Programa 280: Viktorija Pilatovic, Radament, Guido di Blasi i Ximo Tébar, dimecres 5 d'abril de 2017
Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio
Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el
Jazz, com deia el nostre amic Cifu.
A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui
que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i
Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb
les novetats dels nostres músics.
Doncs hi tornem amb un programa amb novetats i aquesta vegada amb
projectes enviats a casa via internet, car així som de moderns nosaltres, com
tots vosaltres. De fet tindreu la primícia d’escoltar un disc que encara no ha
sortit físicament, el de la cantant Viktorija
Pilatovic, que sortirà aquest maig. Un seu segon treball anomenat “Stories”
és el que podreu escoltar per començar el programa. Després tenim un altre
projecte que encara no ha vist la llum, el del pianista Juanjo Fernández anomenat “Radament”, del qual li vam posar un seu
anterior projecte a quintet. Seguirem amb un altre disc que ben aviat sortirà
per Fresh Sound World Jazz i aquest
és el del guitarrista argentí Guido di
Blasi el qual ha fet un treball de recerca de la música del seu país
embolcallada pel Jazz i derivats, disc que es du “New Tango Projecte”. Acabarem
el programa amb una recopilació de temes encabits en el Smooth Jazz del gran guitarrista valencià Ximo Tébar, disc que em va donar en mà quan va venir al Jamboree amb la OJO Taller de Músics i David Pastor.
Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra
entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des
d’aquí una forta abraçada.
Doncs comencem ja amb el projecte d’aquesta cantant lituana que va
estudiar piano i va desenvolupar una inicial carrera amb aquest instrument per
després dedicar-se a cantar i a més a més estudiant Jazz i ja veureu què bé ho
fa...
“STORIES”
Viktorija Pilatovic
Editat per SEDAJAZZ i Inner
Circle Music
Enregistrat per Vicente Sabater
als Millenia Studios, València.
Mesclat per Ian Kagey i
masteritzat per Pablo Schuller
Produït per Viktorija Pilatovic
Viktorija Pilatovic, veu,
composicions i arranjaments
Alberto Palau, piano
Ales Cesarini, contrabaix
Mariano Steimberg, bateria
I la col·laboració de:
Perico Sambeat, saxo alto #4 i
6
Israel Sandoval, guitarra, #3 i
8
Us haig de dir que la mateixa Viktorija
em va fer saber que estava a punt de sortir el seu disc i que si el voldria
promocionar al programa quan sortís. Li vaig dir que si me l’enviava via
internet me’l podria escoltar i
posar-li-ho abans. Ja vegeu que així ha estat. Esteu a punt d’escoltar en
primícia en un programa de Ràdio un disc que encara no ha sortit al mercat,
físicament. I avui això ens tornarà a passar més endavant. Bé, doncs després
d’escoltar-lo i agradar-me força, vaig buscar-li uns bons acompanyants per fer
d’aquest un programa rodó. Comencem doncs amb la música d’aquesta dona, cantant
i pianista, professora al Breklee
College de València com també ho és l’amic Mariano Steimberg. Escoltem el tema on hi col·labora l’Israel Sandoval a la guitarra,
anomenat...
8.- Every Home (V.
P.) 5m58s
Doncs ja vegeu de quina manera ens hem situat en la seva música,
elaborada sí, però amb molt de gust i magnífica entonació. Una veu molt maca la
de Viktorija i que ben aviat la
farem nostra oblidant que és la primera vegada que la escoltem. Un tema
magnífic per començar, amb uns bons arranjaments i so de la guitarra de Sandoval. Tema gens fàcil de cantar i
que ella broda amb facilitat també amb el “scat” que fa a duet amb el
guitarrista, tot això encabit en la pròpia melodia, elaborada com hem dit. El
magnífic solo del guitarrista ens situa en una mena de riff per a lluïment de Mariano encarant el final amb la
mateixa delicadesa.
Viktorija va néixer el 12 de març el 1989 a Klaipeda, Lituània. Als 6 anys va
començar a tocar el piano clàssic, guanyant molts concursos Carl Czerny de piano. Al llarg de la
seva infància, va participar en molts conjunts musicals de nens a tot el país.
El 2007, va començar els seus estudis de Llicenciatura en Jazz Vocal en
l'Acadèmia Lituana de Música i Teatre. Des de llavors, ha participat en
diversos concursos de jazz, com el Concurs Internacional de Cant Jazz a 2008,
2009 i 2010, guanyant el 1r premi 'Jazz Fountain 2008'. El 2009, Viktorija va
ser convidada a participar en el "Klaipeda’s Sea Festival", apareixent
a “The Tall Ships’ Races” on ella va cantar amb la Big Band Nacional rebent la
cobertura en viu de la televisió i la ràdio nacional de Lituània.
Seguim amb un altre tema preciós, ara amb una mica més de tempo, en el
primer tall del disc, l’anomenat....
1.- Rising Sun (V.
P.) 4m01s
Un tema que parla de l’encanteri de la sortida del sol. El tempo marcat
suaument per contrabaix i bateria sempre modulat per la melodia del tema i
cantada per ella. Alberto Palau a
qui també vam escoltar la setmana passada encabit en el projecte de Ramon Cardo, ens torna a mostrar la
seva precisió i delicada pulsió en un curtet solo però executat magistralment.
El riff recurrent del contrabaix, melòdic
i rítmic em semblen el motiu principal del tema a partir del qual s’hagi
desenvolupat aquest.
El 2010, Viktorija es va
traslladar als Països Baixos per continuar els seus estudis de jazz al “Prins
Claus Conservatorium”. Aquí el seu estil va evolucionar des del jazz
tradicional fins al jazz contemporani, fusionant diversos estils i colors.
Viktorija va prendre lliçons de J. D.
Walter, Ralph Peterson, Alex Sipiagin, David Berkman, Don Braden, Jeff Cascaro,
Joris Teepe, Freddie Bryant, Gene Jackson i Robin Eubanks amb els quals
també ha col·laborat en diversos projectes.
I continuem amb una altra preciosa cançó d’aquesta magnífica músic, amb
l’anomenat...
2.- New 2 (V.
P.) 6m13s
I quina entrada més impressionant on el concepte rítmic trencat te tota
la força i també sembla la mare dels ous, entremig però la dolça veu de Viktorija Moments de “scat” a duet, doblant-se ella
mateixa, per després deixar pas al solo del jove pianista Palau en un altre tema on el veiem lluir-se a gran nivell i on
identifiquem clarament la seva autora. Al final, la melodia bellament
interpretada i cantada per aquesta magnífica cantant que ben aviat podrem veure
en un concert que farà a Rubí
acompanyant a l’Enrique Heredia i
potser també a Michelle Faber i Curro Gálvez. Ja us n’informaré de la
data.
El 2011, Viktorija va guanyar el 3r premi en el “Nederland Jazz
Vocalisten Concours” per el seu arranjament completament original del conegut
estàndard "My Favorite Things", que oferí una línia sòlida de baixos,
harmonies modals i compassos senars. L'espectacle va ser transmès a Ràdio 6 The
Netherlands. Ella ara té dues llicenciatures, una del Prins Claus
Conservatorium i una altra de l'Acadèmia
Lituana de Música i Teatre i un Màster en Música, Contemporary Performance
Studio al Berklee College of Music, Campus de València.
Bé, i nosaltres acabem aquest projecte tan particular i personal, per la
veu i per les composicions, i ho farem amb un dels temes on hi participa el
gran Perico Sambeat per altra banda
gran amic d’ella. El tema en qüestió és l’anomenat..
4.- Conviction (V.
P.) 5m30s
I de quina manera ha començat Perico
el tema, amb una força que tornarà en els solos però que ha deixat pas a la veu
magnífica de Viktorija. Els canvis
rítmics semblen ser la mare dels ous de les composicions de la cantant i
compositora. Aquí hem pogut escoltar el “Rhodes” de l’Albert Palau i comprovat de
quina manera i gust el toca, amb una sonoritat que ens situa als anys 70s i el
jazz-fussió amb Chick Corea, Keith
Jarret etc...Perico Sambeat ens
mostra el perquè és un dels altos més considerats del país. Melodia i tècnica
van de la mà en aquest músic de tan llarga trajectòria, a la vegada que la
creativitat i bon gust interpretatiu. El piano de Palau sona ja ben bé al final en un tema que sembla que quedi
penjat, com si la cadència d’acords quedés truncada.
Finalment dir-vos que a Viktorija
la vam veure en la celebració dels 25 anys de Contrabaix a l’Auditori de Viladecans amb la “Big Band de Perico Sambeat com a única veu solista
de la banda amb qui va enregistrar el disc “Voces”. Que té un Master en Música
a la Berklee College of Music de Boston, que ha impartit cursos al Berklee d’Equador, seminaris diversos amb SedaJazz i amb la Global
Music Network de Londres...i que
ha col·laborat amb artistes com Victor
Wooten etc, etc...
Doncs nosaltres deixem el projecte de Viktorija Pilatovic tot i recordant-vos que sortirà aquest mateix
mes en format físic i que si el voleu adquirir podreu fer-ho entrant al seu web
i seguim amb més música....
Abans però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/
hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial
de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues,
Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que
agrair-li al Josep Roig el seu
suport i des d’aquí una forta abraçada.
La proposta següent també me la va fer arribar per internet el seu autor
Juanjo Fernández pianista. D’aquest
músic del nord d’espanya ja li vam posar un projecte en formació de quintet
editat per Quadrant Produccions i
anomenat “FrozenFrame” en el programa 252 de la setena temporada. Aquesta
proposta és més nua i despullada amb només piano i bateria, formació aquesta
força estranya i que Juanjo ens ha
volgut mostrar, o sigui que som-hi.
“RADAMENT”
Juanjo Fernández & Giorgio Fausto Menossi
Autoeditat
Enregistrat el 5 de setembre de
2016 per Alberto Pérez als Sol de Sants Studios.
Mesclat per Giorgio Fausto
Menossi
Masteritzat per Giuliano Gius
Cobelli al Taakstudio
Produït per Radament
Juanjo Fernández, piano i
composicions
Giorgio Fausto Menossi, bateria
Doncs farem un canvi estilístic endinsant-nos en la música d’aquest
músic un tant iconoclasta i on ens presenta la seva concepció en un format ben
atípic, el de piano i bateria, amb unes composicions on la comunió de la música
clàssica amb la contemporània i el jazz és evident en alguns temes...som-hi
doncs amb el primer a ritme de 5x4 on us recomano comptar 123 12, 123 12, en el tema anomenat...
2.- Bebelle (J.
F.) 4m17s
Doncs ja vegeu i quina bellesa hi ha encabida en aquesta música, on la
mixtura entre el món clàssic i l’actual és evident. Recurrència de la mà
esquerra la qual ens situa en les harmonies del tema, car la mà dreta polsa
tecles cada dos compassos del ritme de 5x4. Moments per la pausa els hem tingut
ben al mig del tema on el Giorgio
l’ha omplert de sonoritats diverses. El final, delicat i pausat com en els seus
inicis.
RADAMENT és el seu projecte a duo, amb arranjaments
més tensos, instintius i descarnats. El seu primer disc barreja influències de
jazz, música clàssica i de rock en set composicions originals en equilibri
entre escriptura i improvisació.
Amb la foto de la portada de Juan
Jerez, el disc va ser gravat a Barcelona
al Sol de Sants Studios i masteritzat a Taak Studio. Està disponible a la pàgina
www.radament.bandcamp.com i en els concerts en format de postal amb codi de
descàrrega digital.
Escoltem ara el següent tema anomenat...
5.- Los pájaros gobiernan la ciudad vacía (J. F.) 5m36s
Dolçament han iniciat aquest tema ara a 4x4 la qual cosa és evident.
Això de saber identificar els ritmes per a mi és bàsic, i quasi és en el primer
que em fixo, i de quina manera em fa bellugar el cap o picar de mans. Penseu
que la melodia vola per sobra del ritme. La melodia te ritme. Com ja veiem, a
aquest compositor li agrada fer un break rítmic entremig dels temes a mode de
repòs per després reiniciar-lo en base als seus orígens rítmics. No endebades Juanjo ve del món clàssic i així ho
escoltem en algunes de les seves melodies, aquesta, l’anterior i les que
vindran.
Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar
al web de www.moonjunrecords.com i
veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui
m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest
programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.
I des de la web italiana sowhatmusica ens diuen en italià i agrair-li a Giorgio la seva traducció al castellà....
“El disc debut Radament format pel duo Juanjo Fernández i Giorgio Fausto
Menossi, és impredictible i ric en variacions, i es desenvolupa sense caigudes
de tensió i deixant espai només per a petites pauses. Aprofitant les seves
diferents experiències en diferents ambients musicals, els dos músics de
Barcelona van ser capaços de donar a llum un híbrid ric en referències, però al
mateix temps lliure de limitacions en el qual la creativitat pot fluir
lliurement...”
Seguim ara amb el tema amb nom de dona...
6.- Lucy (J.
F.) 5m16s
El motiu principal del tema se’ns presenta ja de manera immediata amb la
mà esquerra, mentre que la dreta segueix espaiada com en el primer tema. Sembla
ser aquesta la concepció del projecte, el minimalisme de les melodies pròpies
de la mà dreta. El tempo és viu una bona part del tema fins arribar a la
quietud ben al mig. Delicadesa i senzillesa en alguns indrets car no és així el
projecte de manera globalment vist. La persistència de la mà esquerra sí ens
sembla més el perquè de tot plegat.
I seguim amb el que ens diuen des de sowhatmusica...
“La direcció triada s'intueix amb claredat ja a partir del tema inicial
"Snooze", construït sobre l'alternança de melodies suaus i sobtades
acceleracions rítmiques dictades per l'entrada en escena de la bateria, que
determina una marxa irregular, però totalment fluïda. Això és el que
constitueix la tendència general del treball, que combina el gust per la
improvisació amb una forta propensió dinàmica i que només en correspondència
del seu moment central es permet un moment de descans definit per la breu
"Automata". El matrimoni alquímic entre la vena jazz del pianista
gallec i el gust experimental de la percussió de Menossi troba en canvi el seu
àpex quan el diàleg entre els dos es torna tancat, amb una producció d'energia
explosiva a la qual és gairebé impossible resistir-s’hi, com a "Danza
Mecánica" i "Rete Mirabile". Brilla la passió per la música i
les ganes de divertir-se tocant junts en aquest projecte i esperem que sigui
seguit per nous capítols en el futur”
I acabem amb un tema amb la música clàssica i la actual ben conjuminada
3.- Danza mecánica (J.
F.) 4m53s
I amb aquest altre tema on la barreja d’estils musicals es mostra de
manera fefaent i el tempo es veu modificat també passant de l’energètic al més
delicat i a l’inrevés. Tema potent a voltes, i que fa a honor al títol de la
“dansa mecànica”. Ja vegeu doncs quin projecte el d’aquest duo de músics que
s’estan per casa nostra, Barcelona
concretament, desenvolupant projectes diversos entre els quals aquest Radament.
I nosaltres deixem aquest projecte força personal i ja sabeu que si us agrada
el podeu buscar a https://radament.bandcamp.com/
I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al
web de www.freshsoundrecords.com
per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la
botiga Blue Sounds al carrer Benet
Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos,
llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns
pel matí a l’amic Enrique Heredia,
mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del
Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des
d’aquí una forta abraçada.
El projecte que us proposo va una passa en una altra direcció i ho fa de
la mà del magnífic guitarrista establert a casa nostra, en Guido di Blasi el qual ens presenta el projecte on barreja el
Tango, el Jazz i demés músiques..en un projecte que encara no ha vist la llum
física...
”NEW TANGO PROJECTE”
Guido di Blasi
Editat per Fresh Sound World
Jazz FSWJ 047
Enregistrat
Produït per Guido di Blasi
Productor executiu Jordi Pujol
Guido di Blasi, guitarra i
composicions
Darío Polonara, bandoneó
Xavi Castillo, contrabaix
Ramiro Rosa, bateria.
Totes les composicions són de Guido
di Blasi excepte “Pasajes de Guitarra” que és de Francisco Rivero.
Guido di Blasi, guitarrista argentí de Bariloche. Resumint la seva biografia, estudia guitarra clàssica al
Conservatori Superior de Música Manuel
de Falla (2002-2006). Realitza la carrera de "Músic arreglador de
Tango" a l'Acadèmia Nacional del Tango de Buenos Aires (2004-2007). Els
seus començaments amb el jazz sorgeixen a Buenos Aires, de la mà dels mestres Francisco Rivero i Pablo Bobrowicky. Anys després viatja a Nova York, on imparteix
classes amb Pat Martino, Oz Noy i Mike
Moreno. El 2012 es trasllada a Barcelona i ingressa a l'Esmuc, on estudia
amb mestres com Dani Pérez, Joan Monné,
Lluìs Vidal i David Xirgu. L'any 2005 forma el duo de guitarres anomenat ''
Tanguido '', al costat de Guido
Briscioli, amb qui ha gravat 4 discos, l'últim d'ells en col·laboració amb
el cantor Roberto ''Caracol'' Paviotti.
Ha participat de nombrosos festivals nacionals i internacionals i dins del
gènere del Tango ha actuat al costat dels seus principals exponents, entre els
quals es destaquen artistes de la talla de Néstor Marconi, Caracol, Hugo Rivas,
Duo Fuertes Varnerín. Integra la primera edició de la "Esmuc Jazz Project",
una formació orquestral amb la qual grava un disc, de la mà dels directors
Lluís Vidal, Joan Monné, Joan Sanmartí,
Francesc Capella i Joan Díaz. En el gènere del rock i el pop es destaca com
a guitarrista del cantant Halldor Mar, amb qui actua en els principals
escenaris de Catalunya i voltants.
Comencem el projecte de Guido
amb els dos primers temes enllaçats.....
1.- Preludio (G. di Blasi) 1m31s
2.- Milonga (G.
di Blasi) 3m00s
Doncs d’aquesta manera tan delicada hem començat el projecte de Guido di Blasi..amb la simbiosi dels
tangos i el Jazz amb espurnes de música clàssica a la guitarra espanyola. Una
primera mostra de com aniran les coses a partir d’ara i fixeu-vos com van
canviant des que hem començat.
I seguim parlant de Guido di
Blasi... Actualment presenta el seu nou projecte denominat "Guido Di
Blasi New Tango Project", en el qual es fusionen el Jazz i el Tango, a
través de composicions pròpies. És una proposta original i innovadora, que toca
les arrels de la música argentina i l'essència del jazz, tots dos gèneres que
avui dia són considerats com l'aportació més important a la cultura musical
universal, provinent dels dos extrems del continent. “Guido Di Blasi NTP (New
Tango Poject), és Tango i és Jazz, barrejat amb una mica de Rock. Com a
resultat d'aquesta fusió, el grup adquireix identitat pròpia, a través d'una
sonoritat moderna que al seu torn no s'allunya de l'essència musical dels
gèneres que inspiren la seva música. Amb una formació "atípica", el
grup revisa els orígens del Tango des d'una altra perspectiva, més fresca i
renovadora, en combinació amb el Jazz, un corrent que des dels seus inicis ha
estat capaç d'absorbir i assimilar multiplicitat de tècniques musicals i
estilístiques existents en la música d'altres gèneres...”
Seguim amb la música d’aquest músic amb qui hem compartit alguna estada
a les WTF del Jamboree, el magnífic Guido
di Blasi i el seu ...
4.- Diez días sin Luz (G.
di Blasi) 6m14s
Seguim amb el tarannà melòdic i rítmic dels tangos i músiques afins del
con sud amb espurnes jazzístiques. El Bandoneó de Darío Polonara ens situa ben bé al lloc adequat amb el seu
característic so. Les guitarres van canviant de l’espanyola a l’elèctrica com
és ara el cas i amb clares connotacions més modernes en el seu delicat i magnífic
solo. El so profund del contrabaix de Xavi
Castillo amb quasi només les notes bàsiques dels acords ens va acompanyant
alhora que els ritmes suaus del bateria, l’amic Ramiro Rosa. En Ramiro Rosa,
ànima de diversos projectes com les Jam Sessions que es van fer durant un
parell d’anys al Fizz del carrer de Balmes, encabit també en les Jams del Big Bang del Raval conjuntament amb en Luca
Tondena i amb contrabaixistes diversos entre els quals José López, Giampaolo Laurentacci, i demés. Ramiro
forma part del trio El Colectivo co-liderat
amb Elisabet Raspall i Jordi Mestres.
I ens endinsem una mica més en aquesta música i ara ho fem amb un
preciós tema anomenat...
5.- Newton Orleans (G.
di Blasi) 5m25s
Doncs amb aquest tema amb ritme com trencat en els inicis ens hem
endinsat una mica més en aquest món tan íntim, el de les músiques relacionades
amb el Tango. La inclusió de la guitarra elèctrica li dóna el tarannà adequat a
la modernitat d’ara mateix, mentre que el so del bandoneó ens situa en un temps
pretèrit, car no la seva música. Entremig, moment per la calma i posterior solo
del guitarrista argentí a voltes acompanyat pel bandoneó fent un duet magnífic
i amb una sonoritat quasi dissonant, però no. D’en Xavi Castillo recordar-vos que el vam poder escoltar la setmana
passada amb el projecte TRO amb en Pere Miró i Joan Casares. O sigui que
ja en vaig dir força coses d’ell, i totes bones. No en sabem gairebé res del
bandeonista Darío Polonara però hem
investigat, com sempre fem, i dir-vos que va començar el 1994 a estudiar el
bandoneó a La Casa del Tango de la ciutat de La Plata, Argentina. Formacions posteriors van ser “Trio
Juventango”, “Quintetos Aquaforte” i el quintet “Hora Zero Nuevo Tango”.
Integrat a l’orquestra de Omar Valente
se’n va de gira per Japó. Va passar
una temporada a Espanya i Holanda
formant projectes diversos per tornar de nou a l’Argentina i forma part del sextet La Grela, el quintet de tango de la Universitat de Lanús, i és solista de l’orquestra de cambra de la
mateixa institució. Moltes més activitats al seu país per tenir-lo de nou entre
nosaltres des del 2008 i participar o ser líder de projectes com Conexión Tango, Sexteto Guardiola
etc...Entremig una pila d’enregistrament i actuacions arreu del món. O sigui
que ens trobem davant d’un crac del bandoneó.
I nosaltres acabem el projecte de Guido
di Blasi amb una altra magnífica aportació a la música amb els aires del
tango barrejats amb espurnes de Jazz en el tema anomenat....
3.- New Song (G.
di Blasi) 5m17s
I d’aquesta manera tan delicada hem acabat el projecte d’aquest
llicenciat en guitarra Jazz per l’Esmuc i què bé ens ho ha demostrat alhora que
poder-lo escoltar interpretant músiques, les del seu cor. També són les del cor
del nostre amic Ramiro Rosa el qual
en tots els temes ha donat el màxim d’ell mateix i que en aquest se’ns mostra
d’una manera superba, car no oblidem que ens ha acompanyat diverses vegades al
JCLV i sempre amb la seva magnífica presència, seriositat per com està ell
sempre de concentrat i gran mestria a les baquetes. Aquest tema ha estat el més
viu, delicadament però viu tema dels que hem escoltat. Un tros de solo del
líder amb el Ramiro fent-li costat i
Xavi al contrabaix completant el
trio de màsters en un final de tema impressionant ideal per acabar el projecte
de Guido di Blasi.
I seguint parlant del projecte..”La proposta està enfocada a la música
instrumental, a través de la qual el grup planteja una estètica musical
innovadora. L'equilibrada conjunció de Tango i Jazz, que Guido Di Blasi
aconsegueix en les seves composicions, dóna com a resultat un repertori
original i orgànic, capaç de captivar a un públic heterogeni i despertar la
sensibilitat musical de qui escolta, més enllà dels seus gustos. És així com el
grup aconsegueix generar un espai d'experimentació, on el Tango i el Jazz es
mostren com a gèneres compatibles i complementaris, fent a l'espectador
partícip d'aquesta interacció en temps real.”
I nosaltres encarem ja el darrer projecte d’avui amb una magnífica
recopilació de les músiques més “Smooth Jazz” del guitarrista valencià i amic
nostre Ximo Tébar...abans...
Però ja sabeu que si voleu escoltar projectes alternatius de músics de
casa nostra, podeu entrar al web de Underpool
https://www.underpool.org/ , editorial
dirigida per Sergi Felipe i Pep Mula
els quals van endegar aquest projecte poc després que nosaltres al JCLV. I amb
les seves paraules...
“UnderPool és un segell discogràfic independent centrat en jazz i
músiques improvisades. Amb seu a Barcelona, es crea al 2013 arrel de l'estudi
de gravació del mateix nom. La idea d'UnderPool és donar distribució la música
d'artistes així com ajudar als músics a produir els seus propis discos de forma
independent. El segell també aposta per les produccions pròpies creant una
sèrie d’àlbums per volums, on es convida a músics a una sessió d'estudi on es
graven els temes escrits per a l'ocasió.”
I acabem doncs amb un altre canvi substantiu musicalment parlant, pel
que fa a estil musical i ho fem amb una recopilació presentada en format mp3 de
quasi tota una vida de música dedicada al Jazz i al seu personal So
Mediterrani, el de Ximo Tébar.
“XIMO TÉBAR mp3 SELECTED
RECORDINGS 1990-2015”
Ximo Tébar
Totes les cançons de P&C
Omix Records excepte els
marcats amb “ * ” cortesia de Culturarts-Música
Generalitat Valenciana.
He seleccionat els treballs que ell ha emmarcat dins el Smooth Jazz i que és el jazz més soft,
per continuar amb el tarannà dels projectes d’aquesta nit, tot i ser bastant
diversos. En aquesta carpeta, recordeu que són temes en mp3 per tant que només
es poden veure mitjançant un PC, hi ha ficat temes d’anteriors treballs seus
entre els quals Celebrating Erik Satie,
Armageddon, Eclipse, Embrujado i Steps, tots ells àlbums de Ximo Tébar editats en tots aquests
anys.
Nosaltres començarem amb un amb un tema del disc...
“STEPS”
Ximo Tébar amb IVAM Jazz
Ensemble
Editat per Omix Records
Ximo Tébar, guitarra i veus
Scat.
Orrin Evans, Rhodes i piano
elèctric.
Alex Blake, baix acústic.
Boris Kozlov, baix elèctric.
Donald Edwards, tambors.
Ester Andújar, cors.
Ramón Cardo, Soprano Sax.
Santi Navalón, teclats.
Stefan Braun, Cello.
Kiko Berenguer, saxo tenor.
David Pastor, trompeta.
Produït per Ximo Tébar
Escoltem ja l magnífic arranjament de Ximo Tébar del conegut tema..
Pink Panter (H.
Mancini) 6m39s
I ens diuen des de All About Jazz
“Steps, de l'extraordinari guitarrista Ximo Tébar, pot ser el semblar
enganyós. A primera vista, sembla canalitzar les músiques dels últims dies de Miles Davis i Marcus Miller. Però
llavors, amb complexa invenció melòdica i rítmica accelerada accentuació, aviat
es fa evident que aquesta música encarna un so efervescent que et sorprèn. Això
va dir Raul d'Gamma Rose
"Steps" del guitarrista de jazz espanyol Ximo Tébar, on tot és màgic, sofisticat i sorprenent. JazzTimes
La majoria dels "Steps" podrien caracteritzar-se com el que
els crítics diuen sense comprometre’s com a "jazz contemporani", però
amb Tébar un mai aniria tan lluny
com perquè un pèl burleta l’etiquetés “smooth”, "suau". És massa
sofisticat, que sorprèn, per això. Steve
Greenlee, JazzTimes
Seguim ara amb el tema de Wayne
Shorter del disc de Ximo
“ECLIPSE”
Ximo Tébar & Fourlights
Editat per Omix Records.
Ximo Tébar, guitarra i veu
Dave Samuels, vibràfon i
marimba
Anthony Jackson i Cesar Giner,
contrabaix
Rob Bargad, orgue, piano,
rodhes
Donald Edwards, bateria
Dario Boente, sintetitzadors
Roland Guerrero, percussió.
produït per Ximo Tébar i Todd
Barkan
Escoltem doncs el tema de Shorter
arranjat per Ximo
ESP (W.
Shorter) 5m12s
Veiem què ens diu Chema García
Martinez (Notes cd Eclipse)
Ximo Tébar, tots els guitarristes del món
“Això va de debò. És jazz, del bo. I és Ximo, guitarrista de jazz, i amb
molta honra. De quan, a Espanya, no hi havia guitarristes de jazz, ni músics de
jazz, llevat Tete Montoliu. Ximo va ser dels primers a tirar-se a l'arena i
encara hi ha qui l'acusa d'haver-se venut al vil metall. Però és que el jazz
s'estima o no s'estima i en qüestions del cor, no valen les mitges tintes. Això
ho saben a la Xina.”......“ESP, del disc de Miles Davis, a tempo de "bossa
nova", o així m'ho sembla: Ximo no s'ha baixat de les altures -no ho fa a
tot el disc- desdient als que senten natural aversió cap a aquest ritme vingut
del país de les pinya colada i l'abús que s'ha fet del mateix entre els
jazzistes. ESP és la calma abans de la tempesta, es diu pels vertiginosos
2'56'' a tomba oberta que dura “Ralladura”. Un campi qui pugui: ha de venir el
líder a calmar els ànims i assenyalar en quin moment la interpretació ha de
concloure. Després del qual s'agraeix una nova balada tan decididament bella
com la que dóna títol al disc. "Música d'atmosfera", segons el seu
autor, enganyosa en el seu aspecte falsament innocent.”
recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com
i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi
trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free
jazz, o quelcom inclassificable.
I nosaltres acabem el programa i projecte de Ximo Tébar amb un tema del disc
“ARMAGEDDON”
David Pastor & IVAM Jazz
Ensemble
Editat per Omix Records
David Pastor, trompeta
Ximo Tébar, guitarra
Jim Ridl, piano
Darryl Hall, contrabaix
Donald Edwards, bateria
Una formació que ens interpretarà el tema arranjat per Ximo...el conegut..
Mais que Nada (Jorge
Ben) 6m54s
En la web de omixrecords.net podem trobar tota la discografia de David Pastor i evidentment la de qui la
va parir, Ximo Tèbar. Marta Ramón ens
diu moltes coses d’aquest projecte i que miraré de resumir.
“David Pastor comentava que
volia fer uns temes per a la ocasió i amb aquests músics que ver per on eren a València. Tot i això, Ximo va voler enregistrar-ho a Nova York i allà que van marxar tots
plegats. Els temes encara no estaven polits i Pastor va voler la col·laboració de la resta de companys per
acabar-ho de polir tot. David
continua parlant de lo bé que està amb l’editorial de Ximo, “Omix Records” tot
dient que l’altra editorial valenciana “SedaJazz”
no existia quan ell va iniciar les col·laboracions amb Ximo i que aquest sempre li ha ofert les màximes facilitats.
El tema que hem escoltat és força conegut i ells en fan una magnífica
versió amb la trompeta de David
passada pel sedàs que li agrada, el dels efectes electrònics. Així és com també
la guitarra de ximo segueix aquest
camí en un tema magnífic i interpretat d’igual manera per tots els membres de
la formació.
En fi que aquesta idea de Ximo
Tébar de recopilar en format mp3
quasi tota la seva discografia em sembla molt adequada als temps que ens toca
viure i també sapigueu que la podeu adquirir entrant al web de omixrecords i
descarregar-la per un mòdic preu.
Doncs espero que hàgiu gaudit amb el programa d’avui, encabit tot ell
entremig d’un jazz força temperat, amb espurnes de modernitat, classicisme,
tangos i bossanoves, car hem acabat amb tres temes a ritme de bossa nova però
amb quins arranjaments. Recordeu que hem començat amb la magnífica veu de Viktorija Pilatovic i el seu projecte
que encara no ha vist la llum, “Stories”. Després hem seguit amb el “Radament”
de Juanjo Fernández per encarar les
músiques càlides del Tango barrejades amb el Jazz, les del Guido di Blasi i el seu “New Tango Project” i acabar amb aquest
magnífic recopilatori de Ximo Tébar
fent un recorregut per diversos discos seus encabits en el Smooth Jazz i així cloure el programa de la millor manera possible.
Gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa, jo Miquel Tuset i Mallol qui us ha informat, seleccionat les músiques
i acompanyat aquestes quasi dues hores de la millor música de Baix Llobregat,
la que es fa a l’emissora municipal, a Ràdio Sant Vicenç 90.2. Molt bona nit i
bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)