Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
 
Doncs el programa d’avui anirà del divers Jazz que es fa a casa nostra, a Catalunya i sí perquè tindrem Flamenc-Jazz amb els Oleándole i el seu projecte dedicat a Wayne Shorter. Després tindrem el Jazz-Rock amb en Jaume Vilaseca i les seves Four Suites, “The Music of Yes 1971-1977” i acabarem amb el Jazz-Manouche amb Marta Sierra & Yorgi Loeffler, “C Jam Blues” i aquesta setmana amb un micro conte de Carme de la Fuente.


I començaré el programa amb el projecte parit per l’amic Ramon Olivares, la formació Oleándole i el seu ”Wayne Shorter goes Flamenco”, i també “Oleándole plays Wayne Shorter, publicat per Karonte. Enregistrament i Edició: César Gil Izquierdo - Estudis Dolmen. Mescles: Julián Zafra i Ramón Olivares - Màstering: Julián Zafra. Producció artística i lletres: Ramón Olivares. Adaptació a compàs flamenc: Jordi Bonell i Ramón Olivares. Jordi Bonell toca amb guitarra soulezza. I en aquest projecte hi ha una llarga llista de col·laboradors i que són: RAMÓN OLIVARES: LÍDER, CAJÓN, BONGÓ, TINAJA, PALMES i SHAKER | FREDERICO VANNINI: GUITARRA FLAMENCA  | JORDI GASPAR: CONTRABAIX i BAIX ELÈCTRIC | JORDI BONELL: GUITARRA ELÈCTRICA | GUILLERMO CALLIERO: TROMPETA i  FLUGELHORN | BENET PALET: solo de TROMPETA | GABRIEL AMARGANT: SAXO TENOR i SOPRANO | MARTÍ SERRA: solo de SAXO TENOR | GORKA BENÍTEZ: solo de SAXO TENOR | MARCEL·LÍ BAYER: SAXO TENOR i intro de BARÍTON | CAROLA ORTIZ: CLARINET i VEU | VICENT PÉREZ: TROMBÓ | FERNANDO BROX: FLAUTA | ROBIN REYES: BAIX ELÈCTRIC | CARLES BENAVENT: solo de BAIX ELÈCTRIC | ALBERT BOVER: PIANO i solo de PIANO | JOSEP CORDOBÉS: BATERIA | FRANK DURAN: BATERIA | YURI HERNÁNDEZ: TROMPETA | JIMMY JENKS: SAXO TENOR i CONTRALT | JORGE PARDO: solo de FLAUTA | LUIS DE LA FEFA: CANTE | MIGUEL DE LA TOLEA: PALMES | RAÚL LEVÍA: PALMES| JUAN JOSÉ VILLAR: COMPÀS i BALL | VIOLETA BARRIO: BALL | ANA BRENES: CORS | UIXII AMARGÓS: VIOLA | CARLOTA AMARGÓS : 1R VIOLÍ | CARLES MONTFORT: 2n VIOLÍ | MARÇAL AYATS: VIOLONCEL | LLUC CASARES, ARRANJAMENTS D”Speak No Evil”.
 
I dels 8 temes del CD, tots menys un són de Shorter, n’hi ha de delicats de tempo i de més rítmics. Dels primers tenim el preciós “Infant Eyes” a preciosa seguiriya i arranjat per Joan Albert Amargós per a les cordes fregades amb solos de Jordi Bonell i Martí Serra. Com també és així de dolç el “Miyako”, una soleá por buleries arranjada per Jordi Gaspar. I el tema més llarg i també força delicat és el “Dance Cadaverous”, una bonica soleá arranjada per Josep Maria Duran. I així de bonic és el tema de Ramon dedicat al mestre, amb lletra seva, com ho són totes, i tema “For Wayne” a tota soleá per buleries. Més vital és “Ana María”, fet amb tanguillos i arranjat per . I una mica més viu de tempo és “The Three Marias” per buleries de Jerez arranjat per Joan Albert Amargós per a les cordes fregades. I amb una magnífica tralla és la rumba “Elegant People” arranjada per Robin Reyes amb solos d’aquest, Jimmy Jenks i Frank Duran. I ja finalment tenim el magnífic “Speak no Evil” que va per buleries arranjat pel Lluc Casares. I alguns temes inicials d’aquest projecte ja van sonar aquí en el Programa 433 de la 12ena temporada de Jazz Club de Nit. Avui us posaré alguns temes del, ara sí, CD, tot i aprofitant que faran la presentació “oficial” del disc aquest divendres 2 de juny, o sigui demà passat, a les 20h a La Nau del Poble Nou. Jo de vosaltres no m’ho perdria.

Lletra de Ramon Olivares

I els podríem escoltar en el preciós i conegut “Infant Eyes”, però ho farem amb el tema del Ramon Olivares que ell va dedicar a Wayne Shorter quan encara era viu, i ves per on, que aquest disc acabarà essent homenatge pòstum a la seva figura. I el tema està arranjat per ell i Narcís Vidal i es diu...
 
1.7.- For Wayne (Ramon Olivares) 5m17s.
 
I de quina manera ha començat aquest tema, amb la secció de cordes fregades fent-ne la “Introducció” al tema. Les palmes, la guitarra de flamenc, i la veu de Luis de la Fefa i ja ben aviat el solo de flauta del gran Jorge Pardo. Com se’l reconeix per com esbufega, a vegades escup delicadament, i sobretot pel seu fraseig tan aflamencat farcit d’aquesta Fusió de Jazz. I com després de la seva intervenció ens han tornat a acaronar les cordes fregades recuperant els primers moments, i tot això per deixar pas a la intervenció solista parlant sobre tota una sèrie de grans noms del Jazz i del Flamenc. I de nou la veu a tot flamenc del Juan José i ja per deixar pas al solo del nostre estimat Jordi Bonell a la guitarra elèctrica. Quina manera de fer melodia en un solo a la guitarra. Un tros de músic, el Jordi, de tota la vida, esclar, però escoltant-lo en aquesta intervenció li reconeixem tota la seva història musical farcida de música laitana, de rock, de blues i de Jazz, ell que és tot un màster en conjuminar aquests diferents estils, com ningú més. I el tema ha acabat tot i apareixent les cordes fregades i la veu del cantaor, acabant-lo delicadament amb la flauta de Jorge. I la lletra del Ramón diu així en català, ai, que s’emprenyarà: LA LLIBERTAT QUE IL·LUMINA L'AMOR DE LES NOSTRES VIDES. BOJA PASSIÓ QUE ÉS LA MÚSICA QUE ENS FA VOLAR I VOLAR. LA SOLEDAT QUE ACARÍCIA LA LLAR ON HABITEN LES MUSES. DOLÇ MANÀ QUE ENS SACIA L'ÀNIMA I ENS FA SOMIAR I VOLAR. Magnífic tema per començar-los a escoltar i nosaltres el programa d’avui.


I seguirem amb el no tant conegut i igualment preciós tema de Wayne Shorter, anomenat....
 
2.2.- Miyako (Wayne Shorter) 6m01s.
 
I aquest és un tema inclòs en el seu onzè àlbum  “Schizophrenia” editat per Blue Note, on hi hagué Curtis Fuller (trombó), James Spaulding (saxo contralt i flauta), Wayne Shorter (saxo tenor), Herbie Hancock (piano), Ron Carter (contrabaix) i Joe Chambers (bateria). Un tema que ens han  interpretat una mica més viu de tempo que l’original, que per això és una “soleá per buleries”. I ja heu pogut escoltar de què va tot això, de Flamenc i Jazz. Les primeres palmes, la guitarra i els vents fent-ne la preciosa melodia i gran arranjament de Jordi Gaspar. I aquí hem escoltat la veu de Luis de la Fefa i potser haurem escoltat el “zapateao” de Violeta Barrios ella fent el baile. I per parlar dels dos solistes, doncs dir-vos que el primer i a la flauta ha estat l’amic nostre malagueny Fernando Brox el qual ens ha deixat clavats a la cadira en escoltar-lo i reconèixer-lo pel seu personal fraseig. De la mateixa manera hem reconegut el so i fraseig de l’estimat Gabriel Amargant al saxo tenor. Quin bon gust musical que té ell, alhora que domini tècnic dels vents de fusta, clarinet i saxos tenor i soprano. I tota la secció de vents han recuperat la melodia arranjada pel Jordi per acabar-lo sobtadament.

OLEANDOLE PLAY WAYNE SHORTER
Quan en música parlem de fusió, de què parlem? d’incorporar elements distintius d’una música a una altra? de pol·linitzar o d’enriquir? de barrejar o de colonitzar? A la història de la música la barreja, el melting pot, és tradició. Els estils quan apareixen per primera vegada, ja ho fan entroncats, i sumen, per ser reconeguts com a nous, elements externs. Així el jazz - cool va necessitar de les aportacions harmòniques dels impressionistes, que via Bill Evans i Gil Evans (-no eren germans, no-) van refrescar el be-bop. També Paco de Lucía va beure de la guitarra de John Mclaughlin, per incorporar escales disminuïdes i altres complexitats harmòniques. Dir que Oleándole fan fusió ens pot semblar una evidència, però no, aquest disc “Oleandole Play Wayne Shorter”, no és un disc de fusió, si de cas és un aparellament i més que un “full”, una “escala de color”. Les dues músiques conserven les seves essències i els seus atributs plens. I seguiré més endavant en tot això que diu Víctor Cortina...


Però ara seguiré posant-vos una altra meravella d’aquest projecte i serà...
 
3.4.- The Three Marias (Wayne Shorter)
 
I aquest tema Shorter el va incloure en el disc del 1985 “Atlantis” amb tota una llarga colla de músics, no de l’entorn del Jazz, i dels quals només he reconegut a l’Alex Acuña baterista i percussionista. I s’ha de dir que els nostres herois han fet una versió, sí arranjada per cordes, però que manté l’essència de l’original. El ritme de les buleries de Jerez és més persistent que el ritme així com trencat del tema original de Shorter. I en aquest sorprenent tema hem pogut escoltar al gran Carles Benavent amb un gran solo al baix elèctric, com només ell sap fer, amb tot el seu Flamenc-Jazz, unes maneres úniques de tocar el baix que es va treure de la seva màniga. I hem escoltat també la guitarra de Fredrico Vannini sempre acaronant-nos, com també ho han fet les cordes fregades, tots plegats fent la melodia del tema que ells s’han encarregat d’iniciar, també. I les palmes insistents fan que el tema tingui una trempera magnífica. També hem escoltat el “zapateao” de Violeta Barrios qui devia estar ballant-lo en el moment de l’enregistrament. I quina gran feina de l’arranjament de Joan Albert  per a les cordes fregades. Un altre magnífic tema encabit en aquest homenatge a Wayne Shorter.


És veritat que els temes de Wayne Shorter, un dels millors compositors que ha tingut el jazz modern sonen aquí per soleá o seguiriya, però ni el jazzista s’aflamenca ni el flamenc es posa cool. Cadascú conserva el seu propi espai i sí, es fecunden en el trànsit. És un win – win. Aquest disc és un projecte col·lectiu i un gresol d’artistes de procedències i edats molt diferents. Fins a no menys de 30 dels millors representants del nostre jazz i el nostre flamenc, alguns de molt il·lustres, han participat amb total dedicació, guiats per la mà solvent i per què no, genial, de Ramon Olivares, el líder. Un músic bressolat pel jazz-rock, la música llatina, el flamenc i fins i tot l’òpera. Especialment sensible als matisos del ritme, potser fins a l’obsessió, ha dirigit els enregistraments amb mà ferma, perquè “Oleandole play Wayne Shorter” sigui un disc de jazz, un disc de flamenc i un retrat de diverses generacions de músics molt representatius de l’escena nacional. Víctor Cortina.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz: 
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I ja acabarem d’escoltar-los en el conegut tema de Shorter i magnífica versió que ens fan ells...
 
4.1.- Speak No Evil (Wayne Shorter) 7m02s.
 
I aquest tema és el primer track del disc homònim de Wayne Shorter publicat el juny del 1966 per Blue Note on hi hagué Freddie Hubbard – trompeta, Wayne Shorter – saxo tenor, Herbie Hancock – piano, Ron Carter – contrabaix i Elvin Jones – bateria. I quin arranjament que ha fet en Lluc més reeixit. I la trempera dels nostres herois no va ser la de l’original, no, tot i el magnífic i delicat Swing d’aquell. Aquí les primeres palmes ja ens han situat en el tempo viu del tema, i també la guitarra i la flauta, alhora que la resta de vents fent-ne la melodia, la flauta sobretot de Fernando. I ja ben aviat la veu del cantaor Luis de la Fefa a tot flamenc profund per sentiment. I un solet a càrrec de percussions, i després la llarga i magnífica improvisació a càrrec de l’estimat Jordi Gaspar al baix elèctric. L’ha tocat a la mateixa velocitat que es podria tocar una guitarra elèctrica, i amb quin fraseig més acollonant ho ha fet. I ves per on que hem pogut escoltar a l’amic Benet Palet amb una improvisació brutal a la trompeta, com només ell és capaç de fer, així de melòdica i temperada. I després de quina brutal manera apareixen tots els vents fent una mena de “Soli”, per seguir amb els “quatres” fets pel Benet amb Violeta i ja per recuperar la melodia del tema i acabar-lo de cop amb una magnífica sonoritat de tots els vents, i més de la flauta.
 
I després d’aquestes magnífiques músiques, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per sempre fer-ho amb dolçor embolicada amb les músiques del programa.


I segueixo amb la gran obra que ha fet Jaume Vilaseca, “Four Suites” (The Music of Yes 1971-1977) publicat aquest 2023 per Discmedi Blau. Enregistrat i mesclat per Ignasi Nogueras als estudis OIDO durant l’estiu del 2022 i  masteritzat per Marc Blanes. I aquí hi tenim als The Yes Quintet que són: Sergio del Boccio, veu; Roger Mir, saxo contralt; Jaume Vilaseca, piano i teclats: Adrià Pinto, contrabaix i Estefy Chamorro, bateria i percussions i la secció de vents amb Roger Mir, saxo tenor; Víctor Carrascosa, trompeta; Joan Codina, trombó i també hi ha Mar Vilaseca cantant en un tema. Tots els temes estan compostos per Yes amb les diferents apreciacions que jo he fet. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc, per si us interessa adquirir-lo:
https://www.discmedi.com/ca/disco_new/13886/.
 
I aquest projecte ret homenatge a quatre suites o trossos d’elles que van fer Yes entre el 1971 i el 1977, que per això “Four Suites”. La primera, “Close to the Edge” del disc “Close to the Edge” de Yes publicat el 13 de setembre de 1972, suite composta per Jon i Steve. El segon tema, “The Remembering: High the Memory”, és la segona part del disc 1 del doble “Tales from Topographic Ocean” publicat el 14 de desembre del 1973, compost de manera col·lectiva. El tercer track “The Gates of Delirium” és la cara A del “Relayer” del 28 de novembre del 1974, també col·lectiu, mentre que el quart, “Awaken” pertany al “Going for the One” del 15 de juliol del 1977, tema compost per Jon i Steve. Hi afegeix dues cançons, “Heart of the Sunrise”i “Long Distance Runaround” i les dues pertanyen al magnífic “Fragile” de Yes, disc del 12 de novembre del 1971, quart àlbum de la banda anglesa i primer amb Rick Wakemann, la primera és una cançó de Jon Anderson, Bill Bruford i Chris Squire amb contribucions de Wakeman, mentre que la segona és de Jon Anderson. I res, que la tasca del Jaume Vilaseca ha estat immensa, regirar entre totes les músiques de Yes, després fer-ne la selecció i finalment fer-ne els arranjaments, déu-n’hi-do, i sort que els arranjaments dels vents els ha fet el jove crac Roger Mir. Felicitats a totes i a tots.
 
I ja els escoltarem amb la primera Suite del disc, la magnífica....
 
5.1.- Close To the Edge (Steve Howe, Jon Anderson) 16m16s.
 
I sí, en la versió de Jaume també hi ha una primera part “esbojarrada” abans de la melodia del tema, tot i que s’ha de dir que no tan com en la versió original, i potser per la qüestió de les guitarres elèctriques de l’Steve Howe , teclat de Rick Wakeman i del baix de Chris Squire. La melodia la fa Roger Mir al saxo contralt, ell fent de Steve Howe i ben aviat Jaume s’ha posat a improvisar amb el piano amb un bon suport de la base rítmica de dos, amb Adrià Pinto, contrabaix i Estefy Chamorro, bateria. I la melodia apareix de nou amb en Roger, després de la impro de Vilaseca. I després, és l’Adrià al contrabaix qui fa de Jon Anderson, mentre que la secció de vents s’hi afegeix seguint la melodia que feu Jon, amb aquests arranjaments fets pel Roger. I ells són el mateix Roger Mir, saxo tenor; Víctor Carrasco, trompeta i Joan Codina, trombó. I podria ser que d’aquesta Suite, fins ara haguessin fet la primera part “The Solid Time Of Ghange” per seguir amb la segona, “Total Mass Retain” també amb Roger al contralt fent de Jon i després amb tota la secció de vents, amb una prèvia de Vilaseca al piano. I ell mateix al piano i teclats ha seguit desenvolupant-ne aquest part, i també amb el sintetitzador. I quin solo més maco ens ha fet Mir al saxo contralt, què melòdic, i ja al final d’aquest trosset, la primera melodia del “I get up, I get down”. I sí, com en el disc de Yes hi ha un “break” dolç on sembla que s’aturi tot, però no. Ells l’omplien amb els sons estratosfèrics de Wakeman, Howe i demés, i els nostres herois són Jaume amb els diversos teclats, i ai las, la magnífica veu de Sergio del Boccio amb la melodia del “I get up, I get down”, i amb quina dolçor que ho canta aquest jove i magnífic cantant. I quina veu més dolça. I al final d’aquesta part, Vilaseca  fa de Wakeman i no només, perquè ell començarà una magnífica improvisació a tot Swing de la base rítmica de dos i ell al piano. I hem pogut escoltar a Sergio en una magnífica improvisació a tot “Scat”, i què bé ho ha fet. Jaume desenvolupa la seva improvisació d’una manera molt subtil i delicada, què bé. I Wakeman anava boig amb tots els teclats de què disposava. I és que Jaume, en acabar la seva “impro” també hi ha anat amb el sintetitzador, com Rick. I jo diria que “Seasons of Man” comença en aquest moment, amb ell primer i després amb la melodia a càrrec d’en Roger al saxo contralt i ja encarant el final d’aquesta magnífica obra. Però encara Jaume s’hi ha ficat de nou amb el teclat/sintetitzador fent una impro melòdica, i emulant a Wakeman, que també ho feu. I la secció de vents reprèn la melodia, ells fent de Jon Anderson, acabant-lo dolçament amb les precioses notes del piano de Jaume. I en aquests moments, la colla de Yes acaben la Suite amb tota una sèrie de sons amb ocellets i demés criatures del món. Quina meravella, i quina gran feinada amb els arranjaments. I Bill Bruford va deixar Yes després d’aquest àlbum.


Escoltem ara la cançó encabida en el “Fragile” i anomenada....
 
5.5.- Heart of the Sunrise (Anderson, Bruford, Squire) 8m28s.
 
I quina trempera de tema, d’inici, tot i els moments amb “breaks” amb el piano de Vilaseca, ell fent de Wakeman, car comença de la mateixa manera, fins i tot amb el motiu principal fet pel baix, en els dos casos, i l’un amb piano i l’altre amb el teclat de Rick.  I ves per on que en Roger Mir amb el saxo contralt fa de Steve Howe. En aquesta part sí que hi ha un canvi substancial respecte l’original, car en Roger s’ha posat a improvisar amb el seu saxo contralt d’una magnífica manera i ves per on que amb un magnífic Swing de la base rítmica de dos amb l’Adrià i l’Estefy, a ritme ternari i ja fins arribar al “break” total, on sí que s’atura tot, en els dos casos. I en l’original Jon canta acompanyat per la guitarra de l’Steve i aquí és Sergio qui ho fa amb piano de Jaume, contrabaix de l’Adrià i escombretes de Estefy. I després quin goig d’interpretació solista del líder al piano, un trosset preciós, per tornar a aparèixer la veu de Sergio. I quina veu que té aquest noi. Impressionant. I Jon canta acompanyat de Squire al baix elèctric, i guitarra de Howe, tot plegat també impressionant. I en un i en l’altre hi ha hagut un canvi rítmic brutal, amb el Jaume tocant alhora piano i teclat, i en aquests moments només els tres de la base rítmica i ja per arribar al final del tema amb la veu de Sergio, Jon i ja acabar-lo d’una manera tremenda, de cop. Sí que al final Jaume ha fet una versió lliure del tema de Yes, que per això no n’és una còpia, sinó una aproximació a la seva obra, car l’original dura 2 minuts més que aquest. Brutal homenatge de nou a genis del rock, que ja en porta alguns, primer amb Genesis, després amb l’Allan Parsons, els Emerson, Lake & Palmer i “Tarkology” del seu “Tarkus” i ara aquestes “Four Suites” dedicades a Yes. Què més vindrà; jo sempre li dic que ho faci amb Van der Graaf Generator i Peter Hammill.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I ja per acabar-los d’escoltar ho farem amb la cançó on canta Mar Vilaseca també del “Fragile” i anomenada....
 
6.6.- Long Distance Runaround (Jon Anderson) 4m25s.
 
I aquesta preciositat de tema que van fer Yes el varen iniciar amb la guitarra de Howe i el teclat de Wakeman. I els nostres herois l’han fet a un tempo més viu i a tot Swing, amb Jaume al piano. I la veu ara ha estat la de la seva filla, gran cantant Mar Vilaseca qui ens ha acaronat amb la seva afinada veu, així com també amb la gran improvisació en ”scat” que ens ha clavat. Què bé. Ara bé, abans d’ella el seu pare fent-la amb el piano, tot i que no gaire estoneta. Ella sí que s’ha esplaiat la mar de bé improvisant, i quin gust i “savoir faire” d’aquesta noia, a la qual li augurem molts èxits, que se’ls mereix. Jaume l’ha seguit també en un plus d’improvisació en una mena de tète a tète entre ells dos, i sempre la base de dos, l’Adrià Pinto al contrabaix i l’Estefy a la bateria, que en aquests moments han deixat el Swing però no la trempera, que és molta. Mar ha recuperat la melodia del tema i ja finalment per acabar-lo delicadament. Preciós tema per deixar-los d’escoltar. Felicitats Jaume Vilaseca, noies i nois. Quina meravella.

Dibuixos fets per Mar Vilaseca

Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Campari Milano:
https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I ara i ja per acabar el programa, passarem del Jazz-Rock al Jazz-Manouche  de la mà de Marta Sierra & Yorgui Loeffler i disc “C Jam Blues” publicat per Temps Record aquest 2023, masteritzat per Josep Roig i distribuït per Núria Roig, ambdós de Temps Record. Producció artística de Toni Xuclà de Micro-cosmos Productions. I aquí hi tenim a Marta Sierra, violí; Yorgui Loeffler, guitarra manouche solista; Magnio Loeffler, guitarra manouche rítmica i David Gousset, contrabaix. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.tempsrecord.cat/albums/jazz/c-jam-blues-2/ disc que també es pot trobar a la web de FSR: https://www.freshsoundrecords.com/marta-sierra-yorgui-loeffler-albums/56518-c-jam-blues.html.
 
En aquest àlbum “C Jam Blues”, la violinista barcelonina Marta Sierra convida el famós guitarrista solista de jazz manouche Yorgui Loeffler, provinent d'Estrasburg, acompanyats a la guitarra rítmica pel fill del guitarrista, Magnio Loeffler, i pel contrabaixista parisenc David Gousset. Els dos líders mantenen un interessant diàleg aconseguint crear un fantàstic àlbum de catorze temes d'estil swing, tocant estàndards dels anys 1930-40s, com ara els coneguts “C-Jam Blues” o l'“It don't Mean a Thing” de Duke Ellington o el “How High the Moon” de Morgan Lewis, però incorporant també, alguns temes de jazz manouche més moderns de la dècada dels 50s i fins als 70s, com ara el vals “Dolores”, de Tchan Tchou Vidal, la balada “Black Orpheus” de Luiz Bonfá, o l'anònim “Swing Gitan” entre uns quants més. I això ens ha dit de ben segur en Josep Roig. I dels 14 temes n’hi ha a tempo slow com són el preciós “Claire de Lune” de Joseph Kosma i també el més viu de tempo, el bonic “Black Orpheus” ja comentat. Podríem dir que la resta van tots a un tempo força vital, havent-hi diferències tot i que no masses en temes com “It Had to be you”, “Django’s Tiger” i “Limehouse Blues”.
 
Doncs ja els començarem escoltant delicadament en el delicat vals del 1947..
 
7.9.- Claire de Lune (Joseph Kosma) 5m06s.
 
I ves que aquest compositor hongarès que va viure molts dels seus dies a Paris, també va compondre les conegudes “Fulles Mortes”, en anglès “Autumn Leaves”. Va fer moltes composicions per al cinema de l’època, i tot i que el títol és el mateix de la composició de Claude Debussy, els temes no tenen res a veure. I Django  el va enregistrar el 1947 amb tota aquesta colla de músics, ell inclós: Django Reinhardt (guitarra solista), Michel de Villers (clarinet, saxo contralt), Joseph Reinhardt (guitarra rítmica), Eddie Bernard (piano), Willy Lockwood (contrabaix), Al Craig (bateria). I ja heu pogut escoltar de quina manera ens l’han fet ella i ells, amb molta tendresa i sentiment. I és així com sona el violí de Marta, fent la melodia però també amb la seva preciosa i molt delicada improvisació. I ella i ell Yorgui, són els dos líders i solistes, i sí perquè ell és un dels més reputats guitarristes manouche francès, i així ens ho ha demostrat fent una magnífica improvisació, on ens ha mostrat el seu gust pel so del  “Gipsy Jazz”, també anomenat “Jazz Manouche”. Primer solo el d’ell i després el d’ella, quina delícia tots dos. Preciós tema per començar-los a escoltar.


I després d’aquesta deliciosa cançó que també va tocar Django Reinhardt i que els nostres herois han executat tan i tan bé, els escoltarem ara amb el tema que Luíz Bonfà va escriure el 1959 per a la pel·lícula homònima i anomenat....
 
8.14.- Black Orpheus (Luiz Bonfà) 7m26s.
 
I ja heu reconegut el tema, i també sabeu que el títol original és “Manhà de Carnaval”, tema que aparegué a la pel·lícula “Orfeu Negro” de Marcel Camus. Aquesta “Bossa Nova” va ser una de les primeres que va tenir èxit internacional, i sobretot als EEUU, on va esdevenir un estàndard de Jazz que va ajudar a popularitzar aquest moviment musical a finals dels 50s. I els nostres herois ens n’han fet una magnífica versió, amb una rítmica precisa per les guitarres, sobretot en les intervencions de Marta al violí, primer amb la melodia i després amb la seva gran improvisació. Quin goig escoltar-la en cadascun dels seus nous projectes i notar-ne les millores improvisatòries. Cada vegada es referma més amb el seu discurs, la seva manera de desenvolupar les noves línies melòdiques. Però és que la improvisació que ens ha fet en Yorgui ha estat també brutal. La seva concepció solista és totalment magistral; la sonoritat de la seva guitarra manouche, autèntica. El seu discurs, el d’un alumne avantatjat de Django Reinhardt, el seu gust, el de tots dos, exquisit. I la feina que han fet els dos companys acompanyants, perfecte i precisa. Bravo.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 16 de juny amb el  Víctor de Diego Quartet, “On Trane” amb ell mateix al saxo tenor, Toni Saigi, piano; Giuseppe Campisi, contrabaix i Andreu Pitarch, bateria a partir de les 10 de la nit i entrada gratuïta.
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I seguim amb ells dos, ella Marta Sierra i ell Yorgui Loeffler sense oblidar la base rítmica amb Magnio Loeffler i David Gousset, i un parell de preciosos temes i anomenats....
 
9.1.- C Jam Blues (Duke Ellington) 2m32s.
10.10.- It Had To Be You (Gus Kahn & Isham Jones) 3m20s.
 
I ara ja ens queden els temes més ràpids, els més vitals, com aquests dos. I tot i que més curtet el primer de Duke ens ha deixat un sabor de boca magníficament dolç, tema del 1942 i interpretat per innombrables altres músics, com Dave Grusin, Django Reinhardt, Oscar Peterson i Charles Mingus. El Swing en aquest tema és brutal, coses que es palpen, s’escolten només deixant-nos portar per la guitarra rítmica de Magnio, el fill d’en Yorgui i pel contrabaix de Gousset. Marta i Yorgui n’han fet la melodia, ells dos ben enganxats i suport de la base de dos. Ella ben aviat s’ha posat a improvisar, i s’ha de dir que ho fet força bé, tal i com després ha fet el guitarrista francès, brutals tots dos. Quina velocitat d’execució. I del segon tema, “It Had to be You”, dir-vos que Isham Jones Orquestra en va enregistrar una versió instrumental l’abril del 1924, i que el tempo d’aquest tema sol ser sempre molt més tranquil·let que el que ens han fet ella i ells. El Swing, immens, i el tempo viu, fan que aquest tema te’l miris d’una altra manera, en sembla un altre. Originalment era una balada, i molts músics l’han interpretat i cantat, elles i ells, a aquest tempo slow. També es pot tocar swingat, el dels anys 30s, així com arrastradet. El tempo que ens han fet ens copsa per la seva velocitat, i també  reafirma el que he dit abans, que les improvisacions de tots dos són magnífiques. Marta primer i després Yorgui, increïbles tots dos en aquest tema interpretat a aquest tempo brutal.


I ja els acabarem d’escoltar a tots quatre amb dos temes seguits i anomenats...
 
11.8.- Django’s Tiguer (Django Reinhardt) 3m09s.
12.13.- Limehouse Blues (Philip Braham & Douglas Furber) 3m52s.
 
I quin parell de temes acabem d’escoltar. El primer, Django el va enregistrar el gener del 1946 amb ell mateix Django Reinhardt (guitarra manouche solista), Stephane Grappelly (violí), Jack Llewellyn, Allan Hodgkiss (guitarres rítmiques), Coleridge Goode (contrabaix). I quasi que diria que els nostres herois l’han fet un pèl més viu que el genial guitarrista. I ha estat Yorgui qui primer n’ha fet la melodia, per després posar-se a improvisar com un genial possés, quina mestria, quina tralla. I Marta l’ha seguit amb igual mestria i elegància, ells dos magistrals i gràcies al suport de la base de dos, en Magnio i David, guitarra rítmica i contrabaix. I el “Limehouse Blues”, del 1922, està composta per dos britànics, dos londinencs, en Braham la música, i en Furber, la lletra. I la melodia d’aquest l’ha feta Marta al violí a tot Swing per la guitarra rítmica i contrabaix dels companys. Ella ha estat la primera en improvisar, i de nou amb una gran solvència cada dia més i més afirmada. Yorgui l’ha seguit fent-ho de manera magistral, com ha fet en cadascun dels temes, i en aquest, una també llarga i increïble improvisació. Brutal. I ja per recuperar ella la melodia i anar-lo acabant i fer-ho amb un d’aquells típics rodolins melòdics per acabar els temes. I amb aquests dos magnífics temes hem acabat el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi, i us recordo que avui la música, el Jazz, ha anat acompanyat primer del flamenc, amb ”Oleandole plays Wayne Shorter”, després pel rock de Jaume Vilaseca i el Yes Octet, “Four Suites” per acabar de la manera que ho hem fet, a tot Jazz Manouche amb Marta Sierra & Yorgui Loeffler, “C Jam Blues” i havent escoltat un micro conte de Carme de la Fuente.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |