Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz. 

I doncs ja tenim una bona notícia relacionada amb el Jazz Club la Vicentina. Sembla que després de reunions diverses s’ha pogut arribar a un acord entre l’Ajuntament i la que serà la nova junta de la Societat Cultural La Vicentina i així doncs que els concerts organitzats des del Jazz Club LV, se seguiran fent als mateixos espais, cosa que fins no fa gaire no estava gens clar. Gràcies a l’Ajuntament pel suport durant aquests darrers anys. 

I avui farem un programa temàtic de totes, totes. I és que podreu escoltar la música de quatre discos que en va enviar el trompetista suec Anders Bergcrantz, tots ells de la seva editorial Vanguard Music Boulevard. En podrem escoltar dos de la seva filla Iris Bergcrantz, "Young Dreams" i "Different Universe", i dos d'ell mateix,  "Elevate" i el que fa tocant la música de Anna-Lena Laurin, "The Painter" i aquesta setmana sense micro conte, que no sempre pot la Teresa. 

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç de la página web d’aquesta magnífica editorial sueca, Vanguard Music Boulevard.


I comencem amb les músiques d’aquests projectes, i primer delicadament amb un dels projectes de l’Anders, el “The Painter”, on ell interpreta la música de l’Anna-Lena Laurin, la seva parella i mare de les seves dues filles. Disc editat com tots per Vanguarg Music Boulevard i aquest és del 2013. Aquí hi tenim a l’Anders Bergcrantz, trompeta; Robert Tjaderkvist, piano, Patrick Gundstrom, contrabaix i Ulrik Ording, bateria, a més de la Norrlandsoperan Symphony Orchestra dirigida per Mats Rondin. Un projecte dedicat a Vincent Van Gogh. L’Anna-Lena  sempre havia admirat la seva manera de pintar i li va afectar molt la manera tràgica com va morir. “The Painter” consta de 5 moviments, o temes, i que són “I. Cypress”, “II. Absinth Minded”, “III. Sunflowers”, “IV. Touches” i “V. Twlight”, en total 44 minuts d’una música que no us deixarà pas impassibles on la música a l’estil clàssic, o millor dir “contemporani” es barrejarà amb el jazz durant les improvisacions bàsicament del líder a la trompeta. I d’aquest projecte proposo que escoltem el primer tema del disc, i sembla una bona idea escoltar-lo tot i pensant amb en Vincent Van Gogh, anomenat.... 

1.1.- I. Cypress (Anna-Lena Laurin) 9m47s 

Doncs déu n’hi do com hem començat, amb aquesta composició de Anna-Lenna Laurin, la dedicada a Vincent Van Gogh. I tot i els moments delicats inicials, i després a càrrec del fagot, la composició va adquirint una mena de majestuositat. La pulsió rítmica la tenim present gràcies també a la secció rítmica, vaja, la bateria de Ording. El moment on Anders inicia el seu solo és també d’una intensitat esfereïdora. Ell, s’ha esplaiat abastament amb la seva primera part i interpretació, per tornar-hi després d’una altra intervenció d’aquesta magnífica Norrlandsoperan Symphony Orchestra, i ho ha fet primer dolçament. Una molt bonica composició, on el nostre estimat músic ha brillat tot i acaronant-nos amb el seu delicat so. Hem escoltat també la magnífica improvisació, curteta, la del pianista Tjaderkvist, fent una mena de duet amb el líder. Aquest l’ha desenvolupat d’una manera evident i ja quasi fins arribar al final d’aquest I. Cypress de l’Anna-Lena, la seva dona. I ells dos, pares de les dues filles, Rebecca i Iris. 

I d’aquest projecte simfònic alhora que modern, hi ha d’altres parts d’aquesta “suite” com són el II. Absinth Minded, tema amb una bona vitalitat iniciat per sons de clarinet i diverses canyes de la magnífica Norrlandsoperan Symphony Orchestra. Hi haurà canvis diversos entremig, com la potent del baterista i solo de l’Anders i la de la interpretació solista al piano de l’Anna-Lena. I també és molt bonic el III. Sunflowers iniciat per una flauta delicada i dolça i preciosa melodia posterior i canvis posteriors amb potència dels metalls de la orquestra en un altre tema llarg de més de 9 minuts.



I ara escoltarem la veu de Iris Bergcrantz i el seu projecte “Young Dreams” editat el 2020 a Malmö, Suècia. Aquest és un projecte enregistrat entre l’octubre de 2017 i setembre de 2019  en diversos espais i segons els temes, o sigui que aquests són els espais: Gula Studion (Malmö),  Norrlandsoperan (Umeä), Helsinborg Concert Hall, HHH Music, (Copenhage), Oda Studio, (Estocolm). Igualment varen estar diverses les mescles, cosa que no cal comentar. De les 8 cançons que hi ha, 2 són tradicionals, cantades en suec, com són també un parell de temes més. N’hi ha doncs tres cantades en anglès, dues molt curtetes, i les tres composicions amb música i lletra de la líder Iris Bergcrantz. 

I començarem amb les músiques d’aquest projecte amb el tema que titula el disc, tema compost per ella mateixa, lletra i música, així com també n’ha fet els arranjaments, i amb músics com Calle Brickman, piano; Anders Fjeldsted, contrabaix; Andreas Fryland, bateria i el KVARTS String Quartet, cordes fregades, ella mateixa a la veu, i la seva germana Rebecca amb efectes i sampling. 

Som-hi doncs amb el preciós...

 2.1.- Young Dreams (Iris Bergcrantz) 4m49s 

I ja heu pogut escoltar quina composició ha fet Iris, i que bé i bonic canta, Iris Bergcrantz. I quin preciós acompanyament el del KVARTS String Quartet, i com han acabat el tema, delicadament, de la mateixa manera que l’han començat. Però entremig hi ha hagut diversitat i pulsió, la del contrabaix primer i després amb la bateria, tot i que molt dolça. També el punteig d’algun violí ens corprèn. El que més, però, la veu de la jova Iris. Tot i que més o menys a la meitat del tema hem gaudit d’allò més amb la part instrumental, la de les cordes fregades i més amb el solo al piano, el de Calle Brickman. La melodia ha aparegut de nou, i aquesta ves per on que té uns aires folklòrics preciosos. Que maco també aquest tema per seguir endinsats en aquesta atmosfera musical. 

I hi ha d’altres meravelles d’aquest projecte com és ara el “Nu Har Jag Fatt Den Jag Vill Ha”, a duet de veu i piano inicials, per després omplir l’espai musical amb la profunditat del contrabaix i la dolçor de les escombretes. I el “Head in the Clouds”, el fan només les veus de les dues germanes Rebecca i Iris amb efectes especials de la primera. 

I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.



I seguim també amb l’Iris Bergcrantz i ara amb el projecte “Different Universe”. Disc enregistrat i editat el 2015 a Malmö, Suècia. Aquí tenim a Iris Bergcrantz, veu; Anders Bergcrantz, trompeta, Conn Multi Vider, percussions i chors; Anna-Lena Laurin, gran piano; Fender Rhodes, Sintetitzador Moog; Anders Fjelsdted, baix elèctric i contrabaix i Johan Kolsut, bateria. Hi ha convidat especial de nom Victor Lewis, bateria i d’altres músics com Stefan Bellnas, contrabaix i Rebecca Bergscrantz, chors en el primer track, “If You Fail, I’ll Always Stay”. És de suposar que tota la música i lletra és de Iris Bregcrantz. Aquest és un projecte de 5 temes amb un de molt curtet “Aurora’s Dream” de 34s i el “Different Universe” de quasi 13 minuts, mentre que els altres tres són d’entre 6 i 8 minuts. 

Escoltema-la ja amb el primer track, tema que comença delicadament però que tindrà d’altres derroters força heavys, tema on hi col·laboren els músics convidats entre ells el magnífic bateria Victor Lewis.... 

3.1.- If You Fail, I’ll Allways Stay (Iris Bergcranctz) 6m40s 

I ja heu pogut escolat la magnífica veu de l’Iris i composició força moderna i agosarada. I tot i iniciar el tema delicadament, després s’ha desenvolupat amb més energia, tot i mantenir el tempo. L’entrada de l’Anders en el seu solo a trompeta ha estat espaterrant. La base ha seguit amb la mateixa cadència harmònica, amb una pujada de tres acords i baixada de dos a l’arrel, amb la bateria marcant una rítmica potent. Però el tema l’ha iniciat dolçament Iris cantant i acompanyada pel gran piano de Anna-Lena Laurin. El motiu principal i cadència ja l’hem pogut identificar, el que seguirem escoltant fins el final amb les variacions adequades. Ens ha agradat molt la veu de Iris, i més encara la manera com compon, com ho feia el 2015 o potser ja d’abans. I els cors els fa la seva germana Rebecca i no oblideu que el baterista convidat en aquest tema és l’americà Victor Lewis, increïble “capo” de tots els tambors i plats, i que també hem escoltat a Stefan Bellnas al contrabaix. I de quina manera més dolça l’han acabat, més o menys de la mateixa manera que l’han començat. Magnífic tema i més que en vindran, avui amb tot el programa dedicat a la Música de la Família Bergcrantz. 

I d’aquest projecte hi ha d’altres delicats temes com el “They Say”, iniciat per una magnífica “intro” a contrabaix i acords del Fender Rhodes, per ben aviat escoltar la delicada veu de l’Iris. I el més curtet és el que fan instrumental l’Anders, Anna-Lena i demés “Aurora’s Anthem” de només 34 segons. 

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es  allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.



I el darrer de l’Anders Bergcrantz és l’anomenat “Elevate” editat el 2020. I en aquest projecte hi ha un tema enregistrat al Norrlandsoperan, Umea, Suècia, el 12 i 13 de juny de 2018, el que va fer amb la Norrlandsoperan Symphony Orchestra dirigida per Ingar Bergby. Els altres es varen enregistrar entre el 31 de juliol i el 4 d’octubre de 2019, aquests darrers a l’Studio Three de Copenhague. I en aquests darrers hi havia músics com ell mateix, Anders Bergcrantz, trompeta fiscorn i corneta; Tomas Frank, saxo tenor (#1,2,4); Anders Chico Lindwall, guitarra (#1,2,4); Sven Erik Lundeqvist, piano; Lass Lundström, contrabaix; Niclas Campagnol, bateria; Rebecca Bergcrantz, veu (#3); Iris Bergcrantz, veu (#5,9) i la Norrlandsoperan Symphony Orchestra dirigida per Ingar Bergby (#9). Un projecte amb 9 temes, tots compostos per l’Anders i quasi una hora de música molt intensa, que de ben segur us agradarà força. Hi tenim el tema més curtet de 1m10s mentre que el més llarg és de 10m08s, dels temes amb el combo, i el que fa amb la orquestra és de quasi 10m. 

Doncs proposo que escoltem el tema més llarg, anomenat.... 

4.4.- Demons (Anders Bergcrantz) 10m08s 

I ara, amb el projecte súper modern de l’Anders ens hem situat en un context de Jazz Contemporani, tot i que, en alguns aspectes, en el rítmic, em recorda una mica el Jazz-Fusió que feu Miles Davis a finals dels anys 60 del segle XX. Tot i això, les improvisacions dels membres d’aquest combo han estat increïbles, i actuals. I el darrer solo que hem escoltat ha estat el del guitarrista Anders Chico Lindwall, aquest sí, en l’ona del Jazz-Rock-Fusió. I encara al final, el pianista Lundeqvist, s’ha barrejat amb tota la banda, a mode d’improvisació col·lectiva, i tot això abans de recuperar el motiu principal, el de la línia de baixos i guitarra, alhora que la melodia a càrrec dels vents, trompeta i saxo tenor, i acabar el tema delicadament. L’han començat però amb el motiu o línia de baixos i melodia a càrrec del líder a la trompeta. El canvi del pont, tot i ser curtet, repetit dues vegades és increïble, quina potència. Quin “Groove”, tot i que lent de tempo, però que se’ns emporta irremissiblement. I el primer solo, i com l’ha iniciat, ha estat brutal...amb quins sons el líder l’ha començat, passats per sintetitzadors diversos. Després d’ell, i al saxo tenor, en Tomas Frank també ens ha deixat palplantats. Anders, ara sí amb el so “normal” de la seva trompeta, en un solo brutal, afegint-s’hi el saxo tenor, modificant-ne després el so de la trompeta, i tots dos en una magnífica improvisació col·lectiva. I ja després, la guitarra, la bateria, mare de 10 sr, quin  tros de tema. Grandíssim el nostre amic Anders Bergcrantz que recordo li vam fer el primer especial Nadal 2020, amb el vinil que li vaig adquirir en el concert a trio que va fer uns mesos abans a 23 Robadors, amb el Gonzalo del Val, i baixista irlandès. 

I una baladeta molt maca d’aquest projecte és “Forever” amb una melodia molt bonica interpretada pel líder a la trompeta. El saxo tenor Tomas Frank en fa la part del pont, o la B del tema. Després improvisaran i primer el pianista Sven Erik Lundeqvist. I també delicada i molt curteta de 1m10s és la balada “City of Roses”. 

I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.



I ara recuperem el projecte de l’Anders, el “The Painter”, on ell interpreta la música de l’Anna-Lena Laurin, amb ell mateix trompeta; Robert Tjaderkvist, piano, Patrick Gundstrom, contrabaix i Ulrik Ording, bateria, a més de la Norrlandsoperan Symphony Orchestra dirigida per Mats Rondin. I d’aquest projecte dedicat a Vincent Van Gogh, i poseu-vos còmodes que escoltarem una altra delícia anomenada.... 

5.5.- Twlight (Anna-Lena Laurin) 8m05s 

Doncs ja heu pogut escoltar una altra magnífica composició de l’Anna-Lena, primer molt delicada, però de quina manera s’ha desenvolupat. El “Groove” també hi és, el marcat per la línia base amb els metalls més greus, trombons, i contrabaix de Gundstrom. La melodia ha aparegut a base de cordes fregades i demés instruments i el so magnífic de la trompeta de l’Anders. La potència de la orquestra simfònica, la repetició de motius per la marimba, sembla, i com va pujant tot de potència, tot i haver-hi canvis preciosos. I sempre apareix el so de la trompeta del líder, solista, per després fer-ho la resta de músics d’aquesta gran orquestra. I la calidesa de la composició es veu ampliada per la potència dels moments més brillants. I al final, motiu repetitiu, moments d’intensitat, i un final espaterrant. Difícil el comentar un tema com aquest, i si és llarg, doncs encara més. Escoltant-lo atentament se’n gaudeix molt més, d’aquest i de totes les músiques. 

I si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com  i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.


 
I seguim de nou amb els projectes de la seva filla Iris Bergcrantz, i ara serà el més folklòric “Young Dreams” amb ella mateixa veu, Anders Bergcrantz, trompeta i Anders Fjeldsted, contrabaix en el tema tradicional arranjat per Anders Fjeldsted i ella mateixa, anomenat.... 

6.2.- Kling Klang, blockan slar (Tradicional) 4m18s 

 Doncs què maca la pulsió del contrabaixista, ja d’entrada tot i indicant-nos com anirà el tema. La veu d’ella, també ens ha frapat, primer cantant sense lletra, però ben aviat notant el “Kling Klang”, cantant ella en suec, suposo, perquè podria ser una llengua encara més antiga, la dels primers pobladors, homes del gel. Trobo molt interessant aquesta recuperació, la del folklore del seu país, passat pel sedàs de la modernitat dels seus arranjaments. Iris canta la mar de bé, té una veu preciosa i afinació perfecte, i amb el recolzament del seu pare a la trompeta, doncs trobo que ha estat deliciós aquest tema. 

I un altre tradicional és l’anomenat “Vi Salde Vara Hemman”, iniciat dolçament per la veu d’Iris i contrabaix i piano, arranjament fet per tot el quintet de l’Iris i tema cantat en suec, suposo. Com també canta el “Hur Kan Jag Saga?”, música d’ella, lletra de Karin Boye i arranjat per la seva mare Anna-Lena. 

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es



I seguim amb la música d’aquesta família d’artistes, i ara de nou amb la modernitat d’Iris Bergcrantz i el seu “Different Universe” amb Iris Bergcrantz, veu; Anders Bergcrantz, trompeta, Conn Multi Vider, percussions i chors; Anna-Lena Laurin, gran piano; Fender Rhodes, Sintetitzador Moog; Anders Fjelsdted, baix elèctric i contrabaix i Johan Kolsut, bateria. Escoltem-la doncs en una altre composició molt rellevant, i tema més llarg, de més de 12 minuts, anomenat.... 

7.5.- Different Universe (Iris Bergcrantz) 12m50s 

I de quina manera més delicada han acabat aquest tema, amb ella cantant-lo suaument, més o menys com l’ha començat. Ara bé, ja heu escoltat entremig la “tralla” amb la qual ens han sorprès, i corprès. La melodia ha estat cantada per ella, i amb una línia de baixos de motiu principal, i també amb els chors de la seva germana Rebecca.  I com va creixent d’intensitat, i com puja el tempo i ja llavors sí que estem front un nou tema, una nova versió de l’original. La pulsió rítmica és brutal, els efectes emprats a base de sintetitzadors sobre la trompeta del líder així ens ho han mostrat. I potser és el Conn Multi Vider, aparell que diu l’Anders que usa. I quina canya la música que va fer Iris allà pel 2015. El solo de l’Anders a la trompeta sintetitzada és brutal, què bé que controla l’assumpte dels efectes. I la seva parella, l’Anna-Lena ha estat qui ha fet la seva aportació solista amb el Fender Rhodes, i quin so més bonic que té aquest instrument, i quin bon solo que ens ha fet l’Anna, ella compositora de música de l’entorn “clàssic”, la música clàssica contemporània que es fa ara. Gran interpretació solista de l’Anna, i de nou, sons sintetitzats, i sempre la base rítmica amb una trempera increïble. I parlant del tempo i ritme, el solo que ens ha fet el baterista Kolsut ha estat també increïble, allò que diem, per acabar-ho d’adobar, per després, com ja he comentat, aparèixer de nou la dolça veu de Iris Bergcrantz i acabar aquest tema tan impressionant. 

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com  i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.



I escoltem de nou el projecte de l’Anders Bergcrantz anomenat “Elevate”, amb Anders Bergcrantz, trompeta fiscorn i corneta; Tomas Frank, saxo tenor; Anders Chico Lindwall, guitarra; Sven Erik Lundeqvist, piano; Lass Lundström, contrabaix i Niclas Campagnol, bateria en el tema que titula el disc... 

8.1.- Elevate (Anders Bergcrantz) 8m55s 

I de nou ens retrobem amb la modernitat de la proposta de l’Anders Bergcrantz, i tot i ser el tempo mèdium high ja heu pogut comprovar el Groove del tema, a tot Jazz-Fusió embolcallat de contemporaneïtat. Una melodia encetada pel líder després de la ”intro” delicada que han fet tots plegats. Guitarra i baix han fet la línia de baixos i motiu principal, el rítmic-harmònic. El líder ha fet després la melodia, i també hem pogut constatar el canvi tonal en el pont o la B del tema. Ell mateix ha iniciat la improvisació tocant el cel allà dalt del registre més agut. I què difícil és tocar la trompeta en aquest registre i mantenir-ne l’afinació, coses aquestes que fan els mestres com ell, i com d’altres de casa com és ara en David Pastor, per parlar del que més toca allà a dalt, i fins i tot més amunt. El solo del líder ha estat a més farcit de bon gust, per sonoritat, però també per la història que ens ha explicat amb les seves línies melòdiques creades. Brillant, potent, creatiu i tècnic, i molts més  qualificatius li podríem afegir. Anders Chico l’ha seguit amb la guitarra, i què bé ho ha fet també, farcit de Jazz-Rock, gran tècnica i sonoritat seguint l’estela de músics com Mike Stern, Jeff Beck, per parlar dels que em venen ara mateix al cap, ells mestres en això del Jazz, del Rock, de les fusions, vaja. I ja per acabar-ho d’arrodonir, el solo del saxo tenor Tomas Frank ha estat també brutal, seguint també l’estil de la modernitat del tema i solos anteriors, mostrant-nos una tècnica esfereïdora. I abans de retrobar de nou la melodia principal, el baterista ha fet també un solet molt ben trenat. En definitiva, una gran composició de l’Anders i millors interpretacions de tots plegats. 

I un tema a tempo mèdium és el cantat per l’Iris i anomenat “Bagatella”, a un ritme ternari simple, o sigui, a ritme de vals preciós, amb una magnífica improvisació del líder a la trompeta. I més o menys al mateix tempo i ritme tenim el “Simplicity”, aquest però instrumental, amb una melodia molt bonica i sembla que amb el so més dolç i càlid del fiscorn del líder. I un pèl més de tempo te el preciós “Maple Syrup”, i amb un magnífic swing, sobretot en les improvisacions, la primera la del pianista Sven Erik Lundeqvist. 

I hi tornem amb el projecte “Young Dreams” de l’Iris Bergcrantz, i recordeu que és força melòdic alhora que amb aires folklòrics, i els escoltarem en el tema de la líder anomenat.... 

9.5.- Was it written on the stars? (Iris Bergcrantz) 6m32s 

I en aquest tema l’hem escoltat a ella cantant i també a Calle Brickman, piano; Anders Fjeldsted, contrabaix; Andreas Fryland, bateria i el Vindla String Quartet, cordes fregades. I quin altre gran tema ens han fet, i quina altra magnífica composició de Iris. L’han començat però molt delicadament, si el comparem com l’han interpretat amb moments d’una intensitat remarcable, i sempre amb la veu delicada de la líder. Un tema que sembla tenir dues parts, la primera melòdica i amb el quartet de corda, i la segona amb la improvisació a càrrec de Calle Brickman al piano, acompanyant-lo la base rítmica de contrabaix, Anders Fjeldsted  i bateria, Andreas Fryland. I quin solo ens ha fet el pianista, i amb quina pulsió rítmica l’ha fet gràcies als dos de la base rítmica. Afegir-s’hi el quartet de cordes al trio base, i ja finalment amb la veu de la líder, ha aconseguit pujar el  nivell d’emotivitat d’aquest tema de Iris. I quin final més bonic amb les cordes fregades. 

I per descomptat que podeu anar als concerts que fem al Jazz Club La Vicentina, i ara ja fins el mes d’abril, encara per concretar el dia, però amb el projecte “Abril 18”, amb Ramón Ángel Rey, Jon Robles i Manel Fortià, concert que hem hagut de posposar diverses vegades per la malparida Covid-19, i com sempre amb l’entrada gratuïta en un esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club La Vicentina.



I seguim amb Iris Bergcrantz, però ara amb el projecte “Different Universe”, amb Iris Bergcrantz, veu; Anders Bergcrantz, trompeta, Conn Multi Vider, percussions i chors; Anna-Lena Laurin, gran piano; Fender Rhodes, Sintetitzador Moog; Anders Fjelsdted, baix elèctric i contrabaix i Johan Kolsut, bateria. Els escoltarem en el sorprenent tema anomenat... 

10.3.- Time Was Spent (Iris Bergcrantz) 7m34s 

I quin tema més impressionant ens ha tornat a fer la Iris Bergcrantz, ple de potència, de modernitat, recordeu però que és del 2015 aquest magnífic projecte. I ha acabat amb l’Anders fent referències al “Bolero” de Maurice Ravel, i amb una canya final impressionant. Ha començat més tranquil, però, i amb un ritme així com trencat, però no hem tardat massa en trobar-nos amb els sons estratosfèrics de la trompeta de l’Anders, passats aquests sons pel Conn Multi Vider, un catxarret d’efectes especials que han convertit el so de la seva trompeta en quelcom més bèstia. Després sí que l’hem pogut escoltar amb el seu so “normal”, i amb un altre solo espaterrant, brutal. La base rítmica de baix, teclat i bateria li han donat un immens suport, i de quina manera. I recordeu que als teclats hi ha la mare de l’Iris, i que a la trompeta hi ha el seu pare. Quina família musical més potent. I el tema ha fet una altra passada per la modernitat dels sintetitzadors a càrrec de l’Anna-Lena, i la trompeta passada per efectes tot plegat farcit de contemporaneïtat i una gran tècnica de tots els executants, alhora que magnífica composició de l’Iris Bergcrantz. 

I no us oblideu de la Nova Jazz Cava on a partir dels dijous, amb la Jam Session, s’hi fan concerts cada cap de setmana o sigui que serà qüestió de mirar-ne la programació.



I ja acabem el programa d’avui amb el projecte de l’Anders Bergcrantz anomenat “Elevate”, amb Anders Bergcrantz, trompeta fiscorn i corneta; Tomas Frank, saxo tenor; Anders Chico Lindwall, guitarra; Sven Erik Lundeqvist, piano; Lass Lundström, contrabaix i Niclas Campagnol, bateria en el tema.... 

11.5.- Danse (Anders Bergcrantz) 4m40s 

I quin tema tan bonic, de melodia vital, i amb la veu de nou de l’Iris recolzant ara al seu pare, car ell, també ho ha fet en els projectes d’ella. Un tema i melodia feta a duet de veu i trompeta, notant també el pont i canvi tonal, fet això al principi i al final del tema. Entremig però hem gaudit de les improvisacions magnífiques, la primera la del líder a la trompeta. Un tema amb una molt maca trempera i vitalitat alhora que amb uns canvis harmònics molt macos, ideals per desenvolupar-hi una improvisació creativa, com així mateix ens ha fet l’Anders en el seu brutal solo. I l’Anna-Lena l’ha seguit al piano amb una altra magnífica execució, delicada, un puntet percusiva, i feta amb molt bon gust musical, el gust exquisit que te aquesta família de músics, de creadors, d’artistes suecs. I a la capçalera del rètol del programa deia jo: Programa 448, amb la música de la família Bergcrantz. I així ha estat el programa d’avui. 

I el darrer tema “Fountain in Youth” és el que interpreta amb la magnífica Norrlandsoperan Symphony Orchestra, amb moments increïbles per delicats, com aquells de Miles Davis fent el seu “Sketches of Spain” i similars d’ell, arranjats per Gil Evans. 

I per acabar-ho d’adobar, us recordo que de la família  Bergcrantz hem escoltat dos projectes de l’Iris, “Young Dreams” i “Different Universe”, que hem escoltat també algun tema de l’Anders tocant temes de l’Anna-Lena Laurin en el projecte “The Painter” i també a l’Anders amb el seu projecte “Elevate”. I com sempre dic, espero que us hagi agradat força el programa d’avui, on us he mostrat la música que ha fet, i que fa aquesta família de creadors suecs. 

Doncs res, que us recordo que aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina (doncs sí, i serà el mes d’abril), La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit. 

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |