Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials.

Doncs ja hi tornem a ser, aquí de nou amb totes vosaltres, fent servir el genèric femení per a tothom que ja tocava. Espero que estigueu totes la mar de bé, considerant la situació tan bèstia i dramàtica que ens toca viure. Sembla que encara durarà aquest confinament, o sigui que hem de treure forces d’on sembla que no n’hi ha. A casa estem protegits, no ho oblideu. I quan sortiu per una necessitat, feu-ho tapats de dalt a baix.

Bé, centrant-nos en el programa d’avui, dir-vos que li dedicaré a les músiques de l’entorn i ona Moonjune Records. Tot i això, el disc de l’amic Dusan Jectovic “If you see me”, l’ha editat i produït ell mateix. El darrer treball sí és un disc de Moonjune i aquest és el doble CD de l’Asaf Sirkis & Sylwia Bialas “Our New Earth”, i aquesta setmana escoltarem un micro conte de Carme de la Fuente.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com  i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Comencem doncs amb el primer projecte de la nit i que serà el de Moonjune Records, anomenat....


“OUR NEW EARTH”
Sirkis & Bialas IQ

Editat el 2019per Moonjune Records  MJr099 
Enregistrat a Masterchord Studio, Londres (Regne Unit), l’agost de 2017
Veu enregistrada i produïda per Christoph Reiss i Sylwia Bialas, Würzburg (Alemanya), desembre de 2017 / gener de 2018
Mesclat per Christoph Reiss (Alemanya), al gener de 2019
Masteritzat per Alex Klebl al Marell Music Group (GER), al febrer de 2019
Produït per Asaf Sirkis i Sylwia Bialas.
Producció executiva de Leonardo Pavkovic per a la publicació internacional de MoonJune Records.

ASAF SIRKIS, bateria (totes les pistes), cròtals (3, 6, 7, 10), konnakol (7, 11), Manjira (7), frame drums (7)
SYLWIA BIALAS, veu (totes les pistes), waterphone (7, 9), overtone singing (6), lletres (1, 2, 5, 10), konnakol (7)
FRANK HARRISON, piano (1, 2, 4, 5, 6, 8, 10), teclats (1, 2, 3, 7, 9, 11)
KEVIN GLASGOW, baix elèctric de sis cordes (totes les pistes)

Temes 2, 3, 7, 8, 9, 11 compostos per Asaf Sirkis. Temes 1, 4, 5, 6, 10 compostos per Sylwia Bialas. Tots els arranjaments són d’Asaf Sirkis i Sylwia Bialas i totes les lletres i arranjaments vocals són de Sylwia Bialas.

Doncs aquest disc me’l va enviar el Leonardo Pavkovic ara ja fa una mica. He hagut d’esperar al moment propici per posar-lo i ha sigut després d’haver rebut el disc de Dusan, ell també, en l’ona de Moonjune i havent enregistrat discos anteriors de la mà del Leonardo. Estem front un doble CD i amb 1hora i mitja de músiques molt relaxades, i les que no, en l’ona del Jazz-Rock-Progressiu característic d’aquesta magnífica editorial. Miraré de posar alguns temes de cada compacte, entenen com entenc que formen part d’una determinada aurèola i missatge comú.

I abans de començar a comentar-vos els temes des del punt de vista rítmic, fins i tot els que no acabaré posant, dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web del bancamp d’aquest disc per així poder-lo adquirir i col·laborar a mantenir la flama de la música en aquests moments tant durs:

I dels cinc temes del 1er CD en tenim tres de preciosos a tempo slow de balada i que són el 2n track “Land of Oblivion”, el qual l’inicien amb uns sons que podrien ser els dels vents alisis, per després escoltar una llarga intro a càrrec de guitarrista, per després ésser la cantant qui el segueix. El 5è track “Chiaroscuro” comença amb notes puntuals del pianista a tempo súper slow, per després fer-ho la cantant, tot molt pausat. Comença el 3er track “Letter to A” amb sons profunds fets pel teclista per després afegir-s’hi campanetes i demés, més brillants. I després la veu de Sylwia, delicada i un tempo que esdevindrà un pèl viu. Els dos temes restants tenen ja una vitalitat rítmica i així és que el 4rt track “Reminiscence” l’inicia el baterista amb una llarga intro, per afegir-s’hi el pianista amb aires flamencs, tot plegat a un tempo viu. La vocalista s’hi afegirà posteriorment. I el 1er track “If Pegasus had one wing” ha començat també amb uns sons que et gelen l’ànima alhora que amb els sons dels teclats del Harrison, de moment tot molt delicat. Amb la irrupció dels dos líders, vocalista i baterista, els tempos i ritmes esdevindran força més potents.

Doncs comencem el programa d’avui amb la delicadesa d’aquestes músiques i el tema...

3.- Letter to A         (A. Sirkis)     8m56s

Doncs ja veieu com serà el programa d’avui, i no només, perquè després amb el Dusan Jevtovic ens endinsarem en el Jazz-Rock-Progressiu. D’alguna manera hi serem també en aquest projecte que esteu escoltant, i per descomptat que en el concepte més ampli de la Fusió. Heu pogut escoltar de quina manera canta Sylwia Bialas, com si la seva veu fos un instrument. I sí, aquesta és una de les seves particularitats, entre d’altres. Un tema que ha començat molt delicadament i que mica en mica s’ha anat desenvolupant enèrgicament fins arribar a un final apoteòsic, tot i acabar més o menys com l’han començat. Aquesta és una música molt majestuosa, per com l’orgue i demés instruments l’han començat. Profund a l’inici, i posteriorment brillant pels platerets, cròtals i demés. La veu de Bialas ha aparegut dolçament fent la preciosa melodia, seguint amb el tarannà majestuós, i amb una afinació perfecte la d’aquesta cantant nascuda i crescuda polaca, que amb 7 anys ja va cantar dalt d’un escenari amb músics professionals. Una artista que es va desenvolupar per camins com els de la poesia, l’escriptura, la fotografia i també en la cuina, passions que encara ara la captiven. El trio base ha seguit desenvolupant el tema amb el solo del teclista Harrison, la bateria del co-líder Asaf Sirkis i el baix elèctric de sis cordes de Glasgow. Bona intervenció del teclista i bon suport dels dos companys, amb un baixista fent les notes guia llargues i profundes, mentre que Sirkis a la bateria també està immens. L’entrada de la veu de Sylwia, dolça i càlida, ens torna a situar en el tema, el qual aniran desenvolupant de nou fins arribar a uns moments de clímax total, com he comentat abans. Magnífica música per començar el programa d’avui dedicat a les músiques en l’ona MoonJune Records.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es  allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

"Al Jazz Europeu se li veu un futur pràcticament il·limitat si continua enganxat a les seves arrels europees incrustades en el subsòl de cultures regionals específiques, i continua sent interpretat per bandes tan imaginatives com el Sirkis Bialas IQ". I això deia el nostre estimat Bill Bruford, sobre "Our New Earth", Surrey, Regne Unit 2019.

Seguim amb més música i una mica més vius de tempo ara amb el...

4.- Reminiscence    (A. Sirkis)     6m03s

Per ella però, la música va ser el camí on es desenvoluparia professionalment, així és que de joveneta ja va endinsar-s’hi cantant en formacions i fent estils diversos com el Blues, Rock, Funk, Jazz. El Jazz li va obrir nous horitzons estudiant-lo amb mestres del seu entorn i rebent màster classes. No va oblidar però les seves arrels, i així és que també va interessar-se pel folklore del seu país, i tampoc va obviar les lluites socials i tot lo que es referís a la llibertat, en tots els seus aspectes. El Jazz que es feia a Polònia era molt fèrtil i ella en va aprendre i participar plenament, encaminant la seva vida professional vers aquesta direcció. I ens hem tornat a trobar amb un tema on la cantant utilitza la veu com un instrument més. De tempo una mica més vital i ritme ternari, com si d’un vals es tractés, el tema té una maca melodia també. El final ha tornat a ser abassegador, amb un final incabat, coses aquestes que ens indiquen que en un directe el tema s’allargassaria segons inquietuds de músics i públic. Ha estat Asaf Sirkis qui l’ha començat amb una magistral “intro” amb la seva bateria, i delicades pulsions sobre els plats, que sonen brutals. El baix i piano han començat amb harmonies properes a les flamenques tot i que amb la melodia feta per Sylwia ens hi ha allunyat. El suport del trio base és substancial, i tot i només ser tres, ben bé sembla que siguin més, tal és el recolzament harmònic i rítmic que li donen. El teclista torna a ser el solista destacat, ara al piano,  mostrant-nos una molt bona tècnica.  Amb la veu de la cantant recuperen el tema i més endavant, amb els cors subtils van acabant el tema meravellosament, tot i diluint-se en el no res.

Sirkis & Bialas IQ és una banda en actiu establerta el 2014 que consta de quatre personalitats musicals úniques que aporten la seva individualitat i treballen juntes com un equip per a crear nova música explorant camins nous i amb visió de futur. El nou àlbum explora molts colors diferents en l'espectre emocional, utilitzant alguns instruments rarament utilitzats en el jazz, com l'òrgan de l'església, el telèfon aquàtic, waterphone, els cròtals, el konnakol i altres i diferents sons.

I deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport tots aquests anys.

I ja per acabar aquest primer disc, de dos, el tema compost pels dos líders, Bialas & Sirkis..

1.- If Pegasus Had One Wing      (Sirkis & Bialas)      6m10s

I de quina manera l’han començat, d’una manera molt inquietant. Una llarga “intro” amb sons profunds i el teclat i piano fent el motiu principal. El tema agafa camins diversos per melodies i ritmes amb breaks diversos. Molta suavitat la del baterista, de nou acaronant els plats de la bateria i demés elements, tot plegat amb un tempo més viu i ritme que també em sembla ternari. La veu de la cantant, de nou un instrument més alhora que teclista i baixista tot just abans del solo de Harrison de nou al piano, i magistral i delicat de nou. El Jazz es respira en cadascuna de les seves improvisacions i el seu llenguatge i fraseig així ens ho fan entendre. Té una pulsió delicada i no gens percussiva, acaronant més aviat algunes de les 88 tecles. La cantant ara ha col·laborat també amb els textos cantant presumiblement en polonès, per després improvisar en de la mateixa manera que ha anat fent fins ara. Sorprenent la seva improvisació seguint al baterista, i tot això just abans d’acabar aquest magnífic tema i fer-ho delicadament, quasi de la mateixa manera que l’han començat.

I deixem el primer CD i parlem una mica del segon.....


I el segon CD és majorment delicat en els sis temes que té, essent-ne només un a un tempo viu. O sigui que, tot i haver-hi alguns canvis rítmics, us els comentaré l’un darrere l’altre. I hi tenim dos temes en “The Earth Suite”, el 1er “Rooting” iniciat per teclats i veu tot molt esotèric i oriental, per després intervenir la resta de músics ja amb un ritme i tempo determinat, tot i que suau, en un tema farcit de canvis rítmics i breaks. El segon d’aquesta suite “Our New Earth” comença amb els mateixos sons orientals a mode de mantra com una continuació del tema anterior, per després escoltar-los fent la tècnica del Koonakol com fan a Índia i també amb tambors i percussions, aparèixer de nou els teclats amb notes llargues màntriques, per després la vocalista i la resta de músics, ja a un ritme determinat tot i que delicat, i posteriors breaks també. El 3er track “Message from the blue bird”, també a tempo slow, l’han començat amb redoble del baterista i la resta de la formació amb piano i veu de la co-líder, a un tempo tranquil també el qual durarà quasi fins el final. I el 4rt track “Spooky Action at a distance”, comença també amb sons guturals d’altres cultures i serà així una bona estona fins arribar a la participació de la cantant i el baterista, i resta de companys en un altre tema a tempo ara una mica més viu, i solo magnífic del teclista. I també el 5è track “Nocturnity” comença dolçament, ara amb arpegis del pianista i veu de la cantant i seguint el tema també a un tempo medium slow. I finalment, el 6è track “Picture From a Polish Wood” ja comença viu amb els cops del baterista Sirkis per després Sylwia afegir-s’hi a la veu fent una melodia sense lletra. Baix i teclista també s’hi han afegit, i serà el darrer qui primer farà el seu solo, recolzat per baix i bateria, en un tema que al final retrobaran les tècniques vocals de l’Índia crec que pel baterista, car aquest també participa en aquesta moguda increïble tocant la bateria.

I afegeixo que al blog us posaré la pàgina web d’ells dos: https://www.asafsirkis.com/  i https://www.sylwiabialas.com/

Escoltarem doncs els temes de “Earth Suite”, i ara el primer amb música de Sylwia Bialas...

1.- Rooting   (Sylwia Bialas)        8m49s

Doncs amb aquest tema ens han situat ben bé a l’Orient Mitjà per com l’han començat i també per la veu de Sylwia. Alguns dels sons inicials deuen ser d’alguns dels instruments que no hem reconegut, crec jo, i que algun deu ser els cròtals, o platerets minúsculs que es fan anar amb els dits. Els arpegis dolços del piano ens han situat en el context harmònic i rítmic, i també amb l’ajut del baixista Glasgow que també ha seguit al pianista amb la seva línia base, primer amb notes profundes. Sylwia ens ha tornat a acaronar amb la seva veu instrumental i tan ben controlada. La dolçor d’aquest tema és també remarcable, per la veu de la cantant però també per com n’és la seva estructura harmònica i rítmica, amb un canvi preciós tot just abans dels solos. El baixista Glasgow ha estat qui primer els ha començat; i com es noten les sis cordes, per com l’hem escoltat en un registre més agut que el dels baixos de quatre cordes. A banda de la sonoritat més brillant, el solo ha sigut magnífic i fet seguint la dolçor del tema. Harrison al piano l’ha seguit de la mateixa manera, acaronant-nos per la seva delicada pulsió, alhora que molt bona improvisació i llenguatge jazzístic, amb un magnífic recolzament de baixista i del co-líder a la bateria, com sempre ell tan delicat, Asaf Sirkis, que per cert ja hem posat al Jazz Club de Nit en programes anteriors. La veu de Bialas ha aparegut de nou delicadament i ja per apropar-nos al final d’aquest altre magnífic i delicat tema.
I ara, seguidament el segon tema de la “Earth Suite”, amb música de l’Asaf Sirkis, on els dos líders ens mostren el seu domini sobre la tècnica rítmico-vocal del Konnakol, en el tema que titula el projecte, del qual però n’he tret la darrera part, per qüestions diverses....

2.- Our New Earth_1         (Asaf Sirkis)  8m29s

I aquest és el tema més llarg del projecte amb més d’11 minuts de diversitat musical, primer amb els més de 3 minuts escoltant-los a base de cròtals, orgue i konnakol, per després un break d’uns quants minuts molt esotèric. Després però, uns altres moments potents i finalment una llarga i també molt esotèrica i lenta cloenda, de la qual n’he tret uns quants minuts per no fer-vos-ho massa apalancat. La primera part del Konnakol ha estat increïble, per com l’han anat desenvolupant cada vegada amb més energia i mostrant-nos el seu control tècnic sobre aquesta modalitat de cant-rítmic indi. Després, uns preciosos moments de relaxació amb sons ideals per a la meditació, i després de nou la formació al complert amb la cantant Sylwia seguint el va i ve de l’harmonia, pujant, baixant les notes seguint a l’orgue, i tot això escoltant el solo del baixista Glasgow, el qual ha fet una bon interpretació solista d’aquest tema. Després, un final molt oriental, amb la cantant i molts diversos sons, que en el disc encara s’allarguen uns minuts i que m’ha semblat que ja n’hi havia prou. I seguim...

Amb un èmfasi en la interacció de la banda i l'alegria de tocar, “Our New Earth” celebra la música de Sirkis i Bialas, cobrint una àmplia gamma d'influències com la música clàssica contemporània, el folk polonès, el rock progressiu, les músiques del sud de l'Índia i de l'Orient Mitjà així com amb una àmplia gamma de dinàmiques, des de la balada més delicada fins a les línies elèctriques d'alta energia i tota la resta; gaudireu amb melodies commovedores, sons aeroesfèrics amb ritmes forts, un jazz electroacústic a tot color amb un toc ètnic i alguns instruments i efectes de so poc comuns. Encara que la música de Sirkis / Bialas IQ de vegades es pot denominar genèricament com "jazz vocal", l'enfocament de Sylwia com a cantant és diferent, fent que el paper de la veu s'assembli més a un instrument que no pas a una altra cosa.

També tenim una bona col·laboració amb l’editorial basca Errabal Jazz de la qual en posem les novetats, quan ens les envien, i així és que els hi agraïm el seu suport, o sigui que al blog us posaré l’enllaç a la seva pàgina web http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es


Seguim amb un altre preciós tema d’aquest projecte, música de Asaf Sirkis ara amb el...

3.- Message from the blue bird    (Asaf Sirkis)  5m45s

I així de nou ens han tornat a acaronar amb un missatge que es repeteix, el d’una música que ens vol més properes i propers a la natura. I el tempo medium i el ritme ternari de nou, dóna suport a aquest missatge optimista tot i que amb un punt de melancolia. La veu de Sylwia l’ha iniciat de nou i també amb arpegis del pianista i la base donant el suport adequat, ella amb una calidesa increïble i afinació perfecte, fent aquesta preciosa melodia. Harrison al piano l’ha seguit amb un magnífic solo, emmarcat més en el registre alt, amb excursions a les notes més agudes a base d’escales inversemblants i que no ens allunyen de les harmonies bàsiques del tema. La cantant ha fet també la seva meravellosa improvisació, mostrant-nos el control que té sobre les seves cordes vocals. I ja cap el final, encara més ens ho ha mostrat ella a soles amb el pianista.

I amb les  seves pròpies paraules, ens diu Asaf Sirkis:
"Realment no sento la necessitat de prendre el lloc central a l'escenari (com s'espera que un cantant ho faci). Estic tremendament satisfet de ser part de la banda, contribuint al seu so, afegint diferents colors, compartint l'alegria d'interactuar i prendre riscos junts. No hi ha major satisfacció per a mi d'estar 'dins de la banda', escoltant el so creat pels meus companys músics a cada moment i observant el seu llenguatge corporal. Em sento molt feliç i agraït que tant el públic com els crítics reconeguin i acceptin el meu enfocament personal.”  I també ens diu...

"El missatge darrere d'”Our New Earth” està reflectint els canvis dràstics que estem experimentant actualment individual i col·lectivament a tot el món amb la tecnologia, les xarxes socials i molts altres temes predominants. Ens agradaria oferir aquesta música com un reflex, un desig de reconnexió amb la natura i una espècie de pregària en forma de música per a un món millor per a tots nosaltres i d'aquí el nom del nostre projecte, La Nostra Nova Terra".
I jo afegiria que ara mateix estem com estem per no haver connectat ni gens ni mica amb la natura. A veure què farem quan aquest malson s’acabi, segur que tampoc ho farem. I és que som masses en aquest planeta per fer un canvi global, i tots a una, vers la natura.

I acabarem aquest projecte amb el darrer tema d’aquest segon CD, anomenat..

6.- Picture from a polish world     (Asaf Sirkis)  7m36s

Aquest àlbum és el resultat de l'amor col·lectiu, la devoció a la música i una musicalitat molt especial. Ens agradaria dedicar aquest àlbum al nostre planeta amb l'esperança d'un futur millor per a tots nosaltres. Moltes gràcies a Leonardo "MoonJune" Pavkovic pel seu suport i enfocament idealista en la cura de la música i els artistes. Bill Bruford per ser una inspiració, per trobar el temps i posar el seu esforç en escoltar la nostra música i escrivint les notes per a aquest àlbum. Moltes gràcies a totes les persones que van contribuir a fer realitat aquest àlbum. I acaben fent un agraïment especial a molta gent i al final a  l’Slawek Janus per crear el nostre telèfon aquàtic.

I amb aquest el tema més viu del projecte, i ja heu vist que tampoc és que sigui massa fast tampoc, he acabat de presentar-vos la seva música, la que farà que tinguem una Nova Terra si nosaltres hi col·laborem, esclar. Un tema que ha inclòs al final la participació del baterista i co-líder Asaf Sirkis fent el “Konnakol”, el típic i difícil cant rítmic de Índia. El tema l’ha iniciat el baterista a bon ritme i tempo, tot i les llargues notes de la cantant, situant-nos en un context ambigu on el tempo no sembla definit. Es defineix però tot just la cantant Bialas ha acabat la seva primera exposició i el trio s’ha quedat sol, fent el solo Harrison ara als teclats. El baixista Glasgow i Asaf Sirkis han mantingut la màquina rítmica a bon tempo, sobretot pel baterista per com remena la seva bateria i per com el baixista omple els espais de notes llargues i profundes. La participació de la cantant de nou fent un duet doblant-se ella mateixa acaba d’arrodonir la sonoritat global, i tot a un tempo prou maco. Al final, solo de Sirkis magistral per després mostrar-nos el seu domini del “Konnakol” i un final dolç amb sons estratosfèrics.

I després d’aquest increïble projecte sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente...
.............
Gràcies Carme per sempre encabir les músiques del programa en les teves dolces històries.

I acabarem aquest programa temàtic, i preparem-nos ara amb el canvi rítmic més consistent a tot Jazz-Rock-Progressiu amb el projecte de l’amic Dusan...


“IF YOU SEE ME”
Dusan Jevtovic

Editat i produït per Dusan Jectovic
Enregistrat en directe per Jesús Rovira el maig de 2017 a La Casa Murada, Banyeres del Penedès, Catalunya.
Tapan, afegit a l’estudi Podrumot de Macedònia
Mesclat i masteritzat per Juan Pablo Alcaro, Buenos Aires, Argentina.

Dusan Jevtovic, guitarra
Markus Reuter, touch guitar AU8 i loopings
Bernat Hernández, fretless baix
Gary Husband, bateria
Aleksandar Petrov, tapan (percussió tradicional de Macedònia)

Tots els temes són compostos i arranjats per Dusan Jevtovic

I aquest és un projecte amb 8 temes i més de 40 minuts de músiques diverses, enregistrat en viu, i ho remarco pel valor que això implica, car no hi va haver preses alternatives dels temes ni hi ha hagut posteriors manipulacions. Els tempos són també diversos havent-hi temes a tempo slow com per exemple el 3er track “Blue”, amb el Blues vivint a través d’ells. També el 8è track i darrer i per tant “Ending”, i el més curtet, és una passejada majestuosa per acords i efectes del líder, i demés virgueries  de la resta de companys, tot remenat dolçament. I el 4rt track “Once Ocho”, que segur devien ser les 11 i 8, ja no sé si del dia o la nit, d’aquell dia de l’enregistrament, comença amb uns arpegis preciosos per després afegir-s’hi els efectes esotèrics i posteriorment baix i bateria, tot plegat a un tempo força delicat. I el 4rt track que fa referència al títol “If you see me again”, també comença amb els arpegis de la guitarra per després afegir-s’hi la touch guitar AU8 i demés tecnologies sonores, seguint una cadència força bonica, harmònicament, on posteriorment s’hi afegiran els ritmes de la base rítmica i demés. I amb el 1er track “Walking Seven”, tot i començar amb guitarra i efectes molt delicadament, esdevindrà quelcom més posteriorment per ritmes i tempo, amb la resta de companys i una línia súper potent de baixos que fa que el tema camini brutalment. I el 2n track “Babe (Grannies)”, l’inicia Petrov amb el Patan i posterior veus macedòniques, en el més sincer homenatge a la cultura tradicional més propera a Dusan, per després ampliar-se la concepció amb els aires del Rock-Progressiu amb espurnes sempre de Jazz. Tot i la insistència del tema, no és tampoc massa fast de tempo. I el 5è track “Something in between”, també l’inicien dolçament per acords de guitarra electrificada, AU8, plats diversos a cada canal, i ben aviat, amb la curta melodia a mode de riff, ens endinsarem en el tema i mica en mica l’aniran potenciant en tots els aspectes, els de ritmes, tempo i efectes estratosfèrics. I ja finalment, amb el 7è track “Si pooro” que no sé què vol dir, l’ha començat el líder amb guitarra i efectes subtils ja amb tempo i ritme inclòs, per ben aviat afegir-s’hi baterista i la resta de companys. El canvi energètic és substancial i la potència rítmica es donen la mà amb els sons increïbles que obté el líder de la seva guitarra. Magnífic tema per acabar l’exposició de ritmes i tempos dels temes d’aquest increïble projecte a tot Jazz-Rock-Progressiu, del Dusan Jevtovic. I recordeu durant tota l’estona que ens queda de programa, que aquesta música la van enregistrar en directe a l’estudi, amb tot el plus de sensacions que això va implicar per a tots els músics i tècnics. Esteu a punt de viure una sessió brutal. Gaudiu-la, car aquestes coses no passen cada dia.

I dir-vos que al blog us posaré l’enllaç a la pàgina web de Dusan Jevtovic:

I per començar aquest projecte us proposo escoltar la seva aproximació al món del Blues, amb...

3.- Blue        (Dusan Jevtovic)     5m53s

Doncs amb aquest tema ens hem introduït al món d’aquest magnífic creador i guitarrista establert a casa nostra. He volgut veure, he volgut escoltar referències molt personals al Blues, al Rock-Blues, que hi són. Un tema majúscul per profunditat amb un motiu principal que es repeteix de manera sistemàtica al llarg de tot el tema. Entremig però hi ha espai per a la improvisació del líder seguint la ona tan slow de tempo d’aquest “Blue”. Uns inicis estratosfèrics els dels sons encabits, ben recolzat pel fretless baix del Bernat i per la bateria de Husband. Entremig també s’escolten els sons de la Touch Guitar AU8 de Reuter i majestuós també em sembla el tema. Els moments solistes del líder es quan l’hem vist més proper a guitarristes com per exemple Alvin Lee, si se’m permet, i esclar que Hendrix respira per totes les seves cordes.

Nascut a Sèrbia a finals dels anys setanta, Dusan Jevtovic va començar la seva educació musical escoltant la gran varietat de música que es podia escoltar a la ràdio nacional, des del jazz nord-americà i el hard rock britànic fins a la música tradicional sèrbia. Els seus pares li van comprar una guitarra als 12 anys, després que va veure al llegendari guitarrista RM Tocak i el seu grup Smak en concert. Poc després, Dusan va muntar la seva primera banda "Trim", cridant ràpidament l'atenció del públic el qual va reconèixer el talent inusual dels joves i l'abundant energia evident en cada actuació. Combina aquestes primeres experiències amb els seus tres anys d'estudis privats sota la tutela de Radomir Mihajlovic Tocak, i tens els ingredients principals de la guitarra virtuosa de Dusan, el so reconeixible i la seva versatilitat estilística.

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com  i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

Seguim encara amb el tema...

6.- Once Ocho        (Dusan Jevtovic)     6m12s

I ens tornem a trobar amb un altre tema impressionant, a tempo slow, però amb una bona consistència rítmica i bon Groove, que per això tenim a Gary Husband i Bernat Hernández bateria i fretless baix, o sigui un baix elèctric sense trastes, sense oblidar els sons generats per Markus Reuter i la seva Touch Guitar AU8. La música em sona un tant inquietant també, per com ell fa amb notes llargues i també alguns dels efectes que acompanyen la sonoritat global. La base rítmica està immensa, sense parar el baterista de crear línies rítmiques i fer redobles diversos. Igualment en Bernat amb el seu baix i sons profunds, i per sobre d’ells, el líder i solista desenvolupant el tema amb sonoritats brillants, les de la seva Stratocaster. Al final, els sons passats per efectes diversos amb notes llarguíssimes ens acaben d’acaronar acabant un altre tema preciós.

Si fem un salt ràpid fins al 2003 ens trobem que Dusan, després de molt èxit tocant en innombrables esdeveniments musicals locals i nacionals, va abandonar la seva Sèrbia natal i es va mudar a Barcelona, ​​on va completar els seus estudis de música moderna al famós Conservatori del Liceu. Juntament amb els seus estudis, Dusan es va convertir ràpidament en un company molt buscat en l'escena musical espanyola, actuant en nombrosos festivals i gires amb la formació de jazz fusió del baterista Xavi Reija, així com amb el popular cantautor Rafa Pons. Dusan també va recórrer tot el món amb Rim Banna, una de les cantants àrabs més famoses. Com a músic de sessió d'estudi, Dusan ha enregistrat àlbums editats per Satchmo Records, Batiendo Rècords, Vicious Records, L'Indi Records i altres segells europeus.

I més música d’aquest innovador nat...

4.- If you see me again     (Dusan Jevtovic)     5m18s

I amb aquest tema que titula el disc, pels acords pressuposo jo que de la Touch Guitar i la guitarra distorsionada del líder han començat aquest tema, amb similar tarannà rítmic i de tempo, car, aquesta és una característica típica d’aquest projecte. La cosa ha canviat posteriorment quan tots plegats s’hi han posat amb una energia desbordant, tot i seguint una línia harmònica descendent que es va repetint, i cada vegada amb més potència sonora i rítmica permanent. Per un tema enregistrat, com tots, en directe, és a dir que els que hi eren són els que tocaven, doncs és impressionant la quantitat de sons generat al moment de l’enregistrament. Impressionant el tema per com l’ha mantingut també el baterista Husband, portant la màquina rítmica a la perfecció, alhora que també en Bernat al baix, en Markus a la Touch Guitar AU8 i per descomptat el líder Dusan a la guitarra. Tema que han acabat delicadament, quasi com l’han començat, i que podia haver durat molt més, per com és la seva estructura, i que segur que en algun directe que facin ben bé es podria allargassar segons els ànims de públic i músics. La veritat és que tinc moltes ganes que això passi ja d’una vegada, i això tan és la Covid-19 com que puguin fer aquest concert en directe.


Dusan és un intèrpret molt versàtil que cobreix moltes àrees de la música, però és millor conegut pel seu treball en el llenguatge modern del jazz / blues / rock. Dusan és conegut pel seu treball d'improvisació i per la diversitat dels seus projectes musicals, així com per l'ús de pedals d'efectes i dispositius de bucle que li donen a la seva música un so distintiu. Com a líder, Dusan ha fet sempre música original, i així és que el seu primer CD "On The Edge" va sortir al setembre de 2009 editat per L’Indi Music amb Sava Miletic, rhodes, Bernat Hernandez, baix i Xavi Reija bateria.

I ara us proposo escoltar el primer track...

1.- Walking Seven   (Dusan Jevtovic)     4m53s

Doncs amb aquest tema hem fet una passa endavant vers tempos i ritmes. Les sonoritats distorsionades ens han omplert l’ànima i el ritme se’ns ha endut vers països llunyans, ara que no ens podem moure de casa. I el tema l’han iniciat amb una certa dolçor sí, però ja amb els sons a punt de solfa, a punt d’esclatar. L’entrada del baterista, el baix, amb una línia permanent, la Touch Guitar i la guitarra del líder a plena distorsió, serà el Leit Motiv d’aquest tema tan bèstia. El tema té posteriorment un salt qualitatiu en el solo del líder, pressuposo, amb la seva guitarra totalment distorsionada, i sonoritat impactant. I per sota una magnífica i hipnòtica màquina rítmica potentíssima que et fa sortir del teu confinament vers llibertats futures. Al final retroben el motiu inicial, i se’ns acaba la llibertat de cop.

El 2013, l'energia de Dusan es va dirigir al seu propi projecte. El seu primer debut internacional anomenat "Am I Walking Wrong" compta amb el bateria Marko Djordjevic i el baix de Bernat Hernández, disc que va editar l'octubre de 2013  Moonjune Records, Nova York i que va sonar a Jazz Club de Nit. El 2015, Dusan va llançar dos àlbums, Dusan Jevtovic LIVE i Random Abstract amb Xavi Reija a la bateria, nou projecte anomenat XaDu. Tots dos àlbums de Moonjune.

I encara seguirem amb bon tempo i ritme amb el tema...

5.- Something in between  (Dusan Jevtovic)     5m12s

I quina altra brutalitat de tema que ens ha ofert Dusan i els seus companys, sra sí en el més heavy Rock-Progressiu, en un tema imparable durant una bona estona, tot i que quasi al final ens han sorprès amb un break rítmic aturant la màquina rítmica per deixar-la descansar, que encara queda un tema. El tema ha començat amb acords i sons estratosfèrics seguint una línia melòdica que serà el motiu principal, encara tot molt dolç de tempo, tot i ja entreveure les urpes el baterista amb els seus redobles i demés. El baix i la Touch Guitar també s’han despertat seguint la nova línia melòdica ara ja marcant un tempo i ritme. El seu desenvolupament ha estat brutal, amb la línia de baixos del Bernat, en Markus també col·laborant amb la línia melòdica encetada i el líder i solista fent un magistral solo....i després el break.....i després el final, mare de 10 Sr quin tros de tema, i encara ens queda el més potent...no sé si ho podrà ser més que aquest.

Al juny de 2017, Dusan va editar un nou àlbum anomenat "No Answer", que també va sonar a Jazz Club de Nit, amb Vasil Hadzimanov al piano, Fender Rhodes i mini moog, i el ja conegut Assaf Sirkis a la bateria. L'àlbum el va editar també Moonjune Records, Nova York. Últimament Dusan ha enregistrat amb Tony Levin, Gary Husband, Assaf Sirkis, Vasil Hadzimanov, Marko Djordjevic, Xavi Reija, Bernat Hernández, Markus Router, etc. La recepta de la música ens la descriu Dusan: és una amalgama de l'enfocament d'improvisació associat amb el jazz, juntament amb la sensibilitat del gran Jimmy Hendrix, amb el toc del folklore ètnic serbi, tot això crea una barreja eclèctica que val la pena escoltar! Dusan està decidit a portar la seva música pel món com un missatge d'esperit creatiu i de bona voluntat. 'La seva brillant musicalitat serà la missatgera que la gent acceptarà amb entusiasme, amb orelles obertes i cors càlids! Dusan continua residint a Barcelona!

I darrerament amb Youkali Music i concretament amb el seu director Thomas Schindowski estem en contacte i així és que em fan arribar, com ja han fet, alguns dels seus projectes del seu extens catàleg, o sigui que agrair-li al Thomas la seva col·laboració. Podeu entrar al seu web http://youkalimusic.com i veure’n tot el seu catàleg.

I per acabar aquest magnífic projecte i programa d’avui ho farem a tota potència...

7.- Si pooro?           (Dusan Jevtovic)     4m06s

Doncs sí, amb aquest altre impressionant tema han superat l’energia de l’anterior, cosa difícil. El tempo és una mica més viu i la línia melòdica encetada a l’inici ha sigut la que han mantingut tota l’estona, afegint-s’hi però la resta de companys en una altra demostració de poder musical creatiu. I ara us heu d’imaginar que això ho van fer en directe, que ells estaven participant de la creació de tot plegat al mateix moment, sense cap modificació posterior. Les vivències d’una sessió així deuen ser brutals, les que van viure tots quatre, a més a més dels tècnics de La Casa Murada. I el tema el van desenvolupant seguint la línia iniciada i la potència és cada vegada més bèstia. També és sorprenent el motiu que ens ofereix el líder a la guitarra, motiu agut i repetitiu. El break ens ha semblat també increïble, també per com s’hi han afegit, amb la base rítmica impactant amb Husband, Hernández, Reuter i el líder fent els seus esgarips aguts amb la guitarra que ens acaben de destarotar. I tant que han passat coses, meravelloses coses des del primer tema fins aquest amb una demostració de tècnica, d’energia, de Jazz-Rock-Progressiu, amb més Rock que Jazz, les coses com siguin.

Doncs ja hem acabat el programa especial d’avui dedicat als sons de l’ona Moonjune, i us recordo que hem escoltat el projecte dedicat a una Nova Terra, que ja ens fa falta, ja, “Our New Earth” amb Sirkis & Bialas IQ, i que hem acabat de la manera que ho hem fet, brutalment, amb el Dusan Jevtovic i el seu “If You See Me”, i aquesta setmana hem escoltat un micro conte de Carme de la Fuente.

Doncs res, que us recordo que aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |