Molt bona nit a tothom, i molt bon any 2024, benvinguts al Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I en aquest ”Especial Reis” us vull presentar dos projectes d’un músic iconoclasta, en Joe Smith, baterista americà, amic de molts dels nostres amics, músics del país, i de ja fa uns anys resident a Berlin. Ell és l’arquetip de músic compromès amb l’Avantguarda de la música, del Jazz. En l’època que visqué entre nosaltres, formà i liderà una banda de perfil llibertari que s’establí a 23 Robadors on hi hagué entre molts més el seu molt amic Juan de Diego anomenada la “ALO”, Asociación Libre Orkesta. Els dos CDs me’ls va lliurar ja fa uns mesos, en la seva darrera estada a la ciutat de Barcelona per un concert que ens va fer al Jamboree on hi hagué Bill McHenry i Masa Kamaguchi, els components del seu darrer trio, i m’ha semblat que ja tocava posar-los, i què millor que en aquest programa especial i primer del 2024, Especial Reis. Prepareu-vos a escoltar una música que no us deixarà impassibles on us trobareu envoltats de diverses aurèoles i amb un tarannà de misticisme, espiritualitat, llibertat i anarquia.


Doncs proposo que comencem a escoltar-los en el CD “Feel Honey”, publicat el 2 de novembre de 2022. Enregistrat en temps real sobre l'oceà Atlàntic per Jonathan Bratoëff @ Börner Studio, Berlín i Andrew D'Angelo @ Terrace Studios, Brooklyn, el 13 i 14 de desembre de 2021. Mesclat per Jonathan Bratoëff i Joe Smith. Masteritzat per Glenn Schick. Obra d'art i disseny original de Mariano Gil. Un agraïment especial a Fabiana Striffler. Amb Joe Smith, bateria, composicions i Andrew D'Angelo, saxo alt. Produït per Joe Smith. I com sempre, dir-vos que el podreu adquirir entrant al seu bandcamp: https://build-i-n-g.bandcamp.com/album/feel-honey.
 
Proposo que els escoltem a tots dos en un parell de temes anomenats..
 
1.6.- Butterfly Sparkle Eye (Joe Smith)
2.2.- Feel Honey (Joe Smith) 6:97.
 
I ja heu pogut escoltar amb quins dos temes hem començat el primer programa de l’any, l’Especial Reis, amb una música força allunyada dels estereotips aplicats al Jazz, on no hi tenim ni un bri de Swing, i el Groove, doncs sí, a moments n’hi ha, quan tot plegat camina, camina. Músiques etèries les que hem escoltat primer amb el tema força delicat per notes llargues del saxo alt de Andrew d’Angelo i els tambors, plats i platerets del genial Joe Smith, mestre ell de les avantguardes musicals. Les notes llargues del saxofonista ens situen en un entorn íntim, i només ens hi allunyem quan rebroten per sota les diferents percussions del líder. Aquests rebrots percussius els hem notat més en el segon tema, car així l’han començat. Igualment però, els sons eteris de les notes llargues del saxo de d’Angelo ens situen en la calma que els dos temes més o menys comparteixen. Quan el saxofonista puja als més aguts fa que tinguem un plus d’emoció, sempre però amb el gust exquisit del baterista en colpejar els estris de la seva bateria.
 
Vaig néixer a Galesburg, Illinois, un petit poble a l'oest de Chicago, però vaig passar els meus anys de formació a la ciutat de Nova York tocant i aprenent amb molts dels millors músics que l'escena tenia per oferir. Després de traslladar-me a Barcelona l'any 2000, vaig tenir la sort de publicar dos discos com a líder amb composicions pròpies, Happy (2002) i Melodic Workshop (2004) que compta amb Bill McHenry, Gorka Benitez, Guillermo Klein, Chris Lightcap i Jordi Rossy. L'any 2008 vaig formar l'”Asociación Libre Orkesta”, una Big Band de format lliure que interpretà música improvisada inspirada en la meva poesia i imatges projectades que també vaig dirigí.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I els podem escoltar en aquests dos temes més...
 
3.1.- Deep Lake (Joe Smith)
4.5.- Incandescent Quintessence (Joe Smith) 6:53.
 
I el programa d’avui segueix amb aquesta musicalitat calmada, la dels sons i notes llargues del saxo alt de d’Angelo. El primer tema però ha anat agafant un bri d’embranzida i per tant d’un determinat Groove. Tot plegat camina força més, per l’empenta rítmica des del món de Joe Smith i ja per arribar al final del tema, que l’acaben en suspensió. I el segon tema ja ha arrencat amb una determinada pulsió per la rítmica persuasiva del líder Smith. Les notes del saxo alt ara semblen tenir més melodia, potser per la seva dinàmica, pels seus canvis de registre, per la seva seqüència. La rítmica feta pel baterista ha fet que tot anés així de déu-n’hi-do de vital.
 
El meu projecte, “build-i-n-g” compta amb Liz Kosack als sintetitzadors i el piano i Andrew D'Angelo al saxo alt. Els nostres àlbums de debut “Muladhara Rising” i “Feel Honey” (2022) presenten les meves composicions barrejant melodies de rubato i improvisacions per sobre de la pulsació sense mesurar el groove. Per obtenir més informació, visiteu el nostre lloc web www.build-i-n-g.com.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I ja els acabarem d’escoltar en dos temes més i anomenats....
 
5.3.- Sun River (Joe Smith)
6.7.- As Eagles (Joe Smith) 8:74.
 
I quin parell de temes més impactants per acabar-los d’escoltar. I en el primer, el líder a la bateria ens ha tornat a captivar pel domini que te dels diferents sons que n’obté. Els redobles a timbales, caixa i goliat, alhora que amb els cops als plats, xarles i demés estris percussius ens l’han  mostrat en tota la seva genialitat. Hi ha moltes maneres de fer solos, de fer improvisacions, i aquests dos màsters, així ens ho han demostrat. I ja amb el darrer tema, “As Eagles”, “Com si fóssim Àligues”, ha estat la cirereta dels seus temes, amb un d’Angelo molt més incisiu, més jazzero, per dir-ho d’alguna manera, més punyent, amb més afluència de notes. Un tema que en semblen dos, i del qual n’he agafat la primera part, la més punyent. També Joe a la bateria està força més potent, més divers, més vital. Semblen haver-se deslliurat de cadenes simbòliques que els impedien desenvolupar-se amb llibertat. No, no ha estat això, no, ja ho sabem, però sí que els hem viscut més frescos, més presents, més persistents. Hem gaudit sí, i molt d’aquesta darrera interpretació que Joe ha acabat delicadament amb la seva bateria. Bravo per ells dos.


I seguirem amb el segon CD d’aquest projecte dedicat als duets i ara amb teclista anomenat “Muladhara Rising”, gravat per Sergi Felipe @ underpool studio, Barcelona el ​​10 de febrer de 2019, mesclat per Jonathan Bratoëff i masteritzat per Glenn Schick. Obra d'art/disseny original de Mariano Gil. fotografia de Dovile Sermokas. Amb Joe Smith, bateria, composicions - © joe myth(GEMA) i Liz Kosack - sintetitzadors, piano. Produït per Joe Smith.
I com sempre al blog tindreu l’enllaç al bandcamp del disc: https://build-i-n-g.bandcamp.com/album/muladhara-rising.
 
I començarem escoltant-los amb un tema on els teclats ens ompliran de joia i brillants sonoritats.
 
9.6.- Hawk (Joe Smith) 4:09.
 
I quin canvi acabem d’experimentar, ara amb els teclats i sintetitzadors de Liz Kosack. La seva presència ja d’entrada ens ha copsat d’allò més. La majestuositat dels seus sons ens han sobrepassat. Per dessota sí que hem escoltat al líder a la bateria, recolzant a la teclista, i amb una quasi permanent improvisació. El gust interpretatiu del teclista és impressionant. Un tema on ella només ella ha estat la més protagonista. Amb moments que ens han recordat, no per melodies i sí per grandiositat, als mateixos Pink Floyd i demés dels anys 70s.
 
I seguim ara amb tota la seva modernitat, la de la seva sonoritat agosarada en el tema...
 
8.5.- Elephant (Joe Smith) 4:19.
 
I ja heu pogut escoltar quina meravella de modernitat la dels teclats de Liz amb els seus sons inversemblants. Quasi que ens ha despertat del son dels infants. I si Liz ho ha fet, també ell, en Joe ha aparegut amb tota la seva energia, i ja tocant la bateria sense parar-se ni un moment. I el tema ha passat d’allò més ràpid tot i els seus més de 4 minuts. No, no és massa no, però ens ha passat volant. Car després d’un, l’altre s’hi ha posat també amb tota la seva contundència. La modernitat, la contemporaneïtat d’aquestes sonoritats és més que evident, i només espero i desitjo que tingueu les oïdes ben obertes per assimilar aquestes diversitats.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
El meu nou trio compta amb Bill McHenry al saxo tenor i Masa Kamaguchi al contrabaix i explora les meves composicions en un entorn de jazz més directe. També tinc la sort de tenir l'oportunitat d'actuar com a sideman en molts grups meravellosos i amb diferents estils.
 
I més temes bonics com els que portem escoltant, tot i el canvi d’instrument acompanyant, primer amb el saxo alt Andrew d’Angelo i ara amb el piano i teclats de Liz Kosack, és aquest, un pèl més agosarat,
 
10.3.- Ram in the City of Mirrors (Joe Smith) 6:33.
 
I ja heu pogut escoltar de quina manera l’ha començat Joe amb els molts estris de la seva bateria i percussions. I com apareixen sons quasi extraterrestres fets pels teclats i sintetitzadors de Kosack. I quines melodies n’extreu, força boniques, esperançadores. I després com s’enlaira la teclista amb una interpretació agosarada. I sempre, sempre, el percussionista dels sons inversemblants que no para, no para de crear, i amb quin gust i delicadesa ho fa, acaronant plats, platerets i demés estris del seu kit de percussions. I com ha desenvolupat la seva improvisació la teclista; què inversemblant l’ha fet també per sonoritats. I com s’apropen tots dos cap al final d’aquest brutal tema “Ram in the City of Mirrors” de Joe Smith.


Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 19 de gener de 2024 que tindrem al Rai Castells Quartet amb ell Rai Castells, guitarra; Pablo Martín, saxo tenor; Brady Linch, contrabaix i Kike Pérez, bateria, amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem com sempre a partir de les 22h.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema anomenat....
 
11.7.- One Thousand Petals (Joe Smith) 4:58.
 
I quina bogeria de tema per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres quasi cloure aquest primer programa del 2024 i Especial Reis. I és que Liz la teclista, no ha parat de crear i crear i alhora amb una dinàmica, amb una frescor, amb una velocitat d’execució vital, només tranquil·la en uns primers moments on l’hem escoltar fer com si fos la melodia del tema. Després però, ha seguit fent anar les tecles dels seus teclats i sintetitzador, aquest fent els baixos, les notes més greus, i tot plegat amb una energia inversemblant. I sempre, sempre, en Joe Smith al seu darrera omplint de sons i ritmes trencats els espais, i afegint-hi les seves diverses sonoritats, les dels seus estris de bateria i percussions. I quin final més brillant, per delicadeses últimes, ideal per ja cloure els dos projectes de Joe Smith.  
 
I bé, com a final, ara sí del programa, escoltarem un parell de temes del Juan de Diego Trio del seu disc “Uda Labur Ori” encabit en el Programa 242  de març del 2016 on hi hagué Juan de Diego, trompeta; Dani Pérez, guitarra i Joe Smith, bateria.
 
11.11.- La banda del Poble Nou (Juan de Diego)
12.9.- Llegaré ayer (Juan de Diego)
 
I ara sí, que hem acabat el programa d’avui, que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi, aquest programa, amb el qual hem traspassat algunes barreres estilístiques i ens hem allunyat del Jazz ortodox i situat en un entorn de lliure improvisació i creativitat, la que van tenir els nostres músics en les seves respectives trobades amb en Joe Smith, primer la del saxo alt Andrew d’Angelo després la del teclista Liz Kosack per acabar recordant un tema on Joe Smith tocà amb el Juan de Diego Trio.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |