Programa nº 179: Berni-Quadrada Duets "In Essence"; Nu-Roots, "Nu Tunes & Old Tunes"; Jesse Stacken, "Helleborus", dimecres 29 d'octubre de 2014
Molt bona nit a tothom, benvinguts totes i tos al programa de Jazz del
Baix Llobregat que fem els dimecres a partir de les 22h....Jazz club de Nit
aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i per online a la nova web radiosvh.info i des
d’allà prement el botó del directe....aquí el currant qui us parla, qui
decideix la música que escoltareu, qui la manipula, qui la penja al blog del
Jazz Club de Nit...Miquel Tuset i Mallol, per servir-vos i recordar-vos que el
31 d’octubre fem un concert-jam amb el Jaume Vilaseca Trio i el seu projecte
JazzNesis II, amb la música de Genesis del 1970-1974 en clau de Jazz...primer
concert i després Jam Session....gratuït i patrocinat pel nostre Ajuntament.
Ja sabeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra
entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové i de la
qual ara mateix us presento un projecte del 2011 amb el Jordi Berni, piano i
Ramon Quadrada, trompeta.
“IN ESSENCE”
Berni-Quadrada
Duet
Editat per Quadrant
Produccions Q00038J
Enregistrat i masteritzat per Jordi Vidal als estudis
Laietana, Barcelona els
dies 4, 7 i 18 de novembre de 2011.
Productor executiu, Josep Ramon Jové.
Jordi Berni, piano
Ramon Quadrada, trompeta i fiscorn.
Del Ramon Quadrada en vam parlar en un anterior programa de la temporada
passada, concretament el 158, on vam posar la música de dues Big Bands, la Sant
Andreu Big Band i la Ramon Quadrada Big Band..Ja llavors vàrem gaudir força amb
la proposta musical del Ramon en un disc del 2003 i on hi havia ves per on el
mateix David Pastor entre d’altres grans músics de l’escena musical de casa
nostra. Vaig penjar una de les fotos del compacte al facebook i li va agradar a
tant gent i diversa que vaig al·lucinar. El projecte d’avui és de només fa 3
anys, producció de Quadrant i un treball a duet que vaig tenir l’ocasió
d’escoltar en un local preciós que hi ha al Poble Sec, el Cafè Mandacarú situat
al carrer Magalhaes. Això va ser el dijous de la setmana passada i vaig gaudir d’allò
més amb aquest projecte que ara us presento. Escoltem ja el primer tema i que
és el cinquè del disc, el conegut tema de Rodgers & Hart.....tema escrit
per un musical de Billy Rouse anomenat Jumbo el 1935. Posteriorment va ser
interpretat per innumerables artistes entre els quals Art Blakey, Bill Evans,
Dave Brubeck, etc...o sigui que sí que us recomano que aneu a veure qui és
l’amic Ramon Quadrada...programa 158....i ara el tema....
5.- My Romance (Rodgers,
Hart) 6m52s
Doncs acabem d’escoltar un magnífic tema, un estàndard d’aquells tant
conegut i interpretat de manera magistral a trompeta i piano, una formació no
massa utilitzada en el món del Jazz i que Jordi i Ramon han sabut posar al dia.
Ves per on, però, que l’artista que escoltareu al final, el pianista
americà Jesse Stacken també va fer alguns projectes a duo amb el cornetista
Kirk Knuffke.
Ja parlant del disc que estem escoltant dir-vos que els temes sonen
d’una altra manera, amb piano i trompeta....sense instruments que quan hi són
diem, carall què bé el swing de la bateria, etc....
Jordi Berni és un músic força reconegut en l’escena del nostre país el
qual actualment col·labora amb l’Institut del Teatre i dóna classes al Taller
de Músics. Ens hem de remuntar cap el 2003 quan el Jordi va acompanyar a
diversos saxofonistes de l’escena mundial com el tenor canadenc Grant Stewart
resident a Nova York fent una gira per la península. També el mateix any va
acompanyar a Kike Perdomo, saxofonista canari fent diverses actuacions al
Jamboree..
Anem a escoltar ara mateix un altre estàndard, magnífic tema del Brooks
Bowman, el conegut ...East of the sun ...and west of the moon..que és el nom
d’una llegenda noruega...
1.- East of the sun (Brooks.
Bowman) 4m38s
Quin magnífic tema i quin so més profund que te el Ramon amb la seva
trompeta....registre mig ben temperat....un llenguatge ple de meravelles
interpretatives amb grans recursos tècnics, això és el que ens deixa el gran
solo del Ramon i mentrestant, en Jordi perfecte acompanyant de la mateixa
manera, i així de gran també ha estat en el seu solo...domini total de les 88
tecles, recursos de la mà esquerra a la vegada que els de la mà dreta, aquesta
fent un gran solo i recordant-nos que tenim uns quants molt bons pianistes...
Hi ha crítics que troben pedestres els
arranjaments de corda per els enregistraments del Charlie Parker; però,
l’àlbum de Bird és
un clàssic i la seva forma de tocar, que podria ser erràtica de vegades, és
meravellosa. A "East of
the Sun" de
1950 Parker s'eleva sobre l'orquestra en
l'arranjament de Joe Lippman.
El saxofonista tenor John Haley "Zoot" Sims, que va saltar a la fama amb el Second Herd de Woody Herman, on recordem que hi havia Stan Getz, Serge Chalofs i Herbie Steward, tenia un estil meravellós vagament basat en l'obra de Lester Young, però, igual que molts dels joves inspirats tenors, va trobar la seva pròpia veu. La versió de Zoot de "East of the Sun" de 1951 és excepcional: més d'onze minuts de swing d’un jazz altament audible.
Anem ara amb un tema del Ramon..en clau de Blues...és el....
4.- Blues Lògic (R.
Quadrada) 4m35s
Un gran tema amb l’estructura clàssica del blues però iniciat a cops
rítmics i melòdics aconseguint una trama melòdica força interessant ideal per
iniciar ja la tanda dels solos..i mentre el Ramon feia el seu, Jordi amb la mà
dreta feia un walking a falta del contrabaix....una gran parella d’amics i de
músics que van junts des de fa una colla d’anys...un perfectament desenvolupat
solo on en Jordi ens mostra el seu saber..
Recordem que el Jordi ha tocat amb Geni Barry, Nono Fernández i que
aquests dos músics conjuntament amb el guitarrista Javier Juanco els tindrem al
JCLV el 19 de desembre en un concert-Jam gratuït patrocinat per l’ajuntament
del nostre poble...
Participa el Jordi en projectes del Jaume Llombart amb l’Eladio Reinón, el
Colectivo Pi, etc...i lidera els seus projectes tals són Jordi Berni Trio, i
Jordi Berni Trio més el gran saxofonista Santi de la Rubia...el qual ens va
acompanyar al JCLV amb el quintet de l’Albert Vila...anem doncs ara amb un tema
dels clàssics més clàssics el conegut.....
9.- Autumn Leaves (Kosma,
Mercer) 4m59s
Amb aquest magnífic tema, gran estàndard el de les fulles mortes
interpretat a un tempo mig però prou viu per assaborir-ne els detalls tècnics
d’ambdós músics acabem aquest tast d’aquest suau disc de Berni-Quadrada Duet
amb tot de temes que segur heu reconegut....
Bé doncs per fer una bona transició i a petició del mateix David Pastor
que em va demanar que posés un tema de la Ramon Quadrada Big Band, i aquesta és
l’explicació que em va donar el mateix David després de dir-li que ja havia
posat alguns temes de la Ramon Quadrada Big Band en un anterior programa....i
diu en David...
Però es un memorandum del que hem tocat junts
Quadrada i jo... de fet hi ha una historia molt maca... un dels primers solos
que em vaig transcriure va ser d'en Ramon, d'un concert que ell va fer amb la
"Valencia Jazz Big Band" quan jo tenia 14 anys del tema "Miss
Fine" de l'Oliver Nelson.. crec que encara tinc el cassette per
València...
escoltareu ara mateix un trosset del Paradisos Imparells...en honor a
tots dos, Ramon i David...
7.- Paradisos Imparells (Ramon Quadrada) 5m45s
Bé, doncs aquest petit record a la Ramon Quadrada Big Band, gràcies al
David Pastor, ens situa ja en el seu nou projecte, res a veure amb el què
acabem d’escoltar. David va encetar el seu projecte Nu-Roots a trio, el qual
vàrem tenir al Jazz Club La Vicentina en la primera temporada, i ara
n’escoltareu el darrer disc, amb composicions pròpies les de la sèrie Nu-Tunes,
noves canons, i amb estàndards els de la sèrie Old-Tuners, cançons antigues.
Per problemes temporals només en posarem un parell de cadascuna de les sèries i
així tothom content..he.
“NU TUNES & OLD TUNES”
Nu-Roots
Editat per Omix Records 14034
Enregistrat per Pere Aguilar l’abril de 2014 als
estudis Nòmada 57, Barcelona.
Mesclat i masteritzat per Toni Pagès el setembre de
2014.
David Pastor, trompeta, fiscorn i FX
José Luís Guart, teclats
Toni Pagès, bateria, loops i laptop
Amb la participació en els Old Tunes de:
Gemma Abrié, veu (6)
Ximo Tébar, guitarra (7)
Saphie Wells, veu (8)
Susana Sheiman, veu (9)
Tots els temes del Nu-Tunes són de David Pastor.
Comencem amb el tercer tema del disc, iniciat a piano solo pel Josep
Lluís Guart de manera suau i sense imaginar-nos de quina manera canviaran les
tornes....l’anomenat....
3.- In Memoriam (D.
Pastor) 9m43s
Un projecte carregat de funk amb un groove força potent i una trompeta
que sona allà lluny, ben lluny...tot i recordant què, qui? So nítid el
d’aquesta magnífica veu del metall passada en aquest cas pel sedàs de
l’electrònica; aquest és el projecte Nu-Roots, això ja ho sabíem....tema
delicat on el David brilla literalment mentre els seus companys mantenen una
pulsió rítmica continguda però precisa i ben marcada per la caixa del Toni, i
els acords delicats del Josep Lluís....tema llarg, ideal per introduir-nos en
el món sonor del David...Guart ens demostra de quina manera es fa un solo amb
els baixos més baixos i greus del seu teclat...i ja de nou la melodia, la
melosa melodia...
Del David Pastor vàrem posar el seu disc Armageddon en el programa nº
124 i allà hi podeu trobar referències biogràfiques si us interessa que segur
que sí, en l’hipotètic i improbable que no sapigueu qui és aquest monstre del
metall....
Escoltem ara el següent tema Take 15 que no Take 5, seguint amb aquesta
mena de Smooth Jazz amb el magnífic tema....
5.- Take 15 (D.
Pastor) 5m57s
Ja us heu adonat de la grandiositat d’aquest projecte, oi?....modernitat
sense embuts...tècnica al servei de la creativitat... un tema més viu després
d’una intro enganyosa, però tornant als orígens ja amb un solo del David passat
pel Wah Wah...esclatant aquest projecte força trencador, apartat de
convencionalismes estilístics, i trobant sí, una veu pròpia dins de tot aquest
entramat de músiques i músics...per això David Pastor és qui és....ara mateix
director de la OJO del Taller de Músics havent-hi passat músics tan diversos
com Cris Juanico, Santiago Auserón, Big Mama Montse i darrerament amb el millor
músic de Jazz europeu del 2013, el Sr. Jorge Pardo, en un concert impressionant
que vaig poder veure al Jamboree....I ara canviem d’estils tot i que no de
concepció moderna del background instrumental...i sí que escoltarem dues veus
conegudes, primer la de la Gemma Abrié en un tema de Jobim amb lletra de la
mateixa Gemma i cantada en català....és el conegut...
6.- Aigües de març (T.
Jobim, G. Abrié) 4m33s
Doncs una sèrie de temes antics, els Old Tunes interpretats per amics
del David, primer amb aquest preciós tema de Jobim amb una lletra força ben
trobada, original de la Gemma. Hi ha un tema després amb el guitarrista i gran
amic del David, Ximo Tébar, el Maria de Bernstein de la pel·lícula west side story ...després el
preciós Blue in Green cantat per la Saphie Wells...i finalment el Night in
Tunísia cantat per la gran i simpàtica Susana Sheiman en un tema passat per
tots els efectes possibles...i sinó, escolteu....
9.- A nigth in Tunisia (D. Gillespie) 4m15s
Estareu d’acord amb mi que és un tema força enginyós...tècnica al servei
de la intel·ligència...us haig de dir que crec que la Susana és la primera
vegada que passa pel sedàs de la tècnica més electrificada, informatitzada....i
se’n surt gloriosament...tècnica n’hi sobra i s’adequa a la perfecció amb el
projecte del David....veus passades per distorsionadors, o ves a saber quins
estris malignes..he..i per contra, el Josep Lluís amb un delicat
teclat...després bogeria a l’orgue, veu i trompeta....uau...fins i tot el Toni
ens deixa anar un trosset de mostra de la seva mestria...al final, canvi rítmic
per encarar un final apoteòsic.
Doncs deixem aquest magnífic projecte dels Nu-Roots i endinsem-nos ara
en el darrer treball del pianista americà Jesse Stacken....
Vegem qui és el Jesse Stacken..i o mirem directament al seu web i
convenientment traduït....és clar....
El pianista, compositor i improvisador, Jesse Stacken
ha estat una força
vital en l'escena de la música creativa de la ciutat
de Nova York durant
més d'una dècada. Aporta contínuament frescor
a l'escena, ja
sigui a través de les idees conceptuals
o l’espontaneïtat inventiva. Ha liderat el
Jesse Stacken Trio
amb el baixista Eivind Opsvik i el bateria Jeff
Davis des de 2005. El grup compta amb tres discos aclamats per la crítica i editats per Fresh Sound
New Talent. Stacken
també té un duo amb el cornetista Kirk Knuffke
que ja dura una colla d’anys. Amb aquest duo, tenen quatre discos guardonats
i editats pel segell Steeplechase. El proper disc, (aquest que
escoltareu ara mateix) d'Stacken compta
amb estrelles emergents com Tony Malaby,
Sean Conly, i Tom
Rainey per tocar diverses de les seves
composicions originals. El Jesse
toca en els millors cubs de la ciutat de Nova York i ha realitzat
gires per l’Amèrica del Nord i
Amèrica del Sud, Europa,
i el Japó, incloent
presentacions al Festival de Jazz del Mar del Nord,
el North Sea Jazz Festival, i el Festival de Jazz de Vancouver. Stacken
també ha rebut
elogis de la crítica per diversos projectes de
gravació d'internet que ha
fet en els
últims anys en la
seva pàgina web. Ha tocat i/o gravat amb Andrés
D 'Angelo, Donny
McCaslin, Peter Van
Huffel, Liam Sillery,
Michael Blake, Darcy
James Argue’s Secret Society i Tyshawn Sorey.
“HELLEBORUS”
Jesse Stacken
Editat per Fresh Sound Records, New Talent FSNT 454
Enregistrat per Joe Marciano el 16 d’abril de 2014
als estudis Systems Two a Brooklyn, New York.
Productor executiu Jordi Pujol.
Jesse Stacken, piano
Tony Malaby, saxos tenor i soprano
Sean Conly, contrabaix
Tom Rainey, bateria
Totes les composicions són del Jesse Stecken.
Anem a escoltar el segon tema del disc, un magnífic i profund tema, lent
tema anomenat la Solitud amagada....on el soprano del Tony brilla
abastament...endinsem-nos en el món oníric del Jesse Stackken...però no us
penseu que tot sigui igual..ans al contrari...després d’aquest tema canviarà la
música i els ritmes...som-hi ara amb la profunditat....
2.- Hidden Solitude (J.
S.) 9m00s
Doncs convindreu amb mi que aquest tema és impressionant...aquestes
notes llargues i mantingudes amb un preciós so del soprano del Tony Malaby són
magnífiques mostres de control i concentració. Un preciós tema que espero us hagi agradat
tant com a mi....trobo que per començar amb la música del Jesse, aquest tema
era força ideal....Ara continuem amb alguna cosa diferent, com ja hem dit...per
la música i pel ritme amb el......
4.- Cork Soles (J.
S.) 5m17s
Bé, sembla que aquest també és el món sonor del Jesse
Stacken.....melodies no gens fàcils i ritmes entretallats....per passar després
a un swing força mesurat....en Jesse al piano força modern, jazz contemporani
del més atrevit...tot i que no oblidem pas el Jazz Avant-garde dels 60s i la
seva ja gran modernitat...amb l’Eric Dolphy, per parlar només d’un dels meus
herois...això que estem escoltant te algunes semblances i evidentment ha begut
d’aquelles i d’altres fonts....Anem ara amb un altra tema de la mateixa factura
estilística...l’anomenat...
6.- Ambrose Burnside (J.
S.) 4m26s
Un tema iniciat amb un motiu recurrent que va donant voltes sobre si
mateix. Mentre, el saxo i piano, mà dreta, fan la recurrent melodia i la mà
esquerra conjuntament amb contrabaix i bateria fan un mena de walking....De
fet, aquest sembla ja el rerefons de tot aquest projecte. Aquesta manera de
fer, de composar, giren en torn a un objectiu final el qual és donar-li una
entitat al projecte final en tots els temes. Similitud que vol dir entitat, en
aquet cas. Un Jesse que desenvolupa els seus conceptes musicals en cadascun
dels solos realitzats mostrant-nos les seves antigues passejades pel món
clàssic....Un concepte que de vegades recorda la música concreta contemporània
dels 60s.
Acabem aquest projecte i programa amb el primer tema del disc, el camí
del gos, amb clares connotacions ara sí d’involucrar-se rítmicament en el món
del swing. Un Walking de nou ens situa de manera permanent en el projecte del
Jesse d’aquest Helleborus..
1.- Dog Walk (J.
S.) 4m30s
Quins magnífics solos ens han ofert aquests músics incidint en els dos
solists, piano i saxos tenor i soprano....una meravella de músics tot el
quartet i grans composicions del Jesse Stacken...
Doncs ja vegeu que aquest és un disc potent, exceptuant el primer tema
que hem escoltat i potser algun altre més...De fet, us he posat els tres
darrers que viuen en un món similar conceptualment parlant i que ens mostren el
Jazz que es fa ara mateix a Nova York, el que fa aquest jove pianista ja amb
força discos a Fresh Sound Records i a Steplechase. Per cert, recordar-vos que
podeu anar a la botiga de Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot
i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....
I ja dir-vos que hem acabat el programa i que espero hàgiu gaudit
escoltant-lo amb les músiques diverses que avui us he seleccionat. Una primera
part compartida per dos amics trompetistes, cadascun amb el seu projecte diferent
per la data d’enregistrament i també per la concepció que Ramon Quadrada i
David Pastor tenen del jazz i la trompeta. Dos discos entre els quals us he
posat un trosset del tema que dóna títol al disc de la Ramon Quadrada Big Band,
el Paradisos Imparells. Després del David en hem endinsat en la profunditat
sonora del món musical de Jesse Stacken amb una balada lenta i llarga per
després enllaçar tres temes de característiques similars a mode de
reconeixement del seu projecte global.
Doncs res més, gràcies per escoltar-nos, per ser-hi, bona nit i bon Jazz
Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)