Programa 144, dia 31 d'octubre de 2013...amb Nelson Project, Samuel Blaser & Michael Bates Quintet i Hank Mobley
FRANK WESS (4
gener, 1922 – 30 d’octobre, 2013)
Vida i carrera primerenca:
Va començar amb la música clàssica i va tocar a Oklahoma . Més tard es
va canviar al jazz en mudar-se a Washington
DC i amb dinou anys ja estava treballant en les Big Bands. La seva
carrera va ser interrompuda durant la Segona Guerra Mundial, tot i que va tocar
amb una banda militar durant el període de la guerra. Després de ser
desmobilitzat, es va unir a l'orquestra de Billy Eckstine. Va tornar a
Washington DC uns anys després i va rebre una llicenciatura en flauta a
l'Escola Moderna de Música de la ciutat. A partir de 1953 es va unir a la banda
de Count Basie, on va tocar la flauta i el saxo tenor. Va tornar al saxo alt a
finals dels anys 50, i va deixar la banda de Basie el 1964. De 1959 a 1964 va
guanyar l’enquesta de Down Beat com a millor flautista. Va ser membre de la big
band de Clark Terry del 1967 fins els ans 70s i va tocar amb el Quartet de Jazz
de Nova York (amb Roland Hanna). També va fer una sèrie de treballs per a la
televisió. El 1968 Wess va contribuir a llançar l'àlbum de la Jazz Composer’s Orquestra.
Carrera posterior:
En els anys 80 i 90 , va treballar amb Kenny Barron , Rufus Reid , Buck
Clayton , Benny Carter , Billy Taylor , Harry Edison , Mel Tormé , Ernestine
Anderson , Louie Bellson , John Pizzarelli , Howard Alden , Dick Hyman , Jane
Jarvis , Frank Vignola i va ser membre destacat del Toshiko Akiyoshi Jazz
Orchestra . En la dècada de 2000 , Wess va llançar dos àlbums amb Hank Jones .
El 2007 Wess va ser nomenat Mestre de Jazz NEA pel Fons Nacional de les Arts
dels EUA . El juliol de 2008, i en el marc del Heineken Jazzaldia Donostia-San
Sebastian, Frank Wess va liderar la Barcelona Jazz Orquestra en aquest magnífic
festival, havent-hi d’altres col·laboracions.
Se’l recordarà per la haver format part de la història del Jazz en
majúscules i també per la seva bondat.
Frank Wess va morir d'insuficiència renal el 30 d'octubre de 2013.
Descansi en pau Frank Wess.
**********************************************************************************
Benvolgudes i
benvolguts, amigues i amics de Jazz Club de Nit.
Hi tornem a ser aquí a
Ràdio Sant Vicenç 90.2 i ens podeu escoltar en aquest dial si esteu ben a prop
i sinó ho podeu fer des de l’adreça http://radio.santvidigital.cat/home/radio-online
Avui us presentem a
la formació Nelson Project. El primer
treball el van realitzar el 12 d’abril de 2008, presentat com a Full Nelson Vol
1 amb temes de Oliver Nelson i composicions pròpies...
El segon treball de
Nelson Project va ser el Mode Joe Vol 2. Disc realitzat el març de 2011 i del
qual se n’ha fet una versió enregistrada en directe el desembre de 2012 al
Jamboree. El treball que us presentarem
aquesta nit és el Mode Joe Vol. 2. S’ha de
dir que tots els treballs es poden descarregar des del web http://nelsonproject.bandcamp.com/
.
Aquest octet, va sorgir el 2005 de la mà d’Albert
Cirera i Pep Mula. Van ser els guanyador de la segona edició Jazz Montjuic.
Els músics que la formen són:
Albert Cirera, saxo tenor
Pablo Arias, saxo alt
Noè Escolà, saxo baríton
Roc Albero, trompeta
Enric Peinado, guitarra
Federico Mazzanti, piano
Manuel Krapovickas, contrabaix
Pep Mula, bateria
S’ha de dir que tots els temes són composicions de Joe
Henderson excepte el Mode Joe que és de l’Enric Peinado.
Escoltem el primer tema arranjat per Txema Riera i amb els solos del
mateix Riera al piano i de l’Albert Cirera al saxo tenor
1.- Jinrikisha (J. Henderson) 7m08s
Si parlem una mica dels
músics, podríem dir que l’Albert Cirera, de Igualada, va ser un
dels primers en sortir amb el grau superior de l’ESMUC si no el primer.
Forma part de diverses agrupacions com per exemple el Duo Duot amb el Ramon
Prats així com Albert Cirera i els Tres Tambors amb Marco
Mezquida, Marco Lohikari i César Domènech.
Anem ara amb el tema
composat per l’Enric Peinado i amb solos de Roc Albero (trompeta) i
Pablo Arias (saxo alt)
2.-
Mode Joe (Enric Peinado) 6m28s
De l’Enric jo mateix puc en dir que és un home inquiet,
compositor, professor i gran guitarrista, al qual se’l pot veure quasi cada
dilluns a les WTF del Jamboree. Forma part de diverses agrupacions entre
les quals la del seu propi quartet amb el pianista Gilles Estoppey. Ha
col·laborat darrerament en el projecte del gran saxofonista català establert a Nova
York, en Gianni Gagliardi.
Seguim ara amb els temes
de Henderson. Amb els arrengaments de Julián Sánchez i solos de Pablo
Arias (s.a) Albert Cirera (s.t.) i Enric Peinado (gui)
4.- Black
Narcissus (Joe Henderson) 5m28s
Si parlem del Roc
Albero hem de dir que és un dels grans trompetes del país, germà del
contrabaixista Bori Albero i ambdós, fills del desaparegut Marià
Albero. En Roc ens va acompanyar al Jazz Club La Vicentina
formant part del grup Barcelona Jazz Quintet¸ grup liderat per l’amic,
company de programa de Jazz a Jazz Rubí i gran bateria, l’Enrique Heredia.
Continuem amb una altre
tema de Henderson. En aquesta ocasió, els arrengaments són de l’amic
Joan Monné i solos de Federico i Pablo.
5.-
Serenity (Joe Henderson) 5m00s
De pianista i
contrabaix, Federico Mazzanti i Manuel
Krapovickas, hem de dir que formen una base rítmica sòlida i que també ens
van acompanyar al JCLV dins del quartet liderat pel gran, gran trompetista, Matthew Simon. Amb
aquesta formació ens van presentar el primer disc d’en Matthew ,
“Continental Blues”.
Seguim amb els temes
d’un dels mestres dels saxo tenor Henderson amb un tema arrenjat per Roc
Albero i amb els solos del mateix Roc, l’Enric Peinado i Noé Escolà, i serà el
darrer que posarem d’aquesta magnífica formació...
6.-
Afro Centric (Joe Henderson) 7m55s
Del Pablo Arias, Pep
Mula i Noè Escolà dir-vos que són uns grans professionals i que se’ls pot
veure immiscits en diversos projectes. Al Pablo l’hem vist en diverses
ocasions en diverses Big Bands, com la Big Band Latin dirigida per
l’incansable Ramon Escalé.
Després d’aquest
magnífic treball d’aquesta formació, de Nelson Project, anem a
presentar-vos el darrer treball de la parella de músics Michael Bates i
Samuel Blaser.
Aquest disc el podeu adquirir a la botiga que Fresh
Sound Records te a Sarrià-Sant Gervasi al carrer Benet Mateu nº 26 amb telèfon 932 80 60 28.
“ONE
FROM NONE”
MICHAEL
BATES & SAMUEL BLASER QUINTET
Editat
per Fresh Sound Records New Talent FSNT
- 414
Gravat
als estudis Tedesco per Tom Tedesco a Paramus
Nova Jersey, l’11 de desembre de 2011.
Mesclat
i masteritzat per David Darlington, al Bass Hit Recording, a la ciutat de Nova
York .
Produït
per Michael Bates i Samuel Blaser.
Productor
executiu Jordi Pujol.
Michael
Blake, saxo tenor
Samuel
Blaser,trombó
Russ
Lossing, piano i Fender Rhodes
Michael
Bates, contrabaix
Jeff
Davis,bateria.
Les composicions se les
reparteixen els dos líders i ja ho comentaren a cada tema.
Llista de cançons :
01.
One From None (Bates) 9m:11s
Quan s’escolta la
connexió entre els cinc músics en els enregistraments, els discos "One From None " i " Book Nine
", i és veu de manera evident que l'increïble ambient musical creat no és
casual. Els co-líders d'un grup que toca
una fascinant barreja de jazz creatiu, carregat de Blues i el groove elèctric i
salvatge, Samuel Blaser i Michael Bates, han reunit de nou un grup ja amb una
història musical profunda. Des de de la seva trobada a Nova York al voltant del
2004, van estar parlant de co-liderar la banda, però a causa dels seus propis
horaris de gira, els hi ha portar uns anys. Una vegada feta l'elecció, la recerca
dels músics va ser fàcil ja que tothom estava connectat.
02.
Van Gogh (Bates) 7m:14s
Russ Lossing toca en el
projecte de Bates, el quintet orientat a Shostakovich i en el quartet d'inspiració Monteverdi "Consort a Motian" de Blaser així
com també em el trio de piano del bateria Jeff Davis. Bates ha estat membre en les
bandes del saxofonista Michael Blake i la secció rítmica de Davis i Bates han
impulsat innombrables projectes i gires, per l'Amèrica del Nord i Europa. El
desembre de 2011 la química del grup era tan forta que Bates i Blaser varen
reservar un estudi i gravar nou peces com si es tractés d'un concert i el disc
"One From None
" es va acabar en qüestió d'hores .
05.
Balance (Bates) 6m:42s
El co-líder Samuel
Blaser ens comenta: "És una banda especial on els personatges són
perfectes i que podem, i ho fem, anar en moltes direccions diferents sense cap
esforç.
Bates continua:
"Sam i jo havíem parlat d'utilitzar les melodies més commovedores i amb
més groove usant formes que no abandonessin l'element de jazz creatiu. Vam
portar a alguns músics molt especials amb grans visions musicals i la música
simplement va explotar.
Blake afegeix l'ànima i
la profunditat de les melodies, Lossing és com un científic boig amb una
capacitat de crear un paisatge sonor diferent o qualsevol cosa que pogués imaginar,
i Jeff és un dels millors bateries actuals, i com la resta dels músics en el
quintet, canalitza la història de la música amb una manera de pensar molt progressista" L'àlbum "One From None" es donarà a
conèixer el setembre/octubre de 2012 sota el segell de Fresh Sound Records New
Talent amb nou temes escrites per Michael Bates i Samuel Blaser.
Michael Bates i Samuel
Blaser han estat creant jazz d'avantguarda durant gairebé una dècada i junts
han creat un excel·lent quintet que no només pren el millor del que els líders
fan, sinó que cadascú dels seus membres et porta en una nova direcció.
I acabem el programa
d’avui amb un dels grans saxofonistes de l’època moderna, el gran Hank
Mobley i la seva època amb Blue Note. Estem parlant dels darrers
anys 50s on va fer tota una colla de discos tant amb Blue Note. De fet, excepte
dos discos amb Savoy, dos més amb Prestige i el “pack” que va fer Mosaic de les
Complete Blue Note Hank Mobley Fifties Session’s, tots els seus enregistraments
fins pràcticament la seva mort, els va fer amb Blue Note.
Estem parlant del primer
saxofonista que va formar part dels mítics Jazz Messengers de Blakey.
Un home que sí que va acompanyar d’altres líders com és ara l’Horace Silver,
Donald Byrd, Miles Davis, Art Farmer, Kenny Burrell, Lee Morgan, etc, etc...
Un home que va saber fer de “sideman” però sense oblidar el seu propi projecte
avalat per innombrables composicions. Va ser doncs un saxofonista que no se’l
pot encabir on hi ha els altres saxofonistes que formaren part de bandes
liderades per grans monstres del Jazz com són ara Thelonious Monk (Charlie
Rouse), Charles Mingus (Booker Ervin, Eric Dolphy, Roland Kirk), etc....
Endinsem-nos doncs en
alguns temes de les sessions amb Blue Note. La selecció acurada respon a
l’escolta continuada d’aquests temes, essent-ne també els que tenen més punch,
més swing, més groove, més marxa, vaja.
Pensem que estem a
meitat dels anys 50s, al bell mig de l’època on el Bop campava per les
seves “anches”, any on alguns dels més
grans ens van deixar o feia poc que ho havien fet. Parker, el 1955, Brown
el 1956, etc....Època en alguns aspectes post-bop, ja a les acaballes del
moviment encetat allà pel 1942 per gent com Bird, Gillespie, Bud Powell,
Monk, etc....
“HANK
MOBLEY SEXTET”
Editat
per Blue Note BLP
1540
Enregistrat
als Rudy Gelder Studios el 25 de novembre de 1956
Produït
per Alfred Lion
Donald
Byrd, Lee Morgan (trompeta)
Hank
Mobley (saxo tenor)
Horace
Silver (piano)
Paul
Chambers (contrabaix)
Charlie
Persip (bateria).
1.-
Barrel of Funk (H.Mobley) 11m21s
Després d’haver gaudit
amb dos dels millors trompetistes (amb el permís de Dizzie Gillespie), i
amb les bones maneres de la secció rítmica, i evidentment del líder Mobley,
anem a veure un altre dels discos d’aquesta sèrie.
“HANK
MOBLEY QUINTET”
Editat
per Blue Note BLP
1550
Enregistrat
als Rudy Gelder Studios el 8 de març de 1957
Produït
per Alfred Lion
Art
Farmer (trompeta)
Hank
Mobley (saxo tenor)
Horace
Silver (piano)
Doug
Watkins (contrabaix)
Art
Blakey (bateria).
2.-
Funk in deep freeze (H.Mobley) 6m49s
“HANK”
Editat
per Blue Note BLP
1560
Enregistrat
als Rudy Gelder Studios el 21 d’abril de 1957
Produït
per Alfred Lion
Donald
Byrd (trompeta)
John
Jenkins (saxo alt)
Hank
Mobley (saxo tenor)
Bobby
Timmons (piano)
Wilbur
Ware (contrabaix)
Philly
Joe Jones (bateria).
3.- Hi
groove, low feedback (H.Mobley) 9m55s
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)