Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble. El seu Jazz entre amigos a TVE2 i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem. Aquesta és la melodia principal del “Jazz entre amigos” de l’entranyable Cifu que ens ha deixat massa sols, un programa que veia per TVE2 a principis dels anys 80s....i aquesta la seva veu, la veu del Jazz en els dos programes que feia “A todo Jazz” i “Jazz Porque sí” que ens ha deixat i que serà la sintonia del programa que per sempre més el tinguem dins del cor...mai l’oblidarem...De fet avui li fem el comiat definitiu, i a Madrid que s’ha anat l’Andreu Fàbregues i segur que també el Dick Them. Avui, quatre ratlles a El Periódico i potser a d’altres diaris. Poca cosa per la ingent i fecunda vida d’en Cifu. Cap comentari de Jazz entre Amigos. El Jazz no existeix per els mitjans. Wertgonya.

Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit. Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa hora. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que escoltareu.   

En el programa d’avui podreu escoltar el darrer disc de Gabriel Amargant Quintet, el penúltim disc del gran Jerry Bergonzi i el darrer de la pianista i compositora de casa nostra Eva Novoa Quartet. Avui el programa anirà evolucionant des del lirisme clàssic del Biel, cap a la modernitat del Jerry i fins arribar al Jazz Contemporani de l’Eva. S’ha de dir que el classicisme inicial només ho és en referència a com el Biel s’immisceix en el món clàssic i no vol dir ni mol menys que faci referència al Jazz Clàssic, sinó que més aviat la seva música moderna està molt més enllà d’aquest tipus de Jazz.  Comencem amb Gabriel Amargant i el seu quintet..


“AND NOW FOR SOMETHING COMPLETLY DIFFERENT”
Gabriel Amargant Quintet

Editat per Fresh Sound Records New Talent          FSNT 466
Enregistrat als Estudis 44.1 per Toni Paris el 7 i 8 de juliol de 2014
Mesclat i masteritzat per Ferran Conangla.
Produït per Gabriel Amargant
Productor executiu Jordi Pujol

Gabriel Amargant, saxos tenor i soprano i clarinet
Adrià Plana, guitarra
Marco Mezquida, piano
Miguel Serna, contrabaix
Gonzalo del Val, bateria.

Totes les composicions són de Gabriel Amargant.
Aquest és un projecte que va passar pel Jazz Club La Vicentina el 21 de març de 2014 tot i fent en primícia el primer concert. Una formació compacte amb músics de gran volada va ser la que ens va visitar, la mateixa que va presentar el disc, ja físicament, el dijous passat a la Nova Jazz Cava de Terrassa, lloc on el mateix Gabriel me’l va donar. És per això que em fa una gran il·lusió presentar-vos el disc d’una de les actuacions més reeixides viscudes al JCLV. Biel ens ha visitat diverses vegades i ho tornarà a fer en format trio ara però formant projecte del gran guitarrista Bart Barengui, i això serà en el concert-jam del mes de juny.

Comencem amb el lirisme del primer tema anomenat...

1.- Wise Man                        (G. A.)            5m25s

Un tema on el clarinet del Biel va fer una introducció llarguíssima en la seva presentació a Terrassa, ja al final de la seva actuació i on vam poder comprovar el seu control de l’instrument en el més estricte classicisme, i aquí també ho hem pogut comprovar. Aquesta és una música GRAN, així en majúscules, on les interpretacions dels seus membres, de l’Adrià Plana amb el seu magnífic so aeri i eteri de la seva guitarra, del Marco Mezquida al piano, aquest, reconegut com el millor músic de Jazz durant dos anys consecutius per l’AMMJM, conjuntament amb el Miguel Serna al contrabaix i el Gonzalo del Val a la bateria, fan que aquest sigui un dels millors projectes editats d’enguany.

Aquest és un treball que te la particularitat d’escoltar-se com una suite, i per tant la seqüència lògica per escoltar-lo és la que en Biel ens ha plantejat, o sigui que l’un darrera l’altre, anireu escoltant-lo fins que ja no puguem més per qüestions de temps.

Anem-hi doncs amb el segon tema del disc, un tema força delicat anomenat..

2.- Mah!         (G. A.)            6m45s

Un altre tema delicat amb un ritme de bolero interpretat ara pel Biel amb el saxo tenor, amb un so súper delicat el de l’instrument adequat a la volàtil melodia, aèria melodia, amb un motiu principal preciós. El solo del Marco ens torna a enfrontar amb un dels més sòlids exponents de les 88 tecles  a casa nostra i fins i tot a nivell peninsular, a l’alçada de l’Albert Bover i Roger Mas, per parlar de dos del millors.


D’en Gabriel Amargant en sabem moltes coses, però no les repetiré aquí, en tot cas us posaré un enllaç on hi podreu anar per llegir-les, però dir-vos que va acabar l’Esmuc conjuntament amb el Marco i que el seu primer disc “First”, també editat per Fresh Sound Records el vam posar aquí ja fa un parell o tres d’anys. Tot aquest temps, en Biel l’ha passat tocant amb diversos projectes com el del Joan Vidal Sextet, amb el qual també va venir al JCLV, i amb ganes d’escoltar-lo en el concert-jam del juny amb el Bart Barengui i Giampaolo Laurentacci.
I seguim amb el tercer tema del disc, on el lirisme no ens deixa i tampoc les magnífiques melodies composades pel Gabriel, melodies que vam poder escoltar  en primícia el 21 de març de 2014 al Jazz Club La Vicentina....

3.- La petite chien   (G. A.)            7m11s

Aquí ha estat l’Adrià qui ha fet la intro, la mateixa però també més ampliada ens va fer a la Nova Jazz Cava, un gran i delicat so el d’aquest jove músic. Un altre tema carregat de musicalitat, de concepció lírica, un pèl dramàtica potser per la tonalitat menor que em sembla escoltar. El ritme, fa caminar aquesta cançó tot i els diversos canvis deixant al Miguel iniciar el seu solo, magnífic i melòdic i continuant amb l’Adrià que ens involucra de manera evolvent una estona. Gabriel segueix amb el desenvolupament amb una calidesa fins i tot immiscida de tendresa, tal és el la persona. Acaben amb un riff repetitiu a mode de turnaround ideal per acabar aquest tema.

I acabem amb el quart tema del disc anomenat..

4.- Seven steps to Vallcarca         (G. A.)            9m23s

Quina meravella de tema per acabar aquest projecte, tot i recordant-vos que encara queden tres magnífics temes. El clarinet de nou te el protagonisme força ben situat en el món clàssic a la vegada que el mateix Marco. Tema a ritme variat, força viu i en quasi balada a ocasions. Tema llarg, amb molt de recorregut per a la imaginació i el lirisme de la melodia iniciada pel Marco en la seva intervenció a piano solo. Després d’aquests moments de pau, s’inicia de nou el tema a ritme trepidant tot i fent uns “quarts” entre guitarra i clarinet....etc..etc...un  grandíssim tema per acabar el projecte del Gabriel, un gran projecte que ara ja podeu escoltar totalment adquirint-lo a la botiga Blue Sounds del carrer Benet Mateu 26 al barri de Sarrià...on hi trobareu els millors discos, llibres, dvds de Jazz...

Seguim ara amb el segon projecte de la nit, amb una clara connotació cap el Jazz Modern tot i revisitant els estàndards...però abans...

..recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs aquest projecte és un disc que vaig comprar a la Nova Jazz Cava l’estiu passat en motiu dels concerts que va muntar el Valentí Grau i la Susana Carmona, els de “Jazz a la fresca” el 19 de juliol de 2014 i on vam poder gaudir amb el quartet liderat pel gran Jerry Bergonzi, acompanyat aleshores del gran Joe Magnarelli a la trompeta amb Johnny Aman, contrabaix i Andrea Michelutti, bateria. Som-hi amb el projecte de Jerry Bergonzi amb companys diferents, però.


 “BY ANY OTHER NAME”
Jerry Bergonzi

Editat el 2013 per Savant  SCD2131
Enregistrat per Peter Kontrimas l’11 de juny de 2012 als PBS Studios a Westwood, MA.
Produït i arranjat per Jerry Bergonzi
Productor executiu Joe Fields

Jerry Bergonzi, saxo tenor i piano
Phil Grenadier, trompeta
Will slater, contrabaix
Karen Kocharyan, bateria

Totes les composicions són de Jerry Bergonzi

Aquest és un disc on el seu títol ja ens indica de què van els trets. Amb un altre nom, Bergonzi ha composat 8 temes que es basen en d’altres temes, en estàndards. Aquests nous temes es basen en els acords i estructures d’aquells amb modificacions tant importants que es fa força difícil pels que no en sabem gaire, reconèixer-los. La gràcia està servida. Els músics professionals són els mestres que ho reconeixeran tot.

Vegem què ens en diu Lloyd Sachs per a JazzTimes..

Jerry Bergonzi ha estat en pla totalment groove a l'estudi, resultat d’una successió d'àlbums de primer nivell per Savant, tals com 9, que han solidificat la seva posició com un dels millors saxofonistes tenors dels Estats Units. Músic no massa conegut més enllà de la costa est, on els seus deures en el Conservatori de Nova Anglaterra el mantenen allà la major part de l'any. Però fins i tot si aquesta col·lecció d'originals basats explícitament en clàssics del jazz no li dona l'impuls comercial d'àlbums conceptuals d'alt nivell, si que ens el mostrarà com una llum intrigant en la seva sensibilitat post-Coltrane.

Un disc dedicat:
 
Comencem amb el tema composat pensant amb el Bye Bye Blackbird...

2.- Of a Feather (Bye Bye Blackbird – J. B.)      6m00s

Saxo i trompeta, inicien el tema a la vegada, amb un tempo mig, una melodia curta que ràpidament dóna pas al solo a contrabaix de Will Slater, on sí es pot seguir l’harmonia del tema original de la mateixa manera que amb el solo del Phill Grenadier a la trompeta. Mateixa harmonia per tema diferent, vet aquí el leit-motiv del disc de Jerry Bergonzi, honorant els clàssics sense deixar de ser original ell també amb el seu magnífic solo de marcat estil costa est i berklenià, com el seu amic George Garzone.

Un disc on no hi trobem cap balada, així, estrictament parlant, i sí que la majoria de temes estan interpretats a un tempo mig, i tampoc trobant-ne cap a tempo de be-bop. La música i les interpretacions són extraordinàries, on els solos de Bergonzi i companys ens situen però en l’àmbit del Jazz més modern actual, sense arribar al concepte contemporani. Tot i així, el tema més ràpid és el que fa referència al Giant Steps i aquest serà el darrer que escoltareu.

Seguim ara amb el tema de Clifford Brown anomenat Joy Springs...

4.- Sprung (Joy Springs – J. B.)               6m41s

Un tema que Clifford Brown, i ara parlo de l’original Joy Springs va enregistrar el 1955 amb el millor aleshores quintet de Jazz amb el Max Roach, Harold Land, Richie Powell i George Morrow. Un disc memorable amb temes com Jordu i Daahood, entre d’altres. Aquí Jerry i Phill inicien també el motiu principal junts, i aquest darrer és el que inicia el seu solo, on aquí, per un que no sigui músic com és el meu cas, se li fa una mica difícil situar aquest tema en l’original. Originalitat doncs total en la concepció de les melodies i més encara en els solos.

Seguim amb els comentaris del Lloyd Sachs..

A més de dependre de temes com "Giant Steps", "I’ll Remember April" i "Bye Bye Blackbird," By Any Other Name es distingeix dels seus predecessors mitjançant l’aparellament gratificant de primera línia de Bergonzi amb el trompetista Phil Grenadier, a més a més de fer-ser overdubbing ell mateix al piano en els 8 temes (En el seu àlbum de 2010, Three for All, que se sobre copiava a si mateix amb el saxofon soprano). Els vents imparteixen una química d’escola bop amb reminiscències de Sonny Rollins i Clifford Brown, mentre que els esbossos  de Bergonzi al teclat afegeixen color i textura sense entrar en la valoració de les seves frases descendents i la intensitat propera del seu tenor. La inspiració de Bergonzi com a  compositor la trobem en les melodies clàssiques on la inspiració de Bergonzi saxofonista es reflecteix en els sons dels grans tenors del passat que van des de Joe Henderson (en els temes més soulful) a Stan Getz (en les melodies més soft). Amb el suport del baixista Will Slater i el baterista armeni Karen Kocharyan (un tàndem que també ha donat suport una altra llegenda del saxo tenor de Boston, George Garzone), Bergonzi amb l'audàcia expressiva de Grenadier proporcionen improvisacions de llibre. "Sprung", basada en Joy Spring, és una vertadera delícia, on l'addició de la potència no ens fa perdre el seu atractiu melòdic pel tema favorit de Clifford Brown.

I ara ja per acabar, ho farem com hem dit amb el tema amb reminiscències de Coltrane i els passos de gegant...

1.- PG 2013  (Giant Steps – J. B.)            7m22s

Un tema força modern, melòdicament parlant i amb un magnífic swing tot i que les incursions del bateria tampoc ens marquen un swing permanent de plat ride o sigui que més aviat és la sàvia combinació dels seus estris percudius el que fa que el tema camini amb el Groove adequat. Les interpretacions d’aquests mestres són remarcables, i els sons dels dos vents s’adeqüen la mar de bé. El so del metall és més aviat el d’un fiscorn, així de càlid sona. Jerry torna a ser magistral, força Coltranià en l’aspecte vertical de la seva intervenció en tot el disc. Una gran mestria a l’hora de concebre el seu magnífic solo. El so de Phill al fiscorn és absolutament dolç però punyent en l’aspecte de creativitat, força agosarada. El solo de contrabaix del Will Slater ens situa en la coda on ambdós metalls repeteixen la melodia del tema encarant el final del tema a base de notes soltes anant amunt i avall fins el final.

Bé, doncs després d’aquest magnífic Giant Steps revisited, on el concepte musical ens ha apropat a aquesta gran figura del Jazz de la costa est, seguirem el programa amb el projecte de la pianista i compositora Eva Novoa, i amb ella acabarem també el programa..

Però sapigueu que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteve. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada..


“EVA NOVOA QUARTET”

Editat el 2013 per Fresh Sound Records New Talent        FSNT 431
Enregistrat per Jordy Navarro el juliol de 2010 a The Room BCN Studio, Barcelona, Catalunya.
Produït per Eva Novoa
Productor executiu Jordi Pujol

Ernesto Aurignac, saxo alto
Eva Novoa, piano
Masa Kamaguchi
André Sumelius

Totes les composicions són de Eva Novoa

Comencem ara mateix amb un tema, un dels 11, tots impressionants, on se m’ha fet força difícil escollir els tres o quatre que us posaré. Aquest és un disc de concepció moderna, de Jazz Contemporani, amb un Ernesto Aurignac sublim, força allunyat de les seves arrels Parkerianes. Tot s’ha de dir però, que aquestes arrels hi són sempre, subjacents, i que en qualsevol moment podran sorgir. Ernesto, que el passat dijous vàrem poder veure i aplaudir en la presentació del seu magnífic projecte UNO a la Nova Jazz Cava de Terrassa. De la magnífica pianista Eva Nova i millor compositora ja en vàrem posar un anterior treball en temporades passades i ara hi tornem amb aquest magnífic projecte....escoltem doncs dos temes lligats, el primer de un minut enllaçat amb el vuitè del disc...

4.- Guess  What       (E. N.)            1m00s
8.- Ik Ben Boos        (E. N.)            5m24s

Quina gran mostra de musicalitat barrejada amb claredat d’idees i grans execucions, en aquest tema amb un clar funky honorant a Horace Silver, entre d’altres, on el Masa ens fa un dels seus grans solos al contrabaix. El motiu principal del tema a dues veus, piano i saxo alto, realment és increïble.

Eva Novoa va néixer a Barcelona, ​​on va començar els seus estudis de piano a una edat primerenca. Va estudiar jazz a l'ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya). El 2005 va viatjar per primera vegada a Nova York, on va participar en diversos tallers a l'escola de Ralph Alessi SIM (Escola de Improvisació Musical). El 2005 Eva es va traslladar a Holanda, on va estudiar en el Koninklijk Conservatorium de La Haia (Llicenciatura en Jazz Piano, Màster en Composició de Jazz). En aquest mateix conservatori, va treballar com a professora de piano al Departament de Jazz el 2012.

Seguim ara amb el tercer tema del disc anomenat....

3.- Nangadef                        (E. N.)            6m37s

Un tema entretallat rítmicament parlant, on hem pogut escoltar com piano i saxo alto, ambdós a la vegada han encetat la seva particular comunió, gens habitual, i amb quina precisió cadascun desenvolupa el seu missatge clarament diferenciat. Aquesta és la concepció de la llibertat del Jazz, a l’hora de composar i de improvisar.

Eva va ser convidada a tocar amb el seu quartet d'Eva Novoa Quartet al Concurs de Jazz holandès 2006. Ha estat  pianista estable de la Big Band West Coast. Amb el seu quartet, va presentar el seu tercer cd New Dutch l'octubre de 2009. Amb aquesta banda li va arribar l'oportunitat de tocar amb els cantants Greetje Kauffeld, Deborah J.Carter i l’harmonicista cromàtic holandès Hermine Deurloo. Eva toca regularment a Holanda on ho ha fet amb músics com Ruud Jacobs, Sjoerd Dijkhuizen, Marcel Serierse, Simon Rigter, Vincent Koning o Frits Landesbergen i ha realitzat gires amb diferents projectes a Alemanya, Suïssa, França, Espanya, Portugal, Noruega, Polònia i Bèlgica. Eva va fer una gira amb la cantant portuguesa amb seu a Nova York Sara Serpa el 2011, en la presentació del seu últim disc Mobile.
Recentment, Eva ha gravat i produït dos cds amb la seva pròpia música. El seu debut en format trio (amb Masa Kamaguchi al contrabaix i Marc Lohr a la bateria) va ser llançat al març de 2012, amb Fresh Sound New Talent. El seu segon cd en Quartet, aquest disc (amb Ernesto Aurignac a saxo alt, Masa Kamaguchi al baix i André Sumelius a la bateria) enregistrat el 2010, Fresh Sound el va editar el 2013 i aquí el tenim, amb una mica de retard.

Entre els seus últims projectes, Eva també ha gravat i co-produït un cd amb el baixista Javier Moreno i el bateria Ramon Prats,  -Novoa Moreno Prats Trio: Baix zero-. Aquest CD ha estat editat pel segell de Nova Mood Jazz el 2012. Ha gravat recentment un projecte a Duo als Països Baixos amb el guitarrista suec Pål Nyberg d'Estocolm.


Escoltem el primer tema del disc per acabar aquest magnífic i modern projecte...anomenat..

1.- Subterranean Echoes              (E. N.)            6m19s

Un grandíssim tema carregat d’un increïble swing on podem escoltar la magnífica sonoritat d’aquest gran saxofonista, Ernesto Aurignac. Un disc enregistrat el 2010 i després del qual aquest mestre, jove mestre, ha continuat investigant i enriquint el seu magnífic so, a més a més de participar en multitud de projectes i de composar aquesta gran Suite anomenada UNO, la qual vàrem posar en un anterior program. Estarem atents a les següents creacions d’aquesta magnífica pianista i compositora, un gran músic de casa nostra l’Eva Novoa, la qual es desenvolupa vitalment i musicalment fora de casa. A veure quan la podrem veure i escoltar per aquí.
Doncs res més, dir-vos que aquest divendres tenim un gran concert al Jazz Club La Vicentina amb un quartet de músics extraordinaris, al capdavant del qual el gran saxofonista italià Riccardo Luppi, al tenor, en Joan Mas, saxo alto, David Mengual, contrabaix i Oriol Roca, bateria...fins aquest divendres a la sala xica a partir de les 22h...Bona nit i Bon Jazz Club de Nit en “A todo Jazz entre amigos”, en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |