" THELONIOUS MONK”
DISC PRIMER  “MISTERIOSO”
Editat i compilat per Proper Records el 2006

La primera sessió de gravació la van fer el 15 d’octubre de 1947 amb formació de sextet.

Thelonious Monk, piano
Idrees Sulieman, trompeta
Billy Smith, saxo tenor
Danny Quebec, saxo alt
Gene Ramey, contrabaix
Art Blakey, bateria

Comencem amb un tema en el pur estil Bop .
2.- Evonce     (I.Quebec I.Sulieman)                            3m01s

Ara ja amb un clar estil pianístic inventat per Monk
4.- Thelonious           (T.Monk)                                     2m59s

Al cap de nou dies, Monk va tornar als estudis, aquesta vegada amb format de trio:

Thelonious Monk, piano
Gene Ramey, contrabaix
Art Blakey, bateria

per enregistrar aquestes meravelles; una de les seves grans balades
6,. Ruby my dear      (T.Monk)                                    3m05s

Un dels punts àlgids d’aquesta sessió amb dues obres mestres,  on  en el segon tema desenvolupa les seves idees, amb frases utilitzant les escales d’un to.
9.- Introspection  (T.Monk)                                         3m08s
10.- Off minor            (T.Monk)                                  2m58s

La tercera sessió a Blue Note va ser el 21 de novembre de 1947, i va utilitzar un quintet en aquesta ocasió.

Thelonious Monk, piano
George Taitt, trompeta
Sahib Shihab, saxo alt
Bob Paige, contrabaix
Art Blakey, bateria
Varen començar amb una variació d’un tema de Irvin Berlin, el Blue Skies i que va ser el magnífic In a walked Bud dedicat al seu amic Bud Powell.

11.- In a walked Bud            (T.Monk)                       2m54s

I ara una de les més interpretades i que va ser la primera composició de T. Monk el 1944. La va enregistrar Cootie Williams el mateix any, tot i que posteriorment, el 1946 ho va fer Dizzie Gillespie més en la onda del mateix Monk afegint-hi una introducció i una coda que ja per sempre més s’han incorporat al tema, també quan el va tocar posteriorment el mateix autor. Estem parlant de....

14.- ‘Round Midnight           (T.Monk)                      3m08s

El 2 de juliol de 1948 Monk va enregistrar la quarta sessió amb Blue Note, una sessió que va ser una de les millors,  aquesta vegada amb el vibrafonista Milt Jackson, que posteriorment va ser un dels quatre del Modern Jazz Quartet.

Thelonious Monk, piano
Kenny “Pancho” Hagood, veu
Milt Jackson, vibràfon
John Simmons, contrabaix
Shadow Wilson, bateria

Un tema on Milt i Thelonious es conjuminen a la perfecció

17.- Evidence           (T.Monk)                                  2m32s

Per continuar amb una de les obres mestres del Jazz, un tema on s’hi poden trobar intervals paral·lels de sextes i on Monk afegeix algun interval de sèptima a mode de dolça tortura.

18.- Misterioso         (T.Monk)                                  3m20s

DISC SEGON  “STRAIGHT NO CHASER”
Editat i compilat per Proper Records el 2006
Enregistrat el 23 de juliol de 1950
Thelonious Monk, piano
Milt Jackson, vibràfon
Sahib Shihab, saxo alt
Al McKibbon, contrabaix
Art Blakey, bateria

Varen començar amb Four in one de la qual, la presa alternativa enregistrada poc després va resultar molt més rica en solos que la original, o sigui que aquí va la alternativa.

2.- Four in one(alt take)       (T.Monk)                    3m25s

I una de les considerades obres mestres de Monk, de la qual el Gunter Schuller deia que no era un tema, no era una cançó, era un tema per instruments i encara més, que era una “abstracció”.

3.- Criss Cross                     (T.Monk)                    2m54s

I ara una altra de les obres mestres de Monk, un Blues interpretat per quasi tothom dels grans, Miles Davis, Tete Montoliu, etc..i també en totes les Jam Sessions, el seu conegut...

5.- Straight no chaser          (T.Monk)                    2m54s

Va tornar als estudis de Blue Note el 30 de maig de 1952, ara amb un sextet
aquesta vegada amb:

Thelonious Monk, piano
Kenny Dorham, trompeta
Lucky Thompson, saxo tenor
Lou Donaldson, saxo alt
Nelson Boyd, contrabaix
Max Roach, bateria

El primer tema va ser-ne un que no el va enregistrar mai més...tema amb quintes bemolls i tritons a dojo.

8.- Skippy                  (T.Monk)                              2m57s

Monk va signar per Prestige el 21 d’agost de 1952, tres mesos després d’haver enregistrat per Blue Note.
La primera sessió va ser el 15 d’octubre de 1952 en format trio:

Thelonious Monk, piano
Gary Mapp, contrabaix
Art Blakey, bateria
Un dels temes el no gaire conegut però sí identificable la procedència.
12.- Little rootie tootie       (T.Monk)                    3m03s

El tema millor d’aquesta sessió, amb un gran Art Blakey fent poliritmies, va ser el seu magnífic i conegut

15.- Bye-ya                (T.monk)                             2m44s

Varen acabar aquesta sessió amb un altre dels grans temes de Monk.

16.- Monk’s Dream  (T.Monk)                                3m03s

El 10 de desembre de 1952 varen fer la segona sessió per Prestige, també en format de trio però Max Roach va substituir a Art Blakey

Thelonious Monk, piano
Gary Mapp, contrabaix
Max Roach, bateria

Aquesta sessió va estar enterbolida per culpa d’un piano “desafinat”, la qual cosa es nota prou, malauradament.

17.- Trinkle, tinkle      (T.Monk)              2m47s

DISC TERCER “WELL YOU NEEDN’T”
Editat i compilat per Proper Records el 2006

El 13 de novembre de 1953 va començar la tercera sessió amb Prestige aquesta vegada amb un quintet, i per primera vegada amb el gran Sonny Rollins.

Thelonious Monk, piano
Sonny Rollins, saxo tenor
Julius Watkins, corn francès
Percy Heath, contrabaix
Willie Jones, bateria

Tot i que el 1948 Columbia Records va adoptar el LP, les altres companyies no varen trigar en utilitzar-lo i els temes ja podien durar més de 3 minuts, collonut. Ara, l’enregistrament en estèreo no va arribar fins el 1958!
Comencem amb una magnífica melodia..
1.- Let’s call this           (T.Monk)                    5m03s

Un altre dels grans temes de Monk
2.- Think of one            (T.Monk)                    5m37s

La següent sessió amb Prestige va fer-se l’11 de maig de 1954 als estudis Rudy Van Gelder a New Jersey també en formació de quintet ara amb:

Thelonious Monk, piano
Frank Foster, saxo tenor
Ray Copeland, trompeta
Curley Russell, contrabaix
Art Blakey, bateria
Una altra de les seves meravelles i rareses

5.- We see                (T.Monk)                     5m13s

En un viatge a París el 1954, va ser convidat al tercer Festival “Salon du Jazz”, on va enregistrar per primera vegada a piano solo, i ho va fer pel segell francès Vogue el 7 de juny de 1954.

Escoltem el seu conegut...

14.- Well you needn’t          (T.Monk)        3m21s

DISC QUART “BLUE MONK”
Editat i compilat per Proper Records el 2006

El 22 de setembre de 1954 Monk va enregistrar la seva darrera sessió amb Prestige com a líder amb la següent formació:

Thelonious Monk, piano
Percy Heath, contrabaix
Art Blakey, bateria

Escoltarem el seu conegut Blues

5.- Blue Monk          (T.Monk)                    7m35s

Posteriorment va signar per Riverside enregistrant un disc amb tot de temes del gran Duke Ellington, per després passar a Columbia i un etcètera que mirarem de continuar més endavant.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |