Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa
de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa
avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui presenta i realitza aquest programa i com
sempre amb les novetats de músics i editorials.
I el judici al Procés. Jordi Cuixart, immens, el dimarts
passat posant les coses al seu lloc amb tota la força, la dignitat, l’energia,
l’enteresa. Aquell dia es fan fer 6000 socis nous a Òmnium Cultural. Carme Forcadell, valenta, exposant els
aspectes més institucionals del Parlament. I què dir dels testimonis, començant
per Soraya, mentidera, Rajoy, inútil, com quan governà. Montoro, mentider
volent fer entendre que tot i el total control, es podien haver malversat fons
públics. I doncs, aquelles paraules on deies que no s'havia gastat ni un euro? Baños
i Reguant, conseqüents, no varen voler contestar a Vox, per xenòfava,
ultradretana, masclista i tot el que hi penja. Dijous hi varen haver més
declaracions de testimonis, però el que més flipa és que ja el mateix dimecres,
la Fiscal de l'Estat va dir que amb les declaracions d'inculpats i testimonis,
es veia clara la causa de rebel·lió. I no han pogut provar res relacionat amb
la violència del 20S, i la de l'1 d'octubre va ser tota la policial. Una gran
paròdia i wertgonya.
Doncs ja hi som de nou amb un temàtic
dedicat aquesta vegada a tres projectes també de tres editorials nostres. De Quadrant Records podreu escoltar la veu
de Sissi Viva i el seu projecte “Blaus de Llunyania”. De Jazz Granollers Records podreu escoltar
a l’Alfons Bertran Quintet i el seu “Schnitzel Time”, i de Temps Record tindrem els “The Mellow Sound Jazz Quartet” i
aquesta setmana amb un micro conte de Carme
de la Fuente.
Recordeu que podeu trobar el millor
del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es allà tindreu la possibilitat d’adquirir els
discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta
abraçada.
Doncs us proposo començar el programa
amb el projecte poètic editat per Quadrant
Records, anomenat....
“BLAUS
DE LLUNYANIA”
Sissa
Viva
Editat
per Quadrant Records Q00014R
Enregistrat
per Roger Gutiérrez el 29 i 30 d’octubre de 2018 a l’Auditori Enric Granados de
Lleida.
Editat
i mesclat per Roger Gutiérrez al seu estudi de Tàrrega.
Producció
i direcció musical, Xavier Monge
Productor
executiu, Josep Ramon Jové.
Sissa
Viva, veu
Xavier
Monge, piano
Ignasi
González, contrabaix
Roger
Gutiérrez, bateria
Aquest “Blaus de llunyania” el
conformen 10 poemes musicats del poemari escrit per Carme Romia (Serós, Lleida) que porta el mateix nom. L’últim tema
“Tardor” és un mix de poemes extrets del llibre “Soc una flor, un estel, un
núvol viatger...” de la poeta Cecilia
Reñé (Fondarella, Mollerussa). Tots els textos estan musicats per Silvia Aguilera Riba (Sissa Viva) i
arranjats per Xavi Monge.
Com sempre, al blog us posaré la
pàgina web d’aquest disc de Quadrant...
Disc denominat “cançó d’autor, jazz”,
a la mateixa web de Quadrant...
Doncs ja ens hi podem posar, amb
aquests textos i la seva música, la de Sissa
Viva i començarem amb el poema musicat anomenat....
4.- L’hivern ho
iguala tot (Sissa Viva & Carme
Romia) 4m13s
Doncs ja veieu que anem de poesia
musicada i cantada en català. S’ha d’agrair al Josep Ramon Jové que hagi tingut l’ànim de recolzar aquest projecte
poètic on la música de Sissa i
arranjaments jazzístics del Xavi Monge
s’aparellen perfectament. I és que el suport musical que té Sissa és de lo millor i a més a més
situat a l’entorn de Lleida. Xavi i Ignasi són lleidatans i en Roger, alhora de fer el projecte
residia a Tàrrega. L’Institut d’Estudis Ilerdencs també ha
recolzat el projecte, i com a cirereta, les fotos del CD són obra del mestre Antonio Porcar. Doncs us haig de dir
que la música creada per Sissa en
aquest tema és molt maca i té una progressió ascendent de mig to que li dóna un
punt d’inquietud i melangia, ja en el repòs. L’arranjament i posterior
interpretació del trio és magnífica i el swing hi és gràcies a la tasca de
contrabaix i bateria. Una delicada cançó de Sissa Viva sobre el poemari de Carme
Romia.
Seguim endavant amb aquest preciós
projecte i ara ho farem amb el segon track del disc, cançó anomenada....
2.- Sola (Sissa Viva & Carme Romia) 3m22s
Doncs ja veieu quina altra preciositat
de cançó i millor lletra. Una delicadesa de música i de veu de Sissa. Una introducció del trio, a
donat pas a la veu de Sissa per després
fer una curta improvisació, bàsicament melòdica, per després tornar-hi amb la
veu i lletra d’aquest poema i música, “Sola”, poesia en record a la poeta Alfonsina Storni. S’ha de dir que a més
a més de tenir una veu dolça, Sissa,
i cantar delicadament, ha musicat aquests poemes d’una manera força reeixida.
Igualment, i com he dit abans, els arranjaments d’en Xavi Monge són preciosos i d’igual manera el recolzament de l’Ignasi i d’en Roger.
I darrerament amb els
amics de Youkali Music i concretament amb el seu
director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em
fan arribar alguns dels projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li
al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://www.youkalimusic.com/ i
veure’n tot el seu catàleg.
Ara us proposo escoltar la tercera
part d’un poema anomenat “Dona i cadira”. En el disc n’hi ha musicades dues,
parts, la segona i la tercera. Escoltem doncs aquesta peça curta i farcida de
swing, la tercera part de...
6.- Dona i cadira
(III) Sissa Viva & Carma Romia 2m13s
Doncs quin arranjament més swinguero
ha fet el Xavi. Però és que la
música que ha fet Sissa és força
reeixida. El swing ha aparegut ja d’entrada amb l’Ignasi i Roger per
després entrar la veu de Sissa. “Per
molts anys que jo visqui, mai la podré oblidar....”. Al final del tema, el
mateix Ignasi ha fet una curteta
improvisació, tal i com ell mateix l’ha començat. Swing i poesia, això és el
que aquesta cançó ens ha donat, i el Jazz, hi és en tot el projecte, alhora que
la cançó d’autor, en aquest cas, cançó d’autora, na Sissa Viva que ha musicat 11 poemes de la literatura catalana
actual.
Recordeu que si us agrada la lliure
improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial
dirigida per l’amic El Pricto on hi
trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free
jazz, o quelcom inclassificable.
Acabem aquest projecte bàsicament
dedicat a la poesia de Carme Romia
amb 10 dels seus poemes, tot i que la darrera cançó, “Tardor” sigui de Cecilia Reñé, i acabarem amb la cançó
anomenada...
3.- Ets (Sissa Viva & Carme
Romia) 3m58s
I quina melodia més ben aconseguida,
rítmica, vital, i plena d’energia. Hem pogut escoltar també la veu de la
poetessa Carme Romia recitant entre
mig de la cançó. “Ets ratlla a l’horitzó, ets brocat a peu de platja, estàs bé
dins de la mar i també dalt de la muntanya...” magnífica poesia, i millor
arranjament. L’Ignasi inicia una
improvisació molt ben trenada justa abans que la poetessa reciti, i després el
magnífic pianista Xavi Monge és qui
ha desenvolupat el seu magnífic solo. D’aquest músic lleidatà li hem posat els
seus projectes, crec en dos programes anteriors. I ell mateix ha estat qui
finalment ha acabat el tema, la cançó amb la seva improvisació.
I deixem aquest preciós projecte, però
ara sembla el moment adequat per a escoltar el micro conte de Carme de la Fuente, o sigui que
endavant Carme..
................................
Gràcies Carme per la teva sempre delicada veu i per sempre situar-nos la
teva història en el context de les músiques del programa
I també dir-vos que en aquest programa
posem discos de Jazz Granollers Records
i així ho hem fet quan els amics Lluís
Sitges, Joan Sanmartí i demés companys, ens els envien o donen en mà, com
va ser en aquest cas, que en Lluís
me’l va donar un dia de concert al Casino
de Granollers, dia que vam veure a Carola
Ortiz i el seu projecte “Spirala”.
Doncs seguirem ara amb el delicat
projecte anomenat...
“SCHNITZEL
TIME”
Alfons
Bertran Quintet
Editat
per Jazz Granollers Records JGR201803
Enregistrat
per Ferran Donatelli entre el setembre i octubre de 2017 a Vertigo Studio,
Llinars del Vallès.
Mesclat
i masteritzat pel mateix Ferran.
Produït
per Alfons Bertran per a JazzGranollers.
Alfons
Bertran, bateria i composicions
David
Fettmann, saxo alto
Nicolas
Masson, saxo tenor
Roger
Mas, piano, rhodes i wurlitzer
Aleix
Forts, contrabaix
Guillem
Callejón, guitarra #1 i pedal steel #11
Us haig de dir que aquest projecte ja
me l’havia enviat feia uns mesos el mateix Alfons
Bertran. M’ho va enviar via internet i ben guardat el tenia, tot i esperant
el moment de trobar-li els companys adequats, com avui és el cas. L’assumpte és
que vaig tenir problemes amb el meu disc dur usb, perdent aquest projecte
conjuntament amb molts altres documents. Afortunadament, tota la 10ena
temporada fins el moment del “crash” estava ja penjada al blog del programa. En
fi que la “cosa” va ser greu però no tant.
Comencem doncs amb aquest projecte
d’onze temes, la majoria força delicats tot i haver-hi alguns temes vitals, tot
i comentar que en aquest quintet hi ha uns músics d’un reconegut prestigi, com per
exemple el nostre amic Roger Mas.
Els dos saxos, europeus, magnífics també i segur que amics del líder havent fet
el màster en el mateix país, i també el contrabaixista Aleix Forts reconegut músic, que va venir al Jazz Club La Vicentina com el mateix Roger ha fet algunes vegades.
I com sempre dir-vos que al blog us
posaré l’anllaç a la pàgina web de JazzGranollers
Records... http://jazzgranollers.com/?page_id=988
Escoltem doncs el primer tema d’aquest
projecte, també primer track....anomenat....
1.- Trip (Alfons Bertran) 5m09s
Doncs i quina meravella de tema per
començar projecte i programa. La delicadesa de les composicions de Bertran tenen totes aquest tarannà
dolç, melòdic i amb un punt de melancolia. Després de la presentació del tema,
curtet, ha estat el saxo alto Fettmann
qui ha començat les improvisacions i què bé que ho ha fet. El seu so, melós i
dolç, s’ha adequat la mar de bé al tema. Així mateix, el saxo tenor Masson, igualment ha acaronat la
melodia amb la seva improvisació. El mateix Roger Mas ha fet un curtet i com sempre, reeixit solo al piano.
Delicada interpretació solista de la melodia de “Trip”, de l’harmonia del tema.
Una melodia que ha tornat a aparèixer al final del tema per així acabar-lo dolçament.
I des de la pàgina web de JazzGranollersRecords ens diuen què...
“Ja sigui per les seves aparicions
ocasionals amb el vibràfon, la percussió, o a través de les composicions que
fins ara havia aportat en els diferents projectes que colidera (Lite Bites, Bridges Trio, Andreu Vilar
Alfons Bertran Vibes-drums Project), Alfons
Bertran prefereix definir-se com a músic (no només com a baterista).
Liderar el seu propi quintet, és potser la millor manera de refermar-se en
aquesta definició, ja que és en aquest context on pot expressar millor les
seves idees i influències a través de cohesionar-les amb la força d’aquests
grans músics i amics amb qui en diferents etapes ha pogut compartir els
escenaris i l´han animat a tirar endavant aquest projecte. Schnitzel Time és també la presentació del seu nou treball
discogràfic. Música original, jazz contemporani europeu, que recull les
influències dels seus bateries, estils i compositors de referència tan variats
com Paul Motian, Brian Blade, Mompou,
David Binney, Wayne Shorter, el jazz, la música clàssica i contemporània,
Americana, d’arrels orientals, la música de la ECM, etc..”
I seguirem amb un altre tema d’aquest
projecte encabit sí, en l’univers de ECM
entre d’altres, i ho farem amb el preciós tema, segona part del que titula el
disc, “Schnitzel Time part 2 també anomenat....
6.- El Archienemigo (Alfons Bertran) 4m18s
Doncs amb aquest tema una mica més viu
de tempo, l’Alfons Bertran ens ha
tornat a situar en el seu món musical i vital. De fet, la sonoritat dels saxos,
saxo alto i tenor, i ho torno a dir perquè així ho penso, són les adequades al
projecte, a la delicadesa del projecte. El tempo d’aquest tema és una mica més
vital, tot i estar immiscit en el tarannà de l’àmbit general del projecte, ple
de delicadesa i dolçor. La melodia l’han iniciat els dos saxos a duet, i de
nou, una melodia curta del tema que ha deixat pas al solo del saxo tenor. Un
solo magnífic d’aquest músic, Nicolas
Masson, amb un so delicat i demostració clara de la seva mestria, tot i la
seva joventut. De fet, tots ells són força joves, essent potser el més
“ganapia” en Roger Mas. Segur que
per l’Alfons Bertran ha estat tot un
honor i un luxe poder compartir el seu projecte amb aquest gran referent del
nostre Jazz. Ell mateix, ha fet una gran interpretació solista amb el Rhodes,
suposo. Mestre ell de tots el teclats, car no oblidem que Roger forma part del trio liderat per Carles Benavent on també hi hagué el malauradament desaparegut,
l’estimat per tots, en Roger Blàvia.
Després del seu solo, la melodia ha aparegut de nou amb el saxo tenor Masson i així acabar el tema.
Si voleu escoltar jazz-rock i demés
meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial
dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui
m’envia des de Nova York les seves
novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una
abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.
Doncs acabarem aquest projecte de l’Alfons Bertran amb el tema vuitè,
anomenat...
8.- Love is Simple,
Easy and Free (A. Bertran) 5m49s
De nou el so elèctric del piano,
Rhodes o Wurlitzer, crec que Rhodes, és el que ha tornat a sonar en aquest
preciós tema que parla de l’amor. La conjunció de veus de saxos i teclat
enriqueix la melodia, tot i haver estat el so elèctric del teclat qui l’ha
iniciat. De nou la sonoritat del saxo tenor, dolça i melosa s’escau
adequadament a la concepció del tema. Harmoniosament ha anat desgranant la seva
improvisació melòdica. Així mateix ho ha fet en Roger amb la sonoritat elèctrica del teclat, aixoplugat per licks
dels dos saxos i per descomptat de la base rítmica. No oblidem, no, que el
líder i compositor és qui toca la bateria, i ja hem escoltat que també és un
bon vibrafonista. En Roger ha
omplert l’espai sonor d’una delicadesa i sonoritat que enriqueix el tema, com
passa amb la resta de companys i improvisacions. El tema arriba a un clímax
intens, on tots els elements del quintet estan immensos, impactant amb els dos
saxos fent una improvisació col·lectiva tot just abans de finalitzar el tema,
tot i semblar que no acaba del tot, i per tant, aquest seria un altre tema que
es podria allargassar en els directes d’aquesta formació.
Seguim però dir vos què si entreu al
web de Temps Record: https://tempsrecord.cat hi trobareu
tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa
nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i
evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió.
Seguim sí, però per ja acabar el
programa amb el projecte de Temps Record
anomenat....
“THOSE
MEMORIES”
The
Mellow Sound Jazz Quartet
Editat
per Temps Record TR1701-GE18
Enregistrat
per Tomás Robisco a Buconera Estudi.
Mesclat
i masteritzat per Xasqui Ten a Ten Productions S.L.
Productor
artístic, Jaume Gispert.
Antonio
Navarro Vega, veu
Aida
Ten Pastor, piano
Valentín
Rodríguez Sánchez, contrabaix
Denis
Suárez Sierra, bateria
Els agraïments que tots ells fan va
dirigit a les seves famílies i parelles i a cadascuna de les persones que els
han ajudat i recolzat en tot aquest temps, i potser per això en els crèdits del
disc hi consten els seus cognoms complets.
I si hem començat amb un projecte
cantat, per Sissa Viva, resulta que
acabarem el programa amb un altre projecte cantat, en aquest cas per l’Antonio Navarro Vega. La primera pàgina
inclou a tots els “mecenes” que han col·laborat en la producció d’aquest disc.
I és que molts dels projectes s’acaben realitzant a base de “verkamis” i
d’altres plataformes mitjançant les quals es poden finançar. O sigui que la
llista de tots els que hi van col·laborar és constatar això mateix, la
necessitat en molts casos de la col·laboració externa.
I també us posaré l’enllaç a la pàgina
web d’aquest disc...
I comencem amb la seva música, força
vital però amb també temes delicats com aquest....
3.- I can only hear
the rain (Mellow Sound) 4m32s
Doncs ja veieu quina bona veu també la
del Antonio Navarro i tema compost
per tots ells. Una preciosa melodia cantada primer per ell i després amb la
delicada improvisació a teclat a càrrec de Aida
Ten. Molt bona i melòdica improvisació la que ha fet Aida, seguint la delicadesa del tema de manera harmoniosa. La veu
de l’Antonio torna a aparèixer al
final de la mateixa manera delicada i dolça.
Aquest projecte està encabit en l’àmbit
del Jazz-Fusió amb aires funk i rítmica i harmonies que ens recorden una mica
les músiques pop i soul, i així ens ho expliquen des de la pàgina web..
