Programa 198: Gabriel Amargant Quintet; Jerry Bergonzi i Eva Novoa Quartet, 18 i 19 de març de 2015.
Aquest programa i
tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el
Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un
malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al
Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble. El seu Jazz entre amigos a TVE2 i
els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que
mai oblidarem. Aquesta és la melodia principal del “Jazz entre amigos” de
l’entranyable Cifu que ens ha deixat massa sols, un programa que veia per TVE2
a principis dels anys 80s....i aquesta la seva veu, la veu del Jazz en els dos
programes que feia “A todo Jazz” i “Jazz Porque sí” que ens ha deixat i que
serà la sintonia del programa que per sempre més el tinguem dins del cor...mai
l’oblidarem...De fet avui li fem el comiat definitiu, i a Madrid que s’ha anat
l’Andreu Fàbregues i segur que també el Dick Them. Avui, quatre ratlles a El
Periódico i potser a d’altres diaris. Poca cosa per la ingent i fecunda vida d’en
Cifu. Cap comentari de Jazz entre Amigos. El Jazz no existeix per els mitjans.
Wertgonya.
Molt bona nit a
tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit. Ja sabeu
que aquest programa el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa
hora. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà
prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de
fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que escoltareu.
En el programa
d’avui podreu escoltar el darrer disc de Gabriel Amargant Quintet, el penúltim
disc del gran Jerry Bergonzi i el darrer de la pianista i compositora de casa
nostra Eva Novoa Quartet. Avui el programa anirà evolucionant des del lirisme
clàssic del Biel, cap a la modernitat del Jerry i fins arribar al Jazz
Contemporani de l’Eva. S’ha de dir que el classicisme inicial només ho és en
referència a com el Biel s’immisceix en el món clàssic i no vol dir ni mol
menys que faci referència al Jazz Clàssic, sinó que més aviat la seva música
moderna està molt més enllà d’aquest tipus de Jazz. Comencem amb Gabriel
Amargant i el seu quintet..
“AND
NOW FOR SOMETHING COMPLETLY DIFFERENT”
Gabriel
Amargant Quintet
Editat
per Fresh Sound Records New Talent FSNT
466
Enregistrat
als Estudis 44.1 per Toni Paris el 7 i 8 de juliol de 2014
Mesclat
i masteritzat per Ferran Conangla.
Produït
per Gabriel Amargant
Productor
executiu Jordi Pujol
Gabriel
Amargant, saxos tenor i soprano i clarinet
Adrià
Plana, guitarra
Marco
Mezquida, piano
Miguel
Serna, contrabaix
Gonzalo
del Val, bateria.
Totes les
composicions són de Gabriel Amargant.
Aquest és un
projecte que va passar pel Jazz Club La Vicentina el 21 de març de 2014 tot i
fent en primícia el primer concert. Una formació compacte amb músics de gran
volada va ser la que ens va visitar, la mateixa que va presentar el disc, ja
físicament, el dijous passat a la Nova Jazz Cava de Terrassa, lloc on el mateix
Gabriel me’l va donar. És per això que em fa una gran il·lusió presentar-vos el
disc d’una de les actuacions més reeixides viscudes al JCLV. Biel ens ha
visitat diverses vegades i ho tornarà a fer en format trio ara però formant
projecte del gran guitarrista Bart Barengui, i això serà en el concert-jam del
mes de juny.
Comencem amb el
lirisme del primer tema anomenat...
1.-
Wise Man (G. A.) 5m25s
Un tema on el
clarinet del Biel va fer una introducció llarguíssima en la seva presentació a
Terrassa, ja al final de la seva actuació i on vam poder comprovar el seu
control de l’instrument en el més estricte classicisme, i aquí també ho hem
pogut comprovar. Aquesta és una música GRAN, així en majúscules, on les
interpretacions dels seus membres, de l’Adrià Plana amb el seu magnífic so aeri
i eteri de la seva guitarra, del Marco Mezquida al piano, aquest, reconegut com
el millor músic de Jazz durant dos anys consecutius per l’AMMJM, conjuntament
amb el Miguel Serna al contrabaix i el Gonzalo del Val a la bateria, fan que
aquest sigui un dels millors projectes editats d’enguany.
Aquest és un treball
que te la particularitat d’escoltar-se com una suite, i per tant la seqüència
lògica per escoltar-lo és la que en Biel ens ha plantejat, o sigui que l’un
darrera l’altre, anireu escoltant-lo fins que ja no puguem més per qüestions de
temps.
Anem-hi doncs amb
el segon tema del disc, un tema força delicat anomenat..
2.-
Mah! (G. A.) 6m45s
Un altre tema
delicat amb un ritme de bolero interpretat ara pel Biel amb el saxo tenor, amb
un so súper delicat el de l’instrument adequat a la volàtil melodia, aèria
melodia, amb un motiu principal preciós. El solo del Marco ens torna a
enfrontar amb un dels més sòlids exponents de les 88 tecles a casa nostra i fins i tot a nivell
peninsular, a l’alçada de l’Albert Bover i Roger Mas, per parlar de dos del
millors.
D’en Gabriel
Amargant en sabem moltes coses, però no les repetiré aquí, en tot cas us posaré
un enllaç on hi podreu anar per llegir-les, però dir-vos que va acabar l’Esmuc
conjuntament amb el Marco i que el seu primer disc “First”, també editat per
Fresh Sound Records el vam posar aquí ja fa un parell o tres d’anys. Tot aquest
temps, en Biel l’ha passat tocant amb diversos projectes com el del Joan Vidal
Sextet, amb el qual també va venir al JCLV, i amb ganes d’escoltar-lo en el
concert-jam del juny amb el Bart Barengui i Giampaolo Laurentacci.
I seguim amb el
tercer tema del disc, on el lirisme no ens deixa i tampoc les magnífiques
melodies composades pel Gabriel, melodies que vam poder escoltar en primícia el 21 de març de 2014 al Jazz
Club La Vicentina....
3.-
La petite chien (G. A.) 7m11s
Aquí ha estat
l’Adrià qui ha fet la intro, la mateixa però també més ampliada ens va fer a la
Nova Jazz Cava, un gran i delicat so el d’aquest jove músic. Un altre tema
carregat de musicalitat, de concepció lírica, un pèl dramàtica potser per la
tonalitat menor que em sembla escoltar. El ritme, fa caminar aquesta cançó tot
i els diversos canvis deixant al Miguel iniciar el seu solo, magnífic i melòdic
i continuant amb l’Adrià que ens involucra de manera evolvent una estona.
Gabriel segueix amb el desenvolupament amb una calidesa fins i tot immiscida de
tendresa, tal és el la persona. Acaben amb un riff repetitiu a mode de
turnaround ideal per acabar aquest tema.
I acabem amb el
quart tema del disc anomenat..
4.-
Seven steps to Vallcarca (G. A.) 9m23s
Quina meravella de
tema per acabar aquest projecte, tot i recordant-vos que encara queden tres
magnífics temes. El clarinet de nou te el protagonisme força ben situat en el
món clàssic a la vegada que el mateix Marco. Tema a ritme variat, força viu i
en quasi balada a ocasions. Tema llarg, amb molt de recorregut per a la
imaginació i el lirisme de la melodia iniciada pel Marco en la seva intervenció
a piano solo. Després d’aquests moments de pau, s’inicia de nou el tema a ritme
trepidant tot i fent uns “quarts” entre guitarra i
clarinet....etc..etc...un grandíssim
tema per acabar el projecte del Gabriel, un gran projecte que ara ja podeu
escoltar totalment adquirint-lo a la botiga Blue Sounds del carrer Benet Mateu
26 al barri de Sarrià...on hi trobareu els millors discos, llibres, dvds de
Jazz...
Seguim ara amb el
segon projecte de la nit, amb una clara connotació cap el Jazz Modern tot i
revisitant els estàndards...però abans...
..recordeu però
que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de
Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es,
allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des
d’aquí una forta abraçada.
Doncs aquest
projecte és un disc que vaig comprar a la Nova Jazz Cava l’estiu passat en
motiu dels concerts que va muntar el Valentí Grau i la Susana Carmona, els de
“Jazz a la fresca” el 19 de juliol de 2014 i on vam poder gaudir amb el quartet
liderat pel gran Jerry Bergonzi, acompanyat aleshores del gran Joe Magnarelli a
la trompeta amb Johnny Aman, contrabaix i Andrea Michelutti, bateria. Som-hi amb
el projecte de Jerry Bergonzi amb companys diferents, però.
“BY
ANY OTHER NAME”
Jerry
Bergonzi
Editat
el 2013 per Savant SCD2131
Enregistrat
per Peter Kontrimas l’11 de juny de 2012 als PBS Studios a Westwood,
MA.
Produït
i arranjat per Jerry Bergonzi
Productor
executiu Joe Fields
Jerry
Bergonzi, saxo tenor i piano
Phil
Grenadier, trompeta
Will
slater, contrabaix
Karen
Kocharyan, bateria
Totes les
composicions són de Jerry Bergonzi
Aquest és un disc
on el seu títol ja ens indica de què van els trets. Amb un altre nom, Bergonzi
ha composat 8 temes que es basen en d’altres temes, en estàndards. Aquests nous
temes es basen en els acords i estructures d’aquells amb modificacions tant
importants que es fa força difícil pels que no en sabem gaire, reconèixer-los.
La gràcia està servida. Els músics professionals són els mestres que ho
reconeixeran tot.
Vegem què ens en
diu Lloyd Sachs per a JazzTimes..
Jerry Bergonzi ha
estat en pla totalment groove a l'estudi, resultat d’una successió d'àlbums de
primer nivell per Savant, tals com 9, que han solidificat la seva posició com
un dels millors saxofonistes tenors dels Estats Units. Músic no massa conegut
més enllà de la costa est, on els seus deures en el Conservatori de Nova
Anglaterra el mantenen allà la major part de l'any. Però fins i tot si aquesta
col·lecció d'originals basats explícitament en clàssics del jazz no li dona
l'impuls comercial d'àlbums conceptuals d'alt nivell, si que ens el mostrarà
com una llum intrigant en la seva sensibilitat post-Coltrane.
Un disc dedicat:
Comencem amb el
tema composat pensant amb el Bye Bye Blackbird...
2.-
Of a Feather (Bye Bye Blackbird – J. B.) 6m00s
Saxo i trompeta, inicien
el tema a la vegada, amb un tempo mig, una melodia curta que ràpidament dóna
pas al solo a contrabaix de Will Slater, on sí es pot seguir l’harmonia del
tema original de la mateixa manera que amb el solo del Phill Grenadier a la
trompeta. Mateixa harmonia per tema diferent, vet aquí el leit-motiv del disc
de Jerry Bergonzi, honorant els clàssics sense deixar de ser original ell també
amb el seu magnífic solo de marcat estil costa est i berklenià, com el seu amic
George Garzone.
Un disc on no hi
trobem cap balada, així, estrictament parlant, i sí que la majoria de temes
estan interpretats a un tempo mig, i tampoc trobant-ne cap a tempo de be-bop.
La música i les interpretacions són extraordinàries, on els solos de Bergonzi i
companys ens situen però en l’àmbit del Jazz més modern actual, sense arribar
al concepte contemporani. Tot i així, el tema més ràpid és el que fa referència
al Giant Steps i aquest serà el darrer que escoltareu.
Seguim ara amb el
tema de Clifford Brown anomenat Joy Springs...
4.-
Sprung (Joy Springs – J. B.) 6m41s
Un tema que
Clifford Brown, i ara parlo de l’original Joy Springs va enregistrar el 1955
amb el millor aleshores quintet de Jazz amb el Max Roach, Harold Land, Richie
Powell i George Morrow. Un disc memorable amb temes com Jordu i Daahood, entre
d’altres. Aquí Jerry i Phill inicien també el motiu principal junts, i aquest
darrer és el que inicia el seu solo, on aquí, per un que no sigui músic com és
el meu cas, se li fa una mica difícil situar aquest tema en l’original. Originalitat
doncs total en la concepció de les melodies i més encara en els solos.
Seguim amb els
comentaris del Lloyd Sachs..
A més de dependre de
temes com "Giant Steps", "I’ll Remember April" i "Bye
Bye Blackbird," By Any Other Name es distingeix dels seus
predecessors mitjançant l’aparellament gratificant de primera línia de Bergonzi
amb el trompetista Phil Grenadier, a més a més de fer-ser overdubbing ell mateix
al piano en els 8 temes (En el seu àlbum de 2010, Three for All, que se
sobre copiava a si mateix amb el saxofon soprano). Els vents imparteixen una
química d’escola bop amb reminiscències de Sonny Rollins i Clifford Brown,
mentre que els esbossos de Bergonzi al
teclat afegeixen color i textura sense entrar en la valoració de les seves
frases descendents i la intensitat propera del seu tenor. La inspiració de
Bergonzi com a compositor la trobem en
les melodies clàssiques on la inspiració de Bergonzi saxofonista es reflecteix
en els sons dels grans tenors del passat que van des de Joe Henderson (en els
temes més soulful) a Stan Getz (en les melodies més soft). Amb el suport del
baixista Will Slater i el baterista armeni Karen Kocharyan (un tàndem que també
ha donat suport una altra llegenda del saxo tenor de Boston, George Garzone),
Bergonzi amb l'audàcia expressiva de Grenadier proporcionen improvisacions de
llibre. "Sprung", basada en Joy Spring, és una vertadera delícia,
on l'addició de la potència no ens fa perdre el seu atractiu melòdic pel tema
favorit de Clifford Brown.
I ara ja per
acabar, ho farem com hem dit amb el tema amb reminiscències de Coltrane i els
passos de gegant...
1.-
PG 2013 (Giant Steps – J. B.) 7m22s
Un tema força
modern, melòdicament parlant i amb un magnífic swing tot i que les incursions
del bateria tampoc ens marquen un swing permanent de plat ride o sigui que més
aviat és la sàvia combinació dels seus estris percudius el que fa que el tema
camini amb el Groove adequat. Les interpretacions d’aquests mestres són
remarcables, i els sons dels dos vents s’adeqüen la mar de bé. El so del metall
és més aviat el d’un fiscorn, així de càlid sona. Jerry torna a ser magistral,
força Coltranià en l’aspecte vertical de la seva intervenció en tot el disc.
Una gran mestria a l’hora de concebre el seu magnífic solo. El so de Phill al
fiscorn és absolutament dolç però punyent en l’aspecte de creativitat, força
agosarada. El solo de contrabaix del Will Slater ens situa en la coda on ambdós
metalls repeteixen la melodia del tema encarant el final del tema a base de
notes soltes anant amunt i avall fins el final.
Bé, doncs després
d’aquest magnífic Giant Steps revisited, on el concepte musical ens ha apropat
a aquesta gran figura del Jazz de la costa est, seguirem el programa amb el
projecte de la pianista i compositora Eva Novoa, i amb ella acabarem també el
programa..
Però sapigueu que
podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i
més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils. Allà hi
trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia,
mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteve. Ells dos us assessoraran en
tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del
Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..
“EVA
NOVOA QUARTET”
Editat
el 2013 per Fresh Sound Records New Talent FSNT
431
Enregistrat
per Jordy Navarro el juliol de 2010 a The Room BCN Studio, Barcelona,
Catalunya.
Produït
per Eva Novoa
Productor
executiu Jordi Pujol
Ernesto
Aurignac, saxo alto
Eva
Novoa, piano
Masa
Kamaguchi
André
Sumelius
Totes les
composicions són de Eva Novoa
Comencem ara
mateix amb un tema, un dels 11, tots impressionants, on se m’ha fet força
difícil escollir els tres o quatre que us posaré. Aquest és un disc de
concepció moderna, de Jazz Contemporani, amb un Ernesto Aurignac sublim, força
allunyat de les seves arrels Parkerianes. Tot s’ha de dir però, que aquestes
arrels hi són sempre, subjacents, i que en qualsevol moment podran sorgir.
Ernesto, que el passat dijous vàrem poder veure i aplaudir en la presentació
del seu magnífic projecte UNO a la Nova Jazz Cava de Terrassa. De la magnífica
pianista Eva Nova i millor compositora ja en vàrem posar un anterior treball en
temporades passades i ara hi tornem amb aquest magnífic projecte....escoltem
doncs dos temes lligats, el primer de un minut enllaçat amb el vuitè del
disc...
4.-
Guess What (E. N.) 1m00s
8.-
Ik Ben Boos (E. N.) 5m24s
Quina gran mostra
de musicalitat barrejada amb claredat d’idees i grans execucions, en aquest
tema amb un clar funky honorant a Horace Silver, entre d’altres, on el Masa ens
fa un dels seus grans solos al contrabaix. El motiu principal del tema a dues
veus, piano i saxo alto, realment és increïble.
Eva Novoa va
néixer a Barcelona, on
va començar els seus estudis de piano a una edat primerenca. Va estudiar jazz a
l'ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). El 2005 va viatjar per
primera vegada a Nova York, on va participar en diversos tallers a l'escola de
Ralph Alessi SIM (Escola de Improvisació Musical). El 2005 Eva es va traslladar
a Holanda, on va estudiar en el Koninklijk Conservatorium de La Haia
(Llicenciatura en Jazz Piano, Màster en Composició de Jazz). En aquest mateix
conservatori, va treballar com a professora de piano al Departament de Jazz el
2012.
Seguim ara amb el
tercer tema del disc anomenat....
3.-
Nangadef (E. N.) 6m37s
Un tema
entretallat rítmicament parlant, on hem pogut escoltar com piano i saxo alto,
ambdós a la vegada han encetat la seva particular comunió, gens habitual, i amb
quina precisió cadascun desenvolupa el seu missatge clarament diferenciat.
Aquesta és la concepció de la llibertat del Jazz, a l’hora de composar i de
improvisar.
Eva va ser convidada a tocar amb el seu quartet d'Eva Novoa Quartet al Concurs de Jazz holandès 2006. Ha estat pianista estable de la Big Band West Coast. Amb el seu quartet, va presentar el seu tercer cd New Dutch l'octubre de 2009. Amb aquesta banda li va arribar l'oportunitat de tocar amb els cantants Greetje Kauffeld, Deborah J.Carter i l’harmonicista cromàtic holandès Hermine Deurloo. Eva toca regularment a Holanda on ho ha fet amb músics com Ruud Jacobs, Sjoerd Dijkhuizen, Marcel Serierse, Simon Rigter, Vincent Koning o Frits Landesbergen i ha realitzat gires amb diferents projectes a Alemanya, Suïssa, França, Espanya, Portugal, Noruega, Polònia i Bèlgica. Eva va fer una gira amb la cantant portuguesa amb seu a Nova York Sara Serpa el 2011, en la presentació del seu últim disc Mobile.
Recentment, Eva ha
gravat i produït dos cds amb la seva pròpia música. El seu debut en format trio
(amb Masa Kamaguchi al contrabaix i Marc Lohr a la bateria) va ser llançat al
març de 2012, amb Fresh Sound New Talent. El seu segon cd en Quartet, aquest
disc (amb Ernesto Aurignac a saxo alt, Masa Kamaguchi al baix i André Sumelius
a la bateria) enregistrat el 2010, Fresh Sound el va editar el 2013 i aquí el
tenim, amb una mica de retard.
Entre els seus últims projectes, Eva també ha gravat i co-produït un cd amb el baixista Javier Moreno i el bateria Ramon Prats, -Novoa Moreno Prats Trio: Baix zero-. Aquest CD ha estat editat pel segell de Nova Mood Jazz el 2012. Ha gravat recentment un projecte a Duo als Països Baixos amb el guitarrista suec Pål Nyberg d'Estocolm.
Escoltem el primer tema del disc per acabar aquest magnífic i modern projecte...anomenat..
1.-
Subterranean Echoes (E. N.) 6m19s
Un grandíssim tema
carregat d’un increïble swing on podem escoltar la magnífica sonoritat d’aquest
gran saxofonista, Ernesto Aurignac. Un disc enregistrat el 2010 i després del
qual aquest mestre, jove mestre, ha continuat investigant i enriquint el seu
magnífic so, a més a més de participar en multitud de projectes i de composar
aquesta gran Suite anomenada UNO, la qual vàrem posar en un anterior program.
Estarem atents a les següents creacions d’aquesta magnífica pianista i
compositora, un gran músic de casa nostra l’Eva Novoa, la qual es desenvolupa
vitalment i musicalment fora de casa. A veure quan la podrem veure i escoltar
per aquí.
Doncs res més,
dir-vos que aquest divendres tenim un gran concert al Jazz Club La Vicentina
amb un quartet de músics extraordinaris, al capdavant del qual el gran
saxofonista italià Riccardo Luppi, al tenor, en Joan Mas, saxo alto, David Mengual,
contrabaix i Oriol Roca, bateria...fins aquest divendres a la sala xica a
partir de les 22h...Bona nit i Bon Jazz Club de Nit en “A todo Jazz entre
amigos”, en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)