Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials.

Doncs seguim confinats, encara que el Pedrito digui que no, que els empresaris us necessiten per poder continuar enriquint-se, encara que sigui a costa de la vostra salut. Certament els que governen realment són els del gran capital, i els altres són uns “mandaos”, i em quedo curt. Però ja tots sabem que no passaran la “criba” de la història, car ella condemnarà als uns i als altres. Jo a casa, confinat, i espero que els que ho pugeu fer també hi estigueu. A la resta de dones i homes que els han obligat anar a treballar aquest dimarts, sobretot, màxima protecció i cura de no agafar-lo, i molt menys d’encomanar-lo. Molta sort a tothom.

I com que cada programa és diferent de l’anterior, el d’avui serà força delicat cosa que no va ser l’anterior, sobretot en la segona fase. El d’avui constarà de quatre projectes on la calma en serà la protagonista, per tempos i ritmes, alhora que hi haurà diversitat també d’estils musicals. Podreu escoltar el projecte del contrabaixista de l’Alguer, Salvatore Maltana Trio, “My Folks” editat per Barnum For Art. Seguirem amb el Lucas Delgado acompanyat a duet pel seu amic Juan Pastor en el seu “La punta de l’iceberg” editat per Albert Moraleda. I amb Fresh Sound tindrem primer a Sam Braysher & Michael Kanan, “Golden Earrings”, de Fresh Sound New Talent de la sèrie 1000 per acabar amb els amics Emilio Solla & Rodrigo G. Pahlen, “UrgenTango”, editat per Fresh Sound World Jazz. I aquesta setmana escoltareu un micro conte de Teresa Tuset.

Doncs comencem delicadament amb el projecte del contrabaixista alguerès anomenat...


“MY FOLKS”
Salvatore Maltana Trio

Editat per Barnum For Art         CD 011
Enregistrat per Marti Jane Robertson a JaneStudio, Cagliari, el gener de 2019
Mesclat i masteritzat per Marti Jane Robertson a Studio della Giraffa, Cagliari.
Produït per Salvatore Maltana i Max De Aloe per a Barnum for Art

Max de Aloe, harmònica cromàtica
Marcello Peghin, guitarra
Salvatore Maltana, contrabaix

I dels 10 temes, 6 són de Salvatore Maltana, i de la resta jo us en parlaré.

Doncs “My Folks”, o sigui “la meva gent”, és un projecte molt delicat amb 10 temes i prop de 50 minuts de músiques molt dolces de tempos i ritmes, on tres o quatre destaquen per tenir el tempo una mica més viu, i si no parlo del compositor és que el tema és del líder Maltana. Així doncs el 1er track “Portrait” l’inicien tots tres a la vegada dolçament i la delicada melodia amb l’harmònica. I el 4rt track “ de Max De Aloe l’inicia el guitarrista amb el suport del líder al contrabaix, delicadament per després seguir el compositor amb l’harmònica. I el 6è track comença amb una nota aguda i llarga amb l’harmònica i posterior “intro” també, per després afegir-s’hi els dos companys. I el 7è “Petrarca” té també el tarannà melancòlic que tenen la majoria dels temes i també farcit de la mateixa bellesa. Iniciat a duet per guitarra i contrabaix i aviat l’harmònica fent tots tres el motiu principal del tema amb posteriors  arpegis del guitarrista. I el 9è tema “La Gingueta” és de Pino Piras i l’inicia el líder amb una “intro” preciosa a contrabaix sol per després afegir-s’hi els dos companys, cançó també d’una gran bellesa melòdica a càrrec de l’harmònica. I el 10è track “Senyor A” del líder, és un tema preciós a contrabaix sol, per cert, tocant-lo a dalt de tot del mànec, i per tant amb les seves notes més agudes i amb una afinació perfecta. I els quatre temes que queden són una mica més vius com és el cas del 2n track “Greta’s Thoughts” fent referència als pensaments de la jove ecologista que va encetar les concentracions dels divendres per frenar el Canvi Climàtic. Els dos de les cordes l’han iniciat, fent-ne la melodia el líder, i el guitarrista donant-li el suport harmònic i rítmic, per després afegir-shi també el so de l’harmònica. I el 3er track “Tema di Tisli” l’inicia també el líder amb una “intro” que va esdevenint  força rítmica a contrabaix sol i posterior motiu principal abans de fer-ne la melodia a duet els altres dos. I el 5è track “Tarantella per Ralph” de Marcello Peghin, l’inicia ell mateix amb una preciosa i rítmica “intro” per després afegir-s’hi la resta en un tema déu n’hi do de viu. I ja per acabar, el 8´track “Chorinho Amalfitano”, de Dario Deidda, és el més sorprenent de tots per composició i interpretacions de tots tres, amb el líder amb l’arc i sonoritats diverses de tots tres.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:

Doncs comencem ja amb les seves cançons, i us proposo que escoltem la primera i delicada cançó que enceta aquest projecte...

1.- Portrait    (S. Maltana)           5m22s

Doncs ja heu pogut escoltar amb quina dolçor hem començat, per melodies i també pel magnífic so de l’harmònica cromàtica de Max De Aloe. També la guitarra de Peghin i el contrabaix de Salvatore ens donen aquesta pau, que ara tant necessitem. Tots tres han començat el tema, fent la melodia contrabaix i harmònica amb el suport harmònic del guitarrista. Després de presentar tot el tema, Peghin ha fet la seva magnífica aportació solista a la guitarra, amb un solo preciós fet amb molta sensibilitat, la mateixa de la de De Aloe, el qual amb l’harmònica ens ha impressionat molt per com l’ha desenvolupat. Quina delicadesa i quin so el de la seva harmònica, i quina més bona improvisació. El tema ha aparegut de nou a càrrec de contrabaix i guitarra i així anar-lo acabant entrant De Aloe ja quasi al final, i així acabar-lo delicadament.
“My Folks” és una música que respira l’aire de la ciutat de l’Alguer, el seu mar, les seves tradicions, la seva cultura catalana. El contrabaixista i compositor alguerès Salvatore Maltana crea un CD pensat i volgut amb una formació atípica: contrabaix, harmònica cromàtica i guitarra. Fa ús de dos grans exponents del seu instrument: Max De Aloe a l’harmònica cromàtica i Marcello Peghin a la guitarra clàssica. Un CD encabit entre les músiques del món i el jazz i amb una música que respira nostàlgia, atmosferes de somni de vegades malenconioses, i també ressons mediterranis.

I seguim ara amb una mica més de tempo tot i que no massa, amb el tema...

3.- Tema di Tisli      (S. Maltana)           6m23s

Doncs amb aquest preciós tema hem agafat un punt més de tempo. Un tema relativament llarg de 6 minuts i mig, la qual cosa per una formació mínima a trio ens indica la feina que han fet cadascun dels seus membres. El tema té un Groove magnífic que es fa més palès quasi al final en el solo del guitarrista, on el riff repetitiu del contrabaixista i l’estrany so obtingut de l’harmònica se’ns enduen sense remissió. Un tema que ha començat amb una “intro” magnífica a contrabaix sol, tot i mostrant-nos Maltana el seu domini de l’instrument. Ell mateix ha encetat la línia base principal a partir de la qual Aloe i després Peghin han fet la melodia, i sempre amb la pulsió rítmica a càrrec del líder al contrabaix. El pont, o la B del tema té un canvi harmònic preciós, notant-se perfectament aquest canvi. Tot i això, posteriorment hi ha diversos canvis tot just abans del magnífic solo de De Aloe a l’harmònica, el qual ens ha tornat a impressionar. De nou Maltana amb el seu contrabaix ha fet un magistral solo, en una primera part només acompanyat per guitarrista per ja en el que en podríem dir el pont, han canviat les tornes entrant l’harmònica i essent el guitarrista qui ha fet el seu, com he comentat abans. Molt bona composició del líder Salvatore Maltana i magnífiques intervencions de tots tres.


Seguim però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió.

I amb el mateix tarannà vital, escoltarem ara el sorprenent tema...

8.- Chorinho Amalfitano    (Dario Deidda)        6m17s

I aquest tema té unes característiques força peculiars, al menys per a mi, car els inicis estan farcits de modernitat per sons diversos i profunds del contrabaix, semblen, però també pels que fa la guitarra, segurament que a base d’haver-se doblat en l’enregistrament aconseguint aquesta magnífica sonoritat un tan inquietant, mentre que la melodia té un tarannà diferent, diguem-ne que més clàssic. El ritme encetat per contrabaix ha donat peu a la melodia i so de l’harmònica amb un De Aloe altre vagada impressionant, encara seguint el tarannà amb el qual l’han iniciat. Un canvi s’ha produït amb guitarra i contrabaix fent la melodia i després afegir-s’hi també el so de l’harmònica. El líder ha encetat els solos fent-ne un altre de magnífic, per pulsió rítmica i fraseig alhora que afinació, la qual és perfecta. Després d’ell, tots plegats han fet la melodia amb aquesta diferenciada característica melòdica, per després tots plegats fer una passa endavant vers la modernitat per sonoritats diverses en una mena de Vamp final.

Mentre elaborava la música original d’aquest disc, vaig pensar en el gran pati dels meus avis paterns situat a prop del centre històric de la meva ciutat, l’Alguer. Un lloc màgic protegit per les parets de la llar de la meva família nombrosa, un saló sempre ple d’oncles, cosins i amics, que s’animava o callava segons l’hora del dia. "My Folks" és realment el record dels meus éssers estimats i, per tant, em vaig adonar que tot el que vaig improvisar i transcriure al personal que m’acompanya, em va portar a la memòria els jocs, l'olor de prémer les olives que venien del molí proper que omplien les tardes de tardor o les primeres tardes d'estiu que passaven escoltant les històries dels vells i les rialles dels nens a dins del "corral". D’aquí va ser fàcil l’elecció de fer un disc amb una formació tan senzilla però amb un so ben definit. El so de l’harmònica de Max va posar de nou les ordres preferides ... Jaco & Toots, i el lirisme, combinats amb la dinàmica sonora de la guitarra de Marcello, van tancar el cercle musical. Per completar emocionalment l’àlbum, vaig utilitzar algunes de les meves cançons preferides i vaig demanar a Max i Marcello que incloguessin dues de les seves cançons a més a més  de “Chorinho Amalfitano” de Dario Deidda i “La Ginqueta”, balada popular de l’autor Pino Piras. Aquest disc vol ser el meu agraïment als meus pares Anna i Gianni, que em van fer créixer en un bell "món". Salvatore Maltana

I acabarem aquest projecte tan dolç per sonoritats i delicats ritmes amb el tema..

5.- Tarantella per Ralph    (Marcello Peghin)    5m16s

I amb aquest tema del guitarrista hem acabat aquest projecte d’aquest magnífic compositor i contrabaixista alguerès, o sigui amb  algunes arrels catalanes, en Salvatore Maltana. Aquest és un tema vital per com els arpegis ens el fan seguir rítmicament. Tot i això, l’ha iniciat el compositor a guitarra sol amb una preciosa i prou llarga i maca “intro”. La melodia i ritme inclós ha aparegut amb guitarra i harmònica, on també hem pogut copsar el canvi harmònic en el pont o la B del tema. El solo o tros melòdic de De Aloe ha volat per sobre el suport dels dos cordistes, on de nou hem escoltat un so de corda fregada molt greu i magnífic. El mateix contrabaixista és qui l’ha seguit en el seu solo profund, recolzat per guitarrista. De fet, no són ben bé solos i semblen més aviat “quatres” que van fent cadascun d’ells tot i recolzats pels altres dos companys. Després sí han recuperat la vital i positiva melodia fent un final a base de “vamp” també tot i omplint l’espai sonor amb tota una sèrie de sons inversemblants típics d’aquest projecte i que li donen evidentment un plus de qualitat i modernitat.

I després d’aquest projecte tan maco, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Teresa Tuset ben relacionat amb la desgràcia que estem vivint. Espero que ella ens doni un bri d’esperança i que ens ajudi a suportar-ho millor.
.....................
Gràcies Teresa per cedir-nos la teva vitalitat i humor.

I nosaltres seguim delicadament amb el projecte liderat per un jove compositor i pianista, projecte anomenat....


“LA PUNTA DE L’ICEBERG”
Lucas Delgado

Editat per Edicions Moraleda S.L.
Enregistrat i mesclat per l’Albert Moraleda entre el juny i octubre de 2019 a Estudis Moraleda S.L.
Produït per Lucas Delgado

Lucas Delgado, piano i composicions
Juan Pastor, contrabaix
I la col·laboració de
Selma Bruna, veu a #4
Sílvia Pérez Cruz, veu a #7 i 11
Dario Barroso, guitarra a #7
I a tota la colla d’amigues i amics en el tema que titula l’àlbum, del qual us en parlaré després.

Doncs aquest és el primer treball d’aquest jove pianista i compositor que vaig tenir el goig de veure no fa massa al Jamboree tot just abans d’aquesta desgraciada pandèmia. Tenim 12 temes i quasi 1 hora de magnífiques composicions fetes amb molt bon gust. Els tempos són diversos i tot i no haver cap tema d’aquells que en diem fast, o ràpids, n’hi ha alguns de prou vitals. De balades a tempo slow n’hi ha una de preciosa i és la del 8è track a duet “Miratge”. I així és de dolç també el tema a piano sol de Lucas 10é track i anomenat  “The Maze”. I també és molt delicat l’11è track “El temps que estiguem junts” amb la veu de Sílvia interpretat a duet d’ella i el líder. I amb una mica més de tempo és la més curta del disc i 2n track “Al compàs dels arbres”. Molt delicada és també la  que obre el disc i 1er track “Cuando el tiempo se detiene” també a duet. I tot i la delicadesa dels temes, tenen la majoria un Groove magnífic tot i el tempo suau, o mèdium, que se’ns emporta. I tot i començar delicadament amb la guitarra de Barroso, el 7è track “Sin cuenta” esdevindrà una altra meravella ara amb la veu de Pérez Cruz. I amb el piano melòdic i rítmic comença el 4er track “Criatura solitària”, ara amb la veu de Selma Bruna i amb el contrabaix del Juan. El 9è track “L’Amantis” té un Groove magnífic alhora que preciosa melodia, amb un ritme càlid que et fa bellugar el cap d’un cantó a l’altre. I amb un ritme similar tenim el 3er track “Samba pra Apolo”, magnífica composició homenatge a les músiques brasileres. I un tema amb aires moderns és el del 5è track “One for Toni”, amb l’esperit de Monk no gaire amagat. I més viu de tempo és el 6è track amb aires clàssics i anomenat “Flying the Next”, interpretat a duet de contrabaix i piano. I finalment el 12è track i tema que titula el projecte “La punta de l’Iceberg”, que tot i iniciat dolçament amb piano i teclat, és un tema on hi col·laboren tots els músics. Comença delicadament però mica en mica va agafant una bonica trempera la qual s’anirà ampliant a mida que s’hi vagin afegint els músics. Tot i això, el final amb cors preciosos serà molt delicat.

Doncs sempre us dic que us posaré l’enllaç a la pàgina web del líder o editorial, però en aquest cas no n’hi ha i sembla que el Covid-19 la va aturar. Començarem doncs amb les seves músiques i ho farem amb un dels temes que fan amb Sílvia Pérez Cruz on hi col·labora Dani Barroso a la guitarra...

7.- Sin cuenta         (Lucas Delgado)     3m53s

I ves per on que amb aquest tema hem seguit escoltant el so de la guitarra espanyola, ara amb el Dario Barroso, el qual ha fet la “intro” del tema que ben aviat ha començat Sílvia Pérez  cantant amb la seva magnífica i delicada veu, i tan especial. Tenim aquí piano, contrabaix, veu i guitarra, de nou amb una configuració mínima, la típica del programa d’avui. I aquest no és un dels temes més lents del projecte de Lucas però trobo que té una magnífica vitalitat ideal per aquests moments. Un tema on la veu se l’ha fet seu, no havent-hi espai per a les improvisacions, tot i que ells sempre han estat investigant fent línies diverses en els seus instruments, tot i enriquint abastament i acaronant la veu de Sílvia Pérez Cruz.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es  allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

I seguim a tota samba amb el preciós tema....

3.- Samba pra Apolo         (Lucas Delgado)     4m55s

I seguim amb el tarannà vital dels temes que he escollit i ara amb aquesta preciosa samba. Aquest és un tema a duet dels dos “currants” fixos del projecte, Lucas al piano i composicions i Juan al contrabaix. Preciós tema del pianista encetat ja amb melodia i ritmes implícits, com és habitual. La melodia està molt  ben aconseguida i ràpidament t’enganxa. Ell mateix ha encetat els solos, fent-ne el seu i executat amb brillantor, i pulsió rítmica, alhora que farcida la seva improvisació de referències harmòniques al tema. Juan al contrabaix ha fet també molt bé la seva feina, amb una bona tasca a la “berra”, fent-lo també amb fort contingut rítmic. El líder recupera la melodia i tots dos s’hi troben involucrats, fent al final un “vamp” prou llarg, em sembla.

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es


I ara ens situem en el tema amb els aires més monkians del disc...

5.- One for Toni      (Lucas Delgado)     5m00s

I amb aquest tema Lucas ha retret el seu homenatge als pianistes i músics de Jazz, i d’alguna manera especial a Monk. Tot i això, aquesta és una composició que respira autenticitat i “maneres” personals, com també els hi passa a totes les composicions d’aquest projecte. Potser aquesta és la que és més Jazzy de totes, tot i que el Jazz respira en totes elles. Un tema on Juan ha desenvolupat un molt bon solo, farcit de swing alhora que molt bona tècnica i fraseig, i sempre Lucas donant-li el suport. Però és que després dels solos, ells dos han fet uns “quatres” també improvisant. I ja se sap, ells dos s’ho han de fer tot, molta feina per a un duet i que ells fan a la perfecció, i de la mateixa manera en el directe al Jamboree on els vaig poder veure i gaudir del concert i també de la presència i veu de Sílvia Pérez Cruz. El tema ha començat amb aquest tarannà Monk, d’estructura de 32 compassos i forma AABA per després de fer-lo, el líder ha desenvolupat el seu solo. Magnífica interpretació la d’aquest jove pianista, amb molta rítmica i magnífic llenguatge i fraseig. Un pianista al qual haurem de seguir perquè tindrà de ben segur una creixent evolució, i esperem que també una bona resposta per part del públic. I després d’ell, el Juan, els “quatres”, tema i final.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com  i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

I acabarem aquest projecte amb el tema que titula l’àlbum on hi participen tota una llarga colla d’amics...

12.- La punta de l’Iceberg           (Lucas Delgado)     7m13s

I ves per on que el títol se li escau molt bé. Perquè ells dos han estat la “Punta de l’Iceberg”, car, a sota, hi ha tota la resta d’amigues i amics músics i que en aquest tema van apareixent mica en mica. I el tema es va desenvolupant de manera reiterativa a partir d’un senzill motiu principal. I primer hem escoltat  pianos, contrabaix, i s’hi van afegint bateria, guitarra, percussions, Fender Rhodes, sintetitzador, guitarra distorsionada, i el tema va adquirint un crescendo impactant més encara pel fet de saber que s’hi va incorporant tota  la penya d’amigues i amics....un tema a mode de cloenda i festa col·lectiva i crec que tots aquests són els que hi són en el tema que titula l’àlbum: Asier Olabarrieta, bateria; Marga Torra, piano; Jaume Ferrer, saxo tenor; Publio Delgado, guitarres acústica i elèctrica; Marco Mezquida, Fender Rhodes; Toni Saigi, sintetitzador; Adrià Claramunt, plat; Rita Payès, trombó; Carles Medina, saxo tenor; Eva Fernández, saxo soprano corbat; Glòria Maurel, Djembé; Guillermo Giménez, veu i Javier Delgado, veu.

I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc, tot això quan hi pugueu anar, perquè ara encara no. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.

I deixem aquest magnífic projecte del jove pianista i tota la colla d’amigues i amics que hi ha participat i seguirem amb més música i ara sí en l’entorn dels estàndards de Jazz on tindrem un altre duet....


“GOLDEN EARRINGS”
Michael Kanan & Sam Braysher

Editat per Fresh Sound New Talent sèrie 1000       FSNT 1007
Enregistrat per Neal Mine el 31 de març i l'1 d'abril de 2016 a The Drawing Room, Brooklyn, Nova York.
Mesclat i masteritzat per Walter Fischbacher
Produït per Sam Braysher
Productor executiu: Jordi Pujol

Sam Braysher, saxo alto
Michael Kanan, piano

I el disc es diu “Golden Earrings” o Arracades d’Or fent referència a tots els meravellosos estàndards que ens ofereixen el màster Kanan i l’alumne avantatjat Braysher. I ells dos van fer el 2016 aquest projecte preciós, com no podia ser de cap més manera, a piano i saxo alto, on dominen els temes a  tempo slow i delicades balades. Tot i així, també tenen uns temes vitals com veurem més endavant. De les balades, què dir-vos de la preciosa composició de Duke Ellington i 5è track “All too soon” que no sapigueu. Perquè una altra de les balades és la del 8è track “Beautiful Moons Ago”, cançó del gran Nat “King” Cole. I així de delicada és també la del 3er track a tot vals i tema encabit en un medley de l’Irving Berlin anomenat “What I’ll Do, Always, Remember”. I també fan una preciosa cançó amb un dolç ritme i 6è track “In Love in Vain”, de Jerome Kern. Com també és de bonica la que titula l’àlbum iniciada amb una “intro” de piano i que segueix el tarannà rítmic de l’anterior, “Golden Earrings” de Victor Young. I el 1er track “Dancing in the Dark” de l’Arthur Schwartz és també una preciosa cançó també amb un delicat Groove.
I els temes més vius comencen amb el del 7è track “The Scene is Clean”, de Tadd Dameron, un dels més coneguts, conjuntament amb el tema de Duke,  d’aquest repertori, al menys per mi. I el 10è track és l’homenatge al Jazz Clàssic amb el “Way Down Yonder In New Orleans”, tema de John Turner Layton a un tempo prou maco també. I també viu és el tema de Charlie Parker i 2n track “Cardboard”, tampoc un dels no massa coneguts pel gran públic, tema que fan a bon tempo, però no pas al del genial músic. I el més viu del projecte és el 4rt track “BSP”, tema del jove saxo alto, Sam Braysher, magnífic tema a bon tempo també per acabar la meva exposició rítmica del projecte.

I ara sí, dir-vos que al blog us penjaré l’enllaç a la pàgina web del disc de FSNT: https://www.freshsoundrecords.com/sam-braysher-albums/6591-golden-earrings.html

Doncs ja podem començar escoltant les seves músiques, i ho farem amb una de les precioses balades del projecte, la del gran Duke Ellington...

5.- All too soon       (Duke Ellington)      6m11s

I ens trobem de nou amb el Jazz, però en aquest cas dedicat als estàndards que tan ens agraden. Doncs aquest és un tema del 1940 d’Ellington on Carl Sigman en va fer la lletra. Tema que van cantar Mildred Bayley, Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald, Peggy Lee, Anita O’Day i un llarg etcètera i que els nostres herois han fet amb la màxima sensibilitat. L’ha iniciat el jove saxo alto Sam Braysher amb una preciosa “intro” que ha deixat pas a la bonica melodia de Duke, mestre ell i la seva mà dreta Billy Strayhorn, en això dels temes tipus balada. Sam ens ha acaronat amb el so un tan profund en el registre baix del seu saxo fent la melodia per deixar pas al seu mestre i amic de molts joves músics com per exemple Mayte Alguacil amb qui ha fet diversos projectes i que hem posat al Jazz Club de Nit. Kanan ha fet també un preciós solo, ben sol, amb una mà esquerra que ens ha situat en l’harmonia, i una dreta gràcil, delicada i dolçament creativa. Braysher l’ha seguit en el pont d’aquest “All too soon” improvisant per després recuperar la A final del tema. Kanan ha fet el mateix, improvisant en el pont, i ja finalment amb el jove saxo alto anglès, acabar-lo delicadament. I haureu reconegut el so del seu saxo, un tan “Cool” i proper a la “Jazz West Coast”, suposo.


Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com  i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Seguirem amb el tema de Tadd Dameron...

7.- The Scene is Clean      (Tadd Dameron)     5m13s

Un tema del 1956 que Tadd Dameron va enregistrar a octet amb Kenny Dorham (trompeta), Henry Coker (trombó), Sahib Shaihab (saxo alto), Joe Alexander (saxo tenor), Cecil Payne (saxo baríton), Tadd Dameron (piano), John Simmons (contrabaix) i Shadow Wilson (bateria) i que van fer a un tempo més slow que el dels nostres herois, tema per descomptat farcit de swing. Clifford Brown & Max Roach el van incloure també en el seu “at Basin Street” amb Sonny Rollins al saxo tenor, però, i la base rítmica de Richi Powell i George Morrow sense oblidar el co-líder a la bateria a un tempo més viu que l’original de Dameron, a tot swing també, en el millor quintet de la seva època. Sam & Michael l’han fet al tempo de Clifford & Max, més o menys i per descomptat també a tot swing. El tema té una estructura típica de 32 compassos i de la forma ABAC després de fer-lo, Sam s’hi ha posat en la improvisació. I aquest jove mestre ens ha fet un parell de “chorus” improvisant amb una magnífica dolçor de so i magnífic llenguatge i fraseig. Després Kanan ha fet la seva precisa i nítida, també, i ben aviat s’hi ha posat Sam per fer “quatres” amb ell, per després recuperar tots dos el tema i acabar-lo plàcidament. Un tema que ha anat a tot swing, tot i no haver-hi “walking” de contrabaix ni “Ride i xarles” de bateria.

I encara amb més música d’aquesta parella de cracs i ara amb dos temes seguits, el primer més curtet a tot Jazz de New Orleans i el segon de Parker...


10.- Way Down Yonder In New Orleans (J. Layton & H. Creamer)  1m57s
2.- Carboard           (Charlie Parker)                                             3m06s

I he volgut enllaçar aquests dos temes, que tot i no tenir massa relació estilística són els més curtets i tenen un tempo similar. I la primera és una cançó popular amb música de John Turner Layton, Jr. i lletra de Henry Creamer. Publicada per primera vegada el 1922, va ser promocionada per Creamer i Layton com "Una cançó del sud, sense mare, mula, o lluna", “A Southern Song, without A Mammy, A Mule, Or A Moon” una excavació en alguns dels tòpics del Tin Pan Alley de l'època. I el nostre duet n’ha fet una magnífica interpretació, tot i fent-los un homenatge, a totes aquelles personalitats que van començar a desenvolupar aquests tipus de músiques. I el segon tema de Parker, tot i no tenir relació d’estil musical, sí que té una bona relació de tempo i fins i tot rítmica. I aquest és un tema que Parker va fer segons l’estructura harmònica d’un tema que Henry Nemo va publicar el 1941. Mildred Bailey va enregistrar aquesta cançó el 1940 abans de la seva publicació i va ser introduïda aquell any pel cantant Joan Brooks. I aquestes cançons que venen d’unes altres se’ls hi diu “Contrafacts”, com moltes que es van fer a partir del “I Got Rhythm” de George Gershwin un “Rhythm & Changes” a partir del qual es van fer temes com “Oleo” per Sonny Rollins, ”Anthropology” de Charlie Parker i molts més. Originalment aquest tema era una balada i així la va cantar Etta James i Julie London entre d’altres. I els dos nostres herois ens n’han fet el tema de Parker tot i que a un tempo lleugerament inferior al del genial saxofonista. Ells dos han improvisat a la vegada en una mostra de compenetració exquisida i acabant el tema tots dos plegats. I és que després d’una curta “intro”, ells dos també l’havien iniciat, i així han seguit fins el final. Magnífica interpretació de tots dos.

I acabarem aquest projecte amb el tema del jove saxofonista...

4.- BSP        (Sam Braysher)      4m36s

I he volgut acabar amb aquest tema, per tempo però també perquè és del jove saxo alto Sam Braysher, ha resultat però també una molt bona composició. L’ha començat el jove compositor fent-ne la melodia i Kanan donant-li tot el seu suport harmònic i rítmic, i sense adonar-nos-en que ens hem trobat amb la improvisació del jove crac. Una altra magnífica demostració de bon gust i tècnica, amb un so a lo Lee Konitz entre d’altres dels saxofonistes que feien Jazz a la Costa Oest americana. I el mestre Kanan també ha tingut la seva oportunitat solista, i així és que ell s’ho ha hagut de remenar tot sol, amb la mà esquerra marcant notes greus i acords i la dreta lleugera i gràcil improvisant creativament. Després, tots dos, han fet la melodia plegats com en d’altres temes fan en aquest magnífic treball del 2017 que el jove Sam Braysher em va donar en mà no fa gaire al Sinestesia de Sants. Allà el vam veure encabit en el projecte dels Rebop Quintet amb en Jordi Rossy i demés, que també vaig posar al Jazz Club de Nit. Doncs deixem-los a ells dos, i anem a trobar-ne a dos més....

I nosaltres acabarem el programa amb el projecte més vital on també hi tenim l’harmònica cromàtica, com en el primer projecte, i ho farem a tot Tango-Jazz i demés amb el projecte de dos amics meus, anomenat...


“URGENTANGO”
Emilio Solla & Rodrigo G. Pahlen

Editat per Fresh Sound Wolrd Jazz    FSWJ 050

Rodrigo G. Pahlen, harmònica cromàtica
Emilio Solla, piano.

Músics dels temes # 1,2,9 i 10:
Guillermo Calliero, flugelhorn a 2 i 9
Guillermo Carrizo, guitarra a 1 i 2
Javier Colina, contrabaix, a 1 i 9
Minino Garay, percussió a 1 i 9
Enregistrat a l'Estudi Sol de Sants, Barcelona, 19 de juliol del 2017

Músics dels temes # 3-8:
Anat Cohen, clarinet a 3
Chris Cheek, saxos baríton i soprano a 4 i 5
Jorge Roeder, contrabaix a 3 i 7
Pablo Gómez Molina, percussió a 5
Enregistrat a Studio 42, Brooklyn, Nova York, 10 i 16 de novembre de 2017
Bonus Track # 11, enregistrat a la Canica Cuadrada, Barcelona, 5 de desembre de 2017
Mestrat i masteritzat per Patrick Petruchelli als Meloman Records Studios, Eivissa
Produït per Rodrigo G. Pahlen
Productor executiu: Jordi Pujol

Tots els temes arranjats per Rodrigo G. Pahlen, excepte els 4, 6 i 8 d'Emilio Solla.

Aquest és un projecte que tenia ben guardat sota el braç tot i esperant el moment oportú per posar-lo i vet aquí que ara arribat el moment, encabit en un programa on hi hem tingut també una harmònica i d’altres projectes delicats. Tenim 11 temes i més d’1 hora de músiques diverses on les arrels dels dos artistes, Argentina i Uruguai, les viurem intensament. També ens situaran en el bell mig del Jazz i no tant en el Latin tot i que si voleu, d’alguna manera algunes ho són. Els tempos i ritmes són també diversos, i així és que tenim una preciosa balada, la del 4rt track “La novena”, de l’Emilio, amb Cheek al baríton en el solo. I així de dolç és també el 10è track “Antonia”, de Pat Metheny, iniciat pel piano de Solla en la “intro” i posterior harmònica de Pahlen i seguint la mateixa forma, també és preciosa, una mica més viva de tempo, la del 8è track “Las ultimas pipas”, amb una bonica “intro” d’Emilio al piano, compositor també, i després Rodrigo a l’harmònica. I el 2n track “Like Sonny” de John Coltrane, el fan ells a un tempo molt més tranquil i s’ha de dir que els hi queda preciós, aquest però, ja deixa les balades i inicia els tempos més vius de la resta de temes. I un tema de Michael Brecker és el “Nothing Personal” i 3er track ara amb Cheek al saxo soprano en un tema a tempo medium. I seguint amb els temes de másters tenim el de Freddie Hubbard “Up Jumped Spring” i 7é track ara amb Jorge Roeder al contrabaix i tempo similar. I el 5è track és de Pahlen “La certeza”, a un tempo més viu i marcat accent autòcton, com si d’un viu tango es tractés. I un dels temes que Parker interpretà a tot tempo és “Segment”, 9è track, i que ells fan de manera més pausada, i ara amb Calliero, Carrizo i Colina, trio d’asos. I no hi podia faltar una milonga, la “Milonga de mis amores”, de Pedro Laurenz, vital i que també ens situa en un determinat entorn geogràfic, tot i que les músiques transcendeixen fronteres. I del 1er track de Pahlen “Primaveras”,  viu de tempo i també amb el trio d’asos anterior, n’han fet un “bonus track” situat en el darrer i 11è track, una mica per acabar de tancar el cercle. I ves per on que nosaltres hi estem en una primavera, tot i que força complicada.

I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del disc:

I començarem amb les seves músiques, barreja de Tango i Jazz, les que escoltareu en aquest programa menys la balada que ara sonarà. I tot i que la majoria són vitals de tempo, no em vull estar de posar-vos la preciosa balada de l’Emilio amb Chris Cheek als saxos...

4.- La Novena         (Emilio Solla)          6m16s

I seguim amb la calma, perquè no l’hem deixat massa, no. L’anterior projecte ha estat delicat també per sons, els del saxo i el piano però amb tempos diversos, sí. Amb aquesta preciosa composició de l’Emilio comencem el  projecte d’ells dos tot i encarant el final del programa. I haver pogut comptar amb en Chris Cheek en alguns temes, així com d’altres músics que van poder enregistrar a Nova York doncs va ser tot un luxe, per descomptat. O sigui que acabarem amb un projecte de dos, però que són més de dos. Aquesta és una composició un tan melancòlica de Solla amb referències melòdiques típiques de les seves composicions. És un gran compositor i pianista, i magnífic arranjador per a formacions grans, havent fet diversos projectes que any rere any es veuen nominats als Latin Grammys, la qual cosa ja ens indica el seu gran nivell. Tornem a escoltar una harmònica cromàtica, la del Rodrigo G. Pahlen i per això el fet de compartir programa, que em sembla que va quedant molt temàtic, per instruments i per delicadesa de sons. Cheek al baríton dóna una profunditat adequada a la sonoritat del preciós tema de l’Emilio, havent fet tots tres unes precioses improvisacions. Preciós tema Emilio.

Quan el jazz es troba amb un altre gènere musical pot haver-hi una col·lisió, una fusió, una celebració o una assimilació. En el cas del jazz i el tango hi ha un precedent venerable: el que Jelly Roll Morton va anomenar el "matís espanyol", “The spanish tinge”. Per a la seva satisfacció. si més no, els ritmes de l’Amèrica del Sud i, en menor mesura, els de les Índies Occidentals varen ser essencials pel jazz. L’intèrpret d’harmònica cromàtica Rodrigo G Pahlen i el pianista Emilio Solla ens donen una idea del que podria sorgir si una banda de músics de jazz fos convidada a un club de tango una nit; ni els aficionats al jazz ni els ballarins de Tango no serien decebuts.


I havent-hi aquest tema de Coltrane doncs sembla que hauria de sonar o si o si....

2.- Like Sonny        (John Coltrane)       6m40s

Aquest és un tema que Coltrane va enregistrar amb un quartet previ al que seria el “seu quartet”. El tema també n’era el títol del LP enregistrat el 1958 amb músics com McCoy Tyner, Steve Davis i Billy Higgins to i que el mestre també el va enregistrar amb d’altres formacions. Àlbum d’estudi pòstum, que recopila dues sessions de gravació, la ja comentada i una altre del 1960 amb d’altres músics. El tempo que han emprat els nostres herois és sensiblement més tranquil que el del genial saxofonista. I aquest tema el van enregistrar al Sol de Sants i aquí tenim la percussió de Minino Garay acompanyant al duet base. Rodrigo fa un magistral solo a l’harmònica, ell què és a més a més un grandíssim pianista i compositor. S’ha convertit en un dels millors harmonicistes de Jazz del país, conjuntament amb l’Antonio Serrano, esclar. Al contrabaix hem pogut escoltar també al gran Javier Colina, ja des dels inicis i també en el seu reeixit solo. Al final fan una mena de “vamp” abans de tornar al magnífic tema de Coltrane i així acabar-lo delicadament.

Els arranjaments són de Pahlen de tots els temes menys tres, aquests de Solla, i tots ells estretament relacionats per ells dos, i hi involucren vuit convidats que es combinen al voltant dels dos principals. Els temes es divideixen entre compositors llatinoamericans i els de jazz, essent aquests darrers John Coltrane, Michael Brecker, Freddie Hubbard, Charlie Parker i Pat Metheny. A la bonica balada de Solla “La Novena” i a la enganxosa “La Certeza” de Phalen,  el tango i el jazz, com els coneixem, giren junts com els ballarins entrellaçats.


I menys vital que el de Parker és el tema que han fet d’ell, el magnífic....

9.- Segment           (Charlie Parker)      5m10s

I aquest tema el van fer els Charlie Parker's All Stars: Miles Davis (tp), Charlie Parker (as), John Lewis (p), Curley Russell (b), Max Roach (d) a New York el 1948. Un altre enregistrament el va fer el 1949 amb Kenny Dorham (tp); Al Haig (p); Tommy Potter (b); Max Roach (dr). El tempo n’era el típic de Parker a tot tren, a 247 la negra, cosa que no han fet els nostres herois entre d’altres coses perquè no calia. Els nostres dos herois també van comptar amb el suport de Colina, Minino Garay i en aquest tema amb la guitarra de Guillermo Carrizo i la trompeta de Guillermo Calliero. I així és que tots plegats l’han començat, i ves per on que algun ritme de tangos també sembla ser-hi,  i més encara en la reeixida improvisació de Guillermo al fiscorn, ell amb la seva barreja estilística de Tango-Jazz com d’altra banda fa també Emilio, i Rodrigo amb la música uruguaia. Carrizo a la guitarra ha fet també un magnífic solo, i deixar pas al del harmonicista, brillant també. Amb el solo al piano de l’Emilio acaben les seves personals interpretacions solistes d’aquest tema de Parker, per trobar-nos de nou amb la melodia feta per tots plegats i així acabar-lo de cop.

Algunes peces funcionen millor que altres com a amalgames de tango-jazz. El tema de Hubbard “Up jumped spring” per exemple, es resisteix però al tango. Però això forma part de l'encant de l'àlbum. Els músics es dirigeixen cap al que crida l’atenció en un moment donat. Els solos sovint laberíntics de Pahlen no es poden negar, ni se’ls hi nega als altres solistes. Aquest és un projecte-tango per a oients; Els ballarins podrien trobar que aquest concepte purament musical els hi sigui hostil, car el ritme del “Segment” de Parker és una mena de persecució que als fanàtics del tango els feria enfonsar. Però no se sap mai.
I això ens ha anat dient el Nigel Jarrett (30-5-2019) https://jazzjournal.co.uk

I acabarem projecte i programa amb el preciós i vital tema de Rodrigo G. Pahlen, anomenat..

5.- La Certeza        (Rodrigo G. Pahlen)          6m22s

Doncs he volgut acabar amb aquest tema força vital de Rodrigo perquè em sembla haver-vos posat una mica de les composicions dels dos líders, alhora que les dels màsters Coltrane i Parker. És cert que hi ha més temes magnífics també, però per això sempre us dic que entreu al web del disc i l’adquiriu, i sobretot ara que n’estan tan necessitats. En aquest tema enregistrat a Brooklyn hi tenim de nou a Cheek ara al saxo soprano, però també a Pablo Gómez Molina a les percussions. Un tema vital amb una melodia que fan els dos solistes, Pahlen / Cheek després de la “intro” feta per l’Emilio al piano. Quina melodia més maca i més ben trobada, i també bona la seva harmonització. El pont és preciós, amb una cadència descendent preciosa. El retorn a la A final ens ha obert la porta a un espai preciós de break on els dos solistes segueixen fent el duet. Els solos els fan a mode de “quatres” amb en  Cheek  al soprano i Rodrigo a l’harmònica; i mentrestant l’Emilio fent una línia recurrent per recolzar-los en al seva tasca solista. De nou el tema a duet, i ja encarant-nos de cap al final d’aquest tema i també del programa, que espero us hagi agradat.

Doncs ja hem acabat el programa d’avui i ja sabeu que hem escoltat al contrabaixista de l’Alguer, Salvatore Maltana Trio, i el seu “My Folks”, també a Lucas Delgado acompanyat a duet pel seu amic Juan Pastor en el seu “La punta de l’iceberg”, i també al Sam Braysher & Michael Kanan, en el seu “Golden Earrings”, i que hem acabat com ho hem fet a tot Tango-Jazz amb els amics Emilio Solla & Rodrigo G. Pahlen, i el magnífic “UrgenTango” havent escoltat també el micro conte de Teresa Tuset.

Doncs res, que us recordo que quan acabi aquest malson aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |