Molt bona nit i molt bon any des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit. Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres, avui, i demà el repetirem pels despistats a la mateixa hora, les 22h i fins les 23h30m...
Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que avui escoltareu.
Avui incidirem en tres projectes que tenen el denominador comú del Jazz modern, contemporani, jazz experimental.....

Abans però, us vull recordar  que podeu anar a la botiga de Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....tot el de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada...

Començarem amb el projecte del pianista armeni Vardan Ovsepian…



“POINTS NORTH”
Vardan Ovsepian

Editat per Fresh Sound Records New Talent           FSNT 429
Enregistrat per Jordi Vidal als Laietana Studios, Barcelona el 18 de juny de 2012.
Produït per Vardan Ovsepian
Productor executiu Jordi Pujol

Vardan Ovsepian, piano
Andre Matos, guitarra i efectes
Masa Kamaguchi, contrabaix
Tommy Crane, bateria
I la col·laboració de Sara Serpa, veu, en els temes 6,10 i 12.

Escoltem ja el primer tema del disc, composició del líder de la formació..

2.- Mirage                  (V. Ovsepian)            4m56s

De quina manera i dins de quina atmosfera ens anem trobant mica a mica...amb un rif permanent i repetitiu del contrabaix i per sobre, com si volant, les elucubracions del piano de Vardan...

Vardan Ovsepian és un pianista / compositor nascut a Armènia. Els seus estudis inclouen al Conservatori Estatal d'Erevan, estonià, Acadèmia de Música, el Conservatori de Jazz de Hèlsinki, i el Berklee College of Music.
Ha realitzat força treballs en solitari, també amb artistes com Mick Goodrick, Peter Erskine i Jerry Bergonzi.
A més a més d’ensenyar  a The Musical Suite a Newburyport, MA, ha actuat i fet classes magistrals al Festival d'Estiu de les Arts a Fairbanks, al Maine Jazz Camp (ME), a la Universitat de Towson (MD), a la Universitat de Susquehanna, etc...

Seguim ara amb el tema composat per la Sara Serpa anomenat..

 6.- Sirocco    (S. Serpa)      4m42s

Ja vegeu que la idea d’una atmosfera que t’envolta continua i ara amb aquest tema de la Sara, on la seva veu és com un instrument més. La guitarra etèria de l’André Matos il·lumina el senderi marcat per la secció rítmica...i tot camina fins el final a piano solo del líder...un final impressionant..



Vegem què ens diu Peter Erskine d’ell...

"Vardan porta el seu propi so i els ingredients ... Mai he sentit a cap músic semblant a ell en termes de consciència harmònica i de poder melòdic. Tinc la impressió que ell intenta mostrar-ho tot com una mena de sensació..”

Escoltem ara el primer tema del disc, tema llarg de més de 10 minuts on ens podrem imbuir d’aquestes atmosferes etèries i simbòliques també composat per Vardan Ovsepian anomenat...

1.- Desert Road        (V. Ovsepian)            10m15s

Impressionant tema de més de 10 minuts....

Vardan ha realitzat 5 CDs amb l'etiqueta "Fresh Sound New Talent", a més de versions independents de VOCE - Vardan Ovsepian conjunt de cambra (2006 i 2013). Treballs recents també inclouen la publicació d'un llibre "Exercicis mirall", un darrer treball amb Peter Erskine New Trio anomenat "Joy Luck" i diversos àlbums en duo i trio.

Actualment Vardan resideix a Los Angeles.

En aquest projecte la majoria de composicions són de Vardan excepte el tema que heu escoltat de la Sara Serpa i quatre temes anomenats Exit 1, 2, 3 i 4 que són obra de tota la formació...anem doncs i ja per acabar aquest increïble projecte, amb dos temes que ens situaran ben a prop del proper projecte que escoltareu després...

3.- Exit 1        (col·lectiva)                2m27s
4.- Cerulean  (V. Ovsepian)            2m51s

Doncs estareu d’acord amb mi que aquest és un disc força impressionant, on la inventiva gens comuna hi és present i la concepció futurista del concepte música també.

