Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.

 
Doncs abans de començar amb el programa d’avui, dir-vos que el passat dijous 29 de febrer vam poder assistir a un concert-celebració d’un aniversari emblemàtic, el del Sr. Joan Mas Marsell, reconegut melòman i pare de Joan Mas Soler, actual responsable de la sala Jamboree i cofundador del grup Mas i Mas, dedicat des de fa més de tres dècades al foment de la música en viu a la ciutat, i de manera particular al Jazz. El Sr. Mas celebrà els seus primers 100 anys i per això se li va fer venir des de París a la Laurent Mignard Duke Ellington Orchestra integrada per alguns dels millors solistes de l'escena francesa del jazz —una de les més dinàmiques d'Europa—, i considerada “la millor orquestra ellingtoniana en actiu,” segons la Duke Ellington Music Society, una entitat reconeguda a escala internacional en l'estudi i recuperació de la música del Duc. Impressionant la direcció d’en Laurent Mignard i les interpretacions dels seus solistes. S’ha de dir que vam gaudir molt i molt del concert, on vam poder escoltar molts dels temes emblemàtics de Duke com per exemple “In a Mellow Tone”, “Perdido”, “Caravan” i un llarg etc on hi hagué també un “Medley” amb tres dels seus temes. De convidat al trombó hi aparegué el nostre amic Ramon Fosati que n’interpretà un parell. Va ser una nit màgica que vam poder gaudir a la magnífica Sala 3 del Jamboree. Per molts anys Sr. Joan Mas Marsell i per molts més anys Jamboree.
 

I ja parlant del programa d’avui dir-vos que anirà de projectes de l’editorial americana Origin Records i la seva “filial”, OA2 Records. Podrem escoltar el darrer projecte de qui n’és el seu artífex, ànima i cos, en John Bishop i el seu “Antwerp”; Randy Napoleon, “The Door is Open”;  Peter Erskine, “Bernstein in Vienna” i l'Alon Farber -Hagiga- "The Magician: Live in Jerusalem”. 


I ja començarem amb John Bishop i el seu “Antwerp”, publicat per OA2 Records publicat el 17 de novembre de 2023, gravat el 9 de maig de 2023 per Jussi De Nys a Rockstar Recordings, Niel, Anvers, Bèlgica. Mesclat per Dave Dysart, Bellevue, WA. Masteritzat per Dave Darlington a Bass Hit Recording, Nova York. Fotos de John Bishop, excepte contraportada de Leila Shearer i la foto dels músics, d'Eric Malfait. Disseny i maquetació de la portada de John Bishop. Produït per John Bishop. Amb Bram Weijters - piano, Piet Verbist - contrabaix i John Bishop - bateria. I dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: https://originarts.com/recordings/recording.php?TitleID=82883.
 
I dels 9 temes n’hi ha quatre que són unes precioses balades, dolces de melodies i amb unes cadències harmòniques molt boniques i en alguns casos un punt de melancòliques, i aquestes són el track 8 “Two For the Road” (Henry Mancini), el 5 “Lawns” (Carla Bley), el 3 “Pointingathe Moon” (Piet Verbist) i el 7 “For Less Than Nothing” (Piet Verbist). I esclar que havent-hi un tema de l’estimada i enyorada Carla Bley l’haig de posar, sí o sí, i aquí teniu el preciós...
 
1.5.- Lawns (Carla Bley) 7:28.
 
I ves per on que aquesta meravella, Carla Bley la va enregistrar el 1987 en el seu disc “Sextet” amb Carla Bley – orgue, Larry Willis – piano, Hiram Bullock – guitarra, Steve Swallow - baix elèctric, Victor Lewis - bateria i Don Alias - percussió. I ella ens va deixar amb 87 anys el 17 d’octubre del 2023 per un putu càncer cerebral, que en pau sempre més descansi.
 
I quin tema més maco per començar el programa d’avui. I la versió que ens han fet els nostres herois és de les de traca i mocador, car l’han feta amb una gran tendresa, com el tema és. Uns inicis delicats amb arpegis del pianista Weijters, per ja començar escoltant la melodia d’un tema que té una estructura per la qual el baix va repetint un “Riff” durant tot el tema. És un tema lluminós, una hipnòtica balada que se’t va ficant a dins cada vegada més. I després de la presentació del tema, magnífica improvisació de Verbist al contrabaix, ell fent de Steve Swallow. Ara bé, la posterior del pianista Weijters ha estat magistral. Plena de sentiments, tot i honorant la nostra estimada compositora, una mena de “Musa i Deesa” de la música a qui totes i tots hem estimat i admirat. I el nostre estimat John Bishop a la bateria ha estat d’una subtilesa absoluta. Gràcies John. Un preciós tema per començar-los a escoltar i nosaltres el programa d’avui. 
 
I un tema molt interessant i amb més contingut rítmic és el del pianista i anomenat..
 
2.9.- Contemplative 6:47 (Bram Weijters)
 
I Déu-n’hi-do amb quin tema del pianista belga hem continuat. Una molt bona part del qual n’ha estat ell quasi l’únic protagonista car n’ha iniciat la melodia i sense solució de continuïtat n’ha fet la improvisació, que de nou ha estat brutal. Un tema amb un fort contingut rítmic tot i el tempo mèdium quasi slow. El marcatge fet pel John a la bateria ha estat la mare dels ous del tema, també amb el suport del baixista Verbist, esclar. I el tema l’han començat amb una “Intro” d’acords del pianista, i ja ben aviat la melodia. I de nou, fer-vos notar la gran intervenció de John  a la bateria, ell sempre creant línies, redobles, copets als plats i demés estris de la seva bateria. La improvisació del pianista i compositor ha anat in “crescendo” de mica en mica, cosa a la qual ja ens n’hem acostumat, car sembla un senyal d’identitat d’aquest projecte. Llarga improvisació i molt potent al final, que ha deixat pas a la més subtil del baixista, també belga, Verbist, ell amb una pulsació consistent, amb molta rítmica però també amb molta melodia. En fi, una altra meravella de tema on acaben recuperant el motiu principal i amb un final de lluïment també pel John, acabant-lo delicadament, subtilment.
 
All About Jazz, va dir.
Amb una carrera molt variada durant diverses dècades, és a través de la pertinença a diversos trios de llarga vida on probablement la veu musical del bateria de Seattle, John Bishop és més evident. Amb l'aclamat trio "rubato" del pianista de Nova York, Hal Galper durant els últims 15 anys, la banda “Scenes” amb el guitarrista John Stowell durant 20 més, o el trio de piano “New Stories” que va començar a mitjans dels anys 80, cadascun va proporcionar una visió compromesa amb un enfocament. sobre la narrativa col·lectiva. Amb això, no és d'estranyar que Bishop ofereixi un altre trio com el primer àlbum sota el seu propi nom en 15 anys. La primera trobada amb el pianista Bram Weijters i el baixista Piet Verbist a Bèlgica el 2010 a través d'un quartet amb el trompetista Chad McCullough, amb els quals van fer gires anuals, realitzant més de 100 concerts i llançant 3 àlbums durant els seus 8 anys. Continuant amb els viatges anuals a Anvers després de la pandèmia, la idea de gravar un trio amb Piet & Bram va venir en un moment d'agraïment per la seva amistat, la seva música i les aventures en curs que va inspirar la primera visita d'Anvers. El seu és un so evolucionat de l'admiració mútua i l'alegria de la creació.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema del pianista Weijters i anomenat..
 
3.1.- Rücksichtslos (Bram Weijters) 6:00.
 
I carall quin altre brutal tema per ja acabar-los d’escoltar, amb quina trempera fan música aquest trio de piano, contrabaix i bateria. Un tema de nou amb molta feina feta pel pianista i que han començat amb una curta “Intro” per ja aparèixer la melodia a càrrec del pianista i compositor. Ben aviat s’ha posat a improvisar, i si primer tot anava més o menys delicadament, de mica en mica s’han anat abrandant, estirant, creixent i incrementant les seves energies i esclar que també les nostres. Han anat amunt, amunt, amunt i cada vegada més i més. I de nou el piano de Bram Weijters executant una gran tasca solista, ell que en el seu estil hi encabeix molta qüestió rítmica a base d’acords però també per com n’és la seva pulsació, la seva digitació. El baixista Piet Verbist  ha fet també una bona improvisació, amb sonoritat profunda, les dels més greus de l’escala, i després d’ell, el nostre estimat John Bishop ha desenvolupat també un magnífic solo, ell que en cada tema ha estat creant i creant amb molta subtilesa, en aquest solo s’ha esplaiat la mar de bé, mostrant-nos tot el seu saber fer, que n’és molt. I al final han recuperat la melodia principal i encara s’han allargassat de manera recurrent en una de “Turn Around” estirant el tema fins acabar-lo de manera magistral i de nou amb tota la subtilesa possible. Gran tema per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats Bram Weijters, Piet Verbist i John Bishop.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshson undrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I seguirem amb un altre d’aquests projectes d’aquesta editorial amiga, i ara és  Origin Records, i projecte de Randy Napoleon, “The Door is Open” (The music of Gregg Hill) publicat el 23 de febrer de 2024. Enregistrat als estudis de gravació Troubadour. Sons dissenyats, mesclats i masteritzats per Corey DeRushia. Enregistrat el 27 i 28 de juny de 2023. Foto de portada de Fay Kleinman. Concepte de fotografia i disseny de Lynne Brown. Disseny i maquetació de la portada per John Bishop. Produït per Gregg Hill i Randy Napoleon. Randy Napoleon - guitarra, Aubrey Johnson - veu, Rick Roe - piano, Rodney Whitaker - contrabaix (2,3,6,8,9), Lucas Lafave - contrabaix (1,4,5,7), Quincy Davis - bateria, i en els temes (2,3,4,8,9), Anthony Stanco - trompeta, Walter Blanding - saxo tenor i Andrew Kim - trombó.  I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: https://originarts.com/oa2/recordings/recording.php?TitleID=22224.
 
I aquest és un altre projecte amb 9 temes dels quals n’hi ha un a tempo de balada com és el  6è track i preciós “April Song”. Amb un punt més de tempo hi tenim el magnífic el 4rt “Motel Blues”, i més o menys al mateix tempo el també magnífic i 9è track “Triple Play”. Segueixen les melodies maques i cantades per Audrey com és el tema que titula el disc i 2n track “The Door is Open” a més de ritmes així com trencats i energies diverses. I el 1er track “The Lost Tune” comença delicadament amb la guitarra del líder i bonica melodia, coses que canviaran ben aviat amb un ritme i marcatge pel baterista i veu de la cantant. I el 3er track “Escape to Cat Island” té un tempo un pèl més viu i presència del baterista amb els copets als plats i caixa i esclar que la guitarra del líder. I el 5è Spa-Taneity, tot i començar amb delicats arpegis de la guitarra i veu, més endavant evolucionarà a tot Swing en la improvisació de la cantant a tot “Scat”. I un tema vital de tempo és el 7è track “The Last Pop Tune”, on el motiu rítmic inicial està ben marcat per baixista, pianista i guitarrista, coses que canviaran en la improvisació del líder a tot Swing. I ja el 8è track “Skyline”, tot i que iniciat a duet d’Intro amb la veu i la guitarra així com molt delicat, el tema agafarà una gran trempera rítmica alhora que a tempo 10-n’hi-do de viu, tot i haver-hi un altre “break” rítmic de nou a veu i guitarra, per ja tirar a tot tren fins el final a tot Swing.
 
I ja els escoltarem en el Blues un tan arrastradet....
 
4.4.- Motel Blues (Gregg Hill) 5:52.
 
I ja veieu de quina manera seguim el programa d’avui. Un lleuger i subtil canvi d’estil amb aquest magnífic Blues, tema com tots els d’aquest projecte del gran compositor Gregg Hill; de fet, a Origin Records hi podreu trobar altres discos dedicats a la seva música i un dels quals, el del trombonista Michael Dease ja va sonar en el Programa 545 del Jazz Club de Nit, també dedicat íntegrament a Origin Records.
 
I en aquest projecte escoltarem la bonica veu de l’Aubrey Johnson com ara mateix hem acabat de fer. Ella en aquest tema contestant trossos de la melodia inicial i la final feta pel líder i guitarrista Randy Napoleon, que ja improvisarà en d’altres temes. Tema amb una “Intro” per ja la melodia a càrrec del líder a la guitarra, i amb uns acords del pianista Rick Roe molt subtils, i després el diàleg amb la cantant. I el tema segueix amb la improvisació del líder a la guitarra, feta amb tot el Blues del món, un esperit i “feeling” més que aconseguit on hem escoltat uns “licks” dels vents Anthony Stanco - trompeta, Walter Blanding - saxo tenor i Andrew Kim - trombó.  I el baixista Lucas Lafave ens ha fet una improvisació fregant la “Berra” amb l’arc que ha estat brutal, després de la qual han recuperat el motiu principal acabant-lo de la manera que ho han fet, brutalment i ideal per començar-los a escoltar.
 
El guitarrista Randy Napoleon s’enlaira molt amunt en aquesta nova col·lecció de cançons del prolífic compositor de jazz Gregg Hill. El nucli de la seva banda te la seva llibertat per ampliar els límits, sorprendre o simplement bloquejar-se en un swing inatacable, està disponible per gaudir i fer-nos gaudir. El 2014, després de més d'una dècada a la ciutat de Nova York i viatjant pel món amb Freddie Cole, Michael Bublé i altres, es va trobar enmig del pròsper centre de jazz en què s'havia convertit Lansing, a Michigan, des de l'arribada del baixista Rodney Whitaker gairebé 25 anys abans. Juntament amb els seus companys de banda, el pianista Rick Roe, Whitaker i el bateria Quincy Davis, el compositor Gregg Hill afegí una veu compositiva enèrgica a l'escena, atraient a Napoleon, Whitaker, Michael Dease i altres a col·laboracions inspirades. Aquí, Napoleó té la llibertat d’ampliar els temes centrals de Hill, i la relació musical que comparteix amb la vocalista de Nova York, Aubrey Johnson durant els seus dos últims àlbums afegí una nova dimensió al seu repertori que, sens dubte, també s'infiltrarà en el futur de les  obres de Hill.
 
I els seguirem escoltant ja un pèl més vius de tempo en el tema que titula el disc l’anomenat...
 
5.2.- The Door is Open (Gregg Hill) 6:28.
 
I en aquest tema hem tingut la base rítmica amb Rick Roe - piano, i ara amb Rodney Whitaker - contrabaix i amb un final brutal a base dels vents Anthony Stanco - trompeta, Walter Blanding - saxo tenor i Andrew Kim - trombó. I el tema l’han començat amb una altre “Intro” dels darrers acords i ja la veu de l’Audrey fent-ne la melodia sense lletra. Els vents l’han acaronat recolzant-la calorosament. Una base rítmica sempre amb la bateria de Quincy Davis que ha estat brutal. I qui primer s’ha posat a improvisar ha estat en Walter Blanding al saxo tenor i de quina manera ho ha fet, brutal, ell amb un so força potent i un tant estripat a voluntat, esclar. La subtilesa del solo del guitarrista i líder ens ha deixat bocabadats, també pel seu llenguatge ara de lo més jazzero i amb unes línies melòdiques creades fetes amb tot el gust del món. I ja al final, amb la veu d’Audrey fent-li uns cors preciosos, que han deixat pas a la improvisació del gran baixista Rodney Whitaker, ell que ha fet diversos discos dedicats a la música de Gregg Hill i que podeu trobar a la web d’Origin Records. I recuperant la melodia, l’han acabat d’una manera impressionant.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I ja els acabarem d’escoltar a tot Swing en el tema anomenat..
 
6.3.- Escape to Cat Island (Gregg Hill) 4:44.
 
I sí que aquest tema ha començat ja amb la trempera rítmica, la del baterista Quincy Davis i ja de nou amb la veu d’Audrey cantant un altre tema sense lletra amb la seva delicada veu ella bena acompanyada a duet per la trompeta d’Anthony Stanco i resta de vents fent-ne algunes veus. Ja ben aviat hem pogut escoltar la delicada improvisació del líder a la guitarra, i què bé l’ha feta, amb un gust exquisit, llenguatge i bones maneres interpretatives. I més Jazz hem pogut escoltar en la improvisació magnífica del trompetista Stanco el qual ha estat immens. I la veu de la cantant ha aparegut de nou recuperant el motiu principal on també hem escoltat de nou a tots els vents. I quin final amb el baterista Davis més brutal, ideal tema per ja deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats noia i nois, Randy Napoleon, Aubrey Johnson, Rick Roe, Rodney Whitaker, Lucas Lafave, Quincy Davis, Anthony Stanco, Walter Blanding   i Andrew Kim. 


I encara seguirem amb un altre d’aquests magnífics projectes del Jazz americà més actual, i ara amb el del gran Peter Erskine, “Bernstein in Vienna” publicat el 19 de gener de 2024. Productor de gravació: Jens Jamin. Enginyers de so: Christian Gorz, Franz Ahammer. Concert enregistrat per ORF / Austrian Broadcasting Corporation (Radio Ö1) al Funkhaus, Viena, Àustria el 8 d'octubre de 2021. Assistit per Martin Zaunschirm. Mesclat per Aaron Walk, Los Angeles. Masteritzat i muntat per Jon D'Uva, Nova York. Fotos de Martin Zaunschirm. Disseny i maquetació de la portada per John Bishop. Produït per Peter Erskine, Marcus Ratka, Jeff Levenson. Productor executiu: Marcus Ratka. Amb Peter Erskine - bateria, Danny Ziemann - contrabaix, Danny Grissett - piano, i director musical, Robert Unterköfler - saxo, Andreas Varady - guitarra, Bertl Mayer - harmònica i Cozy Friedel - violí. Totes les cançons compostes per Leonard Bernstein, excepte: (4) composta i arranjada per Danny Grissett, (6) composta i arranjada per Marcus Ratka. Arranjaments, (1) d'Alan Pasqua, (2,3,5) de Danny Grissett i (8) d'Oliver Nelson, i adaptació de Danny Grissett. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web de disc: https://originarts.com/recordings/recording.php?TitleID=82885.
 
I dels 8 temes que hi ha en aquest magnífic treball dedicat a la figura de Leonard Bernstein, també enregistrat en viu, hi ha una preciosa balada com és ara el 7è track “Some Other Time”. I així de bonica és el conegut tema de Bernstein anomenat “Somewhere”, del conegut musical “West Side Story” tema que en les improvisacions tindrà un delicat Swing. I a un tempo una mica més viu però igualment bonica cançó del pianista Grisset és el 4rt track “Viennese Summer” amb impros de baixista, pianista i saxo soprano. I un altre tema emblemàtic del bo de Leonard és el “Cool” amb marcatge a xarles tancat i a tot Swing, tema de més de 9 minuts amb solos d’harmònica entre d’altres. I a tot delicat Swing i tempo mèdium tenim el 5è track “Lonely Town” amb la melodia inicial delicada a càrrec del guitarrista. I el tema més llarg de més d’11 minuts és el 6è track “Calls and Holers” amb un llarg solo del baterista i tempo mèdium també. I un pèl més vius de tempo hi ha els dos darrers “It’s Love”, 3r track i el “I Feel Pretty” també del musical i 2n track del disc.
 
I tot i acabar ells el concert amb aquest tema, nosaltres els començarem escoltant en el magnífic tema encabit en el musical West Side Story on el gran Stephen Sondheim en va escriure totes les lletres i tema anomenat..
 
7.8.- Cool (Leonard Bernstein) 9:04.
 
I aquesta va ser la primera cançó que van escriure junts, i Sondheim recorda més tard que Bernstein va haver d'haver escriure la primera línia ("Boy, boy, crazy boy") ja que ell mateix no era propens a escriure de manera melismàtica. Aquest tema és conegut pel tractament fugaç d'una figura de jazz, descrita per un escriptor com "possiblement la música instrumental més complexa escoltada a Broadway fins ara". Al musical de 1957, la cançó és interpretada per Riff mentre aconsella als Jets que es mantinguin tranquils abans d'entrar al Rumble.
 
I ja veieu de quina manera estem seguint el programa, amb quines músiques i amb quines interpretacions i improvisacions, les d’un directe i per això aquest tema ha durat 9 minutets. I el ritme amb el qual comença el tema ja ens situa en l’escena del musical on els nois de les bandes rivals ballaven i després es barallaven amb el final fatal ja conegut per tothom, i la melodia feta pels vents encara la recordem. I el violí Cozy Friedel n’ha fet la primera improvisació i ves per on que hem escoltat després la també magnifica de Bertl Mayer a l’harmònica. I potser més jazzística ha estat la del saxo tenor Robert Unterköfler el qual ens ha mostrat el seu llenguatge jazzero, com també ha fet el guitarrista Andreas Varady, tots ells improvisant aquest tema de Bernstein. I ves per on que també l’ha clavat el baixista Danny Ziemann ell que ha acabat la seva amb el motiu principal del tema. I esclar que faltava el director musical i pianista en Danny Grissett al piano i esclar que també la del líder i grandíssim baterista Peter Erskine, ell que ha brillat i brilla encara en aquest univers musical del Jazz i de les músiques improvisades des de fa tan de temps. Un molt bon tema per començar-los a escoltar.
 
Una figura cultural important durant la segona meitat del segle XX, Leonard Bernstein va transitar entre diferents mons musicals, agafant lliurement el jazz, el blues i la música popular, i finalment va donar forma a un so "clàssic" que es va convertir en la seva signatura profundament influent. Des de les seves dècades de treball al costat dels músics més il·lustres d'Àustria, la Universitat JAM Music Lab de Viena es va inspirar per celebrar la seva música i el seu llegat. Amb la incorporació a la bateria del gran Peter Erskine com a artista visitant el 2021, aportant les seves pròpies dècades de contribucions per combinar músiques populars als més alts nivells, li van lliurar la tasca de donar forma a l'ambiciós projecte. Amb aquesta gravació en directe, Erskine, estudiants i professors de JAM i el pianista/director musical Danny Grissett honoren el geni de Bernstein i compleixen la missió principal de JAM: inspirats pels mestres del jazz, educar i alimentar la propera generació del jazz, i aquesta nit, Peter Erskine i Leonard Bernstein, van liderar la càrrega.
 
I els seguirem escoltant en el magnífic tema anomenat..
 
8.5.- Lonely Town (Leonard Bernstein) 6:59.
 
I ves per on que "Lonely Town" és una cançó del musical de 1944 “On the Town” composta per Leonard Bernstein amb lletra d'Adolph Green i Betty Comden. Un tema que jo particularment no coneixia i que m’ha agradat força, també per l’arranjament i com l’han interpretat tots ells amb un molt més que delicat Swing gràcies al “Walking” del baixista Ziemann i els subtils copets als plats i xarles del líder Erskine. Iniciat amb una “Intro” dels darrers acords i ja la melodia a càrrec del guitarrista Varady recolzat pels acords del pianista Grissett i els copets al canto de la caixa de la bateria del líder i ja el Swing del baixista. Un tema amb cinc trams musicals, melodia del guitarrista, solo del pianista, solo del guitarrista, melodia de nou i un final amb el baterista i líder acabant el tema amb el seu solo. I la digitació prístina i pura del pianista ha estat també molt delicada, executant ell també una bona improvisació on ens ha mostrat el seu bon gust. I quin goig de públic aplaudint totes les improvisacions, coses que els músics agraeixen de totes, totes. La improvisació del guitarrista Varady ha estat de nou exquisida feta amb tot el gust del món, ell que després n’ha recuperat la bonica melodia de Bernstein i ja apropant-nos al final del tema on el líder i gran baterista s’ha lluït la mar de bé amb el seu solo final, brutal solo i bon tema.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el conegut tema encabit en West Side Story i anomenat...
 
9.2.- I Feel Pretty (Leonard Bernstein) 7:02.
 
I amb quin magnífic tema i arranjament els hem acabat d’escoltar, el d’una melodia que totes i tots recordem de ben segur, al menys els qui heu pogut veure aquest magnífic musical. Un tema amb diversos trams musicals on hem escoltat primer la coneguda melodia que cantà Maria sense saber encara qui havia mort assassinat i que aquí ha interpretat en Bertl Mayer a l’harmònica en la seva primera part, les As, primeres i darrera mentre que a la B ha estat el saxo tenor Unterköfler. I qui n’ha fet la primera improvisació ha estat el mateix Mayer a l’harmònica el qual ens ha deixat bocabadats per com de bé l’ha feta. Ha demostrat uns recursos estilístics de gran nivell tot i improvisant, com també ha fet el guitarrista Varady, ell de nou subtil i delicat i farcit de Jazz el seu discurs, com també el del saxo tenor Unterköfler que ha estat de nou brutal, consistent i incisiu amb el seu so un tan estripat. I el director musical Grissett ha brillat fent la seva improvisació per la seva digitació i pianíssim, i de nou el final l’ha protagonitzat el nostre heroi el bo de Peter Erskine el qual ha tornat a mostrar-nos el perquè ell és qui ha estat i encara qui és. Molt bon tema i interpretat dolçament per tot ells en un enregistrament en directe on s’ha notat el bon gust dels tècnics per com de bé va sonar tot, magnífic tema o sigui que felicitats Peter Erskine, Danny Ziemann, Danny Grissett, Robert Unterköfler, Andreas Varady, Bertl Mayer i Cozy Friedel.


I ja acabarem projectes i programa d’avui fent un lleuger canvi estilístic amb el darrer i també d’Origin Records, el de l’Alon Farber – Hagiga, "The Magician: Live in Jerusalem", publicat el 16 de febrer de 2024, tot just fa quatre dies. Enregistrat el 27 de juny de 2023 per Eli Zehavi Live al Museu d'Israel, Jerusalem, Israel. Mesclat per Bill Tzur, Tel Aviv, Israel. Masteritzat per Yonatan Danino, Tel Aviv, Israel. Foto de la banda de Yossi Zwecker. Disseny i maquetació de la portada per John Bishop. Produït per Alon Farber. Amb Dave Douglas - trompeta, Alon Farber - saxo soprano i saxo alt, Yehonatan Cohen - saxo tenor i clarinet, Oded Meir - trombó, Katia Toobool - piano, Assaf Hakimi - contrabaix i Roy Oliel - bateria. I les composicions dels temes van així: (1,5) de Dave Douglas / Noenmity Music, BMI; (2,3) d'Alon Farber / NOW i (4) d'Alon Farber i Yonatan Albalak / NOW. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://originarts.com/recordings/recording.php?TitleID=82887.
 
I aquest directe té 5 temes llargs, com sol passar en els concerts i ja els començarem escoltant en el 1er track i potser primer tema que varen tocar al concert i anomenat....
 
10.1.- Persistence of Memory (Dave Douglas) 7:53.
 
I ja heu pogut constatar que ara circularem per d’altres camins musicals. I ves per on que aquest tema el líder el va incloure en un disc del 2009 anomenat “A Single Sky” amb Jim McNeelly i la Frankfurt Radio Big Band. I aquest tema a aquest tempo tan arrastradet té un tarannà magnífic, i de nou estem en un concert en directe i aquest enregistrat al Museu d’Israel a Jerusalem. Una magnífica banda liderada pel saxofonista Alon Farber on hi tenen de convidat al compositor i trompetista Dave Douglas. I el tema ha acabat delicadament, més o menys de la mateixa manera que l’han començat, i ha estat el baixista amb el motiu principal i arpegis del pianista. Ben aviat han aparegut els sons dels vents tots plegats farcint una mena d’”Intro” on també hem escoltat la trompeta del convidat. Una simbiosi de sons de metalls i canyes que han deixat pas a la melodia del tema, aquesta un tan melancòlica, alhora que d’una bellesa remarcable. Té una mena de pont on el canvi harmònic és evident alhora que ens situa ja en les improvisacions i la primera la del trompetista convidat, en Dave Douglas. El seu so és més proper al del Jazz Avantgarde que al del Jazz més ortodox, coses del seu trèmolo, potser, alhora que pel seu llenguatge, el qual ens ha agradat força. Oded Meir al trombó també ens ha agradat força. El seu llenguatge jazzero ha estat de gran nivell i el seu fraseig ens mostra una més que evident tècnica. I ja han recuperat la melodia per acabar-lo delicadament, ideal per començar-los a escoltar.
 
Començant amb les contribucions de Dave Douglas a Masada de John Zorn, a través dels seus àlbums fonamentals dels anys 90, el saxofonista israelià Alon Farber s'ha inspirat profundament per la bellesa i la singularitat de l'extensa producció sonora del trompetista. Amb l'esperança de trobar algun dia l'oportunitat de creuar els camins musicals, aquell dia va arribar l'estiu del 2023 quan Douglas es va unir al grup de Farber, Hagiga (que vol dir, adequadament, "celebració") al Festival de Jazz de Jerusalem. Proporcionant a la banda una gran inspiració, Alon va anomenar Douglas "el mag", car va aixecar el grup amb la seva presència, les seves melodies oferint paisatges estimulants perquè els exploressin, mentre que la química iridescent de Hagiga va oferir la seva pròpia màgia. "...un àlbum potent i seriós...". Distrito Jazz (Espanya).
 
I els seguirem escoltant en un altre tema encara més llarg i anomenat...
 
11.2.- The Magician (Alon Farber) 9:27.
 
I tot i la diferència de compositors, aquest és un tema que se situa en l’ona del de Douglas, tot i que el tempo és lleugerament superior al “Persistence of Memory”. Esclar que el fet de ser-hi la mateixa banda ajuda, però sí que per la composició, pel to dels sons, per tot plegat estem en la mateixa ona. I quin canvi a tot Swing pel “Walking” del baixista en la improvisació del trompetista convidat. Una improvisació que ens ha tornat a “frapar” per la seva inventiva contemporània, pel seu so amb un punt de trèmolo. Ara bé, el que m’ha semblat brutal ha estat el fet de doblar el tempo en la improvisació del saxo tenor amb més Swing i de nou gràcies al “Running” del baixista amb un brutal solo de Yehonatan Cohen al saxo tenor, aquest a un nivell estratosfèric, estripant una mica el so, a voluntat, esclar. I la melodia l’han començat els vents i al final quedant-se el líder sol al saxo alto i també amb la trompeta del convidat. El Swing ja aparegut amb el baixista Assaf Hakimi - contrabaix i Roy Oliel - bateria. Una melodia elaborada, entremaliada, que ells han sabut dominar, i sobretot la trompeta del convidat. Brutal tema d’aquesta magnífica formació.
 
Jazz Weekly (George W Harris).
El saxofonista i líder Akib Farber oferí un concert al Museu d'Israel de Jerusalem amb el convidat especial Dave Douglas a la trompeta juntament amb un grup local que estigué en un estat d'ànim efervescent, amb Douglas brillant i dramàtic treballant el seu propi "Persistence of Memory”...
 
Jazz'halo (Bèlgica) (Ferdinand Dupuis Panther).
Les gravacions de l'àlbum estan extretes d'una actuació en directe al Museu d'Israel, Jerusalem, el 27 de juny de 2023. Amb "Persistence Of Memory" s'obre el sextet al voltant del músic dels vents de canyes, Alon Farber. L'Ensemble Hagiga i el convidat Dave Douglas es caracteritzaren per una impressionant potència de metalls, format per un trompetista, un trombonista, i els magnífics vents de canya amb un soprano i un saxo alt...
 
Marlbank (Regne Unit) (Stephen Graham).
Aquí hi ha el familiar i el menys familiar: el familiar, sens dubte, per als fans de Dave Douglas, la presència de "Spring Ahead" del trompetista, que estava a l'àlbum “Stargazer” dels anys noranta, i "Persistence of Memory" gravat en escenaris com el 2009 a l’àlbum de la banda “A Single Sky”. Les altres cançons són menys familiars però estan d'acord amb el que Douglas fa....
 
I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui en el tema anomenat...
 
12.5.- Spring Ahead (Dave Douglas) 5:19.
 
I de nou amb un altre tema que segueix la idiosincràsia dels altres pel que fa al tempo inicial i al que després ha aparegut, ja doblat, i també per com tots els vents improvisen alhora amb tots els aires del Jazz Avantgarde pel que fa a sonoritats. Tot i això, l’han iniciat de nou a base d’una “Intro col·lectiva” tots a la bola de tots i cadascú a la seva formant un conjunt sonor ultramodern. I la melodia ha aparegut amb tots els vents creant sonoritats. I ja després amb la primera improvisació a càrrec del convidat i mestre Dave Douglas ja doblant el tempo i amb un Swing brutal pel “Walking” del baixista Assaf Hakimi i els copets als plats, xarles i caixa del baterista Roy Oliel. I també la improvisació de la pianista Katia Toobool ha estat molt reeixida, molt ben acompanyada pels seus col·legues de la base rítmica. I també la del saxo tenor Yehonatan Cohen que ens ha deixat bocabadats per la seva modernitat i també un punt d’agressivitat ben entesa, esclar. Un so també un pèl estripat a voluntat amb el qual ens ha fet gaudir d’allò més. Motiu principal tots plegats per ja apropar-nos al final que ves per on acaben bastant, bastant delicadament, o sigui que felicitats nois  Dave Douglas, Alon Farber, Yehonatan Cohen, Oded Meir, Katia Toobool, Assaf Hakimi i Roy Oliel, un gran tema per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 15 de març que tindrem a la Marta Sierra Quartet amb ella al violí, Fredrik Carlquist, clarinet; Nils Bondesson, piano i Àlex Molas, contrabaix amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem com sempre a partir de les 22h.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |