Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials.

Doncs sembla que ja hem entrat a la Fase 1, al menys en l’Àrea Metropolitana. Això vol dir que tindrem una mica més de llibertat de moviments, i per la qual cosa ara hem d’estar amatents a no tenir accidents i sobretot, mantinguem les normes, o indicacions que ens diuen des de Sanitat pel que fa a la Covid-19. Cuidem-nos a casa i fora de casa, i això, les mans a la butxaca, la boca tancada i sense respirar gaire.

I avui us torno a presentar un programa íntegrament dedicat a la modernitat més actual, amb quatre projectes de l’editorial de casa nostra Fresh Sound New Talent, la de l’estimat Jordi Pujol. Escoltarem primer tres projectes a trio i amb cantants ocasionals amb Baptiste Bailly Trio, “Pension Almayer”, Apostolos Sideris, “Summation”, Marko Churnchetz Trio, “Place to Live”, i acabarem amb el New West Quartet, “East & West” i de convidat a Mike del Ferro, i aquesta setmana escoltarem un micro conte de Teresa Tuset.

I començarem ja amb un dels projectes a trio, amb l’anomenat...


“PENSIÓN ALMAYER”
Baptiste Bailly Trio

Editat el 2019 per FSNT  578
Enregistrat per Jorge Pérez el desembre de 2017 a Casa Pepe, València.
Mesclat i masteritzat per Olivier Biffaud
Produït per Baptiste Bailly
Productor executiu: Jordi Pujol

Baptiste Bailly, piano
Ales Cesarini, contrabaix
David Gadea, bateria, percussió
Payoh Soul Rebel, veu a #7
Cor: Roxane Arnal (# 4 i 11), Baptiste Bailly (# 4,10 i 11), Ales Cesarini (# 4 i 11), Ivan López (# 11).

Tots els temes són compostos i arranjats per Baptiste Bailly, excepte tres, dels quals ara mateix us en parlaré. Tenim aquí un projecte amb 12 temes i prop d’una hora de músiques precioses amb tempos i ritmes encabits més en els més dolços com és el tema a piano solo “Interlude”. Tambe és molt delicada la cançó que titula el disc “Pensión Almayer”, ja a trio base, i amb una melodia molt bonica i tendra. Una altra composició preciosa i un tant enigmàtica és “La última luz de la lluvia”, amb una mica més de tempo. I ves per on que aquest tema, el magnífic “Templo del Piñon”, ja l’hem escoltat en aquest programa i també amb la veu de Payoh Soul Rebel, com després comentaré. I amb “Three Lands” els ritmes ternaris ens omplen, com també les músiques amb caire flamenc. Amb el tema “La que faltava”, el contrabaix i piano ens obren l’espai musical inquietant, i així seguiran a tempo mèdium slow. Amb “La calme après la tempête”, segueixen imbuint-nos de misteri per melodies i ritmes trencats, encara amb tempos mèdiums slow. I a un tempo una mica, mica més viu i ben marcat i un magnífic arranjament del líder ens presenten el tema d’Edgar Sampson ”Stompin at the Savoy”, una composició que segur reconeixereu, tot i el majestuós arranjament. I amb un altre dels preciosos temes a piano sol, “Minouche”, el líder ens acarona en un tema de Tony Murena. I amb “Piano Vache” a trio, segueixen en l’ona clàssica del tema anterior, aquest tema a un ritme de vals i a un tempo més viu, tot i que no massa. I el preciós estàndard compost per Carl Fisher,  “You’ve Changed”, també és un altre magnífic arranjament a tempo mèdium high, que no ens deixarà impassibles. I finalment, el tema vital d’aquest projecte és el “Carcajadas”, el qual comença tal com he dit, tot i tenir canvis rítmics posteriorment en una altra demostració de genialitat creativa, la del líder, compositor de 9 dels 12 temes, i gran pianista, Baptiste Bailly.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc de FSNT:

I per començar us proposo escoltar dos temes curtets seguits, primer començant dolçament amb el tema que titula el projecte i després amb el conegut estàndard i una mica més vius de tempo, tot i que no gaire.
El primer tema que escoltareu crec que és un homenatge a una pensió real, potser on hi van estar-s’hi mentre enregistraven el disc. Té una cadència molt bonica i un preciosa melodia en una primera part a trio, i ja quasi al final amb les seves veus fent cors, que realment t’embolcallen per dolces, les veus i melodia. I el segon és un magnífic arranjament d’un estàndard que per exemple havien fet Clifford Brow & Max Roach 5tet allà pels 50s del segle passat, a tot Hard Bop. L’arranjament és força impressionant per com de diferent aconsegueixen el tema, de fet la pulsió de la mà esquerra i el contrabaix, amb el ritme implícit, semblen ser la mare de tot plegat. Segur que reconeixereu la melodia, i que també us agradarà la seva versió. A mi m’ha impressionat força, i més encara el moment del canvi harmònic, en el pont. Per descomptat que tots tres estan a un gran nivell interpretatiu. Els anirem escoltant encara una bona estona. A veure què us semblen els dos temes juntets. Escoltem doncs...

4.- Pensión Almayer         (Baptiste Bailly)                2m58s
6.- Stompin’ at the Savoy  (Edgar Sampson)            2m57s

Però coses de la vida, d’aquest projecte n’hi ha un de germà, editat per Youkali Music, “Dandelion” i que ja vaig posar no fa pas gaire. I és que també es va enregistrar a València, per l’amic Javier Vercher i amb la mateixa formació a quartet, si més no el disc anava a nom de l’Ales Cesarini.

Ara proposo que escoltem un tema del líder amb una clara diferència estilística respecte els anteriors, alhora que composició un tant enigmàtica com en els moments del gran solo del contrabaixista, segur que ho notareu. Igualment la mestria del líder al piano és irrefutable, esclar que compta amb un suport magnífic de la base rítmica de dos. En aquest tema notareu la bona feina del baterista amb les escombretes, el qual fa una labor molt remarcable, gràcies al suport del contrabaixista també. En fi, que escoltareu un bon tema on els solos del líder i pianista, i el del contrabaixista són magnífics, en un tema, encara molt delicat de tempo, on al final tindrem una música força inquietant. A veure què tal és el magnífic tema del líder anomenat...

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es  allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

5.- Le calme après la tempète     (B. Bailly)      6m19s

Força inquietant oi?, al menys el final m’ho ha semblat a mi. Bé, seguim amb una altre magnífic arranjament fet pel líder d’un estàndard molt conegut, el “You’ve Changed” de Carl Fisher. Està tan ben fet que ben bé sembla un altre tema, tal és la recreació que n’ha fet Bailly del tema de Fisher. Aquest és un tema que va fer al 1942 i que té la característica d’un cromatisme descendent, la qual cosa mirarem d’esbrinar. A mi em sembla un tema preciós, ja de per si la melodia ho és, i hi ha moments magnífics també, el del solo del líder al piano amb el suport de baterista i contrabaixista, i sobretot en un moment al final quan canten acompanyant al líder al piano. Sembla però que sigui ell mateix que s’acompanyi i canti, el líder vull dir. Ja em direu. Escoltem-lo, doncs..

I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.


11.- You’ve Changed        (Carl Fisher)           5m29s

Doncs sí que s’ha notat la baixada cromàtica de la melodia, oi? Preciosa melodia i arranjament amb un cadència rítmica molt maca. I com que no tenim més temps, ara i ja per acabar aquest projecte us proposo el tema més viu, “Carcajadas”, tema també del líder. D’entrada us haig de dir que el canvi rítmic i de tempos que notareu als inicis no es veu reflectit a la resta del tema. I és que aquest projecte transita per camins més o menys tranquils. Bé, això de tranquils fa referència a tempos, i no pas a les seves intervencions, totes molt modernes i agosarades. En aquest tema ho podreu constatar tot plegat. A notar l’aspecte rítmic on el baterista torna de nou a marcar les normes, i de quina magnífica manera ho fa. Així també el contrabaixista torna a fer un gran treball de suport rítmic amb molt caire melòdic, i sobretot en els moments increïbles del solo del pianista i líder. Notareu al final del tema un canvi impressionant, on tots tres excel·leixen amb uns moments d’una trempera increïble, que segur que notareu. Crec que ara escoltareu un molt bon tema per acabar aquest projecte.

8.- Carcajadas        (B. Bailly)      5m50s

Doncs sí, a mi m’ha semblat força interessant, sobretot si tenim en compte els diferents moments pels quals ha passat, des de l’inici, fins el final, amb solo del líder, i la gran tasca de la base rítmica de dos.

I després d’aquest projecte sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Teresa Tuset...
.....................
Gràcies Teresa per sempre explicar-nos-ho tot amb tant gràcia i intel·ligència.

I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.

I seguim amb un altre dels projectes a trio...


“SUMMATION”
Apostolos Sideris

Editat el 2019 per FSNT  581
Enregistrat i mesclat per Giannis Baxevanis el 4, 5 i 6 de juny de 2018 a l'Antart Studio d'Atenes, Grècia.
Masteritzat per Ferràn Conangla, Barcelona
Produït per Apostolos Sideris
Productor executiu: Jordi Pujol per a Blue Moon Produccions Discogràfiques S.L.

Apostolos Sideris, contrabaix, veu a #6
Leo Genovese, piano
Dimitris Klonis, bateria
Convidats especials:
Adel Christos Sagient, percussió a #(2 i 8)
Andrea Romani. Flauta Ney a #(3 i 11)
Giannis Poulios, violí a #(3 i 11)
Yiannis Moutsakis, percussió a #(8 i 11)

Tota la música està composta per Apostolos Sideris i arranjada pels membres de “Summation”, excepte el #6 compost per A. Sideris-S. Koroniotis

Estem davant d’un altre treball llarg en tots els sentits, amb 12 temes i una hora d’una música que segueix l’ona de la modernitat dels projectes d’aquesta estimada editorial. Els tempos i ritmes també són diversos, alhora que també les músiques, algunes d’elles amb una clara connotació oriental. Així doncs ens trobem amb un tema a contrabaix sol i tempo slow, “Improvisation”, on el líder ens mostra les seves habilitats. El tema “Ramallah” de caire aràbic, és una preciosa balada on la flauta de Romani ens acarona amb la seva dolça sonoritat. “Dream in a Dream” l’inicia el líder a contrabaix sol amb una “intro” preciosa, també amb sonoritats properes a l’anterior tema. Però amb “Makeshift Fishing Net”, el piano de Genovese es mostra modern en contrast amb la veu del líder, en un tema força personal, sembla. El tempo és una mica més viu en el tema “Despina”, on l’arc fregant la “berra” dóna també una sonoritat oriental, també per les percussions de Christos i Moutsakis. Violí, flauta i percussió acompanyen al trio en el tema “La Dance Ocassionnelle”, amb aires també aràbics i ritmes trencats, tot plegat aconseguint un tema amb marcatge rítmic intens a tempo mèdium slow, encara. El projecte té tres temes de menys de 2  minuts, i un d’ells també amb un fort marcatge rítmic és el “Reprise” i una mica més viu de tempo. El segon curtet i encara més marcat rítmicament és “Elephant in the Room” de tempo similar on el trio excel·leix i potser més el baterista. Amb “Sober”, les escombretes del baterista i duet melòdic de piano i contrabaix, inicien un tema que se’ns endurà pel groove inherent, cosa que també passa en molts altres temes. Aquí fins i tot hi trobarem un swing ben maco. Un altre tema consistent per la rítmica inherent és el “Orbit”, on el ritme trencat s’agermana amb les interpretacions de tots tres, situant-nos de nou en l’ambient més cosmopolita de NY. I el darrer dels més curtets és “Science-Friction”, també amb protagonisme del baterista per marcatge de ritme i solo cantat pel líder. I ja finalment, “Alev”, què és el primer track del disc, és també el que té un tempo una mica més viu, tot i mantenir-se el Groove en un altre tema on els ritmes no semblen ser allò de lo més estàndard. Un projecte on els tempos dels temes més potents són força continguts, no havent-n’hi cap d’aquells que en diem súper fasts, i amb els ritmes “trencats”, sembla ser tot plegat el senyal d’identitat del mateix.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:

I començarem aquest projecte amb un dels temes que l’identifiquen per sonoritats, i ara amb la flauta ney de Romani. El tema té un tarannà molt delicat i aires orientals com acabo de dir. I és que ja notareu que el so d’aquesta flauta és d’una bellesa molt remarcable. La tasca del baterista torna a ser important, per com es deixa sentir, amb un marcatge a la caixa i subtileses diverses als plats. La flauta és qui s’emporta la melodia del tema, i a vegades amb el suport del líder al contrabaix. I ja quasi al final del tema tindrem el goig d’escoltar al grandíssim pianista que és Leo Genovese, tot i que no massa estona. Ell però hi és sempre, acompanyant al vertader protagonista d’aquest tema que ja veureu què és aquesta preciosa flauta. Un tema on el trio donarà suport bàsicament a Romani a la flauta Ney....Som-hi a veure què us sembla.

3.- Ramallah           (A. Sideris)   6m18s

I jo diria que us deu haver agradat, per què a qui no pot agradar una música tan bonica, oi?. Aquest és un dels temes delicats d’aquest projecte i m’ha semblat que estaria molt bé per començar-lo.

"Nascut a Atenes el 1978, Sideris va passar primer de la flauta al baix elèctric i després a l’acústic i va estudiar al Berklee College of Music de Boston i també a Nova York, inclòs passant força temps amb el baixista John Patitucci....”

I ara seguirem amb tres temes curtets, els més curtets, de menys de dos minuts, i l’un darrera l’altre. D’entrada ja us dic que l’aspecte rítmic serà el que tindrà el protagonisme, alhora que les interpretacions individuals dels tres mestres. I és que no sé si el recordeu, però Leo Genovese ha sonat en aquest programa en diverses ocasions, com a líder i com a sideman. És un grandíssim pianista, com anireu comprovant en aquests temes que escoltarem. Ja en el primer, ell i el líder fan uns solos increïbles. En el segon tema notareu també l’aspecte rítmic com torna a ser el més important amb el contrabaixista marcant la línia principal melòdica. Leo al piano sembla donar el suport adequat també al baterista qui s’esplaia a dojo. I en el tercer, l’aspecte harmònic i melòdic potser és més important, tot i ser-ho  també el rítmic, senyal d’identitat d’aquest projecte. Al líder l’escoltareu cantar en el seu solo al contrabaix. En fi, tres temes que segur que us impactaran. Som-hi de nou.

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es

12.- Reprise                     (A. Sideris)   1m35s
7.- Elephant in a Room     (A. Sideris)   1m59s
4.- Science-Friction           (A. Sideris)   1m37s

Doncs i quins tres temes oi? L’aspecte rítmic és important en aquest projecte, i ara ho acabem d’escoltar.


Sideris ha esdevingut certament un excel·lent intèrpret: comproveu el pizzicato en solitari i una mica improvisant en el seu “Improvisation”, els més bonics treballs de pizzicato en l’elegant tema “Sober” o les àmplies línies amb l’arc de “Despina”. Ell dirigeix ​​aquí el que és una cosa imaginativament concebuda, de vegades contemplativa, a vegades encesa, epitomitzada per “Dream In A Dream”, o sigui amb moments musicals o instàncies que representen una realitat més gran.

Ara proposo que escoltem un altre tema, rítmic també, però amb l’afegitó d’un plus de tempo. Escoltareu la feina del baterista de nou, des de l’inici i durant tot el tema, però igualment la que fa el líder al contrabaix, i sobretot la mestria de Genovese al piano, en un solo estratosfèric on la mà esquerra fa la línia de baixos amb el contrabaix i la dreta vola lleugera i precisa. Després el gran solo del líder, Sideris al contrabaix, amb el baterista imparable en tot moment. Fins i tot, al final i després de la ràpida línia melòdica que fan contrabaix i pianista, el baterista Klonis té uns bons moments per fer el seu magnífic solo, acabant el tema. A veure què us sembla aquest tema.

10.- Orbit      (A. Sideris)             5m28s

Brutal oi? Quin nivell que té aquesta gent. Una marxa impressionant que dura tot el tema, tot i no ser un ritme fàcil ni gens ràpid, però noies i nois, quina trempera.

El típic modern jazz modal a “Orbit” es fusiona amb elements populars de Grècia i Orient Mitjà per crear un àlbum potent, rítmic i flotant, fluït matís melòdic “Science-friction”, “Makeshift Fishing Net”, figures rítmiques intrínseques “Elephant In The Room” i la textura i l’estat d’ànim molt rics “La Dance Occasionelle”. Un àlbum complert que encerta en futurs projectes."
Michael Tucker (11 de novembre de 2019), https://jazzjournal.co.uk

I per acabar aquest projecte m’ha semblat que aniria molt bé escoltar el primer track del disc, “Alev”, del líder Apostolos Sideris. Trobo que tot i tenir un tarannà rítmic que l’agermana a la resta, té alguna cosa més, com per exemple l’aspecte melòdic i harmònic del tema, que sembla més ric. Segur que ho notareu. També la magna feina del pianista Genovese en el seu llarg solo, que ens el torna a mostrar tot lo gran que és. El baterista veureu que està també increïble tota l’estona, i ja al final el líder ens acaronarà amb el seu solo al contrabaix. Doncs escoltem aquest darrer tema d’aquesta magnífica formació liderada pel grec Apostolos Sideris, músic però establert a New York, com semblen estar-s’hi quasi totes, quasi tots.

1.- Alev        (A. Sideris)             5m12s

Doncs sí que ha estat un bon tema crec jo, per acabar aquest projecte. I és que amb els pocs temes que us he posat, crec que en teniu l’aigua clara de què va tot plegat, o sigui, que quan pugeu entreu al web del disc per adquirir-lo i així ajudar-los, que ara els músics passen gana. Gràcies.

I encara ens queda un projecte dels que van a trio base, però també amb convidat a la veu i aquest és el ....


“PLACE TO LIVE”
Marko Churnchetz

Editat el 2019 per FSNT 570

Enregistrat per Michael Brorby el 5 d'octubre de 2018 a Acoustic Recordings a Brooklyn, Nova York.
Mestrat i masteritzat per Dave Darlington als Bass Hit Studios, Manhattan, Nova York.
Produït per Marko Churnchetz
Productor executiu: Jordi Pujol

Marko Churnchetz, piano
Harish Raghavan, contrabaix
Justin Brown, bateria
Convidat especial: Jonathan Hoard, vocal.

Estem davant d’un projecte amb més 45 minuts d’una música brutal i amb 9 temes, entre els quals estàndards revisitats i algun tema propi. Els tempos són diversos i van des de la balada de Monk “Ask me Now”, cantada pel Jonathan, al súper fast “Pinocchio”, tema de Wayne Shorter. Entremig tenim de tot i més, i així és que el darrer track “His Cottage in the Country”, tema de Chris Jennings, és una altra meravellosa balada. Una mica més viu de tempo és el “Bellavista”, de Nico Vera encara a trio base i a un tempo i ritme un tant bossa. El tema de Kenny Wheeler “Nicolette”, és també una delícia a ritme de vals i tempo mèdium. Una mica, mica més viu és el primer track “M&M”, del líder Marko Churnchetz, també delicat, a tempo mèdium i ritme ternari. I la versió que en fan del tema de John Coltrane, “Countdown” és brutal i seguint a un tempo mèdium i ritmes així com trencats, quan aquest és un dels temes fast del genial músic. I una mica més viu de tempo és el tema del líder i que titula el projecte “Place to Live”, amb la veu de Jonathan i amb canvis rítmics i de tempo diversos. I el preciós tema de Pat Metheny “Bright Size Life”, l’interpreten a un tempo mèdium high, una mica, mica high, però sí amb una gran mestria de la base rítmica. I finalment el “Pinocchio” de Shorter que és totalment fast.

I dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web d’aquest disc de FSNT.

I per començar aquest projecte us proposo escoltar la magnífica balada de Monk, cantada per Jonathan Hoard. I és que si hi ha un tema de Monk, tema que cau, i així escoltarem la magnifica veu del Jonathan, i de passada recordar el preciós tema del genial músic. Ja escoltareu que l’arranjament segueix bàsicament l’original si exceptuem alguns moments que el piano i contrabaix fan una línia melòdica a duet, i també els moments abans de començar el solo del pianista, on a partir d’aquí, ja tot és diferent. Car la feina que fa contrabaixista i baterista és també molt interessant alhora que el magnífic solo del pianista. Jonathan recupera la melodia al final del tema, havent-hi però al final un llarg “vamp” acabant el tema. Això del “vamp” és una línia d’acords que es van succeint per donar suport a un solista, i és més o menys també com l’han començat, i ara ho escoltareu.

5.- Ask me Now      (Th. Monk)             5m20s

Molt bonic tema de Monk i que ells han fet la mar de bé, i bon tema suau per començar aquest projecte.

"Aquest és el vuitè disc com a líder o co-líder del jove pianista eslovè amb seu a Nova York, que compta amb vint com a sideman. Aquest segon sobre Fresh Sound New Talent potencia orgullosament a algunes obres magnes del jazz modern menys freqüentades que d’altres, com són “Ask Me Now”, “Countdown”, “Bright Size Life”, “Pinocchio”. Com la composició homònima original, els arranjaments són nets, recolzats en ritmes densos i de vegades impressionants, realitzats de manera brillant per la base de dos Raghavan-Brown (escoltat aquest darrer amb Ambrose Akinmusire). El bateria sobresurt amb l’expressió d’una pluralitat rítmica mai invasiva i servida amb una claredat impecable.

Seguim ara amb el tema de Coltrane, el conegut i que ell feia súper fast, “Countdown”, un tema que va encabir en el seu gran “Giant Steps” i que els nostres herois faran més delicadament, si el comparem amb el tempo original. Perquè, les músiques que escoltareu tenen també una trempera immensa per com de potent és tot el trio amb un baterista Justin Brown brutal i contrabaixista Harish Raghavan també brutal. En aquest tema tindrem moments a tempo doblat en el magnífic solo del líder i pianista Marko Churnchetz, amb un suport remarcable de la base de rítmica de dos, res a veure amb el tempo de Coltrane. El swing hi apareixerà tot i que no d’una manera fefaent, i sí el Groove, que és allò que fa que un tema camini, com aquest camina, ara ho escoltareu. Escoltem-lo doncs.

2.- Countdown        (J. Coltrane)           4m16s

I vaja si camina el tema. I és molt remarcable l’arranjament fet pel líder i pianista Marko Churnchetz del qual us diria que ja li vaig posar un anterior treball, per cert, recomanat per l’amic Sergio Cabanillas, ell què és qui fa els Universos Paralelos, i que podeu trobar a Internet.

I si hi ha el preciós  tema de Pat Metheny “Bright Size Life”, doncs també el posaré, esclar. Un disc editat per ECM el 1976 i que tinc per casa, on comptà amb el gran Jaco Pastorius i Bob Moses. Els nostres herois el fan crec que al mateix tempo que el mestre Metheny, la qual cosa ja ens indica el respecte que li professen, car l’arranjament no s’allunya de l’original. És un tema que segur reconeixereu car va sonar molt i té una melodia molt maca i que s’enganxa ben aviat. Igualment, el tema és magnífic, i en Marko fa un solo brutal, llarg i ja escoltareu els moments on treballa ambdues mans a duet en la seva improvisació. I mentrestant ell ens farà gaudir, tindrà el gran suport dels dos companys que aquí tornen a estar brutals. A veure si el reconeixeu i us agrada.

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com  i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.


3.- Bright Size Life  (Pat Metheny)        4m26s

Estic ben segur que us haurà agradat, i del que no ho estic tant és si molts l’haureu reconegut. El que ha quedat palès és lo preciós que és el tema i què ben interpretat per tots tres.

Descobrim amb plaer el vocalista Jonathan Hoard, tan just i precís en les seves ubicacions tan sorprenentment flexible i expressiu fins i tot en el registre alt a “Place to Live” i “Ask Me Now”. Finalment, ens encanta el joc molt compromès del líder, la gran mobilitat que utilitza amb les dues mans i que destaca en els arranjaments com “Count_down” i la avantguarda de la seva digitació clara fins i tot en els temps menys remoguts, a “Bellavista”. A aquestes qualitats cal afegir-hi l’escolta i el suport atents que ens ofereix el contrabaixista en la seva bellíssima balada final “His Cottage In The Country".
Vincent Cotro (maig de 2019), JazzMagazine

I acabarem amb el magnífic tema de Wayne Shorter, “Pinocchio”. I us recordo que aquest tema Miles Davis el va incloure en el seu “Nefertiti”, del 1968, i que el tema de Shorter es va enregistrar en la sessió del 19 de juliol de 1967 i remarcar que els acompanyants d’aquell segon quintet de Miles eren Herbie Hancock, Ron Carter i Tony Williams. Els nostres herois el fan però a un tempo més fast que el de l’original i també a tot swing, un swing fast. Escoltareu la gran tasca de baterista Justin Brown i de contrabaixista Harish Raghavan, donant el suport i tot el swing al líder Marko Churnchetz ell amb un espaterrant solo, en un tema no massa llarg, on el líder gestiona gran part del temps del tema. Tot i això, al final Brown farà un gran solo a la bateria. A veure què us sembla per acabar aquest projecte.

6.- Pinocchio          (W. Shorter)           3m49s

Doncs a mi m’ha semblat un magnífic tema per acabar el projecte d’aquest jove pianista eslovè establert a New York. Gran tema de Shorter que segurament algunes i alguns ja haureu escoltat en el disc de Miles Davis.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com  i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Bé, deixem els trios ara per endinsar-nos en el darrer projecte de la nit, també de FSNT, i ara a quartet més convidat en força temes, o sigui que serà a quintet..


“EAST & WEST”
New West Quartet featuring Mike del Ferro

Editat el 2019 per FSNT  576
Enregistrat mesclat i masteritzat per Pedro Vidal el 8 de juny de 2017 a Estúdio Vale de Lobos, Portugal.
Produït per Ricardo Pinheiro, Massimo Cavalli i John Gunther
Productor executiu: Jordi Pujol

John Gunther, saxo tenor
Ricardo Pinheiro, guitarra
Massimo Cavalli, contrabaix
Bruno Pedroso, bateria
Convidat: Mike Del Ferro, piano a #(1,3,5,7 i 8).

I aquí els temes se’ls reparteixen els membres del grup, havent-hi però un tema de Monk i un altre de Coltrane.

I ara tenim un projecte de prop d’una hora d’unes músiques excelses, amb 8 temes però, o sigui que alguns són déu n’hi do de llargs, i ara d’una manera força evident, amb tot el swing del món. Els tempos i ritmes són també diversos havent-n’hi de delicats i dolços com el de Pinheiro, “Pó dos días” amb un punt de “bossa” preciós. També és prou maco el tema de Gunther, “Que falta”. Una mica més viu, tot i que no gaire és el tema de Monk, “Bye-Ya”, preciós, i que ells han executat amb la millor dolçor. Amb un magnífic tema de Gunther, “The New West”, ens mostren el seu caràcter en un tema d’aquells amb pocs canvis harmònics en el moment de les improvisacions i a bon tempo i que ens recorda per melodia a algun dels que moltes vegades haureu escoltat. I el swing apareix en la melodia i en algunes impros, del tema de Cavalli, “Don’t Forget Ornette”, amb un títol fent referència a Coleman, ell no massa avesat a fer temes swingats, i on hi tindrem també moments diversos pel que fa a ritmes. Aquest és un projecte amb dos títols on hi apareix el Blues, i el primer és el “Poka Blues” de Pinheiro, amb moments de ritmes de marxa i amb un swing que ens apareixerà en la impro del saxo tenor, i ja al final amb el solo del guitarrista i compositor. El tema de Coltrane, “Moment’s Notice”, és un bon arranjament on el ritme és així com una mica trencat i hi haurà també el Swing en el solo del guitarrista i saxo tenor, tot i haver-hi sempre el Groove que se’ns en dur. I ja finalment, el darrer blues “Boulder Blues” de Cavalli, és també un altre magnífic tema i melodia, que ben aviat s’endinsa en els solos, el primer el del compositor i contrabaixista, a tot swing per les escombretes del baterista. Magnífic tema per acabar la meva exposició pel que fa a tempos i ritmes d’aquest altre gran projecte.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:

I què millor que començar amb el tema de Monk “Bye-Ya”. I aquest tema Monk el va enregistrat el 1957 en directe al Carnegie Hall amb el gran John Coltrane. El tempo dels mestres va ser força més ràpid que el que ens faran els nostres darrers herois de la nit. I aquesta és una melodia que potser també reconeixereu, potser més però els més i les més aficionades al Jazz, car Monk no és un dels músics de Jazz més populars. Primer escoltareu la melodia, que és prou curta i típica del genial compositor per després escoltar els solos. Per ordre escoltareu a Pinheiro, guitarra, Gunther, saxo tenor, i el convidat al piano, Mike del Ferro. Tots tres fan una magnífica tasca solista, cadascun d’ells amb la seva particular sonoritat i fraseig, i al final amb el saxo de Gunther recuperaran la melodia. A veure què us sembla.

1.- Bye-Ya    (Th. Monk)             6m46s

Doncs com que jo sóc un dels molts acòlits de Monk, m’ha agradat la versió més dolça que ells n’han fet. També la tasca solista dels implicats. En fi, un bon tema per començar aquest darrer projecte de la nit.

I en Bryan Payne ens dirà algunes coses dels temes d’aquest projecte.....
Aquest és el disc debut dels New West Quartet. “Bye-Ya” es torna a muntar amb una sensació de ball llatí i una inusual interpretació al piano de Del Ferro. El tema “The New West” té una interacció complicada entre el saxo i la guitarra i és propicia perfectament pel treball del contrabaix de Cavalli i la subtil i discreta bateria de Pedroso. Amb algunes “maneres” a lo John Scofield en la seva interpretació, Pinheiro revela els sabors del so interestel·lar amplament suau que tan reblà en el seu anterior treball anomenat “Triplicity”.

Seguim ara amb el tema de Gunther “The New West”. Doncs proposo que escoltem el tema més llarg del disc, prop de 8 minuts i mig. I ves per on que a mi em sona alguna de les melodies típiques de Jan Garbareck amb també Keith Jarrett i demés, vaja, un d’aquells temes que havien enregistrat per ECM. És un bon tema, on la bateria sembla marcar un ritme tipus marxa militar, que no ho és, i que té una estructura ideal per a fer-hi llargs solos, car no hi ha canvis substancials d’acords, mantenint-se una bona estona amb un centre tonal ideal per fer-hi els solos comentats. Qui primer farà els solos és el guitarrista portuguès Ricardo Pinheiro, magnífic ell amb un so un tan fosc preciós i bon fraseig. Després s’hi posarà el compositor i saxo tenor John Gunther també amb una bona però curta interpretació i amb moments esotèrics preciosos. Van recuperant el tema, ja ho notareu, i al final tindrem una bona intervenció dels dos de la base rítmica. Un bon tema, que segur us agradarà.

2.- The New West   (J. Gunther)  8m21s

I seguim amb el que ens diu Payne....
La composició de Pinheiro, “Pó Dos Días”, és una bellíssima balada amb un saxo líric que executa la melodia inicial, amb un delicat ressò de la guitarra. El piano suau i esmicolat fa desaparèixer la melodia al final. Em va intrigar el número del tema, el Dos, i li vaig preguntar a Pinheiro sobre el seu significat i em va explicar que el títol és bàsicament portuguès i seria “dust of the days”, o sigui "pols dels dies": la cançó tracta de com passen els dies i desapareixen com la pols. És excel·lent.


I encara escoltarem ara el tema de Coltrane, “Moment’s Notice”. I abans hem parlat del tema de Monk i com Coltrane el va enregistrar en directe al 1957. Doncs del mateix any és el “Moment’s...” tema que va incloure en el seu magnífic LP “Blue Train”, de Blue Note, i ho va fer amb gent com Lee Morgan, Curtis Fuller, Kenny Drew, Paul Chambers i Philly Joe Jones. I la versió que ens fan els nostres herois, té un tempo similar, però el que varia és l’arranjament de la secció rítmica, on el ritme no és constant i a tot swing, sempre, com és el cas de la versió original. Ells ens n’han fet un arranjament magnífic amb canvis diversos. Els solos els comença el guitarrista Pinheiro, magnífic i subtil, per seguir Gunther al saxo tenor, on poc després de començar el Swing apareix a tot tren, entremig del magnífic solo de John, amb un “walking” del contrabaixista i la sempre magnífica tasca de Bruno Pedroso a la bateria. En fi, molt bon tema i arranjament, que acaben els dos solistes i la base, aquí sense la participació del convidat Del Ferro al piano. Som-hi amb el tema de Coltrane que moltes i molts de vosaltres ja haureu escoltat.

6.- Moment’s Notice          (John Coltrane)       5m53s

Doncs maco, maco, aquest tema de Coltrane i un bon arranjament i millors interpretacions de tots quatre..

I seguim amb el que ens diu Payne....
El saxo i la guitarra es fusionen de forma inesperada en el “Boulder Blues” fins el moment que comencen a sonar. El “Poka Blues” té una bateria amb un estil de marxa militar cruixent i línies de baixos complicades. Aquí, la guitarra afirma tranquil·lament la seva rellevància durant els solos de saxo i piano, i es fa càrrec majestuosament del tema als cinc minuts. “Don’t Forget Ornette” ha augmentat el tempo i sorprenent és el pizzicato del baix en el solo. El “Moment’s Notice” de Coltrane  s’escolta durant només 30 segons i a partir d’aquí el tema es deconstrueix amb una intel·ligent interacció col·laborativa abans de reunir-se de nou tots per als darrers 45. La reflexiva “Que Falta” és una balada de tempo lent amb un exquisit duet de baix i piano. Es tracta d'un jazz vigorós, absorbent i contemporani. Tots els artistes estan al màxim nivell d’interpretació i tots els temes són increïbles i estan plens d’interès."
I seguim amb el que ens diu Payne....

I acabarem projecte i programa d’avui a tot blues amb el tema de Cavalli, “Boulder Blues”. Doncs el Blues que ens proposa el contrabaixista Cavalli a bon tempo i Swing serà ideal per acabar el programa d’avui. Un tema molt maco que comencen amb melodia de guitarra i saxo tenor a duet, per després fer els solos que segueixen aquest ordre: primer el del compositor, magnífic solo i pulsió rítmica; després el del guitarrista Pinheiro, també força delicat de sonoritat i finalment el del saxo tenor de Gunther, magnífic també ell. I sempre la base rítmica de dos, car tampoc tenim el convidat Del Ferro al piano. Però vaja, amb aquests dos a la base rítmica, sembla que ja no en necessitem més. Al final, fins i tot podreu gaudir amb un magnífic solo del baterista Pedroso.

4.- Boulder Blues    (M. Cavalli)             5m57s

I quin magnífic tema per acabar el programa, oi? I haureu constatat que avui els tempos tampoc han estat súper fasts, i el que més el darrer del projecte anterior. Va com va, això. Crec que la selecció musical d’avui ha estat força interessant, car, sempre la faig al meu gust, i crec que al llarg dels anys l’he anat cuidant. Sempre parlo que això ja em ve de l’època en que vaig ser Disc-jokey, primer a Can Ros, no sé si algú ho deu recordar, i parlo per la gent del Baix Llobregat, i després al Totem on allà sí vam poder experimentar amb el Rock Progressiu, Simfònic, Blues, etc. Recordo que vaig arribar a fer “Els dimecres progressius del Totem”, on posava Pink Floyd, King Crimson, Van der Graaf Generator, Amon Duul, Genesis, etc, música per escoltar vaja, amb els discos sencers, i al final una mica de “tralla” amb Black Sabbath, Can, etc..En fi, que sempre he sabut entendre quina música té la qualitat adequada i quina no.

Doncs ja hem acabat el programa d’aquesta setmana, i com sempre desitjar que us hagi agradat tant com a mi. I avui us recordo que hem escoltat un programa íntegrament dedicat a Fresh Sound New Talent, la de l’estimat Jordi Pujol, amb Baptiste Bailly Trio, “Pensión Almayer”, Apostolos Sideris, “Summation”,  Marko Churnchetz Trio, “Place to Live”, i acabant com ho hem  fet, a tot swing i blues, amb el New West Quartet, “East & West” i de convidat amb Mike del Ferro, i havent escoltat un micro conte de Teresa Tuset.

Doncs res, que quan acabi aquest malson o quan ja puguem anar de concerts, amb protecció o no, us recordo que aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |