament). El relat de Golson sobre l'escriptura de la peça és que "la vaig escriure a Boston al club Storyville de George Wein quan estava amb la big band de Dizzy Gillespie. Vaig escriure aquesta melodia en 20 minuts". Algunes fonts indiquen que el primer enregistrament va ser de Gillespie, mentre que altres indiquen que el trompetista Lee Morgan va ser el primer.
 
I recuperem el so del saxo tenor i ara el del nostre gran amic Santi de la Rubia ell fent la melodia d’aquest gran tema de Golson, tema fet “Tal qual” el va parir. I ves per on que el líder al piano, en Jeb Patton ha estat qui primer ha improvisat i ja heu pogut escoltar amb quina mestria l’ha fet. Llarg solo on l’hem pogut escoltar abastament i gaudir amb la seva creativitat. Esclar que els dos de la base rímica, l’Ignasi i el Roger l’han recolzat la mar de bé. I quin tros de solo ens ha fet un dels millors saxos tenors del moment a casa nostra, el gran Santi de la Rubia. Veure’l en directe interpretar és un goig. La seva presència escènica és un mirall per a tots els que toquen el tenor, per com executa les improvisacions, per la seva inversemblant tècnica però també per la seva seguretat, per com s’hi posa dalt de l’escenari. I recuperant ell mateix la bonica melodia de Golson han arribat al final del tema allargant el final i acabant-lo delicadament, ideal per començar-los a escoltar.
 
Des que es va graduar, Jeb ha realitzat nombroses gires pels Estats Units i a l'estranger amb els Heath Brothers i Jimmy Heath's Generations Quintet, actuant a teatres, festivals, sales de concerts, universitats i clubs de jazz. Des que es va traslladar a Nova York l'any 1996, Jeb ha col·laborat amb músics estimats com Charles McPherson, The Jimmy Heath Big Band, The Dizzy Gillespie Alumni Big Band, The Dizzy Gillespie All Stars, George Coleman, The Faddis/Hampton/Heath Sextet, James Moody, Jeremy Pelt, The Nash, Antonio Mossman o Lewis Harper Jazz Hall Jazz Band, Barbara Cook, Jessye Norman, Frank Wess, Dmitry Baevsky, Grant Stewart, Mike Karn, Joe Magnarelli, Lew Tabackin, Jerry Weldon, Sachal Vasandani, Pete Van Nostrand, Roberta Gambarini, Rodney Green, David Wong, Winard Harper, Diego Urcola, Peter i Will Anderson, Willie Jones III, Marlene Ver Plank així com amb el seu trio.


I la resta de temes ja tenen tots una magnífica trempera, i aquí hi haurà la dificultat per escollir-los, car estem parlant del “Cheescake” de Dexter Gordon, “Take the Coltrane” de Duke Ellington, “My Heart Stood Still” de Richard Rodgers i el “Solar” de Miles Davis. Gran dilema.
 
I sí que ara escoltarem el tema de Gordon..
 
10.1.- Cheescake (Dexter Gordon) 7:33.
 
I d’aquest tema us puc dir què va estar inclòs en el disc de Dexter Gordon - Go! Enregistrat el: 27 d'agost de 1962 per Blue Note (BST 84112). Clau de concert: Do menor. Estil: Swing (medium up). Amb el saxo tenor de Dexter Gordon, el piano de Sonny Clark, el contrabaix de Butch Warren i la bateria de Billy Higgins.
 
I què brutal aquest tema de Dexter Gordon, la melodia, sí, en les As del tema i que potent el Pont o la B del tema. I ja la primera improvisació a càrrec del líder al piano, en Jeb Patton quin ens va meravellar al Jamboree, i de nou aquí escoltant-lo en aquests temes. Gran pianista, i així ho hem pogut constatar en la seva més que brillant improvisació, i amb un final increïble a dues mans improvisant. I esclar que Santi ens ha enlluernat de nou per com  de precisa ha estat la seva, per la seva sonoritat on escoltem a tots els màsters del saxo tenor, però més l’escoltem a ell, amb la seva veu tan personal, ell que s’ha anat consolidant com un dels millors tenors del territori peninsular. L’Ignasi també ha quallat una bona improvisació, ell que cada dia brilla més. I després d’ell Santi ha recuperat la melodia i final feliç i delicat.
 
Aquest enregistrament, realitzat a Barcelona durant la gira del quartet de Jeb Patton per Espanya el maig de 2022, compta amb el pianista acompanyat per tres grans músics de jazz espanyols: Santi de la Rubia, Ignasi Gonzalez i Roger Gutiérrez. Jeb Patton toca amb plenitud, força i una gamma de registres notable. El seu toc i el desenvolupament intel·ligent de les seves idees musicals el converteixen en un pianista amb una veu realment única. Jeb dóna una nova vida als estàndards de jazz tradicionals, fent-los sonar vibrants i emocionants una vegada més. —Jordi Pujol.


I encara els escoltarem en el tema del Duke..
 
11.3.- Take the Coltrane (Duke Ellington) 5:28.
 
I ves per on que aquest tema el van incloure en el disc Duke Ellington & John Coltrane. Va ser publicat el gener de 1963 per Impulse! Records. Va ser una de les moltes col·laboracions d'Ellington a principis dels anys 60 amb músics com Count Basie, Louis Armstrong, Coleman Hawkins, Max Roach i Charles Mingus, i el va col·locar amb un quartet (en aquest cas, saxo, piano, baix i bateria), en lloc d'una big band. Coltrane va dir: Em vaig sentir molt honrat de tenir l'oportunitat de treballar amb Duke. Va ser una experiència meravellosa. Ha establert estàndards dels quals encara no m'he posat al dia. M'hauria agradat tornar a treballar tots aquests temes, però suposo que les actuacions no haurien tingut la mateixa espontaneïtat. I potser no haurien estat millors!
 
I sí que aquest tema és un magnífic Blues de Duke, sí. Tema que han repetit dues vegades per ja deixar pas a les improvisacions, i ves que la molt llarga i primera a càrrec del gran baterista Roger Gutiérrez, qui ha fet un grandíssim solo, mostrant-nos com domina els estris de la seva bateria. Els redobles diversos han aparegut, així com també els cops als plats, tot plegat fet amb una gran solvència i creativitat. Santi ha tornat a brillar per la seva modernitat, pel seu fraseig, per la seva tècnica, pel seu bon gust, ell que es belluga amb velocitat inversemblant. De nou ens ha fet unes línies melòdiques inversemblants amb una creativitat que no sembla tenir límits. També el líder al piano ens ha corprès pel seu missatge alhora melòdic i rítmic. Esclar que els dos de la base rítmica han tingut alguna cosa a veure, l’Ignasi i el Roger. I després encara han fet un “Chorus” cadascun d’ells dos piano i saxo tenor, i ja fer “quatres” i ja arribar als “dosos”, per ja recuperar el motiu principal i acabar el tema de Duke i fer-ho delicadament.


I sí que em sembla que el tema més vital és el de Rodgers i amb aquest tema els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui, anomenat...
 
12.5.- My Heart Stood Still (Richard Rodgers) 4:49.
 
I quin potent tema de Richard Rodgers acabem d’escoltar. I del tema us puc dir això: "My Heart Stood Still" és una cançó popular de 1927 composta per Richard Rodgers, amb lletra de Lorenz Hart. Va ser escrita per a la revista de Charles Cochran “One Dam' Thing after Another”, que es va estrenar al London Pavilion el 19 de maig de 1927. L'espectacle el va protagonitzar Jessie Matthews, Douglas Byng, Lance Lister i Richard Dolman, i van fer  237 actuacions. I dir-vos que el van enregistrar centenars de màsters, dones i homes, havent-hi una llista molt llarga.
 
I els nostres herois l’han fet la mar de bé, amb un bon tempo ja marcat per la persistent nota del líder al piano, i ja la melodia en la A a càrrec de Santi i fent-la al Pont o la B del tema pel líder al piano. Un tema força potent i amb tot el Swing del món. I el líder Jeb Patton ha estat qui ha iniciat les improvisacions i ja heu vist de quina manera més brutal l’ha fet. Llenguatge jazzístic de primer nivell, tècnica, bon gust, elegància i tot plegat a tot Swing. Santi l’ha seguit amb els mateixos adjectius qualificatius, o sigui que brutal la seva interpretació. I encara hem pogut escoltar uns “quatres” compassos improvisant en Roger amb pianista i saxo tenor, cirereta del pastís que ha estat aquest gran tema ideal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi o sigui que felicitats màsters Jeb Patton (piano), Santi de la Rubia (saxo tenor), Ignasi González (contrabaix), Roger Gutiérrez (bateria).
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Llibreria Byron: Barcelona
 https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club Sant Vicenç: Sant Vicenç dels Horts
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 20 de juny a l’Adrià Font Reunion, en un esdeveniment organitzat des del Jazz Club Sant Vicenç i patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i per això amb l’entrada gratuïta.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

 

blogger templates |