I seguim ara amb el projecte premiat per l’AMJM de Ramon Prats...quelcom que ens situarà encara més en l’àmbit de la música d’avantguarda...


“PANDORA”
Ramon Prats Quartet
Enregistrat el 29 de juny de 2013 al Somiatruites d’Igualada per Ildefons Alonso.

Sandrine Robillard, violoncel
Julián Sánchez, trompeta
Martín Léiton, contrabaix
Ramon Prats, bateria

Totes les composicions són de Ramon Prats...

Ramon Prats va tirar endavant aquest projecte gràcies a la gent de l’Estival d’Igualada i com a màxim impulsor a l’Albert Cirera i també a la Gès i la Marion del Hot Blues. Amb aquest projecte, Ramon ha estat votat pels seus companys de l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna com a millor músic, millor formació i millor disc. No endebades Ramon és un dels músics més inquiets i generosos que tenim a casa nostra.

Aquest és un projecte gens fàcil, amb una música que requereix una certa predisposició i sobretot demana dejar-se portar per ella mateixa.

Anem a escoltar ja el tema 2 i ho farem a partir del minut 3m 20s i fins el 7 i 20s esperant que en Ramon no es cabregi massa....

2.- Tots a una però cadascú a la seva      (R. Prats)       4m08s

Doncs això i alguna cosa més de similar serà lo que escoltarem durant alguns minuts...tema aquest iniciat pel Cello de la Sandrine, per després afegir-s’hi el Martín al contrabaix i ja el Julián i el Ramon. El tempo va agafant una “vida pròpia”, i el trompetista, líder aquí de les melodies, va investigant mentre la base va desenvolupant-se. Quasi a la meitat del tema, la història canvia; es torna més hermètica i el ritme constant ara es veu substituït per un de precís però no constant. Una meravella tècnica dels quatre músics on sembla que el Ramon ara és el protagonista, com si fes el seu solo, que jo diria que sí fa. Recordeu que inicialment hi ha una intro llarga de cello i contrabaix que segur gaudireu si mireu d’adquirir el disc, escoltant-ho tot i de manera tranquil·la asseguts i concentrats a casa vostra.

Seguirem amb el tema quart, el que dóna títol a l’àlbum..un tema que ja comença amb un tempo prou viu i a base d’un rif rítmic de bateria, cello i trompeta...i....

4.- Pandora               (R. Prats)       7m20s

Després dels primers compassos ja comentats, la melodia ja la comparteixen trompeta i cello, i quasi a la meitat del tema, ja és el Martín el protagonista i ja fins el final amb un magnífic solo...un tema impressionant on el Jazz contemporani, el jazz d’avant garde hi és ben present......



Resident a Girona i professor al Conservatori del Liceu entre d’altres escoles, Ramon aprofita que el dijous dóna classes a Barcelona al Conservatori per una vegada acabades organitzar i coordinar una Jam Session de Free Jazz de la qual ja en soc un fervent i fidel seguidor. Aquestes sessions són gratuïtes, els músics no cobren i al final en Ramon treu la “guardiola” i el públic present hi posa la voluntat. Per allà hi ha passat i hi passen músics com el Marco Mezquida, Agustí Fernández, Ivan González, Àlex Reviriego, Tom Chant, Marcel·lí Bayer, Dani Comas, Pol Pedròs, etc, etc.

I ara escoltem el primer tema del disc, tot i dir-vos que en posaré una part, a partir del minut 6 i fins el minut 13 i 46 segons, més o menys..

1.- L’atracció del no res      (R. Prats)       8m10s

Un tema, un tros també, a partir del moment en el qual Martín amb l’arc al contrabaix ens ha situat per després, ja amb el crescendo ha intervingut el swing amb un walking brutal de contrabaix i un ritme trepidant de bateria, i mentre el Juliàn a la trompeta fent un treball impressionant d’improvisació que ens recorda a Woddy Shaw per parlar només d’un..i després d’ell, un magnífic solo de Martín Léiton, seguint el tempo trepidant de tots...cello i trompeta s’afegeixen a contrabaix i bateria i així acaben el tema...magnífic tema..

I el 5è l’escoltarem sencer....sense els llargs aplaudiments...un tema iniciat de manera suau però que agafa un nivell impressionant pocs moments després...escolteu..

 5.- CTRL-Z   (R. Prats)       3m      21minuts

Bé, doncs ja vegeu el perquè els músics i socis de l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna varen premiar al líder, al grup i al disc com els millors d’enguany...

Ja sabeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové...

Ja portem dos programes presentant-vos els projectes Underpool 1 i 2 i avui toca el 3, i encara falta el 4 que s’editarà el proper febrer, crec. Aquest és un projecte encetat pel Sergi Felipe on cadascuna de les formacions es reuneix per enregistrar temes composats per cadascun dels membres i fer després un bolo de presentació i algun més si s’escau. Avui us presento l’Underpool 3 presentat a 23 Robadors ja fa uns dies on vaig tenir la sort d’assistir-hi.  O sigui que ara mateix escoltareu el darrer projecte de la nit...


 “UNDERPOOL 3”

Editat per Underpool el 16 d’octubre de 2014.
Enregistrat el 3 i 4 de gener de 2014 a Underpool Studio.
Gravació i mescla feta per Sergi Felipe.

Pol Pedrós, trompeta
Noè Escolà, saxo alto i baríton
Albert Cirera, saxo tenor
Rai Paz, guitarra
Paco Weht, contrabaix
Ildefons Alonso, bateria

Un dels músics d’aquest projecte, l’Albert Cirera, va ser un dels primers llicenciats en Grau Superior per l’Esmuc. Aquest saxofonista que va rebre classes de l’Elàdio Reinón, Xavi Figuerola i molts més grans mestres, ha encapçalat projectes com el Duo Duot amb el Ramon Prats. També d’ell li vam posar el seu disc Albert Cirera & els Tres Tambors, i el vam veure en una gran actuació al Jamboree liderada per l’Agustí Fernández (tot i que em sembla que no li agradaria això que he dit de liderar) amb el Free Art Ensemble. Músic que va marxar a Holanda la Conservatorium i també a Portugal, és l’ànima de l’Estival de Jazz d’Igualada.

Comencem amb dos temes de la Suite Galiana de l’Albert Cirera...una suite l'embrió de la qual es va gestar mentre esperava, davant d'un piano, l'amic Galiana. La resta és pura coincidència amb la realitat. Albert Cirera.

1.- Waiting for Galiana        (A. Cirera)     4m02s
2.- Galiana’s mood              (A. Cirera)     3m52s

Ja vegeu quin parell de temes de l’Albert Cirera més impressionants...la formació és impactant...vaig poder-los veure a un pam al 23 Robadors tot presentant aquesta gran obra i vam “flipar per un tub” tots els presents...Tots els músics van estar genials...En aquesta suite concretament, l’Albert, el Noè, Pol, Rai, Paco i Ildefons estan impressionants...

Noè Escolà és un monstre de l’escena, gran saxofonista i persona divertida i entranyable. EL vam veure ja fa un temps en el trio Son 3, amb el Bori Albero i l’Oriol Riart. Aquest simpàtic trio fan, o feien un jazz barrejat amb d’altres estils, un jazz divertit que sovint feien pel carrer o en places. Amb el Colectivo Nora, amb la Raquel Gualtero, feien música i dansa improvisada. El 2005 i a Amsterdam van tenir ocasió d’aprendre a improvisar en públic, al carrer amb una gran companyia. El vam veure al Noè en una WTF del Jamboree forman part del divertit projecte Moya Kalongo...etc....

Vegem què ens diu Noè Escolà de la seva composició.... Trains to Nampur: Gratitud immensa a Perico Sambeat per deixar-me desenvolupar inconscientment el principi del seu tema Carretera en Nampur al meu Trains to Nampur. Reverència a la connexió del so i l'inconscient, una gota que esdevé oceà! Noé Escolà.

9.- Trains to Nampur            (N. Escolà)    3m55s

Un tema que tal com ha estat iniciat no ens indica de quina manera el farà evolucionar en Noè....posteriorment escoltem la melodia característica, desenvolupada inconscientment del tema de Perico, però de quina manera tant conscient ha estat interpretada per tots ells i concretament pel mateix Noè...

Del Rai Paz, dir-vos que l’any passat es va llicenciar en Grau Superior de guitarra jazz pel Conservatori del Liceu i que forma part de projectes com el liderat pel Víctor Correa, el New Ensemble The Next Generation entre molts d’altres i que és un assidu participant en Jams diverses com les del Jamboree, la d’aquest dilluns a la qual hi vaig assistir..



De l’Ildefons Alonso podem dir el que diu ell mateix de si mateix....
Soc l’ildu que toca i grava i passa estones pensant en què passa al món. En aquest blog podeu seguir les coses que barrino de tant en tant. Extret del seu blog on hi podeu trobar de tot i més. Persona inquieta i inconformista, expressa el desig que puguem navegar en llibertat i sense espies, sense tracking, i ens en dóna algunes pistes.

Ara escoltarem el tema Responsorial que va composar, i del qual ens en diu...Fruit de visitar un museu sobre les cultures riquíssimes que hi havia a l'Àfrica, abans que els europeus hi fotessin mà i comercialitzessin amb les persones per a convertir-los en esclaus. La barreja dels sentiments de tristesa i dolor per aquest fet tan deplorable amb els de la força i resistència que ha tingut el poble afroamericà per a reeixir al llarg dels segles, malgrat  totes les vicissituds, aquestes van ser l'espurna per a compondre aquest cant gospelià. Ildefons Alonso.

6.- Responsorial       (I. Alonso)      5m38s

Magnífic tema a cop de ritme inicial, amb intervencions de contrabaix que ens indiquen la propera melodia gospeliana i com després ens ha imbuït el swing pausat amb una trompeta imponent del Pol..i després amb un crescendo de tota la formació...impressionant..

De Paco Weht dir-vos que forma part de diversos projectes com el de l’Òscar Neira Quartet, que va venir el novembre passat al JCLV. Paco havia vingut a algunes Jam Sessions que fèiem amb el Geni Barry al llarg del 2013. Forma part del JAM Trio amb el Jose Alberto Medina i Mariano Steimberg, amb el qual i amb el gran saxo alto americà Dick Oats van venir al JCLV ja fa un temps.

Pol Pedrós és un dels músics que sovint es deixa caure per 23 Robadors a participar a les Free Sessions. Músic iconoclasta ficat en multitud de projectes com el que va presentar amb el contrabaixista Aleix Forts en el Cicle de Jazz i Músiques improvisades de Centelles o el projecte Alguns Homes Bons presentat a la Sala 2 de l’Auditori amb Joan Mas, Marcel Bagés, Àlex Reviriego i Genís Bagés.

Escoltem ara ja per acabar el tema de Pol Pedrós i ell mateix ens parla del títol del tema que no és res més que.... El vent catabàtic és el vent descendent, sigui per efecte de la seva velocitat adquirida, sigui per la seva major densitat circumdant. Pol Padrós.

4.- Catabàtic             (P. Padrós)    4m15s

Un tema viu de tempo i amb una melodia preciosa i tema i posteriors solos de Pol, i mentre la formació a un ritme clavat...solo posterior de l’Albert ens avoquen al final marcat pel so profund i sec del baríton d’en Noè...

Doncs res més, això és tot, espero que us hagi agradat aquest el primer programa de l’any 2015, un programa força modern, fins i tot una mica més que modern...demà el podreu tornar a escoltar i divendres ja el tindreu amb els textos, caràtules i música al blog del programa. Gràcies per escoltar-nos, Bona nit i bon jazz club de nit en el jaç de cadascú.
Miquel Tuset  i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |