Molt bona nit a tothom, benvinguts totes i tos al programa de Jazz del
Baix Llobregat que fem els dimecres a partir de les 22h i demà dijous en
diferit a la mateixa hora....Jazz club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i
per online a la nova web radiosvh.info i des d’allà prement el botó del
directe....aquí el currant qui us parla, qui decideix la música que escoltareu,
qui la manipula, qui la penja al blog del Jazz Club de Nit...Miquel Tuset i
Mallol, per servir-vos..
De nou ens retrobem
per presentar-vos altra cop tres novetats de gent de casa i també de no gaire
lluny. Deixeu-me que us en faci cinc cèntims i us faci la mateixa presentació
que he fet al Facebook resumida....
Programa 184 a Jazz Club de Nit amb Guillem Arnedo Band & Celeste
Alías featuring Jorge Rossy amb el "_Let's Sing Again" de Swit
Records; Michele Faber i el seu "Journey Back" de Mar Vista Jazz;
Gaël Horellou i el seu "Brooklyn" featuring Ari Hoenig de Fresh Sound
Records New Talent....
I comencem ja amb el treball del Guillem Arnedo
“LET’S SING AGAIN”
Guillem Arnedo Band & Celeste Alías featuring
Jorge Rossy
Editat per Swit Records
Enregistrat als Jordi Rossy Estudis a Begues,
Barcelona entre el febrer i juliol de 2013 per Ferran Conangla.
Productora executiva Miriam Guardiola
Celeste Alías, veu
Jordi Rossy, piano i vibràfon
Dee Jay Foster, contrabaix
Guillem Arnedo, bateria
I amb la col·laboració de Jaume Llombart en els temes
1, 8 i 11.
Ens diu el Michael Kanan....
Hi ha moltes coses per apreciar en aquesta gravació:
destaca però la seva senzillesa; cada element musical és compartit i mai
forçat; el seu ritme és lleuger, sense ser agressiu i el so del grup te un
ampli espai, permetent que cadascú pugui afegir alguna cosa a la història amb
confiança i maduresa suficients per a no interferir en la melodia. A més a més,
els arranjaments son simples i donen lloc a una emoció sincera, deixant que les
cançons parlin per si mateixes. Irònicament, aquest respecte per la lletra i la
composició permet que la individualitat de cada músic brilli intensament, com
la llum refractada a través d’un prisma. El Gran llibre de cançons americà, The
Great American Songbook (com Mozart, Bach i Stravinsky) no necessita
modernitzar-se. Tot i això aquest disc no és la imitació d’un so ja històric.
Aquests són interpretacions honestes de clàssics atemporals, que s’escauen molt
bé actualment. Celeste, Jordi, Dee Jay i Guillem han creat una gravació farcida
de swing, enèrgica, senzilla i lírica que tant la pot gaudir l’aficionat més
exigent com l’oïdor casual, encara novell en això del Jazz.
Un disc amb 12 temes, estàndards, pocs d’ells coneguts i la majoria no
tant i que, ves per on, m’he decantat per posar-vos els que no ho són tant...i
així els coneixerem més i millor..
Un disc d’allò més relaxat que com diu el Michael Kanan amb músiques de
sempre però cantades amb el gust i sensibilitat actuals.
Anem a escoltar un dels temes, estàndard sí, i d’un dels compositors que
estarien a la llista dels 10 millors i més prolífics, el Hoagy Charmichael i el
seu tema..
2.- I Get Along Without You Very Well (H. C.) 3m03s
Una preciosa balada, no massa escoltada, però sí interpretada per una
bona colla de monstres del Jazz, i fora del Jazz com la Petula Clark,
una cantant anglesa de pop/rock/folk que allà pels anys 60s ens portava a tots
ben enamorats...he...un tema que Hoagy Carmichael va composar ee 1939, amb
lletres basades en un poema escrit per Jane Brown Thompson la identitat de la
qual com l'autora del poema va ser durant molts anys desconeguda, i que va
morir la nit abans que la cançó fos presentada a la ràdio per Dick Powell. Chet
Baker la va cantar en el seu disc Chet Baker Sings...Billie Holiday en el Lady
in Satin..etc..
Celeste Alías ens mostra tota la seva delicadesa cantant tota aquesta
sèrie d’estàndards amb un ben marcat swing, i al darrera el Jordi Rossy a piano
o vibràfon, gran músic i un dels més versàtils, valent pel que fa a
enfrontar-se a instruments d’allò més diversos, tot i la similitud d’aquests
dos, ja sabem d’on ve ell, gran bateria, un dels més representatius del Jazz
del país, i havent passat també per la trompeta ara heretada pel seu fill
Fèlix, jove monstre actual.
Seguim ara amb el tema de Tobias i lletra de Billie Holiday...
3.- No Regrets (Tobias,
Ingraham) 2m48s
Un tema que la Billie va cantar amb l’orquestra de l’Artie Shaw allà pel
1936 amb només 23 anys...i que la nostra formació ens interpreta amb una gran
consistència rítmica, magnífic swing marcat indicant-nos així la seva llunyana
procedència...Dee Jay impressionant amb un walking pautat, Guillem amb les
escombretes i el Jordi sobri i precís, i Celeste captivadora amb un clar sabor
a vell cantat ara de nou..
Anem ara amb un tema clarament pertanyent a una peli que parla del
retorn d’un home després de la guerra de secessió...
4.- The Call of the Canyon (B. Hill) 4m18s
i ja vegeu aquí amb el Jordi al vibràfon inicialment, en un tema
delicadíssim on la permanent pulsió del Dee Jay i la delicadesa del Guillem a
les escombretes permeten doblar al Jordi a piano i vibràfon...mentre suaument
la veu de la Celeste va caminant per sobre les aigües gens turbulentes. Billy
Hill va ser un compositor que es va fer famós composant temes per a pel·lícules
de l’oest essent-ne una de les més famoses “The Glory of Love” enregistrada per
Benny Goodman el 1936, Count Basie el 1937, etc...
Us recordo que hi ha d’altres programes com el Saxofon, el Camps de
Cotó, el Jazz para Nictalopes, el Calaix de Jazztre, les Històries del Jazz,
per parlar dels programes carregats de voluntariat, com també és aquest, i que
també hi ha programes diguem-ne més institucionals, aquells que pots escoltar a
les emissores estatals i/o autonòmiques i els de països com el nostre com és
l’IcatJazz, els que fa el mestre de tots, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu” per
els amics, Jazz porque sí i A todo Jazz, etc... Bé, com sempre dic la oferta és
força àmplia i n’hi ha per triar i remenar...
Aquesta formació està liderada pel Guillem Arnedo, gran bateria al qual
he vist una pila de vegades a les WTF del Jamboree i on sempre ens havia
demostrat tot el seu valor. Ell però és un músic implicat en diversos projectes
musicals o no, essent membre de la junta de l’Associació de Músics de Jazz i
Música Moderna, associació que enguany ha fet 25 anys d’existència i que ho celebrarem
tots plegats el proper 11 de desembre a la sala Art’e del carrer Muntaner a
partir de les 21h30m...El Guillem el vàrem escoltar no fa gens acompanyant el
Joan Sanmartí en el seu disc Cuïlla conjuntament amb l’Oriol Roca al
contrabaix..
Seguim ara amb un altre d’aquests estàndards no massa coneguts pel gran
públic...amb el tema de Jimmy Varner i lletra de Stan Sheppard...
5.- Love Lies (V.
S.) 3m18s
Aquí amb una gran interpretació del Jordi al piano...i un magnífic swing
marcat per la secció rítmica i com sempre una magnífica veu de la
Celeste...tema del qual és difícil trobar-ne quelcom de clarificador...tot i
dir-vos que el ja enregistrar el gran Jack Teagarden el 1961 amb tota una colla
de mestres en el disc Mis’ry and the blues..
Dee Jay Foster, músic a cavall entre el sud i el nord, resident a
temporades a Begues, crec que encara hi viu, però amb constants viatges cap a
Málaga, d’on és la seva mare, i amb constants incursions en multitud de
projectes com el darrer de l’Ernesto Aurignac, UNO del qual en vam posar alguns
temes fa quatre dies.
Un tema una mica més conegut és el que ara escoltareu, un tema del gran
Cole Porter, un dels de la llista dels 10 primers...iniciat suaument i després
de la intro amb un marcat i viu ritme...el ja més conegut...
8.- Get out of town (C.
P.) 3m57s
Seguim ara amb el darrer treball de la pianista americana Michele Faber,
establerta a casa nostra de fa una colla d’anys i amb qui vam gaudir en un no
gaire llunyà Concert-Jam al Jazz Club La Vicentina acompanyada del Curro Gálvez
i Enrique Heredia, concretament el 30 de maig d’enguany.
El treball és...
“JOURNEY BACK”
Michele Faber
Editat per Mar Vista Jazz
Enregistrat als estudis Mar Vista Jazz a Barcelona
pel Fredrik Carlquist.
Productor executiu Manu Valcarce.
Michele Faber, piano
Pere Loewe, contrabaix
Joe Smith, bateria
I la col·laboració de....
Fredrik Carlquist, saxo tenor en els temes 1, 2, 4 i
8
Doug Mac Donald, guitarra en els temes 3, 5 i 7
Amb tot de temes propis excepte el Jeanine del Duke Pearson i el
magnífic Estate de B. Martino...
Ja sabeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra
entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové.
D’ella podem dir que...
és una pianista de jazz amb unes credencials impecables, havent
treballat amb els grans del jazz, però que també ha forjat el seu propi camí
musical.
Amb un lirisme melòdic segur i un sentit rítmic natural, se sent com a
casa en molts entorns. Els estàndards hi són sempre presents en el seu
repertori, però portant-los al seu ric vocabulari harmònic i única interpretació.
Michele és també una prolífica compositora, arranjadora i lletrista. Els seus
dos últims àlbums individuals "Here We Go Again" i el que ara
escoltarem "Journey Back" demostren
clarament la seva destresa compositiva. Va tenir sort d'haver estat introduïda
al jazz per la llegendària pianista Mary Lou Williams a la Universitat de Duke,
i més tard va continuar la seva tutela sota la direcció de Warne Marsh, Gerald
Wiggins, i Kent Glenn. Ràpidament es va convertir en una cobejada sideman i
acompanyant de vocalistes, i va ser la pianista escollida per Leroy Vinnegar en
els seus concerts a duo.
Comencem doncs amb un tema que ens fa posar a tots la pell de
gallina..és el magnífic Estate...a trio...de Bruno Martino...
6.- Estate (B.
Martino) 5m42s
Aquest magnífic tema interpretat amb tot el lirisme possible per la
Michele, Pere i Joe, és una cançó italiana escrita el 1960 per Bruno Martino
(música) i Bruno Brighetti (lletra). Un tema menor en el seu moment a Itàlia però
que amb el temps s’ha convertit en un estàndard de jazz en tot el món en gran
mesura a través de la interpretació que en va fer en João Gilberto. El títol es
refereix a l'estiu, i la lletra descriu un amor perdut durant l'estiu i els
amargs records que vénen a cada temporada des de llavors.
Seguim en format trio per a continuar assaborint la tendresa d’aquesta
gran pianista i millor persona, entranyable en els meus records...i ho fem amb
el darrer tema del disc composat per ella mateixa...i dedicat al Manu Valcarce.
9.- Dream Love (for Manu) 4m17s
Ja vegeu que estem immiscits en un programa càlid i sensual, des del
disc del Guillem Arnedo i ara amb el de la Michele...un amor de somni?...un
somni ple d’amor? Tan se val...un preciós tema amb el qual la Michele tanca,
clou el seu disc però no pas nosaltres que seguirem amb els altres temes i els
magnífics col·laboradors com el Fredrik Carlquist...i ho farem en el tema
primer del disc que dóna títol a l’àlbum...
1.- Journey Back (M.
F.) 3m54s
Tema ja una mica més viu, farcit de swing amb un gran Fredrik al tenor,
músic aquest que va passar pel JCLV presentant-nos el seu disc dedicat a la
figura de Lester Young, amb figures com el Joan Chamorro, Garry Fimister i Xavi
Hinojosa ja fa una colla de mesos...Michele aquí ens mostra tot el seu swing i
clares idees en la improvisació...
Entre els músics amb els quals ha treballat hi ha en Buddy Collette,
Gabe Baltazar, Jack Sheldon, Warne Marsh, Ray Pizzi, i Lorez Alexandria. Els
seus propis trios han inclòs noms com Roy McCurdy, Harold Jones, Larance
Marable, Tony Dumas, Richard Simon i Andy Simpkins.
Ara, des de ja fa uns anys, resideix a Barcelona on segueix creixent
personalment i musicalment. Amb les seves diferents formacions, trio, quartet,
quintet i el seu propi grup brasiler, Màgia brasilera, continua delectant al
públic amb una música que fresca i viva i sempre amb un magnífic swing.
I ara per acabar amb aquest magnífic projecte fem-ho amb el gran tema
del Duke Pearson el Jeanine...
5.- Jeanine (D.
P.) 4m49s 25m
Tema amb una melodia interpretada pel Doug amb un so apagat del Doug tal
i com ho va inventar Wes Montgomery, coneguda melodia farcida de ritme i swing
a un tempo força viu, i on la Michele s’encarrega d’iniciar els solos,
impressionant, per deixar pas al mateix Doug i així embolcallar-nos pe aquest
so tan especial...un molt bon solo del Doug...d’un músic que no veiem gaire
pels espais nostres...llàstima...
Bé, deixem el gran projecte de la Michele i aprofito abans a saludar-la
des d’aquí, que segur que ens està escoltant...Un petó Michele i felicitats per
aquest magnífic disc....
Seguim ara i ja per acabar el programa d’avui i ho fem amb un disc de
Fresh Sound Records...però abans recordar-vos que podeu anar a la botiga de
Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el
món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....tot el de Fresh Sound
Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol
Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.
Acabem doncs amb el darrer projecte del gran saxofonista alto francès
Gaël Horellou, al qual vaig poder veure a un pam al Jamboree el passat
dimecres, nit Fresh Sound i amb la sort de fer-ho assegut just al costat del
mateix Jordi Pujol Baulenes, ànima, cos i tot del Fresh Sound i del qual us
recomano que llegiu la seva gran obra escrita Jazz en Barcelona, 1920-1965 de
l’editorial Almendra Music.
“BROOKLYN”
Gaël Horellou featuring Ari Hoenig
Editat per Fresh Sound New Talent FSNT 455
Enregistrat per Michael Perez Cisneros al Peter Karl
Studio de New York el 25 de juny de 2013.
Produït per Gaël Horellou
Productor executiu, Jordi Pujol
Gaël Horellou, saxo alto
Etienne Deconfin, piano
Viktor Nyberg, contrabaix
Ari Hoenig, bateria
Totes les composicions són de Gaël Horellou excepte el tema 7 que és del
Tad Dameron....
Ara mateix us comento la informació del concert al Jamboree que va
penjar el Pere Pons en motiu de la nit Fresh Sound..
Amb més de trenta anys d’història, el segell català
Fresh Sound ha esdevingut una de les discogràfiques de jazz més respectades i
admirades a nivell internacional. Una prova fefaent ha estat la distinció que
li ha concedit l’Academie du Jazz de France com a millor segell europeu en la
seva especialitat. Per a celebrar-ho el San Miguel Jamboree Jazz Club Festival
ha escollit una de les seves millors propostes de nous talents provinents del
país veí i que es concreta en el quartet del saxofonista Gael Horellou. El
músic presentarà els temes de la seva particular aventura nord-americana
abocades en un disc que ha titulat convenienment amb el nom de “Brooklyn”.
Començarem recordant-vos que ja vam posar el disc “Time after time” del Gaël
amb el Perico Sambeat en el programa 145 al qual us recomano que també li feu
una escoltada...i en aquest començarem amb el tema primer del disc per a
mantenir la pulsió dels darrers temes de la Michele Faber...fem-ho amb el tema
anomenat...
1.- K (G.
H.) 6m35s
Doncs ja vegeu quin tros de saxofonista que és el Gaël. Un quartet que
vaig tenir la ocasió de veure i escoltar al Jamboree amb l’única variant del
bateria que no va ser el Ari Hoenig i sí l’Antoine Paganotti...un concert del
qual en vaig fer una petita crònica i vaig enregistrar en vídeo un magnífic
tema llarg que ves per on serà el darrer que escoltareu, més endavant...Una
formació sòlida, com es va veure, amb un líder al piano de la secció rítmica i
amb un jove contrabaixista que ho va fer força bé, de la mateixa manera que ara
ho acaba de fer. L’Etienne el dia del Jamboree va mantenir una bona comunicació
rítmica amb el bateria Antoine igualment que ara en aquest disc..Magnífiques
interpretacions del quartet, especial menció el solo de l’Ari a la bateria, i
per descomptat la del líder, gran saxo alto, i la resta de la secció rítmica
amb un gran Etienne i de suport el contrabaix del Viktor...
Seguim amb la videta rítmica, i ho farem amb el tercer tema del disc, un
magnífic blues anomenat....
3.- Dutch Blues (G.
H.) 7m58s
Una melodia no massa complicada, després del reiteratiu riff inicial,
fins i tot fàcil d’aprendre i que li serveix de cos per muntar tot un tema amb
un ritme impressionant i més encara els seus solos, i els de la resta de
companys. Del Gaël, en Jordi Pujol Baulenas em va deixar ben clar que era una
persona honesta i un músic seriós i amb una gran presència escènica acompanyada
d’un saber estar relaxat i encoratjant sempre la música dels seus companys.
Aquí l’Etienne ens mostra de quina manera domina les 88 tecles, amb un gran
swing i bones idees plasmades sobre el teclat de manera contundent. Després del
solo inicial de l’Etienne ben recolzat per l’Ari i el Viktor, és el Gaël qui
s’endinsa en l’estructura del blues i brilla allà dalt de tot. Els moments per
brillar el bateria han estat força intensos i la combinació compartida amb la
resta, ideal, i mentre el solo del bateria, Gaël ha mantingut el fàcil riff
inicial a mode de sostenutto...després de nou la melodia, tema complet, per fer
un punt i seguit....
No podrem posar més temes dels dos anteriors i el següent, tema el més
llarg de quasi 14 minuts amb canvis rítmics i melòdics importants com si de dos
temes lligats es tractés....anomenat
6.- Mangroove Special (G.
H.) 13m53s 27m
La mateixa idea general de parir un tema a partir d’una senzilla melodia
per donar cos i ampliar-lo a partir d’aquí i construir una magnífica obra. Tema
amb un gran swing, a ritme ternari, on el contrabaix i els cops al canto de la
caixa de la bateria construeixen la base rítmica. I després del solo de
l’Etienne tornen a l’inici, i entremig tot i semblar arribar al final ens ha arribat
el canvi...o la continuació del tema abans però recordant-nos el Lush Life i
després....Uau....Una altra història, una història acollonant, tema boper a
tope, amb canvis rítmics i control dels mateixos a càrrec de piano, contrabaix
i bateria, a base de cops rítmics mentre el líder va fent com si res passés,
però i sí que passa, i de quina manera...i després de tot plegat un gran solo
de bateria Ari Hoenig emmartellat per saxo, piano i contrabaix...abans però
solos inversemblants dels companys en un tema bestial, el directe del qual és
d’allò més impactant...i així acabem el programa d’avui..
Un programa que espero que hàgiu gaudit com jo i que l’hem començat amb
el darrer treball de Guillem Arnedo Band & Celeste Alías featuring Jorge
Rossy amb el "_Let's Sing Again" de Swit Records; Michele Faber i el
seu "Journey Back" de Mar Vista Jazz i ara mateix ja hem deixat el
Gaël Horellou i el seu "Brooklyn" featuring Ari Hoenig de Fresh Sound
Records New Talent.
Doncs recordar-vos que demà tornarà a sonar en versió diferida a la
mateixa hora des de Ràdio Sant Vicenç 90.2, emissora municipal de Sant Vicenç
dels Horts.
Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú..Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)