Programa 510: Juan Ortíz, Alex Riel Trio, Tia Brazda i SaltmanKnowles, dimecres 20 de juliol de 2022.
0 comentaris
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
I dic NO a la guerra de Putin i a cap de les guerres, totes assassines.
I ves per on que el passat dissabte 16 de juliol vam gaudir força amb l’actuació dels músics que varen participar en el 2n dia de la 13ena edició del Festival de Jam Sessions a SVdH. Vam tenir al combo d’alumnes del Conservatori del Liceu i al combo d’alumnes del Musical de Bellaterra amb professors com el gran Eladio Reinón i d’altres més. Va venir força gent que va gaudir del concert i posterior Jam Session que vam fer. I ja per aquest dissabte 23 de juliol i al bell mig de la Festa Major farem el darrer dia de Festival on tindrem un combo d’alumnes de l’Escola Superior de Música Jam Session i el combo de professionals The International Friend’s Quintet al Pati de Can Comamala, i com sempre a partir de les 20h. Us hi esperem.
I aquest és el darrer
programa de la temporada “oficial”, car no descarto fer algun “Especial Estiu”.
Han estat 45 programes diversos i com sempre amb el millor Jazz actual, el d’abans
i el més contemporani. Avui us proposo escoltar quatre projectes dos a trio,
que els tindrem a la primera part com són els de l’Alex Riel Trio, “Live” al Jazzus
Montmartre i el del pianista Juan
Ortiz “Brighter Days”. El que seria la segona part començarà amb la veu de Tia Brazda, “When I Get Low” per acabar
amb el “Native Speaker” de la
parella SaltmanKnowles, i esclar,
amb un micro conte de Carme de la Fuente.
I començarem amb el
trio del jove pianista bilbaí Juan Ortiz
i el seu “Brighter Days”, publicat per
la recent editorial barcelonina CRU
Records el 03/06/2022. Enregistrat per Naoto
Sugahara el 17/11/2021 a l'Estudi Orpheus
Recording Studios, Tokio, Japó. Mescles i Màstering a càrrec de Joan Lozano. Producció de Juan Ortiz. I ells ja ens indiquen de
què va tot plegat o sigui que el subgènere del Jazz és el Post Bop. I
aquí hi tenim a Juan Ortiz, piano; Hiroshi
Takase, contrabaix i Gene Jackson, bateria. Tots els temes i arranjaments
són del líder excepte “Swett Lorraine”. I com sempre dir-vos que al blog us
posaré l’enllaç al seu Bandcamp: https://juanortiz.bandcamp.com/album/brighter-days.
1.9.- Christmas in Bilbao (Juan Ortíz) 2m53s
I després la cançó composta el 1928, música de Cliff Burwell i lletra de Mitchell Parish.
2.8.- Sweet Lorraine (C. Burwell i M. Parish) 4m01.
I quina bonica composició del Juan acabem d’escoltar, la primera a piano sol. Delicada, dolça i plena de sentiment, el d’un Nadal a casa quan un s’està sempre per fora donant voltes pel món. De fet, d’aquest preciós tema en fa una versió completa, amb el trio, i tema per tant de més llarga durada, de quasi 7 minuts. Poder escoltar-lo a piano sol ha estat un plaer on també hem pogut copsar com s’ho manega ell sol. Una dolça melodia ben acompanyada pels acords i la seva rítmica. I del segon tema “Sweet Lorraine”, ens ha sorprès també el seu estil tan ben adaptat a aquesta música tan primerenca, la que es feia al 1928. Un tema interpretat i enregistrat per tothom com per exemple en Nat King Cole que ho va fer el 1944.
I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.
I hi ha una altre
molt bonica composició dedicada a una de les seves filles a tot delicat vals
anomenada “Song for Selene (I’ll met you in my dreams)” que no posaré i així la
voldreu escoltar adquirint el seu projecte, que els hem d’ajudar.
I seguirem amb una mica de funk i així copsar la diversitat del seu projecte amb el tema propi que titula el disc i anomenat...
3.7.- Brighter Days (Juan Ortíz) 4m12s.
Doncs amb aquest tema hem fet una passa endavant molt llarga on ara ens hem situat en un context molt “funk”, tot i que també ens recorda algunes músiques i ritmes que ballava la gent allà pels anys 80. Té un punt de “pop”, això sí, però amb molt bon gust musical i res patxanguero. És una mostra dels seus diferents gustos pel que fa a la qüestió musical i rítmica. Els dies brillants, aquells on tot surt la mar de bé, semblen els adequats per escoltar aquesta música. L’hem pogut escoltar ja en el seu primer solo, i us haig de dir que m’ha agradat força. La base de dos l’han acompanyat la mar de bé, amb el baixista marcant les notes guia i el baterista el permanent “beat” rítmic del tema.
Brighter Days és el retrat anímic d'un moment d'incertesa global, un viatge al redescobriment de les arrels més personals on la restricció de moviments i la fortalesa dels vincles emocionals van fer brollar una obra que actua com a autèntic zeitgeist d'una època fosca, viscuda des de l'esperança, que precedeix la llum dels dies que vindran. El músic bilbaí Juan Ortiz fuig dels artificis, i després dels seus discos “Life is Too Short (2013), premiat com a “Millor Disc de Jazz de l'Any” als premis BBK Jazz, recórrer el món i gravar “And the World is Large ” (2015) i mudar-se al Japó on llança el seu tercer àlbum “Winter Tales” (2017), també premiat com a “Millor Disc de Jazz de l'Any” als Musika Bulegoa Sariak, ens obsequia ara amb “Brighter Days”, un àlbum honest que transmet la seva personalitat en directe. Acompanyat per Hiroshi Takase al contrabaix i pel mític bateria de Philadelphia Gene Jackson, que ha col·laborat amb artistes de la talla d'Art Farmer, Christian McBride, Dianne Reeves, Kevin Eubanks, Eddie Gómez o Hugh Masekela entre d'altres, el trio publica el que serà l'àlbum de debut de CRU, que va veure la llum el 20 de maig del 2022.
Un altre lloc
emblemàtic és el 23 Robadors espai
on es fa el Jazz més alternatiu de la ciutat amb tot un reguitzell de projectes
que s’hi han parit i que així seguirà sent. Cada dia teniu Jazz i els dimecres,
concert primer i després Jam Session amb Miguel
Pinxo Villar, Juan Pablo Balcázar i Carlos Falanga. Al blog us en posaré la
seva pàgina web:
https://23robadors.com/programacio/ la de la
seva programació.
I seguirem a tot Swing amb el tema propi i dedicat a la seva reina Mayo i anomenat...no per abrera...
4.1.- Blues for the Queen (Juan Ortíz) 7m33s.
I lo primer que m’ha sobtat és la similitud amb un tema del genial Charles Mingus, el conegut “Nostalgia in Times Square”, a qui sembla fer-li un homenatge. És una mena de “contrafact” del tema de Mingus. Té un bon swing amb el “walking” del baixista Hiroshi Takase, amb un gran tasca de Gene Jackson a la bateria. Després del “tema”, de la melodia, el líder ens ha clavat una molt bona improvisació, amb uns moments molt potents amb la mà dreta a mode d’Stride piano per com li van els dits. Després, ha desenvolupat unes línies melòdiques molt encertades, farcides de Blues com és aquest tema, car és un Blues de 12 compassos. El baixista japonès Takase ha fet un solo impecable, marcat rítmicament seguint fil per randa la qüestió harmònica del tema. Finalment ha estat el baterista Jackson qui n’ha fet un parell de “chorus” i ja per arribar de nou a la melodia del molt bon tema del líder Juan Ortíz.
I ell ens diu que aquest disc està dedicat a la meva reina, Mayo, i a les nostres princeses Atena i Selene. I que...Els dies foscos poden creuar-se al teu camí, però no et preocupis. Només vol dir que hi ha dies més brillants esperant-te en el futur. I l’estimat Perico Sambeat ens diu què...En Juan va ser un estudiant meu a Musikene fa uns anys. Ara veig com el talent que vaig presenciar aleshores el va fer convertir en un gran pianista. Coneix a fons la tradició del jazz i és un gran compositor. Aquest àlbum n'és un gran exemple.
