Molt bona nit a tothom, ens retrobem de nou a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 a Ràdio Abrera 107.9 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el nostre programa avui i cada setmana que el fem. O sigui que “Un petó Cifu”. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, realitza i presenta aquest programa, i com sempre amb les novetats dels nostres músics.

Doncs avui farem un programa especial dedicat a alguns dels saxos tenors més importants del segle passat, sense considerar els grans mestres Coltrane i Rollins per parlar només d’aquests dos. En aquest programa posaré el primer CD de dos que formen el treball dedicat als saxos tenors que van passar per Europa. O sigui que el Jazz que escoltareu avui és el que podríem incloure en el  Mainstream, car aquest és un disc recopilatori que vaig poder veure en una biblioteca i vaig fer mans i mànigues per poder-lo aconseguir i així és que avui escoltareu uns quants temes d’aquest doble CD amb tot un seguit de saxos tenors tants com 10, dels quals avui només 5. Faré un altre programa per acabar-ho d’arrodonir.

Aquesta és una sèrie de 4 treballs monogràfics per instruments dels quals el que posarem avui (el primer CD dels dos que hi ha) està dedicat als saxos tenors i és el primer dels dobles compactes. La majoria dels enregistraments es van fer “abroad”, o sigui a Europa, amb músics europeus i quan els màsters viatjaren al vell continent. El disc es diu Black Lion Connoisseur/Lions Abroad, Vol. 1: Tenor Titans. El segon Black Lion Connoisseur/Lions Abroad, Vol. 2: Lion on the Keys està dedicat als pianistes entre els quals Tete Montoliu. El  tercer volum, Black Lion Connoisseur/Lions Abroad, Vol. 3: The Lion Does Paree es va enregistrar amb gent com Sidney Bechet, Bill Coleman, Ben Webster, Stephane Grappelli, Earl Hines, Barney Kessel, Bud Powell, Johnny Griffin, Cecil Taylor, i la contribució de l’Art Ensemble of Chicago. I per acabar sembla que hi ha un quart treball anomenat Black Lion Connoisseur/Lions Abroad, Vol. 4: del qual no he trobat cap informació. A veure si algú la troba.

Però abans deixeu-me que us digui que podeu entrar al web de www.freshsoundrecords.com per veure l’extens catàleg d’aquesta nostra editorial i també podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I com que tots els saxofonistes d’aquesta saga van mamar de la sonoritat del primer de tots que va definir el saxo modern, o sigui del gran Hawk, Coleman Hawkins, us proposo situar-nos en la millor de les òrbites amb alguns dels seus emblemàtics temes. Abans però comentar algunes coses del seu disc “Body and Soul Revisited”, enregistrat entre l’octubre del 1951 i l’octubre del 1958 i reeditat el 1993 per DECCA “Coleman Hawkins in the 50s” del qual Scott Yanow de All Music ens en diu:


“Hawkins havia estat el saxofonista tenor dominant des de mitjans dels '20s fins el1940, però tot i que segueix sent una força important, la seva influència va anar disminuint a causa de l'aparició de Lester Young i Charlie Parker la qual cosa va fer que principis dels 50s enregistrés de forma poc freqüent. Afortunadament, pocs anys després (en part a causa del reconeixement vers Sonny Rollins, el qual tenia com a  heroi original a Hawk), la seva fortuna va  anar augmentant de nou. Aquest CD de Decca conté una gran varietat de música. Hi ha deu temes de música melòdica "mood" de 1951 a 1953 on Hawkins s'enganxa sobretot a la melodia (una excepció és una excel·lent versió de "If I Could Be with You"). Després se’l pot escoltar en una sessió ocasional amb els “Cozy Cole's All-Stars” en un ambient emocionant amb el cornetista Rex Stewart el qual li roba el show amb un parell de solos plens de colors. La millor música d'aquest CD ve d'una emissió de ràdio del 1955 en la qual Hawkins interpreta "Foolin' Around" (basat en els acords de “Body and Soul”) i després totalment sol i amb els rugits de “The Man I Love”. Aquest set  de temes conclou amb tres seleccions (un de les quals no emesa prèviament) d'una magnífica sessió dirigida pel clarinetista Tony Scott.

Som-hi doncs amb part de la música d’aquest disc de Coleman Hawkins.

11.- Body and Soul                 (C. Porter)
08.- I Can’t get Started          (Vernon Duke)
16.- The Man I Love       (G. & I. Gershwin)
19.- Ornithology             (C. Parker & B. Harris)

I ja vegeu de quina manera també el vell Hawks es va atrevir amb el Be Bop en el darrer tema de Parker i l’anterior també en una versió d’aquest mateix del tema dels germans Gershwin, originalment una balada. El seu “Body and Soul” va marcar època i és per això que us l’he volgut posar i igualment ha estat magnífica la següent balada, “I Can’t Get Started”.

Doncs després d’aquesta magnífica introducció musical amb la música i la sonoritat del mestre de tots ells, sense oblidar Lester Young i només parlant dels tenors, i tot i voler començar amb el saxofonista més antic, començarem amb l’enregistrament més antic i així anirem tirant endavant, és per això que el gran Wardel Gray serà el que ara escoltareu. Abans però us vull comentar que he aprofitat el magnífic treball dels amics de Apoloybaco en tot lo relacionat amb el Jazz i les seves biografies. O sigui que excepte les de Brew Moore i Buf Freeman, totes les biografies són d’aquesta magnífica web. Gràcies gent de Apoloybaco.

Wardell Gray pertany a aquesta espècie comuna que sembla afectar el músic de jazz i que té per denominador comú una vida efímera i una mort prematura, bàsicament a més a més quan començava a despuntar com a músic. Va morir amb 34 anys en circumstàncies encara avui no aclarides. De nen la seva família es va traslladar a Detroit i allà va començar aviat a manifestar la seva vocació musical. Estudià música a la "Cass Tech High" de Detroit i els seus primers passos els va fer amb el clarinet. El 1943 va ser contractat pel pianista, Earl “Fatha” Hines on va estar-s’hi dos anys que es consideren bàsics per la seva posterior formació.

A més, per acabar-ho d’adobar, l'època en què començà a sortir de l’ou (musicalment parlant), coincidí amb la vaga d'enregistraments decretada per la poderosa "Federació Americana de Músics" i a la seva fosca etapa formativa se li afegeix la impossibilitat d'escoltar-lo en aquells anys. En l'orquestra de Earl Hines, autèntic planter de grans músics, Wardell Gray tocava el clarinet i el saxo contralt, però aviat va decidir passar al tenor. Va haver-hi en aquella època tres saxofonistes que el van deixar impressionat: Lester Young, Don Byas i sobretot, Charlie Parker, amb qui havia après com elaborar un estil propi a l'orquestra de Earl Hines. Es va traslladar més tard a la Costa Oest dels Estats Units i allà a Central Avenue, una mena de Carrer 52 a Los Angeles, va ser on destacà com un músic excepcional.

El 1946 fitxa per l'orquestra de Benny Carter, saxofonista i arranjador extraordinari del qual Wardell Gray n’era un encès admirador. Benny Carter li ensenyà principalment la forma i la tècnica d'abordar les balades. Durant una de les seves actuacions va ser escoltat per Benny Goodman que va quedar entusiasmat amb el jove saxofonista. Goodman el va incorporar al seu septet i li va permetre una flexibilitat d'entrada i sortida de la seva formació com no havia permès a cap altre músic. Amb Benny Goodman va estar-s’hi tres anys. Més tard va conèixer a Dexter Gordon, un músic clau també en la carrera professional de Gray i van deixar gravat un disc extraordinari titulat: "The Chase" per al segell "Prestige" el 1947. També el 1947 va gravar al costat de Charlie Parker, Howard McGhee, Dodo Marmarosa, Barney Kessel, Red Callender i Don Lamond, una sessió inoblidable per al segell "Dial" i que demostrava que Wardell Gray podia haver estat el saxo tenor que Bird desitjava. Tots dos van morir amb tot just tres mesos de diferència.

El 1948 va passar efímerament per l'orquestra de Count Basie, fet que va repetir entre 1951 i 1952. El 1951 va formar el seu primer grup liderat per ell, comptant amb la col·laboració d'Art Farmer un extraordinari trompetista que va debutar professionalment precisament en la formació de Wardell Gray. A finals de maig de 1955 va ser cridat per Benny Carter per inaugurar el "Moulin Rouge" un club de les Vegas. Dos dies després del debut, el 26 de maig d'aquell any, va ser trobat al desert de Nevada el cos sense vida de Wardell Gray amb el coll trencat. Wardell Gray va ser sens dubte un dels grans saxo tenors de la història del jazz, equivalent al que va ser a la trompeta, el malaguanyat Clifford Brown.


De la sessió que va enregistrar a Hollywood, California anomenada One for Prez el 23 de novembre de 1946 amb Dodo Marmarosa, piano; Red Callender, contrabaix i Harold “Doc” West, bateria i ell mateix Wardel Gray, saxo tenor escoltem els temes...

11.- The Man I Love             (Gershwin)
12.- Easy Swing                   (W. Gray) 
10.- One For Prez                (W. Gray) 

Si voleu escoltar jazz-rock i demés meravelles ja sabeu que podeu entrar al web de www.moonjunrecords.com i veure el catàleg extens d’aquesta editorial dirigida pel Leonardo Pavkovic, qui m’envia des de Nova York les seves novetats i que evidentment en aquest programa posem de tant en tant. Una abraçada Leonardo i gràcies pel teu suport.

I seguirem amb el saxofonista nascut el 1906 anomenat Bud Freeman i que va debutar el 1923, tocant amb Frank Teschemacher i Jimmy McPartland. Realitzà després gires amb Art Kassel (1926) i Ben Pollack (1927), amb qui va marxar a Nova York, on també tocarà amb Red Nichols. En els anys 1930 formarà part de les big bands de Ray Noble (1935), Tommy Dorsey (1936-1937) i Benny Goodman (1938), abans de muntar la seva pròpia banda, "Summa cum Laude Orchestra". Després de la Gran Guerra, tocarà en petits grups liderats per músics com Eddie Condon, i romandrà uns anys amb el seu trio a Xile, Perú i Brasil.

Entre 1952 i 1953, va estar-se a Santiago de Xile, i va formar un quintet amb músics locals: Giovanni Cultrera (piano), José Luís Córdova (bateria), Arturo Ravello (contrabaix) i Francisco Blancheteau (guitarra), amb els quals es va presentar durant gener i febrer de 1953 a l'Hotel Carrera, esdeveniment important per als aficionat al Jazz de Santiago.

Tocarà, ja a finals dels anys 1950, amb Lennie Tristano i comença a passar llargues temporades a Anglaterra i França. En els anys 1980 s'instal·la novament a Chicago.

Freeman va ser un dels primers saxofonistes tenors a escapar de la forta influència de Coleman Hawkins, desenvolupant el seu estil a partir del paper que el saxo va tenir en les bandes de Hot de Chicago, substituint al trombó, amb un fraseig angulós, gairebé sense vibrato, molt sovint tocant en staccato. El seu estil no es va modificar amb el temps, tot i els canvis que es van produir en l'instrument a partir de Lester Young.

Va escriure a més dues obres de memòries, "You do not look like a musician" (1974) i "If you know of a better life" (1976), a més d'una autobiografia, "Crazeology" (1989), amb Robert Wolf.


Aquesta reedició d’aquest CD és un lloc ideal per als oients per començar a explorar el so càlid del tenor de Bud Freeman. Un intèrpret on l'estil distintiu s'estén més enllà del límit entre El Swing i el Dixieland, Freeman se sent aquí amb un quartet que inclou també el pianista Dave Frishberg (anys abans que es fes famós com a compositor/cantant), el contrabaixista Bob Haggart i el baterista Don Lamond. Freeman (55 anys en el moment de l’enregistrament) s'escolta al cim dels seus poders en una dotzena d’estàndards (alguns dels quals es toquen rarament), més cinc preses alternatives. Destaquen "You're a Sweetheart," "Chicago," "It's Only a Paper Moon" and "Somebody Stole My Gal."  Un disc aquest enregistrat el 15 de gener de 1962 a Nova York anomenat “Something to remember you by” del qual escoltarem seguits els temes...

6.- Take 1 Please                      (Rainger & Robin)
5.- Take 3 By Myself                  (Schwartz & Dietz)
4.- Take 3 Chicago                          (Fischer)
7.- Take 2 Meet you in San Juan   (Bud Freeman)

Recordeu que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

Escoltarem ara el saxofonista tenor....Don Byas
Malgrat la seva inqüestionable importància històrica, Don Byas (Muskogee-Oklahoma) no és un home que ocupi grans espais a les enciclopèdies del jazz. El seu exili voluntari a Europa, on va passar gran part de la seva vida i de la seva carrera musical, i també aquest encasellament al jazz clàssic que alguns li atribuïen, fou el motiu que no se li reconeguin els seus mèrits. Aquest alumne del gran Coleman Hawkins, però prou creatiu per adornar la seva música amb rivets parkerianos, tenia una tècnica depurada molt propera als millors instrumentistes del bebop.

Nascut de mare espanyola va experimentar les seves primeres sensacions jazzístiques com a membre de l'orquestra de Bennie Motten i Walter Page, dos noms lligats de diferents maneres a Count Basie, en la orquestra Byas aconseguiria el grau de solista mes avançat. El 1930, va fundar el seu primer grup, "Don Carlos And his Collegian Ramblers" actiu fins el 1933 quan el saxofonista es traslladà a Califòrnia. Allí va tenir un pas efímer però productiu a la bigband de Lionel Hampton (1935), a la d'Eddie Barefield i a la de Buck Clayton (1936). Es traslladà a New York i en un parell d'anys es va trobar substituint al genial Lester Young a l'orquestra de Count Basie.

Amb Basie va estar-s’hi dos anys i una mica cansat de les grans orquestres, va donar un gir radical a la seva carrera artística i es va disposar a participar en la frenètica activitat jazzística que es desenvolupava al carrer 52 de Harlem. Els clubs del carrer 52 van veure passar pel seu escenari a aquest magnífic saxofonista tenor i Don Byas va tenir l'honor de participar en la primera sessió discogràfica del bebop el 16 de febrer de 1944. Va gravar una versió, fins avui mai superada de l'immortal tema de David Raksin, "Laura". El 1946, s'embarca amb l'orquestra de Don Redman rumb a Europa, la primera gira que realitzava una orquestra de jazz al vell continent després de la II Guerra Mundial. Va fixar la seva residència a Paris per a la resta dels seus dies i des del vell continent va participar en nombrosos projectes musicals quan algú dels EUA apareixia per Paris. Va encoratjar la creativitat musical del pianista Tete Montoliu, amb qui va gravar un magnífic disc al costat del mestre Ben Webster. Va gravar a Barcelona amb músics i orquestres locals i així va seguir fent Jazz per Europa fins que el càncer se’l va endur a Amsterdam el 24 d'agost de a 1972.


El segon dels dos CD enregistrats al Montmartre KazzHus de Copenhaguen com primer havia estat el “A Night in Tunisia”, en aquest segon es presenta al magistral (i subestimat) saxo tenor Don Byas en un quartet amb el pianista Ben Axen, el baixista Niels-Henning Oersted Pedersen i el bateria William Schiopffe. Byas sempre va ser un intèrpret de gran abast i que ho clavava en temes com ara "There'll Never Be Another You," "Billie's Bounce" i "All the Things You Are", amb la creació d'idees interessants i consistentment inventives. Tots els col·leccionistes de jazz haurien de tenir almenys un parell de discos de Don Byas. Disc enregistrat al Montmartre Jazzhus, Copenhague, el 14 de gener de 1963 anomenat “Walkin’” i del qual escoltarem..

8.- Don’t blame me       (McHugh & Fields)
9.- Walkin’                             (Miles Davis)

Recordeu que si us agrada la lliure improvisació podeu entrar al web de www.discordianrecords.bandcamp.com i veure el catàleg d’aquesta editorial dirigida per l’amic El Pricto on hi trobareu de tot i més relacionat amb la lliure improvisació, conduccions, free jazz, o quelcom inclassificable.

El següent que escoltarem serà el gran Ben Webster. Som-hi doncs amb en Benjamin Francis Webster, conegut en el món del jazz com Ben Webster i amb el sobrenom de "El granota" pels seus ulls sortits. Va néixer a la molt jazzística ciutat de Kansas City, bressol de magnífics saxofonistes, entre ells el gran Charlie Parker. Va néixer un 27 de març de 1909 i la seva carrera musical va començar a prendre relleu a la corda de saxos de l'orquestra del mestre Duke Ellington en els temps del Cotton Club de Harlem. "Duke", agraït, va compondre per al saxofonista un tema emblemàtic que va acompanyar a Ben Webster durant tota la seva carrera. Estem parlant de "In a Mellowtone", una peça feta a la mida del nostre músic.

Ben Webster, va estudiar diversos instruments: primer violí, després piano i clarinet. El seu primer treball va ser precisament de pianista en un cinema mut a Texas. La seva afició pel saxo la va adquirir de Bud Johnson, el famós saxofonista de Dallas. Va tocar el saxo contralt en orquestres bastants conegudes com la de W.H. Young, pare del gran Lester Young, on va estar-s’hi tres mesos. El 1931 va treballar acompanyant a la cantant, Blanche Calloway, germana del famós director d'orquestra, Cab Calloway, i des de finals d'aquest any i fins a principis de 1933, va formar part d'una de les millors orquestres del Mig Oest, la de Bennie Moten, amb el mestre Count Basie com a pianista. Després de la seva fructífera experiència amb Moten, Ben Webster va començar a ser sol·licitat per les bigbands mes conegudes, i així el 1933, Andy Kirk el va cridar per ocupar la capçalera de la seva secció de saxos, després va ser Fletcher Henderson qui es va fixar en ell i el 1934 va treballar amb Benny Carter. En cadascuna d'elles, la presència de Ben Webster va coincidir amb el període de més esplendor d'aquesta orquestres. Coincidència?

Després del seu pas pel faristol de Benny Carter, va tocar durant més d'un any amb l'orquestra de Cab Calloway, amb el qual va gravar entre la primavera de 1936 i l'estiu de 1937 setze temes. La segona meitat de la dècada dels trenta va ser en aquest sentit un període on Ben Webster es va fer un lloc propi en l'escena jazzística americana i va aconseguir ser un dels grans saxos tenors del moment. El seu últim treball en aquesta dècada va ser tocar amb el grup de Teddy Wilson on li va tocar acompanyar en mes d'un enregistrament a la gran cantant Billie Holiday. El gran moment de la seva vida va arribar el 1940 quan va entrar a formar part de la històrica orquestra de Duke Ellington. El seu ingrés va coincidir amb la incorporació del baixista Jimmy Blanton. Entre 1940 i 1943, un dels grans moments de l'orquestra d'Ellington, Webster va ser un pilar indiscutible a la secció de saxos, sens dubte la millor de tota la història del jazz, al costat de Johnny Hodges, o Russell Procope. Temes com "Satin Doll" i sobretot "In a Mellowtone" van ser escrits per Duke Ellington i Billy Strayhorn per a major glòria del seu saxofonista tenor.

Quan després de la II Guerra Mundial va començar l'ocàs de les Big-Bands, molts músics van haver de buscar-se amb més o menys fortuna el seu lloc en la música de jazz com a solistes, bé formant el seu propi grup més o menys estable o bé com a sideman acompanyant altres músics. Al nostre protagonista li va venir bé la disgregació de les grans orquestres del swing i en solitari va aconseguir els èxits que dins de l'orquestra d'Ellington quedaven d'alguna manera camuflats. El pelegrinatge de Ben Webster quan el 1943 va deixar l'orquestra d'Ellington va començar amb el grup de Sidney Catlett a principis de 1944; John Kirby (juliol de 1944); Stuff Smith (1945) i amb Henry "Red" Allen des del novembre de 1948 fins el setembre de 1949. A partir d'aquí, el productor Norman Granz el va alliberar dels seus problemes econòmics quan el va embarcar en l'aventura del "Jazz at the Philharmonic" on hi va romandre vinculat fins el 1959. Convertit en rodamón, el 1964 va emigrar a Europa establint-se primer a Copenhaguen i després a Holanda, fins que el 1969 va establir-se definitivament a la capital danesa. El 1973, actuant a la ciutat holandesa de Leyda, va patir un infart que va acabar amb la seva vida en un hospital d'Amsterdam.

Ben Webster forma part al costat de Coleman Hawkins i de Lester Young, de la Triada de grans saxofonistes tenors de la història del jazz.


Un dels quatre "Black Lion CDs" de 1965 de Ben Webster, aquest, és l'únic en el qual toca amb d’altres músics de vent. El gran tenor interactua en el quintet “Mainstream” del trompetista Arnved Meyer amb una música que resulta de vegades una mica reminiscent d'enregistraments de grups de petit format de Duke Ellington de la dècada de 1930. A més de les seves versions càlides de "Nancy with the Laughing Face," "My Romance" and "Days of Wine and Roses ", és un plaer escoltar Webster a "Stompy Jones" i "The Jeep Is Jumping" després de més de 20 anys que va deixar la banda d'Ellington. Estem parlant d’un disc enregistrat el 15 de gener de 1962 a Nova York en plena efervescència del Hard Bop, i va vegeu on se situà Webster amb aquest enregistrament...

Escoltem doncs els següents temes...

2.- My Romance                   (Rodgers)
1.- Brother John's Blues      (Ben Webster)
3.- Duke’s in Bed                 (Ellington)


Però ja sabeu que si voleu escoltar projectes alternatius de músics de casa nostra, podeu entrar al web de Underpool https://www.underpool.org/ , editorial dirigida per Sergi Felipe i Pep Mula els quals van endegar aquest projecte poc després que nosaltres al JCLV. I amb les seves paraules...
“UnderPool és un segell discogràfic independent centrat en jazz i músiques improvisades. Amb seu a Barcelona, es crea al 2013 arrel de l'estudi de gravació del mateix nom. La idea d'UnderPool és donar distribució la música d'artistes així com ajudar als músics a produir els seus propis discos de forma independent. El segell també aposta per les produccions pròpies creant una sèrie d’àlbums per volums, on es convida a músics a una sessió d'estudi on es graven els temes escrits per a l'ocasió.”

I nosaltres acabarem el programa amb el gran Paul Gonsalves, que va créixer a Rodhe Island i el 1936 va triar la guitarra com a primer instrument per les seves lliçons de música, però molt aviat es canvià al saxo tenor i va passar a tocar en bandes de la seva localitat natal a Boston fins que va haver d'ingressar a l'exèrcit el 1942. En llicenciar-se quatre anys més tard va tornar a Boston durant un breu període de temps i després es va unir a la banda de Count Basie, on va aconseguir amb el seu so característic influenciat per Ben Webster i Illinois Jacquet, convertir-se en un estel solista de la banda amb un toc i so modernista fins la seva marxa el 1949.

Durant un breu període de temps va estar-se a la banda de Dizzy Gillespie (1949-1950) abans que aquesta es dissolgués. Va tenir sort i el mestre Duke Ellington el va contractar per a la seva afamada orquestra. El seu paper en la mateixa era el d'un saxofonista experimentat i madur i va tenir la seva oportunitat de brillar amb llum pròpia sobtadament quan l'orquestra de Duke Ellington travessava una de les seves pitjors ratxes. Va ser al festival de jazz de Newport de 1956 quan l'orquestra d'Ellington va tocar de manera continuada i seguida les dues seccions de "Diminuendo and Crescendo in Blue". Aquella nit memorable, l'orquestra d'Ellington va tenir al públic ballant ininterrompudament pels passadissos i Paul Gonsalves l'autor del miracle musical convertit en un estel des d'aquell dia. Paul Gonsalves era un home tímid amb greus problemes de beguda però va aportar amb la seva música molta qualitat a una orquestra ja ben engreixada. Paul Gonsalves s'aventurava de tant en tant a tocar fora de les files de l'orquestra d'Ellington per fer aparicions en solitari i gravar àlbums al seu nom, encara que els seus majors èxits van ser en el si de l'orquestra d'Ellington. Paul Gonsalves va morir el 1974 només dos mesos després de la desaparició d'Ellington.


La major part d'aquest CD va ser gravat a la primera època. El tenor de tota la vida de Duke Ellington, Paul Gonsalves, era un complement perfecte per la inventiva del pianista Earl Hines, que juntament amb el baixista Al Hall i el bateria Jo Jones, esten en la seva millor forma en els cinc estàndards, dels quals, tres d’Ellington. La música té uns moments sorprenents. L'única pista del 1972 és una versió en solitari de "Blue Sands" interpretada pel compositor Earl Hines. Encara que no és essencial, aquest CD ha de complaure als fanàtics de Hines i Gonsalves, dos músics magistrals que anteriorment només havien gravat junts una vegada en una data compartida pel pianista i Johnny Hodges. Disc enregistrat el 15 de desembre de 1970 a Nova York anomenat “Paul Gonsalves meets Earl Hines” del qual escoltarem..

13.- What Am I Here For               (Ellington)
14.- Moten Swing                             (Moten)

Bé, doncs després d’aquest “bany” de la música d’alguns dels millors i vells tenors, estic segur que han aparegut les ànsies de regirar i buscar entre els endreços aquells antics discos de jazz que segur corren per casa vostra. També hauran aparegut les mateixes ànsies de cercar en les botigues, físiques i en les de la xarxa, la música d’aquests grans màsters del Jazz de tota la vida.

Doncs ja vegeu que avui hem fet un salt qualitatiu i temporal vers la música que es va fer fa una pila d’anys, en contra del que fem de manera habitual en aquest programa, que és posar la música més actual, la que fan els nostres músics ara mateix i també la que editen les nostres editorials de casa nostra. Espero que hàgiu gaudit igualment o potser més recordant la sonoritat d’aquests mestres del saxo tenor.

Res més, gràcies per ser-hi aquí i/o al blog del programa, jo, Miquel Tuset i Mallol qui us ha explicat ets i uts, seleccionat les músiques i realitzat aquest programa, us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |