Programa 649: Inici 17a temporada - Rubén Reynaldo, Miles Mindlin i Ollendorff - Hoenig - Chaplin, dimecres 17 de setembre de 2025.
Enllaç a l'àudio del programa:
Molt bona nit a tothom. I ja ens retrobem de nou
després de l’estiu i les merescudes vacances, i per això benvinguts, i ves per
on que encetant la 17a temporada d’aquest Jazz
Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç
90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9
aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest
programa. Aquest és un programa de Jazz que li dedico al gran Cifu, mestre de totes i tots els que
ens aventurem a fer un programa de ràdio de Jazz per a vosaltres que us agrada
el Jazz, com deia el nostre amic Cifu,
i per això també, un petó ben gran Cifu.
Encetem la temporada amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que estem
a la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”.
Avui el programa anirà de guitarristes, amb dues
produccions de Fresh Sound New Talent,
les de Miles Mindlin i el “Enchanted” amb Tom Ollendorff. Per a FSNT,
el productor executiu és Jordi Pujol. També
tindrem la guitarra del gallec Rubén
Reynaldo – “Fusión Olívica”, edició en vinil que em va enviar a casa amb
una preciosa dedicatòria, i passat a digital en primera escolta, o sigui que
moltes gràcies Rubén.
I començaré el primer programa de la 17 temporada amb el disc del gran guitarrista gallec, posseïdor d’una gràcia personal a l’hora d’interpretar, a l’hora de tocar la seva guitarra, però també per com de boniques i diverses són les seves composicions, com ben aviat constatareu; Rubén Reynaldo – “Fusión Olívica”. Publicat el 12 de juny de 2025 per FREE CODE JAZZ RECORDS 2025. Enregistrament simultània d'àudio i vídeo, producció i masterització, desenvolupats íntegrament a BeaBesada Estudis (Peitieiros-Gondomar-Pontevedra-Galicia). Realitzat per un únic enginyer de so, Diego Bea Besada, a l'Estudi A, en rigorós directe, durant 4 sessions matinals: el 26 d'abril, 24 de maig, 21 de juny i 2 d'octubre de 2024. Amb Rubén "Reinaldo" Baña (guitarra, composició, arranjaments i coproducció), Antonio López "Monano" (orgue), Gustavo Hernán (contrabaix), David Failde (bateria). SO I IMATGE: Diego Bea Besada: Enregistrament, mescles, masterització i coproducció. https://rubenreinaldo.bandcamp.com/album/fusi-n-ol-vica.
Tema on hem pogut gaudir dels solos del líder Rubén a la guitarra, però també del molt maco que ha fet l’organista Antonio López, “Monano”. Els dos de la base rítmica, Gustavo Hernán, contrabaix i David Failde, bateria han fet una magnífica tasca de suport rítmic als dos solistes. Un tema que han fet a duet ells dos, Rubén i López, guitarrista i organista, per ja aparèixer la primera improvisació a càrrec del líder a la guitarra, i què ben parida que l’ha fet. En les seves maneres interpretatives es nota el “punch”, l’atac a la corda, potent però alhora subtil i delicat, so que pot haver passat per algun sedàs electrònic. Destil·la tècnica a dojo, llenguatge propi encabit en l’harmonia, aquesta que escoltem de la mà de l’organista ”Monano”. Aquest ha aparegut delicadament iniciant la seva improvisació, omplint-nos de tendresa per la melodia creada. I sempre els de la base rítmica, contrabaix i baterista, Hernán i Failde. Ideal tema per començar-los a escoltar.
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
https://jamboreejazz.com/agenda/,
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
I seguim ara amb dos temes seguits, els més curtets, i anomenats...
3.3B.- Café y Cristina (Rubén Reynaldo) 02:41.
“El meu estimat barri vigués sona de manera única des que tinc us de raó. És pura expressió de gent treballadora i incansable, és per això que tenia molt clar que aquest tema havia de començar i acabar trencant la monotonia rítmica. A Teis, existeix una barreja cultural molt interessant, i un Latin blues menor, crec que ho reflecteix la mar de bé. Des d’Àfrica, passant per Amèrica i la resta d’Europa. Melodia i solos, tenen energia, perquè d’això ens en sobra aquí, a San Salvador de Teis.”
Fer un cafè amb la meva dona un diumenge qualsevol en un dels nostres recons secrets de la ciutat “olívica”: he intentat descriure amb música aquest gran moment per a mi. Vaig compondre una peça breu perquè ella és menudeta d’estatura però molt gran amb les belles arts. Sona espontània i dinàmica, perquè així és el seu caràcter. Un tema divertit, càlid i irregular, perquè el que més m’agrada, és precisament, que ell mai em deixa de sorprendre.
I ja l’acabarem d’escoltar a ell i a ells en el tema anomenat...
“Aquesta peça parla d’un record inesborrable, el de la casa on es va criar el meu avi matern amb els seus germans. Experiències memorables he viscut allà amb la meva família i amics després de començar la nova etapa d’aquesta casa el 1987. Va ser el meu refugi de “O Tarendo”. Un racó a la parròquia de San Miguel de Desteriz, a Padrenda. Essent un nen recordo recollir fulles de l’olivera per portar-les al tradicional diumenge de rams. Un lloc lluny del mundanal soroll, però ple de vida.”
I ara farem un salt estilístic, passant de les
essències musicals de Rubén Reynaldo a
les d’un Jazz contemporani amb tot el sabor musical de les Illes Britàniques, tot i seguint amb els dos discos de FSNT que són enregistraments sonors ©
2023 per Fresh Sound Records per a Blue Moon Produccions Discogràfiques, S.L.
I el primer és el disc de Miles Mindlin. Enregistrat a Livingston
Studios, Londres, el 12 i 13 de setembre de 2022, amb els enginyers de so, Marcus Locock i Alex Bonney. Mesclat per Alex
Bonney. Amb Miles Mindlin
(guitarra), Noah Stoneman (piano), Freddie Jensen (contrabaix), James Maddren
(bateria). Totes les composicions són de Miles Mindlin. Produït per Miles
Mindlin. I al blog hi trobareu
l’enllaç d’aquest disc:
https://www.freshsoundrecords.com/miles-mindlin-albums/57097-miles-mindlin.html.
I hi ha tres temes encabits en el tempo de la
balada, molt delicats, “Final Song”, “Volto”
i “Overview Effect”, però els començarem escoltant primer amb el curtet tema
“Interlude” i després amb “Brasov”, tots dos seguits.
5.4.- Interlude (Miles Mindlin) 1:32.
6.2.- Brasov (Miles Mindlin) 5:44.
I què bonic l’”Interlude” de Miles. I ves per on que m’ha semblat
escoltar uns moments propers a ”Alfonsina y el mar”. Amb un tema així a
guitarra sol, te n’adones de les virtuts solistes de l’intèrpret, cosa que hem
constatat. I ell ens diu d’aquest tema que “en concerts en directe,
l’interpreto per connectar-hi improvisacions sobre diverses tonades, cançons,
cosa que sembla molt popular, així doncs la vaig tocar a l’estudi al final del
segon dia de gravacions”.
I Brasov sembla ser una ciutat que et trobes de camí
de Bucarest a Transilvània, i ens diu això:
“A la carretera de Bucarest a Transilvània, la terra s'obre pas des de la plana fins a muntanyes molt escarpades. Brasov es troba aquí, al coll i amunt dels vessants. Vaig viatjar a través d'aquesta zona mentre m'endinsava més endins de Transilvània, que és plena d'óssos salvatges.”
I aquest “Brasov” té una melodia repetitiva que
se t’enganxa, i ja es percep d’entrada. El ritme ternari a tot vals se li escau
la mar de bé. Un pont subtil, de nou el tema i ja les improvisacions, i la
primera la del baixista Freddie Jensen
qui ens ha fet una profunda improvisació, per greus, però també per llenguatge.
Pianista i baterista donant-li el suport, i ja el líder fent la seva. Jazz per
tot arreu, per so, per fraseig, per motiu principal recurrent que va
apareixent, però també per la seva subtilesa interpretativa. El piano de Noah ha aparegut al final, un d’aquells
finals que en un directe s’allargassaria segons públic i músics. Ideals temes
per començar-los a escoltar.
https://www.freshsoundrecords.com/miles-mindlin-albums/57097-miles-mindlin.html.
6.2.- Brasov (Miles Mindlin) 5:44.
“A la carretera de Bucarest a Transilvània, la terra s'obre pas des de la plana fins a muntanyes molt escarpades. Brasov es troba aquí, al coll i amunt dels vessants. Vaig viatjar a través d'aquesta zona mentre m'endinsava més endins de Transilvània, que és plena d'óssos salvatges.”
“Sempre m'ha fascinat la relació de la societat humana amb el temps, com afecta la nostra percepció del món i com els artistes de tota mena s'esforcen per crear una "bombolla". Això, d'alguna manera, fixa el temps en el seu lloc en la música, la història, el cinema, la pintura, etc., però també el temps flueix naturalment dins d'ell. L'art crea un reflex del temps que passa dins i fora d'ell. Recordar el passat és com somiar, alhora irreal i vívid i amb un efecte profund en el present. Volia que aquest àlbum encapsulés això perquè cada composició tingués una substància emocional clara però també una sensació de lleugeresa i brevetat, molt semblant a la naturalesa surrealista d'un record.” — Miles Mindlin.
Karenin està inspirat en el gos que surt a la novel·la de Milan Kundera, “La insuportable lleugeresa del ser”. “Karenin gaudeix molt de fer la mateixa rutina cada dia. En canvi, les vides dels altres personatges estan plenes de dislocacions i salts en el temps. L’existència de Karenin és constant, estàtica i tanmateix m’ha semblat molt commovedora.”
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
https://sedajazz.es/tienda_sedajazz_discos.php,
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
“Escoltava molt el segon gran quintet de Miles Davis. Em va inspirar la naturalesa atrevida i imprevisible de la seva música i la llibertat i l'espontaneïtat combinades amb precisió i disciplina.”
I quin tema més impressionant acabem d’escoltar. Brutal pel tempo, sobretot durant la improvisació del líder a la guitarra. La feina que fa el baixista Jensen amb el baterista Maddren és impressionant. Quina trempera més brutal, i d’aquesta manera acaba aquest tema, amb l’”ai” al cor. Els inicis han estat més suaus, amb la melodia feta pel líder, que ens ha semblat força ben trobada. I ja el baixista s’ha posat a fer un “Walking” esfereïdor, quasi a mode de solo, ell amb el baterista. Brutal! I ja al cap d’una mica ha entrat Miles Mindle fent el seu espaterrant solo amb la seva guitarra. Moments que han anat in “crescendo” de manera evident. Solo d’una gran classe interpretativa, amb una sonoritat jazzística sense cap mena de dubtes. Ideal tema per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats nois Miles Mindlin (guitarra), Noah Stoneman (piano), Freddie Jensen (contrabaix), James Maddren (bateria).
I segueixo amb FSNT i ara amb el disc on Tom Ollendorff està acompanyat de Conor Chaplin i Ari Hoenig, anomenat “Enchanted”. Enregistrat als Giant Wafer Studios, Llandrindod Wells, Gal·les, els dies 19 i 20 d'octubre de 2022. Produït per Tom Ollendorff, Ari Hoenig i Conor Chaplin. Amb Tom Ollendorff (guitarra), Conor Chaplin (contrabaix) i Ari Hoenig (bateria). I ves per on que dels 9 temes del disc, 5 són del baterista americà, 1 de John Coltrane, 1 de Wayne Shorter 1 de Rodgers-Hammerstein i 1 de Tom Ollendorf.
Vaig conèixer en Tom Ollendorff el 2017. Va venir a casa meva per prendre una classe durant la seva visita a Nova York. Tan bon punt vam començar a tocar, vaig saber que teníem molt en comú musicalment i potencialment un fort vincle musical. Ens vam separar amb la intenció de tornar-nos a trobar. L'any següent vaig rebre una invitació formal per anar al Regne Unit, i el febrer de 2019 vaig viatjar a l'altra banda de l'estany durant 10 dies i fent concerts amb en Tom i una altra joia britànica anomenada Conor Chaplin. En Conor és un multiinstrumentista i un veritable músic d'equip i, en aquest cas, el nostre baixista.
Dos anys i dues gires en trio més tard, l'aparició de la COVID va resultar ser el catalitzador d'aquest àlbum. A mesura que el món començava a obrir-se, el Regne Unit es va convertir en un lloc atractiu per fer gires a causa de les seves polítiques de COVID menys estrictes. Així doncs, a l'octubre de 2021, vaig tornar a fer el petit salt a l'altra banda de l'estany per fer una gira per les Illes Britàniques amb en Tom i en Conor. Des de clubs i teatres de Manchester, Cardiff, Londres i Leeds fins a granges de la campinya irlandesa, vam estendre el nostre amor pel jazz per tot el país, i fins i tot vam suportar alguna rifa (una cosa habitual en moltes sales de jazz d'allà). La gira de dues setmanes va culminar amb dos dies de gravació al pintoresc entorn rural dels Giant Wafer Studios, al centre de Gal·les. Poc després de tornar a casa, em vaig adonar d'una altra cosa que en Tom i jo teníem en comú. Era Fresh Sound Records, FSNT. Havia fet els meus tres últims discos amb ells i en Tom estava treballant en un, el mateix any. L'escenari estava preparat per a la col·laboració i aquí teniu els resultats. —Ari Hoenig.
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Llibreria Byron: Barcelona
https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
i nosaltres ja ben aviat, el 19 de setembre que podrem gaudir amb Anggie Obin Trio i convidat a l’Auditori del Molí dels Frares a partir de les 22h i amb l’entrada gratuïta i primer concert que farem i ja com Associació Jazz Club Sant Vicenç. Amb Anggie Obin, flauta; Gorka Benítez, flauta i saxo tenor; David Xirgu, bateria i un convidat magnífic al contrabaix. Us hi esperem.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)