Recordar-vos que entreu al web de masimas on podreu veure’n tota la seva programació dedicada al Jazz però també a diversos estils com són el Blues, el Funk i demés variants. Val la pena que us deixeu caure per la Plaça Reial per anar al Jamboree. Els dilluns amb una magnífica Jam Session. Al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web: https://jamboreejazz.com/agenda/ la de la seva agenda.
I aquest projecte té
també un tema a tot Latin anomenat “Xoro”, vital de tempo. I els dos més
ràpids, un més que l’altre són “Song for Athena” i el més vital de tots “Capsule”
a un tempo brutal. O sigui que per acabar el seu projecte proposo que els escoltem en el tema dedicat a
l’altra filla seva..
5.2.- Song for Athena (Juan Ortíz) 5m05s.
I amb aquest vital tema hem acabat d’escoltar-los, havent copsat de quina manera també els executen ràpids a tot Bop, com ha estat el cas d’aquest. De fet, ells mateixos ens diuen que l’estil és el “Post Bop”. Per a nosaltres ha estat una descoberta molt agradable, la del líder, pianista i compositor, molt bo en les tres facetes, Juan Ortíz. De fet la melodia té un no sé què de clàssica que ens situa en anys molt pretèrits als actuals. La seva posterior improvisació ens ha tornat a impressionar, per la seva riquesa i creativitat, maneres “Bluesy” increïbles i velocitat expositiva. Té una pulsió delicada, percusiva sí però no de manera excessiva. La mà sembla flotar sobre les tecles. Després d’aquest magnífica improvisació li ha tocat el torn al baterista Jackson qui primer ha fet uns “vuits” amb el pianista, per després uns “quatres” i ja recuperar la melodia del tema i acabar-lo amb un “Vamp” o “pedal” magnífic que en un directe allargassarien segons públic i músics. Gràcies Juan, gràcies nois.
Recordeu que podeu
trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es allà tindreu
la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg
d’aquesta editorial de Lleida
dirigida pel Josep Ramon Jové, des
d’aquí una forta abraçada.
I ara seguiré amb l’altre trio, el liderat pel baterista Alex Riel enregistrat en viu el 22 i 23 de setembre del 2021 al Jazzus Montmartre, Copenhage i publicat el 24 de juny del 2022. I ells continuen amb la seva llarga tradició de d'enregistrament de concerts de jazz en directe, i ells són: Marian Petrescu, piano; Joel Locher, contrabaix i el líder Alex Riel, bateria. I ens presenten un àlbum d’estàndards clàssics del jazz. I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc: https://jazzfuel.com/?s=alex+riel+trio+live.
I com passa en tots els directes, els temes són llargs, què bé que s’ho devien passar tots plegats. I dels 9 temes del concert n’hi ha un que seria la balada, “Always and Forever” i dos que són a un tempo mèdium slow molt delicat el “Sally’s Tomato” i el preciós “The Man I Love”. Ambdós però tenen moments de tempo doblat i Swing a dojo, quina meravella. Proposo que els escoltem en el tema dels germans Gershwin, el darrer que van fer en aquell concert..
6.9.- The Man I Love (G. & I. Gershwin) 8m43s.
"The Man I Love" és un estàndard popular de la forma AABA amb música de George Gershwin i lletra del seu germà Ira. Formà part de la partitura de 1924 per a la comèdia musical de Gershwin, “Lady, Be Good”, però la cançó es va eliminar d'aquell show i es va incloure a la sàtira al govern de 1927 dels germans Gershwin, “Strike Up the Band” (on apareix com "The Man I Love" i "The Girl I Love").
I amb aquest gran tema els hem començat a escoltar, tot i que al pianista Marian Petrescu primer en una llarga i magnífica “intro” al conegut tema dels germans Gershwin. Després d’aquesta “entrada per la porta gran”, ha aparegut la melodia i Swing, i és clar, els aplaudiments del respectable. Les maneres d’aquest pianista estan farcides de musica clàssica, alhora que també de Jazz, esclar. La seva mà dreta sembla volar sobre el teclat per com de veloç va. També sembla acariciar les tecles a moments, car en d’altres és força percussiu, coses que hem pogut constatar. La seva creativitat no sembla tenir límits. Quan ha estat delicat, hem pogut escoltar la tasca del baixista Joel Locher, i quan ha estat incisiu, hem escoltat com els dos companys l’acompanyaven a tot Swing, el del “walking”, “caminar” del baixista i els cops al plat i xarles del baterista i líder Alex Riel. Gran tema per començar-los a escoltar.
Seguim però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió.
Seguirem escoltant-los a tot Swing amb el conegut tema de Bobby Timmons, el conegut...
7.2.- Moanin’ (Bobby Timmons) 9m36s.
"Moanin'"
és una composició de Bobby Timmons, enregistrada
per primera vegada per l'Art Blakey
& The Jazz Messengers, per a l'àlbum de 1958 del mateix títol que va
ser publicat per Blue Note Records.
Durant un temps va ser el tema que els identificà, fins que Benny Golson es va fer càrrec de la
direcció musical, i que llavors va ser el seu “Blue March”.
I de nou el pianista ens ha tornat a deixar bocabadats per com ha estat la seva “Intro” al conegut tema d’en Bobby Timmons. I és que això, ja ho sabeu, va estar enregistrat en directe, i els directes són així d’imprevisibles i els temes són llargs. I després de la “intro” al “tema” i en finalitzar-ne la melodia, les improvisacions i la primera la del pianista Petrescu. El swing l’hem copsat a la primera de canvi, amb el “walking” del baixista i els copets als plats del líder, un gran coixí per on relaxar-se el pianista improvisant. Aquest ens ha tornat a “clavar” una brutal improvisació, on l’agilitat de la mà dreta ha quedat evidenciada. Locher al contrabaix ha estat precís i també veloç, demostrant-nos la gran tècnica que posseeix. Una pulsió ràpida que ell ha executat a una velocitat esfereïdora. Solo immens del baixista Locher per després recuperar el “tema” i ja acabar-lo a tope d’energia. Gran tema de Bobby Timmons.
I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.
I ara ja acabarem amb aquest projecte i ho farem amb el tema vital del gran Oscar Peterson i anomenat...
8.8.- Noreens Nocturne (Oscar Peterson) 9m04s.
I aquest tema, el compositor i pianista canadenc, el va incloure en el disc enregistrat en directe “Oscar Peterson at the Stratford Shakespearean Festival” del 1956, on l’acompanyaren Herb Ellis, guitarra i Ray Brown, contrabaix.
I en Petrescu ha iniciat el tema i de nou amb una “Intro” farcida de Jazz Clàssic. Però és que després i ja en la melodia del tema, els aires de la música clàssica que ell tan bé ha après ens han enlluernat de nou. Gran pianista aquest Petrescu i en aquest tema del gran Oscar Peterson ens ho ha tornat a mostrar. La seva subtilesa també hi apareix, car ell gestiona molt bé les dinàmiques. La base de dos, entre els quals el baterista i líder l’han recolzat abastament, aquest amb un Swing al “xarles” i plat “ride” brutal, així com també el “walking” del baixista Locher. Però qui més impressiona és el pianista per la seva versatilitat, velocitat d’execució, swing improvisant, per la seva gran tècnica que li permet acaronar les tecles i també colpejar-les de manera percussiva. El baixista Locher és un altre “monstre” del trio, i ho hem copsat de nou en la seva majúscula improvisació amb un so molt net, gens percussiu, on també a primat acaronar les cordes en lloc de colpejar-les. Al final, uns “quatres” amb el líder i baterista per cloure el tema i nosaltres el seu projecte, farcit de temes llargs. Bravo pels tres.
També tenim una bona
col·laboració amb l’editorial basca Errabal
Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que
els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva
pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es .
I després d’aquest projecte sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per sempre la teva dolçor recitativa envoltada de les músiques del programa. Fins el setembre, estimada.
I ara encetem la segona part del programa i ho faré amb la magnífica veu de Tia Brazda i el seu “When I Get Low” publicat el 27 de maig d’enguany per Flatcar Records. Aquest és un projecte que es va parir i enregistrar durant la pandèmia i per tant, fent els enregistraments individuals per després fer-ne les mescles i masterització. Produït, arranjat i mesclat per Chris Graham. I aquí hi tenim: Tia Brazda, veu; Mike Freedman, guitarra; Joel Visentin, piano; Chris Adriaanse, contrabaix; Max Senitt, bateria; Alexis Baro, trompeta a 1 i 3, fiscorn a 9; Jason Marsalis, vibràfon a 7; Drew Jurecka, bandoneon a 4 i violí a 6. Col·laboracions addicionals: Sarah Wiebe, violí; Max Senitt, percussió a 5; Sarah Hiltz, cors a 2 i 7 i els de Denielle Bassels a 3. I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web de la líder: https://www.tiabrazda.com
I L'àlbum pren una pausa decidida amb “Smile”, un clàssic de Charlie Chaplin amb una interpretació vocal delicada i esquinçadora de Brazda, realment una de les seves millors interpretacions. La cançó té el suport senzill però sòlid d'un trio de guitarra acústica, el baix de Chris Adriaanse i la percussió del bateria Max Senitt, nominat a JUNO.
No l’escoltarem i sí
que els escoltarem amb dos temes seguits a tot delicat Swing, el primer del
1937 i d’en Ralph Reiner i Leo Robin que
Charlie Parker tocà i anomenat...
9.6.- Easy Living (R.
Reiner & L. Robin) 3m21s.
I el segon de Kalmar, Ruby i Hammerstein, el preciós
10.4.- A Kiss to Build a Dream On (Kalmar, Ruby & Hammerstein) 3m02s.
I quin canvi estilístic hem fet amb aquesta magnífica veu de la cantant Tia Brazda. El tema és una delícia, el Swing així com arrastradet, brutal, quasi sensual. El violí li dóna un toc d’època daurada, la del Jazz Manouche de Django i Grapelli. Del primer dir-vos que Ralph Rainger i Leo Robin van escriure "Easy Living" per a la pel·lícula Easy Living (Una noia afortunada), produïda per Paramount Pictures, que va dirigir Mitchell Leisen i van interpretar Jean Arthur, Edward Arnold i Ray Milland. Al film, que es va estrenar a Nova York el 7 de juliol de 1937, el tema s'escoltava només en versió orquestral. Billie Holiday havia gravat la cançó el juny d'aquell any i, aprofitant el seu relatiu èxit, la productora va tornar a incloure "Easy Living" a la banda sonora del film Remember The Night (Record d'una nit, 1940), que també va dirigir Mitchell Leisen i van interpretar Barbara Stanwyck i Fred MacMurray. En aquesta ocasió, el va cantar Martha Mears. “Easy Living” compta amb Drew Jurecka al violí, amb Brazda acaronant l'oient amb una interpretació agradable i plena d'actitud. Mentre que de “A Kiss to Build a Dream On” compta amb el guanyador del Grammy, Drew Jurecka amb el bandoneon, donant a la cançó un sabor a tango o parisenc, així com hi ha també un sublim solo de guitarra acústica de Mike Freedman.
TIA BRAZDA, una de les veus més reconegudes del jazz del Canadà, s'endinsa en el passat amb el seu nou àlbum WHEN I GET LOW. Ens trobem Brazda redescobrint cançons en gran part de la dècada de 1930, les del The Great American Book. Temàticament, l'àlbum és al principi distòpic però finalment edificant; somiador i nostàlgic. La veu sense esforç de Brazda compta amb el suport d'un repartiment dels músics de la seva banda de gira en directe que compta amb guanyadors dels premis Grammy i JUNO. L'àlbum sencer es va gravar de forma remota, amb tots els músics fent un seguiment de les seves parts als estudis domèstics, des del nord d'Ontario fins a Nova Orleans, a causa de la pandèmia.
I cada dia podeu anar
a la Cocteleria Campari Milano on
s’hi fan concerts de jazz i demés meravelles, a diari. Al blog us en posaré la
seva pàgina web:
https://www.camparimilano.com/programacio-musical/. I també al Sinestesia que hi ha prop de la plaça
del Centre a Sants, on ja s’hi fan concerts. És qüestió de mirar-ne la
programació.
I seguirem amb dos temes seguits, car són curtets de tres minuts i escaic. Els escoltarem ara primer amb el tema de Bernice Petkere...
11.2.- Lullaby of The
Leaves (Bernice Petkere) 4m15s...
I després amb el
conegut tema de Sammy Fain anomenat..
12.9.- I’ll Be Seeing You (Sammy Fain) 3m51s.
I del primer dir-vos que: "Lullaby of the Leaves" és una composició musical de la compositora Bernice Petkere i el lletrista Joe Young. Una cançó del Tin Pan Alley, per a musicals, interpretada per primera vegada el 1932. Esdevingué estàndard de jazz i es considera el major èxit de crítica i comercial de la carrera de composició de Petkere. La segona cançó de l'àlbum, “Lullaby of the Leaves”, és una de les cançons llegendàries interpretades per Ella Fitzgerald, i Brazda aporta la malenconia esperada, aquesta vegada amb un enfocament més de blues. El tema sensual es veu ajudat pels lamentats i complexos solos del guitarrista Mike Freedman.
Mentre que "I'll Be Seeing You" és una cançó popular sobre la pèrdua d'un ésser estimat, amb música de Sammy Fain i lletra d'Irving Kahal. Publicat el 1938, es va inserir en el musical de Broadway, “Right This Way”, que va tancar després de quinze actuacions. El títol de la pel·lícula de 1944 I'll Be Seeing You va ser extret d'aquesta cançó a proposta de la productora de la pel·lícula, Dore Schary. La cançó s'inclogué a la banda sonora de la pel·lícula. L'àlbum acaba amb I'll Be Seeing You, que sovint és una oda tristota, però la interpretació de Brazda té una aire més esperançador, recordant el cafè on es trobava, però amb ganes de retrobar-s'hi en el futur.
Si voleu escoltar
jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial
dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui
m’envia des de Nova York les seves
novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada
Leonardo i gràcies pel teu suport.
I ara ja els acabarem escoltant amb dos temes més, seguits, el primer el que més o menys titula el projecte, de la compositora Marion Sunshine...
13.3.- When I Get
Low, I Get High (M. Sunshine) 3m38s.
I el darrer, on hi
col·labora l’Alex Bird cantant també
i tema compost per Doris Fisher i
lletra de l’Allan Roberts i anomenat..
14.1.- Into Each Life Some Rain Must Fall (Fisher & Roberts) 3m29s.
I el primer tema, “When I Get Low, I Get High”, Marion Sunshine el va composar el 1936. Els primers enregistraments són de l’abril del 1936 i fets per Chick Webb & His Orquestra amb la veu solista de l’Ella Fitzgerald. El clàssic i alegre “When I Get Low, I Get High” compta amb un solo de piano de Joel Visentin i cors de la seva companya cantant de jazz de Toronto, Denielle Bassels. Aquesta cançó és un dels elements bàsics dels directes de Brazda al llarg dels anys i finalment arriba aquí amb tota la seva descarada interpretació i energia que s'ha d'esperar de les actuacions en directe de Brazda.
Mentre que el "Into Each Life Some Rain Must Fall" és una cançó de 1944 interpretada a duet per The Ink Spots, amb Bill Kenny i Ella Fitzgerald. Decca Records el va enregistrar el 30 d'agost de 1944. El nom de la cançó prové d'una cita de Henry Wadsworth Longfellow del poema "Rainy Day". I aquest tema també va ser la primera cançó que Brazda va explorar durant el viatge per gravar aquest àlbum, un duet amb el nominat a JUNO, Alex Bird, que va gravar la seva veu als confins nevats d'una cabana al nord d'Ontario. La cançó també compta amb l'associat de Buena Vista Social Club i candidat a JUNO, Alexis Baro.
Recordeu que si us
agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el
catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic Andrés Rojas abans El Pricto
on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions,
free jazz, o quelcom inclassificable.
I ara ja proposo que escoltem el darrer projecte del programa d’avui, el de la parella de músics SalmanKnowles, “Native Speaker”, publicat el 8 de juliol d’enguany per Odradek Records i promocionat gràcies JazzFuel. Enregistrat, editat i mesclat per l'enginyer Bob Dawson al Bias Studio, Springfield VA. EUA i American University, Washington DC. Productors: William Knowles i Mark Saltman. Masterització: Mike Monseur, Axis Audio (Nashville, TN, EUA). I aquí hi tenim a: Mark Saltman, contrabaix; William Knowles, piano i Keith Butler Jr., bateria, amb la col·laboració de: Michael Fitzhugh trompeta i flugelhorn (#1, 2, 5, 6, 9); Deandre Schaifer trompeta i fliscorn (#3, 4, 5, 7); Saxos de Robert Muncy (#1, 2, 5, 6, 8) i de Grant Langford (#4, 9); veu de Lori Williams (#3, 5, 7); Yvette Spears veu (#7) i Leonard Brown violí i guitarra (#1, 2, 5, 6, 8). I els temes els comparteixen la parella de líders. I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu la pàgina web del disc: https://www.saltmanknowles.com/#almost....
I hi ha alguns temes cantats que són versions de temes “pop” de diferents musics, i no els escoltarem, no, però sí, un que no és pop. I els començarem escoltant amb el tema que titula el projecte i anomenat..
15.4.- Native Speaker (Saltman & Knowles) 6m26s.
La melodia del títol “Native Speaker” és un blues menor. El blues és el camí per la vida, l'amor, la crueltat, l'egoisme, l'alegria, la confusió, les pandèmies i la pèrdua. Els bluesmen són savis griots, comentaristes socials melòdics il·luminats que coneixen la seva manera de viure. Res sorprèn al blues. El nostre objectiu és mantenir-nos sempre connectats amb el blues, ens diuen ells. El tema l’inicien els dos vents, car hi tenim la trompeta de Michael Fitzhugh i el saxo tenor de Grant Langford acompanyant al trio base. William Knowles al piano n’ha fet la primera improvisació feta amb calidesa, sense percudir massa les tecles del piano, tot i fer-ho a moments on els acords han aparegut amb més força. Bona interpretació d’un dels dos líders del grup, car l’altre, en Saltman, ha fet una gran tasca al contrabaix. El solo de Langford al saxo tenor ha estat també impressionant, bon fraseig, llenguatge jazzístic ben clar farcit de modernitat sense oblidar la “tradició”. El tema té una bona trempera i bon swing, i a vegades ens recorda el “Blues March” del bo d’en Benny Golson, vaja, quan els escoltem amb aquest ritme al final del tema. Bon tema per començar-los a escoltar.
"Native Speaker" és el vuitè àlbum del baixista Mark Saltman i el pianista William Knowles, que junts composen i arreglen nova música per al seu quintet de jazz SaltmanKnowles. El concepte de "altaveu nadiu" és per celebrar la forma d'art afroamericana del jazz i presentar un manifest d'inclusió que es necessita amb més urgència que mai. Tal com diu el duet al llibret de l'àlbum: “Tant si ets un 'parlant nadiu' de la meva llengua com si no, ets benvingut aquí. Sou benvinguts al meu país, la meva terra, la meva música, la meva roba, la meva llar, els nostres somnis i el nostre art. No ho voldríem d'una altra manera".
I no us oblideu de la
Nova Jazz Cava on cada dijous fan
una Jam Session i on s’hi fan concerts cada cap de setmana. Al blog us posaré
la seva pàgina web:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming la de la seva programació.
I seguim amb un altre magnífic tema i primer track del CD d’aquesta parella de cracs, que ja porten més de 20 anys l’un al costat de l’altre, i aquest d’en Mark Saltman anomenat...
16.1.- Dororo (M. Saltman) 5m44s.
I quin tema més
sorprenent i quina marxa que té ja d’entrada. I ho hem notat amb les notes
rítmiques del motiu principal de la línia de baixos, car es evident que aquest
tema és del baixista. La melodia també va a tots vents i demés, i és força
potent, i el canvi tonal del pont encara es nota més quan fan la melodia. El
primer en improvisar ha estat en Michael
Fitzhugh fent una magnífica tasca, amb un so i fraseig magnífic. I sempre
la base de tres, piano, contrabaix i bateria fent-los el coixí. Impressionant
l’entrada del solo del saxo tenor ara d’en Robert
Muncy. Quin so que té més Jazzero, i quina improvisació més brutal que ens
ha fet. I abans del següent solo han tornat a executar la melodia del tema,
cosa que ens ha anat molt bé per no oblidar com va tot plegat. El violinista Leonard Brown, ha compartit uns moments
brutals amb els dos vents, trompeta i saxo tenor, acabant el tema amb una
improvisació col·lectiva de la manera que sempre us dic, que en un directe
s’allargassaria segons públic i músics.
Saltman i Knowles han enregistrat i publicat set àlbums de jazz originals junts durant els últims 20 anys. Originalment conegut com Soulservice, ara enregistren com a SaltmanKnowles. El seu llançament més recent “Almost” va arribar al número 23 de les llistes de jazz. Junts han passat temps com a artistes residents al Kennedy Center Millennium Stage, han rebut dues beques de la DC Commission of the Arts and Humanities i han guanyat el premi a la millor cançó de jazz internacional el 2007 de la revista exclusiva de Toronto. El seu cinquè llançament, “Return of the Composer”, va estar entre els deu primers de la Jazz World Week Radio Chart. Knowles i Saltman es van conèixer mentre assistien al programa de composició a la Universitat de Massachusetts, i el seu afecte compartit per la música de Billy Strayhorn, Horace Silver, Cedar Walton i Charles Mingus els va portar a la seva relació musical.
I el Nota 79 ha iniciat ja una nova temporada amb noves iniciatives amb programació estable cada dijous vespre i diumenges tarda. Al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web: https://www.nota79.cat/events/ la dels seus esdeveniments.
I seguiríem amb un altre tema també de Saltman, anomenat “The Gentle Art of Compassion”, instrumental també, però us posaré un tema cantat per Lori Williams, ella que també canta dos temes pop que ells han versionat. El tema en qüestió és d’ells dos, sembla, i es diu....
17.5.- Everybody wants to rule the World (Saltman & Knowles) 4m18s.
I sobre aquest tema ens diuen què “Tothom vol governar el món” és de mitjans dels anys vuitanta. Va ser una bona melodia i també demanar-li a una noia que la ballés. Una gran bateria, un sintetitzador i una sensació de rebel·lió van fer que la cançó fos un èxit. Com a adult, el concepte de líder narcisista i miop és un tòpic. Hem vist aquests paios abans. T'ensenyen a odiar, a no compartir i a tenir por. El món és un lloc fructífer d'abundància. Les persones noves són regals nous. Així és com afrontem la melodia.
I en aquest tema hi col·laboren dues trompetes, les de Michael Fitzhugh, i Deandre Schaifer, cosa que hem constatat ben aviat. El que més sobta però és la càlida alhora que potent veu de Lori Williams, ben afinada, i amb una sonoritat on la “negritud” s’escolta clarament. Una melodia que no és gens “trillada” tot i haver-hi moments que ens recorda qüestions més “pop”. Qui primer ha executat les improvisacions ha estat un dels dos metalls daurats, i la veritat és que ho ha fet la mar de bé. El retorn a la melodia i veu de Lori ens ha apropat al final del tema, acabant-lo dolçament.
Amb seu a Washington, DC, el quintet SaltmanKnowles interpreta una combinació de música i estàndards principalment originals, així com arranjaments originals d'algunes cançons pop. A "Native Speaker" escoltem les seves interpretacions de 'Space Oddity' de David Bowie, 'Sweet Dreams' d'Eurythmics i 'Everybody Wants to Rule the World' de Tears for Fears. Aquests s'escolten juntament amb números originals de Saltman i Knowles. De Saltman escoltem “Dororo”, inspirat en l'anime japonès; 'Lotus and Frog', 'Lotus i granota' basat en el lotus, el símbol xinès de la renovació, i la granota observadora que s'asseu a prop; i “The Gentle Art of Compassion”, una crida a la sensibilitat cap als altres. Knowles ofereix un homenatge a dues de les seves persones preferides: “Nate's Advice” es va fer amb una copa tranquil·la en un bar de cabaret, i “Ruben” parla d'un dels herois negres més admirats de Knowles, el seu germà. El tema homònim de l'àlbum també és de Knowles i és un blues que presenta un camí filosòfic a través dels molts alts i baixos de la vida.
I ara sí que acabarem projecte, programa i la 13ena temporada d’aquest Jazz Club de Nit, i ho farem amb el tema de William Knowles i anomenat..
18.8.- Ruben (W.Knowles) 7m07s.
I quin “temarro” que acabem d’escoltar, ara del pianista Knowles on hem notat diversos canvis rítmics. De fet això només ha passat en el moment melòdic del tema, car, una vegada començades les improvisacions per ell mateix, el Swing ha aparegut per art d’encanteri, i com sempre, amb el “walking” del baixista i colider, Mark Saltman i el swing del baterista Keith Butler Jr. William Knowles ha estat el primer en improvisar i ara sí que l’hem notat que percudia més les tecles. La seva improvisació ha estat farcida de bon gust, elegància i naturalitat, d’allò que en diem “com si res”. Leonard Brown, al violí l’ha seguit amb igual presència i bones maneres, ell que també toca la guitarra en d’altres temes. Un “amo” de les cordes, vaja. I el so diferenciat del saxo tenor, ara de Robert Muncy ens ha tornat a impressionar, també pel seu llenguatge i fraseig, tots plegats, els col·laboradors i col·laboradora, quan canta, fan que aquest projecte arribi a l’oient de manera evident. Magnífic treball d’aquests dos mestres i amics. Gràcies amics.
Doncs amb aquest tema del pianista Knowles hem acabat el programa “oficial”, car és possible que parli d’alguns dels discos que m’han quedat al calaix, ja ho veurem com va. Els que faci no s’emetran i sí que es podran trobar al meu blog i ivoox. I deia que ja l’hem acabat, i com sempre us dic, que espero que us hagi agradat tan com a mi. I ja sabeu que hem escoltat a Juan Ortíz, l’Alex Riel Trio, Tia Bradza acabant com hem fet amb Saltman-Knowles havent escoltat un micro conte de Carme de la Fuente.
I res, recordar-vos que aquest dissabte 23 de juliol i en plena Festa Major d’Estiu, farem el darrer dia del 13è Festival de Jam Sessions a SVdH on tindrem un combo d’alumnes de l’Escola Superior de Música Jam Session i el combo de professionals The International Friend’s Quintet al Pati de Can Comamala, i com sempre a partir de les 20h. Us hi esperem.
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.
Programa 509 - FSNT: Yaniv Taubenhouse, Alessandro Lanzoni Trio, Ludovic Ernault Quartet i Dmitry Baevsky, dimecres 13 de juliol de 2022.
0 comentaris
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
I segueixo dient NO a la guerra, a la de Putin i a totes les altres guerres, totes assassines.
I abans de començar, dir-vos que el passat dissabte 9 de juliol vam iniciar el 13è Festival de Jam Sessions a SVdH amb dos combos de G.S. de l’ESMUC i ESEM Taller de Músics, on els nois i noia van fer una gran actuació. Una estona abans, en Quim Isern, tècnic de so i amic, va ser agredit i colpejat per un “animal” que passava per la plaça de la vila, on ell muntava el seu equip. Des d’aquí un rebuig frontal a tots els actes violents d’aquesta mena, de totes les menes i una abraçada pel Quim. I dir-vos que aquest dissabte 16 farem el 2n dia de Festival a la Plaça de la Vila Vella amb els combos de les escoles El Musical de Bellaterra amb la presència del gran Eladio Reinón i el combo de G. S. del Conservatori del Liceu. A les 20h del vespre, com cada dia de Festival. Us hi esperem.
I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.
I sí perquè avui hi tornem amb un altre programa dedicat a aquesta estimada editorial en la seva vesant més actual, la de Fresh Sound New Talent. Podreu escoltar quatre projectes, primer amb dos trios i després amb dos quartets, amb Alessandro Lanzoni Trio i el seu “Mirage”; Yaniv Taubenhouse (Moments in Trio Vol. 3), “Roads” mentre que els quartets seran els del Ludovic Ernault Quartet, “Live” i el d’en Dmitry Baevsky, “Soundtrack”.
Doncs començarem el programa amb el projecte ”Roads” del trio Yaniv Taubenhouse – Moments in Trio Vol. Three. Editat per FSNT el 2020 i enregistrat el mateix any per Robert L. Smith i assistit per Owen Mulholland el 14 de gener de 2020 al Sear Sound Studios, Nova York,. Mesclat per Robert L. Smith a Defy Recordings, Nova York. Masteritzat per Pieter De Wagter a Equus Studio, Brussel·les, Bèlgica. Produït per Yaniv Taubenhouse i Productor executiu: Jordi Pujol per a Blue Moon Produccions Discogràfiques S.L. Tots els temes estan composts per Yaniv Taubenhouse, excepte tres estàndards que són de Cole Porter, Thelonious Monk i De Paul. Tots els temes estan arranjats per Yaniv Taubenhouse (ASCAP). Amb: Yaniv Taubenhouse (piano), Rick Rosato (contrabaix) i Jerad Lippi (bateria). I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc: https://www.freshsoundrecords.com/yaniv-taubenhouse-albums/53919-moments-in-trio-volume-three.html..
I els començarem escoltant en el tema llarg i anomenat...
1.3.- Prayer (Yaniv Taubenhouse) 10m11s.
Doncs així de càlids hem començat i tema propi del líder i llarg de més de 10 minuts. Té una rítmica i Groove delicat que se’t va emportant de manera irremissible, on la pulsió del contrabaix a càrrec de Rick Rosato i rítmica del baterista Jerad Lippi fan que el tema “camini” la mar de bé. I el tema l’ha iniciat el líder ja amb la melodia, on els companys de la base de dos ja ens diuen de què anirà tot plegat per l’aspecte rítmic. Ell mateix, té una mà esquerra fent acords de manera rítmica i persistent, que també ens situen en la qüestió rítmica. Un tema amb melodia llarga exposada pel pianista i compositor i solos posteriors, primer del baixista Rosato i després del líder, compositor i pianista Yaniv Taubenhouse on cadascun d’ells ens han mostrat les seves habilitats que en són moltes. El primer amb un solo molt sentit, de sentiment, i melòdic també, i el darrer fent gal·la de tot un cistell ple de gust i tècnica. I com sol passar, després de la improvisació han recuperat la melodia del tema, el tema que en diem, i l’han acabat dolçament. Una joia per començar el programa d’avui.
La vida està plena de cruïlles, algunes més significatives que altres, encara que el seu impacte en el gran esquema de les coses no sempre es revela des del primer moment. És evident quan hi ha un punt d'inflexió important a l'horitzó, com ara traslladar-se a un lloc nou o enfrontar-se a una decisió professional crítica. D'altra banda, algunes cruïlles poden semblar inicialment més quotidianes, com ara on sortir a sopar o quin camí s'ha de fer per passejar a la tarda pel parc. Però fins i tot una decisió trivial podria conduir a una trobada significativa o crear una certa oportunitat que d'altra manera no s'hauria produït. És per això que cada intersecció de la vida pot ser significativa, però només podem entendre i apreciar la seva importància en retrospectiva. Com a criatures habituals, els humans seguim naturalment rutines, però fins i tot quan seguim un camí que ja hem pres abans, la nostra experiència serà lleugerament diferent, ja que mai no som exactament iguals ni el nostre entorn o entorn.
Un altre lloc
emblemàtic és el 23 Robadors espai
on es fa el Jazz més alternatiu de la ciutat amb tot un reguitzell de projectes
que s’hi han parit i que així seguirà sent. Cada dia teniu Jazz i els dimecres,
concert primer i després Jam Session amb Miguel
Pinxo Villar, Juan Pablo Balcázar i Carlos Falanga. Al blog us en posaré la
seva pàgina web:
https://23robadors.com/programacio/ la de la
seva programació.
I seguirem ara amb el tema de Cole Porter i magnífic arranjament del pianista, anomenat..
2.4.- You’d Be So Nice To Come Home To (Cole Porter) 4m20s.
"You'd Be So Nice to Come Home To" és una cançó popular escrita per Cole Porter per a la pel·lícula de 1943 Something to Shout About, on va ser intrepretada per Janet Blair i Don Ameche. La cançó va ser nominada a l'Oscar a la millor cançó original el 1943 però va perdre perquè "You'll Never Know" va guanyar. I el més sorprenent és l’arranjament que en Yaniv ha fet. Sembla ben bé un altre tema, i se’l reconeix quan en fan la melodia, car en els altres moments és tota una descoberta. La qüestió rítmica canviada del tot és el que més aviat percebem. La digitació lleugera i gràcil del líder al piano fent melodia i més en la seva improvisació, a base de frases curtes i ràpides les moltes de les vegades i algunes on la velocitat va acompanyada d’una més llarga exposició solista, ens enlluerna. El “Walking” del baixista ha estat brutal tot i acompanyant el solo del líder, per després ell mateix fer el seu, brutal també i vital. Un gran tema d’aquest trio on el baterista té la gran feina de portar-los que per això és una bona màquina rítmica.
Els camins que prenen els artistes afecten el seu procés creatiu, però és el viatge creatiu en si mateix el que sovint porta els artistes al seu camí, així que què va ser primer: la gallina o l'ou? Fins i tot quan els artistes tenen visions i aspiracions clares, els camins cap a ells poden ser borrosos o, de vegades, els camins poden estar clars, però la destinació no ho és. Tot i que pensem que podem saber quin camí seguir cap a una destinació concreta, sovint acabem en un lloc completament diferent, ja que l'objectiu o la visió de l'artista està contínuament modelat per les seves experiències al llarg del camí, etc, etc...
—Yaniv Taubenhouse (a les notes interiors del CD)
Recordar-vos que
entreu al web de masimas on podreu
veure’n tota la seva programació dedicada al Jazz però també a diversos estils
com són el Blues, el Funk i demés variants. Val la pena que us deixeu caure per
la Plaça Reial per anar al Jamboree. Els dilluns amb una magnífica
Jam Session. Al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web: https://jamboreejazz.com/agenda/ la de la
seva agenda.
I ja acabarem aquest projecte amb el tema propi i anomenat...
3.6.- Morning Night (Yaniv Taubenhouse) 8m55s.
I sí, la majoria de temes d’aquest projecte estan situats en el tempo mèdium, no gaire ràpid. L’aspecte del Groove és lo més remarcable, tot i haver-hi moments de Swing en d’altres temes, en aquest, la moguda rítmica està molt ben marcada per quasi uns permanents redobles del baterista, i el baixista amb una pulsió brutal també. El tema està marcat per la mà esquerra amb acords repetitius, i l’altre fent melodia amb notes agudes però també passant per les greus, on coincideix amb les del baix Rosato. Un tema llarg de quasi 9 minuts on tots tres han desgranat tot el seu saber, primer en l’entremaliada melodia per després en les improvisacions, la primera la del líder. Una tasca solista de la mà dreta, fent una línia melòdica molt bonica, i sempre recolzat per la base de dos. Unes maneres rítmiques d’improvisar alhora que fetes les noves línies de manera molt dolça i gust exquisit. Llarg solo d’en Yaniv, increïble, subtil també i molt creatiu, tot i no desplaçar-se massa pel teclat. Després d’aquesta llarga exposició solista, han recuperat la melodia principal i s’han apropat cap al final. I tot i haver-hi moments solistes quasi permanents durant tot el tema per com el baterista gestiona el seu instrument, al final del tema, aquest ha fet aquesta tasca solista curteta per després acabar-lo de cop.
Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.
I seguirem amb el
projecte ”Mirage” del pianista italià Alessandro
Lanzoni Trio. Editat per FSNT el
2021 i enregistrat per Stefano Bechini a
Studio Entropya, Perusa, Itàlia, 26 de febrer de 2020. Masteritzat per Pieter DeWagter a Equus Audio Mastering,
Brussel·les, Bèlgica. Produït per Alessandro
Lanzoni i productor executiu: Jordi
Pujol per a Blue Moon Produccions
Discogràfiques S.L. Amb: Alessandro
Lanzoni (piano), Thomas Morgan (contrabaix), Eric McPherson (bateria). I
com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.freshsoundrecords.com/alessandro-lanzoni-albums/54003-mirage-digipack.html...
Doncs ja els escoltarem en el tema de Benny Carter anomenat...
4.1.- When Lights Are Low (Benny Carter) 7m18s.
"When Lights Are Low", cançó composta per Benny Carter i Spencer Williams, 1936. Alguns músics van gravar aquesta cançó com a títol de l'àlbum, com són: When Lights Are Low (àlbum de Tony Bennett), 1964; When Lights Are Low (àlbum de Claire Martin i Richard Rodney Bennett), 2005; When Lights Are Low (àlbum de Kenny Burrell), 1979 i molts altres. Doncs el bo d’en Benny Carter va fer la música d’aquest preciós tema, ell que va ser un gran poli-instrumentista car tocà el clarinet, el saxo contralt, la trompeta, va ser arranjador i líder de banda.
I els nostres herois han fet el tema amb un magnífic i delicat Swing, car el “walking” del baixista Morgan i els copets als plats i xarles del baterista McPherson ens l’han fet viure, aquest Swing. També hem copsat la bonica “recreació” del tema que ells han fet, coses de l’arranjador i pianista Lanzoni. Aquest n’ha fet la melodia i posterior i magnífica improvisació amb una mà esquerra molt rítmica amb acords puntuals i notes guia. La dreta ha estat lleugera i gràcil amb les línies melòdiques creades, alhora que percusiva, amb una digitació prístina i un pianíssim amb un molt bon gust. Morgan al contrabaix ha fet també una gran improvisació, melòdica i amb una pulsió brutal. Un bonic tema per començar-los a escoltar.
Seguim però dir vos
què si entreu al web de Temps Record:
https://tempsrecord.cat hi trobareu
tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa
nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i
evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió.
I seguirem amb el tema compost pel trio i anomenat...
5.4.- Tornado (Lanzoni, Morgan i McPherson) 6m53s.
I us he volgut posar aquest tema, què és un dels tres compostos per el trio. N’hi ha un parell més que són del líder i pianista, i els altres dos són el “Moments Notice” de John Coltrane i el “Nobady Else Like Me” de Jerome Kern. I és que amb aquest que acabem d’escoltar han fet una passa endavant pel que fa a l’aspecte musical, on la melodia i el ritme trencat i persistent s’han allunyat de lo fàcil i melós, endinsant-se en contextos on la modernitat més agosarada ha fet acte de presència. Un tema on la constant improvisació de tots tres ens ha copsat, per enèrgica, per creativa durant quasi la totalitat del tema, car l’han acabat dolçament amb un llarg final. L’han començat amb una mena d’improvisació col·lectiva, primer delicada i després, i amb la improvisació de Lanzoni al piano, la cosa ha arribat a uns nivells estratosfèrics. Lanzoni, Morgan i McPherson ens han demostrat que són uns cracs, on la base de dos, baixista i baterista han estat també brutals. Gran tema d’aquest trio.
I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.
I acabarem aquest projecte amb el tema del gran Jerome Kern anomenat..
6.8.- Nobody Else But Me (Jerome Kern) 7m15s.
"Nobody Else But Me", de vegades anomenada "Nobody Else But You", és una cançó de 1946 composta per Jerome Kern amb lletra d'Oscar Hammerstein II per al musical de Broadway, “Showboat” del mateix any. Aquesta va ser l'última cançó escrita per Kern perquè va morir poc abans de l'estrena de la producció. En pocs anys, aquest genial compositor va crear grans temes tots ells esdevinguts estàndards de Jazz interpretats per tothom. Ell i l’Oscar Hammersteim II van ser una de les més grans parelles de compositors de l’època.
I hem recuperat el Swing en aquest tema, coses que es perceben clarament pel “walking” del baixista Morgan, ell que l’ha fet de manera constant. També el baterista ha col·laborat amb els copets al plat “Ride”. Un tema llarg de més de set minuts que per a un trio doncs està molt bé, mostra de les ganes de crear de tots tres. Aquest és un estàndard de Jazz que ells han reinterpretat i ja d’entrada amb la introducció al tema on el pianista ens ha agradat molt per la seva subtilesa i bon gust. De mica en mica ha “entrat” el Swing i de manera evident en la seva magnífica improvisació. La combinació d’ambdues mans ha estat perfecte amb acords i també fets amb l’esquerra de manera puntual, mentre la dreta ha creat unes línies melòdiques agosarades i modernes, alhora que líriques. El baixista ha fet també la seva aportació, i de nou feta amb bon gust, rítmica i melòdica alhora, seguint clarament l’harmonia del tema. Fins i tot amb el baterista han fet uns “quatres” on ell se’ns ha mostrar discret amb uns redobles molt ben executats fent la seva molt bona aportació solista. Un gran tema per acabar amb el seu projecte.
També tenim una bona
col·laboració amb l’editorial basca Errabal
Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que
els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva
pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es .
I lo que seria la segona part del programa la faré amb els dos quartets comentats a l’inici, o sigui que començaré amb el projecte enregistrat en directe el 21 de febrer de 2019 per Jean-Marc Boiteaux a L'Espace Sorano, Vincennes, França. El tema #3 es va enregistrar el gener de 2020 al CDBM, Le-Perreux-sur-Marne, França. Masteritzat també el gener de 2020 per Clément Lemennicier a Studio du Faune, Montauban, França. Produït per Ludovic Ernault i productor executiu Jordi Pujol per a Blue Moon Produccions Discogràfiques S.L. Tots els temes composts per Ludovic Ernault. Amb: Ludovic Ernault (saxo contralt), Enzo Carniel (piano), Florent Nisse (contrabaix) i Simon Bernier (bateria). I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc: https://www.freshsoundrecords.com/ludovic-ernault-albums/53985-live-pre-order.html...
I ja els escoltarem en el tema del líder, com ho són tots i anomenat....
7.5.- Next Fall (Ludovic Ernault) 4m45s.
Doncs ara ens hem situat en un context diferent, el que sempre representa una actuació en directe, alhora que també per l’aspecte musical on la melodia a càrrec del líder Ludovic Ernault amb el saxo contralt i el ritme persistent de la base rítmica ens han copsat per la seva creativitat. I el tema l’han iniciat a trio fent una primera “roda” per ja donar pas a la melodia. La qüestió rítmica està marcada pel “beat” del baterista Simon Bernier ben recolzat per les notes del baixista Florent Nisse. El líder i saxo contralt n’ha iniciat les improvisacions fent-la melòdica, seguint l’estructura del tema. El so és molt dolç; la seva tècnica, evident; el seu gust, exquisit. Enzo Carniel al piano l’ha seguit, ell però d’una manera més agosarada, més incisiva i moderna alhora que percusiva fent-la magnífica, també, i ho dic recordant al pianista Lanzoni de l’anterior projecte. El retorn a la melodia ens ha acostat al final del tema i aplaudiments del públic assistent. Un bonic tema per començar-los a escoltar.
I cada dia podeu anar
a la Cocteleria Campari Milano on
s’hi fan concerts de jazz i demés meravelles, a diari. Al blog us en posaré la
seva pàgina web:
https://www.camparimilano.com/programacio-musical/. I també al Sinestesia que hi ha prop de la plaça
del Centre a Sants, on ja s’hi fan concerts. És qüestió de mirar-ne la
programació.
I seguirem amb una mica més de trempera amb el tema anomenat...
8.1.- Dreamland (Ludovic Ernault) 5m53s.
I aquest tema és el primer track del disc, i no sabem si van iniciar la seva actuació a l’Espace Sorano. Hem pogut constatar també que l’aspecte rítmic és la qüestió central, car el baterista Bernier fa una gran tasca i és ell qui fa anar la màquina rítmica de la seva peculiar manera. Els copets a la caixa, l’absència de Swing, la presència de Groove persistent durant tot el tema, és la mare dels ous de la rítmica. La melodia amb notes llargues i dolces sembla, aparentment, oposada a la rítmica, però no, car de mica en mica ens fan entrar en el context del tema i ben aviat t’hi enganxes. El líder Ludovic Ernault s’ha posat a improvisar i ves per on que per sota també ho ha fet el pianista Enzo Carniel esdevenint quasi una improvisació col·lectiva d’ells dos. Hi ha hagut uns moments molt vitals, molt melòdics a càrrec del saxo contralt, però també una mica punyents, un pèl més agressius, tot i dominar en el projecte l’aspecte melòdic. Bonic tema del líder i bones interpretacions de tots quatre, on el baixista ha fet una bona tasca de suport.
Si voleu escoltar
jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial
dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui
m’envia des de Nova York les seves
novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una
abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.
I ja acabaré de presentar-vos aquest projecte escoltant el darrer tema i anomenat...
9.8.- Danse (Ludovic Ernault) 4m41s.
Doncs amb aquest tema clouen el seu CD, a tota dansa i vitalitat. Un tema que gira al voltant de dos únics acords, coses que ens ha mostrat el pianista en la “Intro” feta pel trio base. La melodia a càrrec del líder, si és que n’hi ha hagut, també ha anat al voltant dels dos acords. Sí que la llarga improvisació del líder ha seguit la mateixa tònica, la de la persistència rítmica i harmònica. La seva creativitat però ens l’ha fet seguir tota, veient les seves evolucions i bones maneres solistes. I quin final més dolç i maco ens han fet. Un “break” delicat i canvi substancial, amb ells havent aturat la màquina rítmica i haver entrat en un entorn on el lirisme n’ha estat el protagonista i ja amb els aplaudiments finals, i també els nostres. Un bon tema per acabar-los d’escoltar.
Recordeu que si us
agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el
catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic Andrés Rojas abans El Pricto
on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions,
free jazz, o quelcom inclassificable.
I ara ja encarem la
recta final del programa amb el projecte del saxo contralt Dmitry Baevsky , “Soundtrack” editat per FSNT el 2021 i enregistrat a Tedesco
Studios, Nova Jersey, el 25 de novembre de 2019. Mesclat per Erwan Boulay a Studio Libretto, Antony, França. Masteritzat per Pieter De Wagter a Equus, Brussel·les,
Bèlgica. Produït per Dmitry Baevsky
i productor executiu: Jordi Pujol
per a Blue Moon Produccions
Discogràfiques S.L. amb: Dmitry
Baevsky (saxo contralt), Jeb Patton (piano), David Wong (contrabaix) i Pete Van
Nostrand (bateria). I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a
la pàgina web del disc:
https://www.freshsoundrecords.com/dmitry-baevsky-albums/53979-soundtrack-digipack.html.
I començarem a tot swing amb el tema de qui va ser ànima musical del Modern Jazz Quartet, John Lewis el conegut...
10.13.- Afternoon in Paris (John Lewis) 4m31s.
I aquest tema del 1949 té una estructura de 32 compassos de la forma AABA, essent la B el que en diem el “pont” on hi ha sempre un cavi tonal. I John Lewis el va incloure en el seu àlbum del 1957 amb el mateix títol, havent-lo enregistrat un any abans el gran i desconegut pianista Phineas Newborn.
I els nostres herois l’han fet a trio, coses que es perceben clarament per la falta dels acords del piano. I sempre dic què, quan el piano hi és, doncs què bé, però quan no, doncs que no el trobem a faltar car la netedat del so també ens agrada, coses que Sonny Rollins va fer moltes vegades, tocar a trio de saxo, contrabaix i bateria; sembla doncs un homenatge al mestre. A Dmitry Baevsky l’havíem vist al Jamboree ja fa uns anys, i a partir de llavors ha sonat diverses vegades en aquest programa, coses que ens agraden, car és un molt bon instrumentista alhora que bellíssima persona. I ells n’han fet l’exposició inicial, tocar-ne la melodia, per després el baixista David Wong iniciar-ne les improvisacions, i la seva ha estat llarga i reeixida. L’ha fet amb una molt bona pulsió rítmica alhora que feta de manera melòdica seguint l’harmonia de manera clara, essent més fàcil saber per on ha anat. El líder l’ha seguit i de quina manera més impressionant. Modernitat alhora que amb la “tradició” ben a prop, al costat vaja. El Swing ha estat present sempre, amb el “walking” del baixista i les escombretes del baterista. Al final han fet uns “quatres” amb el baterista Pete Van Nostrand per recuperar el “tema” i acabar-lo dolçament. Magnífica i delicada manera de començar-los a escoltar.
I no us oblideu de la
Nova Jazz Cava on cada dijous fan
una Jam Session i on s’hi fan concerts cada cap de setmana. Al blog us posaré
la seva pàgina web:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming la de la
seva programació.
I encara els escoltarem amb un tema del líder anomenat....
11.3.- Baltiyskaya (Dmitry Baevsky) 5m18s.
I quin tema propi més ben parit acabem d’escoltar. La melodia inicial ha tingut moments amb el ritme Latin i també amb Swing, coses que s’han aclarit durant les improvisacions on el Swing no ens ha abandonat en cap moment. I aquest tema ja l’han fet a quartet amb el pianista Jeb Patton i ell fent-ne una bona improvisació. Qui primer les ha començat ha estat el líder i saxo contralt Baevsky quallant un solo magnífic, amb un so molt dolç. El seu llenguatge jazzístic és de primera línia, modern però amb la “tradició” ben arrelada, coses que hem pogut copsar escoltant-lo. Bona tècnica i bon gust, barrejat amb un bon so, doncs és un plaer escoltar-lo. Patton l’ha seguit també de manera delicada i amb unes maneres més “ortodoxes” que els anteriors que hem escoltat avui, cosa que no desmereix de cap manera la seva vàlua, car ha fet una molt bona improvisació, no tant percusiva tampoc, però sí melòdica. Wong ha mantingut un constant “walking” en les impros dels companys, fent també la seva de manera excel·lent. Magnífica pulsió rítmica i solo curtet però maco. Els “quatres” amb el baterista Pete Van Nostrand han fet arrodonir les intervencions de tots quatre en aquest gran tema propi de Dmitry Baevsky.
I el Nota 79 ha iniciat ja una nova temporada amb noves iniciatives amb programació estable cada dijous vespre i diumenges tarda. Al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web: https://www.nota79.cat/events/ la dels seus esdeveniments.
I tot i haver-hi el conegut tema de l’estimat Horace Silver, “The Jody Grind”, encara els escoltaren a tot Swing amb el tema de Michel Legrand i anomenat...
12.6.- La Chanson de Mexence (Michel Legrand) 5m28s.
Doncs dir-vos que aquest tema es pot veure al Youtube en una actuació del compositor Michel Legrand amb ell al piano i de quan tenia 85 anys, acompanyat d’en Pierre Boussaguet al contrabaix. Un tema que va compondre per a la pel·lícula “Les Demoiselles de Rochefort” del 1967. El tema en anglès es diu també “You must believe in Spring”, balada interpretada també per tothom, però qui més, el gran Bill Evans Trio. Tema d’estructura no gaire típica, de 26 compassos i de la forma ABC, amb la C de 10 compassos en el format original i que ells han reconvertit a 32 compassos i de la forma ABAB acabant el darrer chorus amb dos compassos més.
Els nostres herois
però, ho han fet a un tempo vital i a tot Swing ja des dels inicis. El
“walking” del baixista ha estat magnífic, alhora que els copets al plat “ride”
del baterista, fent amb el pianista una màquina rítmica precisa i segura per
anar a qualsevol port. I després de fer dos “chorus” del “tema”, el líder n’ha
iniciat les improvisacions. Dmitry
Baevsky té unes maneres melòdiques i suavitat interpretativa que ens agrada
molt. El seu dolç so, fraseig lligat i línies melòdiques ens acaronen les
oïdes, no sense mostrar la seva vena bopper, que la té, i molt, fins i tot amb
temes melòdics com aquest. El pianista Jeb
Patton l’ha seguit amb el reconegut estil recolzat en la “tradició
pianística”, aportant ell el seu granet de sorra per a la consecució d’aquest
magnífic tema. Al final, i de manera sorprenent, s’han quedat sols saxo
contralt i contrabaix fregat per l’arc, acabant-lo però a tot Swing amb un
“pedal” magnífic, que en un directe s’allargassaria segons públic i músics.
Molt bona interpretació de tots quatre.
I ara sí que acabarem el projecte de Dmitry Baevsky i el programa d’avui amb el tema de l’Ornette Coleman anomenat...
13.9.- Invisible (Ornette Coleman) 3m47s.
I l’Ornette Coleman va incloure aquest tema en el seu primer CD, l’àlbum debut, “Something Else!!!!”, “Alguna cosa més!!!! (subtitulat The Music of Ornette Coleman). Va ser publicat per Contemporary Records el setembre de 1958. Segons AllMusic, l'àlbum "va sacsejar el món del jazz", revitalitzant la unió del blues i el jazz i recuperant "el blues als seus inicis 'clàssics' en la música africana". És inusual en la producció de Coleman perquè inclou una instrumentació de quintet bebop convencional (saxo, corneta, piano, contrabaix i bateria); després d'aquest àlbum, Coleman ometria el piano, creant un so més cru i fluid, més net i clar.
I els nostres herois ens n’han fet una magnífica interpretació seguint fil per randa el tema original. El Swing és brutal, coses que també va fer el gran Ornette al qual coneixem més pel fet de ser qui va començar amb això del Free Jazz, on de Swing, res de res. No només ell va iniciar aquest camí, car d’altres i abans ja n’havien fet les primeres passes com Coltrane i Dolphy. Ell però en va posar les bases del trencament total amb el passat. I no és un tema d’estructura estàndard, no. Després de fer-ne un “chorus” del tema, el líder i saxo contralt n’ha iniciat les improvisacions, fent-la magnífica, ràpida, bopper, amb un llenguatge modern i fraseig lligat magnífic coses que ens mostren la seva tècnica. El gust interpretatiu és exquisit. El solo del pianista ha seguit l’aurèola del tema, la rítmica del tema, fent-lo modern, més agosarat que les seves anteriors improvisacions. Després han fet uns “quatres” amb el baterista on ell també haurà gaudit, com nosaltres hem fet escoltant-los a tots quatre. Com hem fet escoltant a tots els músics del programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tant com a mi. I us recordo que hem escoltat a Alessandro Lanzoni Trio i el seu “Mirage”; Yaniv Taubenhouse (Moments in Trio Vol. 3), “Roads” a Ludovic Ernault Quartet, “Live” i a Dmitry Baevsky, “Soundtrack”.
Doncs recordar-vos que aquest dissabte 16 de juliol farem el segon dia de Festival i serà a la Plaça de la Vila Vella amb els combos de les escoles El Musical de Bellaterra amb la presència del gran Eladio Reinón i el combo de G. S. del Conservatori del Liceu. A les 20h del vespre, com cada dia de Festival. Us hi esperem. Esdeveniment organitzat des del Jazz Club la Vicentina i patrocinat per l’ajuntament de SVdH i per això moltes gràcies.
Doncs ara sí, ho
deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és
www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha
realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les
seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i
us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel
Tuset i Mallol.