Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs com cada setmana que puc, avui també serà un dia de novetats amb un parell de projectes dels nostres músics, un altre parit a València i el darrer d’un dels millors bateristes europeus de tots els temps. El primer projecte el vaig veure al Jamboree el dia de la seva presentació i és el del trio TRO, amb Pere Miró, Xavi Castillo i Joan Casares. Aprofitant que l’Albert Marquès Trio venen al Jamboree aquest dimecres i que ell mateix em va fer arribar per dues fonts diferents el seu projecte, podreu escoltar aquest el seu darrer disc enregistrat en viu al South Bronx. Seguirem amb el projecte del mestre i gran saxofonista valencià Ramon Cardo i els seus Nyora Boppers on hi tenim a l’amic Roger Gutiérrez a la bateria i acabarem amb un projecte cedit per l’amic David Carreras i també motivat per la seva presència al 36è Festival de Jazz de Terrassa i que aquest dijous podrem veure a la Nova Jazz Cava encabit en el trio del gran Michel Portal. I estic parlant de Daniel Humair i el seu “Humair Surrounded 1964”, tot un seguit de temes enregistrats en viu a Europa amb llegendes del Jazz com Eric Dolphy, Tete Montoliu, Gerry Mulligan, etc..
Avui tindrem un programa força canyero, car tots els projectes són força potents, o sigui que avui rés de rés de dormir-se.

Recordar-vos però que aquest divendres a les 21h30m i a l’auditori del Molí dels Frares tenim el concert de Jazz de març, amb en Joan Sanmartí Quartet, amb ell mateix a la guitarra; Roger Santacana, vibràfon/teclat; Marc Cuevas, contrabaix i Joan Vidal, bateria. Recordeu, aquest divendres és al Molí dels Frares. Allà que ens hi trobarem en un concert gratuït patrocinat per l’Ajuntament i organitzat des del jazz Club La Vicentina.

Doncs som-hi però abans..... 
Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada Josep Ramon i gràcies pel teu suport.

Comencem amb el magnífic projecte de l’amic Albert Marquès Trio...


“LIVE IN THE SOUTH BRONX”
Albert Marquès Trio

Editat per Zoho      ZM201616
Enregistrat en directe per Milton Ruiz, l’11 de juliol de 2015 al Pregones Theater, Bronx, NYC.
Produït per Zack O’Farril

Albert Marquès, piano
Walter Stinson, contrabaix
Zack O’Farrill, bateria

Aquest és un projecte a cavall entre l’energia i la delicadesa, i és per això que començo el programa amb aquest projecte.

Nascut el 1986, Albert Marquès es va graduar al 1986 al Conservatori Superior del Liceu. Als 22 anys enregistra el seu primer disc liderant un quartet amb Jordi Bonell a la guitarra amb qui des de llavors han sigut inseparables. Marquès ha actuat amb musics de l'escena catalana com Perico Sambeat o Marc Miralta. Just després del Conservatori s'instal·la a Paris, capital europea del jazz, i toca amb grans musics de l'escena francesa com Pierre Perchaud o Rémi Vignolo. Durant el seu tercer i darrer any a Paris forma part del quartet del llegendari Leon Parker (bateria de Ahmad Jamal o Mullgrew Miller entre d'altres). Des del 2011 viu a Nova York on ha estat tocant entre d'altres projectes amb una big band de latin jazz dirigida per Arturo O'Farrill (premiat amb un Grammy el 2008). Marquès ha actuat al Birdland, Fat Cat, Duc des Lombards, Jamboree, i una llarga llista de clubs i festivals als dos costats de l'Atlàntic incloent el llegendari Festival de Jazz de Montreal. Ha enregistrat tres discs al seu nom i ha treballat amb nombrosos projectes com a sideman a l'Estat espanyol, França i els Estats Units.

Doncs comencem amb el seu projecte i ho farem amb un tema que segur tots coneixeu, l’anomenat...

6.- Ain’t no sunshise (Bill Withers)             6m43s

Ja vegeu que hem començat dolçament amb un tema que no ve precisament del món de Jazz, i que ells l’han sabut adaptar la mar de bé en un directe al South Bronx que devia ser impressionant. Una delícia de tema i magníficament interpretat a aquest tempo tan remarcat per la pulsió magnífica del contrabaixista. I de quina manera ens ha deixat  de bé aquest tema, amb un Albert magnífic al piano, aportant colors diferents dels habituals d’aquest tema i amb una base rítmica magnífica, en un solo impressionant ple de calidesa i sempre amb la melodia present.

"Ain’t No Sunshine" és una cançó de Bill Withers del seu disc de 1971 “As I Am”, produït per Booker T. Jones, aquell de Booker T and the MGs. En aquest disc va comptar amb músics com Donald "Duck" Dunn en el baix, Al Jackson Jr. a la bateria i Stephen Stills a la guitarra. Els arranjaments de cordes van ser fetes per Booker T. Jones, i el va enregistrar a Memphis l'enginyer Terry Manning. Un tema en la menor.


L’Albert te com acompanyants habituals als dos germans O’Farrill i que van venir a la Nova Jazz Cava i allà el vam poder veure amb el germà del baterista, el trompetista Adam O’Farrill amb el qual i en formació de quartet van tocar un dia abans al Festival de Jazz de Granollers el 16 de novembre de 2012.

Bé, seguim amb un altre dels temes d’aquest directe a voltes íntim i a voltes desmarcant-se vers camins més latins...fem-ho amb el següent tema, del Zack O’Farrill l’anomenat...

8.- Foggy Conscience         (Z. O’Farrill)               6m33s

Doncs amb aquest tema ens han sorprès d’allò més per la concepció i diversitat estilística i de ritmes diversos encabits. Una incursió en la música contemporània, ben bé allunyada de idees llatines, on el compositor ens ha volgut dir que no, que no només se’l pot encabir en aquest estil. Un magnífic tema amb espais per cadascun dels músics iniciant-lo l’Albert a piano solo tot i que ben aviat s’hi afegeixen contrabaix i bateria en una seqüència de riffs que han donat pas a moments de swing tot i canviant els ritmes esdevinguen súper ràpids gràcies al walking del contrabaix i ajuts del baterista. Moments al final per a gaudi de baterista i contrabaix amb marcats acords del pianista, moments impressionants que ens han situat al final acabant-lo de cop i seguit dels aplaudiments del públic que de ben segur va gaudir d’allò més.

Acabarem aquest projecte amb el tema més llarg d’aquest directe, en el tema de l’Albert Marquès anomenat ...

4.- Jazz is Working class    (Albert Marquès)      14m26s

Doncs quina meravella de tema per acabar aquest projecte, un disc amb cinc temes més, alguns d’ells delicats a la vegada que magnífiques composicions com l’Iris de Wayne Shorter i d’altres preciositats. En un directe ja sabem que els temes es munten d’una altra manera, com per exemple en aquest on hem pogut gaudir escoltant el magnífic i llarg solo del contrabaixista Walter Stinson, només suaument acompanyat pel Zack amb mostres rítmiques cantades com heu pogut escoltar, cosa la qual m’ha sorprès per no haver-la escoltat mai en cap dels directes que he escoltat. Al final, ja ell solet desenvolupant un magnífic solo on els crits de la selva també semblen tenir algun protagonisme. Impressionant el solo d’aquest jove baterista, fill de l’Arturo O’Farrill mereixedor i premiat amb diversos Grammys i net del mític Chico O’Farrill. Al final, un punt de contemporaneïtat a càrrec del piano de l’Albert tot i acabant un tema impressionant on totes les músiques hi ha estat possibles.

Bé, deixem aquest projecte de l’Albert tot i que no voldríem però nosaltres hem de seguir amb més projectes, però...

Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Seguim ara amb el projecte dels  amics que autoanomenen TRO el seu projecte, i ben bé que ho són..


“TRO”

Editat per Aladid Records
Enregistrat per Oriol Bacardit el desembre 2016 a la Nova Jazz Cava de Terrassa
Mesclat per Quim Puigtió el gener 2017
Masteritzat per Quim Puigtió el gener 2017

Pere Miró, saxo baríton
Xavi Castillo, contrabaix
Joan Casares,bateria

Doncs tenim a l’abast un magnífic projecte d’un trio de joves músics, algun més que algun altre, amb la mínima formació encetada pel gran Gerry Mulligan deixant de banda per primera vegada el piano, o sigui que només amb saxo, contrabaix i bateria. Sonny Rollins va desenvolupar aquesta idea a la màxima expressió, ell però amb el saxo tenor. Aquest és en projecte que com he dit vaig veure al Jamboree el dia de la seva presentació, que em va agradar força i del qual vaig deixar quatre ratlles al blog del JCLV. Un projecte amb quatre temes de Xavi Castillo, un d’en Pere Miró i Joan Casares i la resta estàndards de Jazz.

Aquest és un projecte molt potent, i tot i haver-hi una balada, “Willow weep for me” us proposo escoltar l’essència del projecte a tot TRO. La veritat és que se’m fa difícil decidir-me per quin tema deixar de posar car tots tenen allò màgic que fa que els estiguis escoltant sense parar, fins cansar-te, cosa que no sol passar mai. Bé doncs la decisió està presa i serà el tema de Pere a ritme de callipso en homenatge al seu i nostre estimat Sonny Rollins, en el tema..

2. Su               (Pere Miró)                8m05s

Un tema parit pel Pere però amb gran intervenció solista del Joan a la bateria. El mateix compositor s’esplaia després en un magnífic solo mentre el ritme del callipso tan ben marcat per contrabaix i bateria el fa caminar per sobre les aigües a bon peu. Una composició alegre com n’és aquest ritme tan vital i que Rollins tan estimava amb el seu tan conegut St. Thomas.

La biografia d’en Pere Miró extreta del seu web ens relaciona els seus projectes amb l’època, i va començar a Martorell, car aquest és un músic d’aquesta propera localitat on va començar a estudiar música i saxos a l’escola municipal. 1988 – Inicis; 1996 - Enric de Castro; 2004 - Banda Municipal de Martorell; 2005 – Noésaixò; 2005 - Alfons Carrascosa; 2006 – Baratos; 2007 - L'Hort de la fireta; 2008 - Pablo Àrias; 2009 - Aula Municipal de Música de Sant Esteve Sesrrovires; 2009 - The Big Jamboree; 2009 - The Night Shouters; 2009 - Gorka Garay; 2011 / 2014 – ESMUC; 2012 - Enma Fernández; 2012 - Jordi Sabat 4tet; 2013 - Zebrass Marching Band; 2014 - The Gramophone All Stars Big Band; 2014 - Wax & Boogie; 2015 - The Bayou Band; 2015 - Big Cat de Música Llatina i finalment el 2015 – Tro.

Us recordo que fa quatre setmanes també vam posar la música d’un trio com aquest amb el Eden Bareket Trio, música també magnífica i que vam gaudir d’allò més.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Seguim ara amb un tema del Joan Casares anomenat

3. 7’8 a l’escala de Richter             (Joan Casares)        5m29s

Un tema iniciat per les destres baquetes del Joan i ben situat en el Hard Bop com quasi tot el projecte, tot i haver-hi ritmes diversos, pel que sé de les aficions dels seus membres, les que jo els hi suposo, els Jazz Messengers viuen en un reconet de cadascun d’ells, com tots els altres i que en són molts. Un magnífic tema amb títol significatiu de TRO, de Terratrèmol sense víctimes de cap tipus i només com a sacsejada rítmica que ens fan a tots nosaltres. Enter mig un magnífic solo del Xavi Castillo al contrabaix, abans però amb el del Pere després d’haver presentat el tema en la tota la seva estructura. I quin ritme més impressionant ha mantingut el compositor i gran baterista, Joan Casares. La saga dels Casares amb el Lluc i el pare i gran clarinetista i saxofonista Pau Casares a qui enguany reconeixeran des de Terrassa i el seu Festival de Jazz com el Jazzterrasman 2017, i que li atorgaran com a cloenda del Festival el proper diumenge 2 d’abril a les 19h a la Nova Jazz Cava.


I per parlar del Joan dir-vos ja de ben petit escoltava jazz a casa seva i cada dia de la mà del seu pare Pau, o sigui que la música li va anar entrant cada dia, i al final, igual que el seu germà, s’hi van abocar de ple. Al Joan  el vam tenir ja fa uns anys, en el tercer Festival de Jam Sessions que fem a Sant Vicenç dels Horts formant part del sextet del combo de l’Esmuc amb tota una colla de joves músics que ara estan campant a les seves anches com ell mateix. Ha acabat el seu Grau Superior de bateria de Jazz a l’Esmuc i ara mateix s’està per Amsterdam fent algun màster i deixant-se conèixer i tocant amb tothom de per allà. Amb el seu amic Oriol Vallès van muntar el grup Smack Dab amb el qual van editar el seu treball i que va sonar en aquest mateix programa ara ja uns mesos. Una formació on també hi havia Lluc Casares, Jöel Moreno i potser també el Xavi Castillo o Pau Lligades al contrabaix. Entre els projectes on hem pogut veure al Joan va ser en el del final de carrera projecte final de l’Esmuc de la gran saxofonista Irene Reig anomenat “Bop Collective”, projecte que vam poder portar al JCLV en un concert-Jam patrocinat per l’ajuntament de SVdH.

recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Seguim amb un tema ara d’en Xavi Castillo tan TRO com els altres dosi aquest és l’anomenat..

5. Klaatu Barada Nikto        (Xavi Castillo)           4m25s

Doncs ja vegeu que tan un com l’altre, cadascun dels tres amics presenten temes força potents. En aquest i després de la seva introducció i exposició del tema, en Xavi inicia el seu magnífic solo, ell, un dels més sol·licitats contrabaixistes de les noves fornades, un altre músic que circulava pels passadissos de l’Esmuc.  

Xavi Castillo, nascut a Terrassa, s’inicià en el baix elèctric als 16 anys estudiant jazz i tocant en grups de rock. Als 18 agafa el contrabaix, estudiant contrabaix clàssic al conservatori de Terrassa i seguint amb els de jazz. A aquesta edat les seves formacions se centren en agrupacions de jazz. Al cap d’uns anys comença a col·laborar amb diferents formacions de diversos estils, des de grups de pop a orquestres de cambra per acompanyament de cor o orquestres simfòniques com la Jove Orquestra de Girona o la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. Actualment ja deu haver acabar “interpretació de contrabaix jazz” a l’ESMUC i les formacions amb les que més treballa són: Xavi Castillo 4et, Mingled Trio, Tro, Strings Affair, i diferents agrupacions de jazz i música clàssica com Smack Dab i aquest darrer TRO.

Per parlar del projecte TRO li vaig demanar al Pere a veure què em podia dir i això és el que em va dir...

“Anècdotes sempre n'hi ha però suposo que la gràcia és la formació del grup quan el Xavi, pels passadissos de l'Esmuc m'anava dient que havíem de muntar una banda amb baríton. Que el so de Mingus amb baríton li agradava molt. Jo, com que sempre he estat liat amb mil històries, ho volia fer però mai trobava temps. Al final, vam caure que potser el Joan s’hi podria apuntar i ho vam tirar endavant. La combinació va ser explosiva perquè els tres som molt enèrgics en la manera de tocar i d'entendre la música. Per escollir el nom teníem clar que volíem que fos el nom d'una banda perquè el projecte no era original de cap dels tres sinó dels tres alhora. Llavors vam pensar en un nom que fos enèrgic, que fos català, tingués significat potent i es pogués dir en altres llengües sense problema. TRO ens va encantar.”

Acabem el projecte d’aquests energètics músics amb un tema ara del gran Joe Henderson anomenat....

8. The Kicker            (Joe Henderson)                  4m39s

“The Kicker” va ser el primer disc de jazz del saxofonista Joe Henderson editat pel segell Milestone. Va ser enregistrat el 10 d'agost 1967 i acabat en una posterior sessió el 27 de setembre i compta amb les actuacions de Henderson amb Mike Lawrence, Grachan Moncur III, Kenny Barron, Ron Carter i Louis Hayes. La crítica que en va fer Scott Yanow per Allmusic afirmava que "el primer enregistrament de Joe Henderson per Milestone va ser en gran mesura una continuació de la música acústica aventurera que havia gravat prèviament per Blue Note". Aquest és un tema vibrant que per acabar el projecte m’ha semblat adequat. Dir-vos que aquesta és una formació reduïda però amb una energia impressionant. Que Pere Miró s’ha anat desenvolupant mica  a mica i ara mateix és un dels referents en això del saxo baríton. Em va sorprendre molt el dia del Jamboree i igualment em passa, m’ha passat avui mateix i cada vegada que l’escolto, car el seu so és magnífic, igualment de magnífica és la seva tècnica en el baríton (ell, que toca tots els saxos) i impressionants les seves improvisacions. Igualment, pel Joan comentar que és un dels millors alumnes que han tingut mestres com Aldo Caviglia, Jo Krause i David Xirgu, i que el swing l’ha impregnat d’una manera total. Podria dir que el Joan és tot Swing. La mestria que ha anat desenvolupant la hem pogut constatar els qui fa anys que el seguim i l’hem vist créixer com a músic i persona. En Xavi Castillo tot i estudiar clàssica en els seus inicis, està desenvolupant una magnífica carrera com a músic i en aquest projecte també com a compositor, car quatre dels 9 temes són de la seva autoria. Els seus solos estan farcits de tècnica i domini de l’instrument a la vegada que d’imaginació i llenguatge jazzístic i és per això que el podem veure en multitud de projectes.

Seguim tot i que ens hi quedaríem, i ara ho fem amb el projecte del mestre valencià Ramon Cardo


“RAMON CARDO featuring & NYORA BOPPERS”
Ramon Cardo Quintet

Editat per Sedajazz         
Enregistrat per Jorge Pérez (ajudat per Jorge Salvá) el 16 i 17 d’abril de 2016 a Alboraia Art Studio, València.
Mesclat i masteritzat per Jorge Pérez a Morgana Estudios.
Produït per Sedajazz

Ramon Cardo, saxos i composicions
Pepe Zaragoza, trompeta
Alberto Palau, piano
Jaume Guerra, contrabaix
Roger Gutiérrez, bateria

Sedajazz a més a més de ser un taller de músics, lloc d'aprenentatge continu, també és el lloc de trobada d'un gran col·lectiu que, amb una història de més de 10 anys, ha projectat tot el seu potencial musical a través de l'organització de seminaris, festivals internacionals de Jazz i, per descomptat, de la producció discogràfica.

Ramon Cardo neix a Godella (València) el 1962, on inicia la seua carrera musical als 9 anys. Estudia al Conservatori Superior de Música de València la carrera superior de Saxofon. Completa la seva formació jazzística al Taller de Músics de Barcelona i en diversos Seminaris de Jazz Internacionals. Actualment la seva activitat com a saxofonista i director gira al voltant de les seues formacions habituals: el seu quintet “Ramon Cardo & Nyora Bopers”, la Ramon Cardo Big Band, la direcció de la Clasijazz Big Band, UJI Big Band, a més de dirigir la Big Band del CSMV. La seua activitat docent actual comprèn les classes de Saxo, Auditiu, Big Band i Combo en el Conservatori Superior de Música de Valéncia i la direcció pedagògica del departament de Jazz de la “Universitat Jaume I” de Castelló. També és director titular de les Big Bands Clasijazz d’Almeria i Cotijazz de Murcia.

Comencem amb el primer tema on ja podreu començar a gaudir....som-hi doncs amb.....

7.- Ra Monk              (R. Cardo)                 7m28s

Doncs amb l’entrada del tema ja hem pogut reconèixer a qui va dedicat, car la melodia és característica de Monk i potser més la petita dissonància entre metalls feta amb tota la intenció. Després del tem, el swing amb el solo del trompetista Zaragoza, molt ben interpretat en un estil situat en l’ona de Lee Morgan per sonoritat i tempo. El líder ens enlluerna amb el seu impressionant, i molt ben tocat, en franc retard del bit, així com una mica arrastrat alhora amb una gran tècnica i bon gust i fraseig. El pianista Albert Palau ens fa un magnífic solo, delicat i pulcre, amb un swing en la interpretació i control tècnic impressionant. Aquest músic que ja estar apadrinat per Perico Sambeat perquè li donessin una beca al Berklee College of Music allà per l’any 2003, sortint-ne amb un Summa Cum Laude. Abans però havia passat per l’Aula de Música Moderna de Barcelona. Amb el Perico Sambeat s’hi va estar força temps i també amb el Jesús Santandreu Quartet però és que també ha tocat amb Pat Metheny, Ben Monder i un llarg etc.

Des de la web de l’editorial Sedajazz ens diuen que...
El gran mestre Ramón Cardo acompanyat de joves talents de l'escena valenciana, i catalana, ens regalen un gran disc d'estètica hard bop, amb composicions de Ramon Cardo, Pep Saragossa i Alberto Palau. “Ramón Cardo & The Nyora Boppers" és el nou projecte del saxofonista Ramón Cardo. Consagrat a l'escena nacional des dels anys 80, Cardo és sens dubte un dels valors més talentosos de la península.



I ens continuen dient....”Per completar la formació, el veterà saxofonista s'envolta de noves generacions de músics de jazz: Pepe Zaragoza, Albert Palau, Jaume Guerra i Roger Gutiérrez completen el quintet. L'estètica musical del quintet es basa en el gènere Hard-Bop. El Hard-Bop és un corrent del Jazz que neix als anys seixanta i que marca els fonaments del Jazz modern. L'estètica del hard bop modern està viva avui dia en la majoria de músics actuals de referència, tant és així, que és un dels afluents del jazz més utilitzats a Nova York en l'actualitat. Músics com Tom Harrell, Ralph Bowen o Victor Lewis segueixen les petjades iniciades en els seixanta amb una percepció més moderna en l'àmbit compositiu. El quintet "Ramon Cardo & The Nyora Boppers" dóna la seva visió sobre aquesta estètica amb composicions de Cardo, Palau i Saragossa que no deixen indiferents. I us deixo l’enllaç al web d’aquesta editorial per així poder-lo adquirir.


Seguim amb un altre gran tema farcit de swing anomenat...

1.- A fer la mà           (R. Cardo)                 6m31s

Doncs amb un altre tema de talla ens hem tornat a imbuir del Jazz, del Hard Bop d’aquesta formació, i ara ho hem fet amb una composició on la melodia inicial està força ben trenada i trobo el motiu principal magnífic. Després els solos i el primer el del líder de la formació, on, amb un so lleugerament metàl·lic m’ha semblat reconèixer alguna de les seves referències en això de les canyes, com ara Sonny Rollins, Joe Henderson i alguns més. Quan un músic de jazz estudia un instrument s’escolta tothom qui el toca, i de tots n’agafa alguna cosa que després es farà seva com és el cas del magnífic Cardo. De nou intervé el pianista Palau tot i mostrant-nos el seu saber que és molt. Després d’ell, el tema amb els dos vents alhora i amb un clímax impressionant. Quins directes més potents ha de tenir aquesta banda. Sense oblidar l’aportació del baterista català Roger Gutiérrez ell amic nostre, nascut a Tàrrega i format al Conservatori Superior del Liceu el qual ha format part de diversos projectes, col·laborat amb la Big Band del Liceu. En aquesta “institució centenària” com diu l’amic Sergi Vergès, va rebre classes primer a l’Aula, amb Quim Solé, Aldo Cavíglia i després en el Superior amb gent com Jon Robles, Ramon Prats, David Xirgu, David Mengual, Sergi Vergès, Albert Bover etc. Ha format part de combos amb gent com Perico Sambeat, Llibert Fortuny, Víctor Correa, David Pastor  i un altre llarg etc. El voldria reconèixer com la persona que em va fer arribar aquest projecte per la qual cosa li agraeixo infinitament. Gràcies Roger.

Ramon Cardo a tocat i enregistrat discos amb músics i formacions de la talla de Tete Montoliu, Jack Walratz, Dave Liebman, Greg Hopkins, Lluís Vidal, Mark Nightingale, Kirk MacDonald, Chano Domínguez, Lou Bennett, Idris Muhammad, Perico Sambeat, Jesus Santandreu, Jorge Pardo, Jordi Vilà, Joan  Soler, Ximo Tébar, Sedajazz Big Band, Llibert Fortuny, Zé Eduardo, Claudio Roditti, Alex Blake, Orrin Evans, Boris Koslov, Edmundo Carneiro, Donald Edwards, Orquesta de Cámara Teatre Lliure, Orquesta Sinfónica de Granada, Orquesta Nacional, Banda Municipal de Bilbao. Com a compositor, destaquen les seues composicions i arranjaments per a Big Band en els discs “Per l’altra banda” i “UJI 5 anys” així com en l’àmbit de la música de cambra les composicions fetes per al prestigiós quintet de metalls Spanish Brass Luur en els discs “Brassiana” i “Metalls d’Estil” amb la participació del famós cantaor Pep Gimeno “El Botifarra”.

Acabem aquest magnífic projecte farcit de bon gust, de swing de hard bop amb composicions pròpies que no estàndards i tan ben parides, i ho farem amb el tema anomenat....

3.- Back to the past              (P.Zaragoza)             7m37s

I de quina manera més delicada ha començat el tema amb contrabaix fent un riff repetitiu i la trompeta fent la melodia que ben aviat han desenvolupat la resta de companys, ara la trompeta amb sordina alhora que el tenor del líder. El solo del pianista, quasi despullat de tot adornament i amb només contrabaix i bateria, aquest fent i desfent i quasi fent el seu solo mentre acompanya el piano, llueix, el solo del pianista, com ha fet en cadascuna de les seves interpretacions. El líder desenvolupa de nou un magnífic solo farcit de melodia i arpegis on la tècnica desenvolupada és mastodòntica a la vegada que el tempo, brutal, en un tema igualment brutal. El metall més daurat torna a brillar amb la veu del compositor del tema i el seu impressionant solo. Tots junts decideixen arribar al final del tema i tancar-lo, i sí, de la mateixa manera que l’han començat, amb contrabaix i trompeta. Magnífica composició per acabar aquest igualment magnífic projecte arribat des de València de la mà de Ramon Cardo & Nyora Boppers. No vull oblidar-me de l’altre músic instigador de ritmes i també melodies, el que manega la “berra” aquesta però de quatre cordes, el jove Jaume Guerra el qual estudià amb un gran mestre del contrabaix César Giner. Posteriorment i amb el baix elèctric forma part de diversos grups i finalment s’uneix a Obrint Pas. Al contrabaix hi arriba estudiant-lo primer al “Conservatori Professional de Catarroja” i després al “Conservatori Superior de Música de València,  Joaquim Rodrigo”. Ha tocat amb Orxata Sound System i amb ZOO i els anteriors Obrint Pas tocant en festivals de Cuba, Japó, Venezuela etc...
I Pepe Zaragoza, alumne en el Conservatori Superior de València del mateix Cardo però també del nostre amic Voro García, Toni Belenguer o Albert Sanz. També ha estudiat un any al "Kug Jazz Institute" a Graz (Àustria) amb el destacat trompetista nord-americà Jim Rotondi. L'any 2015 rep el primer premi en el "III Certamen Internacional de “Jóvenes Músicos de Jazz Ciudad de Talavera" (Talavera de la Reina, Toledo) amb la seua banda 'Pepe Zaragoza Quartet’, tocant composicions pròpies.

I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

Doncs si abans hem parlat de la celebració avui mateix del concert de l’Albert Marquès al Jamboree, i per això promocionar-lo tot i ser el mateix dia, sí que demà i a la Nova Jazz Cava podreu veure a un dels millors bateristes europeus des de fa molts anys, i aquest no és ni més ni menys que Daniel Humair. Una sèrie de coincidències han fet que l’amic David Carreras em deixés aquest disc tot i comentant les vicissituds d’aquest concert que liderarà el gran Michel Portal amb el baterista i un altre gran del contrabaix, Bruno Chevillon.

Som-hi doncs amb un disc reeditat a partir d’un doble LP de les col·laboracions que va fer aquest gran baterista amb els molts i molt bons músics de l’escena mundial entre els quals el nostre Tete Montoliu, del qual ahir en celebràvem el que hauria estat el seu 83è aniversari.


“SURROUNDED 1964 – 1987”
Daniel Humair & friends

Editat per Blue Fame        40322

Aquest és un treball recopilatori i és per això que hi intervenen molts músics, o sigui que comentaré la presència dels músics quan parlem dels temes que ara mateix us posaré. Dir-vos que per manca de temps no us podré posar tos els temes que voldria, o sigui que en farem un tastet amb el Tete Montoliui l’Eric Dolphy

Però ja sabeu que si voleu escoltar projectes alternatius de músics de casa nostra, podeu entrar al web de Underpool https://www.underpool.org/ , editorial dirigida per Sergi Felipe i Pep Mula els quals van endegar aquest projecte poc després que nosaltres al JCLV. I amb les seves paraules...
“UnderPool és un segell discogràfic independent centrat en jazz i músiques improvisades. Amb seu a Barcelona, es crea al 2013 arrel de l'estudi de gravació del mateix nom. La idea d'UnderPool és donar distribució la música d'artistes així com ajudar als músics a produir els seus propis discos de forma independent. El segell també aposta per les produccions pròpies creant una sèrie d’àlbums per volums, on es convida a músics a una sessió d'estudi on es graven els temes escrits per a l'ocasió.”

I nosaltres comencem amb el primer tema  del nostre estimat Tete Montoliu del qual ahir vam celebrar el que seria el seu 84è aniversari i també dir-vos que finalment, i gràcies a la insistència de la seva vídua, Montse García-Albea la qual va cedir tot un patrimoni de l’insigne pianista inclòs el seu piano Yamaha fa més de 10 anys quedant-se arraconat tot això en algun lloc de la Fundació Once. Finalment, i a base d’insistir, ahir es va inaugurar un espai permanent a la seu central de Barcelona anomenat “El racó d’en Tete Montoliu” al vestíbul de l’Auditori de l’edifici ONCE de Catalunya. Allà ens hi trobarem més d’una vegada recordant-lo a ell tot i escoltant la seva música, m’imagino, i veient les seves “coses”.

Escoltem ara a Tete Montoliu amb un tema de Benny Golson el magnífic...

7.- Stablemates        (B. Golson)                5m36s

Un dels grans temes de Golson i del qual en Miles Davis va fer-ne el primer enregistrament i també sembla que li va preguntar que “Què t’has pres per  parir aquest tema, my friend?”. Un tema que es va enregistrar el 25 de febrer de 1977 a la Salle 104 de la O.R.T.F. Golson el va enregistrat el 1958 després de la mort de Clifford Brown amb el seu homenatge, “I remember Clifford” amb tots els Philadelphians, tals eren Lee Morgan, Ray Brant, Percy Heath i Philly Joe Jones. Tete en va fer una superba versió perquè era un geni i perquè el van acompanyar Gilbert Rovere, contrabaix  i el nostre heroi Daniel Humair a la bateria. Tete estava en el seu màxim esplendor, reconegut per tot arreu menys a casa seva, i ben bé que ho poden constatar per la manera com interpreta aquest tema, i el seu estratosfèric solo que executa. La seva nítida pulsió estava a l’abast de ben pocs aleshores, i la seva exquisidesa encara està ara a l’abast de pocs.


Bé, doncs després d’haver homenatjat al Tete com es mereix, nosaltres acabarem el projecte de Daniel Humair i programa d’avui, ple de Hard Bop i Swing des dels inicis fins el final i quasi de manera ininterrompuda amb el tema de Eric Dolphy i també amb ell al saxo alto, l’anomenat...

1.- LES          (E. Dolphy)                4m06s

Doncs si sona Dolphy les coses van així, sons que poden sonar estridents pels neòfits i que per a nosaltres ens sonen a glòria. Un tema enregistrat el 28 de maig de 1964 a la R. T. F. I m’atreviria a dir que després va anar a Berlin on va morir per una pujada de sucre, era diabètic, i després de menjar-se massa mel, crec que vaig llegir. Sí, efectivament, va morir el 29 de juny de 1964. O sigui que sense saber-ho, els seus acompanyants Kenny Drew, piano; Guy Pedersen, contrabaix i el nostre heroi Daniel Humair devien ser dels últims amb els quals Dolphy va tocar. Un record molt gran per a ell i pel Tete, que abans no ho he dit. Doncs com a darrer comentari dir-vos que en totes les visites que va fer Dolphy a Europa on sempre va tocar amb els músics locals, les mostres d’admiració dels músics europeus que compartiren assajos i escenaris amb ell varen ser unànimes, car Eric Dolphy era un músic súper preparat teòricament i a l’hora de tocar un instrument ningú li podia fer ombra. A la vegada era una persona seria i responsable, un professional de cap a peus, vaja. Bé, finalment dir-vos que aquest tema LES el va incloure en el seu magnífic “Outward Bound”, disc que tinc moltes ganes de recuperar pel programa, enregistrat l’1 d’abril de 1960 i on va comptar amb gent com Freddie Hubbard entre d’altres.

Doncs nosaltres ja hem acabat i crec que de la millor manera, recuperant un disc i gravacions antigues on va participar aquest monstre de la bateria anomenat Daniel Humair i de passada gaudir amb Tete Montoliu i Eric Dolphy. Abans però havíem començat amb el projecte de l’Albert Marquès Trio, per seguir amb el TRO dels amics Miró, Castillo i Casares i continuant amb el hard bop de la formació Ramon Cardo & Nyora Boppers per acabar com ho hem fet. Flipant.

Recordar-vos però que aquest divendres a les 21h30m i a l’auditori del Molí dels Frares tenim el concert de Jazz de març, amb en Joan Sanmartí Quartet, amb ell mateix a la guitarra; Roger Santacana, vibràfon/teclat; Marc Cuevas, contrabaix i Joan Vidal, bateria. Recordeu, aquest divendres és al Molí dels Frares. Allà que ens hi trobarem en un concert gratuït patrocinat per l’Ajuntament i organitzat des del jazz Club La Vicentina.

Ara si, això és tot, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa, jo Miquel Tuset i Mallol qui us ha presentat, xerrat i escollit les músiques us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |