Programa 207: Epokhé; Martín Leiton; Carlos Falanga; Underpool 4, programa dedicat a Underpool, dijous 21 de maig de 2015
La música que sonarà aquest dijous estarà dedicada a l'editorial Underpool i a Sergi Felipe...amb Carlos Falanga "Gran Coral", amb Marco Mezquida, Jordi Matas, Jaume Llombart; Jordi Matas, David Xirgu, Dani Comas i el seu "Epokhé"; Martín Léiton i "Poetry of sound", amb Marceŀlí Bayer´i Óscar Domènech i canviant una mica la dinàmica, l'"Underpool 4", amb Àlvar Monfort, Lucas Martínez,
Jordi Matas, Abel Boquera i Pep Mula...vaja, sembla un programa dedicat
al Jordi Matas....és que s'apunta a totes les mogudes..he..he.
Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz
Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a
la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, que ens
va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida
dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.
El seu Jazz entre amigos a TVE2 i els programes de ràdio “Jazz Porque
Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem.
Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els dijous en diferit
a la mateixa hora, tot i que demà no hi ha programa i sí el ple municipal. Ens
podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el
botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir
amb la selecció de músiques improvisades que avui escoltareu a Jazz Club de
Nit.
Recordeu que aquest és un dels pocs programes de ràdio que ha decidit
apostar per les músiques actuals, les
que es fan a casa nostra, relacionades amb el món del Jazz directament o
indirectament. Apostar per aquestes músiques és apostar pels músics de casa
nostra o que col·laboren amb músics d’aquí, de l’escena actual i per tant amb
projectes propis i personals. També recordem als màsters del Jazz, i donem
cabuda a les editorials de casa com avui ens passa amb Underpool i d’altres
dies amb Temps Record, Anacrusi, Quadrant Produccions i Fresh Sound New Talent.
Avui us presentaré quatre novetats de la mateixa editorial discogràfica,
en aquest cas la del col·lectiu Underpool, que tot i ser un col·lectiu està
ideada, creada i muntada pel músic Sergi Felipe, el qual va passar pel JCLV
l’octubre del 2014. De les quatre novetats, les tres primeres tenen el
denominador comú de la música relaxada, de la música sense cap pretensió
rítmica i més aviat el concepte s’encara cap el propi so...l’acústica i els
sons fan les músiques. Un programa exempt de swing tal i com l’entenem i
dedicat a la creació de músics inquiets, relacionats tots ells, de manera
directa, amb la música que es fa ara mateix a casa nostra. Introspecció,
intimisme, i música conceptual on del què es tracte és de deixar-se portar
sense cap fre intel·lectual.
Som-hi doncs amb la primera proposta d’aquestes tres més íntimes i
personals amb un projecte íntim i personal, el del guitarrista Dani Comas. Un
projecte que camina per indrets delicats amb una clara visió estètica que ens
fa venir imatges oníriques al nostre cervell...som-hi doncs amb....
“EPOKHÉ”
Editat i publicat per Underpool UDP-07
Enregistrat per Jordi Matas el 27 de juny de 2014 al
Teatre de l’Aurora
Mesclat per Jordi Matas. Joan Pons va cedir alguns
dels seus micros.
Dani Comas, guitarra
Jordi Matas, baix elèctric
David Xirgu, bateria
Aquest és un projecte de Dani Comas...
Disc de debut com a líder del guitarrista Dani Comas, enregistrat en
directe dins el marc de l'Estival de Jazz d'Igualada. El disc es compon de tres
parts. "Solo" on explora la interpretació en solitari;
"Duo", amb el bateria David Xirgu; i "Trio" en què s'hi
afegeix Jordi Matas al baix elèctric.
Anem doncs amb un dels temes en format solo i fem-ho amb el segon tema
del disc i el primer tema de la nit anomenat....
2.- Obertura no acabada (D. C.) 4m05s
Quina sonoritat la que aconsegueix Dani amb els únics acords de la seva
guitarra, on la melodia es va construint acord amb acord. El lliscà de la seva
mà damunt del mànec de la seva guitarra es converteix també amb un so més. Una
música sí, ara amb aires folk, que ens podria ben bé situar en l’edat mitjana,
època convulsa on la vida només era reservada als poderosos...més o menys com
està passant ara mateix..
Seguim amb una altra aportació a guitarra solo, amb un tema allunyat de
l’època anterior i situat més en el ara, tema anomenat....
3.- Divago (D.
C.) 4m17s
Un tema iniciat dolçament a guitarra solo i que després s’omple de
concepte elèctric i també de loops construïts alhora pel mateix guitarrista.
Aquí podem escoltar a un dels grans guitarristes del moment, eclèctic i capaç
de participar en les sessions de Free Jazz de 23 Robadors, de col·laborar en
projectes diversos amb mogudes de Underpool i demés a part de les seves
col·laboracions amb grups de rock de renom.
Estilísticament es defineix entre el Jazz i el Folk i mostra una clara
influència del guitarrista Bill Frisell (tant per les seves sonoritats com el
seu maneig de l'espai). Però en essència, Epokhé és un estat de la consciència
que en aquest cas (i a través de la música) pretén obrir un espai d'escolta a
un mateix.
Seguim ara amb un tema a duo, amb el mestre David Xirgu a la bateria,
també amb aires folk....anomenat...
6.- De western amb el pare – Un retret: SING (D. C.) 8m33s
Una música que ens embolcalla, majestuosa, amb dues sonoritats
diferenciades que creen espais musicals de gran volada. Cada so per un canal
per a millor poder esbrinar-ne els estímuls i poder gaudir-los. Una gran
compenetració entre bateria i guitarra, permet al primer seguir les
elucubracions del segon de manera perfecte. Una música que segueix una
estructura fins la meitat del tema, on el canvi és evident i on se’ns recomana
romandre atents i escoltar les variacions rítmiques i musicals gaudint de cada
moment únic que ens presenten..una segona part que es desenvolupa així i fins
el final.
Aquest disc existeix gràcies a l'Estival de Jazz d'Igualada (que convida
a un artista, sense àlbum com a líder, a presentar un projecte pensat per a
l'ocasió en un concert inèdit que és enregistrat en directe) i al disseny de so
que ha estat fruit de la col·laboració entre el Jordi Matas i l'Yves Roussel.
Acabem amb un tema a trio ara amb Jordi Matas, baix elèctric i els dos
Davids...amb el tema anomenat...
9.- Soundcheck (D.
C.) 4m03s
Un tema amb sons estratosfèrics on la imaginació del líder permet
desenvolupar estructures melòdiques i rítmiques, amb un loop propi permanent a
mode de sostenutto, que deixa lliure al David de les baquetes, mentre que
l’altre David, el de les púes i dits, s’allibera electrònicament. Un tema que
resumeix a la perfecció aquest projecte tan singular...
Deixem aquest projecte introspectiu per endinsar-nos ara en un de més
físic, i si parlo de física és perquè parlo del so i les seves
característiques. Un projecte on el so és abans que la nota, amb paraules del
seu autor, el magnífic contrabaixista canari establert a casa nostra de fa uns
anys Martín Leiton i el seu projecte anomenat....
“POETRY OF SOUND”
Martín Leiton
Editat i publicat per Underpool UNDP-10
Enregistrat per Jordi Matas a les Les Tubes,
Esparraguera, el 3 i 4 de febrer de 2014. Mesclat per Jordi Matas.
Marcel·lí Bayer, saxo alto, tenor i clarinet baix
Martín Leiton, contrabaix i composicions
Òscar Doménech, bateria
Aquest és un projecte presentat al Jamboree en format piano, contrabaix
i bateria, on Marco Mezquida va substituir Marcel·lí Bayer, i allà mateix va
ser on Martín em va donar el disc en mà. El mateix dia, Sergi Felipe em donà
l’Underpool 4, que us posaré al final del programa. Aquest és un projecte íntim
on el propi So va davant de la mateixa nota. La introspecció és total i la
delicadesa sublim. És per això que convindria deixar-vos portar pels sons que
escoltareu, els quals són, preciosos i delicats.
Escoltem ja el primer tema del projecte, el tall sisè del disc
anomenat....
6.- Take your time (M.
L.) 5m11s
Tema iniciat pel so del contrabaix de Martín i de la bateria esmorteïda
de l’Òscar per després el so del saxo alto de Marcel·lí, immiscir-se totalment.
Delicadesa sonora i on només cal deixar que aquests sons ens vagin omplint de
música i tendresa...és la poesia del so.
Ens diu el mateix Martín....
"El dolç vertigen que produeix estar només
lligat al so, deixar anar les amarres de la melodia, trencar les parets del
ritme per poder transitar altres camins, camins pels quals l'ànima ens porta a
recórrer, deixant així que la música sia per si mateixa.”
”Aquestes són unes composicions originals que serveixen Bayer, Leiton i Domènech com a vehicle i catalitzador de les idees que aquests 3 observadors sonors ens brinden per compartir. La formació de vent, contrabaix i bateria, deixa un espai on el que no es toca pot ser descobert tant per l'oient com per l'intèrpret.”
Escoltem ara un tema dedicat a David Lynch anomenat....
4.- Lynch (M.
L.) 4m46s
Tema iniciat també pel so del contrabaix i recolzat de la mateixa manera
pel de la bateria, ara però amb un tempo una mica més viu que l’anterior. Ben
bé sembla però que el concepte de improvisació col·lectiva hi sigui present si
considerem de quina manera es desenvolupa el tema. Els sons són lo més
important, previs a la mateixa nota, recordem-ho. Una proposta innovadora,
conceptual on la música s’escolta per ella mateixa, amb tota la seva dolçor.
”Martín Leiton ens porta condensat en nou temes una
idea: el so és el protagonista abans de convertir-se en melodia, ritme i harmonia,
deixant que el llenguatge del Jazz juntament amb altres reminiscències,
aparegui de la manera més natural que es pugui. Es busca la música del moment,
que cada Integrant premi la tecla que cregui convenient acceptant cada
esdeveniment sonor com a part del TOT.”
”En Poetry of Sound hi ha un quart Integrant, el so de la vida, el so que ens acompanya quan la música passa a través de nosaltres ".
Escoltem ara un tema dedicat a Fats Waller, on el swing delicat d’aquest
blues ens embolcalla de manera immediata, tema anomenat....
7.- Fat (M.
L.) 5m09s
Aquest és un magnífic blues on els tres membres de la formació llueixen
abastament les seves grans capacitats. Marcel·lí està immens en el seu solo de
la mateixa manera que Martín. No oblidem haver-lo vist acompanyant a un gran
guitarrista al Jamboree, el Rotem Sivan, a banda de les incomptables vegades
que l’he vist a les WTF del Jamboree, ell sempre col·laborant en múltiples
projectes com el del Ramon Prats, que va ser millor disc i grup de Jazz per l’Associació
de M de J i M moderna.
I ara per acabar aquest projecte, em permeto posar-vos un tema de la
seva presentació al Jamboree amb Marco Mezquida substituint Marcel·lí Bayer, on
el piano de Marco ens situa en un altre espai sonor i fins i tot rítmic...espero
que comprengueu que això és un enregistrament en directe...escolteu doncs el
darrer tema d’aquest directe...
Darrer tema al Jamboree (M. L.) 8m15s
Doncs ja vegeu quin canvi estilístic el del piano pels vents de
canyes...un canvi que li ha fet plantejar a Martín Leiton la possibilitat d’un
altre projecte amb piano, contrabaix i bateria....
Seguim doncs ara amb el projecte del bateria argentí establert a casa
nostra, del qual, en podreu llegir l’entrevista que li fa Martí Farré a La Ruta
del Jazz d’abril..estem parlant de Carlos Falanga. Músic que està involucrat en
múltiples projectes, bateria reconegut per tots els músics de casa que va venir
de molt lluny, va créixer i aprendre entre nosaltres, i amb nosaltres s’ha
quedat desenvolupant la seva vida personal i musical.
“GRAN CORAL”
Carlos Falanga
Editat i publicat per Underpool UNDP-08
Enregistrat el 7 d’abril de 2014 a Casa Murada.
Mesclat per Jordi Matas
Produït per Carlos Falanga i Jordi Matas
Jordi Matas, guitarra
Marco Mezquida, piano, synths, fender Rhodes
Jaume Llombart, baix elèctric
Carlos Falanga, bateria.
Totes les composicions són de Carlos Falanga excepte Gran Coral que és
d’Igor Stravinsky...
Comencem amb el tema més introspectiu, el tema d’Stravinsky que dóna nom
a l’àlbum....
2.- Gran Coral (I.
S.) 3m10s
Gran Coral és el títol del disc de debut com a líder del bateria Carlos
Falanga. Argentí establert a Barcelona, és un dels bateries més sol·licitats de
l'escena barcelonina així com de l'estat espanyol, havent fet diferents gires
per la resta d'Europa. Aquest arranjament ja ens situa en l’òrbita d’aquest
projecte, també mirant cap a dins, i amb l’exclusiu gaudi de la música per ella
mateixa.
Escoltem ara un tema preciós i preciosista on ens enlluernen tots
quatre...
7.- Blonde (C.
F.) 3m32s
Ens tornem a trobar amb un tema íntim i delicat amb una melodia i una
sonoritat molt personals. Aquí Jordi Matas brilla literalment mentre que la
esta de companys li donen el suport adequat per a poder-ho fer. Una mena de
lick repetitiu melòdic, que actua com a element i motiu principal de la cançó,
també d’un tarannà melancòlic. Una delícia de tema com heu pogut comprovar...amb
una preciosa i suau melodia imbuïda d’un tarannà rítmic també delicat...
I continuem ara amb un tema força elaborat rítmicament, on tots plegats
fan un gran treball de conjunt, amb elements sonors espacials que creen una
atmosfera de lo més impressionant....un tema anomenat...
8.- Azul (C.
F.) 6m26s
Tema inquietant on Marco excel·leix amb els efectes i sintetitzador
mentre que Jordi desenvolupa un magistral solo, i sempre Jaume al baix
mantenint un lick i la pulsió rítmica del Carlos a la bateria...ja a les
acaballes...silenci per iniciar de nou la melodia del tema mentre baix i
bateria continuen som si res la seva particular creuada rítmica...un gran tema,
sí senyor.
Seguim ara amb el primer tall del disc anomenat...
1.- Tilos (C.
F.) 3m26s
Per aquest nou projecte Carlos col·labora amb quatre músics ben coneguts com Jordi Matas a la guitarra (qui a més mescla i masteritza el disc), Marco Mequida al Piano i Jaume Llombart al baix elèctric. El disc es compon de interessants composicions de Falanga, a la recerca de melodies i ritmes entrecreuats, i a la vegada amb una sonoritat pròpia donant un pas més enllà en el seu plantejament estètic. També inclou una revisió del tema Gran Coral de Igor Stravinsky el qual li dóna títol al projecte. Això podem llegir al web de Underpool
Seguim amb el darrer tema d’aquest projecte anomenat.....
4.- 59 (C.
F.) 3m05s
Un tema força entretallat i molt ben aconseguit rítmicament, on guitarra
i piano alhora que desgranen la melodia, ho fan rítmicament, tal és la
concepció de l’autor. A la vegada, contrabaix i bateria segueixen la
confluència dels companys. Després d’això, Jordi enlluerna amb la seva
sonoritat i després d’ell els efectes electrònics dels teclats...i sempre
aquest ritme entretallat...un gran tema per acabar aquest projecte de Carlos
Falanga, el seu primer treball com a líder.
Doncs ara canviarem en alguns temes però no gaire en d’altres amb el
darrer projecte endegat per Sergi Felipe, l’Underpool 4...Com ja us he dit
alguna vegada, aquest col·lectiu de músics imbuïts de l’esperit del seu
impulsor, Sergi Felipe, gran músic també, saxo tenor, flauta i compositor amb
projectes propis amb un dels quals va venir al JCLV, es reuneix per enregistrar
un treball amb composicions pròpies de cadascun dels músics. Posteriorment, i
des de Underpool es fa una única presentació del disc i ja més enllà, depèn de
la formació adhoc per fer actuacions on sigui. He pogut assistir a dues
d’aquestes presentacions d’anteriors projectes, el 2 i el 3, el primer a Tinta
Roja, local del Poble Sec i el segon a 23 Robadors.
“UNDERPOOL 4”
Editat i publicat per Underpool UDP-011
Enregistrat per Sergi Felipe el 25 i 26 d’octubre de
2014 a l’Underpool Studio. Mesclat per Sergi Felipe
Álvar Monfort, trompeta
Lucas Martínez, saxo tenor
Jordi Matas, guitarra
Abel Boquera, teclats i synth
Pep Mula, bateria
UnderPool 4 és una nova trobada de músics de l'escena
barcelonina. Convidats pel segell discogràfic per a una sessió d'estudi de dos
dies escriuen música especial per a aquesta ocasió. Tenim joves valors i músics
amb llarga trajectòria, així com una banda molt interessant amb vents i
guitarres al front, i sintetitzador, òrgans i bateria a la base.
Música realment interessant, amb alguns temes escrits
i alguns més creats o acabats en l'estudi, a més d'un parell d’improvisacions
en una gran sessió inspiradora feta a l'estudi UnderPool i enregistrada pel
Sergi Felipe.
Doncs comencem tot i seguint l’aura delicada dels projectes anteriors,
si exceptuem el darrer tema escoltat de Gran Coral, amb el quart tema d’aquest
disc, composició del jove Lucas Martínez, anomenada...
4.- Song For Alba (L.
M.) 5m54s
Una preciosa melodia dedicada a la persona estimada, on la subtilesa del
Jordi a la guitarra i els tocs suaus i magistrals dels plats del Pep, enceten
pròpiament el tema ja amb el so profund del tenor del Lucas, amb unes línies
melòdiques preciosistes...d’aquest tema ens diu ell mateix..
Aquest tema era una idea harmònica i melòdica que ja
havia pensat feia temps. Quan el Sergi em va trucar i em va dir que havíem
d’aportar una cançó cada un vaig pensar que seria una bona oportunitat per
escriure-la i donar-li forma. La idea principal era crear un ambient relaxat i
amb molts espais, on anar construint un discurs a partir de la improvisació. El
tema esta dedicat a la meva parella, l’Alba.
Després d’aquest magnífic tema seguirem amb el tema segon, composat per
l’Àlvar Monfort anomenat....
2.- Praia de Moreré (A.
M.) 3m54s
Un tema amb una melodia melancòlica relacionada amb un indret increïble,
i ens ho explica el mateix Àlvar d’aquesta manera....
Moreré és un indret increïble a l’illa de Boipeba
(Bahia), on la natura esdevé un espectacular regal per als sentits. Passejant
per la platja de Moreré vaig sentir una llibertat immensa. Quan componia per
Underpool 4 estava treballant amb 3 idees melòdiques independents; al final em
vaig adonar que encaixaven de manera natural com tot encaixa a la platja de
Moreré.
Un tema que ha començat delicadament amb els arpegis de la guitarra del
Jordi, mentre que ja ràpidament els sons dels dos vents es desfermen, a la
vegada que la bateria del Pep, per tot seguit iniciar tots plegats un tema amb
aires “pop” pel ritme i la pròpia melodia. Un tema de Pop-Jazz?, doncs podria
ser, si´, tot i que en aquestes mogudes tampoc cal intentar definir i
classificar la música que escoltem.
Seguim ara amb tema de Pep Mula anomenat...
3.- Plus (P.
M.) 7m50s
Tema iniciat a un ritme marcat pel contrabaix i bateria i on ràpidament
una melodia inicial amb aires esotèrics deguts als efectes electrònics de la
guitarra, a la vegada que els vents, amb dolcesa expressen suaument les línies
melòdiques, fins que arriben al motiu principal, a partir del qual es desfermen
les emocions i sentiments amb el so destripat del saxo del Lucas, i sempre, un
marcatge d’un permanent quasi solo del Pep a la bateria, solo de l’Àlvar, del
Lucas, preciosos tots dos, etc, etc...ens diu ell mateix...
Plus, és allò de més que ens fa una mica més grans.
El tema es basa en una escala tonal descendent que presenta diferents colors
harmònics de manera senzilla. L’Abel, l’Àlvar, el Lucas i el Jordi hi van
afegir el Plus d’energia, inspiració i talent que es pot escoltar a la gravació
d’en Sergi Felipe, instigador d’aquesta trobada.
Ara seguim amb el tema de Abel Boquera anomenat...
5.- Tot es desfà (A.
B.) 3m49s
Un tema més marcat rítmicament, amb aires Pop també, com sol passar en
aquest programa on intento anar avançant rítmicament sempre que es pugui. En el
programa d’avui ens hem mantingut una molt bona estona en “relaxing cup of
whiskey in home’s sofa”, mentre que en aquest darrer projecte les coses han
canviat i fent-ho sobretot amb aquest, el tema de l’Abel Boquera, del qual ens
en diu....
Aquest tema és una idea que em va venir pensant en la
formació d’Underpool 4, una idea senzilla però que en els assajos va esdevenir
un tema molt més divertit i molt millor del que havia portat d’entrada, no
podia ser d’una altra manera interpretat per uns músics tant grans!
Doncs ens hem deixat encara tres temes, un tema del Jordi Matas, “Una de
Zombies” i la primer i darrera improvisació col·lectiva, “Impro 1” i “Impro 2”.
Amb això vull dir que també m’he deixat altres temes per posar dels altres
discos i que la qüestió s’arregla entrant al web underpool.org, recordeu que
pool s’escriu amb dues “o”.
Doncs res més, espero que hàgiu gaudit amb aquest programa tan personal
i íntim i que encara m’estigueu escoltant, ben asseguts a la vostra butaca i
escoltant aquestes músiques tan i tan innovadores, actuals i personals, i
recordar-vos que aquest divendres 22 de maig tenim un magnífic concert doble
amb dos trios liderats pel gran pianista Fran Suárez. A la primera part, Fran
al piano acústic, anirà acompanyat de Jordi Mestres, contrabaix i Jordi
Herreros, bateria. Ens presentarà en format acústic el seu disc Imaginario.
Després d’un petit descans, Fran a l’orgue elèctric, anirà acompanyat de Ignasi
Cussó, guitarra elèctrica i Ramón Díaz, bateria. Ens presentarà el trio Dr. Go
i el disc Noctámbulos. Ambdós discos posats al programa de ràdio Jazz Club de
Nit ja fa alguns mesos.
Dir-vos que demà no hi haurà programa, ja que correspon al tercer dijous
de cada mes, on es transmet el ple municipal.
Gràcies per ser-hi, per seguir-nos, bona nit i bon Jazz Club de Nit en
el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)