Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
Doncs ja estem immersos en la programació estable després d’haver fet dos especials, el de Nadal amb el doble LP de Miles Davis at the Olimpia Paris 1957 i el de Reis amb els dos CDs de Joe Smith, programes diferents tot i mostrant la diversitat del Jazz i les músiques improvisades.
 
I el programa d’avui i per no ser menys, també mostrarà aquesta diversitat musical, i per això és que escoltarem el treball personal i autoproduït del guitarrista italià establert a casa nostra, Neter Calafati i disc anomenat “PISTACHO”. Hi haurà també dues produccions de la discogràfica de casa nostra Seed Music, amb la del contrabaixista canari també ja de casa, en Martín Leiton i el seu “CARAVANA”, fins aquí, tot bastant convencional musicalment parlant, i sí, a tot Jazz. On es mixturaran les músiques serà en el segon CD de la Rufaka Folk Jazz Orchestra i el seu “LOCUS AMOENUS”, obra i gràcia de Sergi Vergés i demés colla que ja us comentaré.


I proposo començar amb el “PISTACHO” Neter Calafati, autoproduït i publicat el 2022, amb tot l’esforç que això significa. Enregistrat per Pau Romero l’1 i 2 de juny de 2022 al BeatGarden Studios, Barcelona. Mesclat i masteritzat per ell mateix. I aquí hi tenim a Neter Calafati, guitarra i composicions excepte dues que són de Django Reinhardt; Alejandro Esperanza, piano; Román Cubelos, contrabaix i Arnau Julià, bateria.
 
I alguns dels 8 temes d’aquest disc són balades tan boniques com “El Explorador” iniciada pel líder a la guitarra amb una delicadesa que ens desarma. Una melodia bonica interpretada dolçament i acompanyat per la resta del quartet. El més sorprenent és el Swing delicat que ha aparegut a tempo doblat en la improvisació del líder, recuperant però el tempo original al seu final, com també amb la impro del pianista, tot plegat molt delicat. I el tema “Strange Christmas”, comença delicadament amb l’Alejandro Esperanza a piano solo fent una “Intro” preciosa però tindrà un cavi de ritme i de tempo que ens situarà en un altre espai. Tema a ritme de vals ben marcat per l’Arnau a la bateria, on de nou el líder executarà una gran improvisació, ell molt ben acompanyat per la base rítmica de tres, piano, contrabaix i bateria.
 
I com que hi tenim dos temes del gran i inimitable Django Reinhardt començarem el programa i projecte de Neter Calafati amb el seu....
 
1.6.- Crépuscle (Django Reinhardt) 4:25.
 
I quina delícia per començar el programa d’avui. I és que aquesta és una precioosa melodia de Django Reinhardt. I ves per on que escoltem per primera vegada la guitarra d’aquest molt bon guitarrista italià establert a casa nostra i que vam veure en una Jam al Big Bang, en Neter Calafati. Posseïdor d’una gran tècnica, alhora atresora una sensibilitat i gust interpretatiu a nivell dels més grans. El seu so electro-acústic, el de la seva guitarra, i la seva habilitat, van de la mà interpretant els diferents estils de Jazz com podreu comprovar en els propers temes. Aquí l’hem escoltat en l’ona “manouche” pel creador i no tant per la seva interpretació, que també, però més situada més endavant en el temps, més moderna, vaja. Molt bona feina de Román Cubelos al contrabaix en la seva improvisació amb un so profund i pulsió rítmica molt ben executada. I encara al final hem tornat a escoltar al líder improvisant i acabant melodia i tema, ell i el contrabaixista. Delicada feina la de la base rítmica d’aquest tema interpretat a trio de guitarra, contrabaix i les escombretes de la bateria de l’Arnau Julià, bonic tema per començar-los a escoltar.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I un altre tema interessant i magnífic, compost pel líder, és el que titula el disc i anomenat...
 
2.4.- Pistacho (Neter Calafati) 5:22.
 
I ja heu pogut escoltar quin tema més maco ens ha fet en Neter Calafati i amics, on hi ha espais de relax, aquests encabits en el tema que té un tarannà de tempo mèdium. I si la melodia l’ha interpretat el líder a la guitarra, en Román Cubelos n’ha fet la primera improvisació. Bona tasca solista d’ell, que ha estat tan ben acompanyat pels acords de Neter i la present bateria de l’Arnau, en un tema interpretat a trio. I ves per on que el líder s’ha esplaiat la mar de bé en la seva molt bona improvisació, on destil·la bon gust i tècnica a dojo, digitació clara i precisa alhora que línies melòdiques molt boniques, tot plegat amb una gran tècnica. Recordo haver-lo vist al Big Bang improvisant, i mirant a la gent, o sigui, sense mirar el mànec de la seva guitarra. I després d’ell, de nou han recuperat la melodia acabant-lo delicadament. A remarcar els “breaks” rítmics on sembla aturar-se tot, però no. També la bona feina de l’Arnau a la bateria, present però sense ser-ho massa, ja m’enteneu.
 
I dels 8 temes del disc n’hi ha 4 que tenen una bona trempera, i dos d’ells són “Cacahuete” i “Porto Cabello”, aquest darrer del gran Reinhardt. I el primer també és el primer track del disc, tema que comença Neter a guitarra solo per ja ben aviat aparèixer la resta de companys, entre els quals l’Alejandro qui ens situa ja en la melodia del tema que també fa el líder després d’ell. I ja el Swing, i sobretot en les improvisacions, la primera de Calafati a duet de guitarra i contrabaix, aquest amb un “Walking” brutal. I de mica en mica van apareixent Arnau a la bateria i l’Alejandro al piano. Què bo. Com si fos un miracle. I miracle el del líder improvisant com també el del pianista Esperanza. Gran tasca de Cubelos i Arnau, contrabaix i bateria.


El tema que escoltarem és un altre d’aquests vitals i anomenat...
 
3.8.- Novembre (Neter Calafati) 4:24.
 
I quin tros de tema a tot Swing i ara sí a quartet on l’Alejandro Esperanza fa una molt bona improvisació. Un tema que ha acabat de cop i també amb un bon solo de bateria de l’Arnau Julià. L’Alejandro però ha estat qui l’ha començat a piano sol fent la melodia del tema, i ja després afegint-s’hi la resta de companys i ben aviat la brutal improvisació de Neter a la guitarra. Ens ha tornat a capgirar el cervell per com de bé ho ha fet. Quina destresa solejant, i a quin bon tempo ho ha fet, alhora que amb un gust exquisit. I com deia, Esperanza al piano s’hi ha embarcat també amb una bona feina solista, i ja després recuperar la melodia i començar el llarg solo de bateria de l’Arnau que ha estat brutal. Gran tema, melodia i improvisacions i amb un Swing brutal.
 
I l’altre tema vital és el “Porto Cabello” del genial Django Reinhardt, tema que va enregistrar amb el seu Quintette du Hot Club de France el 21 de maig de 1947. I aquí tenim de nou al quartet interpretant aquesta joia de Django. El Swing ja apareix en la B del tema i per descomptat en les improvisacions, la primera molt reeixida de l’Alejandro. Els dos companys de la base rítmica estan immensos, l’un amb el “Walking” al contrabaix i l’altre fent i desfent a la bateria. El líder fa una magnífica improvisació seguint clarament l’harmonia i canvis que el tema te. Una harmonia que Django va clavar lligada clarament amb la melodia i tema que acaben en suspensió.


I ja per acabar-los d’escoltar ho farem amb el tema més potent del disc i anomenat...
 
4.5.- Last Day in the Kitchen (Neter Calafati) 4:00.
 
I de nou ens han sorprès gratament pel tema, també a quartet, on de nou el Swing ha estat impressionant, però és que la melodia també. I l’han iniciat a duet de piano i guitarra fent-ne la primera part, del tema, o el que serien les As. I qui  primer s’hi ha posat ha estat l’Alejandro al piano on de nou ens ha copsat, ens ha impressionat el seu bon fer remenant les 88 tecles. Ha clavat una magnífica improvisació a tot Swing gràcies al “Walking” al contrabaix de Cubelos. Les bones maneres i bon gust d’aquest jove pianista les hem pogut escoltar i gaudir. El seu control dels silencis fa que tot plegat tingui una sonoritat farcida de Swing. I el líder l’ha seguit improvisant i de nou amb una trempera increïble i amb quina tècnica ho ha fet. La seva digitació és súper precisa tocant la seva guitarra que no passa per cap sedàs electrònic, que va “pelada”, sense efectes, neta i pura, i per això, més mèrit, que ell té. El seu Swing improvisant és també brutal. Ha estat un bon descobriment, en Neter Calafati. I recuperen el tema a duet i final de partida, ideal per ja deixar-los d’escoltar, felicitats Neter Calafati, Alejandro Esperanza, Román Cubelos i Arnau Julià.


I seguirem amb el darrer projecte de Martín Leiton, “CARAVANA”, publicat per Seed Music el 2023. Enregistrat per Jordi Matas al Local  de Vilablareix el febrer de 2023. Mesclat per ell mateix, masteritzat per Víctor García i produït per Jordi Matas i Martín Leiton. I aquí hi tenim a Santi de la Rubia (saxo tenor), Toni Saigi (piano), Martín Leiton (contrabaix i composicions), Andreu Pitarch (bateria) i la col·laboració en el tema “Lío” de Víctor Carrascosa, trompeta. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc: https://seedmusic.eu/album/caravana/.
 
I ens diuen tot això: Tant el jazz com el folklore llatinoamericà impregnen cada una de les notes que surten del contrabaix de Martín Leiton. Després de diversos anys de rodatge, el quartet barceloní que Leiton lidera al costat de Santi de la Rubia, Toni Saigi i Andreu Pitarch sorgit de l'escena jazzística de Barcelona, ​​continua consolidant projecte propi i so singular en un nou treball discogràfic que es publicà el setembre de 2023. “Upstairs” va ser el primer avançament d'aquest nou disc amb un so rotund i energètic i que és titula Caravana.
 
I hi ha una magnífica balada i darrer track del disc anomenada “Su vida”, que crec està dedicada a la seva iaia, diria que va dir el dia del concert presentació del disc al Centre Cívic Urgell. Una cançó molt bonica amb la melodia feta pel Santi al saxo tenor seguit d’una delicada improvisació de Toni Sagi al piano i també amb la magnífica del líder Leiton al contrabaix, acabant-lo de nou amb la melodia feta pel saxo tenor de Santi. I també recordo que d’aquell dia de concert Martín ens va explicar el per què de “CARAVANA”, títol d’aquest disc, i és que ell i la seva família, de petit, vivien en una caravana. I els començarem escoltant en el magnífic tema anomenat...
 
5.5.- Sleepy (Martín Leiton) 7:14.
 
I què maco aquest tema i com camina, quin “Groove” més impressionant que té. Tot funciona sobre un únic acord, crec jo, o sigui que això és un pedal i fins al final que fan un altre acord. I el tema ja ha començat amb el ritme, l’acord central i si la melodia ha aparegut a càrrec de Santi de la Rubia, ben aviat ell mateix ja s’ha posat a improvisar, i ja heu pogut escoltar de quina manera tan brutal ho ha fet, ell què és un dels saxos tenors que més en forma està del panorama peninsular. La seva tècnica va de la mà del seu bon gust en aconseguir línies melòdiques modernes alhora que cantàbiles, que es poden cantar, vaja. El líder s’ha quedat quasi sol fent la seva increïble improvisació a contrabaix. L’Arnau l’ha acompanyat sempiternament mentre que Toni s’ha limitat a deixar anar els dos acords, el primer de pas cap al segon, el del to central. Una recuperació de la melodia a càrrec del saxofonista valencià establert a casa nostra, ha permès que aquest hi tornés amb uns altres moments, els finals, improvisant. Aquest és un d’aquells temes que es podria estar executant “ad infinitum” alhora que incitaria a la penya a bellugar l’esquelet des del minut 1.
 
MARTÍN LEITON: Graduat en Jazz i Música Moderna pel Conservatori Superior de Música del Liceu a Barcelona, ​​però de formació inicial autodidacta, Leiton és multiinstrumentista i cantant. Ha desenvolupat la seva trajectòria en diferents estils: des del folklore llatinoamericà al jazz i de la música afroamericana al flamenc. Actualment és professor del Taller de Músics de Barcelona.
 
I en termes generals aquest darrer treball de Martín Leiton  és una mena de “terratrèmol” per com en són els seus ritmes i la seva contundència; per això us recomano que mireu d’adquirir aquest disc, i tots els que poso en els meus programes. I és que hi ha temes immensos per la rítmica persistent com és el cas del “Tuareg” car durant una bona part del tema això passa. El break apareix amb el solo a contrabaix sol del líder on destil·la mestria a dojo. S’està una llarga estona el solet amb la “berra” ben abraçada i ja per després aparèixer la resta de companys a tota marxa i persistència melòdica i rítmica.


Seguirem escoltant-los en un altre d’aquests bonics temes, ara però amb una mica més de tempo en l’anomenat...
 
6.2.- Friendship (Martín Leiton) 7:44.
 
I ara amb aquest tema hem tingut un Swing magnífic i delicat com és també la melodia que Santi ha interpretat. Toni Saigi ha estat el primer en improvisar i ja heu pogut escoltar amb quina dolçor ho ha fet, alhora que amb les notes justes, ni poques ni masses. Té una exquisidesa interpretativa en temes així, que contrasta amb la més “Monkiana” que ell empra en d’altres temes més heavis. S’ha passejat per l’harmonia del tema amb solvència i sense fer escarafalls, desenvolupant de mica en mica les seves idees. Santi ha aparegut després d’ell i d’entrada seguint melòdicament, i més endavant ja amb uns arpegis i escales inversemblants, ell que està en una etapa de maduresa interpretativa a l’abast de no masses. El seu so i fraseig són ja característics i reconeixibles, tantes vegades l’hem escoltat i seguirem fent-ho. I Martín és també un dels improvisadors moderns al contrabaix. Les línies aconseguides són perfectes, “entren” sense embuts; són nítides les seves notes, s’entenen les seves creacions. La pulsió és ferma, i el Swing en fer-ho, hi és de totes, totes. Tema i final d’aquest “Friendship”, o “Camaredería en castellà.
 
Ha editat quatre discos com a líder: Medium (96k Music, 2011), Poetry of Sound (Underpool Records, 2015), Inevitable (Blue Sounds, 2017) i Des de Abajo (RASO, 2021). La seva precoç i fructífera trajectòria professional explica que hagi tocat amb referents com Jeff Ballard, Dave Kikoski, Kenny Werner, Perico Sambeat, Albert Bover, Jorge Pardo o Chano Domínguez, entre d'altres, i hagi fet gires amb Jorge Drexler, Niña Pastori, Juan Perro, Mala Rodríguez, Lucia Fumero, etc, sense oblidar les que ha fet més en l’entorn del Jazz.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I més temes magnífics que hi ha en aquest disc és l’estàndard que Martín ha capgirat del dret a l’inrevés, i aquest és el conegut tema de Burton Lane i que Frank Sinatra es va fer seu, com passà en tants altres temes....
 
7.6.- Old Devil Moon (Burton Lane & Yip Harburg) 6:49.
 
I sí que Martín ha capgirat aquest tema, sí, fins i tot en la melodia, que tot i ser reconeixible, en algun moment ens ha costat d’identificar. Els canvis rítmics també hi són i tot plegat ben bé sembla un altre tema. I l’ha iniciat el líder a contrabaix solo i ja la secció rítmica acompanyant-lo i ja en Santi fent la melodia amb els canvis rítmics inclosos. Ell mateix s’ha encarregat d’improvisar i de nou amb tot un reguitzell de notes i escales. Sap dibuixar línies melòdiques fresques amb carretades de notes, però també fer-ne poques, les justes i sempre molt ben posades. Toni ha seguit amb la tasca improvisadora desenvolupant-lo també força bé, i incloent-hi els canvis rítmics de Leiton. La seva mà dreta sap estar creant però també sap estar-se quieta tot i contemplant els silencis. I Martín ha fet el mateix, improvisar i de nou amb la seva habitual mestria; ha tornat a brillar per la seva pulsió rítmica, contundència i creativitat. I després de les tres improvisacions han recuperat la melodia i ja per deixar pas al brutal solo de l’Andreu Pitarch a la bateria, ell que ha sabut portar la màquina rítmica a bon port, i ja per arribar al final i acabar-lo de cop. Gran tema i arranjament de Martín Leiton.
 
I un altre gran tema és “Lío” iniciat també a contrabaix solo, que per això és qui mana. En aquest tema hi col·labora el jove Víctor Carrascosa a la trompeta. Un tema amb una melodia gens trillada i fins i tot un tan entremaliada que han fet Toni al piano i Víctor en els inicis. Hi ha un motiu principal que es va repetint i que podria ser la A del tema. Carrascosa fa la primera improvisació desgranant notes delicades i algunes més punyents alhora que escales inversemblants. Toni al piano el segueix amb el seu característic fraseig i en aquest tema amb més dolçor. Santi s’hi aboca amb més contundència alhora que amb frescor d’idees. Bon tema de Martín que acaben repetint el motiu principal.


I ja els acabarem d’escoltar en un altre brutal tema anomenat...
 
8.5.- Gimbri (Martín Leiton) 4:00.
 
I aquest tema de final de projecte de Leiton ens ha tornat a sorprendre per la seva diversitat. És realment impressionant i s’allunya d’estereotips entrant en una altra dimensió. I ja heu pogut constatar de nou que el líder al contrabaix és més que un “màster” i avui hem vist que en això de les composicions és un “crac” del tot. I la melodia d’aquest tema sembla anar a cops, o no haver-n’hi, o fer una frase descendent i punt, com ha fet de la Rubia,  car la base rítmica de piano, contrabaix i bateria s’estan una bona estona tocant, sense improvisar. I així s’hi han estat fins el bell mig del tema, amb una presència de l’Andreu a la bateria força important. I també els moments de “break” del baix de Martin, que han deixat pas a les frases repetitives de Santi al saxo tenor. Un tema que de nou sembla podrien estar tocant ad-infinitum pels pocs canvis harmònics que té i que permetrien desenvolupar una línia melòdica, cosa que ells no han fet. Un tema dominat per la qüestió rítmica on no hem escoltat cap solo de la manera que tenim entès.  Igualment m’ha semblat interessant per així mostrar-vos tota la seva diversitat, o sigui que felicitats Martín, Santi, Toni i Andreu.
 
I un altre tema a tot “terratrèmol” és el “Upstairs”. Va ser el “single” de presentació del disc. I aquí de nou tremolem totes i tots per com de contundent és. I això ho veiem en la melodia interpretada per Santi de la Rubia per  després seguir amb la seva increïble improvisació que ens ha deixat estabornits, noquejats. Toni hi entra més tranquil, en contraposició a la velocitat d’execució de Martín que li dobla el tempo fent un “Walking” brutal per velocitat i per contundència. Hi ha uns “quatres” compassos improvisant amb l’Andreu Pitarch ell que ho comparteix amb el saxo de Santi i el piano de Toni i finalment, acabant aquest altre gran tema de Martín.
 

I per acabar el programa farem un canvi estilístic per la qual cosa serà bo situar-nos en un entorn on la mixtura de les músiques pirenaiques i no només, amb el Jazz, són la “mare dels ous” de la Rufaka Folk Jazz Orchestra idea original parida per l’entranyable Sergi Vergés. Aquest és el seu segon disc, car el primer “Beatus Ille” també va ser el primer d’aquesta col·lecció anomenada “adep.cat” dedicada a la música tradicional que Seed Music va iniciar precisament amb el primer disc de la Rufaka Folk Jazz Orchestra. I és que ADEP vol dir Associació per a la Divulgació i l’Ensenyament i Promoció de la Música Catalana. I dir-vos que la directora d’aquesta col·lecció és Rut Martínez. I aquí hi teniu l'enllaç:
 
I com a referència, al blog us posaré l’enllaç al Programa 398 del febrer del 2020 on hi ha algunes de les músiques del “Beatus Ille”:
https://jazzclubdenit.blogspot.com/2020/02/programa-398-rufaka-folk-jazz-orquestra.html.
 
I parlant d’aquest darrer “Locus Amoenus” dir-vos que Seed Music – Adep el va publicar el 2023, i que es va enregistrar a Òrrius, Maresme, gràcies a la col·laboració de la gent del Festival Música i Sensacions. Hi participaren també l’Esbart Català de Dansaires i això passà el 4 i 5 de març del 2023 i ho varen poder veure algunes afortunades i afortunats, no gaires, no. I esclar que la producció musical és de David Casamitjana a partir d’una idea i producció artística de Joan Gómez. En David va tenir al seu costat a Marc Sangés i a l’Albert Surià com a suport tècnic en les tasques de gravació. I qui ho ha produït de manera executiva ha estat l’Esbart Català de Dansaires
I elles i ells són:
Amb Magalí Sare, veu i flauta; Ivan Garriga, violí; Liv Hallum, acordió diatònic; Ivan Caro, flabiol sec i tamborí, gralla dolça, ocarina, bot aranès; Joan Gómez, flabiol i tamborí, flauta, flauta en sol; Jordi Molina, tenora; Joan Mas, alto (lead), soprano, flauta; Martín Díaz, alto, soprano, flauta; César del Val, tenor, soprano, flauta; Martí Mitjavila, tenor, clarinet, clarinet baix; Alba Esteban, baríton, clarinet; Pep Garau, trompeta (lead), flugel; Jaume Peña, trompeta, flugel; Pol Omedes, trompeta, flugel; Oriol Vallès, trompeta, flugel; Albert Costa, trombó (lead); Pablo Martín, trombó; Edgar Gómez, trombó; Joan Codina, trombó tenor i baix; Darío García, trombó baix, tuba; Iago Aguado, guitarra; Joan Claver, piano, teclat; Jordi Gaspar, contrabaix, baix elèctric, baix acústic; Enric Fuster, bateria; Carlos Sagi, bateria, percussió; José Carlos Cubas, percussió; Roger Gutiérrez, bateria lesoinat però present.
 
I ens diuen això que va dir en Joan Gómez:
Locus Amoenus volia ser el lloc amable on la dansa tradicional dialogués, jugués i experimentés amb la contemporaneïtat. En Sergi Vergés va entendre i compartir ràpidament el que bullia al meu cap. Ha creat un banda sonora perfecta perquè l’Esbart Català de Dansaires pugui ballar la dansa tradicional tal com va ser recollida pels folkloristes, amb el rigor que el seu tarannà i el de l’Anna Bigas (mestra de dansa) sempre fan lluir, i a la vegada perquè en Jacob Gómez (el coreògraf) experimenti amb els futurs ballarins i ballarines de la dansa contemporània que estudien a l’Institut Artístic Oriol Martorell.”
 
La Rufaca Folk Jazz Orchestra, la big band d’arrel creada pel compositor, arranjador i trombonista Sergi Vergés que es caracteritza per mesclar la sonoritat d’una big band tradicional amb les melodies pirinenques interpretades pels músics de l’Escola Folk del Pirineu, ha enregistrat un segon àlbum centrat en les danses tradicionals del Pirineu. És per això que Locus Amoenus ha estat possible gràcies a l’impuls i la complicitat de l’Esbart Català de Dansaires, entitat que ha produït el projecte escènic vinculat al disc i que ha coreografiat les danses enregistrades en aquest àlbum, amb la voluntat de portar-les als escenaris.
 
I és que el disc comença amb una “Obertura · Toc d’inici” on els sons de la tenora, els tamborets i demés instruments emprats en les cobles sardanístiques es barregen amb els de les Big Bands més jazzeres, en aquesta cançó tradicional. I segueixen amb una versió de la cançó popular l’”Hereu Riera” on Magali Sare ens acarona amb la seva veu. Aquí ja es poden escoltar els magnífics arranjaments d’en Sergi Vergés essent però la lletra cantada i melodia de l’”Hereu Riera” el fil conductor de tot plegat. Els tamborets la inicien i també l’acaben, i entremig, creativitat i melodies noves interpretades per la Rufaka a fer notar el canvi tonal al bell mig de la cançó on la vena jazzística hi ha aparegut amb més notorietat.
 
I sí que hi ha moltes més coses a dir sobre tot plegat, que ja us les diré després d’escoltar-los en una de les seves cançons populars, com totes arranjades per Sergi Vergés i aquesta un ball, com moltes d’elles són i anomenat....
 
9.6.- Ball Pla de Lladurs (popular arranj. S. Vergés) 8:35.
 
I què bonic aquest ball alhora que melodia on ves per on, fins i tot sembla que hi hagi una estructura i forma propera a les de la música moderna. Un ball a delicat vals on els diferents vents han fet moments de la melodia, a vegades sols i a vegades plegats, com les canyes i metalls. I la tenora de Jordi Molina n’ha iniciat la melodia i motiu principal, que els vents metalls han fet després. I què bonica l’entrada de Pablo Martín iniciant la seva curta frase improvisada  per després fer-ho en Joan Codina amb el trombó més baix. I ves per on que el flabiol també ho ha fet, com després també els vents plegats, violí i demés companys. Elegància en l’execució de tots ells, com també la de la secció rítmica de baix, piano, bateria, ells que són Jordi Gaspar, Joan Claver i Enric Fuster i demés companys que remenen les percussions. I sí que Pablo Martin al trombó ha desenvolupat la seva improvisació amb un gust exquisit alhora que fraseig, tècnica i llenguatge de lo més jazzero. I també en Joan Codina trombonista baix s’hi ha afegit fent cadascun d’ells alguns “chorus” de la melodia principal, arribant a un punt d’intensitat remarcable, i al final compartint els solos ells dos. I després de recuperar de nou el motiu principal i melòdic pel flabiol i tots els vents, en Martí Mitjavila ens ha acaronat amb la seva reeixida improvisació al clarinet. Preciós solo també, preciosos els de tots els implicats. Una cançó, un ball interpretat a un tempo mol delicat, ideal per començar-los a escoltar.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I una altra peça popular, com ho són totes, és el “Ball Cerdà de Bagà”. Iniciada dolçament per les notes del baix acústic del Jordi Gaspar, acordió diatònic de Liv Hallum sons de flautes dolces i demés tot plegat molt bonic i també amb la tenora de Jordi Molina. Ens podríem imaginar com de delicats foren els balls de l’Esbart Català de Dançaires seguint les tan dolces músiques, en una primera part que el mateix Gaspar acaba amb els més greus. I esclar, ben bé a la meitat del tema el piano de Joan Claver ens desperta del son dels infants i la resta de la Rufaka s’endinsen en uns aires jazzeros ells que són les trompetes de Pep Garau, Jaume Peña, Pol Omedes, Oriol Vallès, els trombons de Albert Costa, Pablo Martín, Edgar Gómez, Joan Codina i Darío García ells dos els més baixos i més que n’hi ha, i que ja en parlaré. I ves per on que el Jazz improvisat apareix mitjançant el clarinet baix del crac Martí Mitjavila fent un solo brutal. I ja el tema es va desenvolupant amb “Solis” de vents i tot plegat portat a bon tren per la secció rítmica amb en Jordi Gaspar, contrabaix i baixos, Enric Fuster i Carlos Sagi, bateries i percussió del darrer i la de José Carlos Cubas sense oblidar al lesionat però present Roger Gutiérrez.


I els seguirem escoltant amb la cançó popular, un altre ball que per això hi hagué l’Esbart Català de Dansaires anomenat...
 
10.7.- Eth Balhano de Salardú (popular arranj. S.Vergés) 5:40.
 
I carall quin tema, quina cançó-ball acabem d’escoltar. I aquesta imprecació us l’ha dic pel fet de quedar-me de pasta de moniato pel canvi que sàviament Sergi Vergés ha sabut impregnar al bell mig d’aquest ball. I és que el Swing en majúscules ha aparegut en la reeixida improvisació al saxo alto de Joan Mas, què bé ho ha fet. I ha començat amb sons de la muntanya, per campanetes que podrien ser de bestiar pasturant i gralla dolça, la de l’Ivan Caro, jo diria. Esclar que hi ha instruments que em superen, com són ara el flabiol sec, l’ocarina i el bot aranès, que conjuntament amb el tamborí i la gralla dolça, toca l’Ivan. I el motiu principal l’han desenvolupat alguns membres de la Rufaka amb uns primers moments improvisats, els del piano de Claver i ja després el brutal solo de Joan Mas, amb el característic so fosc del seu saxo alt “vintage”, molt vintage. Gran improvisació del jove manresà a tot Swing on en Gaspar ens ha fet un “walking” increïble amb el contrabaix. Moments també de l’Enric Fuster a la bateria, magnífic també, a base de redobles inversemblants. En fi, un gran tema d’aquesta Rufaka Folk Jazz Orquestra acabat dolçament.
 
I una altra dansa popular és la “Bolanguera de Roses” iniciada amb els copets de les percussions dels drummers com si del tamborí en fossin els sons i ritmes. El flabiol de l’Ivan Caro hi ha aparegut, ell que també toca el tamborí. D’altres instruments típics de la cobla s’hi han afegit i ja per donar pas a la resta de la Rufaka, amb els trombons fent-ne també la melodia i demés notes més greus. Els metalls més brillants s’han obert pas i la coneguda melodia va  sorgint dels diversos instruments de manera repetitiva i amb canvis tonals diversos, i sempre, sempre la rítmica impertèrrita dels tamborets. I quin gust en Sergi jugant amb la melodia i els diferents tons i instruments i ball que l’acaben amb tota la intensitat musical.
 
I també comencen el flabiol i demés flautins la “Glossa del Ballet de Déu”, cançó que té un desenvolupament increïble, si et situes en els inicis rítmics amb la melodia de la cançó. I és que la guitarra baixa de Gaspar segueix amb un motiu principal que s’allunya de l’original i ja amb tot l’esperit del Jazz, motiu que també faran els vents. I ves per on que després d’aquesta “introducció” recuperen la calma i de nou amb el so de la tenora d’en Jordi Molina i més calma encara amb el violí de l’Ivan Garriga. Això canvia posteriorment amb l’entrada del baix d’en Jordi i amb les percussions de Cubas ell a les congues, i de nou amb el motiu principal, anant tota la Rufaka a cavall, al trote apropant-se a un final força potent on apareix una variant melòdica del motiu, acabant el ball-cançó força suament.


I encara els escoltarem en una altre magnífic arranjament d’una cançó popular anomenada...
 
11.10.- La Clavellinera (popular arranj. S. Vergés) 4:34.
 
I sí que m’ha impressionat sí, aquesta cançó popular i ves per on que amb la veu de Magalí Sare. Els metalls, trompetes i trombons primer s’han barrejat interpretant el motiu principal a base de pregunta resposta o si més no amb una desfasa interpretativa entre ells. I de nou al bell mig del tema un canvi substancial amb la reeixida improvisació de Iago Aguado a la guitarra; quin gust que té aquest music valencià que va estudiar al costat de Vergés, com molts dels companys de la Rufaka. I quin final més brutal, de cop, que ens ha deixat estabornits. I refent els inicis, us haig de dir que són increïbles. El motiu principal repetit per diferents instruments primer i després amb la veu de Sare. I quan acaba la seva frase, llavors són la resta de companys que fan la seva tasca per acabar-ho d’arrodonir. I conjuntament amb Aguado han aparegut les percussions de Sagi i Cubas. I què potent la improvisació del guitarrista valencià, per ell i per la resta de companys. I Magalí recuperà la melodia i lletra motiu principal i l’acabà de cop.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres el divendres 19 de gener de 2024 que tindrem al Rai Castells Quartet amb ell Rai Castells, guitarra; Pablo Martín, saxo tenor; Brady Lynch, contrabaix i Kike Pérez, bateria, amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem com sempre a partir de les 22h.
 
I una altra cançó que canta Magali Sare és la “Cançó de collir olives”, ella que la inicia en solitari. Te una melodia molt maca i més que ho és amb els vents i  arranjament d’en Sergi. Ella segueix cantant-la ja acompanyada de la Rufaka i ja amb els sons del saxo soprano, instrument que toquen Joan Mas, Martín Díaz i César del Val però és en Martín Díaz qui en fa una molt reeixida improvisació amb tot el Jazz del món. I no oblido, no, a l’Alba Esteban que toca el saxo baríton i el clarinet, per cloure la secció de canyes jazzeres. I la intensitat i dinàmica creix en un moment on tots els vents s’hi afegeixen a la veu de Sare. La calma però renaix amb la flauta de Gómez i veu de Magalí, i ja per arribar al final amb veu i soprano.
 
I no pot faltar la jota en un disc de música tradicional i en aquest disc hi ha la “Jota de Pinell del Brai” en un arranjament on de nou brilla l’ingeni de Vergés i amb uns primers moments també de la tenora de Molina. En aquesta jota també brilla l’Oriol Vallès qui desenvolupa un magistral solo a la trompeta. Una jota on la qüestió rítmica n’és també força protagonista, com també la veu de Magalí que s’esplaia amb uns moments de “Scat” Jazz i popular acompanyant al flautista i demés moments on els vents fan el seu “Soli” i on ella també hi és. Brillantor del so dels metalls, melodia potent ja en el final on pugen els nivells d’intensitat emocional i ja per acabar-lo de cop.


I ja els acabarem d’escoltar en la cançó popular anomenada...
 
12.9.- L’espolsada de Mataró (popular arranj. S. Vergés) 5:22.
 
I de nou un motiu principal i melòdic ha servit a Sergi Vergés per a desenvolupar i quasi crear un altre cançó, així de potents són els canvis que hi inclou, que ha inclòs en aquest darrer i potent tema que acabem d’escoltar. I quin inici amb un cop de metall més brutal. I després la melodia molt en l’ona de la música medieval, jo diria, feta per tots, anar-se canviant. I quin canvi tonal en el final del primer tram musical, moments de relax i inici del solo del saxo tenor. I el solo l’ha fet el César del Val magnífic, i sempre i al darrere els companys i la seva potència. I després d’ell la trompeta i improvisació de Pol Omedes. Gran tasca i solos de tots dos amb el suport de nou de tota la potència musical de la resta de companys de la Rufaka Folk Jazz Orchestra. I el final, què impressionant, de fons amb el motiu principal i per sobre els metalls fent una línia melòdica nova, i canvi tonal i final sobtat, brutal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres el programa d’avui, el segon d’aquest 2024 i primer de la temporada estable que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi.
 
I un dels més curtets i el més vital de tempo és el darrer ball, les “Corrandes de la Cerdanya”, de la vall on en Sergi Vergés n’és un dels portantveus més carismàtics. L’inicien amb el violí fregant-ne les cordes i també amb els copets de tamborí. També el baix d’en Jordi segueix amb la línia de baixos i ritme inclòs. Els metalls fan també un “Soli” impressionant, i més ho és la potència de la secció de bateries i percussions. Força brutal tema que clou aquest àlbum on la mixtura de la música popular s’agermana amb el Jazz per arranjaments i improvisacions, cosa que implica un estudi previ, en profunditat, de les cançons populars per després començar a pensar amb els arranjaments i la manera com quedaran millor, alhora que pensar en els diferents moments dels solos i en qui seran els solistes, i no oblido no, que aquestes músiques i arranjaments  Sergi els ha fet pensant també en l’Esbart Català de Dansaires balladores i balladors que els havien de ballar, tot plegat una feina immensa que només estar a l’abast d’un màster com és en Sergi Vergés, gràcies Sergi.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |