Programa 199: Moonjune Records II, amb Susan Clynes, Dewa Budjana, Tohpati i Marbin; dimecres 25 i dijous 26 a les 22h
Molt bona nit a tothom des d’aquí
Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit. Ja sabeu que aquest programa
el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa hora. Ens podeu
escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del
directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la
selecció de músiques improvisades que escoltareu.
Avui és un dia dedicat a la
música de Moonjune Records, tal i com ja vaig fer el mes passat en el darrer
dimecres de febrer. No sempre serà Moonjune i de fet faré aquest programa
especial mentre tingui material suficient per fer-lo. Pel més vinent indagarem
en la editorial de Barcelona anomenada Discordian Records. Avui li toca a
Moonjune, i tot gràcies al seu creador i director, Leonardo Pavkovic, un home
enamorat de tot el que te relació amb el Rock-Progressiu, des de King Crimson
fins a Soft Machine, passant pel gran guitarrista Allan Holdswort. De fet,
actualment està acompanyant als Soft Machine Legacy per la gira que estan fent
pel Japó. Leonardo és qui m’envia aquests discos des de New York tot i que
possiblement la opció millor sigui descarregar-los des dels corresponents
Bandcamps dels artistes, ja veurem què decideix si finalment es vol estalviar
les despeses de l’enviament.
Comencem amb una música íntima
interpretada, cantada i composada per Susan Clynes, belga de naixement. Aquesta
música etèria, dolça moltes vegades i agra quan convé al tema, ens captivarà de
la mateixa manera que la seva veu. Les lletres són importants sempre i en
aquest projecte encara més, o sigui que si us agrada poder entrar al web de la Susan i descarregar-vos les seves lletres en format .pdf. Comencem doncs amb el projecte de
Susan Clynes anomenat.
“LIFE IS.....”
Susan Clynes
Editat per
Moonjune Records MJR061
Enregistrat
per Jann Music Productions a Archiduc, Bruseles.
Produït per
Susan Clynes
Productor
executiu Leonardo Pavkovic.
Susan Clynes,
veu i piano en tots els temes.
Simon Lenski,
cello
Pierre Mottet,
contrabaix
Nico Chkifi,
bateria
Totes les composicions són de
Susan Clynes.
Escoltem doncs el primer tema del
disc, el que dóna títol a l’àlbum...
1.- Life Is... (S.
C.) 4m21s
Doncs aquesta és la veu i la
música que escoltarem aquests primers minuts. Delicadesa acompanyada de
seriositat, profunditat de missatge, magnífica veu i bones interpretacions per
acompanyar-se...
Vegem què ens diu el Leonardo del
treball de la Susan...
Aquest projecte “Life is..”, és
el punt de partida i debut de la pianista i cantant Susan Clynes a Moonjune
Records. Aquest treball és una compilació de tres dels seus concerts en directe
realitzats en dues localitats diferents, amb formacions diferents en cadascuna.
Dues d’aquestes actuacions es van
fer en l’històric Art Deco Bas a Brussel·les anomenat L’Archiduc, local
inaugurat el 1937. La primera de les actuacions es va fer en format trio amb
Pierre Mottet, contrabaix i Nico Chkifi, bateria. La segona la va fer a la
localitat de Bree a la Llibreria del Centre Cultural i va ser amb la Susan ella
sola cantant i tocant el piano. La darrera de les actuacions la va tornar a fer
a l’Archiduc, i va ser en duet amb el cello de Simon Lenski. Cada formació va
aportar el seu propi fons, i la seva característica paleta de colors d’aquests
quadres sonors.
El tema instrumental Les
Larmes és una composició basada en el conflicte entre palestins i israelians,
vaja, el conflicte provocat per aquests darrers. En aquest tema el cello, com a
veu humana universal que és li dóna el plus d’emoció.
Escoltem doncs aquest tema tan
impressionant...
4.- Les Larmes (S. C.) 9m34s
Un tema certament impressionant
on s’escolten els crits provocats per la por, per la mort de les persones
estimades. Una cançó trista com la mateixa vida en aquests indrets i que Susan
ha sabut transmetre amb tota la profunditat i emoció.
Les emotives cançons a veu i
piano ens porten a la memòria realitzacions de Laura Nyro i Essra Mohawk. Susan
al piano, interpreta estructures que ens recorden gent com Tori Amos i Fiona
Apple, i també les cascades d’arpegis de Tony Banks, arribant a la politonia
amb inflexions jazzístiques del compositor francès Darius Milhaud.
El tema Childhood Dreams la Susan ens diu..
"En els meus somnis la gent parla, del que són i el que
busquen"
Acabem aquest projecte, recordeu que avui n’escoltareu quatre, amb el
tema anomenat...
6.- Ileansa’s Song (S.
