Molt bona nit a tothom benvinguts al Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà. Aquest és un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz dedicat al nostre mestre, a Juan Claudio Cifuentes, “Cifu” per a les amigues i amics, vosaltres, nosaltres, o sigui que un petó ben gran Cifu. M’escoltareu a mi, Miquel Tuset i Mallol presentant discos, comentant temes i parlant dels músics, i per tant havent fet la selecció de la música que escoltareu, i com sempre amb les novetats de les  editorials amigues i dels propis músics, a vegades ells mateixos productors executius dels seus treballs. Un programa que forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”.
 
I en aquest tercer programa de la 16a temporada repassarem tres treballs de músics de la perifèria del país, concretament Galicia i València tot i que el País Basc té també alguna cosa veure. I és que ells són Carlos Medina Quartet, “El salt del cavall”, Hilario Rodeiro Quinteto, “Pausa” i Baldo Martínez Sexteto, “Música Imaginaria”. I de nou amb un micro conte de Carme de la Fuente.


Començarem el programa amb “El salt del cavall”, de Carlos Medina Quartet, publicat el 4 d’abril de 2024 per Sedajazz Records. El disc el va gravar Sebastián Laverde els dies 26, 27 i 28 d'octubre del 2023 a Jazztone Studios (València), i va ser mesclat i masteritzat per David Darlington i Brian Seeger a Bass Hit Studios (New York). Disseny i fotografia d´Ana Beltrán. Amb Carlos Medina -  guitarra, Víctor Jiménez -  saxo alt, ewi, Garry Jackson -    baix elèctric i Tico Porcar -  bateria i les col·laboracions de l’Albert Sanz -  piano i Jesús Gallardo, percussions. Totes les composicions són de Carlos Medina. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç al Bandcamp del disc i també la web de Sedajazz:
https://carlosmedina1.bandcamp.com/album/el-salt-del-cavall.
https://sedajazz.es/tienda_sedajazz_discos_detalle.php?disco=251.
 
Aquest és un disc amb 11 temes una bona colla dels quals té un tarannà força delicat, cosa que ens parla de la sensibilitat del jove líder, ell que també és professor de guitarra Jazz a Sedajazz Col·lectiu de Músics. “On estava” és  molt suau i dolç primer amb uns preciosos arpegis donant suport a la melodia feta també per ell, tema interpretat a guitarra sol. “Amazònia” té uns inicis tranquils a guitarra sol a mode d’intro, per després aparèixer la melodia amb el saxo alt de Víctor. S’albira un pèl de tempo i ritme, coses que es veuran més clares amb baixista i baterista, esdevenint també una bonica baladeta. El “Exercici 8” també el comença a guitarra solo per ja aparèixer la melodia amb el saxo alt de Víctor, tema que agafarà més presència amb el solo del líder, també a tempo slow i encara més amb el del saxo alt. I “Un Lloc per als Comiats” és també dolç i melancòlica la seva melodia que fa Víctor al saxo alt, tema que esdevindrà quelcom mes de potent en les improvisacions. I ja amb el “Salt del cavall” tenim un puntet més de ritme, tema que té un tarannà un tant Gospel en alguns moments. A moments és força potent, enèrgic, no de tempo i si de contundència interpretativa. El tema “l’Estrena” té un tarannà alegre i mediterrani, m’ha semblat. I sí que amb la melodia feta a duet de guitarra i saxo alt ho percebem encara més, sí. Un tema on es pot escoltar el piano de l’Albert Sanz. Encara més vital és el “Malcha Colta”, i encara més alegre, que ja va bé, i també amb ritme calent del Carib. I el tema més curtet és “Deixar anar Part II”, a tota samba, on de nou el solo de Víctor ens deixa estabornits i també ho fa el líder amb la seva guitarra, cosa de 2 minutets i un pico, de tema.
 
Doncs ja els escoltarem en la que Carlos anomena balada...
 
1.5.- Deixar anar Part I (Carlos Medina) 6:15.
 
I quina molt bonica balada acabem d’escoltar, ideal per començar el programa d’avui. Una Intro a piano quasi sol que ha donat pas a la melodia, que ens ha acaronat feta a duet de guitarra de Carlos i saxo alt de Víctor, dos sons diferents i que es complementen la mar de bé. I el piano de l’Albert, sempre amb les millors notes soltes posades al seu lloc. I ell ha estat qui primer ha improvisat. Delicadesa emprada, arpegis inversemblants i molta dolçor. Un tema que ha estat això, i no poca cosa per com sembla de senzill, que no ho és. Dos chorus de melodia, improvisació de Sanz, un chorus de melodia i un final a piano sol de lo més entranyable, el de l’Albert Sanz. Preciós tema per ja començar-los a escoltar.
 
El salt del cavall és el primer disc del guitarrista valencià Carlos Medina com a líder. Anteriorment, ha col·laborat amb diferents músics de l'escena musical valenciana. Cal destacar entre aquestes col·laboracions la realitzada amb la Big Band de Clasijazz juntament amb músics com Ramon Cardo, el projecte del pianista Albert Sanz juntament amb la Big Band de Sedajazz, o el projecte YeiYi&Co del baterista castellonenc Jesús Gallardo, projecte que ja ha sonat en el Jazz Club de Nit de temporades passades.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I els seguirem escoltant en el tema anomenat...
 
2.10.- Cel Clar (Carlos Medina) 6:30.
 
I sí que hem experimentat el canvi rítmic a tota Bossa, la d’aquest bonic tema “Cel Clar”,  amb una melodia feta pel saxo alt de Víctor, mentre els companys l’acompanyen servint-se d’una base rítmica consistent alhora que delicades han estat les seves sonoritats. Els copets suaus al canto de la caixa del baterista Tico, les notes precises del baix de Garry i els acords del líder a la guitarra, en Carlos. El bo de Víctor  ens ha clavat una improvisació brutal, per velocitat d’execució, per llenguatge, alhora que amb un so preciós, el del seu saxo. Si primer l’ha iniciat amb una certa dolçor, de mica en mica l’ha anat desenvolupant amb mestria i originalitat, sobretot en la B del pont, on s’ha notat el canvi harmònic. I ell tocant una carretada de notes, i totes molt ben posades. L’entrada del líder a la guitarra ha apaivagat els nostres ànims, per la dolçor emprada. Ell però, també ha estirat el fil i l’ha desenvolupat amb desimboltura i gràcia. Ens ha acaronat amb el seu so un tant fosc i càlid i hem gaudit amb la seva interpretació, de fet de tots dos. I Víctor ha entrat en la B del tema, m’ha semblat, per ja tornar a la A i melodia principal i encarar el final del tema, al qual hi han arribat amb una mena de “Turn Around” on el saxofonista s’ha esplaiat la mar de bé fins arribar al definitiu final. Gran tema, aquest “Cel Clar” que ha acabat com sempre us disc, que en un directe s’allargassaria segons públic i músics.
 
Carlos Medina, L’Alcora (Castelló) 1987. Graduat en l’especialitat de guitarra jazz pel Conservatori Superior de València (2014). Amb formació jazzística, ha tingut la oportunitat de tocar amb Ramon Cardo, Víctor Jiménez, Víctor Colomer, YeiYi & Co, Clasijazz Big band i Kenny Werner i Lee Konitz, Miho Hazama, Mike Gibbs, Albert Sanz i Sedajazz Big band, entre altres.


I ja els acabarem d’escoltar en el tema vital i alegre anomenat...
 
3.9.- El Joc de l’U (Carlos Medina) 5:14.
 
I 10-n’hi-do de tema impressionant per com de vital ha anat, per com el baixista Jackson ha fet el seu “Walking” fent-nos anar a tot ràpid swing, també per com ha fet la seva tasca el baterista Tico. I sí que els acords de la guitarra del líder han estat al seu costat, sí. Un tema amb una alegre melodia, interpretada pel saxo alt de Víctor, i suport de la resta de companys. D’entrada, el Swing ha estat quasi com “velat”, en segon terme, però sí que l’hem notat més en la més que brutal improvisació de Víctor. La veritat és que ens ha captivat aquest jove músic, sobretot pel seu so i llenguatge desenvolupat. Carlos a la guitarra de nou ens ha acaronat pel so fosc i profund de la seva guitarra de caixa com si de Wes Montgomery es tractés. Per descomptat que també hem gaudit amb la seva improvisació, que la situaríem per modernitat, en la de músics actuals com la primera etapa de John Scofield, Pat Metheny quan encara seguien la “tradició”, que no vol dir ser carques ni arcaics. Hem pogut escoltar també uns “vuits” compassos improvisant el baterista Porcar compartint-los amb Carlos i Víctor, abans de recuperar el motiu principal i encarar el final del tema. Brutal tema per ja acabar-los d’escoltar, o sigui que felicitats nois Carlos Medina, Víctor Jiménez, Garry Jackson, Tico Porcar, Albert Sanz i Jesús Gallardo.
 
Ha realitzat gravacions amb: Big Band UJI (5 anys de Big Band UJI, 2010), Víctor Jiménez and Friends (2015), etc... Ha participat en diversos festivals de jazz com el de València, Málaga, Roquetas de Mar, Almería, Sevilla i Copenhagen. Compagina la seua tasca artística amb la docent a Sedajazz i al Conservatori Professional d’Ontinyent. Ha impartit classes en el Seminari de Jazz de València els anys 2022 i 2023.
 
I després d’aquest primer i delicat projecte de Carles Medina, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Benvinguda de nou Carme després de les teves merescudes vacances, i gràcies sempre per com ens ho dius, per com ens ho recites, de manera musical, la d’aquest programa.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog. 


I ara seguirem amb el darrer disc de l’Hilario Rodeiro, “Pausa”, fent un canvi estilístic bastant heavy, el qual ens portarà ja fins al final del programa i entremig, el darrer disc de Baldo Martínez. Disc d’Hilario  publicat per Errabal Jazz el 26 de juny de 2024. Enregistrat als estudis Pottoko de Beasain amb Fredi Peláez a l'enregistrament, mescla i producció, aquesta última, juntament amb el mateix Rodeiro, “Pausa” pren forma després d'un llarg procés de maduració, producte de diverses experiències anteriors i amb l'obligada influència d'artistes com Paul Motian, Bobo Stenson o Paul Bley. I aquí hi tenim a: Juan de Diego, trompeta i fiscorn; Eneko Diéguez, saxo alt ;Julen Izarra, saxo tenor i soprano; Kike Arza, contrabaix i Hilario Rodeiro, bateria i composicions. I al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc i també la del músic: https://hotsak.eus/es/product/pausa/.
http://www.hilariorodeiro.com/p/quinteto-pausa.html. i també a la seva biografia:
http://www.hilariorodeiro.com/2023/12/bio-2.html.
 
I la descripció dels tempos dels temes la podreu llegir al blog...
Aquest és un disc amb 11 temes, la majoria d’ells encabits en un Jazz que ben bé es podria situar en el Jazz d’Avantguarda. Tot i això, hi ha també alguns temes curtets i molt melòdics que ens recorden els orígens del líder, la seva Galicia natal. Aquests temes són “....con Mary”, “Si me tuvieras cariño, pausa para mirar fóra”, “No espello” i “Pausa para mirar dentro dun”. També té un tarannà similar “Para ti”, aquest però ja de més de 7 minuts i més contingut en l’àmbit modern de la música, també a tempo Slow. Segueix així de tranquil el tema “Atopeite” però amb melodies més agosarades i certes dissonàncies melòdiques i moments d’improvisacions col·lectives. Amb “As miñas alboradas”, segueix amb l’ona avantguardista del Jazz i sons estratosfèrics conjunts de la banda i certa contundència del líder Rodeiro ja a la meitat del tema i fins el final. I si “Escoitar” comença amb un saxo, ben bé podria ser una gaita, car la seva música recupera les arrels populars. Ell però, amb la bateria, no para de crear i crear en un tema que tindrà un canvi posterior molt interessant. I a les improvisacions, ja ens oblidem de la tradició galega, car estem en l’avantguarda del Jazz, tot plegat a un tempo mèdium. I hi ha dues versions del tema “Perdoa”, una de 7m i una altre ampliada a 13 on, a la meitat del tema barreja el tema “As miñas alboradas”. I sí que hi ha un altre tema curtet iniciat per Juan de Diego encabit en la més estricta modernitat, per concepte i interpretacions. I podríem dir que el tema més potent, a ritme beat en els inicis és “Pausa para un paseo pola tarde”, però també amb aires de modernitat agosarada.
 
“Pausa” és un al·legat a la calma interior, al silenci intern. Una invitació a aturar-se assossegadament i observar el món que discorre al voltant per quedar suspès en un espai sense mapes ni coordenades. Un treball des de dins cap a fora que ens descobreix un autor determinat, a través de la profunda emocionalitat de les seves composicions, a indagar a la coreografia de l'instant. El moment subtil i el llenguatge rítmic.
 
Doncs crec que ja els podem començar a escoltar en el tema anomenat...
 
4.6.- Para ti (Hilario Rodeiro) 7:12.
 
I sí que aquesta música que acabem d’escoltar és un al·legat a la calma interior, sí. La qüestió melòdica i harmònica, però, no segueixen camins trillats, ans al contrari, car ens han situat en un espai aliè a les banalitats. I és que el tema l’han iniciat els vents amb notes soltes tot i esperant les escombretes del líder. Un projecte amb absència d’instruments harmònics, ni piano  ni guitarra, i per això el so tan net, algú dirà que buit, que no ho és. Primera part melòdica del saxo tenor de Julen, una mica, per ja afegir-s’hi la resta de vents, que aquí en són tres. Kike al contrabaix ha estat qui ens ha portat més clarament el ritme i tempo, car les escombretes hi són però molt delicades. Primera i moderníssima improvisació del saxo alt d’Eneko Diéguez, magnífic ell per so i per llenguatge encabit de modernitat encara no gaire agosarada, que ja vindrà. Quins moments més càlids, els dels sons del saxo i contrabaix. Quina delicadesa les escombretes del líder Hilario. Quin final més impressionant, potent, i després calmat, acabant el tema en suspensió. Interessant tema per començar-los a escoltar.
 
Deu peces plenes d'improvisació de gran importància emocional signades per Rodeiro al llarg del 2023 i inspirades en els diferents moments del dia, en subtils instants i en la percepció del que observa. Composicions que bé podrien emmarcar-se en l'anomenat Free Jazz o Jazz experimental però que a més de comptar amb molt variades influències que van des del pop al jazz, la música de cambra o el folklore tradicional, substancialment, estan enfocades més a la trobada amb la poesia interpretativa que al virtuosisme instrumental. I més coses que podreu llegir al blog.. 


I també els escoltarem en el tema més vital i molt bonic de melodia anomenat..
 
5.2.- Perdoa (Hilario Rodeiro) 7:15.
 
I quin altre tema més sorprenent, per com ha anat, per com ha estat la melodia, per com la qüestió rítmica s’ha anat imposant ja des de l’inici. Quins canvis melòdics, amb notes soltes, alhora que fetes per tots tres, els vents que bufen. Juan ha estat qui primer ha sonat en la seva improvisació força càlida, alhora que amb el so que li reconeixem. La seva improvisació sovint minimalista ha seguit el tarannà de la rítmica del tema, alhora que amb el punt de modernitat. Eneko al saxo alt ha tornat a brillar per com ha exposat de vital la seva improvisació, amb les notes de més curta durada encabides en un compàs, amb el so també preciós. I després d’ells ja havent recuperat el motiu principal i ja acabar amb un “pedal”. Bonic aquest “Perdoa”.
 
Hilario Rodeiro ens dispensa a “Pausa” per mirar dins d’un, un començament iniciàtic, introspectiu, i inspirat en el tradicional so de l’Alboka. El concepte de temps com a element inspirador ens porta la deliciosa “Perdoa”, un fotograma que captura una vivència passada plena de desenvolupaments harmònics i transicions. A més a més, multifacètica i viva, pren elements del folklore gallec per permetre la interactuació entre els diferents membres de la banda. Mostra de la gran poesia interpretativa que recull aquest treball són “Atopeite” i “…con Mary”. El buit com a element rítmic a “Para ti” i la cadència melòdica de la música tradicional gallega en una transició cap al jazz d'”Escoitar” són l'espai perfecte per a la improvisació com a element fonamental i integrador. Rodeiro ens convida a una mirada interior a través dels passatges de No espello, indagant en nous patrons rítmics a la dinàmica “Pausa para un paseo pola tarde” i malbaratant novament poesia interpretativa a “Si me tuvieras cariño, pausa para mirar fóra”. La calma interior, el silenci de què observa l'esdevenir dels dies, instants immortalitzats amb un subtil llenguatge rítmic queden suspesos en un espai sense mapes, ni coordenades, sense temps, des de dins cap a fora, des del silenci, la tranquil·litat, la pausa .


I ja els deixarem d’escoltar en el tema més potent i anomenat...
 
6.9.- Pausa para un paseo pola tarde (Hilario Rodeireo) 6:58.
 
I sí que ha estat el tema més vital, sí. Tot i el ritme “beat” el tema no és gens trillat, car les melodies fetes pels vents així ens ho han mostrat. I kike al contrabaix s’ha passejat pel mànec de la seva berra amb una gran solvència, alhora que perfecte afinació. I Juan a la trompeta s’hi ha tornat a posar i ara sí amb una bona carretada de notes i pujades brillants al registre més agut. Ens ha mostrat com de bé domina la improvisació més atrevida, en un projecte com aquest que beu del Jazz Contemporani, a un pèl del Jazz d’Avantguarda. I sí que hem pogut escoltar la improvisació potent del saxo tenor amb Julen. Ha volat pels núvols, així de vital l’ha feta, i també enlairant-se al registre més agut. I sempre la base de dos, de Kike al contrabaix i d’Hilario a la bateria. De fet després d’ell, el líder s’ha pogut esplaiar amb un bon solo, tot i que curtet, on l’hem escoltat fent la molt bona feina que ha fet. I quin final més delicat han fet els vents, allunyant-se de mica en mica. Preciós final i tema, per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats nois Juan de Diego, Eneko Diéguez, Julen Izarra, Kike Arza i Hilario Rodeiro.
 
Hilario Rodeiro no només posseeix una extensa trajectòria com a col·laborador juntament amb artistes com Gordon Lee, Sabine Kühlich, Chris Kase, Bob Sands, Deborah Carter, sinó que a més, aquest baterista, productor i compositor gallec establert al País Basc, ha format part de reconeguts projectes com Pamplona Jazz Orquestra, R.S. Faktor, CiTriC, Els Wachisneis. La seva extensa tasca discogràfica l'ha portat a fer innombrables sessions d'enregistrament al llarg del temps, destacant els seus treballs com a líder; Transoceànica (2017), Respira (2022), Cosmic Latte (2018) i Lila no Ceo (2020) aquests dos últims sota el pseudònim de Tnuk i Anosmic. Compositor a l'àmbit de la dansa contemporània, ha creat les músiques d'espectacles com Orígenes, Elektrical Body i Transoceànica (Dínamo Dansa) o Nikola (Atalak). Una trajectòria coronada amb els premis BBK al millor disc (R.S.Faktor, 2012), V Concurs de Jazz de Barcelona (Citric, 2009) o Acadèmia de la Música (Mama Cabra, 2006).


I ja encarem el final del programa amb el projecte encara més agosarat, el del baixista també gallec, Baldo Martínez, “Música Imaginaria” publicat per Karonte.  Enregistrat el març de 2024 per Pablo Baselga als Infinity Estudios, Madrid, havent també les  mescles i masterització. Els temes 3 i 8 enregistrats en directe a Vitòria i Oviedo. Produït per Baldo Martínez. I aquí hi tenim a Julián Sánchez, trompeta i fiscorn; Juan Saiz, flauta, saxo tenor i soprano; João Barradas, acordió; Andrés Coll, vibràfon i marimba; Baldo Martínez, contrabaix i composicions i Lucía Martínez, bateria i objectes sonors diversos i veu. I sí que al blog hi trobreu l’enllaç a la pàgina web de https://baldomartinez.com.
 
I si voleu saber com van els tempos i ritmes dels temes, us recomano que ho mireu al blog del programa....
Aquest és un projecte molt generós, per la llargària dels temes i per la durada total propera a una hora d’una música extraordinària. Un d’aquells discos on se’m fa molt difícil la selecció dels temes que hauré de deixar fora del programa. I sí que el tema més curtet i delicat és el que van enregistrar en el concert que van fer a Oviedo on s’escolta la veu de Lucía la flauta de Juan i la berra fregada per Baldo. I un altre tema en viu és el “Ruliña” de més de 10 minuts, amb tota la formació i iniciat dolçament pel vibràfon i marimba d’Andrés Coll. Una posterior entrada dels dos vents, ampliarà el context musical fent-lo més majestuós. Després del solo de Joao a l’acordió, ell sol, hi haurà un canvi de tempo i el ritme es farà un pèl més marcat, amb sons eteris de la flauta, de la trompeta, de l’acordió, en fi una delícia que devien gaudir el públic assistent. I jo diria que “Gaia” és un dels temes més avantguardistes del disc. Tema llarg de més de 9 minuts iniciat per vents i bateria quasi amb una absència total de tempo, o molt lent. Les notes profundes del contrabaix de Baldo ens situaran  en un context més melòdic i quasi folklòric. I ja després la rítmica agosarada apareixerà alhora que els sons dels vents tot plegat amb un tempo més vital i màxima avantguarda. I sí que “Todos Fuera” és el tema més rítmic amb marcatge persistent del baterista quasi a tot “beat”. Tot i això, el context és també contemporani, avantguardista, car, hi haurà posteriors “breaks” rítmics on els solistes, primer Julián, després Joao, s’esplaiaran a cos de rei, tema també de lo més avantguardista. En fi, un projecte brutal que espero pugueu  aconseguir.


Sí que té un preciós tema a tempo slow anomenat “Luz de marzo”, potser la llum que els va il·luminar quan l’enregistraren. I ja els escoltarem en aquesta...
 
7.6.- Luz de marzo (Baldo Martínez) 9:43.
 
I quin tema més impressionant acabem d’escoltar, quasi majestuós en la seva delicada eloqüència. Llarg, de quasi 10 minuts, però que ens ha passat quasi que volant, per com l’hem anat seguint, per com ens han agradat els canvis, per com les melodies, i la primera amb el líder Baldo i amb l’arc fregant la berra. Després, el motiu principal que ja no ens ha abandonat. Melodia a càrrec dels vents, de Julián a la trompeta i demés companys, Juan, João i Andrés. De fet ha estat Juliàn qui n’ha iniciat les improvisacions amb el fiscorn, així ha sonat de càlid. Amb la seva musicalitat, encara no hem entrat en el Jazz d’Avantguarda, que ja vindrà, i sí en el més Contemporani. Un solo espaterrant i molt sentit, de sentiment. Andrés al vibràfon ens ha enlluernat per com ha brillat en el seu solo, tocant les làmines més agudes, i amb quina velocitat d’execució, amb un contrast total amb la lenta base rítmica de dos, de contrabaix i bateria, que podrien ser pare i filla. I ja acabant-la, ha aparegut la melodia a càrrec bàsicament  de Juliàn tot i haver-hi també la resta de companys. Què maco i inquietant aquest llarg tema de Baldo, ideal per ja començar-los a escoltar.


El contrabaixista gallec Baldo Martínez és un dels músics més representatius del jazz contemporani fet a Espanya, molt a la línia del Jazz europeu actual alterna la seva activitat musical entre el Jazz i la música lliure improvisada. Entre els seus projectes més recents és de destacar el Projecto Miño, un dels més atrevits i innovadors que dirigeix ​​Baldo Martínez, el disc del qual va estar considerat per la revista francesa Jazz Magazine “com un dels 10 millors disc del mes al gener 2008”, Millor disc de l'any 2008 per la revista Cuadernos de Jazz i nominat com a millor disc de Jazz als Premis de la Música. El 2005 va ser cridat pel llegendari pianista alemany Joachim Kuhn per formar part del seu projecte, “Iberia Trio”, amb el qual es van estrenar a la 41a edició del festival de Jazz de Sant Sebastià, amb el clarinetista baix, Louis Sclavis com a convidat. El primer disc de Baldo Martínez, “No país dos ananos”, va ser rebut amb les crítiques més positives, sent considerat per la revista Cuadernos de Jazz com a segon millor disc de l'any 1996. Dos anys després, Baldo Martínez presenta amb el seu grup “Juego de niños” considerat com un dels cinc millors del 1998. Realitza un any després la seva presentació a França, al Festival Internacional de Perpinyà, on obté una gran acollida: “Un cas a part dins del jazz espanyol, Baldo Martínez impregna amb gran elegància i creativitat els camins del jazz europeu”, deia una crítica. També Babelia, el suplement de cultura d'El País, esmentava Baldo Martínez com un dels músics més destacats al panorama del jazz europeu.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I encara els escoltarem en el tema....
 
8.1.- A través del muro (Baldo Martínez) 6:00.
 
I sí que ens hem situat una passa endavant vers el Jazz d’Avantguarda amb aquest tema, sí. Una melodia força “amelodia”, o sigui que ben entremaliada i no per la dificultat interpretativa, i sí per com n’és, ella mateixa amb intervals amplis. Així ha estat en l’inici, car, quan ha aparegut la rítmica, les notes llargues han format part d’aquesta melodia. I després, quina entrada de Juan al saxo tenor en la seva brutal improvisació. Els intervals han aparegut per art d’encanteri, la seva persistència, la seva velocitat d’execució, el so un tant estripat, tot de símbols del llenguatge del Jazz Avantgarde. I quin “break” entremig més brutal. Manca de tempo? De ritme? So únic de la trompeta de Julián, tots ells amb sons unisons, notes llargues a l’inici, d’ell, per ja després desenvolupar-lo amb més profusió de notes. I de nou el “tema”, la melodia “amelodia” per ja acabar-lo delicadament. Què brutal aquest tema de Baldo, de nou, ens ha impactat.


Baldo Martínez ha portat la seva música per gran quantitat de festivals (Sant Sebastià, Madrid, Matosinhos, París, Lisboa, Rabat, Casablanca, Munic, Colònia, Perpinyà, Faro, etc...). L'abril del 2002 va participar amb el seu grup al Festival Eurojazz a Ciutat de Mèxic, on anualment se celebra aquesta convocatòria de jazz europeu i es mostren els projectes més interessants de l'any procedents del Vell Continent. “El quintet de Baldo Martínez ha aconseguit desmitificar la idea del Jazz Flamenc i enriquir-lo amb la influència de la música popular per crear un llenguatge personal: una música esquitxada de tonalitats ètniques amb apunts contemporanis” (El Heraldo de Mèxic El, abril del 2002). En aquest festival presentà el seu Cd “Nai” (Karonte Records), elegit també per la revista Cuadernos de Jazz com a segon millor disc de l'any 2001.
 
I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui amb el tema que titula el disc i força vital anomenat...
 
9.5.- Música Imaginaria (Baldo Martínez) 6:01:
 
I sí que per acabar el programa d’avui aquest tema ha estat brutal, sí. De fet el projecte de Baldo Martínez és una obra mestre de la modernitat més agosarada. Ell ja ens té acostumats a viatjar per aquests espais lliures, per on hi circula amb total llibertat. Quin tros de tema i quin final més brutal. Res a veure per com l’han començat, car ha estat Juan amb la seva flauta, escoltant-lo esbufegar i gaudir amb els sons extrets. Una Intro esclatant, magnífica per obrir el tema que titula el disc, “Música Imaginaria”. I com ha entrat el tempo i ritme amb els dos de la base, Lucía i Baldo, i la melodia, amb ells, una melodia punyent. I com de modern ha sonat l’acordió de João, increïble. I com Baldo i Lucía li han estat fotent tota l’estona. I quin solo ens ha clavat Julián a la trompeta, allà, al registre més agut, brillant. Mestria d’improvisació, i dificultat extrema la de fer intervals amplis amb la trompeta. I el retorn a la melodia amb vibràfon i flauta, què brutal, com van, tots dos, i ja per arribar al sobtat i brutal final. Grandíssim tema i projecte ideal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres el programa d’avui, que com sempre espero que us hagi agradat tant com a mi, o sigui que felicitats nois Julián Sánchez, Juan Saiz, João Barradas, Andrés Coll, Baldo Martínez i Lucía Martínez.


El 2006 juntament amb Ramón Lopez i Agustí Fernandez formen el grup Triez, amb el seu debut al festival Jazz i Colors de París, un trio del qual la crítica francesa ha dit: “Des del primer moment de l'actuació queda clara la confabulació entre els músics i el “triàleg” es converteix en apassionant”. Amb aquest trio ha participat en diversos festivals a França, Polònia, al Festival de Jazz de Madrid, Barcelo, Sant Sebastià, Berlín.  A l'octubre de 2016 es publica el CD amb la música del nou projecte de Baldo Martínez Grupo, “Vientos Cruzados”, i està tenint una gran acollida. Amb el seu projecte Baldo Martínez, Cuarteto Europa el vam veure al Festival de Terrassa.
 
En l'actualitat ha estrenat el seu nou projecte "Música Imaginaria", com a "carta blanca" atorgada pel Festival de Jazz de Vitòria el 2023, amb ell ha realitzat diversos concerts després de la seva estrena a Vitòria, entre els quals cal destacar la seva presentació a l'Auditori Nacional de Madrid. Al final d'aquesta primavera publicà el nou àlbum amb aquesta música. A més, manté la seva activitat amb el Cuarteto Europa i amb el seu grup amb la nova formació "Edición Especial", i també el duet Sons-Nús que comparteix amb la cantant Maite Dono i el trio Fràgil Gigante d'autoria compartida amb Juan Saiz i Lucía Martínez que l’any 2020 han publicaren el seu disc homònim.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres fins l’octubre amb en Ramón Díaz Quartet en un esdeveniment patrocinat per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts i organitzat des del Jazz Club la Vicentina. Us hi esperem.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |