Molt bona nit a tothom, benvinguts totes i tos al programa de Jazz del
Baix Llobregat que fem els dimecres a partir de les 22h....Jazz club de Nit
aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i per online a la nova web radiosvh.info i des
d’allà prement el botó del directe....aquí el currant qui us parla, qui
decideix la música que escoltareu, qui la manipula, qui la penja al blog del
Jazz Club de Nit...Miquel Tuset i Mallol, per servir-vos i recordar-vos que
cada mes fem dos concerts de Jazz a la Sala Xica de La Vicentina...aquest mes,
el 24 d’octubre amb Sergi Felipe Whisper Songs Quintet i el 31 d’octubre amb el
Jaume Vilaseca Trio i el seu projecte JazzNesis, amb la música de Genesis del
1970-1974 en clau de Jazz...primer concert i després Jam Session....gratuït i
patrocinat pel nostre Ajuntament.
Ja sabeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra
entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové
Comencem el programa escoltant el primer
treball de Whisper Songs Sergi Felipe per després escoltar alguns temes, no
masses, del projecte que ens presentaran aquest divendres a la Sala Xica...
Whisper Songs , quintet liderat pel
saxofonista Sergi Felipe, és un grup
estable format al 2011 a Barcelona. La seva proposta musical ens porta a un
Jazz contemporani amb referències a molts estils tant del jazz, com d'altres
músiques modernes. El seu primer treball discogràfic va rebre bona crítica
entre públic que va escoltar-lo en directe, en concerts destacables al Festival
de jazz de Girona, Festival de Jazz de Vic. Aquest és doncs el disc que escoltarem
ara mateix.
“WHISPER
SONGS”
Sergi
Felipe
Enregistrat
el 4 i 5 de juliol de 2011 per Sergi Felipe a l’Underpool Studio.
Produït
per Sergi Felipe.
Sergi
Felipe, saxo tenor
Hugo
Astudillo, saxo alto
Alfred
Artigas, guitarra
Marc
Cuevas, contrabaix
Òscar
Doménech, bateria
Totes els temes són composicions i
arranjaments de Sergi Felipe.
Comencem amb un magnífic i suau tema amb una mica de swing amb el segon
tema del disc...
2.- Nina és pop (S. F.) 5m40s
Iniciat per un senzill motiu amb els vents
per després seguir amb la melodia, i deixar al Marc Cuevas iniciar el seu solo,
acompanyat només per guitarra i bateria a mode d’enriquiment...i ja Sergi
Felipe encetar la seva aportació soloística al tema..i després fer-ho a la
guitarra l’Albert Artigas..amb un so força modern de l’estil del John
Abercrombie, m’atreviria a dir..després de nou melodia per anar acabant aquest
primer tema que us situa en l’òrbita sonora de Sergi Felipe.
Si parlem una mica de la formació dir-vos que
els acompanyants són tots una colla de grandíssims músics, amics i companys
d’estudis probablement. Gent que ha crescut plegada i una vegada acabada la
carrera comparteix projectes.
Vegem
què és això de Whisper.....
murmuri | (h)
wispər |
parlar en veu molt baixa utilitzant la respiració sense una de les cordes vocals,
parlar en veu molt baixa utilitzant la respiració sense una de les cordes vocals,
exemples....
Alison estava xiuxiuejant
a l'orella.
• substantiu un to suau o confidencial de la veu; una paraula o una frase xiuxiuejada: parlava en un murmuri.
Si ens fixem bé, això de de Whisper, és el que aquesta música ens evoca...un to suau o confidencial a la veu, a la música.
Seguim ara amb el primer tema del disc amb
una clara disposició barrejant sons Pop amb estructures jazzístiques...amb el
tema ...Starwoman i empalmantt el tema setè anomenat Room 304....
1.- Starwoman (S. F.) 3m50s
7.- Room 304 (S. F.) 5m05s
Doncs sí que el so és força semblant a la
música popular, ben entesa aquesta de qualitat, amb motius enganxosos i no per
això exempts de qualitat...i ja heu vist que els dos temes es podien escoltar
l’un després de l’altre, amb tempos molt similars...gaudint doncs de quasi 9
minuts ininterromputs de bon Jazz-Pop-Contemporani...si se’m permet...
I ara som-hi amb un altre tema amb motius no
massa complicats però sàviament conjuminats dins l’entramat d’estructures
jazzístiques..el tema 4rt del disc anomenat...
4.- Love Evil (S. F.) 5m07s
Tema força potent amb un magnífic tempo
iniciat a dos vents jugant amb dues notes..després melodia i solo del
guitarrista Artigas i mentre bateria i contrabaix fent-li un coixí rítmic
fantàstic....un gran solo de l’Albert per després Sergi fer el seu,
impressionant, arribant al registre agut amb gran mestria i control del so amb
uns arpegis i licks frapants..i després, jugant amb notes llargues..i acaben el
tema amb un motiu de notes llargues a guitarra, després tots plegats de la
mateixa manera i acabar el tema....
I ara escoltarem un tema que no surt escrit a
la carpeta i que sembla tema de regal i posat entre parèntesi (free), o sigui
que som-hi amb aquest tema carregat de swing....
9.- Miso Soup (S. F.) 5m41s
Doncs ja vegeu, ja heu sentit el clamor
d’aquesta magnífica música que aquest divendres podreu escoltar si veniu, tot i
que el projecte que presenta Sergi Felipe
és el següent disc que aviat us posaré, aquest és el SO, amb majúscules
que escoltareu si venir...Grandíssim tema amb un grandíssim swing i bones
interpretacions dels solistes, de manera particular el gran solo de l’Albert
Artigas sempre acompanyat per contrabaix i bateria..després també el Marc n’ha
fet un de reeixit...recordeu que el Marc el vàrem tenir el darrer concert al
JCLV amb la Natsuko Sugao Septet, i abans havia vingut amb el Víctor de Diego
Quartet...i d’això ja fa dies....mesos...anys....he.
I acabem aquest magnífic disc amb un tema ple
de up-tempo tot iniciar-lo a contrabaix solo i després amb un swing
delicat...però això durarà 1 minut escàs i després a tempo doblat...yeah..
5.- Carpenter’s Deleight (S.
F.) 5m00s
Doncs ja heu escoltat que el tema es divideix
en dues parts, la primera, d’un minut i escaig, a un tempo delicat i força
swingat per bateria i walking de contrabaix...i després, ai després la colla
s’ha desfermat a tempo doblat i una màquina rítmica que va a tota hòstia mentre
els solistes desenvolupen les estructures harmòniques...magnífic tema per
acabar aquest disc i començar amb un tastet del projecte que la mateixa
formació presentarà al JCLV..Anem doncs a presentar-vos el darrer treball
d’aquesta formació, el qual podrem escoltar en directe aquest divendres a la
Sala Xica, seu del Jazz Club La Vicentina...a partir de les 22h....
“WHISPER
SONGS” Sergi Felipe
Bambú
es libre en el espacio
Enregistrat
el 19 i 20 de gener de 2013 per Sergi Felipe als Underpool Studios.
Produït
per Sergi Felipe.
Sergi
Felipe, saxo tenor
Hugo
Astudillo, saxo alto
Alfred
Artigas, guitarra
Marc
Cuevas, contrabaix
Òscar
Doménech, bateria
Totes els temes són composicions i
arranjaments de Sergi Felipe.
El seu segon treball discogràfic, "Bambú
es libre en el espacio" , on presenta un nou repertori de temes originals
de Sergi Felipe, el líder de a banda. La majoria de les cançons han estat composades
directament per la sessió d'estudi, deixant espai a la complicitat entre
els músics i aportant frescor al conjunt del disc. Seguint en la línia de l'anterior treball el
grup aporta nous elements que
l'apropen a músiques més improvisades partint de idees senzilles,
aprofundint en el seu so personal, i
explorant noves possibilitats compositives i formals.
A mode de tastet, escoltarem poquets temes no
sigui que decidiu escoltar i no venir al directe, he...o sigui que comencem amb
el segon tema del disc, que es diu la Merda de Mariano.... tema que us vaig
enviar per mail...el magnífic.....
2. Mariano's shit (S. F.) 04:42
Swing i melodia curta i rassa per encetar
ràpidament el magnífic solo el tenor del Sergi...i sempre al darrera un swing
precís i marcat per la secció rítmica de contrabaix i bateria, i la melodia de
nou repetida per deixa para a l’Hugo i el seu so fantàstic al saxo alto fent el
seu solo...i de nou la melodia, dolça melodia...que ara permet desenvolupar-se al
Marc al contrabaix mentre finalitza el tema....
Al Sergi Felipe l’havíem vist fa una colla
d’anys a les sessions del Continental, quan aquest club era el que era...per
allà hi va passar força gent jove i no tant. Allà vam veure experiments com el
que va fer el Raynald Colom amb una Big Band muntada per a la ocasió, la
Refugees....Sergi havia presentat el seu projecte i crec recordar que el vam
anar a veure, el seu primer Whisper Songs.
I ara acabem aquest tastet amb el quart tema
del disc que ens presentaran el divendres...
4. Thiev v3 (S. F.) 04:31
Tema iniciat per marcats sons entretallats
dels vents, per iniciar la melodia ambdós vents alhora i acabar el tema
entretallat...Aquí entra l’Albert a la guitarra, amb un so pulcre i
característic força jazzero i ja Sergi amb el seu magnífic so del tenor amb el
seu solo...després solo de contrabaix....i etc...
Em sembla que amb aquests dos temes ja teniu
una lleugera idea de lo bo i millor que us espera aquest divendres....o sigui
que seguim amb el programa...
Abans però, recordar-vos que podeu comprar els millors discos de Jazz a
la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 del barri de Sarrià-Sant
Gervasi, on hi trobareu tot i tot de l’editorial Fresh Sound Records, una de
les més importants d’Europa, dirigida per un home, Jordi Pujol Baulenas,
incansable “cercador” de projectes de la música més actual i investigador pel
que fa a la edició en vinil de 180 grams de discos a vegades mai editats, i ara
mateix doncs us proposo escoltar un saxofonista no gens conegut que va fer un únic
treball amb el seu nom, Walter Benton Quintet, en el disc de vinil, magnífic de
180 grams editat per Blue Moon, divisió Jazz Workshop, tot sota la tutela de
Jordi Pujol i Fresh Sound Records. Un disc bopper ja en plena època hard
bop editat el 1960.
Ja us podeu imaginar doncs que aquest vinil
ha acabat dintre del PC digitalitzat per aquest qui us parla....a veure doncs
com sonarà.....
“OUT
OF THIS WORLD”
Walter
Benton Quintet
Publicat originalment el 1961 per
Jazzland JLP 928S
Enregistrat a Nova York, el
19 i 21 de setembre (# 3,4 i 7), 1960
Enregistraments originals produïdes per Orrin Keepnews
Enginyer d'enregistrament: Ray Fowler
Coberta dissenyada per Ken Deardoff
Foto de portada: Don Silverstein
Enregistraments originals produïdes per Orrin Keepnews
Enginyer d'enregistrament: Ray Fowler
Coberta dissenyada per Ken Deardoff
Foto de portada: Don Silverstein
Editat
per Blue Moon, divisió Jazz Workshop
JW-044
I en
la versió que s’editarà en CD serà la FSRCD 1658
Produït per al llançament del CD de Jordi Pujol.
24-Bit Digitally Remastered
El personal en totes les pistes:
Freddie Hubbard (trompeta, excepte en # 3,4 i 7),
Walter Benton (saxo tenor),
Wynton Kelly (piano),
Paul Chambers (baix),
Jimmy Cobb (bateria) o
Albert "Tootie" Heath
(en el # 3, 4
i 7).
Una de les balades més impressionants de
l’historia del Jazz és el “lover man”, interpretada pel seu mestre Charlie
Parker i segur devia ser per això que la va incloure en aquest el seu únic
treball...tot i ser el darrer tall de la cara B, serà el primer tema que
escoltarem...
3B. Lover Man
(Davis-Sherman-Ramirez) 8:43
Gran tema i millor so d’aquest tenor...amb un
so un pèl metàl·lic...potent i profund i grans interpretacions dels quatre
grans que li fan vora...
Escoltem ara el segon tall
de la cara A per endinsar-nos de ple en el món post bop d’aquest desconegut
Walter Benton...
2A. Walter’s Altar (Walter Benton) 8:21
Ja heu pogut escoltar
aquest gran saxofonista amb aquest gran tema de factura pròpia...és clar que la
colla que es va buscar o li van buscar per fer aquet primer i únic disc eren de
lo millor a l’època....poc després d’enregistrar-se el Kind of Blue de Miles
amb la secció rítmica, la mateixa que tenim aquí...i amb l’afegitó d’un jovenet
Freddie Hubbard en estat de gràcia....
Walter Benton
(8 de setembre de 1930, Los Angeles - 14 agost
de 2000) va ser un saxofonista
de jazz nord-americà.
Benton va començar tocant el saxofon com un estudiant de secundària a Los Angeles. Després de tres anys de servei a l'exèrcit a la dècada de 1950, va tocar amb Kenny Clarke, Max Roach i Clifford Brown el 1954. De 1954 a 1957 va tocar amb Pérez Prado en una gira per Àsia. Va treballar amb Quincy Jones el 1957 i Victor Feldman el 1958-59. Va portar al seu propi grup des de 1959, gravant amb el seu propi nom el 1960 amb Freddie Hubbard, Wynton Kelly, Paul Chambers, i Tootie Heath en aquest disc que escoltem avui, Out of this world. Aquest mateix any va treballar amb Max Roach i Julian Priester. El 1961 va gravar amb Abbey Lincoln, Roach, Eric Dolphy, i Slide Hampton. Més tard, en la dècada de 1960 va treballar amb Gerald Wilson i John Anderson.
Escoltem ara un tema amb clars aires llatins
per fer-li honra a l’època que va passar amb el gran Pérez Prado...aquest és el
primer tall de la cara A..tema que dóna nom a l’àlbum....
1A. Out of this World
(Arlen-Mercer) 5:40
Després de la intro i melodia del tema,
Freddie s’hi fica amb tota la seva artilleria mentre la grandíssima secció
rítmica el manté volant...gran solo després del líder de la formació...amb
clares connotacions Hawkianes i després el magnífic solo del Wynton...bé, s’ha
d’aclarir que el Wynton només va participar amb el Blues “Freddie Freeloader”,
del qual li recordem el seu magnífic solo que ha passat a la història...
Aquest àlbum, l’únic com un
líder, es va registrar aquest
mateix any. Una
sessió força reeixida que va demostrar que havia arribat a la seva
plena maduresa com a intèrpret i
bufador, amb un estil influenciat per Charlie Parker, però amb un deute
d’abans amb Coleman Hawkins, un tret especialment
evident en el seu so. Tocant amb la típica
fluïdesa, unitat i
imaginació, el trompetista Freddie
Hubbard contribueix molt a l'èxit de l'àlbum, igual que el
pianista Wynton Kelly,
una combinació impecable d'ànima i el gust
com a part d'una de les seccions rítmiques
estel·lars de l'època, amb el baixista Paul
Chambers i el
bateria Jimmy Cobb completant la famosa secció
rítmica del quintet de Miles Davis.
Aquesta secció rítmica perfecta no pateix quan
"Tootie" Heath reemplaça
Cobb en els tres temes
enregistrats el 21 de setembre. Walter Benton va tornar a Los
Angeles el 1961, però
lamentablement no va fer més discos
com aquest.
Anem ara al primer tall de la cara B, i ho farem escoltant un magnífic Blues de la mà del Walter Benton....és el...
1B. A Blues Mood (Walter Benton) 7:27
Un magnífic blues iniciat pel Wynton i
després el motiu principal interpretat pels dos vents...i el magnífic solo del
trompetista inicia aquesta tanda...i mentre el walking del contrabaix i el
swing de tots tres...enriquint el magnífic so de Freddy, impressionant en el
registre agut, mig,.....i després és suau entra el tenor de Walter, amb un so
un pèl fosc que ens recorda al primer de tots que va dir que així s’havia de
tocar el saxo, Mr Coleman Hawkins...Recordo el vídeo del tema Balada que van
tocar primer ell i després el catxondo de Parker, aquest monstre rient mentre
l’avi Hawkins tocava i després ell fent-ho a tota hòstia...Wynton fa seves les
88 tecles i després Paul Chambers es va seva la Verra, i ja tots tornant a la
coda i tots dos vents acabant el tema amb tot el quintet...
"Walter Benton, qui va viure fins a l'edat de 70 anys, mai va guanyar
cap Downbeat. Però,
a aquells que coneixem la seva feina, sabem que era una de les coses més agradables que succeïren en el jazz al voltant d'aquells temps. Un “West Coaster”, que vam
escoltar per primera vegada amb
en Kenny Clarke en una sessió de Savoy i, un any més tard, amb una sessió de Clifford Brown All-Stars el 1954, va passar diversos anys a l’aclamada Big Latin Band de Pérez Prado abans de instal·lar-se a Nova York
el 1960.
Els músics òbviament varen reconèixer el seu talent i així es va convertir en un membre del grup de Max Roach i va aparèixer en els àlbums més políticament crítics de Max. També va gravar diverses cançons amb Eric Dolphy i era bastant habitual en les sessions del segell Candid del crític Nat Hentoff.
Aquest àlbum de Jazzland va
ser tristament el seu únic
i propi àlbum com
a líder, però és d'allò més agradable escoltar
els dos vents recolzats per una
de les seccions rítmiques de swing més relaxat que es pugui desitjar; absolutament sublim. Hubbard toca
molt bé, principalment
en els registres mitjans i
baixos, el que reflecteix la relaxació
de la secció rítmica. Pel que fa a Benton, el productor Orrin Keepnews
el compara amb un dels seus tutors, Lucky Thompson.
Personalment, jo el situo més en el so de mitjans dels anys 50, l'època de Miles
amb Sonny Rollins. Walter Benton també
escriu excel·lents melodies. La seva forma de tocar la balada ("Iris"
i "Lover Man")
és excepcional i sens
dubte té la força suficient per tocar up-tempo (“Night Movement” i “Azil”) però
el millor amb diferència
és de nou el tema "Alter
de Walter", a la manera de Rollins amb
un solo de tenor absolutament
meravellós. Un tema
que me’n portaria a una illa
deserta sense dubtar-ho
".
Tony Hall -Jazzwise (agost de 2012)
I acabem ja amb el tema més bopper del disc
anomenat Moviment nocturn...
4A. Night Movement (Walter Benton) 2:38
Ja vegeu quin tempo més bèstia per acabar..una
mena de Donna Lee a l’estil Benton....aquí se li veu la vena Parkeriana,
fent-li honors al mestre per la manera com va muntar aquest tema i el va
desenvolupar....Doncs ja heu pogut escoltar una bona estona aquesta gran obra
d’aquest gran desconegut i finalment conegut gràcies a Jordi Pujol Baulenas i
la seva persistent tasca de descobrir-nos el millor del Jazz de tots els temps
i editar-ho en vinil, aquest però també amb compacte i que podeu trobar al web
de Fresh Sound Records...
I ja doncs dir-vos que hem acabat el programa
nº 178 amb dues propostes de Jazz contemporani a càrrec de Whisper Songs Sergi
Felipe i amb una magnífica edició en vinil de 180 grams de Blue Moon, Fresh
Sound Records, en la seva secció Jazz Workshop del senyor Walter Benton i el
seu quintet...i també recordar-vos de nou que aquest divendres 24 d’octubre podreu escoltar en
rigorós directe a Sergi Felipe Whisper Songs Quintet, motiu pel qual avui us
l’he presentat...Doncs res més, espero que us hagi agradat el programa i ja
sabeu que el podeu tornar a escoltar demà a la mateixa hora en diferit i que
sempre el podreu escoltar de nou al blog del Jazz Club de Nit....ja sabeu ho
poseu així mateix al google i ell us portarà a casa...
Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)