Programa 385: Roger Mas, Marta Mansilla & Jaby Sánchez i Xavi Torres, dimecres 13 de novembre de 2019
Molt bona nit a
tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit
aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un
programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic
Cifu. A ell li dediquem el programa
avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest
programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials.
Doncs avui us proposo
un programa certament relaxat potser més en la primera part que en la segona. I
és que primer us proposo escoltar un parell de treballs a piano sol però
entremig el de Marta Mansilla i Jaby
Sánchez anomenat “Aquarela de paso”
disc autoeditat. El primer disc a piano sol serà el de Roger Mas anomenat “Segles
lligats”, disc de Fresh Sound New
Talent. El darrer disc que sonarà, també a piano sol serà el de Xavi Torres anomenat “Curiosity” editat per Just Listen Records, i aquesta setmana
amb un micro conte de Carme de la Fuente.
“SEGLES
LLIGATS”
Roger
Mas
Editat per FSNT 562
Enregistat
per Miquel Roger Casamada el 20 de gener de 2017 a l’estudi Auditorium, Jafre
de Ter, Girona.
Produït
per Roger Mas
Productor
executiu, Jordi Pujol Baulenas
Roger
Mas, piano.
Totes les
composicions són d’en Roger Mas.
Doncs estem davant
d’un projecte personalíssim d’en Roger
amb 15 cançons i més d’una hora de música. El títol és en català de la mateixa
manera que totes les seves composicions, i això ja en diu que aquest és un disc
dedicat a molta part de la seva vida, com a remembrança de sensacions,
emocions, vivències i moltes més coses. El títol “Segles lligats” podria tenir
referències polítiques clarament, car aquesta és la sensació que un pot tenir
de la nostra relació com a poble català amb el castellà borbònic. Se’m fa
difícil fer-vos la meva valoració rítmica per tal que no hi ha cançons molt
lentes ni molt ràpides, i és que no estem davant d’un projecte de Jazz, i sí
però que estem davant d’un projecte d’un magnífic pianista de Jazz. La
diversitat és tal, de melodies i ritmes que més val que l’escolteu directament,
i per descomptat que l’adquiriu al web de FSNT.
O sigui que us poso
el que el mateix Roger ha escrit en
aquest mateix web.
Aquest conjunt
d'originals ve després de passar molt de temps sense escriure cap material nou,
i s'han inspirat en un nou capítol, en un nou lloc amb noves motivacions.
· Persones,
projectes, ambients, cançons, obertures, aventures, cases, accions, creences,
festes, pensaments, jocs, moments, teles, famílies, voluntats.
· Gent, persones,
paraules, reunions, personatges, déus, llocs, mapes, vocacions, harmonies,
esferes, històries, passats, professions, balls.
· Gent, gent, gent,
sorpreses, ironies, possibilitats, temperaments, creacions, imatges, bromes,
esperances, ajuda, mans, camins, cels.
· Gent, gent, gent,
gent ... escolta, companyonia. Epiqueia.
El conjunt
d'originals es va fer real i va prendre forma en la data de gravació, impulsat
pels botons REC i STOP. Llavors, es podria dir que aquest conjunt d'originals
era un conjunt d'esbossos i esborranys que van agafar forma i es van vestir en
el moment en què va començar la gran festa de la data de gravació. Aquesta
experiència, la d’enregistrar noves composicions a piano sol, ha estat tenyida
per la pèrdua del meu bon amic Miquel
Roger Casamada. Amb ell, hem recorregut el camí a través de sis
enregistraments en el seu estudi Auditòrium
a Jafre de Ter (Girona), un camí
d'amistat. La seva generositat i qualitat humana han deixat una empremta d'amor
en tots els que ho van compartir. Aquest àlbum està, llavors, dedicat a Miquel Roger Casamada.
La veritat és que
se’m fa difícil decidir-me per quines músiques posar i quines no. De fet, tots
els temes tenen la seva particularitat i el seu ritme. No hi ha balades
d’aquelles súper slow i sí que els tempos són diversos però tampoc massa
evidents. Comencem dons amb les seves músiques i ho farem amb....
9.- Punt cardinal (Roger Mas) 3m14s
Doncs hem començat
amb aquest tema on el Roger ens ha
mostrat com ha anat trenant la melodia a un ritme ternari complex, i que sembla
un 7x4 a moments. La pulsió hi és de manera permanent tot i els moments previs
al final que tenen una puntuació ben clara. Però tot això ha passat després de
la intro del tema i el motiu principal, marcat per aquestes puntuacions
comentades. Entremig la improvisació. És clar que en temes així a piano sol és
força complicat discernir on acaba una cosa i comença l’altra. Sí que
s’esbrinen el motiu principal però i la seva melodia. Una preciositat de cançó,
aquest “Punt cardinal” d’en Roger Mas.
I és que al Roger l’hem tingut al Jazz Club La Vicentina diverses
vegades. El recordo amb el Víctor de
Diego Quartet, amb la Clara Luna
Quartet, amb el seu trio amb Marc
Ayza i Tom Warburton, i sempre amb grans aportacions seves al piano, amb
tota la seva mestria i diversitat. L’hem vist també darrerament amb el seu trio
a més a més de Clara Cagigal cantant
ella composicions del mateix Roger.
Us haig de dir que conjuntament amb Dee
Jay Foster són la mà dreta del Jordi
Rossy i el seu permanent Jazz Begues
Camp, curset d’una setmana on ells i professors com Mikel Kanan, Peter Bernstein i d’altres, ensenyen als joves
alumnes els secrets del Jazz.
I deixeu-me que us
digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure
l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més
relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi
trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en
tot lo de Fresh Sound Records,
editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel
teu suport tots aquests anys.
Un altre espai on
anar és al Big Bang del carrer Botella, al Raval. Cada cap de setmana s’hi fan unes Jam Sessions magnífiques.
Els divendres hi trobareu a Luca
Tondena, Jim Monneau i Ramiro Rosa i els dissabtes a Samuel Marth al capdavant d’una formació Dixieland. I els dilluns
també podeu anar al Jazzman on hi
sol haver el gran Pere Ferré Trio.
Els dijous també s’hi fan concerts.
I seguim amb una
altra preciosa composició d’en Roger Mas
i serà el tema...
10.- Mestratge (Roger Mas) 4m09s
Una altra bellesa de
composició que l’ha iniciat amb una intro per després encetar una preciosa
melodia, aquesta amb la mà dreta, mentre que l’esquerra la recolza amb uns
arpegis delicats. El ritme torna a ser ternari i sembla un 5x4 o sigui un ritme
que es pot comptar com a 1 2, 1 2 3; 1 2, 1 2 3. També hem vist com en la seva
improvisació, la mà esquerra l’ha acompanyat fent les notes guia, les que faria
el contrabaix, notes soltes que permeten a la dreta seguir l’harmonia del tema.
Quan hi ha contrabaix, el pianista fa els acords i el contrabaix les notes
guia, però en aquest cas, l’esquerra fa de contrabaix. Aquesta és la meva
opinió després d’escoltar-lo amb atenció. I quina vitalitat que té aquest tema,
alhora que missatge positiu. I és que em sembla això, una cançó amb un missatge
positiu, el del mestratge.
Recordar-vos que
entreu al web de masimas on podreu
veure’n tota la seva programació dedicada al Jazz però també a diversos estils
com són el Blues, el Funk i demés variants. Val la pena que us deixeu caure per
la Plaça Reial per anar al Jamboree. Els dilluns amb una magnífica
Jam Session.
Recordeu que podeu
trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es allà tindreu la possibilitat d’adquirir els
discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta
abraçada.
I seguim ara amb una
altra preciosa cançó, anomenada...
8.- Trinitat (Roger Mas) 4m55s
I aquest tema l’ha
iniciat amb una intro repetitiva marcada també per una bona pulsió rítmica.
Després el tema principal ha aparegut clarament reconegut i situat en la A, per
després notar el canvi harmònic a la B, i tornar de nou a la A i motiu
principal tot i no ser una estructura típica de 32 compassos, ens ha semblat
això, que es repetia el cicle dues vegades: després en Roger s’ha posat a improvisar tornant sovint a algun trosset
melòdic del tema. Una magnífica improvisació i més si recordem com va anar el
procés de gravació on ens deia que tot era com un esborrany i que allà mateix
es va anar clarificant. El títol “Trinitat” no sembla tenir cap relació amb
l’assumpte religiós, així doncs deu ser un tema homenatge a la Trinitat, persona estimada. I m’agrada
constatar que tot i ser un disc a piano sol no es fa gens “avorrit”, i ho poso
entre cometes. I amb això no vull dir res ni pressuposar res, només constato
que tots els temes que he escoltat i aquests que us estic posant, tenen tots un
punt vital rítmic que t’impedeix fer la migdiada.
Un altre lloc
emblemàtic és el 23 Robadors espai
on es fa el Jazz més alternatiu de la ciutat amb tot un reguitzell de projectes
que s’hi han parit i que així seguirà sent. Cada dia teniu Jazz i fins i tot
les sessions de Lliure improvisació
dels primers dijous de cada mes. Els dimarts primer concert de Jazz i després
Flamenc. Els dimecres, concert primer i després Jam Session amb Miguel Pinxo Villar, Juan Pablo Balcázar i
Carlos Falanga.
Seguim però dir vos
què si entreu al web de Temps Record:
https://tempsrecord.cat hi trobareu
tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa
nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i
evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió.
I acabarem el
projecte d’en Roger Mas amb un altre
magnífic tema, anomenat...
3.- Teixits (Roger Mas) 3m50s
I amb aquest tema ens
ha passat el mateix relacionat amb l’adormir-se un escoltant el disc d’en Roger. Impossible no estar-ne atent, no
seguir-lo en les seves interpretacions. Aquest tema ha començat ja amb la
melodia, que crec ha repetit dues vegades, un motiu principal curtet, a partir
del qual s’ha posat a improvisar. El moment inicial l’hem pogut discernir
clarament, i així mateix l’hem pogut anar seguint en la impro al llarg dels diferents
moments harmònics del tema. Hi ha força moments brillants en la seva
interpretació, i sempre amb la positivitat al capdamunt. Els “Teixits” li
recordaren a en Roger coses que
només ens podrà dir ell.
Doncs deixem aquest
projecte d’en Roger Mas a piano sol,
i ara sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente.
.......................................
Gràcies Carme per sempre situar les teves
curtes històries en l’àmbit de les músiques del programa.
I nosaltres seguim i
ens situem en un àmbit diferent, deixant el piano per al final del programa, i
ara la flauta i la guitarra en seran els protagonistes, tot i que els vertaders protagonistes seran els autors del
projecte anomenat...
“AQUARELA
DE PASO”
Marta
Mansilla & Jaby Sánchez
Disc
autoeditat i autoproduït
Enregistrat
per Alfonso Ferrer el març de 2019 a La Casa de la Madera.
Marta
Mansilla, flauta
Jaby
Sánchez, guitarras
Tota la música està
composta i arranjada per Javier Sánchez
Grande, Jaby Sánchez.
Estem davant d’un
projecte subtil amb la subtilesa de només dos instruments i composicions força
delicades a càrrec d’en Jaby. Set
temes i més de 40 minuts de músiques variades però amb el denominador comú de
la delicadesa. De fet la majoria de temes tenen aquesta particularitat, la de
la delicadesa dels dos instruments, la flauta i la guitarra. Així és com tenim
de delicat el primer track del disc “Uno”. També el “Quatro”, quart track iniciat per la
preciosa i càlida sonoritat de la flauta de Marta. Mentre que el sisè track “Cinco” l’inicia el guitarrista i
compositor Jaby Sánchez, tot i que
la melodia sonarà a càrrec de la flauta. Els dos temes més curts tenen un
“punch” marcat pel sons de la guitarra del compositor com són el cinquè track
“Siete”, i també en el tercer “Aisha’s Playground”, tot i que ben aviat sonarà
la flauta acompanyant la guitarra. El segon track “Dos” l’inicia el guitarrista
amb un so nítid i diàfan tot i doblar-se posteriorment amb sons més profunds, i
els més dolços de la flauta de Marta.
L’últim i setè track, “Old Lion’s Mirror”, l’inicia la flauta dolçament però
ben aviat intervindrà el guitarrista amb tot un seguit d’arpegis que donaran
suport a la flautista. I aquesta ha estat la primera exposició del projecte, on
no us puc parlar de les diferències de tempo perquè hi són però quasi
imperceptibles.
Escoltem doncs les
seves músiques i us proposo escoltar primer el primer track anomenat, ja ho
sabeu.....
1.- Uno (Jaby Sánchez) 9m51s
Doncs després del
projecte força vital d’en Roger Mas ens va força bé escoltar aquestes delicades
melodies, tan magníficament interpretades per aquests dos instrumentistes de
gran nivell com són Marta Mansilla i
Jaby Sánchez. Una cançó iniciada pel guitarrista amb acords tot i
construint la melodia que ben aviat desenvolupa Marta a la flauta. I quina preciosa sonoritat la d’aquesta flauta,
i amb quin calidesa interpreta la melodia, on també hem pogut reconèixer les clares
parts de l’harmonia d’aquesta cançó, primer track del disc i anomenada “Uno”.
La seva primera improvisació també ha estat
reeixida, ben acompanyada pel company a la guitarra i compositor. Ell
mateix ha seguit amb la seva improvisació, delicada també, amb una sonoritat força
nítida, també en la seva primera intervenció solista a base d’acords. Marta hi ha tornat amb la melodia de
nou també amb en Jaby acompanyant-la
per acabar aquesta segona roda. El que passa posteriorment és quelcom màgic,
car, amb els acords del compositor, allunyats aquests del que hem estat
escoltant, i la inclusió de les notes més greus fent de baix i d’un “loop” on
ha anat afegint diversos licks de la seva guitarra, ha permès tot això que el guitarrista
fes un altre magnífic solo, ara un pèl més electronificat, o sigui passat per
sedassos diversos. Marta s’hi ha
afegit arribant tots plegats a moments de catarsi, moments àlgids, els quals
han anat davallant per obra i gràcia del tècnic de so, la qual cosa ens diu que
força estona l’estarien tocant, i més en un directe. Preciós tema d’en Jaby i magníficament interpretat per
tots dos.
I darrerament amb els
amics de Youkali Music i
concretament amb el seu director Thomas
Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar alguns dels
projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n
tot el seu catàleg.
I en dimarts podeu anar a diversos espais on s’hi fan Jam
Session com La Farola del barri de la Ribera on també hi ha el Guzzo, restaurant magnífic on també
s’hi fan concerts i Jam Sessions.
I seguim amb una
altra delicada composició, anomenada...
3.- Asha’s Playground (Jaby Sánchez) 3m22s
Doncs amb quin altre
tema ens han corprès aquest magnífic duet. La veritat és que han seguit amb el
tarannà delicat i càlid dels seus instruments i melodies, tot i escoltant una
melodia retallada a l’inici pel guitarrista. Aviat però ha aparegut la flauta
dulcificant-ho tot, sense oblidar al guitarrista que també aporta la seva, de
calidesa. La utilització dels “loops” per aconseguir omplir de més sonoritats l’espai
és l’adequada, escoltant a la vegada notes més greus conjuntament amb les més
agudes del solista. També s’ha de dir que ho poden haver fet amb diverses
pistes i preses de so i després mesclant-ho tot, però tot pinta que no, que el
guitarrista ha utilitzat els efectes adequats. A mida que els escoltem ens anem
veien immiscits en les seves sonoritats, i sobretot quan el guitarrista “juga”
amb els efectes fent-nos escoltar diversos instruments alhora. La melodia torna
de nou després de la magnífica aportació solista del compositor i guitarrista,
arribant delicadament cap el final amb la ja reconeguda i preciosa melodia.
També tenim una bona
col·laboració amb l’editorial basca Errabal
Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que
els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaça a la seva
pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
I cada dia podeu anar
a la Cocteleria Campari Milano on
s’hi fan concerts de jazz i demés meravelles, a diari. I també al Sinestesia que hi ha prop de la plaça
del Centre a Sants, on cada dia s’hi fan concerts.
I acabarem el
projecte amb el tema anomenat...
5.- Siete (Jaby Sánchez) 2m05s
I amb aquest “Siete”,
cinquè track del disc, hem gaudit d’allò més, considerant que en Jaby ens ha transportat a un espai
llunyà i estil de guitarra, quasi més de banjo que de guitarra, tot i
mostrant-nos la seva amplitud de mires i diverses sonoritats en aquest tema
curtet on ha brillat per composició i per interpretació, on hem pogut escoltar
moments de country, de blues i demés estils propers als d’aquesta guitarra amb
un so tant puntejat. Doncs tot i haver-hi d’altres temes, crec que aquesta ha
estat una bona mostra de la diversitat musical i qualitat d’aquest projecte de
dos músics dels quals qui primer me’n va parlar és la meva estimada amiga i
gran aficionada al Jazz, Begoña
Villalobos, la qual ens va posar en contacte enviant-me ells posteriorment
el seu disc. Us recomano seguir-la a les xarxes socials i a visitar el seu blog
inandoutjazz
Si voleu escoltar
jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial
dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui
m’envia des de Nova York les seves
novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una
abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.
I també podeu anar al
JazzSi Taller de Músics del passatge
Requesens, on hi teniu Jazz els
dilluns i els dimecres, aquest darrer amb Jam Session. I també en dilluns i
dimecres podeu anar a Casa Fígari a Gràcia on en aquests dies s’hi fant
concerts primer i després jam session.
I sí deixem el
projecte d’aquests dos subtils músics Marta
Mansilla & Jaby Sánchez i ara ens endinsarem en les músiques de Xavi Torres també a piano sol, en el
seu projecte anomenat...
“CURIOSITY”
Xavi
Torres
Editat
per Just Listen Records JL017
Enregistrsat
en DSD 256 per C. Jared Sacks el 23 de juny de 2019 al MCO, Hilversum dels
Països Baixos.
Masteritzat
per Tom Caulfield.
Xavi
Torres, piano sol.
Totes les
composicions són d’en Xavi Torres.
Estem davant d’un
projecte majúscul per diverses coses. Musicalment ho és, de la mateixa manera
que el del Roger Mas, cadascun amb
la seva particularitat, evidentment. Però aquest ho és una mica més per l’aspecte
tècnic, per tot el material emprat del qual hi ha la llista en el llibret
interior del disc, però definitivament per haver utilitzat un sistema d’altíssima
fidelitat com és el Direct Stream Digital
256 o sistema de gravació Modulació
Delta-Sigma. Al blog us posaré l’enllaç a la pàgina que en parla de manera
suficient perquè en tingueu una bona idea de què va tot plegat.
També us poso l’enllaç
a la pàgina web del disc, des d’on el podreu adquirir i descarregar en
diferents formats digitals.
Per l’aspecte musical
en Xavi ens mostra un projecte on
sembla apostar més pel món del piano clàssic i les seves vessants
contemporànies i no tant pel món del Jazz, del qual ell n’està profundament
enamorat. A la portada se’l veu amb tants dits com tecles les d’un piano de cua,
la qual cosa ja ens parla del seu més que reconegut virtuosisme tot i la seva
joventut dels seus 28 anys.
Doncs us comento el
què n’ha dit el mateix Xavi Torres
del seu
Curiosity, definint
primer el concepte de Curiositat.
Essència humana i
punt en comú entre la ciència i les arts; la curiositat implica l’acceptació de
la ignorància i l’interès per descobrir, aprendre, conèixer. Antídot contra
l’arrogància, és senyal de ments obertes, respectuoses i humils, d’ànimes
lliures i vives. La curiositat és insubordinació, especialment en els nostres
dies, on sembla que primi el refús a allò desconegut i se’ns vulgui conformes,
porucs i apagats. Ens necessitem curiosos.
Si en el projecte d’en
Roger Mas no n’he comentat l’aspecte
rítmic, tampoc ho faré amb aquest d’en Xavi
o sigui que us convido ja a escoltar-ne la seva música amb quatre temes curtets
amb el nom de....
6.- Space 2 (X. Torres) 1m06s
9.- Space 3 (X. Torres) 1m09s
3.- Space 1 (X. Torres) 0m28s
12.- Space 4 (X. Torres) 0m44s
Doncs ja veieu que
amb aquests quatre curtets temes en Xavi
ens ha mostrat quelcom de quatre diferents espais musicals. Jo he volgut
començar amb els més delicats i acabar amb els més vius, com és habitual en
aquest programa. Quatre moments d’inspiració que varen succeir cronològicament
al llarg de la sessió d’enregistrament i que us he volgut presentar a mode de
presentació del projecte d’en Xavi
Torres.
Ell mateix comenta
com va anar tot plegat...
El procés de creació
d’un disc a piano sol ha comportat molta determinació. He tingut la sort de
poder-lo compartir i recolzar-me en molta gent. Gràcies a tots els amics amb
qui comparteixo vivències i música, tant a Àmsterdam
i Barcelona com a la resta del món.
Em feu sentir molt afortunat. I especialment a la meva família, pel suport
infinit. Joan i Bernard, per l’ajuda lingüística i l’amistat des de fa tants anys. Néstor, pels teus consells any rere
any. Lluc, Bruno i Anna, per
l’opinió sempre impagable. Rosanne i
Julia, per la inspiració i la confiança en el que faig, i per la
recomanació. Mylène, per l’ajuda i
la dedicació. Nationaal Muziekinstrumenten
Fonds, pel piano on s’ha creat aquesta música. Just Listen Records, per la confiança en aquest projecte. Jared Sacks, per la mestria en el procés de gravació.
Recordeu que si us
agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial
dirigida per l’amic El Pricto on hi
trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free
jazz, o quelcom inclassificable.
I per descomptat que
podeu anar als concerts que fem cada mes al Jazz Club La Vicentina, i de moment al Molí dels Frares, i el
d’aquest mes de novembre serà el 22, amb Álvaro
Torres Trio, amb Álvaro Torres,
piano; Masa Kamaguchi, contrabaix i Ivo Sans, bateria. Entrada gratuïta en
un esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament
de SVdH.
I seguim amb la
música d’aquest magnífic disc per músiques i tècniques digitals amb el primer
track del disc anomenat....
1.- Resistance (X. Torres) 5m32s
Doncs de quina manera
més impressionant ens ha copsat aquest jove mestre tot i mostrant-nos el seu
virtuosisme. I és que ja fa alguns anys que Xavi Torres va fer el seu primer concert a piano sol en un festival
de Jazz i aquest va ésser en el Festival
de Jazz de Girona. I aquest “Resistance” l’inicia amb tot d’arpegis imbuïts
del sentit més clàssic del seu pianíssim, esdevenint posteriorment quelcom més
a mida que va desenvolupant-lo. La intensitat va “in crescendo” arribant a
cotes altíssimes on la seva tècnica i virtuosisme brillen a parts iguals. El
ritme impregna també aquest tema i ja al final torna a recuperar el que seria
el motiu principal, acabant-lo delicadament.
El pianista Xavi Torres és un dels músics més
destacats i amb més projecció del panorama jazzístic europeu. Viu actualment a Àmsterdam, on té l'oportunitat de
retroalimentar-se i col·laborar amb grans músics d'arreu del món, i on ha
finalitzat el Màster de Jazz i la Llicenciatura de Clàssic al Conservatorium van Amsterdam, després
de graduar-se a l'ESMUC de Barcelona. Amb el Xavi Torres Trio ha rebut diversos premis i reconeixements, com
“Millor Grup de l'any 2015” per la AMJM;
així com, entre d'altres, guanyar la “Dutch Jazz Competition 2016”. El
reconeixement més important va arribar a finals del 2018 amb la participació
com a solista a la final de la prestigiosa “Thelonious Monk Jazz Piano
Competition” a Washington, DC,
essent el segon espanyol que mai hi hagi participat. Ha gravat 4 discos com a
líder i més de 30 Cds amb diferents projectes, essent part activa de l'escena
europea.
I no us oblideu de la
Nova Jazz Cava on a partir dels
dijous, amb la Jam Session, s’hi fan concerts cada cap de setmana amb els
diumenges oferint l’espai per a projectes mes populars. I també en dijous, però
el segon i quart de cada mes, podeu anar al Falstaff de Gràcia, on
s’hi fan unes magnífiques Jam Sessions amb Fran
Suárez, Carlos Enrique i Albert Whiles.
I acabem ja projecte
i programa i ho farem amb una altra meravella de tema, anomenat...
2.- Ignorance’s
Discovery (X. Torres) 6m13s
I amb aquest “descobriment
de la ignorància” de Xavi Torres,
hem tornat a gaudir per com desgrana el concepte dels arpegis, tot i escoltar
les notes de la melodia, aquestes soltes i deslligades comparades amb el “Tsunami”
dels arpegis. Uns inicis delicats s’han anat desenvolupant mica a mica i també
seguint el concepte inicial d’arpegis i melodia. Ha arribat a un moment però,
on les notes dels arpegis, més agudes i delicades, han omplert l’espai temps.
Després ell ha anat esfilagarsant el concepte amb moments magnificents, grandiloqüents,
per com ens van embolcallant arpegis i melodia. I és que estem davant d’un “màster
jove” que ha guanyat premis diversos tal i com us he comentat abans. I resulta,
cosa que ja he comentat aquí en anteriors programes, va ser en el 3er Festival de Jam Sessions a Sant Vicenç
dels Horts, ara fa 7 anys quan va venir un combo d’alumnes de l’Esmuc en format sextet amb gent com Xavi Torres, Pau Lligades, Joan Casarea com
a base rítmica de piano, contrabaix i bateria, i un front line de vents amb Lluc Casares, Pol Omedes i Albert Costa,
saxo tenor, trompeta i trombó respectivament. Avui dia cadascun d’aquells
jovenets, ara encara joves, triomfen per aquests els nostres mons del Jazz. I
parlant del nostre heroi, dir-vos que presentarà aquest disc al Festival Terrer Priorat 2019, a Gratallops, el 23 de novembre, o sigui
d’aquí quatre dies.
Doncs res, que ja hem
acabat el programa d’avui, delicat programa primer amb el piano sol d’en Roger Mas i el seu “Segles lligats”, per després el preciós de Marta Mansilla i Jaby Sánchez, “Aquarela
de paso” i acabar amb el del Xavi Torres,
“Curiosity”, i aquesta setmana amb un micro conte de Carme de la Fuente.
Doncs res, que us
recordo que aneu a veure jazz en directe
a llocs com Jazz Club La Vicentina, La
Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, New Fizz, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan,
Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir
discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.
Doncs ara sí, ho
deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és
www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha
realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves
músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us
desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i
Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)