Those
Memories (Temps Record, 2018) és el disc de presentació de The Mellow Sound. Aquest quartet nascut
a Barcelona el 2012 i format per Antonio Navarro (veu), Aida Ten (piano),
Denis Suárez (bateria) i Valentín Rodríguez (contrabaix) presenta un primer
treball a mig camí entre el jazz i ritmes com el pop i el soul. Una fusió
d’estils que impedeix encasellar el disc en un estil concret i que obliga a
l’oient a viatjar tema rere tema a través de sons i estètiques diverses. Set
cançons inèdites i una versió molt personat d’un dels grans clàssics del jazz
formen aquest treball de debut que intercala balades com “I can only hear the
rain” o “12/8 feeling”, temes més experimentals com “Just hold me tight” o
“Those memories” (que dóna nom al disc) i propostes més mogudes com “Lovers” o
“Ellen”. Estructures complexes, varietat de ritmes i compassos i melodies atrevides
són la proposta de The Mellow Sound per aquest primer disc.
Doncs ara us proposo escoltar un altre
preciós tema, conegut de tots nosaltres, cantat per Frank Sinatra entre molts altres, i del qual ells n’han fet un molt
bon arranjament, i aquest és el....
4.- Fly me to the
Moon (Bart Howard) 4m19s
“Fly Me to the Moon”,
originalment titulada "In Other Words", és una cançó escrita el 1954
per Bart Howard. Kaye Ballard va fer
el primer enregistrament de la cançó l'any en què va ser escrita. La versió de
1964 de Frank Sinatra estava
estretament associada amb les missions de l’Apollo a la Lluna. El 1999, el Saló de la Fama dels Compositors va
honrar "Fly Me to the Moon" afegida o identificada com a
"Towering Song". Els nostres herois han fet una preciosa versió amb
un arranjament força delicat a càrrec del piano però també per la part rítmica,
imbuint-lo de vitalitat. Després de la veu de l’Antonio, Aida ha iniciat
el seu solo delicat i reeixit solo a piano, demostrant-nos les seves bones
maneres interpretatives i sempre aixoplugada per contrabaix i bateria. La veu
de l’Antonio hi torna de nou i ja
per tornar a cantar tot el tema per anar-lo acabant delicadament.
I deixeu-me que us digui que podeu
entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure
l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més
relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi
trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en
tot lo de Fresh Sound Records,
editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel
teu suport tots aquests anys.
Escoltem per acabar el tema amb força
rítmica, anomenat....
6.- Lovers (Mellow Sound) 4m54s
Doncs amb aquest bon tema i ritme
marcat, tot i que el tempo no sigui massa viu, hem acabat projecte i programa.
Una bona melodia cantada per l’Antonio
primer i sempre la permanent pulsió del piano de Aida Ten. Però de quina manera ha aparegut el swing en la seva
improvisació a tempo doblat, tot i que ha estat curteta. Bon tema i arranjament
d’aquesta formació creada a partir del 2012 i per tant ja amb una trajectòria
de 7 anys que segur n’hauran incrementat la seva compenetració. Al final del
tema, el mateix Antonio ha fet una
curteta improvisació en “scat” per seguidament arribar al final. Un projecte on
la veu i els textos tenen la preeminència adequada, així doncs no hi ha massa
espais per a les improvisacions per exemple de contrabaixista i baterista.
També tenim una bona col·laboració amb
l’editorial basca Errabal Jazz de la
qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el
seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaça a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
Doncs ja hem acabat el programa
d’aquesta setmana, dedicat a dos projectes on la veu ha estat la protagonista,
i entremig un de delicadament instrumental, i és que la Sissa Viva ens ha ofert el seu “Blaus de Llunyania” de Quadrant Records, per després i des del
Jazz Granollers Records haver
escoltat a l’Alfons Bertran Quintet
i el seu “Schnitzel Time” i acabar, com acabem de fer amb els The Mellow Sound Jazz Quartet i el seu
“Those Memories” i el micro conte de Carme
de la Fuente. Espero de tot cor que us hagi agradat la proposta d’avui,
diferent en molts aspectes de qualsevol que hàgim fet, però també seguint el
tarannà d’aquest programa, el de donar veu als projectes de músics i
editorials, en el cas d’avui, totes tres de Catalunya, i a músics de casa nostra o que viuen i treballen entre
nosaltres.
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies
per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha
realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves
músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us
desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset
i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)