Bona nit, benvingudes i benvinguts al programa de ràdio que fem a Sant Vicenç dels Horts, a Ràdio Sant Vicenç 90.2 i per online: http://radio.santvidigital.cat/home/radio-online

Comencem ara el programa amb el disc dels amics Sergi Felipe, Marcel·lí Bayer, i demés...ells són els Underpool i aquest Ú, 1, és el seu primer projecte...un projecte interessant i certament no gens fàcil, o sigui que si ens voleu seguir, us recomano un bon seient per escoltar el programa i si pot ser amb la màxima concentració possible...Som-hi.



“UNDERPOOL Ú”

Enregistrat el 15 i 16 de juliol de 2013 a l’Underpool Studio pel Joan Hernández.
Produït i publicat per Underpool.

Marcel·lí Bayer, saxo alto, clarinet baix, flauta
Sergi Felipe, saxo tenor, flauta, flauta alto
Ivan González, trompeta, flugelhorn, trompa
Josep Tutuasus, trombó
Marc Cuevas, contrabaix
Carlos Falanga, bateria

Una formació en sextet sense instrument harmònic, sense piano, que s’ha atrevit a fer un projecte amb tot de composicions pròpies amb un denominador comú....creativitat sense cap clixé. Els temes són de tots sis; de fet cadascú ha fet un tema excepte el Sergi que n’ha fet dos i l’Ivan que n’ha fet una suite de tres.
Començarem amb una tema prou delicat d’en Marcel·lí Bayer, en la línia dels temes del seu darrer àlbum “Les Narrations”, pel que fa a la delicada melodia i harmonització...

4.- Mezzanina           (Marcel·lí Bayer)       3m43s

De quina manera més subtil delicada i dolça toca el saxo alto en Marcel·lí més impressionant també. Marcel·lí ja fa dies que ens sorprèn per la seva manera de tocar, i com es noten les seves fonts de saxofonistes com el seu mestre Lee Konitz amb el qual va fer el Nonitz, el seu primer treball a nonet essent el seu projecte de final de carrera i no també hi va participar Lee. Disc que ja vam posar en un anterior programa, així com també el que van enregistrar al FizzJazz i també us vaig oferir el concert enregistrat al JCLV amb l’Ivo Sans Quartet....
Un tema suau que dóna peu al tema composat pel Marc, també iniciant-lo amb la mateixa suavitat tot i que poc després hi ha un canvi rítmic prou evident, tot i així, segueix l’estètica de l’anterior..



5.- Roco y Rita          (Marc Cuevas)          5m07s

Ja vegeu que hem seguit amb la ona sensible només canviada per la constant secció rítmica del contrabaix del Marc i la bateria del Carlos. Mentre ells anaven marcant el ritme, els vents, desmadrats han anat elucubrant cadascú a la seva bola però dintre del “totum” del tema. Un tema que ha anat derivant a àmbits més free per després retrobar-se en la base inicial i acabar-lo en Josep delicadament. Marc Cuevas, contrabaixista, el vam veure al JCLV formant part del Víctor de Diego Quartet, però ell està ficat en diverses mogudes i ha enregistrat una bona colla de discos, com a líder i com a sideman, com p.e. el disc del Sergi Felipe “Whisper Songs” amb la formació així mateix anomenada, i que també hem posat en aquest programa, col·laboracions amb la cantant Dàcil López, amb el grup Free Art Quatro amb l’Ivo Sans, i d’altres, etc, etc. Seguim ara amb un tema del Sergi, ja una mica més mogut, també iniciat per un marcatge rítmic de contrabaix i bateria per deixar al Josep iniciar-lo amb el trombó.

2.- Smiley                  (Sergi Felipe)           4m20s

Un magnífic tema del Sergi, ja amb una clau més rítmicament jazzera, amb un bon swing i melodia, i amb una secció de vents amb flauta, clarinet baix i trombó fent una mena de riff repetitiu a mode de melodia. Després bateria, contrabaix a cops amb el trombó per després seguir amb el rif repetitiu també amb el trombó, flauta i clarinet bais per anar-lo acabant...Un tema on aquest riff és totalment definitori del tema.
Sergi Felipe, saxo tenor inquiet i sempre cercant propostes innovadores com és el cas, ja porta dos discos en el seu haver amb el grup format per ell, els Whispers Songs, on el primer disc és el del maetix nom i l’altre es diu “Bambú es libre en el espacio”, també col·labora en els grups Tejero, i d’aquest grup diuen ells..Grup pacífic amb un nom molt cabró”, i amb La Banda Municipal del Polo Norte..Ha enregistrat amb Sergi Sirvent (“Mineral”), Marc Mena Quartet , The Fair Saints i la Banda comentada...
Ara tornarem a la calma relativa amb el proper tema, un tema del Josep, iniciat molt delicadament quasi majestuosament amb un crit al cel de l’Ivan González...per després iniciar una melodia que ens recorda al “Blue in Green”, encara que només sigui per una frase...

3.- Barjaules              (Josep Tutusaus)      6m21s

Ja vegeu quina meravella de tema.....l’Ivan González broda la melodia inicial amb uns aguts ben nítids, mentre la resta, a mode de marxa fúnebre el van seguint per després amb la incorporació de la flauta i posteriorment del trombó del compositor, el tema ja canvia de ritme en el solo del Josep, on contrabaix i bateria el segueixen impertèrrits; flauta i clarinet a la vegada inicien un duet preciós per deixar pas al trosset de Blue In Green i seguir fins el final. De Josep Tutusaus en podem dir que el seu disc “Champagne Sparkle” el vàrem posar també en un anterior programa i que és un dels trombonistes més sol·licitats i forma part de la majoria de Big Bands de casa nostra, com la BJO, la Latin Big Band i ha col·laborat amb el Joan Chamorro i la seva Sant Andreu Jazz Band, comentar només aquests projectes, i sense considerar els seus i els que fa amb formacions reduïdes...
I ara acabarem aquest projecte amb un altra tema del Sergi, un tema també carregat de ritme i swing iniciada la curta melodia del tema per la secció de vents, saxos, trompeta i trombó per iniciar l’Ivan González la seva aportació solista, i per darrera un magnífic swing amb el Marc i el Carlos.

9.- Set up                   (Sergi Felipe)           3m42s                       23m

Després el saxo alt del Marcel·lí, quarts del Carlos amb aquest, i després el tenor del Sergi i el swing de la màquina rítmica. Una maquinària amb el Carlos Falanga a les baquetes, bateria de Buenos Aires, Argentina. Aquest gran músic col·labora en infinitat de projectes amb gent com el Marco Mezquida, Juan Pablo Balcázar, Miguel “Pinxo” Villar, Jaume Llombart, havent col·laborat en el disc del Josep Tutusaus acompanyant a Marco Lohikari i el saxo alto Hugo Astudillo. Un altre dels músics de l’escena catalana que el podem trobar per tot arreu.
Després el Josep inicià el seu solo i sempre al darrere contrabaix fent un “walking” i bateria a tot swing. Després tots els vents plegats fan la coda i així acabaran el tema.
Pel que fa al trompetista Iván González forma part de la Big Band del Davi Mengual la “Free Spirits”, de la Free Art Ensemble amb Agustí Fernández. El gran Albert Cirera, el primer llicenciat de l’Esmuc, ha tocat amb ell, així com també d’altres joves músics com l’Oriol Fontclara, el qual ens va acompanyar en el darrer Festival de Jam Sessions l’estiu del 2013 liderant el quartet del Conservatori del Liceu.
Doncs ja vegeu quin bon treball han fet aquests joves cracs, amb tot un reguitzell de temes de gran inventiva i creativitat. Deixem-ho aquí i que serveixi aquest programa per fer-los promoció de la seva música i si us ha agradat, sapigueu que podeu adquirir aquest disc per Amazon , itunes, etc....i escoltar-lo sencer a l’Spotify.
Seguim ara amb el treball d’uns joves argentins que es van posar en contacte amb aquest programa des de Buenos Aires amb la intenció que escoltéssim el seu treball i si fos possible que el posséssim....Bé, doncs després d’escoltar-lo he decidit que ben bé el podem posar..tan ells com nosaltres estarem prou contents....

“PACHACUTI”

INTEGRANTS
Facundo Torella,  Saxo tenor
Simon Grunblatt, Teclats
Franco Di Saia, Baix elèctric
Tomás Cipolla,  Bateria i composicions.
 
Grabació, edició i mescles per, Franco Di Saia
Masterización, Martin Telechanski

Totes les composicions són del Tomás Cipolla.
Comencem amb una mena de balada anomenada.....

3.- Julieta                                          6m10s

Pachacuti és un quartet de jazz- rock que neix l'any 2010 amb una sèrie de composicions originals del baterista Tomàs Cipolla, que tenen com a comú denominador la utilització de mètriques irregulars tant per als temes com per a la improvisació. Aquesta qualitat, juntament amb la presència del saxo tenor com a instrument melòdic i del teclat com a instrument harmònic, els situa en línia amb grups com Weather Report i The Heart of Things (de John McLaughlin) , encara que en aquest últim la guitarra tingui un protagonisme que els diferencia. Tanquen la formació del quartet el baix elèctric (alternat amb el fretless) i la bateria.

1.- Las muñecas difíciles                7m02s

Després de tres anys de fer concerts en diferents locals de jazz de la ciutat, Buenos Aires, Pachacuti llança el seu primer disc de manera independent el desembre de 2013.
El disc, que porta el nom de la banda, consta de sis temes i una durada total de 33 minuts. La música bé podria ser considerada "de culte", convidant a l'oïdor a concentrar-se i reflexionar sobre les formes compositives i improvisatòries.

5.- Los caminos del viejo imperio 4m46s

També percebem un clima nostàlgic, especialment en els temes "Julieta" i "Zona Franca", però que travessa tota la música del disc, característica que ens podria fer pensar, si bé allunyant-nos del tot del gènere jazz, en el grup platense “El mató a un policia motorizado”. Des del punt de vista compositiu es destaquen els temes "Los caminos del viejo imperio" (en compàs de 21/8) i "Las muñecas difíciles" (en 5 /8), aquest últim amb una estructura formal que ens remet, amb un cert humor, a la del tradicional rhythm changes.

6.- Zona Franca                               7m22s

Es tracta sens dubte d'un grup que té un so molt ben cuidat. Podem apreciar un bon maneig dels espais pel que fa a la improvisació, l'acompanyament i les transicions entre les diferents parts. L'any 2014 els trobarà presentant el seu nou disc en viu, i preparant el material per al 2n. Podem anticipar que s'explorarà la fusió del jazz amb altres estils com el tango i la música atonal, i es passarà revista a un gènere tan delectable com el blues.

2.- El delirio de R                             2m16s            21m10s

Ara seguirem amb el doble compacte de Gene Ammons, tot i haver posat en el darrer programa el tema on Coltrane tocava el saxo alto, avui en posarem alguns dels altres del primer i del segon....repassem de què va aquest treball de Gene Ammons...

Els tres àlbums inclosos en aquest doble compacte provenen de dues sessions (amb uns bufadors potents) on hi varen participar dos destacats grups d'estrelles dels músics de jazz sota la direcció del musculós saxo tenor Gene Ammons. Darrere d'aquestes sessions hi va haver la força organitzativa de Mal Waldron, responsable de set originals i la llista de temes sense pretensions d'ambdues dates, simples, varen ser vehicles sense complicacions on els músics feliços van prendre el vol. De fet, però, en aquest segon compacte hi ha un “bonus track” enregistrat en una altra sessió anterior de l’abril del 1956.



“GENE AMMONS ALL STARS Complete Recordings”

Editat per Fresh Sound Records         FSR-CD 798

Edició original de Prestige de “Blue Gene”, “Groove Blues” i “The Big Sound”.

Per repassar la vida i miracles del líder i Pepper Adams, us remeto al programa anterior on hi ha tota la informació....Us poso l’enllaç al blog i així us serà més fàcil.



Enregistrat el 3 de gener de 1958 per Rudy Van Gelder a Hackensack, New Jersey.

Jerome Richardson, flauta
Gene Ammons, saxo tenor
Pepper Addams, saxo baríton
Mal Waldron, piano
George Joyner, contrabaix
Arthur Taylor, bateria

És evident per l’allargada dels temes que aquesta va ser una Jam Session en tota la regla, com ja vam explicar en el programa anterior....Escoltem una magnífica balada de prop de 14 minuts amb uns impressionants solos dels solistes..

1.- That’s All              (Haymes-Owens)     13m59s



Després d’aquesta exquisidesa on els solistes han brillat i de quina manera, escoltarem el següent tema d’aquesta sessió també en clau de Blues, tema del líder....

5.- Blue Hymn           (Gene Ammons)       12m38s

Uau, quin increïble blues ens han fet aquests monstres...amb solos del mateix Ammons i a la flauta en Jerome Richardson, i el magnífic Mal Waldron per acabar amb un rebrot del Gene i acabar el tema amb ell i el Jerome a la flauta....

I ara ja per acabar posarem el tema “bonus track” amb una altra formació i enregistrat en una altra sessió anterior del 1956 i que forma part d’un altre LP.

Enregistrat el 23 d’abril de 1956 per Rudy Van Gelder a Hackensack, New Jersey.

Art Farmer, trompeta
Jackie McLean, saxo alto
Gene Ammons, saxo tenor
Duke Jordan, piano
Addison Farmer, contrabaix
Arthur Taylor, bateria
Candido Camero, conga

6.- Can’t we Be Friends      (James-Switf)           12m50s         49m00s

Magnífic tema i i magnífics els solos dels solistes Ammons, Farmer, MacLean, Jordan....i amb això cloem aquest projecte de Gene Ammons amb el qual hem compartit dos programes..
Dir-vos que estem molt tristos per la mort ahir dimecres del gran guitarrista i compositor Paco de Lucia...
Bé doncs això ha estat tot, espero que hagueu gaudit amb aquest programa, amb la primera part de les novetats dels amics de Underpool i els argentins de Pachacuti. Recordar-vos que demà tenim el segon Concert-Home gratuït al Jazz Club La Vicentina amb els EightNote’s Band amb Pep Mateu, guitarra; PabloYupton, baix elèctric i Christian Serra, bateria...Us hi esperem...Bona nit i bon Jazz en el Jaç de cadascú.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |