Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs avui hi tornem de nou i per fer el segon i de moment darrer programa dedicat a la discogràfica Black Lion la qual va compilar en dos CD a 10 dels saxos tenors que van enregistrar a la vella Europa. La setmana passada vam fer el primer amb cinc grans saxofonistes i aquesta el farem també amb cinc més grans saxofonistes tals com Brew Moore, Albert Ayler, Dexter Gordon, Johnny Griffin i Illinois Jacquet, i aquest serà l’ordre en aparèixer en escena. Aquest treball recordeu que es diu Black Lion Connoisseur/Lions Abroad, Vol. 1: Tenor Titans.

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial de Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada i gràcies pel teu suport.

Abans de començar amb els “tenor titans” ho farem amb el que va ser el seu referent i tal com vam fer la setmana passada amb el gran Hawk, Coleman Hawkins i amb un disc diferent aquesta, anomenat Coleman Hawkins & Red Garland Trio del 1959 editat per una subsidiària de Prestige anomenada Swingville.


Enregistrat el 12 d'agost de 1959 al Van Gelder Studio, Englewood Cliffs

Coleman Hawkins, saxo Tenor
Red Garland, piano
Doug Watkins, contrabaix
Charles Wright, bateria

Segons ens diu Scott Yanow, va ser una de les millors sessions de Hawk a Prestige considerant a més que ho va fer amb una secció rítmica dels aleshores joves cracs els quals van participar aportant composicions originals com seran els temes que escoltareu. Començarem pel magnífic blues de Hawk anomenat...

Bean’s Blues            (Coleman Hawkins)             11m55s

I com el programa anterior, parlarem més dels músics i no de com han tocat els temes, car crec que ens cal situar-nos en el context biogràfic d’aquests i escoltar la seva música sense més ni més.

I per tant repassarem la vida i miracles de Coleman Hawkins i tot gràcies a la ingent tasca dels nostres amics de apoloybaco.com/jazz, o sigui que veiem qui va ser el gran Hawk.

Els primers i més fonamentals capítols de la història del sax tenor en jazz van ser escrits de pròpia mà per Coleman Hawkins. Això va ser fruit d'una llarga i conscienciosa evolució d'un instrument que va adaptar perfectament per al llenguatge musical del jazz. La seva família era de classe benestant i des de nen va començar a estudiar piano. Amb set anys va estudiar violoncel i amb nou va començar a aprendre a tocar el saxo tenor, un instrument que llavors no era utilitzat en el jazz i que en les orquestres comercials es tocava amb una tècnica que recordava massa a la dels músics de circ. En aquesta època inicia en el "Washburn College" de Kansas City estudis de música clàssica que completarà a Chicago, ciutat a la qual es traslladarà amb la seva família el 1919 i on té l'oportunitat de sentir per primera vegada jazz.

I per fer-ho no tant feixuc com la setmana passada, la música sonarà entre mig de les biografies o sigui que ara escoltarem el tema de Doug Watkins..

Blues for Ron            (Doug Watkins)                    6m15s

Seguim parlant de Hawk. Debuta professionalment el 1920 a una orquestra de la regió de Kansas City, i l'any següent és contractat per la famosa cantant de blues, Mamie Smith, que solia tenir en el seu grup músics d'altíssima qualitat com Buster Bailey, Sydney Bechet, o Bubber Miley . Amb ella arribarà a New York i gravarà el seu primer disc i començà a donar-se a conèixer en els cercles jazzistics de la gran poma. El 1923, entra a formar part de l'orquestra de Fletcher Henderson, i l'any següent el joveníssim Louis Armstrong,  convertint-se en la primera bigband de tota la història i en la qual Hawkins romandria 11 llargs i magnífics anys fins a fer d'aquesta orquestra la millor de la seva època.

En 1934, Coleman Hawkins, deixa la banda de Henderson i se'n va a Europa i a Anglaterra i signa un sucós contracte amb l'orquestra de Jack Hylton. És expulsat de l'Alemanya nazi pel color de la seva pell i es reclou a Holanda primer i després a França gravant a Paris discos amb músics locals i coincidint amb el seu amic Benny Carter, que també s'havia desplaçat a la vella Europa. El 1939 torna als Estats Units on troba que els seus vells deixebles estan trepitjant fort en l'escena jazzística i on coneix per primera vegada a un saxofonista de Kansas que començà a fer-li ombra. Es deia Lester Young i es destacava entre els altres saxofonistes per posar en pràctica un estil diferent per primera vegada en vint anys. Hawkins, munta la seva pròpia orquestra i grava l'històric tema "Body and Soul" un dels grans estàndards de jazz des de llavors i que significarà la seva consagració definitiva com un dels grans creadors del jazz. A partir d'aquest moment, se li comença a conèixer com el "pare del saxo tenor".

I per acabar parlant del mestre....Va dissoldre la seva bigband el 1941 i va treballar amb grups més petits. A la segona meitat dels anys quaranta, serà una de les estrelles del "Jazz at the Philarmonic", l'organització musical creada per Norman Granz que s'encarregaria de portar el jazz a tots els racons del món. Entre els seus registres destaca la col·laboració amb Roy Eldridge i Oscar Peterson als anys cinquanta i va deixar gravats alguns discos extraordinaris com els titulats: "The Genius of Coleman Hawkins" (Verve 1957) o l'esplèndid "High and Mighty Hawk" també per Verve el 1958. El 1962 grava un disc memorable amb Duke Ellington, "Duke Ellington meets Coleman Hawkins "(Impulse!) i el 1966, grava l'últim disc de la seva vida "Sirius" (Pablo) i doncs a partir d'aquesta data la seva salut comença a jugar-li una mala passada morint tres anys després víctima d'una pulmonia el 19 de maig de 1969 a l'hospital Wickersham de New York. Amb ell va desaparèixer l'home que va ser pel saxo tenor el que Louis Armstrong a la trompeta: l'inventor de les primeres i per tant més importants regles músic-instrumentals que determinarien la configuració, concepte i llenguatge del saxo tenor en el jazz de tots els temps.

I acabem el repàs musical del pare del saxo tenor amb el tema de Garland..

Red Beans                (Red Garland)                       4m17s

Doncs deixem al gran Hawk i abans de començar amb els Tenor Titans...
..però dir vos què si entreu al web de Temps Record: https://tempsrecord.cat/ hi trobareu tot el seu extens i divers catàleg. Aquesta és també una editorial de casa nostra amb un ampli ventall d’estils des de Bandes Sonores, a Blues, Boleros i evidentment Jazz, passant pel Flamenc i la Fusió. O sigui que agrair-li al Josep Roig el seu suport i des d’aquí una forta abraçada.

Doncs ara sí ens endinsaren la música d’un saxo tenor potser no massa conegut pel gran públic, tot i que de gran públic no n’hi ha en el món del Jazz, i estem parlant de Brew Moore, un home que en el seu moment va dir que “un saxofonista que no toqui com Lester Young està equivocat”...

La seva formació musical va començar als dotze, primer al trombó, clarinet i després canviaria al saxo tenor. Inspirat en l'estil de Lester Young (també conegut com Prez), va obtenir la seva primera experiència professional tocant en una banda territorial de Texas l'estiu abans d'entrar a la universitat.

Moore va deixar la Universitat de Mississippi en el seu primer any per seguir una carrera d'intèrpret amb temporades a Nova Orleans, Memphis i Nova York (dues vegades) entre 1942-1947. A Nova York va escoltar per primera vegada la nova música anomenat bebop. Ell, que idolatrava Young  i fins i tot va tocar de la manera poc ortodoxa que tenia Young amb un angle de 120 graus. Moore, va estar en un primer moment incòmode, però en recordar al crític John Wilson el 1968 a The New York Times: "Quan vaig saber que Bird (Charlie Parker) s’havia fet a si mateix, em vaig adonar que Pres no era el messies complet. Així que he combinat Bird i Pres i la meva pròpia manera de tocar."

D’aquest mestre escoltarem dos temes enregistrats el 26 de setembre de 1962  Copenhagen en un disc anomenat “Svinget 14” amb


Brew Moore, saxo tenor
Louis Hjulmand, vibràfon
Bent Axen, piano
Niels-Henning Oersted Pedersen, contrabaix
William Schiopffe, bateria

Escoltem ja el primer tema d’aquests insigne i desconegut saxofonista..amb l’anomenat....

Svinget 14     (Moore)          4m46s

Doncs només dir...quin so i quin swing....carall....i seguim.

En tornar a Nova York el 1948, Moore es va convertir en un fix en l’escena del jazz vibrant de la ciutat, editant el seu primer disc com a líder ("Brew Moore and his Playboys", Savoy Records)  treballant amb l'orquestra de Machito i la Big Band de Claude Thornhill, el Kai Winding Sextet, Stan Getz i George Wallington entre d'altres. El 1949 es va unir a tres dels "four brothers" de Woody Herman, el cèlebre Second Herd (Stan Getz, Zoot Sims, Al Cohn), a més d'Allen Eager en una sessió que va donar com a resultat l'àlbum “The Brothers” per al segell Prestige. I a principis dels anys 50 va tocar amb Bird i altres beboppers de nota en llocs com Birdland. El pianista Gene DiNovi el va descriure com "un intèrpret natural”. Recordo que va dir una vegada que “entrés  al saxofon com un nen, només recollir-lo i bufar. Tenia els cabells rossos, de color palla. Era una persona molt simple, preciosa".

Moore va sortir de Nova York el 1954 de cap a la Costa Oest instal·lant-se finalment a San Francisco on es va trobar amb un ambient agradable, ben col·locat entre la cultura beat generation personificada per un dels seus admiradors reconeguts, Jack Kerouac. El 1959, el consum excessiu d'alcohol que havia fet des del principi li va donar el seu sobrenom i va tenir el seu efecte havent de retirar-se de l'escena. Posteriorment, va reaparèixer a Europa. Amb seu a Copenhaguen, Dinamarca, ell, amb l'excepció dels tres anys a Nova York (1967-1970), va continuar tocant allà fins la resta de la seva vida, fent equip amb tan notables companys expatriats com Kenny Drew i Sahib Shihab així com amb els incondicionals europeus Niels-Henning Ørsted Pedersen i Alex Riel. A l'agost de 1973, de tornada a Copenhaguen d'un viatge a casa per resoldre els assumptes del seu difunt pare (i, paradoxalment, després d'anys d'incertesa econòmica i amb en una important herència a les seves mans), va caure per un tram de les escales dels Tivoli Gardens després d'una nit característicament moguda, patint les lesions que li van causar la mort.

L’executiu Alun Morgan de Storyville Records suggereix en les notes del llibret interior de la reedició del CD "No More Brew", “que la discografia total de Moore és petita per a un home de la seva alçada musical", a causa de l'adhesió indestructible del saxofonista a les seves arrels Lestorianes. I, en efecte, com ha assenyalat el crític Scott Yanow, "En els primers anys 50, [Moore] gravà amb altres tenors, Stan Getz, Al Cohn, Zoot Sims, i Alan Eager; ...en el moment que tots sonaven més o menys idèntics, i Moore va ser l'únic dels cinc que no va canviar el seu so a través dels anys ".

I com que en aquest disc només hi ha seleccionat dos temes ara escoltareu el darrer d’aquest gran tenor, l’anomenat..

6.- Run a long and play        (Moore)          5m06s

Com a alternativa, l'erudit danès Soren Schou ha comparat "el melodista èpic" Moore, el qual toca com si escrigués una novel·la i ho va contrastar amb l'enfocament concentrat de "conte curt" practicat pels improvisadors post-Bird. Certament, l’estil expansiu de tocar de Moore  va posar a prova la capacitat d'atenció dels oients de l'era post-bop.

El mateix Moore va dir al crític Ralph Gleason el 1954, "La idea de tocar per a mi és compondre d’una manera diferent, no sempre la millor em temo, la melodia i les bases de la cançó original, en lloc de construir una sèrie de progressions d'acords al voltant els acords originals". Una idea pre-bop que Gleason clarament aprovava, assenyalant que Moore "té dos regals absolutament d'or”, Swinga com un boig i té ànima. Ell també té un do inestimable en el fraseig. Quan Brew diu una cosa, una frase, ho diu en poques paraules, però sona a veritat."

Però ja sabeu que si voleu escoltar projectes alternatius de músics de casa nostra, podeu entrar al web de Underpool https://www.underpool.org/ , editorial dirigida per Sergi Felipe i Pep Mula els quals van endegar aquest projecte poc després que nosaltres al JCLV. I amb les seves paraules...
“UnderPool és un segell discogràfic independent centrat en jazz i músiques improvisades. Amb seu a Barcelona, es crea al 2013 arrel de l'estudi de gravació del mateix nom. La idea d'UnderPool és donar distribució la música d'artistes així com ajudar als músics a produir els seus propis discos de forma independent. El segell també aposta per les produccions pròpies creant una sèrie d’àlbums per volums, on es convida a músics a una sessió d'estudi on es graven els temes escrits per a l'ocasió.”

I seguim amb un altre dels Tenor Titans i ara ho farem amb l’Albert Ayler...del qual escoltarem dos temes d’un disc anomenat “Goin’ Home” enregistrat el 24 de febrer de 1964 als Atlantic Studios de Nova York inicialment per a Debut Records i compilat el 1994 per Black Lion. Una formació amb:


Albert Ayler, saxo tenor i soprano
Call Cobbs Jr., piano
Henry Grimes, contrabaix
Arthur 'Sonny' Murray, bateria

Albert Ayler es va enfrontar a una angoixa espiritual que tan el va ferir com el va consolar al llarg de la seva vida. Això és terriblement clar i s’escolta molt intensament el yin i el yang musical que van estar presents el 24 de febrer de 1964, quan es van registrar les pistes per als LP “Goin’ Home” i “Witches and Devils”. Ayler toca els saxos tenor i soprano a "Swing Low, Sweet Chariot," "Deep River", "Goin Home", "Down by the Riverside", "When the Saints Go Marchin In", i a "Nobody Knows the Trouble I've Seen”. Aquestes composicions tradicionals són tractades amb respecte i sense no massa improvisació, interpretades d'una manera apassionada en veu baixa però respectuosament. Revelen una sensibilitat que s'enfosqueix amb la càrrega emocional del tenor tocant els originals d’Ayler, que també es van enregistrar en aquesta sessió: "Witches and Devils", "Spirits", "Holy, Holy," and "Saints”, reedició de Black Lion de “Goin' Home” amb doble presa de  “Down by the Riverside", "Ol' Man River" i "Swing Low, Sweet Chariot". La secció rítmica de “Goin' Home” es manté conjuntada per l'estil del piano d'influència evangelista de Call Cobbs. Aquesta va ser la primera vegada que el saxofonista havia tocat amb Cobbs, que, com Ayler, era de Cleveland i recentment s'havia traslladat a Nova York. El contrabaixista  de Free Jazz,  Henry Grimes i el baterista Arthur Sonny Murray van completar el set, seguint Ayler i amb Cobbs liderant, i sonant més accessible que en els enregistraments anteriors. Tot i això, “Goin’ Home” i “Witches and Devils”  no han estat publicats junts en un disc compacte, i per tant no hem pogut reproduir-los i fer una comparació sorprenent d’estats d'ànim i estils.

Escoltem ja el primer tema d’aquests dos que els de Black Lion ens hi van posar, en el tema de Ayler anomenat com el disc...i ja veureu quin so més personal i característic, car no oblideu que va ser un dels que van desenvolupar el Jazz d’avant garde....som-hi...

9.- Goin’ Home         (Ayler)            4m27s

Espectacular per estrany, el so obtingut per Ayler amb ànims trencadors, evidentment.


El saxofonista, Albert Ayler, va ser un innovador absolut del jazz en els primers anys de la dècada dels seixanta. La seva música de vegades semblava caòtica i estripada, però en el mateix tema, un parell de compassos després, sonava sentimental i lírica. Els seus començaments a Cleveland, la ciutat on va néixer, van ser extraordinàriament fèrtils donat l'ambient musical que regnava a casa, ja que el seu pare era violinista i saxofonista, i el seu germà tocava la trompeta. Va estudiar música al Conservatori de Cleveland, i abans de fer els vint anys, ja exercia de saxofonista en les orquestres locals. El 1958, va ingressar a l'exèrcit i va aprofitar aquell temps per tocar en algunes bandes militars. Després de llicenciar-se en 1961, va passar algun temps a Suècia i Centre Europa. A Copenhaguen, va conèixer durant l'hivern de 1962 a Cecil Taylor i els dos músics van tornar junts a New York per seguir tocant junts.

I acabem amb la música de Ayler recopilada en aquest Tenor Titans amb el reconegut i tradicional tema arranjat per Ayler....

10.- Down by the Riverside (tradi.)            4m21s

Segur que tots l’heu reconegut, l’altre cosa és l’arranjament i la manera d’interpretar-lo i fer sonar el saxo tenor, així com una mica estripat....i seguim ...


A la "Gran Poma", Ayler va formar el seu propi grup integrat per, Don Cherry, Gary Peacock i Sunny Murray. Amb aquesta formació va tornar a Europa el 1964 i el públic del vell continent va acceptar de bon grau aquest nou so del jazz que el saxo de Ayler produïa. La controvèrsia augmentà entre els "puristes" del jazz, quan el bateria, Sunny Murray, va abandonar un compàs mètric en la seva forma de tocar la bateria. El 1965 actuà al Town Hall de Nova York i el concert va ser gravat en un disc aconseguint un gran èxit de crítica i públic. Va signar un contracte amb el segell Impulse! i els seus dos primers àlbums titulats "At Greeenwich Village" i "Love Cry" es van convertir en discos de culte per als seus seguidors. Poc després de la seva tornada als Estats Units després d'un nou viatge a Europa el 1970, Albert Ayler va desaparèixer del seu domicili de New York. Dues setmanes després, el seu cos va ser trobat sense vida surant en les aigües de l'East River.

I nosaltres seguim però......deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

Ara seguirem amb un altre petit-gran saxo tenor, i és ni més ni menys que Johnny Griffin. L’escoltarem en dos temes també pertanyents al disc “The Man I Love” i enregistrats a Montmartre JazzHus de Copenhagen, Dinamarca el 30 de març de 1967 amb una formació de luxe, amb Kenny Drew, el contrabaixista Niels Oersted Pederson i el baterista Albert "Tootie" Heath.

Associat amb el pianista Kenny Drew, el contrabaixista Niels Pedersen i el baterista Alberto "Tootie" Heath per a una data en el club Montmartre de Copenhaguen el 1967 (reeditat en CD per Black Lion), el gran saxofonista Johnny Griffin realment s'estén àmpliament en només quatre temes: "The Man i Love", "Hush-a-bye","Blues for Harvey" i una versió memorable de  "The Masquerade Is Over". Griffin mostra per què estava des del principi considerat com el "tenor més ràpid del món", tot i que també mostra calidesa a "Sophisticated Lady". Un bon exemple dels talents subestimats de Griffin.

Anomenat "Little Giant" per la seva curta alçada, Johnny Griffin, nascut el 1928 a Chicago i traspassat el 2008 a Mauprevoir, França és un dels últims grans creadors i exponents més genuïns del hard-bop. Va néixer en un dels centres urbans més importants del blues i també del gospel, dues arrels musicals que marcaren beneficiosament a Griffin durant els seus anys de formació. De mare cantant i pare cornetista, estudià molt aviat oboè, clarinet i saxo alt i tenor a la famosa "DuSable High School" de la seva ciutat natal com alumne del no menys famós Captain Walter Dyett, director musical de l'escola.


Escoltem ja el primer tema propi, un magnífic Blues en un directe impressionant...

7.- Blues for Harvey             (J. Griffin)                   12m32s

I com no pot ser de cap més manera, en tots els directes es toca un Blues....

I ja parlem d’ell...La seva estrena musical li va arribar als 17 anys quan recentment graduat es va veure contractat gràcies a la seva magnífica reputació per la banda de Lionel Hampton. Es va unir a ells en la primera gala de la gira a Toledo (Ohio) i s'hi va quedar dos llargs i fructífers anys. Va tornar a Chicago el 1947 i codirigirà al costat del trompetista, Joe Morris un sextet,  passant per la secció rítmica dos pesos pesants del jazz, el contrabaixista, Percy Heath i el baterista, Philly Joe Jones. Arribà la guerra de Corea i Griffin és mobilitzat i destinat a Hawaii on passà dos anys (1951-1953) tocant a la banda militar de la companyia.

Ja llicenciat tornà a la seva ciutat natal on un bon dia de 1956, aparegué per allà el pianista Thelonious Monk, per complir un contracte de 15 dies al club "Bee Hive". Griffin és seleccionat d'entre els músics locals per tocar al costat de Monk i a la tornada el pianista parla meravelles d'aquell saxo tenor de Chicago a la seva companyia discogràfica en aquells dies, Blue Note qui després d'una primera escolta el contracta i un mes després grava el primer disc al seu nom: "Chicago Calling" tot un monument del millor hard bop de l'època. Les coses comencen a succeir de pressa i Art Blakey el contracta per un dels seus Jazz Messengers i gravarà amb ells tres àlbums, entre els quals un amb Monk al piano. Una altra vegada Monk es creua en el seu camí i el crida l'any següent per substituir ni més ni menys que a John Coltrane,  per tocar unes sessions amb quartet al club "Five Spot" el 1958 gravades per Riverside sota el títol de "Misterioso".


Escoltem ara el segon tema, en el curtet i ràpid tema anomenat...

8.- Wee          (T. Monk)                   2m16s

Després d’encarar-li bé la vida, Griffin li devia estar agraït de per vida a Monk i així és que ens ha mostrat de quina superba manera ho ha fet. El petitó era el més ràpid.

El 1960 el contracta el seu col·lega Eddie "Lockjaw" Davis, que li proposa formar un grup amb dos saxos tenors i secció rítmica. La fórmula és tot un encert i l'èxit els acompanya des del principi -graba vuit discos en dos anys- però la situació fiscalment es torça i Johnny Griffin, decideix anar-se’n a Europa fart de suportar les pressions del fisc americà. Griffin recorre Europa de cap a cap però acaba instal·lant-se a França on col·labora entre 1962 i 1973 amb l'extraordinària institució musical que va ser la big band de Kenny Clarke i Francy Boland. Al 1970 es trasllada a viure a Holanda on es compra una granja i alterna els enregistraments i actuacions amb el manteniment de la mateixa. Visita Espanya al final de la dècada dels setanta on toca amb el pianista Tete Montoliu, i realitza anualment un viatge a la seva pàtria per no ser oblidat. Va morir al juliol de 2008 als 80 anys en un poble del centre de França on vivia autoexiliat des de 1963.

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

Encarem ara la música d’un dels tenors americans més emblemàtics i carismàtics que es va passejar i viure i treballar per Europa, el gran, de veritat gran, Dexter Gordon. Ho farem amb dos temes d’un disc també enregistrat al Montmartre JazzHus de Copenhagen, Dinamarca el 21 de juliol de 1967 anomenat “Dexter Gordon: Live at the Montmartre JazzHus” i a més amb la mateixa formació.

Tres CD de Dexter Gordon (que també estan disponibles per separat) estan allotjats en aquesta particular caixa de Black Lion. La música inclosa a “Both Sides Of Midnight”, “Body And Soul” i “Take The 'A' Train” es va dur a terme en viu durant un període de dos dies en el llegendari club de Copenhague,  el Montmartre JazzHus, pel veterà tenor amb el pianista Kenny Drew, el contrabaixista Niels Oersted Pederson i el baterista Albert "Tootie" Heath. Els 15 estàndards (incloent dues versions de "Blues Walk") troben Dexter de manera normal en una forma exuberant, que s'estén cap a fora en el temps (només dos temes duren menys de 8minuts i mig i seran els que escoltareu) i sonant bastant relaxat, fins i tot en els tempos més ràpids. Molts fans de Gordon voldran aquesta música d'una manera o una altra, i vosaltres oïdors m’imagino que també.


Escoltem doncs el primer tema de Sammy Cahn i Jule Styne anomenat....

3.- Guess I’ll Hang My Tears Out To Dry   (S.C & J.S.)               6m09s

Doncs ves per on que ja tenim la particular sonoritat del bo de Dexter, Desiderio que li diu l’amic Joan Chamorro.

Anem a veure quina va ser la vida i miracles del gran Desiderio Gordon...
Nascut a Los Angeles, el que va ser un dels millors saxofonistes tenors del bebop i el hardbop, el jove Dexter Gordon, va aprendre teoria musical i clarinet, abans d'escollir el saxo alt als quinze anys i, definitivament el tenor 2 any després. La seva carrera va començar amb l'orquestra de Lionel Hampton, amb la qual va romandre tres anys. Després d'actuar durant sis mesos amb l'orquestra de Louis Armstrong (1944), va ser contractat per Billy Eckstine, per un període d'un any i mig. De nou a Los Angeles, va participar en un sextet al costat de Charlie Parker i Miles Davis, per, seguidament, crear el seu primer quartet, amb el qual va desenvolupar una intensa activitat entre Los Angeles i Nova York. Durant aquesta època va gravar amb Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Charlie Parker, J.J. Johnson i Tadd Dameron, abans d'associar-se amb Wardell Gray, amb qui va protagonitzar interessants duels entre 1947 i 1952 i dels quals va néixer el disc "The Chase" (1947). Després de passar uns anys a la presó (1953-1955) per un assumpte de drogues, va gravar tres discos, "Daddy Plays The Horn", "Stanley The Steamer" i "Dexter Plays Hot and Cool", als que va seguir un període d'oblit per tornar el 1960 quan escriu la música per a l'obra de teatre, posteriorment passada al cinema, "The Connection" i grava el disc "The Resurgence of Dexter Gordon". Seguidament va signar un contracte amb Blue Note que donaria 7 excel·lents discos, entre els quals destaquen "Doin 'Allright", "Dexter Calling" (ambdós de 1961), "Go" i "A Swingin' Affair" (ambdós de 1962) i sobre tot, "Our Man In Paris" el 1963.

Escoltem el segon tema proposat pels de Black Lion el magnífic blues de 16 compassos i tema de Sonny Rollins anomenat...

4.- Doxy         (S. Rollins)                 7m11s

Quin magnífic tema i de quina manera el va interpretar aquest gran mestre en aquest directe del 1967.  Seguim...


Dificultats laborals li van impedir poder desenvolupar tot el seu talent expressiu. Va ser providencial la invitació a actuar al Ronnie Scott's de Londres, que va significar l'inici d'un llarg exili europeu. A partir del 1962 s'instal·la a Dinamarca, on és tractat amb respecte i afecte, gravant molts discos per al segell Steeplechase amb músics que viuen o estan de pas per Copenhaguen, com Kenny Drew, Horace Parlan o el pianista català i culé, Tete Montoliu. Alhora es presenta en molts festivals europeus (Malmö, Molde, San Remo, Berlín, Lugano) i també en petits clubs, deixant la seva magistral empremta a París a través de dos discos històrics de Blue Note, el ja citat, "Our Man in París " (1963, amb Bud Powell) i "One Flight Up". No obstant això va seguir anant a Nova York per curts períodes de temps; el 1976, per exemple va ser contractat pel Village Vanguard, en un retorn que va significar el renaixement del Bebop als Estats Units. A partir de llavors, la seva vida es va dividir entre els Estats Units i Europa. La seva estel·lar participació en una de les obres cims del jazz i el cinema com va ser la pel·lícula dirigida pel cineasta francès, Bertrand Tavernier el 1986 i titulada "Round Midnight" va ser el punt i final gloriós a una vida plena de música i sensibilitat.

recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.


Doncs nosaltres encarem ja la fi del programa amb els dos temes d’un altre gran dels tenors, el Sr. Illinois Jacquet. D’aquest mestre escoltarem dos temes del disc “The Comeback” enregistrat al Ronnie Scott’s Club de Londres el 14 d’abril de 1971. Aquest treball, és particularment interessant encara que no puguem dir que sigui essencial pel saxofonista tenor Illinois Jacquet. Mentre Jacquet està en una magnífica forma (tot i fent una imitació sorprenentment efectiva d'Ella Fitzgerald cantant de manera humorística el "I Wanna Blow Now") i el baterista Tony Crombie està també molt bé fent les tasques de suport, el membre més dominant del trio és l’organista Milt Buckner. El seu "acompanyament" a Jacquet és sovint eixordador, sonant com quasi dues grans bandes alhora. El trio, que també explora "The King" (tema tocat per Jacquet a la dècada de 1940 amb Count Basie), "Easy Living", "C Jam Blues", notem però que els temes de Jacquet "The Comeback" i el de Duke "Take the 'A' Train" semblen estar una mica desequilibrats i és una llàstima que Buckner no hagués tocat una mica el piano en aquests temes. Paraula de Scott Yanow de AllMusic. Escoltem el primer tema de Basie anomenat...

1.- The King              (Basie)

Amb uns inicis una mica foscos, el saxofonista tenor, Illinois Jacquet (Illinois, 1922) va irrompre amb enorme força en el món del jazz quan el 1942 va tocar amb la banda del vibrafonista Lionel Hampton el tema "FLYNG Home". L'extraordinari solo de saxofon que va aconseguir va ser tan espectacular que va ser la primera vegada en jazz, que un solo, passés amb el temps a formar part d'una arranjament musical, tant quan s’estava a la banda de Hampton, com quan actuava de sideman per a altres músics, especialment durant la seva col·laboració amb l'organista Milt Buckner.

Encara que nascut a Louisiana, Illinois Jacquet, és un exemple del típic saxofonista texà, de timbre ric i aire marcadament blusero. La seva presència a l'escenari sempre estava marcada pel seu caràcter extravertit i la seva actitud era la d'un veritable showman. Després de la seva estada amb Lionel Hampton, va estar-se amb l'orquestra de Cab Calloway (1943-1944) i posteriorment amb la de Count Basie (1944-1945) i també va participar en el famós "First Concert Jazz at the Philarmonic" el 1944 al costat dels grans del jazz d'aquella època (Nat King Cole entre altres).


Acabem doncs amb la música de Jacquet i amb el Programa 283 ara amb el tema original del saxofonista...

2.- The Comeback   (Jacquet)

En els anys cinquanta les seves constants gires i concerts al si de l'organització de Norman Granz (JATP) el converteixen en un músic molt sol·licitat i això li dóna la possibilitat d'aparèixer a la pel·lícula "Jammin 'the Blues" de 1944, un curtmetratge del director Gjon Mili sobre la vida de Lester Young. Durant els anys setanta i vuitanta la seva activitat s'apaga donat l'ostracisme que altres músiques sotmeten al jazz i principalment als músics que provenien del jazz clàssic. Malgrat tot grava en aquests anys prop d'una desena de discos amb els segells Black Lion, Black & Blue i Atlantic. A la fi del segle XX, signa un contracte amb el segell "Propper" que li possibilita tornar als estudis de gravació. Illinois Jacquet, viu actualment retirat dels escenaris.

Bé, doncs ja hem acabat un altre magnífic programa dedicat als saxos tenors més titànics amb enregistraments, durant els dos dies, realitzats des de finals dels anys 40s del segle passat fins els primers 70s d’igual segle llunyà, no gaire. Espero que hàgiu gaudit amb la proposta que ha durat dos programes tot i repassant unes músiques llunyanes en el temps però no en el tempo, en la creativitat i imaginació alhora que havent escoltat grans interpretacions i magnífiques improvisacions i músiques situades des del Mainstream fins el Organ Jazz Trio passant pel Bebop i d’altres meravelles.
Ara sí, jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui us ha explicat els ets i uts, seleccionat la música i realitzat el programa us agraeixo la vostra presència a l’altre cantó del que sigui, ones o núvols informàtics, i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú, fins la setmana vinent si hi som tots plegats.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |