Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials.

Doncs seguint en confinament i aparentment bé de salut, toquem, toquem....no toquem res per si de cas. Espero que totes i tots estigueu també bé, i ja sabeu, sempre tingueu molt en compta les indicacions de seguretat relacionades amb la Covid-19, ho sigui que cuideu-vos molt.

I parlant de les músiques del programa d’aquesta setmana, dir-vos que estaran relacionades amb les quatre diferents maneres que tenen els seus líders i formacions d’entendre el Jazz i músiques afins de músics joves del país i també les que està fent a Mèxic un dels nostres, (ell és mexicà però el Superior de Jazz el va fer aquí, a l’ESMUC). O sigui que podreu escoltar al duet de guitarristes Rubén Reinaldo & Kely García, “Acuarel” editat per FreeCode, de Galícia. Després el fet a casa nostra, el de Dani López Quartet, “El que fan les coses quan no les  mires”, amb un missatge al concepte de la Mecànica Quàntica, per seguir amb el de Jazz-Fusió-Flamenc, el de la formació Akeré, presumiblement autoeditat, i acabarem amb el projecte del Sebastián Domínguez Quartet, “Retornos”, editat per Cubbeta Records, fet a Mèxic, i aquesta setmana escoltarem un micro conte de Carme de la Fuente.

Doncs comencem amb els projectes i ho farem amb el més subtil i delicat dels quatre, un projecte a duet de dos guitarristes anomenat...


“ACUAREL”
Rubén Reinaldo & Kely García

Editat el 10 de març de 2020 pel Free Code Jazz Records
Enregistrat, mesclat i masteritzat per Jose Luis Gómez (Sito)
Remasterització final: Arturo Sabugueiro
Muntatge de textos: Rafael Alonso

(Enregistrat en estèreo amb microfonia d'alta sensibilitat directa als amplificadors i mitjançant preses senceres en viu sense metrònom. Enregistrament realitzat als Estudis Musicals Galícia Música a Vigo, durant sessions soltes equalitzant i microfonejant individualment cada peça aprofitant les nostres poques estones lliures com a professors de guitarra entre març i agost de 2019.)

Rubén Reinaldo, guitarra
Kely García, guitarra

I les composicions del projecte les comparteixen ells dos, uns temes són d’un i els altres són de l’altre. Tenim 8 temes i quasi 50 minuts de músiques precioses, delicades i d’una subtilesa exquisida. Els tempos són diversos alhora que els ritmes. En no haver-hi només dues guitarres, sovint podem pensar que ni ritmes ni tempos estiguin massa presents, car no tenim un contrabaix i una bateria que ens ho marquin de manera fefaent, cosa però que no és així. Es perceben clarament aquestes dues característiques d’un tema, tot hi haver-hi temes amb “breaks” diversos. En definitiva una delícia de projecte del qual us en posaré alguns temes.

I com sempre, dir-vos que al blog us posaré enllaços al bandcamp del projecte i als mails dels dos músics, per si hi voleu contactar per algun motiu concret. Per cert, en l’àmplia informació que m’han fet arribar, hi ha fins i tot el pdf de les partitures de tots els temes, cosa que pot interessar a oïdors guitarristes.


Rubén Reinaldo: rubenreinaldovigo@gmail.com
Kely García: kelyg05@gmail.com

I hi ha tant informació relacionada que m’han fet arribar que la que pugui us la posaré al blog però que d’una manera resumida ens diuen ells que aquest és un àlbum conceptual de jazz amb 8 temes propis que tenen l'aigua com a fil conductor de la música d'aquest duo de guitarres gallec que flueix creant un paisatge sonor molt especial. I recordar-vos que els comentaris de cadascun dels temes són de Rafael Alonso. De fet em falten les seves biografies, però és que tot no m’hi cap en el programa. Però vaja, ells dos tenen una mena de “Post-Grau” o cosa similar feta al Regne Unit, alhora d’haver rebut master classes amb els més grans i tocat en una pila de Festivals de Jazz, i el més important és que són amics i comparteixen escola.

Escoltem-los ja en una de les seves composicions, composta per Rubén Reinaldo i Raul Lorenzo...

1.- Manchica          (R. Reinaldo & R. Lorenzo)         6m38s

I d’aquesta cançó ens diu Rafael que:
La pluja és una de les formes en les que l'aigua ens mostra el seu estat més pur i el seu poder integrador en qualsevol entorn. A Manchica és el lloc on precisament un bon dia la màgia de la pluja va entrecreuar el camí de Reinaldo amb la companya perfecta per poder imaginar una melodia tan delicada. La resplendent llum de Lorenzo va culminar aquesta peça, i aquest homenatge a la terra de l'or on va néixer aquesta estimada companya, Orense.

Rubén Reinaldo. Professor llicenciat superior en guitarra moderna, arranjador i compositor de Vigo. Va ser el primer alumne a Galícia que va superar el nivell avançat de l'Rockschool i també el primer a completar-lo. Va obtenir el prestigiós teaching diploma britànic a guitarra moderna de l'T.L. Conservatoire, i va estudiar la llicenciatura de Guitarra Jazz becat al Conservatori Superior de La Corunya, graduant-se en 2017 com el primer guitarrista de la seva promoció en l'especialitat de jazz que va finalitzar els seus estudis al centre.

Doncs ja heu pogut escoltar de quina delicada manera hem començat el programa d’avui, i amb quina dolça sonoritat. Ambdós músics i companys de feina a l’escola de música, semblen tenir també uns referents comuns relacionats amb l’instrument i també les dues Gibson els identifiquen. I la feina que han fet ells dos, també es pot veure escrita en un llibret amb totes les partitures del projecte. I d’aquest tema sí que hem pogut escoltar una primera “intro” per després entrar en el tema, que gràcies a ells sabem què és de la forma AAB. I que durant la B, qui no fa la melodia fa uns arpegis a mode de contrapunt. També sabem que el primer solo ha estat el del Rubén, mentre que el segon, el d’en Kely. I sí que se’ls nota les diferències sonores i de fraseig, i més ho anirem notant. Després acaben el tema passant per la Coda. I quin gust, tanta informació, pels qui ens agrada saber-ho tot. Un so tan net se’m fa difícil recordar en algun altre projecte. El que ens recorden però és que en aquesta composició, i en d’altres que escoltarem, tenim l’aigua com a referent simbòlic, una aigua cristal·lina, afegiria jo.

Origen del projecte: Aquest duo gallec va començar el seu camí el 2018 després de comprovar la tremenda simbiosi que existia en les seves interpretacions conjuntes durant els descansos entre classe i classe, ja que tots dos són professors de l'acreditat departament de guitarra del CDM PONTEAREAS, un dels centres educatius musicals amb més experiència de tota Galícia. La seva especial i particular connexió tocant junts i la frescor i dinamisme de les seves composicions, van fer poc a poc, que cadascuna de les seves actuacions fos un espectacle especial, molt diferenciat en el panorama musical actual, i això els va animar a portar-lo a l'estudi de gravació .

I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.

Escoltem ara el tema de Kely García anomenat...

5.- A.M.        (K.García)    7m59s

I ens en diu l’Alonso que:
Refrescants gotes de rosada sobre les plantes del jardí en un matí molt assolellat conviden a compondre relaxada i plàcidament. En un instant, un pensament imparable a Kely, li va recordar a la seva companya tal com la va veure per primera vegada quan ella va aparèixer sobtadament en la seva vida en forma de meravellosa casualitat durant un memorable aniversari, en una animada festa, i amb un sensual gust de bossa nova impossible d'oblidar.

I seguirem amb la biografia de Rubén:
Ha completat la seva formació amb músics de la talla de: Louis Stewart, Steve Brown, Peter Bernstein, Patrick Rondat, Greg Howe, Allan Holdsworth o Larry Coryell. Ha acompanyat, col·laborat i gravat amb multitud d'artistes, liderant diversos projectes propis destacables i convertint-se en un reconegut músic de l'escena gallega.

I també ens diuen que aquest tema te aquesta estructura, Intro, Melodia en forma AAB, 1 coro solo Kely, 1coro solo Rubén, Melodia AB i Coda. (Tots dos solos sobre el la forma AAB). I sí que el mateix Kely ha fet la melodia i amb la mateixa sonoritat l’hem escoltat en el seu solo. Aquesta és una melodia que respira amor per totes bandes, i què maco el pas de melodia al primer solo de Kely. Quina claredat de digitació, de puresa de notes, de llenguatge i tècnica, que l’ha permès interpretar el que ha anat pensant, així, dolçament sense presses. I ho fan tan bé, que el pas d’un solista a l’altre quasi que no es percep. Rubén l’ha seguit també amb igual netedat i potser podríem dir que amb un so una mica més agut?, i ho poso amb un interrogant per mostrar els meus dubtes. El que és evident és que la seva música ens acarona a cada nota i des del primer moment, amb melodies i solos. I a guitarristes que em recorden, per la netedat del so bàsicament però també per les “maneres” i fraseig són a Joe Pass, també a Herb Ellis, un dels components dels The Great Jazz Guitar Trio, amb Charlie Byrd i Barney Kessel, per només parlar d’aquests dos.

Els Objectius: Es tractava d'aconseguir dirigir-se a l'oient que gaudeix deixant-se portar pel fluir de la improvisació més espontània. Es tractava d'aportar-li una forma característica de construir estructures sonores mitjançant atractius i arriscats contrapunts complementats amb acurades línies melòdiques per fusionar sonoritats clàssiques i contemporànies.

I si hi ha un blues ja sabeu que sempre el poso, i el d’ells està compost per Reinaldo...

8.- Beiramar Blues  (Rubén Reinaldo)    3m27s

I ens diu l’Alonso que:
Els ports pesquers d'O Berbés i Bouzas portaven les riqueses de la mar a la ciutat olívica. Per connectar-los, va néixer la cèlebre avinguda de Beiramar, una important via amb una relació molt especial amb la música, no en va, allà es va decidir construir l'auditori Mar de Vigo. Un simple passeig vespertí va ser suficient perquè Reinaldo pensés en una animada melodia de tall blusero, inspirada per aquest evocador aire pesquer i obrer perfumat d'alga i gavina.

Kely García. Guitarrista, docent i compositor d’Ourense. Va impartir classes de guitarra a l'escola Drops de Santiago i va formar part del quintet amb el mateix nom al costat dels actuals professors de Conservatori Superior de A Corunya: Alberto Conde, Kin García, Roberto Somoza a més d'Andrés Rivas i Carlos Rodgarman (pianista, arranjador , compositor i productor de prestigi establert a Califòrnia).

I aquest és un tema amb una melodia que fan a dues veus, la 1era la del compositor Rubén, i la segona la del seu company i amic, Kely. Després aquest darrer fa el seu solo, per després fer-ho Rubén. La melodia té quatre parts, A, B, C i D, aquestes dues després dels solos. Té també una intro a acords de 8 compassos i un final de 2. Un Blues de 12 compassos, en melodia i solos, fent-ne però dos chorus cadascun d’ells en els solos, primer el de Kely i després el de Rubén. Un tema molt maco, vital també, fresc, com són tots aquestes temes, fins i tot té un punt de “murri”, de “pillo”. Una preciosa melodia principal que ells dos fan junts a dues veus primer, i que després dels solos, magnífics que ha fet cadascun d’ells, han recuperat melodies a veus ja més dispars i dissonants a vegades, a voluntat, esclar. Un gran Blues, vaja

I seguiran amb els objectius: Únicament havien de sonar dues guitarres durant tot el disc, sense més additius què dos ràncies GIBSON ES-335 i ES-165, amb el seu cristal·lí a més de profund so net embolicat en un ambient sonor únic i característic. Es tractava també d'aconseguir una combinació musical on regnés d'una manera molt especial la puresa i delicadesa del so dels dos instruments per omplir plenament l'espai sonor sense cap altra necessitat. Posant tots aquests objectius sobre la taula, el pensament aviat es va encaminar cap a una obra artística completament connectada, que musicalment es concep com un àlbum conceptual.

I acabarem el seu projecte amb el tema més vital, crec jo, tema compost per tots dos, Reinaldo i García

6.- Naturaleza par   (R. Reinaldo & K. García)           5m30s

I acaba dient nos Rafael Alonso que:
La fórmula química de l'aigua implica que dos àtoms d'hidrogen s'uneixen a un d'oxigen per formar la molècula que conforma el nostre ambient generador de vida. El pols rítmic d'aquesta peça tan característicament marcat, és l'oxigen musical sobre el qual s'uneix tot el potencial creatiu dels dos components d'aquest duo, i sobre el qual caminen junts per crear una sonoritat comuna en la qual es fusionen dues formes úniques d'entendre la música.

I acabarem amb el resum de la biografia de Kely García:
Ha rebut nombroses classes magistrals de músics com: Peter Bernstein, Jesse Van Ruller, Abe Rábade, Kurt Rosenwinkel, etc. Ha treballat en tota classe de festivals i concerts de la més diversa índole i estil amb nombrosos solistes i grups. El 2011 obté el LRSL Level 6 Diploma in Music Teaching d'Rockschool.

I aquest és un tema amb una “intro” preciosa i ràpida (o més aviat lenta però amb semicorxeres) a dues veus també, per després amb més calma encarar la melodia del tema. Una estructura típica AABA’ però de 10 compassos cadascuna, ja no tan típica. Cadascun dels guitarristes fa un chorus del tema sencer i qui primer el desenvolupa és Rubén, per després fer-ho Kely. I quina meravella d’interpretació que ens han tornat a fer tots dos, amb una gran tècnica i delicada digitació, aconseguint quallar unes precioses melodies tot i improvisant. I què bé ho han fet tots dos, sempre acompanyant-se l’un a l’altre, quan l’un feia melodia o solos, i l’altre amb acords, arpegis, a contrapunt o no, i sempre recolzant-se mútuament. A destacar el procés d’enregistrament i mescles perquè realment la sonoritat aconseguida és d’una altíssima qualitat, a la mida del projecte musical. Felicitats nois.

I del Nexe Sonor: Totes les peces, a més de ser pròpies, haurien de tenir un mateix fil conductor, un “concepte concret” que les relacionés entre si tant a nivell de sonoritat com a nivell expressiu. L’AIGUA és la resposta perfecta. L'aigua defineix molt bé l'estètica sonora del duo, perquè la improvisació flueix permanentment amb una naturalitat que es percep amb facilitat des de la primera escolta. Les guitarres desenvolupen rols d'acompanyant i solista sense una barreja clarament definida entre els dos com sol passar, barrejant-se entre si gairebé com si de dos elements líquids es tractés.

I deixem aquest projecte tan delicat i ara sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente.
.....................
Gràcies Carme per sempre situar-nos en el context musical dels projectes del programa.

I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.

I seguim endavant i endinsant-nos en els canvis d’estils musicals dels nostres protagonistes d’avui, i ara ho farem escoltant el sorprenent projecte...


“EL QUE FAN LES COSES QUAN NO LES MIRES”
Dani López Quartet

Editat per Segell Microscopi    
Enregistrat als Estudis Ground de Cornellà de Terri
Mesclat per Panxii Badii

Dani López, saxos, flauta, piano, sintetitzadors i veu
Alejandro Esperanza, piano, Rhodes i sintetitzador
Vic Moliner, contrabaix i sintetitzador de baixos
Andreu Moreno, bateria

Tots els temes són d’aquest jove crac multi instrumentista Dani López.

Estem davant d’un projecte sorprenent, i més encara venint del projecte anterior tan delicat. Nou temes i prop de 40 minuts d’unes músiques sorprenents. Hi ha temes que podríem encabir en la música contemporània, però n’hi ha d’altres on la música tradicional es barreja amb elements i instruments com el sintetitzador, i sempre amb la gran mestria instrumental de tots quatre. Els tempos també són diversos, i sí hi ha temes delicats com són “Fregament”, instrumental, i que va agafant volada pels diversos i dolços canvis encabits. Amb “Diguem bon dia”, Dani canta i toca el saxo alto en un tema marcat pel beat delicat de l’Andreu, on els sintetitzadors donen una sonoritat quasi espaial. Amb el “Ball pla d’Andorra” ens situen en les músiques tradicionals, medievals en aquest cas en un tema també molt delicat de tempo. A “Laura”, el piano i veu inicials ens introdueixen al tema, amb aires pop per ritmes, tot i que es desenvolupa ben aviat proper a les músiques contemporànies. El “Somni” té també un tarannà similar per beat del baterista, on el líder canta i els sintetitzadors afegeixen colors diversos. Amb “Les meves iaies” s’endinsa en la música tradicional passada pel sedàs de la modernitat, escoltant-les a elles, vaja, a la seva iaia en un tema instrumental farcit d’amor. A “Intel·ligència Artificial” se’ns mostra de nou molt contemporani, per estructures i sonoritats diverses, on els podem escoltar en el tema potser el més Jazzy del projecte sobretot en les improvisacions. Amb “El gall persegueix la gallina”, ens mostra de nou el tarannà contemporani, quasi avant-garde, en un tema farcit de canvis rítmics, instrumental, on les seves interpretacions ens segueixen meravellant, tema on n’hi semblen haver més. I el tema més vital és el “Cafetera Stuff”, també farcit de canvis rítmics, on la feina percussiva del piano als inicis no ens mostra el veritable camí musical posterior imbuït de recerques diverses. En definitiva és aquest un projecte sorprenent, i una altra mostra de la diversitat de les músiques dels artistes que ens acompanyen avui.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc i també la del líder:

I posem-nos a escoltar les seves músiques...i ho farem amb el tema...

7.- Ball pla d’Andorra        (Dani López)           3m55s

Doncs quin canvi musical més medieval que hem tingut oi? I ves per on, així aniran les properes músiques que escoltarem una bona estona també. I per molts de nosaltres, amigues i amics, que no coneixíem aquest jove crac Dani López, ha estat una agradable sorpresa i més que en tindrem de sorpreses. Amb aquesta cançó ha volgut retre homenatge a les músiques més tradicionals i arrelades molt endins. El jove líder ens ha mostrat el so pur i nítid del seu saxo soprano en aquesta composició, on els acompanyants de luxe, tots reconeguts músics de jazz de casa nostra com l’Alejandro Esperanza, al piano; en Vic Moliner, el més veterà dels quatre i gran contrabaixista i baixista, i finalment l’Andreu Moreno, subtil baterista. La melodia del tema l’ha fet en Vic inicialment, per seguir-lo en Dani al soprano i també l’Alejandro, compartint ells dos melodia final del tema. Aquest mateix ha estat qui primer ha fet el primer dolç i delicat solo, amb pulcre digitació. El líder és qui també ens ha acaronat amb la seva dolça sonoritat, la del seu soprano, en el seu curtet solo. Motiu inicial i melodia de nou per acabar aquesta primera incursió en les noves músiques que ara escoltarem.

Dani López (Olot 1994) és compositor i multinstrumentista. Des de molt jove que toca diferents instruments i que escriu música per a diverses bandes. Gràcies a això, ha assolit una gran experiència en estils musicals variats, com ara folk, jazz, música clàssica i contemporània, i alhora,  aquesta experiència també li ha ensenyat com de rica pot arribar a ser la música.

I ara escoltarem el simpàtic tema dedicat a les iaies...

3.- Les meves iaies           (Dani López)           3m25s

I quina altra composició ens ha fet aquest jove i polifacètic músic. I és que les arrels familiars li han servit com a referència per a transportar-nos les seves emocions i vivències mitjançant la música. I aquesta és una mostra més de la seva frescor i vitalitat, car, què és sinó aquesta fins i tot divertida composició homenatge a la seva iaia, però també a totes les iaies del món. Una “intro” iniciada però pel jove músic i posterior melodia entremaliada i molt maca feta a duet de saxo alto i piano, per després ja encarar els solos, fent-ho el mateix líder. El control tècnic sobre els seus instruments és força potent, total, diria jo, ell que ve del món del saxo clàssic; què ens podrà deparar aquest noi si s’endinsa en el món del Jazz. Obté una magnífica sonoritat també del saxo alto, i més que ho podrem comprovar, i més que ho podreu comprovar si n’adquiriu el disc entrant al web del Segell Microscopi. En Vic Moliner ens ha demostrat el perquè està tan ben considerat en el circuit musical, fent un solo curtet sí, però molt reeixit. No oblidem no, que forma part de projectes amb el Néstor Gimenez, Xavi Torres, Els Tres Tenors, etc, etc. Recuperen la melodia al final on pianista i saxo alto es retroben de nou fent la divertida melodia acabant el tema de manera molt tendra, escoltant iaia i net.

La fascinació de Dani López per la realitat quan l’observa de prop, ha fet que coses aparentment ordinàries com el so d’una cafetera, o l’àvia de l’artista rondinant, s’hagin transformat en el material des del qual ha teixit les cançons del seu primer disc. La manera com es tracten els instruments, així com el so propi de cadascun dels components, i una metodologia de treball en grup concreta, busca una nova forma d’enforcar les possibilitats del quartet, obtenint una gran riquesa, entre l’experimentació i la tradició. El resultat és una sonoritat que navega entre el jazz, la música de cambra contemporània, la música d’arrel i el pop.

Seguim ara amb el magnífic tema anomenat....

1.- Intel·ligència Artificial   (Dani López)           3m59s

I vet aquí que les sorpreses no s’aturen, i així és que en aquest tema de caire contemporani ho ha tornat a fer. El líder amb el saxo alto ha iniciat aquest tema amb una altra melodia brillant, feta a dues mans en els inicis amb el pianista Esperanza. El pont però encara ens ha deixat més flipats, fet crec amb sonoritats de sintetitzadors de baixos, els del Vic. Després el tema de nou, sorprenent pels canvis rítmics i melodies fresques però molt complexes. Jo diria que aquí “juga” amb el saxo alto i la flauta, barrejant-ne les sonoritats. Després, i ja en els solos, Dani i Alejandro han fet uns “quatres” tot i improvisant tots dos, per després recuperar el tema sencer, magnífic tema d’aquest jove crac, Dani López, per acabar-lo de cop.

El 2016 es gradua en saxo clàssic i dos anys més tard, es gradua en composició, ambdós al Conservatori Superior de Música del Liceu. Ha rebut classes dels reconeguts compositors Benet Casablancas i Benjamin Davies, i dels saxofonistes Albert Julià i David Salleras. Durant els seus estudis va ser guardonat amb la beca Ferrer-Salat i amb el premi final de carrera del departament de composició del Conservatori Superior de Música del Liceu 2018.

I abans del darrer tema us posaré un altre dels magnífics temes d’aquest projecte, on semblen haver-hi dos temes en un, havent-me permès modificar-lo una miqueta, res, poca cosa, diguem-ne que només els he apropat...

9.- El gall persegueix a la gallina  (Dani López)           6m26s

Doncs ja heu pogut constatar els dos temes que semblen coexistir en el títol, a no ser que el primer tema sigui el gall, i el segon la gallina, que ben bé podria ser. Seguint amb aquest plantejament, el gall es mostra força cridaner i expeditiu, alhora que complicat. Els nervis no el deixen viure, tan neguitós va el paio. I el tema certament és força entremaliat, també a moments força contemporani, ara el líder amb el soprano, en un tema amb força canvis de ritme i tempo, on ens ha tornat ha mostrar el seu potent caràcter com a compositor. I ja heu vist el canvi de tema, ritme i tempo, ara amb la gallina (ai, ai, que no hi ha cap intenció meva en aquesta separació que m’he tret de la màniga). Però sí que el tema té un caire més amable, en podríem dir. La melodia a càrrec del líder, és molt dolça, el ritme més continu marcat pel beat de l’Andreu. Hem pogut escoltar de nou el baix sintetitzat a càrrec d’en Vic, els acords del Rhodes de l’Alejandro, i a aquest fent un trosset del seu solo, i bon recolzament de la base, els quals han permès al líder desenvolupar un magnífic solo seguint amb el soprano. Una altra demostració de mestria interpretativa la d’aquest jove saxofonista d’altíssim nivell. I després del seu solo, fins i tot han pogut fer uns “quatres” amb el baterista per a gaudi de tothom i més d’ell mateix, acabant el tema molt delicadament. Quina diferència amb el gall, carall.

Ha escrit diverses peces de música de cambra,  una Ipeça per orquestra de cambra i un concert per saxo, orquestra de corda, piano i percussió, que ha estat interpretat a Espanya, Portugal i Mèxic. Com a saxofonista, ha guanyat concursos tant de solista com de músic de cambra, com ara Ecoparque de Trasmiera (2014) i Arjau Música catalana XX-XXI (2013), aquest últim, tocant una peça pròpia.

I acabarem aquest sorprenent projecte amb el tema....

4.- Cafetera Stuff    (Dani López)           3m27s

Doncs amb aquest tema ens ha acabat d’impressionar ell, les seves músiques, i també els seus acompanyants. Tema de caire contemporani amb breaks rítmics, melodies aèries i esotèriques, i molta imaginació i creativitat. I si a tot això li afegim talent, doncs el còctel ja el podem servir. I amb aquest tema tan complex també, ric en matisos i diversitat de tot, melòdica, rítmica i  harmònica, ens acaba de mostrar el gran nivell el Dani López, compositor i intèrpret. En un tema que com que no el sentim tocar ni saxos ni flauta, intuïm que deu fer de les seves tocant qualsevol dels instruments que hem escoltat, i ben bé podrien ser els teclats. Sorprenent tema que és com la cirereta del pastís-projecte del qual us n’he posat un tastet, amb l’ànim ben entès que mireu d’aconseguir el projecte entrant a la web del disc que us posaré al blog. Ja sabeu que sempre ho dic, que hem d’ajudar-los a ells, car així farem que la música pervisqui fins i tot en situacions tan dramàtiques com la que ens toca viure.

Dani López treballa com a músic “freelance”, formant part de diferents projectes, com ara Magalí Sare, El Pot Petit,  Cia. Holoqué (La Caixeta) i Hop al Metro. Recentment ha produït els discos 10 Anys - El Pot Petit (Premi Enderrock 2019 Millor disc de música familiar) i Praxinoscopi - Criatures (Premi Enderrock 2019 Millor disc de folk). En aquests discos ha fet gairebé tots els arranjaments, gravat diversos instruments i escrit dues cançons originals (Praxinoscopi).  

I seguim amb més música diversa, i ara serà la que ens aportarà un plus de fusió amb el flamenc i també amb un Jazz en clau Latin, i serà el del grup....


“AKERÉ”
Akeré

Auto editat i produït
Enregistrat per Nene Maya i Gerard Porqueres, entre el juliol del 2018 (Espai Mau, Barcelona) i el febrer del 19 (estudi Maya, Rubí)
Mesclat per Kike Caballero i masteritzat per Marco Rostagno a Hitmakers Studio.
Produït per Xoan Sánchez, Nene Maya i Ángel Pérez.

Ana E. Brenes, veu
Miguel “Wally” Royo, saxo tenor, soprano i flauta
Ángel Pérez, piano, teclats i cors
Nene Maya, contrabaix i cors
Xoan Sánchez, percussions i cors
David Domínguez, percussions
I la col·laboració d’una sèrie de músics que ja comentaré si s’escau.

Aquest és un projecte on les percussions diverses i les palmes agermanen dos estils, el Flamenc i el més càlid del Carib, i així és que el Latin-Jazz s’agermana amb el Flamenc, aconseguint una magnífica Fusió, on la veu d’Ana i percussions diverses ens situa en un ona, però els saxos del Miguel Royo ens situen en l’altre, la del Jazz, Latin o no. Així passa també amb els teclats de l’Àngel Pérez i de la mateixa manera passa amb els col·laboradors. Els tempos no són massa fast i sí segueixen un tarannà de tempo mèdium no gaire viu, i de balades quasi diria que n’hi ha una, el preciós bolero, “Somos” tot i canviar a tot Latin quasi al final. “Amor de prepago” viu des de l’inici el ritme Latin, a un tempo mèdium delicat i preciós solo de Wally. I amb “Mis Hermanos” hi col·labora l’amic Martín Meléndez al violoncel, en un altre tema a tempo mèdium suau, tot música delicada afrocubana.  “Clamores”, té també un tempo mèdium slow en una cançó preciosa que tot i començar delicadament acabarà a tot ritme afrocubà aquí amb la veu i cors de Yadira Ferrer i amb la guitarra flamenca de Ricardo Moreno. El tema “Tracatacá”, té també un tempo delicat molt maco iniciat pel saxo tenor i amb clares connotacions flamenques. “Paisaje del Alma” comença amb els tocs típics i ritme del “clave”, on tot i la referència del “Spanish Tinge” que va dir Jelly Roll Morton, el tema agafa un caire més flamenc que Latin, potser també per la veu de l’Ana. “Rumbalucha” segueix el tarannà rítmic a tempo mèdium, iniciat pel saxo tenor de Wally i flauta d’ell mateix ara però amb la veu de Pere Martínez. I “Afroxeira” tema viu també on també hi col·labora Sarduy a la trompeta, on s’hi barregen lletres gallegues amb el Latin Jazz sobretot en les improvisacions dels músics. I ja finalment el més viu de tempo és el “Liados” on també hi tenim la trompeta de Carlos Carduy i les sempiternes percussions, en un tema càlid per sons també les de la flauta de Wally  però també a tot Latin Jazz i quasi fins i tot “salsero”.

I dir-vos que no hi ha massa informació del grup a Internet, però alguna cosa trobarem..

Començarem amb el tema de Xoan Sánchez i lletra de Nicolás Guillén on hi col·labora l’amic Martín Meléndez..

7.- Mis hermanos    (X. Sánchez, N Guillén)     6m14s

Doncs i quin canvi més substancial sí, pel que fa a les músiques i estils, però mantenint encara una determinada delicadesa i maques melodies. El projecte que acabem d’encetar ens situarà en aquesta ona, i no només, com ja us he explicat abans. En aquest tema podem constatar la profunditat del so del violoncel de l’amic Meléndez, cubà establert a casa nostra i amb qui força vegades havíem coincidit a les WTF del Jamboree, i demés actuacions, ell tocant, i jo enregistrant-ho tot i penjant-ho al blog del Jazz Club La Vicentina. Un tema que ha començat amb les percussions i el chelo de Martín, per després la clara veu d’Ana amb la melodia. El canvi harmònic del pont és preciós, i la cadència harmònico-rítmica és preciosa. Uns temes que estan fets bàsicament per a gaudir-los en el ball, també en l’escolta, evidentment. El pianista Pérez ens ha acaronat amb el seu solo i so per després fer-ho encara més el Martín al violoncel, fregant-lo amb la màxima delicadesa i reeixit fraseig, en un tema on al final escoltem el saxo soprano de l’amic Miguel Wally Royo.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com  i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

I seguim amb un tema preciós amb música i arranjaments de l’amic Miguel “Wally” Royo i lletra de cante tradicional..

5.- Tracatacá                    (M. Royo & tradicional)     5m25s

Doncs amb un punt més de tempo, hem escoltat aquest magnífic tema del Miguel Royo que han acabat de cop. La melodia aràbiga és força maca, i els canvis harmònics ens la fan encara més maca. He dit aràbiga i dic també flamenca, perquè així és i més la reconeixem quan l’ha cantat Ana amb una perfecta afinació. El solo del compositor al saxo tenor és d’aquells de “traca i mocador” per com de maco l’ha fet, i melòdic. No endebades ell és un dels bons saxofonistes del país, ell que viu a Sabadell però que és nascut a Saragossa. El teclat de l’Ángel Pérez ha sonat en la improvisació d’aquest darrer, força delicada també. I és que el tema té una dolçor força evident i el so global del grup és força contingut, suau, que ben podria ser força sorollós amb segons qui tocant tot això. El grup de músics i cantant, fa una tasca reeixida de contenció sonora gràcies també als tècnics que ho han treballat. I és així de delicat tot el seu projecte tot i ser alguns temes més vius de tempo.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es  allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.


I encara seguirem amb un altre tema força càlid i a bon tempo en el tema on escoltarem Pere Martínez al cante i lletra amb la música de Xoan Sánchez....

6.- Rumbalucha      (X. Sánchez & P. Martínez)        4m31s

I de quina manera han acabat el tema a tota percussió amb uns solos finals magnífics. El tema ha començat amb un “riff” a càrrec de piano i baix marcant motius importants. Miguel ha estat però qui primer ha fet la melodia, primer amb el saxo tenor i després amb la flauta. Pere l’ha cantat a tot flamenc amb lletra pròpia, a més a més. Te una bona veu, i potència alhora que sentiment. I hem escoltat les percussions recolzant el solo de Royo al saxo tenor. I així ha estat fins arribar al break on el tema te uns canvis força interessants melòdics i rítmics, els quals donen pas al solo de Nene al contrabaix, força maco també. Al final, piano donant el suport adequat als percussionistes per a gaudi d’aquests i de totes i tots nosaltres.

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com  i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Acabarem el seu projecte amb el tema més viu, tot i que tots segueixen aquest tarannà no gens fast, i serà el tema on hi col·labora Carlos Sarduy a la trompeta, a tot Latin que quasi és a tot Salsa en un tema música i lletra de Xoan Sánchez i arranjaments conjuntament amb Ángel Pérez i Nene Maya...

4 .- Liados    (X. Sáncez & Pérez i Maya)        4m54s

I de quina manera més potent, a tot Latin, a tota Salsa, han acabat aquest darrer tema, que per cert ha començat dolçament, ara amb la trompeta de Carlos Sarduy. Ben aviat hem pogut gaudir del magnífic solo de Miguel Royo ara a la flauta, on ens ha mostrat les seves diverses arts i nivell altíssim. Les percussions segueixen en el substrat del tema, també en el solo de Carlos a la trompeta. I quan el tema s’enlaira és més o menys a la meitat quan els ritmes càlids del Carib ens han omplert de ritmes i balls, alhora que amb bones interpretacions de tots ells, també amb els cors que ho han acabat d’omplir tot. Al final un ”vamp” amb la trompeta de Sarduy el teclat de l’Ángel, sempre les percussions i les veus, acabant-lo d’aquella manera que ens indica que en un directe s’allargaria força més segons vicissituds de l’ambient, dels músics i públic. Un bon tema per acabar aquest projecte que ja heu vist que s’ha mantingut a un tempo força tranquilet també, amb diversitat d’estils, la Fusió amb el Flamenc i les músiques i ritmes Afrocubans, i bones interpretacions de tots ells i elles. Música per ballar i que nosaltres hem escoltat, i qui sap si alguna o algú de vosaltres les ha ballat a casa.

I ara ja acabarem el programa d’avui i ho farem amb el projecte d’un guitarrista, tancant doncs el cercle, car l’hem començat també amb aquest instrument...


“RETORNOS”
Sebastián Domínguez 4tet

Editat per Cubbeta Records
Enregistrat per Juan Fridman als Cubbeta Records el 2020. Ciutat de Mèxic.
Produït per Sebastián Domínguez

Sebastià Domínguez, guitarra
Federico Hülsz, saxo tenor
Alonso López, contrabaix
Pedro Cervera, bateria

Tots els temes són de Sebastián Domínguez.

Doncs acabem el programa endinsats en el Jazz més actual i després d’haver escoltat els anteriors i diversos projectes del programa d’avui, que ja veieu com d’entretingut està resultant. Tenim prop de 50 minuts d’un bon Jazz i 7 temes, la qual cosa vol dir que en tenim alguns de llargs, llargària habitual en el Jazz amb improvisacions de tots els músics. Els tempos i ritmes són diversos també, trobant-nos amb dos temes encabits en els tempos dolços com són “Hermitaño” a ritme delicat de vals i maca melodia. Amb “Muntaner 79” crec que vol recordar on vivia quan estudiava a l’Esmuc, i també és una peça delicada i no em voldria equivocar, però la sento ternària també. A partir d’aquí, els temes tenen més trempera i diversitat amb breaks inclosos en l’estructura del tema com és el cas de “Lapa”, amb una melodia a duet de guitarra i saxo tenor. “Noctámbulo” comença amb una “intro” del contrabaixista ja amb el contingut rítmic i notes de la línia de baixos, en un tema on el ritme és així com una mica trencat. Aquest ha iniciat també el tema “Agra”, seguit després per la melodia a càrrec del saxo tenor i desenvolupament posterior en els solos. I “Megalópolis” segueix el tarannà rítmic, i tampoc és un tema fast, seguint l’ona dels anteriors. I ja per acabar tenim el blues del projecte a tempo viu i anomenat “Xubitas Blues”. Molt bon projecte del jove amic Sebastià i bones interpretacions de tots quatre.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del músic:

I començarem amb un dels temes delicats que ens el recorden estudiant per Barcelona...

3.- Muntaner 79      (S. Domínguez)      7m03s

Doncs ens retrobem amb el Jazz similar al del primer projecte, allunyat ara de la Fusió, i també amb les guitarres, ara però només la del Sebastián Domínguez. Un tema i títol que ens recorda la seva estada a Barcelona on va fer ell el seu Grau Superior a l’Esmuc. Anys d’inquietuds, on s’obrien nous espais per a fer-hi Jam Sessions, i així és que ell, amb el Manel Fortià, contrabaix i en Daniel González enredaren als propietaris d’un restaurant del carrer del Carme anomenat “Carmelitas” per fer-hi Jam Sessions els dijous. I cap allà que hi vam anar algunes vegades, on també s’hi acostaven companyes i companys seus, alhora que el públic del local. I acabem d’escoltar un tema molt maco i delicat iniciat pel líder amb acords a mode d’intro per ben aviat escoltar al saxo tenor fent la melodia, on el ritme així com trencat i ternari, és l’idoni per aquesta composició. El líder és qui primer ens ha acaronat amb el seu so i fraseig, recordant-nos els sons del primer projecte. Nítida sonoritat la de la seva Gibson també, i bon llenguatge el del músic mexicà i una mica català. La base de dos, de contrabaix López i bateria Cervera l’han recolzat abastament, essent el primer qui també s’ha endinsat en els solos, amb profunditat i bona i rítmica pulsió. El so del saxo tenor de Federico recuperant la melodia ens apropa al final d’aquest primer tema, passant però primer per un “vamp” on ell s’esplaia de manera solista, abans d’acabar el tema.

Sebastián Domínguez Quartet treuen aquest 2020 el seu projecte anomenat RETORNOS, el seu primer material discogràfic com a projecte de Jazz de música original, una proposta innovadora dins del gènere feta a Mèxic; un àlbum de Jazz modern que submergeix a l'oient en els colors de la música modal a través d'improvisacions fetes pels músics en el que és una  conversa col·lectiva.

I seguim amb la música del Sebas i el seu magnífic....

2.- Noctámbulo       (S. Domínguez)      8m31s

Doncs deu n’hi do quin tros de tema que hem escoltat. El ritme ternari sembla aparèixer de nou i sí que és més evident  en la “intro” del tema feta primer pel contrabaixista, acords del líder i també el baterista. La melodia l’ha encetat Federico al saxo tenor fent-ne dos chorus, on es nota també el canvi harmònic del pont, on a partir del qual, el contrabaix sembla haver fet un “vamp” tot i esperant de nou la intervenció del saxo i guitarra, en un tema d’una certa complexitat amb un final de melodia molt interessant. I ai las, i quin canvi a tot Swing i deixant ja el ritme ternari ens han fet en el magnífic solo del saxo tenor; i quin bon fraseig i bona creativitat la d’aquest músic. El líder l’ha seguit també amb una altra magnífica i subtil i delicada execució, ara més en el registre agut, i sempre amb la sonoritat nítida i pura, la de la seva guitarra no passada per cap sedàs modificador dels seus sons. El “walking” del contrabaixista ha estat brutal mentre els ha acompanyat, però millor ha estat el seu solo, sense cap suport. Afinació, pulsió, ritme, recorregut per tot el mànec, una bona estona en la part de dalt, molt bona tècnica i fent per acabar un Riff que ha obert la porta a retrobar-nos amb la melodia de nou a càrrec del saxo tenor i recuperant el ritme ternari. El final ha estat brutal, recuperant el final del tema i acabant-lo de cop.

RETORNOS és el primer disc d’autor del guitarrista i líder del projecte Sebastián Domínguez, que a través de composicions sobre viatges, persones, colors, sobre la importància d'estar en moviment, de tornar a llocs que marquessin les nostres vides, sobre “retorns”, introdueix a l'oient en el món del Jazz contemporani i la improvisació.

I encara amb més música, i ara serà la del tema..

5.- Megalópolis       (S. Domínguez)      5m11s

Doncs seguim amb aquest bon projecte, bons temes i bones interpretacions les que ens estan fent aquests músics mexicans. Aquest tema ha estat iniciat amb una “intro” a càrrec de líder i base rítmica, fent-ne la A dues vegades, per després ja la maca melodia a càrrec del saxo tenor de Federico. Un bon canvi harmònic també en el pont en un tema que sembla tenir una forma AABCA no gens típica. Ell mateix al tenor ha encetat els solos, fent-ne una molt bona execució. Bon fraseig i llenguatge el d’aquest músic mexicà, vaja, bons tots ells. En Sebas ens ha seguit acaronant per dolçor de sonoritat alhora que nítida interpretació també en el registre més alt, aconseguint però també un so ple. Un solo que ha acabat fent una repassada als acords del tema per ja deixar pas de nou a la melodia a càrrec de Federico i ja per anar-lo acabant delicadament.

Aquest projecte és impulsat pel guitarrista de Jazz Sebastià Domínguez, que al seu retorn de Barcelona (Espanya), ciutat on va realitzar els seus estudis, va convocar a tres dels músics més representatius de l'escena nacional per acabar fent aquesta joia musical.

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es

I ja sabeu que si hi ha un blues, un blues que poso, i d’aquesta magnífica manera acabarem el programa d’avui...

6.- Xubitas Blues    (S. Domínguez)      4m50s

I quin bon Blues el que ens han fet aquests músics, tema ideal per acabar el programa d’avui, força divers i entretingut. Bon tema aquest del Sebas, iniciat amb una intro curta i entremaliada pels dos solistes principals, per ben aviat el saxo tenor encabir-se en la melodia del tema, que sembla anar també a ritme ternari. Tema amb bona trempera, i també amb una bona melodia, i ves per on que m’ha agradat molt la frase com l’ha acabat les dues vegades el Federico. El solo del líder, ara força vital i executat de manera perfecte amb profusió d’acords també, ha donat pas al també magnífic del saxo tenor, i sempre per sota la base de dos amb una magnífica feina de suport als solistes. Un tros de solista aquest músic, aquest i els dos de la base rítmica i sobretot tros de músic el líder, guitarrista i compositor, Sebastián Domínguez. Recuperant la melodia pel saxo tenor, l’han acabat de la mateixa manera que l’han començat, d’una revolada.

I ves per on que ja hem acabat el programa d’avui. Ha estat variat de músiques i estils però en els quatre projectes hem pogut gaudir de música de qualitat i feta amb molt bon gust. I recordeu que hem començat dolçament amb el duo de guitarristes Rubén Reinaldo & Kely García, amb “Acuarel” per després el de Dani López Quartet, “El que fan les coses quan no les  mires”, per seguir amb el de la formació Akeré, havent acabat de la manera que acabem de fer amb el projecte del Sebastián Domínguez Quartet, “Retornos”, i aquesta setmana hem escoltat el micro conte de Carme de la Fuente.

Doncs res, que quan s’acabi aquest malson, us recordo que aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |