Programa 200: Joan i Carles Margarit; Yexza Lara & Lina Lomanto; Yexza Lara & Miguel Crespo Quartet; Sabina Witt & Guillermo Rizzotto; Carme Canela & Joan Monné Trio. 1 i 2 d'abril a les 22h.
Programa 200 amb Joan Margarit, Carles Margarit, Xavier Algans, Miquel Àngel Cordero, Núria Cols, "No era lluny ni difícil"; Yexza Lara, Lina Lomanto, Anna Tobias, "Colores"; Yexza Lara, Miguel Crespo, Iago Marta, Alejandro Tamayo, Jon Robles, Félix Rossy, Rubén Fernández, Marisol Cordero, Fulvia Fossati, Jordi Bonell, Arnau Barrios, Sara Balasch, Pepi Izquierdo, Núria Galvan, "Encuentros"; Sabina Witt, Guillermo Rizzotto, Míriam Fèlix, Marc Egea, Joan Antoni Pich, Pablo Giménez, Aleix Tobías, "Vistes al Mar"; Carme Canela, Joan Monné, Marko Lohikari, David Xirgu, "Granito de Sal"...i amb Quadrant Produccions, Raices Producciones, Olga Records i Fresh Sound Records New Talent.
Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz
Club de Nit. Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els dijous en
diferit a la mateixa hora. Ens podeu escoltar en directe per online a
radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel
Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques i poesies
que avui escoltareu en motiu de celebrar el Programa nº 200 a Jazz Club de Nit,
un programa que tindrà una proposta variada d’estils, alguns de Jazz i d’altres
de no Jazz.
Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la
persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels
amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de
tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble. El seu
Jazz entre amigos a TVE2 i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo
Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem.
He parlat de músiques i poesies i això és el que escoltareu avui i demà
a partir de les 22h i fins les 23h30m. La proposta d’avui és agosarada, però
també sé que us agradarà força. La sensibilitat de la poesia és necessària per
tirar endavant en aquest món tan inhòspit, vaja, que els mateixos humans ens
fem inhòspit els uns als altres. Prou pena té el món per haver-nos de suportar.
Avui escoltarem a Joan i Carles Margarit, Yexza Lara, Sabina Witt i
Carme Canela, amb poesia i música....Comencem doncs amb el primer disc de la
nit, editat per Quadrant Produccions i amb la família Margarit, pare i fill,
Joan i Carles. Joan Margarit ja sabem que és un gran poeta, i en aquest treball
l’acompanya el seu fill Carles, als saxos i composicions...som-hi amb aquest
projecte un tan melancòlic però segur que el gaudirem.
“NO ERA LLUNY NI DIFÍCIL”
Joan Margarit & Carles Margarit
Editat per Quadrant Produccions QJ00052J
Enregistrat per Carles Ribera el 29 de novembre de
2013 al Teatre Ateneu de Cerdanyola.
Producció artística: Carles Margarit
Producció executiva: Josep Ramon Jové.
Joan Margarit, recitat i poemes
Carles Margarit, saxo tenor, composició i direcció
Xavier Algans, piano
Miquel Àngel Cordero, contrabaix
Núria Cols, veu
..recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa
nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà
tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí
una forta abraçada.
Escoltem ja el primer tema de la nit...el conegut Loverman de J. Davis i
R. Ramírez, arranjaments de Carles Margarit i lletra de Joan Margarit.
3.- Loveman (J.
D & R. R. I J. M & C. M.) 7m11s
Una magnífic balada amb una magnífica veu, la de la Núria, i lletra
homenatge a Parker i demés, i una magnífica interpretació d’en Xavi Algans al
piano i ves per on que descobrim a un saxofonista amb un bon fraseig i també un
bon so, en Carles Margarit.
Anem ara ja pel segon tema de la nit també amb la preciosa veu de la
Núria Cols, tema composat pel Carles Margarit amb lletra del seu pare Joan,
anomenat...
5.- Mare Rússia (C.
i J. Margarit) 3m10s
Aquí hem tingut un protagonisme quasi total de la profunda sonoritat del
contrabaix del Miquel Àngel Cordero, i la veu de la Núria, en aquest Mare
Rússia.
I acabem aquest projecte amb un altre tema composat per la família
Margarit, pare i fill, lletra i música, anomenat...
10.- Autoretrat (C.
i J. Margarit) 6m27s
Una preciosa melodia cantada i interpretada al piano, amb espurnes de
saxo i la paraula del mestre i poeta. Doncs amb aquesta cançó tan preciosa
acabem aquest projecte per continuar amb la resta de projectes, com ara el que
escoltarem de la Yexza Lara i Lina Lomanto anomenat Colores....
“COLORES”
Yexza Lara i Lina Lomanto
Auto-editat i produït per Yexza Lara i Lina Lomanto
Enregistrat a Estudis Laietana per Jordi Vidal el
2013, a Barcelona
Yexza Lara, veu, flauta, quatre, percussions,
músiques i lletres
Lina Lomanto, veu, piano, músiques, lletres i
arrangaments
Anna Tobías, baix i percussions.
D’aquesta cantant, flautista i compositora que em va fer arribar els
seus dos discos, aquest i l’anomenat Encuentros, dir-vos que és una noia
veneçolana que ha acabat el G.S. al C. del Liceu i que dels dos discos, posaré
més temes de l’altre projecte que d’aquest, del qual us en posaré només un per
problemes de temps, el primer, un tema de Jobim amb arranjaments de Lina
Lomanto, en clau de balada-bossa, anomenat...
1.- Fotografia (A.
C. Jobim) 4m12s
Doncs ves per on que d’una poesia hem passat a una altra, i amb una
música a ritme de bossa-nova, la del gran mestre Jobim i amb unes veus
precioses, les de la Yexza i Lina, la primera és també una gran flautista amb
un llenguatge jazzístic impressionant i un preciós so, i la segona també toca
el piano en alguns dels temes, no masses. Us recomano que mireu de posar-vos en
contacte amb la Yexza Lara per mirar d’aconseguir aquest treball i el que ara
mateix us posaré..
Seguim amb l’altre projecte de la Yexza ara amb Miguel Crespo, en un
disc preciós anomenat..
“ENCUENTROS”
Yexza Lara i Miguel Crespo Quartet
Editat per Raices Producciones
Enregistrat per Jordi Vidal als Estudis Laietana, el
maig de 2014, Barcelona.
Produït per Yexza Lara i Miguel Crespo
Yexza Lara, veu i flauta
Miguel Crespo, bateria
Alejandro Tamayo, contrabaix
Iago Marta, guitarres espanyola, acústica i elèctrica
I la col·laboració de
Jon Robles, saxo tenor
Fèlix Rossy, trompeta
Rubén Fernández, veu
Marisol Cordero, veu
Fulvia Fossati, veu
Jordi Bonell, guitarra elèctrica
I el quartet de cordes fregades Arnau Barrios, violí
I; Sara Balasch, violí II; Pepi Izquierdo, viola i Núria Galvan, cello.
Tots els temes estan composats per Yexza Lara i Miguel Crespo.
Encuentros, és un projecte que s’origina a Barcelona fruit de la recerca
musical i humana dels seus creadors, la flautista i cantant veneçolana Yexza
Lara i el bateria bolivià Miguel Crespo, els quals es van conèixer durant el
seu període de formació al Conservatori del Liceu. Les composicions que formen
aquest disc neixen del retrobament i comunió entre diversos mons, estils,
persones i ànimes, on el Jazz i les músiques i ritmes llatinoamericans es donen
la mà i passegen per una terra sense fronteres ni països. Un repertori de
músiques originals que barregen subtilment el llenguatge del Jazz amb ritmes i
melodies tradicionals de Veneçuela.
Escoltem el primer tema del disc anomenat..
1.- Contemplación (Y.
L. i M. C.) 5m33s
I quina meravella de tema, primer amb la veu de la Yexza, després la
seva flauta delicada i per rematar-ho el magnífic solo de Iago Marta a la
guitarra, un preciós solo seguint l’harmonia d’una preciosa cançó.
I anem ara pel segon tema on hi col·labora el Fèlix a la trompeta, anomenat...
3.- Sombra (Y.
L. i M. C.) 6m44s
Un gran tema ple groove, amb un gran solo de l’Alejandro Tamayo, també
el del Iago a la guitarra ha estat increïble i ja per rematar-ho el del nostre
estimat Fèlix Rossy, sempre sorprenent i amb un
gran llenguatge propi que enlluerna per la seva claredat d’idees. I al
darrera el Miguel Crespo a la bateria i l’Alejandro amb un groove
impressionant. La veu de la Yexza i lletra volen per sobre de les estructures
musicals...
Acabem aquest projecte amb el tema on hi col·labora el Jon Robles al
saxo tenor i en Rubén Fernández a la veu..anomenat
4.- Baja total o parcial (Y. L. i M. C.) 4m18s
I ara amb quina delicada i rítmica precisió desenvolupen aquest tema amb
ritmes càlids i on hi col·labora en Jon
Robles al saxo tenor i Rubén Fernández a la veu, fent una improvisació molt ben
aconseguida a la vegada que el solo, magnífic de Jon Robles.
La veritat és que se m’ha fet difícil escollir els temes, i encara en
queden alguns més, tots preciosos i que podrien sonar perfectament en aquest
programa, però ja se sap que el problema és el temps, i aquest se’ns ha acabat
pels projectes de la Yexza acompanyada dels seus amics, primer amb la Lina
Lomanto i Anna Tobías i en aquest darrer pel quartet de Miguel Crespo i una
bona colla d’amics entre els quals Rossy, Bonell, Robles, etc, temes preciosos
i molt ben interpretats, a banda que les composicions que tenen totes una gran
bellesa...i d’aquesta bellesa anem ara al següent projecte a càrrec de la
Sabina Witt nascuda a Barcelona però de tot arreu, musicalment parlant...
“VISTES AL MAR”
Sabina Witt & Guillermo Rizzotto
Editat per Olga Records el 2014.
Enregistrat a Nòmada 57 per Pere Aguilar i a Olga
Records per Guillermo Rizzotto des del juliol de 2011 fins el juny de 2012.
Produït per Sabina Witt i Guillermo Rizzotto per Olga
Records excepte dos temes produïts només per Guillermo.
Suport dels ajuntaments del Masnou i d’Arenys de Mar.
Sabina Witt, veu i composicions
Guillermo Rizzotto, guitarres, veu, processos
electrònics i percussions.
Músics convidats:
Míriam Fèliz, Joan Antoni Pich, cello
Marc Egea, viola de roda i flaviol
Pablo Giménez, flauta travessera
Aleix Tobías, percussió
Al bell mig del disc hi ha un text de l’Alberto Szpunberg que comença
dient així...
Quan la música torna els seus ulls a la poesia, troba que la poesia és
música, i en aquest encontre descobreix que ella és també poesia?...etc....
Escoltem ja la veu de la Sabina amb un tema compartit amb el Guillermo
amb lletra de Miguel Hernández i el seu
poema 86 del Cancionero y Romancero de ausencias, anomenat..
2.- Suave aliento suave (S. W. & G. R. i M. H.) 4m31s
Un poema de Miguel Hernández, aspre com la vida dura i per això les
reivindicacions socials d’aquest gran poeta i activista mort el 1941. Aquí els
dos líders acompanyats per la Míriam Fèlix, Marc Egea i l’Alexis. Hernández va
morir de tuberculosi al Reformatori d’Adults d’Alacant pel fet fe rebutjar la
penicil·lina a canvi d’abjurar del seu ateisme. Va morir amb 31 anys.
Seguim amb aquest preciós projecte ara amb la veu principal del
Guillermo i amb la Sabina i Míriam donant-li suport...en un altre poema de
Miguel Hernández anomenat..
5.- Mis ojos, sin tus ojos (G. R. i M. H.) 3m46s
Un altre colpidor poema de Miguel Hernández musicat pel Guillermo i
cantat per ell mateix, amb la Sabina fent-li els cors i la Míriam al cello..un
tema amb una música melancòlica però d’una gran bellesa.
Sabina Witt es gradua en el Conservatori Superior de Música del Liceu de
Barcelona, especialitzant-se en cant jazz. Combina la formació acadèmica de
jazz i música moderna amb una prolífica activitat artística. Amb una
trajectòria de més de deu anys com a compositora, la seva passió per la poesia
l’ha portat a musicalitzar poemes i textos de Salvador Espriu, Joan Maragall,
Miguel Hernández, Alfonsina Storni, Antonio Machado, Federico García Lorca,
Fernando Pessoa o Erik Satie, entre d’altres. Els seus projectes artístics han
estat mostrats en escenaris nacionals i internacionals.
Seguim ara amb un poema de Joan Maragall extret de Seguit de les vistes
al mar del llibre “Seqüències” de 1911 amb el tema que dóna títol al disc..tema
amb música de Sabina Witt...
4.- Vistes al mar (S.
W. i J. M.) 2m40s
Doncs ara amb un poema de Maragall i música de Sabina Witt, amb uns
aires optimistes gràcies a les vistes al mar, on hi col·labora la Míriam al
cello.
¿Lejos de dónde?, Rubaiyyat, Vistes al Mar y Chiquilladas Pintorescas
són els seus quatre treballs discogràfics principals. Ha col·laborat com
convidada en diferents enregistraments d’altres artistes, Pintades d’amor i de
Guerra, del grup Tarannà; Alter-Ego, de Toni Belenguer i Seis cuentos
musicales, de Gonzalo del Val, entre d’altres. Ha participat en diferents
festivals, Festival l’Hora del Jazz Tete Montoliu, Festival Internacional de
Jazz de Getxo o Kuopio Wine Festival Music (Finlàndia).
Escoltem ara un poema de Salvador Espriu, poema número 3 del llibre “La
pell de brau”, de 1960 amb música dels
dos líders...
10.- Rap del temps dolorós (S. W. & G. R. i S. E.) 3m07s
Doncs amb un rap amb música de la Sabina i el Guillermo, iniciat pel
pizzicato de cello per la Míriam, i cantat per la Sabina i la guitarra del
Guillermo amb uns aires de misteri, on després Sabina es posa a improvisar ja
amb un tempo un tant viu, i després el mateix Guillermo a la guitarra..
I deixem aquest magnífic i profund disc amb una cançó amb lletra de
Espriu del llibre “Cançons d’Ariadna”, del 1949 amb música de Sabina, anomenat...
6.- Ja mai més no podré dormir (S. W. i S. E.) 2m57s
Un poema d’Espriu amb música de Sabina, una música adequada a la
dimensió claustrofòbica de la lletra. Una missatge de socors, cridat amb
angoixa traslladat a la música i ritmes d’en Guillermo, Míriam i Alexis...
Una mica de informació del Guillermo Rizzotto la teniu aquí mateix:
Guillermo Rizzotto, guitarrista, compositor i productor de Rosario,
Santa Fe - Argentina (1980) és un dels joves músics contemporanis que mostren
un nou enfocament a la música d'Argentina barrejant tradició i modernitat, amb
un nou so i una atmosfera acústica, convertint-la en noves composicions
fresques que enriqueixen el repertori de guitarra clàssica i la música del seu
país.
L'autor mostra les tècniques musicals de guitarra clàssica que es barregen amb la forma tradicional de tocar la música "criolla" (estranger) d'Argentina, a més de la improvisació lliure, el desenvolupament de so i timbre en l'espai auditiu.
Fins i tot si ell utilitza la guitarra clàssica la major part del temps, té diversos projectes que inclouen dispositius de guitarra i de música electrònica com una eina per a la investigació de nous sons en el seu propi món de la música.
Guillermo Rizzotto ha compartit concerts amb artistes molt importants de diferents gèneres musicals com Juan Falú, Eduardo Eguez, Raúl Carnota, Rudy Flores, LA QUIMERA conjunt, Sílvia Pérez Cruz, Lidia Puyol, Lilian Saba, Norberto Minichilo, Rodolfo Sánchez, Osvaldo Burucuá, José Luis Montón, Miriam García, Franco Luciani, Furio Zanasi, Susana Moncayo, Rubén Llop, Luis Rigou, Bàrbara Kusa, Juancho Perone, Daniel Pérez, Marta Gómez.
Ha participat en molts festivals importants de tot el món, tocant les
seves pròpies composicions, de vegades com a solista de guitarra, de vegades en
conjunts, i de vegades com una captivadora compositor i prendre els oients en
una intimitat / moment ritual espiritual.
I ara acabem el programa especial d’avui dedicat a la poesia, a les
cantants i poetes i sobretot a la bona música, i ho fem amb el projecte de la
Carme Canela anomenat..
“GRANITO DE SAL”
Carme Canela & Joan Monné Trio
Editat per Fresh Sound Records New Talent FSNT 439
Enregistrat per Jordi Vidal als Estudis Laietana el
19 i 23 d’abril de 2013.
Produït per Carme Canela i Joan Monné
Productor executi, Jordi Pujol
Carme Canela, veu
Joan Monné, piano
Marko Lohikari, contrabaix
David Xirgu, bateria
Aquest és un projecte que segueix l’intimisme dels anteriors, amb una de
les veus més carismàtiques de casa nostra. Una veu que tindrem al Jazz Club La
Vicentina a la tardor...
Anem doncs ja amb algun d’aquets preciosos temes, cançons diverses de
diversos artistes, temes que a ella li han agradat sempre i que sempre havia
volgut cantar, i vet aquí que aquest és el projecte anomenat Granito de Sal,
com el tema que li va fer el gran Gato Pérez dedicat a la seva persona i veu.
Comencem amb un el tema que dóna títol a l’àlbum..
1.- Granito de Sal (G.
P.) 4m22s
Una delicada balada a ritme de bolero suau del gran Gato, mestre en això
de les poesies amb ritmes càlids. Un músic argentí nascut el 1951 i que vam
perdre el 1990, un tal Xavier Patricio Pérez Álvarez i amb el qual havíem
gaudit d’allò més ballant i escoltant. De fet, Gato Pérez va fer escola amb la
Rumba Catalana, una rumba més salsera però i sabrosa.
I ara anem a escolta la cançó popular catalana....
8.- El testament d’Amèlia 4m55s
Una cançó popular cantada i interpretada amb una sensibilitat i càlida
veu, com només la Carme pot fer. Ben cert és que la subtilesa del Joan Monné al
piano es veu recolzada pels dos companys, Marko i David, mestres en els seus
instruments. Un tema amb un swing força delicat i magnífic solo del Joan que
per començar ens situa en la sonoritat de la Carme i el trio del Joan.
Parlar de la Carme Canela m’agradaria fer-ho abastament, però
necessitaríem diversos programes per poder-ho fer amb la suficient dignitat,
però dir-vos que és una de les cantants actuals amb més llarga trajectòria. Des
dels finals dels 70s que va ser quan la vaig conèixer, tot i que aleshores
estava començant, fins ara, han passat molts anys d’èxits personals i
col·lectius formant part de projectes com La Orquestra Encantada. Ha cantat amb
tothom de renom dins el panorama peninsular i Pirineus amunt i a l’altre cantó
de la bassa, com per exemple Guillermo Klein, Bruce Barth, Kurt Rosenwinkel,
Lluís Vidal, Joan Albert Amargós, Perico Sambeat, David Mengual, Dani Pérez,
Gorka Benítez, Horacio Fumero, Iñaki Salvador, Jordi Bonell, Bernardo Sassetti,
Agustí Fernández.
Seguim amb una dolça bossa de Lenine anomenada..Anna i jo..
2.- Ana e eu (Lenine) 4m41s
Una magnífica interpretació de la Carme i el trio del Joan, balada
cantada amb tot el sentiment imaginable i la delicadesa adequada. Una petita
meravella, vaja. Ha cantat al Village Vanguard, al Carnegie Hall, entre alguns
dels locals més emblemàtics dels EEUU, participat en més de 40 Cd i amb 6
treballs propis editats 4 d’ells per Fresh Sound Records, un amb
Karonte-Contrabaix i que va fer amb Jordi Matas, amb Discmedi, rebent premis,
entre els quals el Premi Jaç per aquest disc amb Matas, “Carme Canela canta
Jordi Matas”.
Actualment és professora de cant Jazz a l’Esmuc i al Conservatori del
Liceu.
I acabem el projecte de la Carme amb el tema de Doreval Caymmi
3.- Rosa Morena (D.
C.) 4m38s
Amb aquesta delícia deixem el treball de la Carme tot i dient-vos que el
compacte te encara 7 temes preciosos més, o sigui que us recomano que aneu a la
botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat
amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils. Allà hi trobareu els caps
de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de
dies hi trobareu a l’Esteve. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound
Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol
Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.
Doncs res més, espero i desitjo que hàgiu gaudit d’aquest el programa
200 a Jazz Club de Nit, amb aquest especial dedicat a les cantants de casa
nostra, poesies i poetes, amb el Joan i Carles Margarit, Yexza Lara i companys,
Sabina Witt i Carme Canela.
Gràcies per escoltar-nos, bona nit i bon Jazz club de Nit en el Jaç de
cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)