Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
 
I parlant del programa d’avui, dir-vos que anirà de nou de projectes on la veu femenina n’és quasi la total protagonista, alhora que discogràfiques del país com és Segell Microscopi i la molt propera Errabal Jazz. I sí, perquè de la primera podreu escoltar a Paula Barranco & Jan Domènech, “When Love is Around” i el “INTROSPECCIÓ” de l’Èlia Lucas Quartet, mentre que de l’editorial basca, escoltarem a Mónica Matabuena i el seu “Matabuenapura”, i aquesta setmana amb un micro conte de Carme de la Fuente.


Serà un programa bastant íntim, sobretot en la primera part dels dos discos de l’editorial catalana, i també en la darrera part. I el començaré amb el duet que vam veure al Jamboree Jazz Club el 6 de juny passat, el de Paula Barranco & Jan Domènech, “When Love is Around”, publicat aquest 2023 per Segell Microscopi.  Enregistrat per Toni París a 44.1 Estudi de Gravació (Aiguaviva, Girona) el 12 de juliol de 2022. Mesclat i masteritzat per ell mateix, amb Quim Rom, assistència en producció. Clara Ruiz, fotografia. Paula Barranco i Adrià Martínez, disseny de portada. Amb Paula Barranco, veu i Jan Domènech, piano. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.microscopi.cat/product-page/when-love-is-around.
 
Paula Barranco i Jan Domènech s'uneixen en aquest primer àlbum a duo, "When Love Is Around", per explorar les diferents fases de l'amor. A través d'estàndards de Jazz i cançons brasileres ens porten de la mà per un camí que recorre en cercle una història d'amor: des del primer moment que apareix el sentiment d'estimar, passant per la reciprocitat, la consolidació de la relació i la devoció cap a la persona estimada, a la foscor del desamor, la desesperació i la suau tristesa. El cercle és tanca, finalment amb la promesa d'un nou amor. Aquest àlbum ens reafirma que l'amor existeix amb infinitat de formes i colors, que pot durar per sempre o es pot esvair abans d'haver començat, però que, malgrat tot, l'amor sempre torna i apareix quan menys ho esperes i fa que la història torni a començar. Inspirant-se en altres duos del panorama internacional i nacional com ara Cécile McLorin i Sullivan Fortner, Fleurine i Brad Mehldau i Carme Canela i Joan Monné; Paula Barranco i Jan Domènech arrisquen amb tendresa, mantenen l'originalitat i el seu toc personal.
 
I hi ha tanta delícia emmagatzemada en aquest disc que se’m fa difícil escollir quina ha de ser la primera bellesa que escoltareu, car hi ha temes tan preciosos com “Tenderly”, “What Are You Doing The Rest of Your Life?”, “Never Let me Go”, estàndards ells, havent-hi també el “Atrás Da Porta” de Chico Buarque, tots ells tan i tan delicats que et deixen en un total estat de pau i amor. Els escoltarem però en el tema menys conegut i força impressionant compost per Dori Caymmi, Tracy Mann i Gilson  Peranzzetta..i anomenat....
 
1.8.- Obsession (Caymmi, Mann i Peranzzetta) 4m05s.
 
I sí, aquest tema no és un “estàndard de Jazz” d’aquells típics, no. I no ho és pel fet de ser un tema relativament recent, i tot i haver-lo cantat la gran Sarah Vaughan el 1987, pocs anys abans de marxar definitivament. La versió que ens han fet els nostres herois ha estat a un tempo més lent, més slow que el de la gran diva del Jazz, però també una mica més agut. La delicadesa ha estat però total, car el tema ja ho té això, per melodia i també per canvis en el pont o la B del tema amb els moments inicials que quasi és una recitació poètica musicada. Hem pogut escoltar la veu de Paula, molt maca, amb una afinació perfecte i ampli registre, coses que ella  ens ha mostrat arribant allà dalt de tot amb total solvència. Jan també ens ha mostrat les seves dues virtuts pianístiques, la d’acompanyar a la cantant, bàsica, però també la de la seva posterior improvisació, on la presència dels acords i arpegis ha estat fonamental per donar suport a la seva mà dreta solista. Preciós i no massa conegut tema per començar-los a escoltar.
 
Paula Barranco (Cardedeu, 1995). Graduada en l’especialitat d’interpretació de cant jazz i música moderna al Conservatori del Liceu (2021), ha estudiat amb grans referents del jazz com Carme Canela, Celeste Alías i Juliane Heinemann. Forma part del BLAM Collective (2021) dirigit per Michael League (líder i baixista de Snarky Puppy). Ha enregistrat en 8 discos entre els quals destaca el seu EP "Out Loud" (2021). Actualment, dirigeix el seu propi quartet de jazz i codirigeix el duo amb Jan Domènech (veu i piano) i el duo amb Sergio Jaubert (veu i guitarra). Arranja i dirigeix la seva pròpia Big Band, amb repertori dedicat a Billie Holiday estrenat al 50è Festival Nits amb Jazz a Cardedeu (2021).
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records:
www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions:
www.quadrantproduccions.es
Temps Record:
https://tempsrecord.cat,
Youkali Music:
http://youkalimusic.com,
Origin Records:
https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool:
https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I seguirem així de dolços amb el preciós tema compost per Tadd Dameron i Carl Sigman el conegut....
 
2.9.- If You Could See Me Now (Dameron & Sigman) 5m11s.
 
"If You Could See Me Now" és un estàndard de jazz del 1946, compost per Tadd Dameron. El va escriure especialment per a Sarah Vaughan, una col·laboradora freqüent. Les lletres van ser escrites per Carl Sigman i es va convertir en una de les seves cançons d'autor, incorporada al Saló de la Fama dels Grammy el 1998. El mateix Dameron va incloure una versió cantada per Barbara Winfield al seu àlbum de 1962 “The Magic Touch”.
 
I ves per on que Paula ens ha tornat a “frapar” per la calidesa de la seva veu, alhora que per la seva afinació i bon gust. Un tema relativament llarg de més de 5 minuts si considerem que només hi ha dos músics, cosa que ens parla de la feina ben feta, car hi ha afegit una “Intro” a piano que ha donat pas a la veu de la cantant. També el tempo slow fa que el temps vagi passant, vagi passant dolçament. Una gran interpretació de Barranco on, de nou, en la B del tema, hem tornat a gaudir d’allò més pel preciós canvi tonal. Jan ha fet també una altra molt bonica improvisació, delicada, precisa, càlida. Domènech ha improvisat en les dues “A” entrant de nou la cantant en el pont o la “B”, i de nou recuperar-ne la melodia inicial i acabar-lo tots dos delicadament. Molt bonic tema i millors interpretacions de tots dos.
 
Jan Domènech (Barcelona, 1996). Graduat en l’especialitat d’interpretació de piano jazz i música moderna al Conservatori del Liceu (2020). Actualment, cursa un màster al Royal Conservatory The Hague (Holanda), durant el qual s'ha traslladat a la USC Thornton School of Music de Los Angeles (EUA) per seguir formant-se. Al llarg dels seus estudis l’han tutoritzat importantíssims pianistes nacionals i internacionals com Alan Pascua, Albert Bover, Marco Mezquida, Rob van Bavel, Ignasi Terraza, Wolfert Brederode i Jozef Dumoulin; ha rebut diverses beques de la Sociedad de Artistas, Intérpretes o Ejecutantes (AIE). Ha format part de la Sant Andreu Jazz Band, “la Màgia de la Veu”, Rik Mol’s Aspire Band, George Povey Ensemble, Íñigo Peña Quintet, Big Ensemble del Conservatori del Liceu. Ha enregistrat més de 15 àlbums inclòs el seu disc de presentació de la mà de Joan Chamorro, "Joan Chamorro presenta Jan Domènech" (2020) i el seu primer disc liderant el seu projecte amb composicions pròpies "The Magical Forest Tour" (2022). Ha compartit escenaris arreu del món amb intèrprets de jazz com Scott Robinson, Dick Oatts, Scott Hamilton, Joel Frahm, Luigi Grasso, Perico Sambeat, Chris Cheek, Yo-Yo Ma i Joe Magnarelli.


I un altre preciós estàndard i versió de Matt Dennis i Earl Brent és el conegut..
 
3.5.- Angel Eyes (Matt Dennis & Earl Brent) 3m46s.
 
"Angel Eyes" és una cançó popular de 1946 composta per Matt Dennis, amb lletra d'Earl Brent. Es va presentar a la pel·lícula “Jennifer” de 1953. A la pel·lícula, Matt Dennis canta la cançó i s'acompanya al piano, mentre que Ida Lupino i Howard Duff, entre d'altres, la ballen. Va esdevenir un “estàndard de Jazz” interpretat per cantants, dones i homes, però també interpretat de manera instrumental.
 
La versió que ens han fet els nostres herois és força sorprenent i més encara si ens situem en els moments on Jan ha improvisat. També per com n’ha fet la “Intro” del tema, ell a piano sol. El tema l’han començat dolçament per la veu de Paula, tot i que ja s’albiren les “mogudes” rítmiques del pianista. Aquestes apareixen clarament en la B del tema cantada per Barranco. El Swing hi és de totes, totes, tot i ser-hi a moments de manera velada. La seva improvisació ens ha tornat a impressionar, sobretot quan ha afegit la rítmica amb els acords de la mà esquerra, a tot Swing, mentre la dreta ha volat literalment. I com ha canviat el tema quan Paula l’ha tornat a recuperar, car encara hi hagué la rítmica del pianista, res a veure per com han estat els inicis. Un gran tema i magnífic arranjament per tot plegat. Ella ens ha tornat a impressionar súper positivament per com l’ha cantat, car, en el pont, és un pèl complicada la pujada harmònica. Un altre magnífic tema per a gaudi de totes i tots nosaltres.
 
I encara seguirem escoltant-los en un tema brasiler no gaire conegut, i ara del genial Antonio Carlos Jobim i Newton Mendonça l’anomenat...
 
4.10.- Caminhos Cruzados (A. C. Jobim i N. Mendonça) 4m33s.
 
I aquest preciós tema del 1958 el va cantar Sylvia Telles i Maysa el mateix any. El genial compositor ho va fer més tard, el 1992, amb Gal Costa. I la versió que ens han fet va un pèl més viva de tempo que la de Gal Costa. Aquest plus de vitalitat la fa més positiva, tot i parlar la lletra de problemes on la tristor hi és força present. La veu de Paula ha aparegut en la primera passejada pel tema, i ja ben aviat hem pogut escoltar la bona improvisació de Jan al piano. La qüestió rítmica ha estat força present per la mà esquerra, però també amb una dreta incisiva i rítmica, alhora que molt melòdica.  I de nou, hem notat l’increment de potència sonora i de sentiment quan ella ha tornat a reprendre el tema després de la improvisació d’aquell. El final ha estat també potent, amb la veu en Scat de Paula, en un tema que ha acabat d’aquella manera que sempre us dic, car en un directe s’allargassaria segons públic i músics.


I ja els acabarem d’escoltar amb dos temes seguits i anomenats...
 
5.2.- Fools Rush In (Rube Bloom & Johnny Mercer) 2m14s.
6.1.- I Just Found About Love (Harold Adamson & Jimmy McHugh) 3m11s.
 
I el primer tema té un títol ampliat que diu això: Fools Rush In (on els àngels tenen por de trepitjar). Un tema del 1940 interpretat per gent com Billy Eckstine, aquest però el 1947, entre molts d’altres. No és massa conegut, al menys per qui us parla, i tampoc per no escoltar-se massa ni en Jam Sessions ni en projectes actuals, fora d’aquest. Els nostres herois han volgut retre un homenatge a l’època daurada del Swing, el de les Big Bands dels anys 30-40s. Un tema curtet, que per això han anat tots dos juntets, que ens obre el ventall musical d’aquests dos joves cracs. La calidesa de la veu de Paula ens acarona a cada cançó que ella ens regala. El Swing del tema és delicat, com també ho ha estat en la improvisació del pianista, i final de tema cantat per ella. I el darrer ha estat un pèl més viu de tempo, ideal per copsar-los en diferents registres de tempo.
 
I aquest "I Just Found Out About Love" és una cançó popular composta per Jimmy McHugh, amb lletra de Harold Adamson per al musical de curta durada “Strip for Action”. Després de diverses proves prèvies a Broadway, l'espectacle va arribar finalment a Boston l'abril de 1956, on "va caure completament". Les autoritats de la ciutat van intentar prohibir-lo per la nuesa gratuïta, a causa d'una escena que involucrava dues noies amb mitges corporals de color carn que posaven discretament dalt de l'escenari. El programa, l’espectacle va tancar aviat i mai va arribar a Broadway.
 
I els nostres herois ens han fet gaudir d’allò més amb la seva proposta, la d’aquest divertit i “fresc tema”, però també amb els temes d’aquest CD. Hem escoltat de nou Paula Barranco amb la seva bonica i afinada veu, alhora que també amb la seva molt reeixida improvisació en Scat, i de nou, amb un gran acompanyament de Jan Domènech en un tema on només ha fet aquesta magnífica tasca, havent-lo escoltat improvisant en els anteriors temes i lo bé que ho fet, ell i ella. Felicitats Paula i Jan.
 
I després d’aquesta delícia de temes i CD de Paula i Jan, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per la teva dolçor interpretativa i sempre embolcallada per les músiques del programa.


I seguirem amb un plus d’introspecció de la mà de l’Èlia Lucas Quartet, “INTROSPECCIÓ”, publicat aquest 2023 per Segell Microscopi, però tingueu en compte que les “coses” canviaran. Enregistrat per Marc Piña els dies 14, 15 i 16 de setembre de 2022 a El Local Estudi. Mesclat per ell mateix i masteritzat per Marc Usano. I aquí hi tenim a Èlia Lucas, piano i composicions; Edu Pons, saxo contralt i soprano; Tomàs Pujol, contrabaix i Kike Pérez, bateria. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: https://www.microscopi.cat/product-page/introspeccio.
 
“Introspecció" és el primer disc d'Èlia Lucas Quartet. Amb l'expressió del so personal com a prioritat en la música, Èlia Lucas aposta per un projecte propi i apassionat amb una sèrie de composicions íntimes, buscades de la senzillesa, intuïció. i honestedat. Els temes ofereixen un viatge a través de dinàmiques, textures i melodies, donant la màxima expressió a la sensibilitat de cada músic. Al llarg dels darrers anys les cançons han crescut amb els quatre membres del grup, músics joves amb una manera comuna d'entendre la música col·lectiva: Edu Pons als saxos, Tomàs Pujol al contrabaix, Kike Pérez a la bateria i Èlia Lucas al piano. Les influències musicals que s'hi poden apreciar van des de la música clàssica, passant pel pop i el soul, fins al jazz dels 70, 80 i 90. I apunteu-vos-ho a l’agenda, que el concert de presentació serà el 12 de juliol al Jamboree Jazz Club de Barcelona.
 
I ja els començarem escoltant en el tema anomenat...
 
7.7.- Natural (Èlia Lucas) 5m39s.
 
Doncs ja heu pogut escoltar quin canvi acabem de fer, des del punt de vista musical global, el melòdic, rítmic i de tempo. Aquest és un projecte instrumental, coses que hem pogut escoltar amb el preciós so del saxo soprano de l’Edu Pons. L’ha iniciat ell dolçament amb una “Intro” a soprano solo que ens ha deixat bocabadats. La reverberació li ha donat un plus de sentiment, com també l’aparició del piano de la líder, encara tot plegat sense un “determinat” ritme, coses que han canviat amb la melodia i escombretes de Kike. La melodia té uns moments àlgids ben impressionants, amb l’Edu ja amb tasques de la improvisació. I què bé ho ha fet, i què sentida la seva tasca solista. Èlia ha fet també uns moments preciosos melòdics, i sempre amb el suport de la base de dos, contrabaix i bateria, Pujol i Pérez. I al final, han recuperat la melodia amb el soprano de Pons, acabant-lo delicadament.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: 
www.moonjunrecords.com,
Auand Records: 
https://auand.com/,
Segell Microscopi: 
https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: 
http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
Èlia Lucas (Vilafranca del Penedès, 1996). Pianista i compositora. Llicenciada en el grau superior d’interpretació de Jazz al Taller de Músics ESEM de Barcelona, on resideix actualment i on també és docent a diverses escoles de música. Ha estat becada tres anys consecutius per SGAE. La seva formació com a pianista segueix al CMMB, a l'actualitat, cursa els estudis de Grau Professional de música clàssica. Com a intèrpret a hores d'ara lidera el seu quartet i forma part de formacions ben diverses com Cristina Amils 4et (jazz clàssic i modern), Gardenias (boleros), Funky Souls (versions), Matilda (indie pop), Kike Pérez Quintet (jazz original) i és la pianista de la Micaela Chalmeta Big Band (dir. David Pastor). Ha actuat en diversos festivals com el 12 Hores de Jazz a la Ronda, Els Set Inferns, festival Connexions, NB Fest de Pamplona, Festival de Jazz de València, i també en sales com el Jamboree, l'Apolo, l'Ateneu Harmonia, Casa Figari, sala Mutuo, Jove Teatre Regina, El Forat Del Pany i La Cúpula, entre d'altres.


I seguim ara amb el tema de líder anomenat....
 
8.2.- Cercles (Èlia Lucas) 7m47s.
 
I quin canvi de tema, rítmic sí, tot i que no massa vital de tempo. El so, ara del saxo contralt de Pons, ens ha acaronat de nou. La qüestió rítmica està molt ben marcada per Lucas, Pujol i Pérez. I després de la curta melodia del tema, ja hem pogut escoltar la improvisació del contrabaix de Pujol. L’ha fet força melòdica, alhora que amb una determinada pulsió rítmica sobre les cordes de la berra. Un tema llarg de quasi 8 minuts, amb improvisacions de la líder al piano, ella, molt concisa i com el títol, amb total “introspecció”. La seva tasca solista ha estat continguda, sòbria, precisa, càlida, melòdica, seguint amb una certa claredat l’harmonia del tema. Semblava escoltar-la fent-ne la melodia, si més no, una preciosa melodia creada del tot, que no, del no res. I el break posterior ha deixat pas a un altre moment subtil, al mateix tempo tan ben marcat pels dos de la base rítmica. I com ha aparegut el so del saxo contralt de Pons i ja per afegir un plus d’intensitat sonora i emotiva per ja acabar el tema delicadament.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Campari Milano:
https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
Edu Pons (Saragossa, 1989). Saxofonista i compositor. Els seus viatges han anat des del jazz fins al folk, des de la música clàssica a la improvisació lliure. Amb la transmissió de sentiments com a màxima, té els seus orígens al soul i R&B més agressiu de Saragossa per després d'establir-se a Barcelona, fundar els seus propis projectes i estudiar al Taller de Músics. Desenvolupa una veu personal que orbita entre els xiuxiuejos onírics i els brams salvatges. Ha tocat en formacions com Omar Sosa & Taller de Músics Ensemble i en el projecte de la contrabaixista Giulia Valle “Carlos Cano en Clave de Jazz”. També és fundador dels grups In Roots, Hulm i Lidia Facerías & Edu Pons.
 
Kike Pérez (La Seu d'Urgell, 1993). Graduat a l’ESEM Taller de Músics de Barcelona, on rep també nombroses masterclasses de la mà de Jorge Rossy, Eliot Zigmund, Chano Domínguez, Pat Martino, Steve Bailey, Jorge Pardo o Carles Benavent entre d’altres. La seva versatilitat l'ha portat a treballar en projectes sobretot jazzístics, però també ha actuat i gravat en projectes de música tradicional, Hip Hop, o flamenco. Guardonat per les Juventudes Musicales de España dins el Festival de Jazz Voll Damm Barcelona 2020, és becat per la ACE (Acción Cultural Española) i viatja a Itàlia on participa en seminaris a escala europea i on queda finalista als FARA JAZZ AWARDS 2019 com a segon millor grup de jazz en viu, encabit ell en el Pablo Martín Trio. Actualment, està sota el patrocini d'Anatolian Cymbals i compta amb l'experiència d'haver actuat amb diferents formacions a gran part de clubs i festivals de jazz del país i part d'Europa.


I encara els escoltarem en un altre tema força subtil en els inicis i anomenat....
 
9.5.- Germana (Èlia Lucas) 7m25s.
 
I tot i començar molt dolçament, aquest “Germana” ha tingut uns moments força intensos, els del saxo soprano de l’Edu Pons, després de la primera part melòdica. I sí, perquè els inicis han estat així de bonics i delicats. El pont del tema, té un canvi tonal preciós. I ell, seguint amb la melodia ben acompanyat per la base rítmica de tres, piano, contrabaix i bateria. I la intensitat ha pujat “enters” en la seva part final. La improvisació de la líder al piano ha estat força reeixida, amb fort contingut rítmic de la mà esquerra, alhora que melodies de la dreta. Moments de pausa, de pau, amb la seva tasca solista tan mesurada i continguda, tot i que posteriorment va agafant més força rítmica i de sentiments. Un break posterior ha obert la porta a la dolça improvisació a càrrec del baixista Pujol, i ves per on que l’ha feta molt melòdica, com la melodia que ha recuperat Pons al saxo soprano i posterior improvisació d’ell i increment d’intensitat sonora i emotiva de nou amb un final súper delicat. Ha recuperat el saxo contralt per acabar el tema, coses que el fan més emotiu i intens, si cap, per la seva més fosca sonoritat, acabant el tema delicadament.
 
Tomàs Pujol (Banyoles, 1995). Baixista i contrabaixista amb una trajectòria musical molt present on hi apareixen diferents estils de la música moderna, neo-soul, pop, rock i jazz entre d’altres. Premiat per la revista Enderrock en la categoria d’Artista revelació́ 2018 amb el grup La Folie i premiat també per l’enderrock per el millor disc de música familiar 2019, amb el grup Pot Petit. Recentment ha estat seleccionat per un jurat del Taller de Músics de Barcelona i el virtuós pianista Chano Domínguez per a formar part del projecte “Chano Domínguez & Taller De Músics Ensemble”. Ha rebut classes de diferents professors com ara Martin Léiton, Manel Fortià i Miquel Angel Cordero.


I ja els acabarem d’escoltar en el.....
 
10.4.- Bach Inspiration (Èlia Lucas) 6m56s.
 
I quin sorprenent tema per ja acabar-los d’escoltar, amb tot el món de Bach passat pel sedàs de la líder, compositora i pianista. I de quina manera l’han començat ells dos a duet de saxo i piano. Les evolucions del saxofonista “casen” la mar de bé amb les de la pianista a tot Bach. I ara és el so més fosc del saxo contralt de l’Edu és el més indicat per aquestes sonoritats i emocions.  I amb quina rítmica potent ha aparegut el que seria el pont del tema, i amb quina intensitat sonora i de sentiments. El canvi harmònic ha estat preciós, i també la qüestió rítmica tan ben marcada per contrabaix i bateria. I el tema va evolucionant melòdicament amb el saxo de Pons alhora que la seva qüestió rítmica. La seva improvisació ha estat també molt bonica, reeixida, càlida, melòdica. I de nou amb un tema llarg de prop de 7 minuts, coses que també ens parlen de les seves inquietuds, car, semblaria això un enregistrament com si fos d’un directe. La posterior improvisació de la líder ha partit d’un “break” d’ella a piano sol, més o menys com els moments solistes del baixista. El saxofonista ha recuperat l’entremaliada melodia i ja baixista i baterista amb la líder al piano, executant la darrera i molt reeixida improvisació, i ja per acabar el tema amb tota la rítmica possible, la de la base i la sonoritat del saxofonista. Quin final més impressionant. Brutal, per acabar-los d’escoltar. Felicitats Èlia, felicitats nois.


I després d’aquest altre magnífic disc publicat per Segell Microscopi, ara ens endinsarem en la música que ve del País Basc, la de Mónica Matabuena, i el seu “MATABUENAPURA”, publicat aquest 2023 per Errabal Jazz. Enregistrat als Camaleón Music Studio, Madrid. Mesclat i masteritzat per Mariano Míguez a Ideo Music, Buenos Aires, Argentina. I aquí hi tenim a: Mónica Matabuena, veu i composicions (1,2,4,6,8), arranjaments (3,5,7) i lletres (2,4,5,6,8); Marco Martínez, guitarra i idees de producció (1,3,5,6); Ander García, contrabaix i baix elèctric; Miguel Benito, bateria; Jorge Castañeda, Fender Rhodes (1,2) i Chris Kase, fiscorn (5). I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: 
https://www.hotsak.com/tienda/matabuenapura.
 
Després de tots aquests anys de lenta maduració, Mónica ha trobat el moment adequat per publicar el seu disc de debut. És ja propietària d'una veu pròpia que us permetrà navegar entre composicions originals i versions molt particulars de estàndards, amb arrabassadora elegància. Una veu càlida i serena com un capvespre a la platja. Una veu que enamora i encanta, però mai no s'imposa. És llum i és guia de tots els temes, però mai no enlluerna i deixa espai als instruments que l'acompanyen per respirar, perquè notes i textures dialoguin, s'obrin per gaudir en juganeres improvisacions i es fonen en un discurs sonor que beu de fonts plenament reconeixibles i reconegudes, però es torna únic i personal a les seves mans. Hi ha ressons de Maria Joao, Camil·la Meza, Bill Frissell o Paul Motian. Hi ha jazz modal amb aires de soleà, una balada folk escocesa, i fins i tot un majestuós homenatge a la cançó espanyola a “Ojos  verdes”. Hi ha saviesa i respecte per les arrels, barrejades amb una enorme capacitat de reinvenció i de sorpresa.
 
Doncs ja la escoltarem a ella i a ells en l’increïble tema de Davis-Evans encabit en el “Kind of Blue” i anomenat...
 
11.3.- Blue in Green (Miles-Bill) 7m50s.
 
Doncs sí, sembla que Miles va decidir que només ell n’era l’autor. El mateix Bill Evans va deixar dit que havia estat ell l’autor d’aquesta preciosa balada, una de les dues que hi ha en el disc, i l’altre, “Sketches of Spain”. Una balada que els nostres herois i Mónica i companys han decidit fer a aquest tempo i ritme relativament vital. S’ha de dir que l’arranjament és magnífic i el resultat, sorprenent. Tema llarg, de prop de 8 minuts, on les improvisacions en Scat de la cantant ens la mostren imbuïda de Jazz. El tema comença amb espurnes de la seva veu i posteriors arpegis de la guitarra i notes soltes del contrabaix. Els moments inicials a veu fent la melodia i companys, són d’una subtilesa esglaiadora, delicats moments amb unes escombretes suaus. I després del tema, les improvisacions, i la primera la d’ella a tot magnífic Scat. Un quartet de luxe amb les qüestions harmòniques estrictes les del guitarrista, Marco Martínez, que per cert també ha sonat al Jazz Club de Nit. Un solo precís i delicat també, amb un gust exquisit i delicadeses, moltes. I ella de nou, amb la preciosa melodia del “Blue in Green” que tantes vegades hem escoltat, oi? Preciós tema per començar-la a escoltar a ella i a ells. I quin final més impressionant.
 
Titulada Superior de Música pel Conservatori Superior de Música de Madrid (Centre Superior Música Creativa), a l'especialitat “Interpretació - Itinerari de Jazz”, la getxotarra Mónica Matabuena porta formant-se més d'una dècada en el coneixement de la veu en diversos projectes com CINEMA, JOAO o LES NEGRES DEL 45 a més de ser Professora Certificada per l'Institute for Vocal Advancement i dirigir el seu propi centre dedicat a la formació integral per a cantants.


I seguirem escoltant-la en el tema propi on hi col·labora Jorge Castañeda al Fender Rhodes i anomenat....
 
12.2.- Nora (M. Matabuena) 5m14s.
 
I aquest és un tema de Matabuena, i s’ha de dir que està força ben “arranjat”, força ben “trenat”, i parlo de l’harmonia, dels canvis que hi incorpora. Ella l’ha cantat en castellà, que el Jazz no només s’ha de cantar en anglès. I és força interessant, tan la melodia com ho han estat les improvisacions que han fet. Iniciat per un motiu a càrrec del baixista Ander i també arpegis de guitarra i ara, el so del Fender Rhodes a càrrec de Castañeda, que també ha sonat a Jazz Club de Nit. I després de la presentació del tema per la cantant ja hem pogut escoltar de nou, la subtilesa solista de Martínez a la guitarra, car ens ha fet una exquisida improvisació. També García ens ha captivat en el seu solo al contrabaix, ell, que és un referent en això dels més greus del País Basc. I la melodia, amb aires infantils, “Niña juega” ha tornat a sonar. Però no ens enganyem, no; el tema té una estructura jazzística evident, alhora que melodia força acurada i subtilment cantada per Mónica. El so del Fender Rhodes ens ha acaronat, tot i no haver escoltat a Castañeda improvisant, ell que també ho fa tan bé.
 
Marco Martínez, titulat en guitarra clàssica pel Conservatori Superior de Música del Principat d'Astúries i en estudis superiors de Jazz per Musikene, és professor de l'Escola de Música Moderna i Jazz d'Oviedo i director pedagògic del Seminari d'Improvisació de Siero des del 2005, a més de posseir una extensa trajectòria professional en projectes com Quatro Jazz Quartet, Cinema, Groovelation, Marco Martínez Special Trio, Connexió 4tet o Eladio Díaz Control Z.
 
Miguel Benito, polifacètic i versàtil bateria amb una dilatada experiència professional de més de 30 anys, com a freelance amb músics de jazz nacionals i internacionals com Bob Sands, Antonio Serrano, Daniel Juárez, Chris Kase, Jerry González o Deborah Carter al món del jazz i Xoel López, Andy Chango, Mercedes Ferrer o Coque Malla al terreny del pop.


I encara els escoltarem en un altre magnífic tema i anomenat...
 
13.4.- Ahora mismo (M. Matabuena) 5m05s.
 
I quin altre tema més interessant que ens ha fet Mónica, amb un final magnífic i solo del baterista Benito i “palmes” vitals. El tema l’ha començat ella amb la seva delicada veu. I l’harmonia està també molt ben trenada. Hi ha canvis diversos, i el ritme és així com ternari i jo diria que és un 5x4, com el “Take Five”, perquè en tingueu un referent conegut. I després de la melodia, Marco a la guitarra ens ha tornat a deixar unes línies solistes precises i delicades. Una improvisació molt bonica la del guitarrista, alhora que amb un suport bàsic de contrabaix i bateria; i quina feina que fan ells dos. I de nou Mónica amb la sva veu recupera el tema; i de nou les “palmes”, i la seva veu acaronant-nos les oïdes, per després fer una “juguesca” de veu i guitarra, i baix, tot plegat per “vestir” el solo del baterista Benito.
 
L’Ander Garcia, és sens dubte, un dels contrabaixistes més sol·licitats a l'escena actual, i acompanyant de músics de prestigi com Jeff Berlin, Rodney Kendrick i Rhonda Ross, Jorge Pardo o Perico Sambeat, amb una inesgotable inquietud musical que l'ha portat a implicar-se en grups de fusió de jazz i música llatinoamericana (Lucia Rey Trio,), R&B i Hip-Hop (Soul Commanders), Rock (Sonica, Àngel Celada, Jose Bruno), Pop (Gato Charro), a més de projectes propis on porta sons del folklore basc al terreny del jazz.
 
Al magnífic colofó final, Chris Kase aporta el seu delicat fiscorn a “Ae fond Kiss”. Un gran petó, que rebem encantats com a dolç comiat d'un bell paisatge escocès al qual ja volem tornar. Matabuenapura és Mónica Matabuena en estat pur per a això no podia estar millor acompanyada.


I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui en el tema anomenat....
 
14.1.- Delfines volando (M. Matabuena) 5m54s.
 
I ja fa estona que us volia relacionar aquest disc amb un altre, o més aviat amb unes “maneres” de cantar i fer música. I és que en aquest tema és evident que Mónica ret un homenatge a Flora Purim i el Return to Forever del sempre enyorat Chick Corea. Aquest tema n’és tot un record per com Mónica improvisa, però també pel so del Fender Rhodes de Castañeda. El ritme és força “trencat” i entremaliat. Els canvis i breaks del final, increïbles. Tema que comença amb el motiu principal a càrrec del baixista, acords del teclista, i ja la veu de la líder fent-ne la melodia, sense cap lletra, en “Scat”, a duet amb el guitarrista Martínez. I la secció rítmica, impressionant, la del baixista i baterista. I el guitarrista i la cantant han seguit desenvolupant fins aparèixer el preciós so del Fender Rhodes a càrrec de Castañeda, el qual ens ha deixat clavats a la cadira tot i escoltant-lo improvisant, ell fent de Corea i ella fent de Purim, de nou recuperant la melodia del tema. I quin final el del bateria i baixista, ells dos ben recolzats pel “Riff” de teclista i guitarrista. I la veu de Mónica omplint-ne l’espai i ja per arribar al brutal final d’aquest magnífic tema de la líder, cantant i compositora Mónica Matabuena, ideal per acabar-los d’escoltar, felicitats Mónica, felicitats nois.  
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, nosaltres ja no farem concerts a la Sala Xica fins el 15 de setembre, quan inaugurarem la 15a temporada. Abans però, i durant tres caps de setmana, els dissabtes 8, 15 i 22 de juliol que farem el 14è Festival de Jam Sessions a SVdH, 2023 amb combos de les escoles de música: ESMUC, ESEM Taller de Músics, el 8; Conservatori del Liceu i Conservatori de Bellaterra, el 15 i Escola Superior Jam Session i el Geni Barry Septet. Doncs això, esteu atents a les xarxes.
 
I amb aquest gran tema hem acabat el programa d’avui, que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi. I us recordo que hem escoltat a Paula Barranco & Jan Domènech, a Èlia Lucas Quartet i a Mónica Matabuena i companys, i també hem escoltat un micro conte de Carme de la Fuente.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

 

Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
 
Doncs abans de començar el programa d’avui, dir-vos que el passat divendres 16 vam gaudir molt del magnífic concert que ens van fer quatre grans músics, tres de joves liderats pel gran Víctor de Diego, i ells varen ser Toni Saigi, Giuseppe Campisi i Andreu Pitarch. Des d’aquí una abraçada a tots ells i a Josep Tomàs, amic i fotògraf, que va venir a “retratar” el concert.
 
I ja parlant del programa d’avui dir-vos que anirà d’aquests tres projectes, el trio  TREZZ i "Venga que sí". Giuseppe Campisi Quartet, “Like Splashing in the Ocean”, i els THE DAM JAWN featu. Dick Oatts, "MASTER ST" .


Començarem escoltant el trio TREZZ i "Venga que sí" editat per ErrabalJazz.
Enregistrat per Mario Carrión als Fania Estudios el 4 de gener de 2023. Mesclat i masteritzat per Jordi Vidal a Barcelona. Produït per Errabal Jazz. I ells són: Luismi Segurado, piano; Dario Guibert, contrabaix i Mikel Urretagoiena, bateria. Dario ha compost els temes 1 i 8; Luismi, els 2, 4, 5 i 6 i Mikel, el 3 i 7. I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: https://www.hotsak.com/artistas/trezz.
 
I si en voleu saber les qüestions rítmiques i de tempo, us recomano que entreu al blog i allà ho podreu llegir: https://jazzclubdenit.blogspot.com
 
Doncs l’escolta d’aquest disc et deixa en un estat de pau i més en els temes delicats com són ara el més curtet i introducció a “Luz”, tema que no arriba al minutet. Hi ha una balada que es diu “Ballad for me” composta per Mikel iniciada pel pianista i companys, tots alhora i interpretada a un tempo molt slow i primer solo del baixista Guibert. I més o menys igual de tempo és el tema de Luismi, “Laguntasuna” iniciat de manera quasi majestuosa per tots tres, i melodia amb uns arpegis descendents preciosos. Un break deixarà pas a la seva improvisació. I el primer track i tema que titula el disc “Venga que sí”  és de Dario i té també un tarannà delicat, una mica més consistent des de l’aspecte rítmic però també a tempo slow i improvisacions iniciades pel pianista que desenvoluparà amb una determinada contundència a moments. I el tema més llarg és “Luz” de Luismi i ja iniciat amb el motiu principal pel pianista a base d’uns acords repetitius, tema que tindrà moments rítmics consistents barrejats amb moments subtils i delicats. A partir d’aquí la pau es converteix en energia positiva. I ja la resta de temes tenen més vitalitat com el “Argentina” de Luismi amb una melodia curteta i bonica on ben aviat Dario farà la seva improvisació. I el més potent des de l’aspecte rítmic és ”On The Way” compost per Dario on el baterista Mikel té un paper important per això del ritme, i Luismi per la seva brillant improvisació. I ja finalment, el més vital de tempo és el compost per Mikel i anomenat “Argitasun Izpiak” a tot vital Swing, tema amb diversitat de breaks rítmics que el fan molt més ric. Una melodia feta quasi només amb els acords del pianista, qui n’iniciarà les improvisacions. Un projecte complet i molt ben executat, alhora que molt bones composicions i improvisacions dels components del trio.
 
I ja els començarem escoltant  a tot delicat tempo i balada composta per Mikel Urretagoiena i anomenada...
 
1.3.- Ballad For Me (Mikel Urretagoiena) 5m16s.
 
Doncs sorprèn que una balada tan bonica l’hagi compost un baterista, car sembla que “ells”, estan més per composicions rítmiques. Mikel ha fet una cançó preciosa, d’una calidesa remarcable, la de la pròpia melodia, però també per les improvisacions, primera la del baixista Dario Guibert i posterior d’en Luismi Segurado. Ambdós han deixat empremta de la seva classe i categoria. Músics joves, de al voltant de la trentena, que creixen i creixen, com és natural, desenvolupant poc a poc i amb fermesa el seu camí en aquest difícil món del Jazz. Un bonic tema per començar-los a escoltar. De fet, a partir d’ara els escoltarem en els temes més vitals.
 
I des del blog ens diuen tota una sèrie de coses, que podreu llegir al blog:
 
Es van conèixer per primera vegada l'any 2010, però des d'aleshores han estat treballant en diferents iniciatives musicals en paral·lel, sense coincidir mai en un mateix projecte. Hem hagut d'esperar al 2022 per poder gaudir d'aquella màgia especial entre tots tres. No es pot negar que va valdre la pena, sincerament. Luismi Segurado (Salamanca, 1986) va completar els seus estudis de piano a Musikene el 2014. Allà va tenir professors com Francesc Capella, Javier Juanco, Joaquín Chacón o Bob Sans i al llarg dels anys ha treballat amb tota mena d'artistes a l'escenari; entre ells es troben Jorge Rossy, Masa Kamaguchi, Bob Reynolds (Snarky Puppy), Chris Kase o Andrzej Olejniczak. A més, com a líder de trio i quintet ha publicat àlbums com  Tritones y Serendipia (Fresh Sound New Talent, 2017), Hocicology. Feat. Jorge Rossy (Fresh Sound New Talent, 2019); i Bud in Green (The Changes, 2022).


I un altre tema molt interessant és el compost per Luismi Segurado i anomenat...
 
2.5.- Luz (Luismi Segurado) 7m00s.
 
En aquest tema, Luismi s’ha situat en un entorn “pop-jazz” per melodies i ritmes, i així ho hem pogut copsar a l’inici del tema. Aquest “pop” és però d’una qualitat inqüestionable, alhora que farcit de bon gust. Sovint costa saber dir la paraula adequada. I el canvi rítmic en la seva improvisació ens diu això, que les coses no són tan evidents. Que la seva creativitat té d’altres mires. Ens ha fet una improvisació que ha anat creixent en intensitat, començant-la delicadament, fins arribar a uns moments brutals, gràcies esclar, a la gran feina dels seus dos companys, Dario i Mikel. Ell però, ha brillat en la seva exposició solista, amb un final ple d’acords vibrants. I el “break” posterior amb Dario fent la seva improvisació ha estat molt impressionant. Alhora, l’hem escoltat detingudament improvisant i s’ha de dir que ho ha clavat. Consistent i també melòdic. I quin final més maco, repetint uns acords ascendents. Maco el tema de Luismi.
 
Dario Guibert, titular d'un Màster de Jazz "Cum Laude" pel Conservatori Prins Claus i diploma de "Contrabaix Clàssic" pel Conservatori Professional de Música d'Alcalá de Henares. I en la seva pròspera carrera professional ha treballat al costat de Matt Savage, Joe Lock, Matt Wilson, Adam Nussbaum, Philip Harper, Adam Kolker, Tim Armacost, Gene Jackson, Wycliffe Gordon, Ari Hoenig, Zack O'Farrill, Rachel Therrien, Albert Marqués, Tina Raymond, Gabriel Chakarji o Leo Minax.
 
Mikel Urretagoiena és llicenciat i màster en interpretació de bateria-jazz i té vuit anys d'experiència docent. Dirigeix ​​la seva pròpia acadèmia i forma part de l'excel·lent equip Machetazo.


I encara els escoltarem en el potent tema compost per Dario Guibert i anomenat.
 
3.8.- On The Way (Dario Guibert) 3m23s
 
I aquí en Dario ens ha sorprès per la concepció del tema, barreja d’estils on sovint el marcatge “beat” del baterista ens situa en un món allunyat del Jazz. És un tema vital de tempo, amb canvis, sí, però també per l’energia que desprèn. Hem escoltat improvisar al pianista Segurado amb solvència, amb línies jazzeres, però també amb quelcom relacionat amb la Fusió del Rock amb el Jazz. L’inici del solo amb les notes més greus, contrasta amb les posteriors situades en el registre mig alt de l’instrument. La seva digitació ha estat consistent, potent, alhora que envoltada de creativitat, i al final, amb tot un reguitzell d’acords. El tema té un canvi en el pont o la B on hi ha una relativa calma, coses que s’esvaeixen quan recuperen les As. Tema potent durant la seva exposició solista que passa a moments de calma amb la miqueta de solo del baixista. L’estructura del tema fa que recuperin el motiu principal, vibrant, potent pels redobles del baterista, i també els moments de pau del pont.
 
Trezz, quatre lletres, paraula senzilla. Tres, trio, com el nombre de membres del grup i aquell "zz" de jazz que tant estimen, s'uneixen en una sola paraula, familiar d'alguna manera, i oberta a milers d'interpretacions noves i diferents. Tal és l'especialitat d'aquest grup, que ens ofereix aquest extraordinari disc, format pel pianista Luismi Segurado, el contrabaixista Dario Guibert i el baterista Mikel Urretagoiena. Trezz s'ha convertit en un punt de trobada per al gust, la reflexió i la curiositat dels tres participants. Se centren en la música jazz però miren més enllà i sempre estan disposats a perdre's pels camins del hip-hop, el rock o el tango. Sota el guiatge d'aquest flux transparent i interminable de notes del piano de Lusimi, Dario i Mikel ofereixen una estructura rítmica forta i còmoda plena de saviesa, sempre parant atenció als més petits matisos. La sincronia que mostren entre els tres és extraordinària, senyal d'una profunda amistat que ha anat creixent al llarg dels anys a les aules del Conservatori Superior de Musikene. Tot i que la presentació i les dades habituals són necessàries, aquí són supèrflues davant d'un grup que mostra tant respecte, estima i cura i ofereix una música tan delicada i bonica. Gaudeix del plaer, no diguis que no.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
 
Fresh Sound Records: 
www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions:
http://youkalimusic.com,
Origin Records:

Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I ja els acabarem d’escoltar en el tema de Mikel Urretagoeina i anomenat..
 
4.7.- Argitasun Izpiak (Mikel Urretagoiena) 4m11s.
 
I he volgut acabar amb aquest tema tan ple de Swing, per així copsar-ne la diversitat rítmica del disc d’aquest trio de TREZZ. Un Swing marcat pel “walking” del baixista Guibert i pels copets als plats i xarles del baterista Urretagoiena. Iniciat però amb un motiu recurrent rítmic, per després aparèixer ja la melodia del tema, i amb alguns moments “latin”, els del pont. Això que deia del Swing, doncs que ha acompanyat a Luismi durant tota la seva gran improvisació on ens ha tornat a mostrar la seva mestria, la d’un músic que està desenvolupant una carrera musical a casa nostra de fa ja uns anys, on, dia a dia, s’està consolidant dins del circuit del Jazz. Diria jo, que ara mateix ja està la mar de ben situat en això de tocar les 88 tecles. Segurado juga amb la part solista de la mà dreta amb els acords que fan una feina similar, la d’improvisar cercant acords allunyats dels típics i base que estan escrits pel compositor.  I aquest tema del baterista Urretagoeina ha estat molt ben “trenat”, executat, i també improvisat per ell mateix amb una sèrie de “vuits” compassos on l’hem escoltat en un solo posterior brutal. I com sol passar, després tornen als motius principals, melodia inicial fent el tema sencer amb tots els seus canvis i ja per acabar-lo, delicadament, com han fet. Gran tema per ja acabar-los d’escoltar. Felicitats Luismi, Dario i Mikel.


I després d’aquest molt bon CD dels TREZZ , seguirem ara amb el Giuseppe Campisi Quartet, “Like Splashing in the Ocean”, editat per Fresh Sound New Talent. Enregistrat per Sergi Felipe a Underpool Studio, Barcelona, 10 i 22 d'abril de 2022. Mesclat i masteritzat per Ferran Conangla. Produït per Giuseppe Campisi. Productor executiu: Jordi Pujol. Aquest enregistrament és © 2023 de Fresh Sound Records per a Blue Moon Produccions Discogràfiques, S.L. Amb Giuseppe Campisi (contrabaix), Santi de la Rubia (saxo tenor i soprano), Jaume Llombart (guitarra), Roger Gutiérrez (bateria). Arranjaments de Giuseppe Campisi. I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.freshsoundrecords.com/giuseppe-campisi-albums/56281-like-splashing-in-the-ocean.html.
 
I si en voleu saber coses pel que fa a ritmes i tempos dels temes, us recomano que us ho mireu al blog del programa: https://jazzclubdenit.blogspot.com.
 
I aquest primer CD a nom de Giuseppe Campisi està farcit d’unes molt bones composicions alhora que interpretacions dels màsters que l’acompanyen i evidentment les seves, que també són magistrals. De ritmes i tempos diversos i la més delicada que en podríem dir balada és “Astrale” que enceta el disc d’aquesta subtil manera i composta per G. Fusco. També ho és així de subtil “Pourquoi” de l’Olivier Messiaen amb una gran improvisació de Giuseppe. I el tema “Lazy Afternoon” té una “Intro” molt bonica i delicada també, inicialment a càrrec de saxo tenor i arpegis de guitarra, havent-hi posteriors canvis i intensitat emotiva. I el tema que titula el disc és així també de delicat, iniciat amb la dolça melodia a càrrec del saxo tenor de Santi, on ell mateix desenvoluparà una llarga improvisació passant per moments molt intensos. I “Novembre” té un tempo més viu i ritme marcat per Roger iniciat per Santi i primera improvisació de Jaume a la guitarra fent-ne una sèrie de preguntes-respostes amb dela Rubia ells dos improvisant magistralment. I tot i començar delicadament “Lazy Afernoon” tindrà també uns canvis molt interessants des de l’aspecte rítmic, i encara així serà la brutal improvisació del líder al contrabaix. Les coses canviaran aviat reconvertint-se quasi en un altre tema on l’aspecte rítmic agafarà una preeminència amb solo brutal de Santi al tenor. I les aigües tornaran al seu cau dolç amb la impro de Jaume. I “Imbalances” comença amb tota l’energia que impregna a la seva bateria Roger per després d’un subtil i curtet canvi seguir amb la mateixa energia en el solo de Santi al saxo tenor. La subtilesa tornarà amb el solo de Jaume a la guitarra i ja no serà fins el retorn del saxo tenor quan les energies tornaran. I “Song #14” té també una determinada subtilesa, tema a ritme ternari i amb Santi al saxo soprano. El tempo és mèdium i m’ha impressionat el “pick-up” d’entrada al solo de Jaume a la guitarra; i ver per on que amb la mateixa energia ho farà Santi al soprano. Després retorn als orígens. I el tema amb melodia preciosa i reconeixible és “Il Re di Girgenti”, iniciat dolçament amb acords i escombretes per després melodia a càrrec de la guitarra de Jaume i posterior duet amb el saxo tenor de Santi. I Jaume n’iniciarà les improvisacions i amb quin suport de la base rítmica de dos. Brutal CD de Giuseppe Campisi, per composicions i intervencions solistes, sense oblidar les de la més estricte feina d’acompanyar.
 
I aquest projecte vam tenir la sort de veure’l al Milano Jazz Club on en Giuseppe me’l va donar, el CD. Aquell dia em vaig haver d’imposar increpant, contra la meva voluntat, a un impresentable que parlà cridant, fins i tot en els solos del baixista.  Ell mateix ja li havia dit, molt educadament, que no parlés tan fort, de la qual advertència, no en va fer cas. Llavors vaig intervenir jo i al cap de poc van marxar, cosa que vam agrair totes i tots.
 
I els començarem escoltant en el tema que titula el disc i anomenat...
 
5.4.- Like Splashing The Ocean (Giuseppe Campisi) 7m56s.
 
Doncs ara ens hem immers en l’univers musical d’aquest jove contrabaixista sicilià establert a casa nostra de no fa massa anys. Quin gust escoltar-lo parlar català, llengua que va començar a aprendre a Amsterdam ell encabit en la comunitat musical catalana, on allà s’hi va consolidar l’amistat. I quina preciositat de tema hem acabat d’escoltar, i què maques les improvisacions de Santi i de Jaume, cadascuna d’elles amb la seva particularitat. Un tema iniciat dolçament, amb arpegis subtils del guitarrista i melodia dolça del saxo tenor. Les escombretes fan que tot sigui també delicat. Ha anat canviant, desenvolupant-se i apareixent la primera improvisació de dela Rubia quasi de manera imperceptible. Santi és ara per ara, uns dels puntals en això del saxo tenor, car, la seva tècnica és abassegadora; la seva sensibilitat, a flor de pell; el seu gust, delicat. I és això el que hem escoltat en el seu brutal solo. La subtilesa de Jaume a la guitarra és també de totes i tots coneguda. El domini dels acords en les improvisacions, la creació de línies melòdiques inversemblants, també. I l’han acabat recuperant el “tema”, la melodia del tema, i amb quin final més bonic, increïble tema per començar-los a escoltar.


I en Giuseppe ens diu això a la pàgina web del disc:
La música d'aquest disc va ser concebuda durant l'època més difícil de la pandèmia. Quan el món exterior s'aturava, la música era inestimable perquè donava sentit als meus dies. Vaig intentar posar en paper alguns d'aquells sentiments complexos i noves emocions; després em vaig reunir amb alguns músics que admiro profundament —només per tocar algunes sessions a casa i veure que aquells pensaments musicals prenien forma— i, finalment, vam sortir a l'estudi i vam gravar. Va ser una sensació molt alliberadora que tot això passat esdevingués música. Em vaig sentir molt bé, reunir-nos i tocar. Va ser molt refrescant, va ser com hauria de ser: alliberador, enfortidor i, el més important, va ser divertit. Com diu un mestre i mentor savi, semblava com s'hauria de sentir tocant música: com esquitxant a l'oceà.
Giuseppe Campisi.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: 
www.moonjunrecords.com,
Auand Records: 
https://auand.com/,
Segell Microscopi:
https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario:

Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I un altre tema impactant d’aquest disc farcit de canvis en els temes és...
 
6.7.- Novembre (Giuseppe Campisi) 5m24s.
 
I si sorprèn alguna cosa d’aquest tema, doncs és la pròpia melodia executada pel saxo tenor de Santi. Preciosa melodia, molt ben construïda, alhora que farcida d’una determinada bellesa. També l’aspecte rítmic d’aquests primers moments, on Roger brilla remenant els estris de la seva bateria. Els acords de Jaume, les notes soltes del líder, compositor i baixista, tot plegat ens embolcalla ja des de les primeres notes. La sorpresa continua quan un s’assabenta del diàleg a base de “pregunta-resposta” tot i improvisant dels màsters Jaume Llombart i Santi de la Rubia. Quina seqüència d’improvisacions més impressionants, la d’ells dos. Van creixent d’intensitat, d’emocions, i gràcies als dos de la base, Giuseppe i Roger, l’un subtil i l’altre consistent. I què brutal la del saxofonista, quan al final s’ha quedat sol en una més llarga exposició solista. I la recuperació del motiu principal i tema, què delicada. Un altre gran tema de Campisi i interpretat de manera magistral per aquests cracs.


I encara els escoltarem en el tema on Santi ens tocarà el saxo soprano i anomenat...
 
7.5.- Song #14 (Giuseppe Campisi) 6m39s.
 
I quin altre tema de Campisi més sorprenent i interessant pels diversos canvis implícits, on la sonoritat a vegades s’esvaeix, es dissipa, i en d’altres, s’enlaira vers les potències. El ritme ternari se li escau la mar de bé. Els inicis ja han estat potents. Després, els subtils canvis amb el soprano de Santi fent-ne la melodia. Subtilesa també de Jaume i Roger, quan convé, car quan no, la potència esdevé impressionant. Quan ha convingut, Jaume ha fet una improvisació “marca de la casa”, amb tota una demostració d’imaginació i tècnica, amb arpegis d’aquells que et deixen bocabadats alhora que ho ha fet amb les seves línies melòdiques creades. Santi al soprano ha estat brutal per la seva velocitat d’execució, alhora que per la seva dolça sonoritat, la d’un instrument que quan volen, esdevé de lo més estrident i heavy, coses que Coltrane ens va mostrar. Dela Rubia ens ha deixat estabornits, noquejats, amb el seu espaterrant solo. Què bèstia. I la suavitat ha tornat amb la melodia a tots vals, tot i els finals brutals de Roger. I el final, suau, repetitiu, un final d’aquells tan macos.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Campari Milano:
https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I ja els acabarem d’escoltar en el tema anomenat....
 
8.2.- Il Re di  Girgenti (Giuseppe Campisi) 6m57s.
 
I sí, noies i nois, quin tema més brutal acabem d’escoltar i més encara per les improvisacions, car la melodia del tema és així com molt delicada. Aquesta manera de compondre d’en Giuseppe ens el mostra melòdic, deixant això sí espais per a la creació dels seus companys. I el tema té una melodia preciosa, i el ritme marcat per les escombretes de Roger, tot plegat molt subtil en els inicis. El primer canvi l’ha protagonitzat en Jaume amb la seva magistral improvisació, i ja amb en Roger amb les baquetes, i pulsió magnífica del contrabaix de Giuseppe. El solo d’en Jaume ha estat marcat per la profusió d’arpegis i escales inversemblants, notes soltes rítmiques amb la persistència i ajuda de la base rítmica de dos, què brutals. Increïble solo de Llombart. I de quina manera l’ha seguit Santi, increïble ara amb el saxo tenor. Quina tècnica te el nostre estimat, ell, com tots els altres companys, estimats per qui us parla. Ens ha fet un brutal solo, energètic, vital, creatiu, imaginatiu, potent, i tècnic. I la recuperació de la bonica melodia, què maco. Un preciós tema, alhora que potent ideal per acabar-los d’escoltar. Felicitats Giuseppe, felicitats nois.


I ja acabarem el programa d’avui amb la formació THE DAM JAWN featu. Dick Oatts, i disc anomenat "MASTER ST", editat per Challenge Records International. Les dades de l’enregistrament les podreu llegir al blog del programa. Produït The Dam Jawn. I ells són Martín Díaz, saxo contralt; Frank Groenendijk, saxo tenor; Joan Fort, guitarra; Phillip Lewin, contrabaix, Nitin Parree, bateria i amb el gran Dick Oatts, saxo contralt. Les dades sobre les composicions les podreu llegir al blog, i en parlarem si s’escau. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://challengerecords.com/products/16789821742595/master-st.
 
I també, si esteu interessats en saber de què van els ritmes i tempos del disc, us recomano que entreu al blog: https://jazzclubdenit.blogspot.com.
 
I aquest és CD amb 7 temes dels quals un, “Darn That Dream” de Jimmy Van Heusen va estar enregistrat en directe el 4 de maig de 2022 al Chris’s Jazz Cafe de Philadelphia amb el màster de tots ells, el bo de Dick Oatts i balada per tempo. Així també de tempo i delicada és la cançó “Atlanta” de Frank Groenendijk. I “Racoon’s Fight” comença de manera subtil i ja serà quan el contrabaixista Philip Lewin impregnarà de ritme i tempo al tema, coses que veurem ampliades pel walking i Swing del baixista en els moments a duet dels vents. I com de brillants seran els solos posteriors. I també és així de Swingat el tema que titula el disc i compost per Martín Díaz, “Master Street”. I el tema més llarg de més de 10 minuts és el conegut “Send In The Clowns” de Steven Sondheim amb arranjaments dels dos músics catalans, Díaz i Fort. I ja ens queden els temes més vitals per tempo, com és el cas del tema de Joan Fort  “NY’s Hectic Nature”, iniciat per baterista i vents alhora i primera improvisació del saxo tenor de Groenendijk i duet que farà amb Martín. I el més vital és el del baterista Nitin Parre iniciat pels vents fent-ne la melodia que és una d’aquelles entremaliades. Martín n’iniciarà les improvisacions i la seva ha estat brutal com també ho ha estat la del saxo tenor Groenendijk. Gran projecte d’aquests joves músics que han tingut la col·laboració del gran Dick Oats.
 
I ja els començarem escoltant en el tema compost per Jimmy Van Heusen i    anomenat...
 
9.7.- Darn That Dream (Jimmy Van Heusen) 5m56s.
 
"Darn That Dream" és una cançó popular composta per Jimmy Van Heusen amb lletra d'Eddie DeLange. Va ser publicada el 1939 i va ocupar el primer lloc el 1940 quan Benny Goodman va publicar un enregistrament en un arranjament d'Eddie Sauter amb la veu Mildred Bailey. D’altres enregistraments instrumentals són els de Dexter Gordon en el seu “Daddy plays the Horn”; el de Miles Davis en el seu primerenc “The Birth of the Cool”, el de Thelonious Monk a “The Unique Thelonious Monk”, i els vocals de Billie Holiday, Lena Horn, Ella Fitzgerald, Sarah Vaugahn, etc, etc.
 
I els nostres herois van tenir la sort de comptar amb la presència del gran Dick Oatts al saxo contralt en aquest tema enregistrat en directe el 4 de maig de 2022 al Chris’s Jazz Cafe de Philadelphia. I quina “Intro” ens ha fet ell a saxo contralt sol. I quina sonoritat la del seu Mark VI Selmer, la seva sonoritat. I quin fraseig més increïble que ens ha fet. La seva tècnica és magistral; el seu bon gust musical, exquisit. Un tema on la única estrella en el cel ha estat la seva. Melodia preciosa, barrejada amb floritures que enlluernen. Improvisació d’aquelles que et posen els pèls de punta. Un suport a càrrec de la guitarra de Joan, i també dels de la resta de la base rítmica, els quals han estat quasi silents en la seva primera exposició melòdica, per després, i ja en la improvisació d’Oatts, desenvolupar la seva tasca a tot swing amb el “walking” del baixista i on les escombretes han deixat pas  a les baquetes sobre els plats.
I la recuperació de la melodia feta per Oatts, ens l’ha trobat sol fent un final brutal, i així doncs, amb un preciós tema per començar-los a escoltar.
 
I això que us diré ara també està la pàgina web del disc:
The Dam Jawn és una banda formada per cinc joves músics de l'escena del jazz d'Amsterdam que es van trobar junts a través d'una experiència compartida als Estats Units. Després d'haver viscut junts a Filadèlfia durant mig any, van trobar la seva veu col·lectiva component i organitzant música nova inspirada en la seva experiència. Tot i que tots cinc viuen i estan actius a Amsterdam, el Quintet és internacional. Martín Díaz (saxo contralt) i Joan Fort (guitarra) van néixer a Barcelona, Espanya. Philip Lewin (contrabaix) a Stuttgart, Alemanya i Nitin Parree (bateria) i Frank Groenendijk (saxo tenor) són dels Països Baixos. El seu àlbum debut compta amb el llegendari saxofonista contralt, Dick Oatts, que també els va guiar durant el procés d'escriptura i arranjament de la seva música. Els Dam Jawn han donat forma al seu propi so, inspirats en l'energia i el sentiment de l'actual escena del jazz de Filadèlfia, així com el seu ric passat musical.


I un altre tema impressionant és el compost per Martín Díaz i tema que titula el disc i anomenat....
 
10.1- Master Street (Martín Díaz) 6m09s.
 
I ja heu pogut escoltar quina magnífica composició del jove Martín Díaz. La melodia és molt interessant i concebuda amb tot el Jazz del món. Un tema molt ben parit, amb una B a tot Swing i canvi tonal, mentre que les As tenen aquest marcatge al canto de la caixa tan impactant. I quina entrada o “pick-up” ens ha fet el màster Dick Oatts en la seva de nou impressionant improvisació feta pel canal dret. Quin goig poder-lo tenir en aquest primer disc de la formació creada al voltant de la trobada a Filadèlfia. Les seves mans i dits van lleugers i gràcils, ràpids i veloços, amb un so brillant si el comparem amb el de Martín, ell que és un altre jove crac que ha crescut al voltant del Conservatori del Liceu. I sí, perquè en escoltar-lo després pel canal esquerra, li hem notat una mica més fosc, coses aquestes dels diferents instruments i sets d’embocadures i canyes. El seu fraseig i llenguatge ha estat però magnífic. Quina gràcia que té tocant, quin gust. I el posterior solo de Phillip Lewin ens ha deixat clavats a la cadira. Quina netedat solista, quina pulsió rítmica on hi ha també aspectes melòdics clarament exposats. I en retornar al tema els hem pogut escoltar a tots ells i al màster Oatts fent floritures precioses pel canal dret. Un gran tema de Díaz i increïbles interpretacions de tots ells.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: 
nosaltres ja no farem concerts a la Sala Xica fins el 15 de setembre, quan inaugurarem la 15a temporada. Abans però, i durant tres caps de setmana, els dissabtes 8, 15 i 22 de juliol quan farem el 14è Festival de Jam Sessions a SVdH, 2023 amb combos de les escoles de música: ESMUC, ESEM Taller de Músics, el 8; Conservatori del Liceu i Conservatori de Bellaterra, el 15 i Escola Superior Jam Session i el Geni Barry Sextet més convidat,el 22. Doncs això, esteu atents a les xarxes.


I encara ens queden temes, dels més ràpids i vitals de tempo, i els escoltarem en el tema compost pel baterista Nittin Parree i anomenat...
 
11.2.- Venango (Nitin Parree) 5m32s.
 
I aquest tema interpretat a aquest tempo tan viu, té una estructura típica de 32 compassos, i és de la forma AABA i diria que és un Rh&Ch per com he escoltat la cadència harmònica del pont o la B. I la melodia ha passat com una exhalació, quasi imperceptible per ràpida. L’han feta a duet els vents, Oatts pel canal dret, i la resta pel canal esquerra. El màster americà ens ha tornat a noquejar per la consistència del seu fraseig, del seu llenguatge i tècnica abassegadora. Què gran que és aquest músic que vam tenir el goig d’escoltar al Jazz Club la Vicentina amb el Jose Alberto Medina Trio ara ja fa uns quants anys. Posterior i gran solo ha estat el del saxo tenor Frank Groenendijk el qual ens ha sorprès també per la seva gran tècnica i llenguatge. Quina velocitat d’execució per ser un saxo tenor. Martín Díaz al saxo contralt,  igualment ens ha deixat bocabadats per com ha sabut desenvolupar la seva veloç exposició solista. Gust en les idees creades i tècnica que els hi permet fer-les amb aquesta solvència, a ell, a tots ells. Quin goig escoltar a aquests joves músics. I Oatts pel canal dret ha iniciat els “vuits” amb el baterista Parree el qual els ha compartit amb la resta de músics, i ja per recuperar la melodia principal i acabar el tema amb un final magnífic.


I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui en el tema compost per Joan Fort al mateix tempo brutal del “Venango” amb títol....
 
12.5.- NY’s Hectic Nature (Joan Fort) 4m40s.
 
Doncs aquest tema de l’altre nostre jove crac Joan Fort ha resultat ser brutal. Ha estat un blues súper viu de tempo de 16 compassos que ha volat en les improvisacions. L’han començat amb la melodia feta a tempo meitat, on l’hem poguda escoltar tranquil·lament a un ritme així com trencat, coses que han passat al Swing brutal a càrrec del “walking” del baixista Phillip Lewin i els cops destres a la bateria de Nitin Parree. I els dos solistes dels vents, els joves, han volat pel canal esquerra, cadascun d’ells fent primer improvisacions magistrals del tema sencer de “setze” compassos, per després passar a “vuits”, i finalment a “quatres”, i encara més amb un final plegats a mode d’improvisació col·lectiva. Joan ha fet una curteta impro preparant el camí a la del baterista Nitin Parree, el qual ha fet sengles compassos amb els companys, el primer el saxo tenor Frank Groenendijk, per després fer-ho amb el saxo contralt Martín Díaz, després passar a “vuits” amb el guitarrista i compositor Joan Fort, i anar-ho fent així, fins recuperar el motiu principal i melodia a càrrec de tots ells, i d’aquesta manera acabar el tema, i nosaltres acabar-los d’escoltar a ells i també acabar el programa d’aquesta setmana.
 
Doncs amb aquest tema tan brutal hem acabat el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi. I us recordo que hem començat amb el trio TREZZ per després escoltar el de Giuseppe Campisi i acabar de la manera que ho hem fet amb els The Dam Jawn featu. Dick Oatts.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es
i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

 

blogger templates |