C.) 3m27s
A Ileana’s song utilitza
abastament baix i bateria. Aquestes intel·ligents cançons tenen alguna relació
amb la música de Dagmar Krause, un estil anomenat Slapp Happy-Era. També amb la
música de Elaine Di Falco’s i el seu Thinking Plague, i amb l’Annetta Peacock i
el període inicial de Kristin Hersh i la seva banda, Throwing Muses.
Hi ha punts en la seva vida que s'ha d'anar amb el moment. Encara que no sempre se sap el que seran les conseqüències d'aquesta elecció, o si el camí de tirar avall en última instància és l’elecció correcta. No obstant això, en el teu cor sents que és el que cal fer. Vas amb el moment i dones aquest salt cap al desconegut.
Susan Clynes en sap tot sobre anar amb el moment i donar el salt.
Deixem-la tot i considerant que encara teniu 8 temes més per escoltar i
gaudir, o sigui que us recomano que entreu al web moonjune.com i allà trobareu
la seva música i la que ara mateix seguirà amb el guitarrista indonesi Dewa
Budjana, del qual ja en vam posar un disc en l’anterior programa dedicat a
Moonjune Records...el projecte es diu...
“HASTA KARMA”
Dewa Bujdana
Editat per
Moonjune Records MJR070
Enregistrat
per Randy Crafton el 22 de gener de 2014 al Kaleidoscope Studio, Union city,
NJ.
Produït per
Dewa Budjana
Productor
executiu Leonardo Pavkovic.
Dewa Budjana,
guitarra acústica i elèctrica
Joe Locke,
vibràfon
Ben Williams, baix
Antonio
Sánchez, bateria
I la
col·laboració de...
Indra Lesmana,
piano i melòdica
Jro Ktut
Sidemen, veu
Totes les composicions,
arranjaments i producció són de Dewa Budjana.
D’aquest músic ja en vam parlar
en el programa 195, on vam posar el seu disc “Surya Namaskar”, el qual ja ens
va sorprendre. Avui ho fem amb el darrer editat per Moonjune on hi participen
uns músics de primera línia, i potser el més mediàtic l’Antonio Sánchez, a qui
vam veure interpretant la banda sonora de la pel·lícula “Birdman”.
Escoltem ja el primer tema
d’aquest projecte anomenat...
3.- Jayaprana (D. B.) 8m32s
En Leonardo ens diu això d’aquest
gran guitarrista i compositor...
Acompanyat per un magnífic elenc d’intèrprets estrella, el nou
llançament de Dewa Budjana (el seu quart a MoonJune), "Hasta Karma,"
estableix un nou punt de referència per a l'excel·lència moderna del jazz
progressiu al segle 21. Amb un ambient i sentir més semblant al d'una banda amb
dècades d'experiència tocant junts, Dewa i els seus estel·lars companys de sessió
- el llegendari vibrafonista de Nova York, Joe Locke, i el nucli rítmic de Pat
Metheny Unity Grup: el fabulós jove baixista, Ben Williams, i l'extraordinari
bateria, Antonio Sánchez - creen textures atmosfèriques superlatives que ens
enlairen a altituds espectaculars,
incloent en aquest projecte el reconegut pianista indonesi Indra Lesmana, el
qual hi afegeix la seva gran aportació.
I ara per acabar ho farem amb preciós tema anomenat..
5.- Just Kiding (D.
B.) 10m04s
Mostrant-nos les seves habilitats de composició i arranjaments amb la més absoluta delicadesa, Budjana ha lliurat la seva última obra mestra en "Hasta Karma". Traient profit dels seus dons extraordinaris, Dewa Budjana empeny la banda, i la seva música, a noves altures sense precedents. Ple de qualitat en tots els sentits, el degoteig d'emoció en tot això, és una música de caràcter summament visionari, ambiciós i majestuós, i, potser, malgrat la seva brillantor, és innegable que ve directament des del cor.
Els companys involucrats, tots amb unes carreres impressionants, s’afegeixen amb magnífiques actuacions en aquest projecte, però, les imatges múltiples de grandesa individual mai eclipsen la santedat corporativa del moment musical. Això és jazz progressiu modern en el seu més sensible i millor moment.
Deixem aquest gran músic i seguim amb el tercer projecte de Moonjune
Records amb el treball d’un altre guitarrista indonesi anomenat Tohpati. Aquest
serà un projecte on ens endinsarem una mica més en el Jazz-Rock-Progressive i
per tant notareu com l’assumpte musical es va enlairant de potència i també de
ritme. Anem-hi.
“TRIBAL DANCE”
Tohpati
Editat per
Moonjune Records MJR064
Enregistrat en
viu per Bob Horn el 12 de setembre de 2013 als estudis EchoBar, North
Hollywood, Los Ángeles.
Produït per
Tohpati
Productor
executiu Leonardo Pavkovic.
Jimmy Haslip,
baix elèctric
Chad
Wackerman, bateria
Totes les composicions són de Tohpati
Escoltem el primer tema d’aquest músic, el que dóna títol al
projecte...
3.- Tribal Dance (T.) 7m00s
Doncs ja vegeu que tornem a estar
immersos en sonoritats etèries, envoltades de melodies preciosistes i sons
delicats de vegades i ritmes força variats. Aquest tema és ple de canvis
melòdics i rítmics, és però en el tema més avançat on Tohpati ens mostra la
seva destresa interpretativa en el gran solo que executa. L’ajuda una secció
rítmica de primera magnitud, essent el Jimmy Haslip qui fa també un magnífic
solo amb el seu baix elèctric. Un bon tema per situar-nos en aquesta sonoritat.
Vegem qui és aquest gran guitarrista:
Tohpati és un guitarrista de renom en el seu Indonèsia natal, tot i que se’l
considera un dels millors guitarristes del món, entre els quals es troben els
qui estan familiaritzats amb la seva obra. Amb influències que van des de John
Scofield a Robert Fripp, i Terje Rypdal a Pat Metheny, el treball de la
guitarra de Tohpati és sempre fresca, atractiva i impredictible. La seva forma
de tocar és estel·lar, i la seva tècnica, impecable. Ell viu en un país amb una
varietat de diversos entorns musicals, com la seva extensa obra gravada i en
viu ens fa constar.
Tohpati va començar a tocar la guitarra clàssica a l'edat de deu anys, i el seu talent i reputació van florir ràpidament. Als vint anys es va unir a la banda de jazz d'Indonèsia, simakDialog, l’any 1994. Aquest canvi el va ajudar encara més a ampliar i definir la seva identitat musical, ja que aquest home amb seu a Jakarta, és molt conegut per la seva intuïtiva interacció musical i solos expansius i desinhibits.
Escoltem ara el primer tema del disc, anomenat ..
1.- Rahwana (T.) 7m47s
Magnífica demostració d’aquest monstre de les sis cordes, interpretant i componen, en un tema carregat de potència i també canvis rítmics. Evidentment ha begut de McLauglin també a part dels altres seus herois. Demostra una tècnica increïble i l’acompanyen dos grans que li donen el suport adequat.
Tohpati va gravar tres àlbums en solitari amb Sony Music i va tocar en
tres àlbums de simakDialog abans d'esdevenir un artista MoonJune. Des de
llavors ha tocat en dos discos més de simakDialog estrenats a MoonJune Records
- Patahan (MJR015) de 2007, i 'Demi Massa de 09 (MJR024) - i va llançar el seu
primer àlbum internacional com a líder en el projecte Tohpati Ethnomission's
"Save The Planet".
Es mostra constantment com un líder de la banda, com a músic de suport, intèrpret, compositor i col·laborador creatiu - i en moltes situacions musicals diferents. Tohpati ha actuat per tot el món, continua sent un músic molt ocupat que poques vegades es troba aturat sense fer res.
MoonJune està content i molt orgullós de produir aquest guitarrista excepcional. Estem tan ansiosos, com la seva legió de fans que creix a tot el món, per escoltar el que farà seguidament aquesta estrella en ascens en el món brillant de l’escena de la música progressiva.
Bé, doncs deixem aquest altre
gran guitarrista d’Indonèsia i la seva música carregada amb les arrels pròpies
i estils aliens a la seva terra i ara sí que va de debò....ara acabarem el
programa, un programa que ha anat creixent en magnituds diverses i que ara
agafa certament la dimensió més bèstia, de la mà d’un grup de Jazz-Rock brutal
anomenat Marbin. En un grup però sempre hi ha algú que destaca i en aquesta
formació hi ha dos líders, hi ha dos Danys; Dani Rabin, guitarra i Dany
Markovitch, saxos, de fet se’l pot veure amb un sopranino i aquest és el so que
li escoltareu. D’ells dos són les músiques que escoltarem ara mateix..
Som-hi a tota hòstia amb un disc
enregistrat en directe i agafeu-vos que venen corbes....amb el projecte
anomenat..
“THE THIRD
SET”
Marbin
Editat per
Moonjune Records MJR065
Enregistrat
per Cales Willitz en directe entre el 3 de març i el 14 d’abril de 2013.
Produït per
Danny Markovitch i Dani Rabin
Productor
executiu Leonardo Pavkovic.
Dani Rabin,
guitarra
Danny
Markovitch, saxos
Jae Gentile,
contrabaix
Justyn
Lawrence, bateria
Tots
els temes estan composats, arranjats i produïts per Dani Rabin i Danny
Markovitch.
Escoltem
ja directament el segon tema en clau Jazz-Rock i estructura de Blues enregistrat
a Lincoln al local Knickerbockers
2.- The Depot (D. R.
& D. M.) 6m33s
Doncs ja vegeu com les gasten aquesta colla de
joves. Potència sí, velocitat en la interpretació i grans dosis de tècnica és
el que ens mostren en tot un seguit de temes enregistrats en diferents
poblacions dels eeuu.
Sense cap dubte, una de les formacions més treballadora, més motivada i
impulsada de les bandes independents en el món d'avui, Marbin i el seu The
Third Set és un testimoni de l'ètica del treball, la unitat i la determinació
que s'ha convertit en sinònim del seu nom, i la profunditat de la dicció
musical, estils i textures que aquests músics han aconseguit.
Més enllà d'això, no tot s'hi val, tot i que com els joves lleons
devoren un conjunt que espurneja, del seu millor material amb una intensitat
sense igual !! La captura de les facetes del seu estil, el so i la interacció
del grup com fos possible només una "actuació en directe Smokin, el tercer
set és el document final en viu d'una banda en forma màxima i funcionant a tota
màquina.
Seguim amb un Blues impressionant enregistrat
a la localitat de Jefferson City al
local The Missions JC anomenat...
8.- Splaw (D. R. & D. M.) 6m08s
I quina manera de tocar la guitarra la
d’aquest animal, amb tot el “carinyo”, Dani Rabin, és impressionant. En aquest
tema, el protagonisme ha estat en el solo exclusiu de Rabin, mentre que
Marckovitck s’ha quedat en un segon terme, deixant a l’altre líder
desenvolupar-se en el seu magnífic solo, i sempre força ben acompanyat de la
resta de companys de la secció rítmica, i sense oblidar el magnífic solo del
bateria.
Sense parar, els camaleons musicals MarBIN continuen ampliant els seus
horitzons empenyent la seva música fins al límit absolut! Els dos fundadors, el
guitarrista Dani Rabin i el saxofonista Danny Markovitch, mostren molt més que l’àmplia
evidència del foc que crema en ells. Rabin mai ha estat més contundent,
emocional i convincent; amb brillants línies de legatos alternativament
puntuant amb procediments a la manera de Jeff Beck, frasejos melòdics i un dolç treball amb els acords;
moltes hores de preparació fora de l'escenari del Dani i un sostingut creixement
musical són clarament la evidència. Markovitch fa igual tasca: tocar amb més
fervor que mai, amb les seves línies perfectament barrejats i articulats
teixits, fan que aquesta sigui la seva màgia.
I acabem amb un tema enregistrar a Pomeroy al Byron’s anomenat...
7.- Rabak (D. R. & D. M.) 8m21s
Un tema iniciat a la guitarra on s’albiren
músiques molt més agressives de les què hem escoltat. Una seqüència d’acords
que ens recorda a Jimy Hendrix Experience. La intervenció del sopranino del
Danny ens situa en un món de Jazz-Rock evident, mentre que un posterior solo
del guitarrista Dani ens posiciona en un món més heavy, tot i la seva inicial i
delicada interpretació en aquest tema, aquesta es desferma en una intervenció
totalment descomunal. Aquest noi és un mestre de la guitarra en el concepte més
rocker del tema, d’allò de a veure qui la toca més ràpida. No oblidem que això
és el que feien els boppers allà pels anys 40s, si se’m permet la comparació,
que no ho és en cap concepte musical però sí en el del tempo.
Doncs amb aquest tema hem acabat el programa
d’avui, el segon que li dediquem a la discogràfica Moonjune Records de l’amic
Leonardo Pavkovic, un incansable cercador dels músics més brillants en l’esfera
independent i del Jazz-Rock Progressiu. Ves per on que torno als orígens,
aquells que van començar al Totem, discoteca que vaig inaugurar com a
disc-jokey l’any 1971, any amunt, any avall, on la música que hi sonava hi
tenia algunes semblances, si parlem de King Crimson, Jimy Hendrix, Frank Zappa,
Van der Graaf Generator, Soft Machine, Black Sabbath, Pink Floyd, Genesis, etc,
etc. Un espai el Totem reconvertit en Sala Xica que és on fem els concerts i
jams del Jazz Club La Vicentina. Avui hem tornat als orígens, però el proper
programa ja tornarem al moment actual, al moment del Jazz actual amb les
propostes dels músics de casa nostra.
Abans d’acomiadar-me, recordar-vos que aquest
divendres tenim Concert-Jam Session amb Sabina Witt Trio, amb Sabina Witt, veu;
Mark Aanderud, piano i Oriol Roca, contrabaix. Primer faran un concert
d’aproximadament una hora i després iniciarem la Jam Session amb els músics que
hagin vingut. L’entrada és gratuïta i la consumició obligatòria.
Doncs res més, deixem-ho aquí, gràcies per
ser-hi a tots vosaltres, dones i homes, nenes i nens, gràcies per escoltar-nos,
bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)