Enllaç a l'àudio del programa:
Aquest programa i qui us parla, diu això:
“Dirigents de l’estat d’Israel, atureu
el genocidi que esteu perpetrant a Gaza i Cisjordània. Llibertat per a Palestina”.
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
I de nou un programa divers amb discogràfiques i gent de casa i d’una mica més lluny, com són Temps Record i disc de Francesc Capella Trio & Laura Simó, “West Side Songs”; Sotrack Records i el de Josep Traver Organ Trio, “Tribute to Grant Greene” – Live at Aclam; Club del Disco, el “Cambios” de Juan Torres Fernández.
Començaré el programa amb el primer, disc dedicat a la música que va escriure Leonard Bernstein per a la pel·lícula West Side Story amb Francesc Capella Trio & Laura Simó i disc anomenat “West Side Songs”. Acabat de publicar fa quatre dies i enregistrat per David Val al Medusa Studio el 28 i 29 de març de 2025. Masteritzat per Ferran Conangla. Agraïments a Pere Foved i a Zildjan i Evans. Amb Francesc Capella – piano, Guillem Prats – contrabaix, David Simó – bateria, Laura Simó – veu.l al blog hi trobareu l’enllaç: https://www.tempsrecord.cat/albums/jazz/maria.
I aquest és un disc dedicat a la música que va fer Leonard Bernstein per a diversos musicals. Hi ha 11 temes no massa llargs, on hi ha balades com “Maria” i “Some Other Time”, la darrera del On the Town, la primera, ja ho sabeu. I del mateix musical, hi ha un tema a mèdium slow que és “Lucky To Be Me” fet a duet de piano i veu. I tema amb un pèl més de trempera és “Tonight” fet amb una rítmica molt encoratjadora. Un altre d’interessant del On the Town és “Lonely Town”, més o menys al mateix tempo. També amb aquesta vitalitat n’hi ha tres del ”West Side Story” com són “I Feel Pretty”, “Something’s Coming” i “Jet’s Song”, aquest darrer a tot Swing. I els dos més vitals són “Cool” del West i “It’sLove” del Wonderful Town.
Doncs tot i haver-hi la coneguda “Maria”, els començarem escoltant en el no tant conegut tema del On the Town, anomenat..
1.7.- Some other Town (L. Bernstein) 5:10.
I ves que acabem d’escoltar una de les millors veus del país pel que fa a cantants de Jazz. Afinació perfecte, pronunciació, missatge en l’entonació i fraseig de la seva veu, alhora que càlida i molt bonica veu, aquesta és la de Laura Simó. Ella mateixa me’l va donar un dia de reunió informativa a càrrec dels de l’AMJM amb advocadesses i advocats; i allà que hi érem na Conxita i jo mateix, tresorera i president de l’AJCSV. Un tema que és una delícia per la veu, però també per l’arranjament i feina del trio base. Guillem Prats ha estat qui ha fet la primera i única improvisació amb el seu contrabaix, ben recolzat per les escombretes de David Simó i acords delicats del piano de Francesc Capella. Ella n’ha recuperat la melodia després del solo del baixista i ja han encarat el final d’aquest preciós tema encabit en el musical On the Town.
Amb “West Side Songs”, nou àlbum de Francesc Capella Trio & Laura Simó, el quartet proposa un viatge apassionant pel món dels grans musicals de Bernstein, des del mític West Side Story fins a peces d’On the Town, Wonderful Town o Candide. Un repertori ple de nostàlgia, energia i sofisticació, interpretat amb la sensibilitat i la llibertat creativa que defineixen aquests quatre músics d’excel·lència. Un àlbum per deixar-se portar per melodies icòniques com “Maria”, “Tonight”, Somewhere, “I Feel Pretty” o America, reinterpretades amb el toc elegant del jazz contemporani.
I els escoltarem en el primer track del disc i tema del West Side Story i anomenat..
2.1.- Something’s Coming (L. Bernstein) 4:13.
I una mica la sinopsi és aquesta: «Something’s Coming» és una cançó del primer acte i és el primer solo de Tony. En aquest punt encara no ha conegut Maria. S'ha desil·lusionat amb la guerra de bandes i espera un futur millor. Vol deixar els Jets, però accepta unir-s'hi per anar a un ball més tard aquella nit, etc.
I el tema té una Intro curteta i molt interessant abans d’escoltar la melodia. I de nou ens ha encantat la veu de Laura introduint el tema, i què bonic el canvi tonal del pont, tema amb diverses parts fora dels estàndards de Jazz i forma AABA o similars. I després d’ella, el primer solo de Francesc Capella al piano, llarg i molt reeixit solo del nostre amic. Ha executat una improvisació amb tot de moments brillants, per la seva tècnica, però també per la història que ens ha explicat. El tema té un ritme a 4x4 ben marcat pels de la base rítmica, amb una feina rellevant del baixista Prats i baterista Simó. El tempo és un mèdium up, que ens ha mantingut en tensió fins arribar al magnífic final i tema acabat de cop!
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
https://sedajazz.es/tienda_sedajazz_discos.php,
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
I tot i que “Cool” és un tema amb un Swing increïble, ja els acabarem d’escoltar a ella i a ells, en el magnífic tema del musical Wonderful Town i Swing brutal i tempo brutal, anomenat...
3.10.- It’s Love (L. Bernstein) 4:17.
I què bé han sabut encabir aquest tema d’aquest musical del 1953, per vital però també perquè és el darrer tema del segon acte i també de l’obra, on canten tots junts amb Ellen, Bob i Ruth. La vitalitat del tema és però gràcies a la feina dels de la base rítmica, i esclar pels segurs arranjaments de Capella. Un Swing aparegut ja d’entrada i que s’ha mantingut durant tot el tema, si n’exceptuem els moments puntuals de “breaks”, que n’hi ha alguns de molt curtets. Swing i copets al canto de la caixa, Walking del baixista, acords del pianista i per sobre de tots ells, la magnífica veu de Laura. De nou Capella ens amb acords quan toca, en fi, brutal. També n’ha fet una de potent el baterista i germà de Laura, en David. I ja amb la melodia de nou, han encarat el final del tema per acabar-lo també de cop. Impressionant tema i treball dedicat a la música de Leonard Bernstein ells que ho han fet a tot Jazz, o sigui que felicitats Laura Simó, Francesc Capella, Guillem Prats i David Simó.
I seguim i ara fent un canvi estilístic amb el disc publicat pels amics de Club del Dico, “Cambios” de Juan Torres Fernández amb Pablo López Ruiz enginyer de gravació i mescles. Amb Juan Torres Fernández, saxo tenor; Leandro García de la Maza, piano; Flavio Romero, contrabaix; Fernando Moreno, bateria, amb Cristian Cáceres, trompeta #6,7; Emmanuel Famon, saxo alto #7, clarinet baix #8. Al blog hi trobareu l’enllaç al canal Youtube:
I aquest és un disc on es respira modernitat, alhora que s’albiren músiques i melodies properes al folklore del seu país, Argentina, en algun tema. Dels 8 temes n’hi ha tres que tenen el tempo de la balada, com són “Canción para Almendra”, “Ocho días” i “Gracias”, aquesta darrera amb una bonica Intro a saxo sol i un pèl més viva i marcaatge rítmic persistent. A partir d’ara augmentarà la consistència musical, coses de la base rítmica, i tot i ser el tempo no massa viu, gaudirem molt en temes com “Hasta pronto”.
I per això els començarem escoltant en aquest primer tema, primer track del disc...
4.1.- Hasta pronto (J. T. Fernández) 5:54.
I quin canvi musical amb aquest tema del saxofonista argentí. 10-n’hi-C. Músic nascut el 1985 a Bahía Blanca. Aquest ha estat un tema amb una estructura allunyada dels estàndards de Jazz de 32 compassos i forma AABA. Té una estructura una mica més complicada de seguir, ja ho haureu notat. És crucial la tasca del baterita i baixista, ells dos amb marcatge rítmics consistent que marquen el tema. El pianista ha ajudat amb els acords, mentre el líder al saxo ha desgranat un llarg, potent i molt ben interpretat solo al saxo tenor. De fet ha estat brutal la seva intervenció. I quin break més delicat quan el pianista s’ha quedat sol. I com el baixista ha aparegut amb el motiu principal, i també el pianista amb la mà esquerra, i ja de nou la melodia entremaliada per complexa la d’aquest impressionant primer tema de J. T. Fernández ideal tema per començar-los a escoltar amb un brutal final de cop.
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
https://jamboreejazz.com/agenda/,
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
I hi ha un tema molt interessant amb aires folklòrics evidents per melodies i ritme, i aquest és "Nuevos caminos". Al bell mig del tema gaudirem molt en el solo del pianista García de la Maza.
I encara els escoltarem en el tema que titula el disc..
5.6.- Cambios (J. T. Fernández) 7:28.
I aquest ha estat un altre tema amb diversitat de moments musicals, com quan ha aparegut la trompeta i solo de Cristian Cáceres. Un tema que ha començat amb el marcatge del baterista Moreno, amb un bombo molt present. La melodia a duet de vents, saxo tenor i trompeta, ha aparegut ben aviat, ells dos recolzats per la secció rítmica de de la Maza al Rodhes, Romero al contrabaix i Moreno a la bateria. I després de presentar la melodia del tema, quin moment més impactant amb els dos vents a duet fent una ziga zaga amb el motiu principal del tema. El solo del líder ha entrat després, fent-nos unes frases i motius recurrents tot plegat amb una gràcia musical evident alhora que amb tota la modernitat possibles. I sí, molt maco el break on el trompetista Cáceres ens ha fet una preciosa improvisació marcada per la delicadesa de la seva sonoritat. I el fons dels de la base, hi ha estat encara, però més continguts. De mica en mica s’ha anat estirant tot agafant més trempera sonora i ja arribar a recuperar la melodia a duet i acabar el tema de cop amb el motiu recurrent a duet de saxo i trompeta. Brutal tema.
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
I ja queden els dos darrers temes força vitals, com són “Blues 2852” i “Vida virtual”, aquest darrer una mica més vital. La veritat és que tots dos són brutals, i se’m fa difícil escollir-ne un.
I ja els acabarem d’escoltar en el tema escollit, com tots, del líder Juan Torres Fernández i aquest és l’anomenat..
6.4.- Blues 2852 (J. T. Fernández) 4:29.
I quin brutal tema acabem d’escoltar, sí, i a més ha estat a tot Blues, i melodia curteta i entremaliada. El tempo, viu; el Walking del baixista, potent. I ja el solo més que inversemblant del líder Juan Torres al saxo tenor. Llarg solo del Juan que s’ha esplaiat la mar de bé en els 7 chorus que ha fet improvisant. Velocitat de fraseig, llenguatge a tot Jazz, tècnica, la que vulgueu. Gust interpretatiu, imaginació, en fi, Jazz del bo a tot Bop. Després d’ell hem escoltat una estona el solo brillant del pianista de la Maza, i com de bé l’ha fet, també a tot tren pel tempo del tema. I quin Swing dels de la base. I al final uns compassos improvisant saxo tenor i piano amb el baterista Moreno i ja recuperar la melodia del tema, d’aquest brutal Blues 2852 de Juan Torres Fernández ideal tema per ja deixar-los d’escoltar, o sigui que felicitats nois Juan Torres Fernández, Leandro García de la Maza, Flavio Romero, Fernando Moreno, Cristian Cáceres, i Emmanuel Famin que no hem escoltat.
I ja acabarem el programa d’avui escoltant
alguns temes d’un disc enregistrat en directe al Aclam Club i ves per on un dia que nosaltres hi vam anar i aquest
és Josep Traver Organ Trio, “Tribute to
Grant Greene” – Live at Aclam, publicat per Sotrack Records i enregistrat en directe per Adrià Vidany de Sotrack.
Amb Josep Traver, guitarra; Gerard
Nieto, orgue i Esteve Pi, bateria.
I ens duen això....Aquesta és una mostra del concert realitzat a Aclam Club, de Barcelona, el 15 de febrer de 2024. Josep Traver, Gerard Nieto i Esteve Pi ens van oferir un selecció dels temes que va enregistrar el guitarrista Grant Greene, un referent de la guitarra de jazz d’influències hardbop, bebop, soul i latin.
I jo us dic que vaig tenir la sort d’enregistrar-ho en vídeo, tots els temes, i que Josep en va fer una selecció dels que podreu veure al meu canal del Jazz Club Sant Vicenç
https://www.youtube.com/channel/UCal3PtuEE19CnB4EmIN1xXA.
I dels 7 temes escollits d’aquell concert, hi ha una única balada la preciosa “I Can’t Stop Loving You” de Don Gibson i que Grant va enregistrar el 30 de novembre de 1962 i incloure en el seu disc “Goin’ West”. El compositor ho havia fet el 1957, ell també guitarrista. Un altre tema maco és “Blues in Maude’s Flat” de Grant Greene, tema encabit en el “GrantStand” de Blue Note i publicat l’abril del 1962.
I ens duen això....Aquesta és una mostra del concert realitzat a Aclam Club, de Barcelona, el 15 de febrer de 2024. Josep Traver, Gerard Nieto i Esteve Pi ens van oferir un selecció dels temes que va enregistrar el guitarrista Grant Greene, un referent de la guitarra de jazz d’influències hardbop, bebop, soul i latin.
I jo us dic que vaig tenir la sort d’enregistrar-ho en vídeo, tots els temes, i que Josep en va fer una selecció dels que podreu veure al meu canal del Jazz Club Sant Vicenç
I dels 7 temes escollits d’aquell concert, hi ha una única balada la preciosa “I Can’t Stop Loving You” de Don Gibson i que Grant va enregistrar el 30 de novembre de 1962 i incloure en el seu disc “Goin’ West”. El compositor ho havia fet el 1957, ell també guitarrista. Un altre tema maco és “Blues in Maude’s Flat” de Grant Greene, tema encabit en el “GrantStand” de Blue Note i publicat l’abril del 1962.
I tot i que aquests temes són molt macos, els escoltarem en el tema de Charlie Parker el conegut..
7.2.- My Little Suede Shoes (Charlie Parker) 7:11.
I aquest tema Parker el va encabir en el seu disc de 1952 ”Bird is Free” publicat el 1961, on hi hagué Charlie Parker, saxo alt; Mundell Lowe, guitarra; Walter Bishop, Jr., piano; Teddy Kotick, contrabaix i Max Roach, bateria. Mentre que Grant Greene el va encabir en el seu “The Latin Bit” del 1962 disc de Blue Note amb Grant Green, guitarra; John Adriano Acea, piano; Wendell Marshall, contrabaix; Willie Bobo, bateria; Carlos "Potato" Valdes, conga i Garvin Masseaux, chekere.
I els nostres herois l’han fet a tot organ jazz trio, que parí el bo de Jimmy Smith, entre d’altres mostrus del Jazz. I el simpàtic tema de Parker té uns aires positius a tot Latin Jazz, i que ells han quadrat la mar de bé. Si hem escoltat primer la melodia del tema a càrrec del líder a la guitarra, en Josep Traver, després l’hem escoltat a ell improvisant i quin so més càlid que en treu de la guitarra Aquisto. I ves per on que del Latin inicial, han passat al Swing durant la seva improvisació. Quin gust més delicat té el Josep, i nosaltres que estàvem a primera fila i que ho vàrem gaudir d’allò més. Gust i creativitat melòdica la de les seves frases improvisades. I acabat ell, ha retornat el ritme trencat a tot Latin en la primera part del tema, ja improvisant en Gerard amb el seu orgue. Nieto és un dels grans de l’orgue a casa nostra, conjuntament amb l’Abel Boquera. Ens ha clavat una brutal improvisació on l’hem pogut escoltar recreant-se en les seves línies inversemblants amb un Swing impressionant fet per la seva mà esquerra que ha fet els més greus. Al final uns quatres amb l’Esteve i els altres dos, improvisant, i ja per recuperar la melodia del tema i acabar-lo de cop, ideal tema per ja començar-los d’escoltar.
I en Josep ens diu...Per aquest concert, en Marcel Cavallé ens va deixar una guitarra molt especial de la col·lecció de l’Aclam Club, una guitarra que va construir Jimi d’Aquisto per a Grant Greene l’any 1972, i que ell mateix va tocar. Més tard la va comprar George Benson i ara forma part de la col·lecció de l’Aclam Club Museum. El so, la definició i la construcció d’aquesta guitarra amb història la fan única.
I ara els escoltarem en el tema potent que va fer Nat Adderley i anomenat...
8.5.- Work Song (Nat Adderley) 5:57.
I ves per on que Greene va encabir aquest tema en el seu disc “Iron City!”, també a Organ Jazz Trio publicat el 1972, enregistrat però el 1967, amb ell mateix a la guitarra, “Big” John Patton, Hammond B3 i Beb Dixon, bateria.
I el tema ha començat de la típica manera que sempre tothom fa, la de l’original de Nat. El Swing però ha aparegut ben aviat en la inversemblant improvisació de Traver. Ha destil·lat bon gust, de nou, alhora que ens ha mostrat la seva polida tècnica, el seu bon gust en el fraseig, la seva creativitat i velocitat de punteig. Un fons potent li ha donat tot el suport. I ves per on que Nieto ha tornat a frapar-nos per la seva consistència solista, rítmica, alhora que seguint portant els més greus amb la seva mà esquerra, car no recordo veure-li cap pedalera. Llarg solo del bo d’en Gerard ell sempre amb l’Esteve Pi al seu costat. Melodia de nou del conegut tema de Nat Adderley i ja per arribar al final i acabar-lo delicadament entre forts aplaudiments dels qui allà hi érem.
Grant Greene va treballar com a músic de sessió pel segell Blue Note, on va coincidir amb el productor i tècnic Rudy Van Gelder. Junts van crear una sèrie d’àlbums històrics amb la complicitat de músics com Art Blakey, Elvin Jones, Jack McDuff, Jimmy Smith, Joe Henderson, Hank Mobley, Ike Quebec, Herbie Hancock, McCoy Tyner, Lou Donaldson, etc. Aquest disc és un homenatge a la figura de Grant Greene, guitarrista de referència i inspiració màxima per als qui ens agrada i ens dediquem a la música. Josep Traver.
I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui en el tema de Sonny Rollins tot i que a la contraportada posa Charlie Parker, el conegut Rh&Ch...
9.7.- Oleo (Sonny Rollins) 6:33.
I aquest tema Rollins el va fer el 1954 i podríem dir que el toca, l’ha tocat, i el tocarà tothom. És un Rh&Ch, o sigui que té la mateixa seqüència d’acords que el “I got Rhythm” de Gershwin. I Grant Greene el va encabir en el seu disc homònim enregistrat el 1962 i publicat per Blue Note el 1980 on hi hagueren també Sonny Clark, piano; Sam Jones, contrabaix i Louis Hayes, bateria.
I els nostres amics l’han fet a bon tempo i Swing pels més baixos a tot Walking, els que ha fet Nieto amb el seu orgue. I la melodia ja la coneixem totes i tots nosaltres, car és un dels tantíssims importants temes del Jazz. I de nou en Josep ens ha frapat per la seva inversemblant improvisació, per la seva perfecte sincronització amb els dos de la base rítmica. Per la seva creativitat que sembla no tenir límits i sembla estratosfèrica. Nieto l’ha seguit amb el seu so a tot Hammond B3 tot i no ser-ho, car era una altre marca. L’Esteve ha estat brutal portant-los a ells dos a un cel benefactor, però també pel seu impressionant i llarg solo ja a les acaballes del tema. Josep i Esteve es coneixen la mar de bé, pel fet de formar part del Andrea Motis Quintet durant una colla d’anys, i ves per on que els vaig poder portar el 2013 en un concert de Festa Major al teatre de La Vicentina on hi van venir 347 persones d’arreu de Catalunya. I després del solo de Pi, encara els darrers moments de melodia d’aquest magnífic Oleo de Sonny Rollins ideal tema per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el programa d’avui, que com sempre, espero que us hagi agradat tant com a mi, i per això felicitats amics Josep Traver, Gerard Nieto i Esteve Pi.
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Llibreria Byron: Barcelona
https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 21 de novembre, on tindrem al Lluís Coloma Trio, concert que es farà a la Sala Xica de la Vicentina, i que serà de pagament, mitjançant Entrapolis i també a taquilla.
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)