Programa nº 154 dia 6 de febrer de 2014. Andreu Vilar Quartet; Juan Pablo Balcázar Trio i Bags & Trane
Benvolgudes i benvolguts amics de Jazz Club de Nit, bona nit i molt bon
Jazz. Aquí estic de nou al capdavant d’aquest projecte que ja porta quatre anys
i mig. Un programa que es fa des de Ràdio Sant Vicenç 90.2 i que també es pot
escoltar per Internet a l’adreça: http://radio.santvidigital.cat/home/radio-online
Avui us presentaré dues novetats de grans músics de casa nostra i una
delicatessen d’una parella de masters del Jazz que van fer aquesta única
col·laboració.
El primer projecte és el de l’Andreu Vilar Quartet anomenat “A Sol i
Serena”; una autoproducció que compta amb quatre magnífics músics i tot un
seguit de composicions pròpies de l’Andreu, gran vibrafonista també.
Després ens endinsarem en les músiques d’un dels contrabaixistes més
prolífics i avantguardistes de l’escena catalana, estem parlant del Colombià de
naixement i Barcelonès d’adopció, el Juan Pablo Balcázar el qual amb el seu
trio ens presenta una novetat de Fresh Sound Records New Talent anomenat
“Rain”. Per casualitats de la vida, el Juan Pablo i el Carlos Falanga també participen
en l’anterior projecte de l’Andreu Vilar.
Acabarem amb una raresa que van enregistrar John Coltrane i Milt Jackson
el 1959 per Atlantic anomenada “Bags & Trane”, els dos nick.names que
tenien Jackson i Coltrane.
Un programa on es repetiran dos noms, el del Juan Pablo Balcázar i el
Carlos Falanga, dos instruments, el vibràfon de l’Andreu Vilar i el del Milt
Jackson, i si voleu també el tenor del Vicent Macian i el de John Coltrane i
perquè no, els Laietana Studis....quina canya.
Comencem doncs amb el projecte de l’Andreu Vilar.
“A SOL I SERENA”
ANDREU VILAR QUARTET
Enregistrat per Jordi vidal el 15 d’octubre de 2013 a
Laietana Studis, Barcelona.
Produït per Andreu Vilar Juanola
Andreu Vilar, vibràfon
Vicent Macian, saxo tenor
Juan Pablo Balcázar, contrabaix
Carlos Falanga, bateria
Tots els temes són de l’Andreu Vilar
Aquest és un projecte que va presentar el
Festival l’Hora del Jazz del 2012 (Homenatge a Tete Montoliu) que cada any
l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna fa a la plaça de la Vila de
Gràcia els diumenges el migdia del mes de setembre. Hi ha un canvi però en el
saxo tenor que aleshores va ser l’Albert Cirera. Nosaltres hi vam ser i en vam
gaudir, i la prova és l’entrada al blog del Jazz Club La Vicentina:
I segons el mateix Andreu....En el concert de Gràcia
vam tocar algun tema que ja havíem gravat a la maqueta “En Trajecte” (amb
l’Albert Cirera al saxo). En aquest últim disc hi ha 4 composicions noves: A
Sol i Serena, Lorenzana 46, Sumurrut i Quedem a l’Arc?
Comencem amb el tema mes delicat dels 8, com faig de manera habitual, i
és el tall cinquè anomenat...Porto Balseiros, en clara referència a les seves
llargues estades a Porto, primer estudiant i després tocant en els festivals
del país...tema a 4x4 però interpretat en una suau cadència
5.- Porto Balseiros 5m56s
Melodia inicial delicada per deixar pas al solo del vibràfon...i sempre
al darrere una secció rítmica totalment ensamblada la del Juan Pablo i el
Carlos, amics i col·legues en multitud de projectes com veurem també en el
següent disc que escoltareu avui. Magnífic solo de l’Andreu per deixar pas al
del Vicent, amb un clar regust al compositor de Recorda me, Joe Henderson. Tema
i cap a casa.
Andreu Vilar-Juanola (1984) va començar
estudis de música i percussió simfònica al Conservatori Isaac Albéniz de la
Diputació de Girona de la mà de Santi Molas. Acaba els estudis de música de
Grau Mitjà al Conservatori del Bruc de Barcelona on obté el Premi d'Honor de musica
de cambra l'any 2007.
Cursa els estudis de Grau Superior en el
Conservatori del Liceu, en l'especialitat de Música Moderna i Jazz, on té com a
professor de vibràfon Marc Miralta.
Rep classes a Berlín amb el vibrafonista
David Friedmann i a Oporto amb el vibrafonista canadenc Jeffery Davis.
Seguim ara amb el sisè tema del disc, clarament swingat i contra tallat
per la marcada pulsió del contrabaix del Juan Pablo.
6.- Quedem a l’Arc? 5m04s
Una melodia llarga a dos, vibràfon i saxo tenor, com a introducció del
primer solo del magnífic i jove vibrafonista. De quina delicada manera marca
els temps, sense atabalar-se en les semicorxeres, i portant un swing a les
venes transmès amb saviesa amb les masses. Vicent al tenor el segueix amb el
seu particular so i sense estridències i amb molt de gust i moderna inventiva.
Després, el tema de nou tots plegats i ja acabant-lo a tutti swing.
El 2010-2011 obté una beca per anar a
estudiar a l'ESMAE (Escola Superior de Musica e das Artes do Espectáculo do
Porto) per continuar estudiant amb Jeffery Davis. Durant l'estada a Porto rep
classes d’improvisació i combo del guitarrista Nuno Ferreira.
Guanya el premi al millor combo (Escoles
Superiors de Música de Portugal) en la 9ª edició del festival de Jazz de São
Luiz, celebrat a Lisboa el 2011.
Escoltem el segon tema del disc amb un swing brutal....estem en el món
del post bop....actual
2.- Lorenzana 46 4m04s
Magnífica entrada de l’Andreu després de fer la melodia tots plegats.
L’Andreu ens mostra un gust delicat en la interpretació del seu solo i un clar
“modernisme” en la seva execució, per
després iniciar el seu solo el gran saxo tenor Vicent Macian mostrant gran
versatilitat i domini en els trossos que fa a semicorxeres..brutal...el qual
ens va acompanyar al JCLV en dues ocasions, la primera amb el David Pastor i el
Francesc Capella en el projecte anomenat “Blue Note” i també formant part de la
Dream Big Band amb el Vicens Martín i la Gemma Abrié presentant-nos els seus
“Fruits Saborosos” de Josep Carner. Després, un gran solo del Juan Pablo
modulant clarament en els canvis d’acords seguint l’harmonia del tema per
després tornar tots plegats a la melodia del tema i acabar-lo...gran tema.
Durant l'estada portuguesa toca al festival
de jazz de Guimarães, al festival de Serralves i col·labora amb el baterista
Nordamericà Michel Louren.
A més ha
tocat com a percussionista en gires per tot l'estat espanyol amb formacions
diverses. El 2011 amb el grup de hip hop, Kase.O i l'espectacle "jazz
Magnetism", i el 2009 dins el cicle "Diversons", amb
l'agrupació de musica afrocubana Bloque 53.
Ha tocat a diversos festivals com el Festival de Jazz de Cadaqués, el Festival de Jazz de Girona, El mercat de música viva de Vic, el Festival de Jazz la Pera, El Festival l'Hora del Jazz (memorial Tete Montoliu) i en el festival de Músiques Religioses de Girona on col·labora amb l'orquestra Athenea i Omar Sosa.
Ha tocat a diversos festivals com el Festival de Jazz de Cadaqués, el Festival de Jazz de Girona, El mercat de música viva de Vic, el Festival de Jazz la Pera, El Festival l'Hora del Jazz (memorial Tete Montoliu) i en el festival de Músiques Religioses de Girona on col·labora amb l'orquestra Athenea i Omar Sosa.
Amb un dels músics del quintet d'Omar Sosa, el baixista moçambiqueny Childo Thomas hi col·labora actualment de forma estable i té diversos projectes d'actuacions, en formació de jazz, per l'estiu del 2012.
Acabem aquest projecte amb el setè tema del disc, un xic força més
rítmic de tempo més viu i carregat de swing...ens ha recordat tant aquest disc
els magnífics temps del Hard Bop dels 60s....en concepció i ritme segur i
potser més modernitat en els solos, la que han assolit els nostres músics
després d’haver escoltat tant i aprés tant com han apres...
7.- Els Pimucs 4m45s
Tema que ha començat amb el Vicent fent la melodia i la resta marcant-lo
en l’inici...després i de manera controlada però molt viva, inicia el solo
l’Andreu, i la seva particular visió del vibràfon....recordem que ha après de
Jeffery Davis però que ha begut de les aigües clares i diàfanes del gran Gary
Burton i potser menys del Bobby Huttcherson....Aquests dos sembla que
practiquen estils prou diferenciats però que això no serà motiu perquè els
joves no en beguin de les dues fonts..dic jo...
Després Vicent s’hi fica de ple en el tema fotent un tros de solo
seguint en la seva línia melòdica i harmònica, de solos també passant per
acords i fent diverses piruetes....l’Andreu inicia el set de “vuits” amb el
Carlos que sempre s’ha mantingut conjuntament amb el Juan Pablo portant la
màquina rítmica amb total perfecció. Després d’això tornen de Capo per acabar
de manera sobtada.
Gran disc que deixem ara mateix...
Seguim ara amb el disc del Juan Pablo Balcázar, un projecte anomenat...
“RAIN”
JUAN PABLO BALCÁZAR TRIO
Editat per Fresh Sound Records New Talent FSNT 420
Enregistrat, mesclat i masteritzat per Jordi Vidal
als Laietana Studios, el 28 d’agost de 2011 i el 31 de gener de 2012, a
Barcelona.
Produït per Juan Pablo Balcázar
Productor executiu, Jordi Pujol
Marco Mezquida, piano
Juan Pablo Balcázar, contrabaix
Carlos Falanga, bateria
Aquí el Juan Pablo hi barreja temes propis amb estàndards de grans
mestres com Jerome Kern, Irvin Berlin, i Frederik & Lemer.
Començarem amb el tema de Juan Pablo que dóna nom a l’àlbum.....
2.- Rain (J.P.Balcázar) 5m55s
Quina preciositat de tema, amb un inici al suau i delicat, amb aires
pianístics de clar contingut melancòlic de les mans d’un dels que més treballa,
Marco Mezquida....aquest gran músic està embolicat en multitud de projectes..al
JCLV ne’m estat testimoni i més que el veurem....El tema te un clar crescendo,
amb una permanent submissió dels plats del Carlos i les notes soltes del Juan
Pablo, i mentre Marco fent-nos gaudir amb el seu solo ple de sensibilitat...i
crescendo, crescendo...per arribar al clímax de la pluja i ja després...la
calma, de manera suau tots tres apagant el tema...preciós...
Juan Pablo Balcázar, contrabaixista....ves per on que aquest home ens va
acompanyar en el primer Festival de Jam Sessions a Sant Vicenç dels Horts
acompanyant el combo del Conservatori del Liceu on hi havia també Toni Vaquer,
Santi Colomer, Joan Mas i Alberto Pérez...grans músics que actualment estan
immiscits en diversos projectes.
Experiència professional
Pontifícia Universitat Javeriana - BOGOTÀ , COLÒMBIA -
Docent de Jazz i música moderna . Durant el 2006 dicta classes de Teoria
III ( HARMONIA III Any ) , Teoria IV ( HARMONIA IV Any ) , Acoblaments de Jazz
( COMBOS ) , Contrabaix i Baix elèctric en aquesta prestigiosa universitat
colombiana .
UNIVERSITAT INCCA - BOGOTÀ , COLÒMBIA -
Docent de Jazz i música moderna . Imparteix classes de Arranjaments I i
II així com l'assignatura Taller De Arranjaments en aquesta prestigiosa
universitat colombiana .
ESCOLA "EL MUSICAL" - BELLATERRA ( BARCELONA ) , ESPANYA -
Docent de Jazz i música moderna . Des de l'any 2002 fins al 2006
imparteix classes de solfeig , Combos i Baix Elèctric en aquesta escola de
Barcelona.
Ha actuat en festivals d'Espanya , França , Alemanya , Estònia , Àustria
, Veneçuela entre d'altres amb els seus propis projectes i com a músic
acompanyant. Amb la discogràfica Fresh Sound Records ha gravat diversos discos
al seu nom i altres tants com sideman . La secretaria de cultura de Bogotà li
ha convidat , en diverses ocasions , a formar part , com a convidat
internacional , del festival Jazz del Parc Bogotà. L'institut de la joventut
d'Espanya va seleccionar els seus projectes , fins a 5 ocasions , per
participar en els circuits nacionals INJUVE . 1r premi en el primer Concurs de
Jazz de Copons 2001 .
Anem ara a canviar una mica de tempo i ens endinsarem en temes amb molt
més swing, tot i la particular visió del Juan Pablo i la resta de mestres....
Escoltem el primer tema del compacte....un arranjament sobre el tema de
Jerome Kern,....
1.- Gare du Nord- Yesterdays (J.Kern) 8m20s
Un tema ja totalment desbocat amb un Juan Pablo i Carlos mantenint una
pulsió rítmica impressionant i mentre tant el Marco passejant-se per tot el
piano amb total solvència, modernitat i tècnica. Magnífic solo de Marco per
deixar pas després al del Juan Pablo, ja tots una mica més calmats...tots menys
ell que toca amb el mateix tempo i on brilla per la seva gran tècnica i
melòdica intervenció. Gran solo del Juan Pablo, per després el Marco inicià els
“vuits” compassos per fer els seus el Carlos i així després d’aquesta magnífica
secció, acabar el tema de la mateixa manera amb la melodia inicial, on es
reconeix la melodia del Yesterdays....una mena d’homenatge al tema i al seu
autor.
ESMUC ( ESCOLA SUPERIOR DE MÚSICA DE CATALUNYA) - ESPANYA -
Músic acompanyant. El 2011 substitueix Giulia Valle en l'assignatura de
Trio acompanyant a Aldo Caviglia i Elisabet Raspall en aquesta prestigiosa
universitat catalana.
CLUB Robadors 23 - BARCELONA , ESPANYA -
Programador. Des de l'any 2007 fins a l'actualitat realitza la
programació de jazz i música experimental en aquest club referent del moviment
musical barceloní
RAP NOMÉS PRODUCCIONS - SARAGOSSA , ESPANYA -
Gestió i organització . El 2012 realitza pràctiques en aquesta
productora , referent del moviment del Hip Hop espanyol .
Seguim ara amb aquest magnífic disc amb un tema carregat també de
swing...un tema que parla d’amor....tema iniciat per les escombretes del Carlos
i després tots tres seguint de manera entretallada el tema, per després
arrencar ja el Marco el seu solo....
5.- A.O. –Almost like being love (Frederik/Lerner) 4m26s
Després del magnífic solo del Marco, ja entra el Juan Pablo a un tempo
trepidant i sempre al darrere les escombretes suaus del Carlos..alguns acords
del Marco, entrada d’aquet darrer en la melodia, al darrere els altres dos per
acabar suaument....magnífic tema.
MÚSIC FREE - LANCE I DE SESSIÓ - ESPANYA , COLÒMBIA -
Músic free- lance i de sessió . Des de l'any 2001 , i fins a
l'actualitat , fa part activa de l'escena de la música moderna de la ciutat de
Barcelona participant en infinitat de projectes . La seva tasca com a músic ,
arranjador i compositor l'ha portat a actuar als festivals més importants de la
península així com a gravar diversos discos com a líder i sideman amb la discogràfica
Freshsound Records
AMMUS (AULA MODERNA DE MÚSICA I SO) - BUCARAMANGA , COLÒMBIA -
Tallers i Masterclass . El 2011 és convidat per aquesta escola de
Bucaramanga a participar com a professor en el primer seminari internacional
del jazz juntament amb els professors Franco Pinna , Sofia Ribeiro , Oscar
Penyes , Juan Andrés Ospina , Marcelo Woloski entre d'altres.
El seu disc "Viatge / Voyage " és seleccionat com un dels
millors discos de l'any per la revista Enderock el 2009 . 2n premi en el
Concurs Jazzargia 2008 amb el grup Robadors23 Quartet . Ha compartit escenari
amb músics com Lucia Pulido , Guillermo Klein , Guillermo McGill , Miguel Zenón
, Javier Ibarra ( Kase.O ) , Miguel Villar , Jorge Sepúlveda , Marco Mezquida ,
Wycliff Gordon , Terence Stadford , Ruper Ordorika , Carlos Falanga , Greg
Duncan , Juan David Castaño , Nicolas i Juan Andrés Ospina , Sofia Ribeiro ,
Dani Comas , David Xirgu , Jordi Matas , Joan Berbin , etc . Actualment
treballa indistintament en projectes de Jazz tant com de Pop o Hip Hop de
primer nivell nacional .
Anem ara al darrer tema del compacte i darrer tema que us posaré del
disc de J. Pablo Balcázar, un tema d’ell mateix carregat també de swing, tema
dedicat al Joe Henderson...
8.- Nuevo – For Joe (J.P.B.) 6m05s
Tema iniciat encara sense el ritme que després l’acompanyarà en el
primer minut, i ja seguidament ja el Marco inicia el seu magnífic solo i sempre
al darrera el Carlos fent de les seves. Després el Juan Pablo amb el seu solo
més calmat, amb unes passejades per acords diversos i algun riff identificat i
molt de Blues també....Carlos fa el seu solo, acompanyat de tan en tan per
piano i contrabaix....per després tornar de capo al tema i acabar-lo...un tema
dedicat al gran amic d’en Valentí Grau, el Joe Henderson.
FORMACIÓ ACADÈMICA
Taller de Músics , Barcelona .
1998 – 2002 Programa d'Especialista en Música Moderna i Jazz -Especialització
en Baix Elèctric-
Conservatori Superior de Música del Liceu, Barcelona
2007 – 2011 Grau Superior en Música Moderna i Jazz - Especialització en
Contrabaix -
Universitat de Barcelona ( UB ).
2011 – 2012 Màster Oficial Música Com a Art Interdisciplinari - Gestió i
Programació -
“BAGS & TRANE”
MILT JACKSON & JOHN COLTRANE
Enregistrat per Tom Doud el 15 de gener de 1959 als
Atlantic Studios de New York.
Editat per Atlantic el 1961.
Produït per Nesuhi Ertegün
Milt Jackson, vibràfon
John Coltrane, saxo tenor
Hank Jones, piano
Paul Chambers, contrabaix
Connie Kay, bateria
En l’edició en compacte hi van afegir 3 bonus tracks dels quals us en posaré un..
S’ha de dir que Milt Jackson hi va fer composicions mentre que John no
en va fer cap....tot i que també hi ha temes de Dizzie i d’altres .unes
composicions i ritmes que ens situen en el més pur Hard-Bop, com alguns dels
temes que hem escoltat fins ara...
Bags & Trane és un àlbum acreditat als músics de jazz Milt Jackson i
John Coltrane, llançat el 1961 per Atlantic Records, Num SD 1368, pren el seu
títol dels sobrenoms de Jackson i de Coltrane, i és l'únic registre de la col·laboració de la parella, encara que només
Jackson va contribuir amb composicions originals. Actualment, l'àlbum pertany a
la discografia de Jackson, ja que ell era el líder de la sessió i tot i així va
signar a Atlàntic sota els auspicis del Modern Jazz Quartet, i no amb Coltrane
que havia sortit de l'etiqueta pels expedients que tenia Impulse en el moment
de l'edició d'aquest àlbum. No obstant això, igual que Prestige Records abans
d'ells, i ja que la fama de Coltrane va créixer després d’haver deixat de
gravar per al segell, Atlantic utilitzà diversos enregistraments no emesos i
els va alliberar amb el nom de Coltrane mostrant-lo de manera més prominent.
Comencem amb un tema que no estava inclòs en l’àlbum original i que com
no podia ser d’una altra manera serà un Blues de Milt Jackson, el ....
7.- Blues Legacy (M.Jackson) 9m03s
Poques coses es poden dir d’un tema com aquest o moltes....un blues és
un blues, i tothom sap com va tot i és prou predicible, tot i així aquest blues
és prou especial si ens atenyem al títol, és el legat del Bags...Un bon solo
amb el vibràfon mentre contrabaix va fent el walking cadenciós i el bateria amb
els cops al canto de la caixa i xarles mantenen el ritme suau i
balancejat...després Trane amb el seu tenor i els seu so personal, únic diria
jo.....quin saxo, tudell i canyes més personals....i és clar quins llavis, i
sobretot quin cervell més acollonant...Hank el segueix en el solo, en el seu
estil un xic percussiu per després tornar John amb la senzilla melodia del
tema....
John William Coltrane , també conegut com " Trane " (23
setembre de 1926 - 17 de juliol de1967) , va ser un saxofonista de jazz i
compositor. Tot i que de jove va fer els seus pinitos en el Bebop, la seva
tasca ingent la va desenvolupar a partir del Jazz Modal de Davis i Evans
després del Kind Of Blue. Aquest desenvolupament va partir de Giant Steps i va
arribar fins el seu mític A Love
Supreme, per acabar amb una particular visió de la música india (de Índia en el
seu emblemàtic i espiritual “OM”), traspassada al seu món musical i interior.
Això no és més que un petit resum de la seva vida de la qual segur que
vosaltres en coneixeu tots els detalls.
Seguim ara amb el tema que dóna títol a l’àlbum....escolteu el
característic vibrato del Milt i tot el swing i Blues que atresora....tema
començat per ells dos, amb una melodia molt curta, característica dels Blues en
el Jazz per després ja iniciar el seu solo en Bags...
1.- Bags & Trane 7m29s
Després del magnífic solo d’en Bags, s’hi posa Trane amb el seu so inconfusible i potent amb
les seves característiques fuses tot i que no sempre...després més tranquil el
solo del gran dels Jones homes, el Hank, ja que les seves dues germanes eren
més grans que el Hank i també van estudiar piano. Família de músics importants
en la història del Jazz, els tres germans, Hank. Tad i Elvin. Després del
curtet solo del Hank, el Paul Chambers ens llisona com tocar el contrabaix amb
l’arc...magnífic solo temperat per deixar pas als quarts de vibràfon i saxo
tenor, fent el tema tots dos i compartint-lo per després anar de capo al tema,
melodia senzilla d’aquest blues.
Avui es tracta però de donar una visió de la vida de Milt Jackson,
vibrafonista.
Milton " bosses" Jackson (1 el 1923 a 9 oct 1999 ) va ser un
vibrafonista de jazz nord-americà , generalment es pot considerar que va tocar
bebop, tot i que portà a terme diversos estils de jazz . Va ser un dels primers
músics en transportar els temes de gospel i blues al vibràfon. Era posseïdor
d’un criteri i estètica molt perfeccionista la qual cosa el va permetre
encaixar a la perfecció en els MJQ de John Lewis i especialment recordat pels
seus solos de balanceig fresc amb aqyuesta formació i la seva inclinació per la
col·laboració amb diversos intèrprets de hard bop i post bop. Abans havia
desenvolupat un estil amb un atac delicat i clar amb un jos de vibratos i
ressonàncies subtils gràcies a la seva tècnica instrumental de gran
virtuosisme. Tenia un swing gens forçat i en les seves balades i blues li surt
de la manera més natural. Va ser un intèrpret molt expressiu; Jackson es va
diferenciar d'altres vibrafonistas per la seva atenció a les variacions
harmòniques i en el ritme. Tenia molta simpatia pel blues de dotze compassos en
tempos lents. Preferia tocar a tempos lents amb el vibràfon fins a un mínim de
3,3 revolucions per segon (en contraposició a la velocitat de Lionel Hampton de
10 revolucions per segon ) i també per un vibrato més subtil. En determinades
ocasions, Jackson també cantar i tocar el piano professionalment. Va composar
el magnífic tema “Bags’ Groove” i “Bluesology” que ell mateix va convertir en
històrics.
Ara posarem el segon tema del disc, l’anomenat Tres petites paraules, on
el tema està iniciat pel Milt, un tema prou conegut, també de melodia curta,
ideal per endegar les improvisacions tot seguit..tema del 1930 de Kalmar &
Ruby i que va servir de banda sonora de la pel·lícula del mateix nom protagonitzada
per Fred Astaire i Red Skelton estrenada el 1950 on s’explicava la vida
d’aquesta parella de compositors. Un tema estàndard de 32 compassos amb
l’estructura de A1 A1 B A2 originalment en la tonalitat de C major. Els primers però van ser Bing Crosby
i els seus Rhythm Boys amb la Duke Ellington Orquestra que el mateix any de
1930 van fer la banda sonora de la pel·lícula “Check and double check”...
2.- Three Little Words (Ruby/Kalmar) 7m32s
Un magnífic solo de Trane en la seva línia de tocar “paquets de notes”.
Posteriorment enregistraria el Kind of Blue i després el seu Giant Steps.
Després d’ell, Bags s’hi posa al tempo endimoniat del tema, mentre al
darrera Paul fent un walking a tota hòstia i l’incansable Connie a la
bateria...Hank segueix la tanda de solos, on podem escoltar a la perfecte
màquina rítmica de piano, contrabaix i bateria...en acabar, els “vuits” amb el
Connie, Bags i Trane....per després Milt tornar a la melodia del tema per
acabar-lo.
El 1945 el va descobrir Dizzie Gillespie i va tocar amb ell fins el
1948. Va enregistrar com a líder el 1947 amb Sonny Stitt. El 1948 va formar
part dels All Stars amb gent de la big band de Dizzie, John Lewis, Kenny
Clarke, etc...El 1951 pren cos el Milt Jackson Quartet amb Lewis, Clarke i Ray
Brown i l’abril del mateix any passen a ser els Modern Jazz Quartet. El 1954
enregistra amb el recentment desaparegut pianista Horace Silver un LP on
s’inclou una de les millors versions del tema “Opus de Funk”, tema enregistrat
amb els MJQ el 1952 i amb Milt Jackson Quintet el 1954. Paral·lelament als
enregistraments amb MJQ també grava per Atlantic amb Lucky Thompson & Oscar
Petitford el (“Plenty plenty Soul”, 1957) i amb Coleman Hawkins (“Bean Bags”,
1958) i sobretot amb Coltrane aquest disc que avui estem posant, el Bags &
Trane el 1959, també amb Wes Montgomery i l’increïble Wynton Kelly (“Bags meet
Wes”) el 1961. Però sembla que cap d’aquests enregistraments va igualar el
“Bags Qroove” amb Miles Davis i Thelonious Monk en les dues versions
enregistrades el Nadal del 1954.
Ja en els anys 70s va col·laborar freqüentment amb Cedar Walton i Monty
Alexander i al final de la dècada va enregistrar dos discos amb la Big Band de
Count Basie (Pablo, 1978). Ja al final de la seva carrera ho va fer amb el
mateix Walton i amb joves lleons com el Joshua Redman.
Escoltem ara per acabar el programa d’avui un altre Blues del Milt
Jackson....hem començat amb un blues i acabarem amb un Blues....què bé.
5.- The Late Late Blues (M. Jackson) 9m43s 33m07s
Aquest és un tema amb una pulsió més viva que per acabar el programa ens
anirà molt bé..un tema alegre, vital, carregat d’optimisme i bon gust...inciat
pel Milt Jackson amb melodia senzilla i curta i ja ha començat ell mateix la
tanda de solos...i al darrera el plat, xarles i copets suaus de caixa i el
contrabaix a walking amb un swing impressionant...després canvi momentani a
cops de caixa, notes de vibràfon i
contrabaix donant cobertura a l’inici del solo de Coltrane, i ja sí després tots
de nou portant la rítmica potent i swingada amb total precisió mentre el geni
fa de les seves...No em negareu que acabar un programa de Jazz amb això no és
collonut.....
Doncs sí, hem escoltat uns bons discos, els dos primers amb músics de
molta vàlua, músics que s’han format aquí i allà però són de casa com la
editorial Fresh Sound Records de l’entranyable Jordi Pujol, el presi del
Jazz....
Espero que hagueu gaudit amb el programa d’avui i dir-vos que us espero
el proper dijous a la mateixa hora per gaudir amb vosaltres de més novetats
dels nostres músics, i també fer-ho amb els nostres estimats masters del Jazz.
Bona nit i bon Jazz en el Jaç de cadascú.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)