Enllaç directe a l'àudio del Programa:



Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I abans de començar el programa d’avui, dir-vos que el primer dia de Festival va anar la mar de bé. Que els nois ho van fer magníficament, que va venir prou públic, i també músics que van participar a la Jam Session. Ara ja fins el proper dissabte 13 a la mateixa Sala Xica.
 
I després de l’especial dedicat a l’Oriol Bordas que en la versió completa va durar 2h15m, avui el programa anirà de projectes de gent jove i la seva particular manera d’entendre el Jazz. Ells seran Tomàs Fosch Trio, “Swing’ing”; Sam Newbold, “Homing” i Sam Braysher, “That’s Him, the music of Kurt Weill”.


I començarem amb el darrer disc del català Tomàs Fosch Trio, “Swing’ing”, publicat el 26 d’abril de 2024 per New Trad. Dades de l’enregistrament, a la contraportada del vinil que podreu veure al blog, perquè aquest un vinil, sí, senyores i senyors. Aquí hi tenim a Tomàs Fosch, piano i arranjaments; Xavi Castillo, contrabaix i Adrià Claramunt, bateria. Hi ha 4 temes a la cara A del disc i 3 a la cara B. I dels 7 temes, 5 són del líder mentre que el “Love for Sale” és de Cole Porter i “Stompin’ at the Savoy” és de Goodman & Webb.
https://www.emusic.com/album/246837362/Tomas-Fosch/Swinging-feat-Xavi-Castillo--Adri-Claramunt.
 
Majorment és un projecte vital de tempo i molt de Swing com el títol del disc ja indica. N’hi ha però a tempo mèdium slow i no hi ha cap balada a tempo slow, que per això lo del Swing’ing. I el més tranquilet és el conegut...
 
1.3A.- Stompin’ at the Savoy (Goodman & Webb) 5:43.
 
I després de rodar per món, tothom sembla que torna al Born, com també en Tomàs ha fet en aquest el seu darrer “Swing’ing”, car ha tornat a la tradició del Jazz i a tot Swing. Un projecte a trio de piano, contrabaix i bateria amb tots els aires d’aquest Jazz que tant ens agrada, barrejat però amb la modernitat de les seves improvisacions. Un tema del gran Benny Goodman que Clifford Brown & Max Roach 5tet van incloure en el seu disc Brown & Roach Incorporated del 1954. Tomàs però ens ha fet un arranjament ple de subtileses, trobant-les també en les seves interpretacions i improvisacions, la primera d’en Xavi Castillo, i mentre, escombretes delicades de l’Adrià i acords del líder. Ell mateix ha endegat després la seva tasca solista on ens ha agradat molt el tarannà tranquil de la seva execució a tot Swing, i en els moments finals amb ambdues mans. Preciós tema per començar-los a escoltar.
 
Tomàs Fosch. Tortosa (1982), estudia piano al Conservatori de Tortosa. Posteriorment a l’Aula de Músics de Barcelona. Entra al Conservatori Superior del Liceu on obté una llicenciatura en piano jazz l’any 2011. Seguidament viatja a Texas (USA), on realitza un màster en piano jazz a la UNT (University of NorthTexas). Ha rebut classes i master classes de Aaron Goldberg, Michael Kanan, Dave Kikosky, Stefan Karlsson, Michael Palma, Jerry Bergonzi, Tygran Hamasyan, Mariano Díaz, Iñaki Sandoval entre d’altres. Debuta a trio amb Lluç Jazz (Quadrant Records, 2013). Posteriorment presenta MASO, disc a sextet (Temps Record, 2016), segon àlbum gravat a USA als estudis Panhandle (NorahJones, Snarky Puppy). Al 2018 enregistra el seu tercer àlbum “Solid Society” Live at Jamboree (Tres Ceps 2018) amb el contrabaixista Tom Warburton, la bateria de Jesse Simpson i el saxofonista Gianni Gagliardi. És co-organitzador de les 2edicions del #SitgesJazzLab, seminari internacional de jazz de Sitges. Actualment és el teclista de l’artista xilena Ana Tijoux i forma part d’activació de l’escena musical de BCN.


I sí que és molt maco i força delicat el tema “NBA”, però us en posaré un altre així de bonic, propi del líder, el preciós...
 
2.1A.- Puente Canal (Tomàs Fosch) 3:02.
 
I quina composició més brillant, vital alhora que bonica ens ha fet en Tomàs Fosch. Un tema a tot vals on la mà dreta interpreta una melodia de notes soltes combinades amb els acords de l’esquerra a mode de contrapunt, i al final, una melodia descendent. I què maca la improvisació del líder al piano, vivaç, situada en el registre agut, però no en el més agut, que ens la fa entendre amb un significat carregat de positivisme. Executada amb delicadesa i bon gust, alhora que ens ha mostrat la seva creativitat. El suport de la base de dos, contrabaix d’en Xavi i bateria de l’Adrià ha estat fonamental, en un tema propi curtet on Tomàs ens ha fet melodies i improvisació. Molt bonic aquest “Puente Canal”.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
El baixista de jazz Xavi Castillo va néixer a Terrassa (Barcelona), una ciutat coneguda per la seva llarga tradició jazzística. Es va llicenciar a l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) especialitzada en interpretació de jazz. Durant la seva carrera, va tenir l’oportunitat de passar un semestre al Koninklijk Conservatorium (La Haia, Països Baixos). Xavi sempre va combinar la seva passió com a baixista amb la seva aposta per l’educació musical. Ha impartit innumerables classes particulars a alumnes de totes les edats així com a escoles municipals. Actualment és professor a l’escola pública de Terrassa, Conservatori de Terrassa. Va finalitzar el màster en Pedagogia per a músics a l’ESMUC el 2020. Està establert a Barcelona treballant amb diversos artistes locals i internacionals. Els seus projectes locals inclouen dos trios de Jazz, TRO, i el Xavi Castillo Trio, que co-dirigeix i dirigeix, respectivament, i el Jazz Quintet Gran Reserva que co-dirigeix. Destaquem entre altres, nombroses  col·laboracions com a sideman centrades principalment però no limitades en el Jazz.



I més o menys igual de tempo és el tema propi “Wax St”, sí. I més vital és el de Cole Porter, ”Love for Sale”, a trossos amb un ritme trencat, Latin, i d’altres a tot Swing, però us posaré el tema que titula el disc....
 
3.2A.- Swing’ing (Tomàs Fosch) 3:32.
 
I sí que hem crescut de tempo en aquest tema a tot Swing que per això és el tema que titula el disc, “Swing’ing”. I la melodia d’aquest m’ha sonat però farcida de Bop, melodia també curteta i un pèl entremaliada. Tema de 3m i mig, suficient temps on hem gaudit de nou de la improvisació d’en Tomàs al piano. Composició on ret un homenatge a gent com Lenny Tristano, Bud Powell i demés mestres d’aleshores, i de sempre. El Swing, gràcies al “walking” del baixista egarenc, Xavi Castillo i els copets al plat “Ride” del baterista de Vilafranca del Penedès. Fins i tot ell ha pogut fer uns moments improvisats, que per cert els ha fet amb molta delicadesa pels redobles a la caixa i demés.
 
Adrià Claramunt, Nascut a Vilafranca del Penedès l’any 1993, estudia al Conservatoridel Liceu el grau superior i màster en Música Moderna i Jazz. Els seus grans mentors han sigut Aldo Caviglia, Marc Miralta i David Xirgu. Ha tocat amb una llarga colla de músics entre els quals Giulia Valle, David Mengual, Milena Casado, Bill McHenry, Fèlix Rossy, Eva Fernández, Dee Jay Foster, Pascal Morente i Marina Tuset. Comparteix projectes consolidats amb Joan Codina 6tet, Edu Cabello 4tet, Jaume Guerra 4tet, Joan Mar Sauqué 5tet, Daniel Ferruz Trio, Tom Amat Trio, Tomàs Fosch Trio o la Liceu Jazz Big Band. Actualment també es troba actiu en l’àmbit de la música tradicional catalana, el pop, amb els grups com  Lucas Dalman i Trifàsic, en musicals com Pum-Sum-Ka, Generació de merda, o Jazz Bodas de Fígaro sota la direcció de Paco Mir.


I ja els acabarem d’escoltar en el tema més vital i anomenat....
 
4.3B.- Barcelona Hills (Tomàs Fosch) 4:18.
 
I què bo aquest “Barcelona Hills” d’en Tomàs. Tema amb melodia i ritme trencat, ternari quasi Latin, coses que han canviat ja en la primera improvisació a càrrec del líder, Tomàs Fosch car el Swing ja hi ha aparegut. Tema fet amb una estructura que li ha permès tornar a la melodia després de la seva improvisació repetint unes determinades frases amb força contingut rítmic. Una melodia que ens ha acaronat en els moments subtils i alhora ens ha sobtat pels canvis rítmics encabits. Bona tasca solista d’en Tomàs qui ens ha mostrat la més que evident evolució tècnica, estilística, la seva creativitat i el seu bon gust interpretatiu. Magnífic tema per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que gràcies nois, Tomàs Fosch, Xavi Castillo i Adrià Claramunt.


I seguirem a tot Swing amb el disc del jove saxo alt i amic Sam Braysher dedicat a la música de Kurt Weill i per això el disc es diu “That’s Him: the music of Kurt Weill”. Dades de l’enregistrament a la contraportada del disc que podreu veure al blog. Aquest és un CD autoproduït pel Sam amb tot el sacrifici que comporta. I aquí hi tenim a Sam Braysher, saxo alt; Matyas Gayer, piano; Dario di Lecce, contrabaix; Steve Brown, bateria i Sara Dowling, veu (#2,6,9). I el seu Bandcamp és: 
 
Quan es va traslladar a la ciutat de Nova York des de Berlín (via París) a mitjans dels anys trenta, Kurt Weill va començar a escriure cançons per a pel·lícules i espectacles de Broadway. Treballant amb lletristes com Ira Gershwin i Alan Jay Lerner, la seva música formava part del mateix món sonor que George Gershwin, Harold Arlen i Irving Berlin: els compositors les obres col·lectives dels quals ara anomenem Great American Songbook. Weill va assolir la ciutadania nord-americana i es va considerar un compositor nord-americà, més que alemany, a partir d'aquest moment. I ja en parlaré més d’aquest projecte i sinó ho escolteu, ja sabeu que ho podreu llegir al blog del programa.
 
I aquest és un disc amb algunes precioses balades que va compondre el bo de Kurt Weill com per exemple la que canta Sara Dowling , “That’s Him”. N’hi ha dues més d’instrumentals com són “Marterl” iniciada a delicat piano sol. També ho és “Liebeslied” tot i que un pèl més viva de tempo. De “Liebeslied” ens diu.... M'encanta la seqüència d'acords d'aquesta cançó de 1928. L'harmonia se sent més estranya, menys òbviament funcional en comparació amb la majoria dels temes del seu període nord-americà posterior; sembla que podria haver estat escrit per un músic de jazz contemporani. "Liebeslied", que significa "cançó d'amor", és de The Threepenny Opera, l'obra més famosa de Weill amb Bertolt Brecht, L’Òpera de tres rals”, ...i per això l’escoltarem en aquest tema..
 
5.5.- Liebeslied (Kurt Weill) 6:01.
 
I sí que totes i tots sabem qui va ser Kurt Weill, magnífic compositor alemany i jueu, i per això emigrat als EUA en els moments de l’auge del nazisme. I Sam ha volgut retre-li un homenatge tot i recuperant partitures de temes no massa coneguts, com aquesta preciositat que acabem d’escoltar, sí que coneixem l’Òpera de tres rals, això sí i també el tema més conegut d’aquesta òpera, el “Mack the Knife”. Sam ens ha fet una interpretació molt melòdica amb un so força càlid, el del seu saxo alt Balanced Action. Primera i delicada improvisació del baixista Dario di Lecce que ha deixat pas a la del líder, farcida de bon gust i melodia. Per sota, els acords del piano de Matyas Gayer, notes del contrabaix i subtileses rítmiques del baterista Steve Brown. I més subtileses han estat les del pianista en la seva bonica improvisació, i ja per retrobar la melodia inicial a càrrec del líder i final delicat d’aquest primer i bonic tema de Kurt Weill, ideal per començar-los a escoltar.
 
I ell ens parla dels altres temes com són...
“That’s Him”. Hi ha una gravació fantàstica d'Abbey Lincoln d'aquesta cançó amb una banda d'estrelles com Sonny Rollins i Kenny Dorham, dos dels meus improvisadors preferits. Sé que la Sara també és fan d'aquest disc, així que definitivament va ser un punt de referència per a nosaltres aquí. I de “Marterl” diu... Aquesta peça ombrívola és del “Rèquiem” de Berlin, un escenari de poemes de Brecht. Ho fem a duo amb Matyas i l'abordo d'una manera recta i clàssica amb molt poca improvisació.
 
Més coses de Kurt Weill les podreu llegir al blog.....
Però abans era un compositor formal que vivia a Berlín a l'època de la República de Weimar, format en la tradició clàssica i més conegut per la seva associació. amb el dramaturg Bertolt Brecht. Weill, que era jueu i tenia una inclinació política d’esquerres, va deixar Alemanya de cara a l'hostilitat creixent cap a la seva música del partit nazi i es va llançar amb entusiasme a una nova forma de vida americana. Després d'haver volgut fer jo un disc "temàtic" durant un temps, va ser, en part, aquest sentit de carrera feta en dues meitats el que em va portar a triar Weill com a tema. Les cançons de teatre i cinema nord-americans són candidates evidents per a la interpretació de músics de jazz, com ja sabem, però també volia intentar capturar una mica del sabor de la música d'art europea dels seus primers anys.


I Sam ens acaba dient.....Després de buscar un parell de compendis de partitures de Weill, vaig trobar una sèrie de cançons que poques vegades s'han enregistrat en un context de jazz, tot i tenir melodies precioses i harmonies interessants. Després d'haver tingut el privilegi de gravar un parell d'àlbums amb convidats internacionals, tenia ganes de documentar algunes més de les relacions musicals que he creat a Londres durant els darrers anys. Totes les persones que apareixen aquí amb mi són músics excepcionals, gent càlida i generosa i grans amics. Espero que gaudiu de les nostres interpretacions i arranjaments d'aquestes cançons fascinants.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I seguirem amb un altre preciós tema ara amb més tempo i a tot Swing en el tema..
 
6.3.- Moon Faced – Sterry Eyed (Kurt Weill & Langston  Hughes) 4:57.
 
I ves per on que Benny Goodman & his Orquestra van ser els primers en gravar-lo el 1947 amb la veu de Johnny Mercer. I que Max Roach & Abbey Lincoln + 4 van fer un disc amb el mateix títol. I segur que recordeu que Kurt Weill també va fer el molt conegut i gran tema anomenat “Speak Low”.
 
I hem seguit amb les delicadeses d’aquestes músiques de Kurt Weill. La melodia feta per Sam Braysher i la seva càlida sonoritat ens han captivat. Més encara el pont o la B del tema, on hem percebut el canvi tonal. El líder ha brillat en la seva més que reeixida improvisació on de nou ens ha tornat a acaronar pel seu contingut melòdic. I també ens ha agradat el solo al piano de Matyas molt delicat i precís, com també la pulsió rítmica en la improvisació del baixista Dario. Bon Swing a càrrec del baixista Dario i baterista Steve Brown.
 
I ell només ens di això d’aquest “Moon Faced – Sterry Eyed”, que l'Steve, el Dario i el Matyas estan molt bé aquí!
 
I ell ens diu de temes com “This is New” què l'enregistrament de jazz més famós d'aquest tema podria ser la gran versió de Chick Corea a Tones for Joan's Bones. Posa els primers compassos del cor en una tonalitat menor, mentre que la nostra versió s'acosta una mica més a l'harmonia original. Com "My Ship", potser la cançó més famosa de Weill, aquesta té lletra d'Ira Gershwin.



I un altre tema i ara cantat per Sara Dowling és...
 
7.6.- The Right Guy for Me (Kurt Weill) 4:31.
 
I d’aquest tema ens diu..“The right Guy for Me”. Aquest tema és de la pel·lícula de Fritz Lang,  You and Me i és un dels temes que em vaig trobar en un llibre de partitures de Kurt Weill. Em vaig imaginar de seguida que la Sara la cantaria a tot swing i, per descomptat que ho fa amb un efecte brillant. La introducció rítmica utilitza l'harmonia del vers escrit a la partitura. Pel que jo sé, aquest és la primera interpretació jazzística d'aquesta cançó.
 
I sí que el que més m’ha copsat d’aquest tema ha estat la magnífica improvisació que ha fet Sam al saxo alto. L’ha fet farcida de modernitat, i de nou amb el concepte melòdic davant de tot, havent-se esplaiat la mar de bé fent més “chorus” o sigui que ha quedat força llarga. Un tema que ha començat amb una “Intro” amb les notes soltes fetes pel líder i ja escoltar la molt maca i delicada veu de la cantant Sara Dowling. Una base rítmica precisa els ha acompanyat, ells que són Matyas, Dario i Steve. Solo ben executat pel pianista Gayer i ja de nou la melodia cantada per Sara i final d’aquest tema que ha anat a tot Swing.


I també ens parla de més temes com és...
“Here I’ll Stay”. Hi ha una seqüència complicada amb un descens satisfactori a la línia del baix a la secció mitjana, i va ser idea de Sara de provar-ho com a vals. També vam gravar una versió amb veu, que podeu escoltar el meu canal de YouTube. La lletra és d'Alan Jay Lerner, la famosa associació de cançons del qual amb Frederick Loewe va produir èxits com My Fair Lady, Brigadoon i Camelot. “What good would the Moon be”. Aquesta i la següent cançó són cançons de Street Scene, l'intent de Weill d'una òpera americana amb paraules de l'escriptor i activista afroamericà Langston Hughes. Alguns crítics són bastant mordaces sobre aquest període de l'obra de Weill. Certament, pot ser molt diferent de caràcter a les cançons del seu període anterior, però crec que això és bonic.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema propi de Sam Braysher....
 
8.4.- Shifts Adrift (Sam Braysher) 4:03.
 
I quina meravella de tema a tot Bop per tempo sí, i també per melodia entremaliada. És senzilla i segueix una seqüència d’acords determinada. I ves per on que el pont del tema l’han fet sense melodia i sí amb acords. Sam ha estat el primer en improvisar, però ja haureu vist que el que han fet ha estat una sèrie de compassos, primer vuit,  després quatre, dos i finalment improvisant ells dos a la vegada, ells dos que han estat Sam Braysher i Matyas Gayer, saxo alt i piano. Al final també hem escoltat la mestria del baterista Steve Brown el qual ens ha mostrat la seva qualitat i bon gust en colpejar els estris de la seva bateria en la seva més que brutal improvisació. I ja recuperació de melodia i final del tema, ideal per ja deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats nois i noia Sam Braysher, Matyas Gayer, Dario di Lecce, Steve Brown i Sara Dowling.
 
“Shifts Adrift”. Aquesta és l'única composició original de l'àlbum. És una nova melodia (bastant difícil!) sobre la seqüència d'acords de "Speak Low", una de les cançons de Weill més familiars als músics de jazz. Matyas i jo intercanviem solos junts abans del solo del baterista.
I també ens parla de “Bilbao-Song”. Una altra peça a duo, aquesta vegada amb Dario, "Bilbao-Song" va aparèixer a Happy End (1929) amb paraules de Brecht. En vaig escriure una breu etiqueta per tocar-la com a introducció i acabar a l'uníson de rítmic.


I ja encarem el final del programa fent un petit canvi estilístic amb el disc de Sam Newbould Quintet, “Homing”. Publicat l'1 de juny de 2024. Enregistrat als Wisseloord Studios, Països Baixos per Alessandro Mazzieri l'octubre de 2023. Masteritzat per Zino Mikory a Zino Mikory Mastering, Berlin. Amb: Sam Newbould - saxo alt, clarinet, veu, composicions; Bernard van Rossum - saxo tenor; Xavi Torres - piano, wurlitzer, sintetitzador; Jort Terwijn - contrabaix, baix elèctric i Guy Salamon - bateria, percussió. Beth Aggett - veu. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a  la pàgina web del músic i al Bandcamp i: www.samnewbould.com
https://samnewbould.bandcamp.com/album/homing
 
I aquest és un projecte amb 11 temes, o sigui que molt generós. Hi ha temes a tempo slow, alguns, com són també els dos més curtets “BTE Reprise 1” i “BTE Reprise 2”, molt lents, profunds i delicats. El més llarg proper als 9 minuts “Little Boy Ghost” és també d’una delicadesa extrema. “Angleseley” comença lentament amb un marcatge al canto de la caixa i Intro al piano. Ja amb un ritme trencat i a tempo mèdium hi ha el “Odd Jobs” on la melodia ens captivarà i el ritme canviarà. I aquest marcatge rítmic es percep més clarament en el tema “Barba Tenus Sapientes”, encara a tempo mèdium. La melodia del líder al saxo ens acaronarà. I el tema que titula el disc “Homing” comença amb un duet de saxos per després aparèixer el piano, i ja el ritme trencat i copets a la caixa i tempo un pèl més viu.
 
I ja el començarem escoltant a ell i a ells en el preciós...
 
9.1.- Barba tenus Sapientes (Sam Newbould) 7:09.
 
I sí que haureu notat que hem fet un canvi estilístic, sí. El marcatge beat del baterista en els primers moments i posteriors així ens ho indica. També el tarannà de la melodia del tema de Newbould, ell també Sam. Un tema de més de set minuts, on ben bé quasi la meitat pertany a la primera part melòdica tot just abans de la improvisació del pianista de casa nostra, en Xavi Torres, ell resident a Amsterdam des que va anar a fer el Màster al Conservatorium van Amsterdam. Ha fet una improvisació magnífica, farcida de qüestió rítmica, la dels acords de la mà esquerra, alhora que delicadeses melòdiques de la seva mà dreta. Jort Terwijn al contrabaix ha marcat la seva profunda línia de baixos. I el líder Sam Newbolud, anglès com l’altre Sam, el Braysher ens ha impressionat pel seu lleuger i gràcil fraseig. I quines veus després dels solos, per descomptat de Beth Aggett i segur que algú més. Melodia de nou i final sobtat, ideal tema per començar-los a escoltar.
 
I coses d’aquest projecte les podreu llegir al bloc, sinó us les disc: Inspirat en la seva adopció temporal d'un colom missatger polonès, així com les seves pròpies reflexions sobre la construcció d'una vida a l'estranger, el saxofonista, compositor i director de banda Sam Newbould presenta “Homing” el 7 de juny. Combinant humor amb tristesa, drama amb banalitat, i virtuosisme amb senzillesa, Homing és la declaració musical més personal i sense disculpes de Newbould fins ara. "A diferència del colom missatger, el meu sentiment de casa ja no està lligat a un lloc en concret, i l'àlbum està inspirat en aquest procés de construcció d'una nova sensació de casa", explica Newbould. Combinant el talent d’alguns dels millors joves improvisadors d'Europa, Newbould presenta la seva tercera obra amb un sòlid sentit tant de la melodia com de l'humor.
 
I si “Below the Elbow” comença amb el líder delicadament, ben aviat canviaran les tornes, amb l’entrada de la resta de músics i els canvis i improvisacions, fent-se tot més vital. I ha fet un tema en honor a Monk i el seu “Trinkle Trinkle” que ell ha titulat “Twinkle Twinkle”, força remarcable. I sí que és vital i impressionant el “Believe You Me”, també amb un marcatge al canto de la caixa, melodies compartides pels dos saxos, ells dos sols, per ja ben aviat aparèixer la secció rítmica i tirar endavant el tema. I el més vital és el “Dog Dance” a tot Bossa o similars, ja d’entrada, amb un so magnífic del piano elèctric. Un tema brutal.
 
I els seguim escoltant en el tema que titula el disc...
 
10.4.- Homing (Sam Newbould) 5:36.
 
I què maco ha estat aquest “Homing”, per melodia i per improvisacions, alhora per sonoritat dels saxos alt i tenor i de nou amb els “Cors” de les veus, la de Beth Aggett i potser alguna més. i tot a ritme beat, marcat amb delicadesa pel baterista Guy Salamon. Tot i això, el tema ha començat amb la melodia que és un tant entremaliada, i ja la primera i brutal improvisació a càrrec del saxo tenor de Bernard Van Rossum, què bo. Ha seguit el líder al saxo alt i de nou amb un gust exquisit, per sonoritat i també històries explicades, tot plegat encabit en el ritme persistent i marcatge al canto de la caixa del baterista Salamon. De nou Xavi al piano ens ha captivat per la seva particular visió de l’harmonia del tema sobre la qual ha improvisat. I el tema es va diluint en el silenci, acabant-lo molt delicadament.                                          
 
I més coses les podreu llegir al bog, sinó les escolteu ara. Va fer primer dos senzills, el primer i tema principal, “Homing”, que sortí el 12 d'abril, sens dubte s'enganxà al cervell de l'oient, inspirat en l'estil de caminar incòmode del colom que Newbould cuidava. El segon senzill impactant i directe “Twinkle Twinkle” és un seriós homenatge a “Trinkle Tinkle” de Thelonious Monk, l'humor britànic de Newbould brilla realment a través de l'innegable i enganxós “Barba Tenus Sapientes”, el tema central al voltant del llançament de l'àlbum el 7 de juny. Celebrat pel seu enfocament desinhibit de l'escriptura tant al seu Regne Unit natal com als Països Baixos, on viu, Newbould porta un famós grup de músics, cadascun d’ells, líders de la banda per dret propi, per presentar onze composicions originals plenes de narracions musicals, ara encara més embellides amb veu i clarinet. "El to del saxo alt de Newbould esclata per sobre del conjunt i brilla com un far a la foscor" - Bebop Speken Here (Regne Unit).


Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I encara els escoltarem en el tema anomenat...
 
11.2.- Below the Elbow (Sam Newbould) 5:18.
 
I sí que Sam Newbould l’ha començat a saxo alt per ja aparèixer els acords del pianista Torres. Després, el so dels dos saxos ha omplert més l’espai sonor, i encara amb el ritme trencat gens definit. Posteriorment en les improvisacions sí que hem notat canvis en la qüestió rítmica amb moments puntuals a tot Swing. Una melodia gens trillada i sí que tema força elaborat per tot plegat. I Sam al saxo alt ha estat el primer en improvisar i de quina manera ho ha fet, brutal. Xavi al piano l’ha seguit i amb quin bon gust. I ells dos han fet una seqüència de determinats compassos, primer improvisant l’un i després l’altre, i anant baixant de vuits a quatres i dosos. Quina qualitat interpretativa d’ells dos més impressionant. Recuperació de melodia i ja anar-lo acabant, aquest interessant “Below the Elbow” amb uns aires folklòrics del nord d’Anglaterra.
 
Nascut i criat als camps del nord d'Anglaterra, Sam Newbould és un saxofonista, compositor i director de banda amb seu a Amsterdam. Compositor prolífic i guanyador de múltiples premis, les seves composicions estan impregnades d'una passió per la narració i un desig d'evocar emoció, "les harmonies riques, sovint discordants, es combinen per fer aquesta escolta compulsiva" - Bebop Spoken Here (Regne Unit). El seu àlbum debut Blencathra (2019) va ser aclamat per la revista Windout com "Un mosaic musical d'idees futuristes i harmonies indie-jazz". Inspirat per la seva educació al nord d'Anglaterra, el seu segon àlbum, Bogus Notus (ZenneZ Records) va obtenir l'aclamació de la crítica com "un disc amb una escolta compulsiva" (Bebop Spoken Here, Regne Unit) amb "un talent máxim de classe mundial" (UK Vibe). Newbould ha publicat el seu tercer àlbum Homing el juny de 2024.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres seguirem el dissabte 13 de juliol el 15è Festival de Jam Sessions a SVdH amb els combos de  l’ESMUC i Conservatori del Liceu a la Sala Xica a partir de les 20h del vespre i fins les 23h, en un esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts i organitzat des del Jazz Club la Vicentina. Us hi esperem.
 
I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui amb el tema força interessant i vital anomenat..
 
12.11.- Dog Dance (Sam Newbould) 4:03.      
 
I ara hem escoltat que el so del piano era més electrificat, el del seu Wurlitzer. I hem seguit amb aquest tarannà rítmic d’un determinat marcatge a la bateria de Salamon. I de nou ens ha sorprès la melodia creada pel líder Newbould i la seva increïble improvisació. També hem gaudit per la que ha fet al tenor el bo d’en Bernard van Rossum i sempre amb el contingut rítmic tan ben marcat pel baterista i baixista, Guy i Jort. Xavi al teclat ens ha captivat de nou per la seva magistral mestria i bon gust. Melodia a dos vents, efectes de percussions i sons eteris, i final d’aquest magnífic tema ideal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el Programa 603  que com sempre espero que us hagi agradat tant com a mi.
 
A més del seu propi grup, Sam també és un company, “sideman” molt demandat amb bandes com la BvR Flamenco Big Band i la Peter Beets New Jazz Orchestra. Ha compartit escenari amb grans artistes internacionals com Jasper Blom, Ben van Gelder i Reinier Baas. Sam és professor al Conservatorium van Amsterdam i al Conservatori de Maastricht.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |