Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I abans de començar, comentar-vos que el concert de Festa Major d’Hivern a SVdH va ser tot un èxit. Una Sala Xica plena de goma va gaudir molt i molt amb el magnífic concert de Jazz que ens van fer en Rai Castells Quartet amb Pablo Martín, Brady Lynch i Kike Pérez. Gràcies nois, i gràcies a l’Ajuntament de SVdH pel seu suport al Jazz Club la Vicentina.
 
I el programa d’avui anirà d’un triple vinil, també editat en CD, on l’Alex Hitchcock es fa acompanyar de diverses formacions i músics del seu entorn i anomenat  Alex Hitchcock Dream Band, "Live in London” amb tots els temes de l’Alex Hichtcock i publicat el novembre del 2023. Enregistrat en directe per Sonny Johns el 9, 10 i 11 d’agost al Vortex Jazz Club  de Londres i masteritzat per Nate Wood. I la informació sobre aquest magnífic treball la podreu trobar a la pàgina web de l’Alex Hitchcock: https://www.alexhitchcock.co.uk. I també hi podreu trobar l’enllaç al Bandcamp del disc:
https://alexhitchcock.bandcamp.com/album/dream-band-live-in-london.
 
Un primer volum (2021) es va gravar durant tres dies en un estudi de Londres amb tres grups diferents; ho publicà Jordi Pujol per a FSNT i us el vaig posar al Jazz Club de Nit. Les dades les podreu llegir al blog on també hi trobareu l’enllaç al Bandcamp: https://alexhitchcock.bandcamp.com/album/dream-band.


Primer grup: Midori Jaeger, violoncel  & veu; Deschanel Gordon, piano; Will Sach, contrabaix i Jas Kayser, bateria.
Segon grup: Cherise Adams-Burnett, veu; Chris Cheek, saxo; David Adewumi, trompeta; Will Barry, piano; Joe Downard, contrabaix i Shane Forbes, bateria.
Tercer grup: Noah Stoneman, piano; Ferg Ireland, contrabaix i Jason Brown, bateria.
 
La segona sessió, la del programa d’avui, fotografiada a la pàgina web per Steven Cropper, es va gravar durant tres nits al Vortex Jazz Club.
El 9 d’agost hi hagueren Liselotte Östblom, veu; Mark Kavuma, trompeta; Rob Luft, guitarra; Rio Kai, contrabaix i Jamie Murray, bateria. Temes: “Verglas”, “Grace” (intro, p1 i p2), “Rio”, “Sach”.
El 10, James Copus, trompeta; Kit Downes, piano; Lewis Wright, vibràfon; Conor Chaplin, contrabaix i Marc Michel, bateria. Temes: “Abaqua”, “Momentum”, “Cat Circles”, “Red” (intro i tema), “Brocken”, (intro i tema).
I ja la tercera nit de l’11, Alexandra Ridout, trompeta; Kit Downes, piano; Ant Law, guitarra; Orlando Le Fleming, contrabaix i James Maddren, bateria. Temes: “Oblique”, “Kakeism” (intro, tema i alternate), “North Field” (bonus), “Lift” i “Differentials” (bonus).
 
I esclar que sempre sonarà el saxo tenor de l’Alex Hitchcock...
 
La banda de la primera nit compta amb la primera línia de la trompeta de Mark Kavuma i la veu de Liselotte Östblom barrejant-se amb el trio de Rob Luft, Rio Kai i Jamie Murray: la segona compta amb James Copus a la trompeta amb els seus socis musicals Kit Downes al piano i Lewis Wright al vibràfon,  Conor Chaplin i Marc Michel subministrant el baix i la bateria, i la tercera nit posà el piano de Downes al costat de la guitarra d'Ant Law i la trompeta d'Alexandra Ridout, amb l'equip internacional de la secció rítmica d'estrelles d'Orlando Le Fleming i James Maddren. Part del plaer de l'àlbum rau en les combinacions inesperades d'aquests intèrprets aclamats i els nous nivells de creativitat que aporten; la presència constant de la veu inconfusible d'Hitchcock al saxo tenor i la força i consistència de la seva escriptura donen al projecte una unitat convincent.


O sigui que ja els començarem escoltant en un dels temes delicats de la primera nit amb Liselotte Östblom, veu; Mark Kavuma, trompeta; Rob Luft, guitarra; Rio Kai, contrabaix i Jamie Murray, bateria i tema anomenat..
 
1.2.- Verglas (A. Hitchcock) 8:40.
 
I quin tema més maco acabem d’escoltar, alhora que divers per la qüestió rítmica i amb la calidesa de la veu de Liselotte, sense oblidar la de la guitarra de Rob. Ell ha estat l’artífex de la primera improvisació després de la presentació del tema. Un solo envoltat de sons eteris, delicats arpegis, i amb un suport creixent de la base rítmica de Rio Kai, contrabaix i Jamie Murray, bateria, acabant-lo delicadament i deixant pas al del líder al saxo tenor. Alex ens ha acaronat per com l’ha fet, sobretot als inicis, car després l’ha anat desenvolupant i cada vegada més amb més modernitat i energia. Gran solo del líder en un tema on no hem escoltat la trompeta solista de Mark Kavuma, ideal per començar-los a escoltar.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I d’aquest dia hi hagué també un tema molt delicat, “Grace” amb una “Intro” i dues parts. Però n’hi hagué dos més, “Sach” i “Rio”, ambdós força potents, o sigui que ara sonarà...
 
2.19.- Sach (A. Hitchcock) 8:12.

I quin final més maco amb els dos vents. I de nou la guitarra de Rob acaba el tema i l’inicia amb acords delicats, i ara amb el baixista fent la línia de baixos principal i el baterista marcant el canto de la caixa i fent el ritme. I la melodia un tan entremaliada ha aparegut a duet de veu i saxo tenor del líder, Liselotte Östblom i Alex Hitchcock. I Mark Kavuma a la trompeta els ha seguit iniciant ell la primera improvisació. Quins contrastos que té aquest tema, per un cantó la guitarra esotèrica, per l’altre la base rítmica potent i viva, mentre que el so de la trompeta ha estat força càlid. I de nou a trio amb Rob a la guitarra que ens ha tornat a captivar per la seva sonoritat farcida d’efectes delicats i gens exagerats els quals aconsegueixen un so preciós, per ell que ho domina abastament, i què macos els acords finals, quasi que omnipresents en un tema que acaben de nou amb la veu, saxo tenor i trompeta, tots tres fent-ne la bonica melodia.
 
Alex Hitchcock continua amb la seva missió de buscar nous sons i textures a l'avantguarda del jazz contemporani, i actuar com a catalitzador per reunir alguns dels millors talents musicals atrets per l'internacionalisme creixent a l'escena londinenca contemporània. La seva resposta a l'actual clima desafiant per a l'esforç artístic, és fer-se gran i fer-se atrevit: Dream Band: Live in London és un projecte realment innovador que presenta tres "bandes de somni" diferents amb els seus músics preferits, captats en directe durant tres nits al mític Vortex Jazz Club de Londres interpretant música composta especialment per a cada conjunt. Les formacions extraordinàries que va reunir són un testimoni del respecte que s'ha guanyat entre els seus companys com a compositor, intèrpret i líder de banda amb una visió inspiradora única.


I acabarem els temes de la primera nit amb el potent...
 
3.15.- Rio (A. Hitchcock) 9:42.
 
I quin tema més potent acabem d’escoltar, i de nou per com la base rítmica fa córrer la màquina, amb Rio Kai, contrabaix i Jamie Murray, bateria sense oblidar la guitarra de Rob. La gens trillada melodia ha aparegut amb la veu, la trompeta i el saxo tenor del líder amb Liselotte Östblom, Mark Kavuma i Alex Hitchcock. I les qüestions esotèriques hi continuen essent pels sons de la guitarra de Rob. I amb aquest substrat, Rio Kai s’ha posat a improvisar i ja heu pogut comprovar de quina manera ho ha fet, amb una pulsió rítmica potent alhora que llenguatge modern, i amb moments força delicats. No s’ha aturat en cap moment de tocar les cordes de la seva “Berra” amb afinació i gust musical a tot Jazz. I ha aparegut el saxo tenor del líder amb una contundència brutal, i també amb un fraseig increïble i velocitat d’execució. I esclar que faltava el so del metall més daurat, el de la trompeta de  Mark Kavuma amb el seu característic so de la modernitat, i ells dos ho han tornat a fer, i quina improvisació més increïble, primer amb vuits, després amb quatres i després amb dosos, compassos improvisant i alternant-se ells dos. Al final, un espai per a la calma i ja aparèixer la veu de Liselotte amb una brutal i increïble intervenció on l’hem pogut escoltar improvisant i ja per acabar el tema de cop.




I a la segona nit hi hagué temes brutals com “Abaqua”, “Momentum”, “Cat Circles”, “Red” (intro i tema) i “Brocken”, (intro i tema). I hi varen ser: James Copus, trompeta; Kit Downes, piano; Lewis Wright, vibràfon; Conor Chaplin, contrabaix i Marc Michel, bateria. I els escoltarem en el tema anomenta...
 
4.11.- Cat Circles (A. Hitchcock) 7:33.
 
I aquest “Cat Circles” va sonar un dia després al mateix Club de Jazz de Londres. Quins tres dies més impressionants els de l’estiu del 2022, 9, 10 i 11 d’agost. Un final increïble per com de potents han estat els dos vents, alhora que la secció rítmica amb Kit Downes, piano; Lewis Wright, vibràfon; Conor Chaplin, contrabaix i Marc Michel, bateria. I després de la presentació del tema, piano i vibràfono han fet un duet amb el motiu principal que han repetit a discreció. I entremig de la calma, Alex al saxo tenor ha tornat a brillar per la seva creativitat, pels seus moltíssims recursos, estilístics i de sonoritat força potent, emprant escales inversemblants alhora que fraseig vertical, en un solo que ens ha deixat clavats a la cadira. I ara el baixista ha estat Conor Chaplin el que ens ha captivat, passejant-se amb solvència per l’estructura del tema amb pulsió rítmica i solo vertical a base d’acords. I ja el darrer tram musical l’hem escoltat com repetien el motiu principal, acabant-lo amb profusió de notes, amb un crescendo impactant i un llarg “pedal” on s’han balancejat tots plegats i fins el final.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.




Cadascuna de les tres bandes aporta la seva pròpia combinació única de veus a les composicions d'Hitchcock, portant-les en direccions imprevistes fins i tot pel seu compositor: "Vaig estar compromès amb la idea de renunciar al control el dia de la gravació i crear l'espai per als altres per treballar, car hi ha molta confiança. És una instantània d'un moment en el temps, d'alguna cosa que sempre està evolucionant: cedir el control per veure què passa".
 
I d’aquesta nit els escoltarem en un altre potent tema anomenat..
 
5.7.- Momentum (A. Hitchcock) 9:41.
 
I quin altre brutal tema, i ara amb un baterista Marc Michel que ha fet un grandíssim i llarg solo i ja per acabar el tema recuperant el motiu principal i acabar el tema de cop. L’ha començat però Kit Downes al piano, i ja aparèixer la melodia a duet de vents, i també amb una part feta pel vibrafonista Wright. Ell mateix n’ha encetat les improvisacions fent la seva amb una demostració de bon gust i sonoritat límpida farcida d’anades amunt i avall colpejant amb suavitat les làmines del seu instrument. Un estil modern d’interpretar on poc després s’hi han afegit els vents fent-li un coixí melòdic. I el solo del líder així ha començat, dolçament, la seva improvisació. Ben aviat ha anat agafant trempera, la del seu fraseig i llenguatge brutal. A remarcar la permanent tasca dels dos de la base rítmica Chaplin contrabaix i més present i incisiu en Marc Michel a la bateria, el qual s’ha esplaiat en un solo brutal. Els seus inicis també han estat força tranquils, però de mica en mica ell mateix ha anat volant i volant, creixent i creixent en tots els àmbits i com no podia ser de cap més manera, i també d’intensitat sonora, en una actuació estel·lar que de ben segur devia deixar a tothom clavat a la cadira, i no només per ell, i sí per tots els implicats.

Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I d’aquesta segona nit, encara els escoltarem en el llarg tema anomenat...
 
6.1.- Abaqua (A. Hitchcock) 12:50.
 
I quin altre tema tan increïble que acabem d’escoltar, i també força llarg de quasi 13 minuts. I quins canvis ha tingut, de tot però el que més, d’intensitat, car ha començat molt delicadament amb una llarga “Intro”, un Vamp o Pedal marcat pel baixista, i on Wright al vibràfon ens ha captivat per la seva delicadesa. També el pianista Downes l’ha acompanyat, i de mica en mica han anat creixent i creixent, en un tema que devia fer flipar als assistents. I ja el motiu principal ha aparegut amb els dos vents i amb un increïble Michel a la bateria colpejant-la, sense oblidar els més greus fets per Chaplin al contrabaix. I Wright al vibràfon ens ha tornat a “noquejar” per la seva velocitat d’execució, el seu ràpid fraseig, la seva personal percussió sobre les làmines del seu instrument. Un llenguatge modern, més enllà del Neo-Post-Bop, o sigui farcit de contemporaneïtat. I com Michel a la bateria s’ha fet present i més present. I què sorprenent el canvi introduït en el solo del pianista Downes i com ja ha aparegut el saxo del líder per iniciar ells dos una tanda de compassos improvisant i anar-se alternant durant una bona estona. Grans solistes ells dos, com ho són tots els que varen participar en aquestes tres sessions al Vortex Jazz Club. I quin final més brutal hem escoltat on també James Copus, trompeta s’hi ha afegit. I com l’han acabat dolçament tot i recuperant els moments inicials. Brutal tema d’aquesta segona nit.


I ens diuen això: Els vint temes que componen l'àlbum ofereixen una rica festa de creativitat, fins a un punt que poques vegades s’encabeix en les publicacions de jazz contemporani. Escoltareu la manera com els solos contrastats de Rob Luft i Mark Kavuma s'eleven per sobre del ritme bulliciós típicament inquietant creat per Kai i Murray a “Sach”; i com es combinen amb la veu cristal·lina de Liselotte Östblom en la serenitat tranquil·la de “Verglas” o la calma coral de “Gràcia”. Escoltareu la propulsió irresistible generada per Lewis Wright i Kit Downes a “Momentum” sobre la seva secció rítmica: "Conor i Marc són tan elàstics, àgils i expressius"...i la forma en què el so característic del tenor de Hitchcock es barreja amb el seu company de primera línia James Copus, trompetista, per crear les textures límpides i espectrals de “Brocken”. Tingueu en compte també com l'interminable subtilesa rítmica generada per Orlando Le Fleming i James Maddren impulsa la trompeta d'Alexandra Ridout a cotes vertiginoses a “Differentials”, mentre que la guitarra angularment melòdica d'Ant Law empeny constantment la banda cap a noves direccions sobre els ritmes delirants de “Red”....



I ja per anar acabant el programa els escoltarem en alguns temes de la tercera nit on hi hagué Alexandra Ridout, trompeta; Kit Downes, piano; Ant Law, guitarra; Orlando Le Fleming, contrabaix i James Maddren, bateria que tocaren els magnífics temes “Oblique”, “Kakeism” (intro, tema i alternate), “North Field” (bonus), “Lift” i “Differentials” (bonus). I els escoltarem en el més delicat d’aquests i anomenat...
 
7.3.- Oblique (A. Hitchcock) 9:05.
 
I sí que hem gaudit amb aquest delicat tema “Oblique”, iniciat melòdicament a base d’intervals fets pels dos vents, Alexandra trompeta i Hitchcock saxo tenor. De mica en mica ha anat creixent d’intensitat i ja amb la incorporació de Downes al piano i d’Ant Law a la guitarra. Ha estat però el pianista Kit Downes, el qual hi va ser també el dia anterior, qui n’ha iniciat les improvisacions, en uns moments que s’han mantingut delicats, tot i anar creixent d’emocions tot plegat, amb un baixista i baterista també força presents, ells que són Orlando Le Fleming i James Maddren. I després de la reeixida improvisació del pianista i haver recuperat la melodia principal a dos vents, ha estat la magnífica trompetista Alexandra Ridout qui ens ha captivat per la seva contundent aportació solista. Ens ha impressionat gratament per com ha fet la seva improvisació, situada en el registre mig-alt, més enllà del registre central però no en els súper aguts, i també pel seu llenguatge i fraseig alhora que so brillant, el de la seva trompeta. Un llarg i potent solo on els dos de la base l’han acompanyat abastament Orlando Le Fleming i James Maddren i ja per recuperar el motiu principal i acabar-lo amb un bon cop de tambor.
 
Hitchcock diu: "Em sento afortunat d'estar envoltat de tantes veus distintives i contrastades, i vull capturar aquesta varietat en un disc, creant espai perquè els músics s'expressin i donin forma a la meva música". “Dream Band: Live in London” és un disc triomfal d'una estratègia artística atrevida que dona els seus fruits, tant per als artistes com per a l'oient.


I encara escoltarem un altre tema d’aquesta tercera nit, aquest més vital i  anomenat..
 
8.18.- Lift (A. Hitchcock) 8:02.
 
En aquest tema de Hitchcock, com ho són tots, ens ha sorprès la pròpia melodia, allunyada d’estereotips trillats. Els dos vents l’han feta de nou a duet i també hi notem els amplis intervals que la conformen. També la qüestió rítmica està inclosa en la melodia i de nou els dos de la base essent presents donant tot el seu suport als companys. El líder ha estat qui primer ha improvisat i de nou amb tot un reguitzell de tècnica, de notes, d’escales inversemblants, d’arpegis, de so, de llenguatge jazzístic de primer nivell. Un llarg i magnífic solo del líder que s’està posicionant com un dels millors tenoristes europeus. I el seu amic Ant Law a la guitarra l’ha seguit amb una increïble improvisació. El seu so és lliure d’efectes, i sona “pelat”, net i pur, i amb un fraseig modern i domini tècnic sense cap mena de dubtes. Un solo farcit de bon gust el del guitarrista Ant Law, el qual va acompanyar a Hitchcock en un concert que van fer al Jamboree Jazz Club i on nosaltres no hi vam faltar, en Joan Recolons  i jo, esclar. I al final del solo del guitarrista ja sonaven els vents de Ridout  i Hitchcock fent de nou el motiu principal melòdic. I ha sonat la trompeta solista d’ella, tot i que per poca estona. Qui ha sonat una mica més ha estat Downes al piano ell però amb el baixista i baterista, amb espurnes del guitarrista. I tema i final brutal i de cop.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 16 de febrer que tindrem al Juan de Diego Quartet amb Juan de Diego, trompeta; Toni Saigi, piano; Masa Kamaguchi, contrabaix i Carlos Falanga, bateria, amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem com sempre a partir de les 22h.


I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui en el potent tema anomenat...
 
9.5.- Cakeism (A. Hitchcok) 8:02.
 
I en aquest darrer i brutal tema hem constatat de nou com és la qüestió rítmica marcada pel baterista, on no hi ha res de res de Swing, i sí amb un Groove brutal que fa que tot això camini de la manera que ho fa. Tema amb un ritme així com trencat i tempo no massa viu però tema força potent. I sí que el final ha estat més vital per com el baixista tocava les cordes de manera persistent, ell que és Orlando Le Fleming. I el final ha estat d’allò més delicat amb la guitarra de Law, el piano de Downes, la ara si delicada bateria de Maddren i el contrabaix de Le Fleming. I el tema té un motiu principal que han fet els dos vents recolzats per la base rítmica i ja la posterior aparició solista de Law a la guitarra i de Downes al piano, ells dos anar-se alternant una bona estona amb sengles magnífiques improvisacions, i anar creixent les nostres emocions  anant-los escoltant. I ja a la meitat del tema, els vents de nou recuperant el motiu principal. I ves quin “break” ha aparegut en la improvisació del líder al saxo tenor, i fins i tot m’ha semblat un canvi de ritme. Això deu haver estat un miratge, car ja ben aviat tot plegat ha anat creixent d’intensitat, i de nou amb el tempo doblat pel baixista, el líder ha seguit volant, volant més enllà, per anar a aterrar dolçament amb el motiu principal fet per piano i després amb la trompeta de Ridout i ja per arribar al delicat final, ideal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el programa d’avui, que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi. Gràcies a l’Alex Hitchcock qui em va fer arribar el projecte de manera digital el desembre del 23 i per descomptat que felicitats a elles i a ells per la seva gran tasca instrumentista. Tres dies de concerts que han passat a la història gràcies al líder que ho va voler gravar i ja pensant en una edició posterior i publicació en CD i en tres vinils de 180 grams, una delícia.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |