Molt bona nit a tothom, benvinguts a
Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
 
Bé, doncs el programa d’avui anirà de projectes de dues discogràfiques de casa nostra, Underpool i Segell Microscopi. I seran “abismes i flors” de l’Apel·les Carod i la “Third Moon of Jupiter” de Gorka Garay, ambdós de Microscopi. Mentre que d’Underpool tindrem el “Forward” de Pablo Martin Trio i “Moonstone” dels Vibe featu, Félix Rossy. I avui amb un micro conte de Carme de la Fuente.


I començaré el programa amb el preciós disc de l’Apel·les Carod, “abismes i flors”, Segell Microscopi 2023. Enregistrat per Gerard Porqueres assistit per Marc Pinya a El Local Estudi, el febrer de 2023. Mesclat per Gerard i masteritzat per Yves Roussel. Amb Apel·les Carod: violí i composicions. Max Villavecchia: piano. Manel Fortià: contrabaix i Josep Cordobés: bateria. I com sempre dir-vos que el bloc hi trobareu l'enllaç a la pàgina web del disc: https://www.microscopi.cat/product-page/abismes-i-flors.
 
I ja diuen ells que el violí d’Apel·les és el protagonista, car la seva veu, la seva sonoritat no és una de les usuals en el món de la música moderna. La capacitat del violinista d’improvisar en clau de Jazz, es conjumina amb les melodies,  dolces i boniques, d’aquest disc. La majoria de les peces tenen un tempo delicat. No hi trobarem Swing, car aquest disc no va d’això. Va de composicions on Apel·les ha incorporat la veu tan particular del violí, ja d’entrada. De fet, han estat pensades en “clau” de violí. Hi ha molta bellesa en aquestes melodies, alhora que tendresa. I els comentaris sobre ritmes i tempos els podreu llegir al blog:
 
Hi ha 8 peces i molts minuts per escoltar-les. Se’m fa difícil seleccionar el primer tema, que sempre sol ser el més lent, i així veure com s’ho maneguen, però també em costa seleccionar els altres. Perquè hauria d’escollir entre “Cel Rogent”, “Irati” i “Se m’emporta el riu”. Una mica més vius són “Els dies clars”, “Abismes i flors” i “Ser jo tots els arbres”. I ja ens podríem situar des del punt de vista rítmic en els dos restants, “La tempesta dins el pit” i “Mar de nit”. L’ha fet amb companys com en Max Villavecchia, Manel Fortià i Josep Cordobés, cosa que ja de per sí garanteix solvència musical.
 
Doncs els escoltarem en el preciós tema que iniciarà dolçament el piano de Max a mode d’introducció a la melodia que faran ell i el líder al violí en un duet molt bonic, i ja per després seguir amb la B del tema, el que en diem el pont i el seu canvi tonal, i anomenat....
 
1.3.- Els dies clars (Apel·les Carod) 5:04.
 
I què bonic per començar el programa d’avui. I ja heu pogut escoltar que Max ha fet de nou aquells compassos previs a la improvisació tan subtil de l’Apel·les al violí. I el líder ens ha acaronat per la seva tendresa interpretativa, però també per la pròpia harmonia i els canvis d’acords que han fet que ell hagi creat la delicada melodia. El nostre heroi ens ha mostrat la seva capacitat interpretativa alhora que la seva creativitat, improvisant amb la tècnica més depurada al violí, alhora que perfecte afinació, tot plegat amb un gust musical extraordinari. I després, de nou ells dos han recuperat el motiu principal per fer-lo i acabar el tema, quasi tal i com Max l’ha començat. Quina composició més tendra i bonica melodia que ha fet l’Apel·les Carod.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
Des d'una idiosincràsia jazzística en la forma i amb el violí com a protagonista, els vuit temes que conformen el disc destil·len la influència d'altres músiques: des d'una expressió melòdica propera a l'arrel mediterrània fins a moments d’inspiració barroca, colors impressionistes o minimalisme pop. Tot i ser música instrumental, posa el focus a la melodia el lirisme i la narració, amb la voluntat de fer del violí una veu amb tota l’expressivitat humana.
 
I seguirem amb el tema que titula el CD, l’anomenat...
 
2.4.- Abismes i flors (Apel·les Carod) 6:27.
 
I de quina manera més delicada han acabat aquesta bonica cançó, a mode de “pizzicato” de violí i a duet amb el piano, i ells dos, Apel·les i Max. I l’han acabat quasi amb la mateixa melodia que l’han començat. De fet, el motiu principal l’ha fet Max a l’inici, i també amb la melodia a càrrec del líder al violí després d’ell. I què bonica és, i què delicades les frases melòdiques que la conformen. I sí que el primer break a piano és similar al final. I ha donat pas de nou al motiu melòdic que han fet ells dos a duet. I Manel al contrabaix ens ha fet la seva aportació melòdica improvisada, preciosa, profunda, i per sota el piano de Max fent uns delicats arpegis. I què impressionant la improvisació del líder al violí, altre vegada amb afinació, creativitat, melodia, bon gust i tot plegat seguint ben a prop l’harmonia del tema. I al final, altre cop el tema a duet, i sempre amb el suport de la bateria de Cordobés. I el final, què bonic, ells dos acaronant-nos.
 
La música d'”abismes i flors” té una intenció poètica, evocadora. Vol connectar la mirada interior amb la mirada exterior, emmirallant emocions i estats d’ànim amb paisatges, fenòmens i elements naturals. Si els paisatges són estats d’ànims, l’ànima també és plena de paisatges. Flora, muntanyes, aigües i cel són joia, alegries, penes i dol, a través d’aquesta música.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema anomenat...
 
3.7.- La tempesta dins el pit (Apel·les Carod) 7:45.
 
I ja heu pogut constatar quina bellesa hi ha en tots els temes compostos per l’Apel·les Carod. Aquest concretament és impactant també per la qüestió rítmica, per com de manera delicada acompanya i fa anar el tema cap endavant, coses que s’han percebut més en la primera part, on han exposat la melodia. El primer “break” els ha servit per encabir-hi el líder la seva gran improvisació, de gran talla, amb una gran inventiva melòdica, seguint fil per randa l’aspecte harmònic del tema. I en el segon “break”, i després dels repetitius acords del pianista, en Josep Cordobés s’ha esplaiat la mar de bé en el seu solo a la bateria. I tot i això, la contundència ha estat molt mesurada. I és que el tema s’ho val. I quin altre delicat final, sembla que “marca de la casa”, car en alguns temes, els finals són així de bonics i delicats. Quina delícia de tema, amb moments melòdics potents, per ja acabar-los d’escoltar. Felicitats Apel·les i Max, Manel i Josep.


I seguiré amb l’altre projecte de Segell Microscopi 2023, “Third Moon of Jupiter”. Enregistrat per Quique a Medusa Estudi l'1 i 2 de febrer del 2023. Masterització de Juanjo Muñoz (Catmastering). I el quartet base és: Gorka Garay, saxo tenor, veu (6) i composicions; Joan Monné, piano; Miquel Àngel Cordero, contrabaix i Marc Miralta, bateria. Mentre que el quartet de cordes és: Marina Sala, violí 1; Ana Fernández, violí 2; Carla Rica, viola i Marçal Mialet, violoncel.  I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web: https://www.microscopi.cat/product-page/gorkagaraystrings.
 
I els de l’editorial ens diuen això: El saxofonista Gorka Garay s'endinsa, en el seu tercer treball, en nous territoris sonors fusionant l'usual quartet de jazz amb el quartet de corda clàssic. La seva experimentació apassionada, allunyada de convencionalismes, aconsegueix fer néixer un jazz mutant, que ens dibuixa mons sonors sorprenents. "Happiness flows through ears" és un tema pop-jazz amb influències africanes que té el desig de complaure'ns amb el que significa el seu propi títol. Maceo Parker, Joshua Redman o Stanley Turrentine són presents a la melodia de "Soul Opens a Path", etc, etc, i més coses que podreu llegir al blog del programa:
 
 "Third moon of Jupiter", per altra banda, ens transporta a l'impressionisme clàssic i al jazz modal dels seixanta, donant pas a un jazz eteri i galàctic. "If I was a bird" passa d'una textura que s'apropa al raig brasiler, a una sonoritat més aviat india. Dues cèl·lules rítmiques conformen l'original composició "Aehaa Aehoo". Els temes més espirituals de Coltrane dels seixanta han inspirat “Travelling to the unknown”, homenatge a la mort de l'àvia de l'artista. El tema més punyent és “Imaginary Enemies”, que desborda, a través de la repetició, l'energia pròpia d'un estat de tràfic emocional. Per acabar, "Beneath the Crimson Night" és una mena de bonus track, un còmic visual-musical basat en una història de por de ciència-ficció.
 
I jo us diria que pel que  fa a tempos i ritmes, hi ha temes prou tranquilets com són “Travelling to the Unknown” i el que titula el disc, “Third Moon of Jupiter”, tot i haver-hi alguns canvis de ritmes i tempos. I més coses dels seus ritmes i tempos els podreu llegir al blog:
 
I amb un punt més de tempo tot i que també delicat hi tenim el també molt bonic “Soul Opens a Path”, ja amb les cordes fregades, com també és el “Aehaa Aehoo”, amb més marcatge rítmic i amb la veu del líder. I amb un ritme trencat i marcatge suau del bateria al xarles tancat és el “If I was a Bird”, també amb aires orientals en la melodia. I un altre tema ara marcat pels pizzicatos de les cordes és el “Happines Flows Trough Ears”, i també tempo  mèdium. I un dels més potents i vitals amb marcatge a tot “beat” és el “Imaginary Enemies” i melodia compartida de saxo i violins. I el darrer és el sorprenent “Sota la nit Carmesí (Beneath the Crimson Night)” on Gorka ens recita el críptic text el qual no albira gaires sortides a aquest món i humanitat, tema a mode de bonus track, hem pogut llegir.
 
I els començarem escoltant en un dels preciosos i delicats temes, el que titula el CD...
 
4.3.- Third Moon of Jupiter (Gorka Garay) 6:42.
 
I aquest tema tan delicat i maco està compost a base de quatre trams musicals. El primer, exposició del tema i melodia; el segon, improvisació de Monné al piano: el tercer, improvisació de Gorka al saxo tenor i quart, retorn al tema i melodia. I sí, l’ha iniciat  el pianista molinenc a base d’uns bonics arpegis a mode d’Intro per ja aparèixer la melodia a càrrec de Gorka al tenor. La base rítmica, de manera molt subtil s’hi ha afegit, amb les notes soltes de Miquel Àngel i les escombretes de Marc. Hi ha sis trams musicals en la melodia, i aquesta va “in crescendo” arribant a un final molt emocionant. Un “pizzicato” de violins i demés dóna pas a la subtil improvisació de Monné al piano, molt delicada, on de mica en mica també va agafant un tarannà més potent, també recolzat per les cordes fregades. El “pizzicato” de nou obra la porta a la improvisació de Gorka, el qual fa gala del seu so italià, el del seu Rampone Cazzani. Ha anat també in crescendo alhora que recolzat per la seva base rítmica i violins fregats, per ja deixar pas de nou a la melodia del tema, el qual rítmicament, està marcat per les notes de Cordero al contrabaix i els copets de Miralta a la seva bateria, en un molt bonic i interessant tema de Gorka Garay, ideal per començar-los a escoltar.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I encara els escoltarem en el preciós i divers tema anomenat...
 
5.5.- If I was a Bird (Gorka Garay) 6:03.
 
Doncs si el tema que titula el disc és interessant, aquest que hem acabat d’escoltar ha estat sorprenent. El final, potent i majestuós, res a veure en els altres dos trams musicals. El primer tram ha estat de nou la presentació de la melodia i desenvolupament on hi ha hagut uns moments marcats pel pianista i baixista que han donat suport a la part melòdica, molt oriental, feta pel líder i violins. Al segon tram ha aparegut Gorka en una llarga improvisació, amb moltes espurnes dels sons de les cordes fregades. De nou el líder ens ha impressionat per com de melòdica ha desenvolupat la seva improvisació, amb molt bon gust musical. La qüestió rítmica no és gens trivial, car sembla ternària i complexa, coses que ens ha marcat Marc. I les persistents notes del pianista, de nou ens han situat en un altre tram musical, i també el “pizzicato” i cordes fregades que ens han situat en el tram final, melòdic a duet de saxo i violins, tot plegat molt bonic. I sí, el final, ha estat preciós amb un canvi molt bonic.
 
I ja els acabarem escoltant en el primer track i potent...
 
6.1.- Imaginary Enemies (Gorka Garay) 5:52.
 
I quin altre tema més impactant, i també per com ha estat compost pel líder i saxo tenor Gorka Garay. Un tema iniciat pel Miquel Àngel al contrabaix per ja deixar pas al tros amb les persistents notes del pianista Mooné, i la conseqüent melodia a càrrec del saxo tenor del líder i les cordes fregades, a duet, o treset. La qüestió rítmica, molt ben marcada per Cordero i Miralta. I la B del tema, què interessant també, ha deixat pas al segon tram musical on Monné ens ha fet una gran improvisació pel canal dret, amb molta intenció rítmica també. Pel canal central, Gorka ens ha tornat a “frapar” per la seva molt reeixida improvisació i com va seguint els canvis harmònics del tema, i de quina manera més potent es veu recolzat per totes les cordes fregades. I de nou, la melodia i motiu principal com a tercer tram musical del tema. I el tema s’acabaria amb aquest tram, en condicions normals, però no, aquí Gorka ha afegit un darrer tram que ha estat impressionant, i sobretot el final, que ha estat brutal, tema ideal per ja acabar-los d’escoltar. Felicitats Gorka, felicitats noies i nois.
 
I després d’aquest preciós projecte, sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per embolcallar-nos amb la dolçor de la teva veu i sempre amb referència a les músiques del programa.



I després del Segell Microscopi ara toca Underpool...i començarem amb el “Forward” de Pablo Martín Trio. Publicat per UnderPool el 2023. Enregistrat per Sergi Felipe a UnderPool Studio, el 25 i 26 de juliol de 2022. Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe. Amb Pablo Martín, composicions i saxo tenor; Héctor Tejedo, contrabaix i Kike Pérez, bateria. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc:
https://www.underpool.org/releases/forward/.
 
I ens trobem amb el segon treball d’aquest trio d’amics liderat per Pablo Martín. Un disc de temes propis del saxofonista i líder, on segueix elaborant i desenvolupant el que ja és el seu llenguatge propi. Hi ha diversitat de ritmes i tempos, tot i que la majoria se situen en el tempo mèdium alt. Hi tenim la preciosa i dolça baladeta “Eyes”, iniciada a saxo i contrabaix d’una bellesa remarcable. També l’anomenada “Iris” amb un ritme latin delicat, coses que ens mostra Kike a la bateria i les profundes notes de la improvisació d’Héctor. I més coses de ritmes i tempos les podreu llegir al blog del programa:
 
Un altre tema així de bonic, en els inicis amb Pipó a la guitarra i fent la “Intro”, és el “Hymn For The Silent Souls”, tema que canviarà a més vital posteriorment. Un pèl més vital és el bonic “Underline” amb una melodia de notes llargues a càrrec del saxo tenor del líder i un ritme així com trencat, per ja aparèixer el Swing en les improvisacions. A partir d’aquí els temes ja tenen una bona trempera com és el que titula el disc “Forward” amb un Swing en les improvisacions. “Cowand Newk” l’inicien amb melodia pel líder i ritme així com trencat pel baterista Pérez i ja en la B, el Swing, i primera impro de Tejedo. I també Madrugada”, amb una llarga “intro” d’Héctor al contrabix. Tambe “Intersection” és així de vital amb un curiós, magnífic i força mantingut redoble de Kike mentre Pablo fa melodies. I el tema més vital és “Alirius” iniciat amb el motiu principal a mode de “intro” pel líder, i ja després de la presentació del tema, el tempo viu i Swing s’alternaran amb el ritme trencat. El Swing però, serà el rei en les improvisacions.
 
I ja els començarem escoltant en la preciosa balada anomenada...
 
7.6.- Iris (Pablo Martin) 7:08.
 
I quin canvi musical amb aquest primer tema de Pablo Martin i companys. I què bonica ha estat aquesta baladeta a ritme de boleret, diria jo. La molt bonica i càlida melodia iniciada per Pablo segueix una bona estona una determinada seqüència d’acords marcada per les profundes notes del baixista Tejedo. S’ha notat també un canvi tonal molt delicat i bonic, tot i ser el tema bastant lineal. A partir d’aquí, el baixista ha endegat la seva improvisació, i nosaltres ens hem  quedat amb una sonoritat nítida, sense cap més instruments que el contrabaix i la bateria de Kike, el qual l’ha colpejat amb les mans, sembla. Héctor al contrabaix ens ha acaronat amb el seu discurs, on ell sol ha hagut de segir l’harmonia del tema sense cap referència, fent-nos una molt bona improvisació. El següent tram musical del tema l’ha fet el líder al saxo tenor amb una molt reeixida improvisació i so dolç. Els plats han aparegut colpejats amb suavitat durant el solo del saxofonista, i ja no han desaparegut fins el final subtil, on de nou, i amb la melodia, Kike ha tornat a colpejar-la amb les mans. Molt bonic tema de Pablo Martin i amics, ideal per començar-los a escoltar.
 
"Forward" és el darrer disc del saxofonista i compositor Pablo Martín que ha comptat, una vegada més, amb la complicitat del contrabaixista Héctor Tejedo i del baterista Kike Pérez.
 
A "Forward" aquest trio de trajectòria notable, mostra un llenguatge propi que es caracteritza per la seva energia i subtilesa, on destaca especialment l'interplay, la interrelació entre tots tres, que ha permès a aquests tres músics explorar les diferents formes d'expressivitat que ofereix aquest tipus de formació. Pablo Martín ha utilitzat el seu trio com un laboratori de creació on hi ha abocat els nou originals que formen "Forward", un exercici, que tal com ha quedat, permet gaudir del seu llenguatge consolidat i madur, i d'una comunicació entre aquests tres instrumentistes que va més enllà de la música. "Forward" compta amb la col·laboració del guitarrista Ernest Pipó a "Hymn For The Silent Souls", que arrodoneix la música que podem escortar en aquest disc.
 
I encara els escoltarem en el tema magnífic que titula el disc...
 
8.5.- Forward (Pablo Martin) 7:12.
 
I aquest és un tema molt interessant també compost a base de quatre trams musicals, amb el primer a base de l’exposició melòdica del tema. Abans però, el motiu principal a base de les notes del baixista i després les del líder al tenor. I la melodia i motiu principal apareix de nou al tram final del tema. Kike colpejant els plats i caixa de la seva bateria ha estat molt present, subtil i precís tot el tema. I abans del segon tram, hi ha hagut un espai d’interludi que ha estat la porta d’entrada de la improvisació de Pablo al tenor. I de nou aquest jove músic, com ho són els altres dos, ens ha tornat a sorprendre per com de ben trenada ha fet la seva tasca solista, amb un fraseig força entremaliat, veloç i fet amb gust musical. I en el tercer tram del tema, Héctor ha quallat una molt bona improvisació al contrabaix, molt ben acompanyat per Kike als plats, platerets i timbals de la seva bateria. Afinació perfecte la del baixista alhora que molt bon i melòdic discurs el del seu solo. I encara, i abans del darrer tram, hem pogut escoltar uns moments solistes del baterista Pérez. I el darrer tram, recuperació més o menys de la melodia del tema per acabar-lo en suspensió. Gran tema del Pablo.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el vital i potent tema anomenat....
 
9.7.- Alirius (Pablo Martin) 5:38.
 
I ves per on quin altre brutal tema que ens acaben de fer aquest trio de joves cracs, i més el líder i compositor. Un tema amb tres trams musicals, dos exposant el tema en les seves dues parts, i el de les improvisacions. I amb quin tempo vital i swing brutal que l’hem gaudit durant quasi tota la seva estona. La improvisació de Pablo ha estat realment increïble, brutal. També el suport i la feina feta per Kike a la bateria, el qual s’ha quedat sol amb el líder. I és que ells dos, Pablo i Kike, han quallat uns grans solos, fent-ho de manera excepcional, després dels primers moments on hi eren tots tres, amb l’Héctor fent un “walking” brutal, que més que fer caminar, ha fet volar la màquina conjuntament amb Kike. Un tema relativament llarg, no gaire, però que ha passat volant per com l’hem gaudit, per com l’han interpretat. En temes com aquest és on podem copsar el “creixement” musical d’aquests joves cracs, cosa que acabem de constatar abastament. Incidir de nou en l’exposició solista del líder, el qual també ha volat amb sonoritats agosarades, aquelles, les del Free Jazz en determinats moments de màxima llibertat. Brutal tema per ja acabar-los d’escoltat. Felicitats Pablo, felicitats Héctor i Kike.


I ja per acabar el programa d’avui escoltarem el també projecte editat aquest 2023  per Underpool, el “Moonstone”dels Vibe featu. Félix Rossy. Enregistrat per Sergi Felipe a UnderPool Studio el maig de 2022. Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe. Portada i disseny de Pepon Meneses. Amb Benedikt Jäckle, saxos; Leandro Irarragorri, piano; Calvin Lennig, contrabaix; Jonas Kaltenbach, bateria i Félix Rossy, trompeta. Temes 1 i 7 compostos per Leandro Irarragorri; els 2 i 3 compostos per Benedikt Jäckle; el 4 compost per Félix Rossy i els 5 i 6 compostos per Calvin Lennig. I com sempre dir-vos que al blog hi trobareu l’enlaç a la pàgina web del disc: https://www.underpool.org/releases/moonstone/.
 
I pel que fa a ritmes i tempos, dir-vos que dels 7 temes, n’hi ha 3 de delicats a tempo de baladeta, i el primer “Moon Stone” iniciat amb notes llargues de Félix i copets al plat i posterior frase a duet de trompeta i saxo, mentre que “Enjoy” té un punt més de tempo i melodia càlida del trompetista. I més coses sobre els ritmes i tempos les podreu llegir al blog del programa:
 
 També “MW” comença amb notes delicades del saxofonista i serà així de dolç fins el moment de les improvisacions on canviarà a un pèl més de tempo. A partir d’aquí el tempo ja és més vital, i no massa, no, és el de ritme a tot vals i anomenat “Moorea”, amb melodia a duet dels dos vents. I tot i començà dolçament amb el so del Rhodes i posterior melodia compartida pels dos vents i més per la trompeta de Rossy el tema “Erens Visions” agafarà un tarannà més vital. I ja els dos restants són els més vius de tempo, i el primer amb melodia a càrrec del trompetista de casa nostra, “Quizás” i melodia força bonica i compartida pel saxo, ara tenor, de Benedikt i ritme trencat i tempo mèdium alt en tot el tema. I el més vital és “Tribut” amb melodia com quasi en tots els temes a càrrec de Félix a la trompeta i tempo frenètic i magnífica improvisació del saxo tenor.
 
I ja els començarem escoltant dolçament en el tema compost pel contrabaixista Calvin Lennig i anomenat...
 
10.6.- Enjoy (Calvin Lenning) 4:00.
 
I esclar que aquest tema és del contrabaixista, car ell ha estat l’únic en improvisar en un tema amb tres trams musicals, el primer, presentació del tema i melodia; el segon, la llarga improvisació que ha durat un “Chorus” de l’estructura. I el tercer, com a recuperació del motiu principal i melodia  en un tema força bonic. I aquí hem escoltat com Félix ha desenvolupat la melodia del tema amb un so seu, força característic. El saxofonista Benedikt Jäckle l’ha contestat amb algunes frases, i els de la base rítmica, Lennig, contrabaix i les delicades escombretes de Jonas els han acompanyat també amb acords delicats de Leandro al piano. El compositor i baixista ha fet una improvisació marcada per la pulsió rítmica alhora que pels acords i no tant en les escales. S’ha passejat pel mànec de la “berra” amb força solvència i perfecte afinació, i ja acabant i deixant pas de nou al tema, bonic, un pèl curtet, però, i que ha estat ideal per començar-los a escoltar.
 
La banda col·lectiva Vibe publicà el seu nou àlbum "Moonstone" el 19 de juliol de 2023. Aquesta nova generació de músics està emocionada de compartir la seva música viva i lírica. Des d'Alemanya, Espanya i Suïssa, els cinc membres de la banda comparteixen la passió per la música negra americana i les ganes d'explorar la seva manera d'interactuar musicalment entre ells. El projecte va començar com un quartet i al llarg dels anys s'ha convertit en aquest quintet, que està format per Félix Rossy, Benedikt Jäckle, Leandro Irarragorri, Calvin Lennig i Jonas Kaltenbach. Després de "Live at Mehrspur" i "Incognita", "Moonstone" és el tercer àlbum que sorgeix d'aquesta amistat musical.
 
I els seguirem escoltant a tot vals en el tema compost pel saxofonista Benedikt Jäckle i anomenat...
 
11.3.- Moorea (Benedikt Jäckle) 4:02.
 
I amb aquest “Moorea” ens hem situat a tot ritme ternari, de vals, ideal per afegir-li també el seu punt de Swing, que l’ha tingut. I aquí hem tingut els trams primer de la presentació del tema i melodia; posterior amb la improvisació del pianista Irarragorri, i la de Rossy a la trompeta, i ja per recuperar posteriorment la melodia del tema i acabar-lo delicadament. I la melodia l’ha iniciat Benedikt al tenor, per després afegir-s’hi Félix, i ells dos l’han anat fent. Leandro al piano ha fet una bona improvisació jugant també amb els acords, alhora que fent-la en el registre mig del piano. Els inicis han estat més melòdics, amb una mà dreta càlida, i més elegant la feina amb les dues mans fent-ne els acords. I Félix ens l’ha fet la seva, amb un so que li reconeixem, alhora que el seu fraseig, i sobretot les pujades al registre agut, on s’hi troba la mar de bé. Ell destil·la imaginació i força vegades, sinó sempre, ben allunyat de les convencions estilístiques. Va al seu rollo, literalment. I recuperant la melodia l’han acabat dolçament. Un bon tema a tempo mèdium i amb un bon Swing.
 
Durant el procés de preparació i enregistrament, els membres van aprofundir en els aspectes de la composició, l'arranjament i el treball col·lectiu de la banda. Volien obtenir una comprensió més profunda de com combinar-se sonorament i encaixar rítmicament com a instrumentistes. Esdevenir més experimentats i hàbils com a compositors i arranjadors també els va permetre construir i compartir visions i idees musicals més detallades. Les cançons d'aquest disc van ser portades al grup per la majoria de membres i es van explorar durant els concerts de principis del 2022, fins que van arribar a la forma en què van ser enregistrades durant la sessió a l'estudi Underpool de Barcelona.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 17 de novembre que tindrem el JazzSpirit Quartet amb Carles Pineda, saxo alt; Enric Carreras, piano; Pep Coca, contrabaix i Adrià Font, bateria, amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem com sempre a partir de les 22h.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el potent tema compost pe pianista Leandro Irarragorri  i anomenat...
 
12.1.- Tribut (Leandro Irarragorri) 3:42.
 
I llàstima que el tema hagi durat 3 minutes i quasi 4, perquè ha estat força interessant. Tema amb el primer tram on ens l’han presentat alhora que amb la melodia, per després en el següent, el de les improvisacions, escoltar primer la del Benedikt Jäckle al saxo tenor; posterior, la del pianista i compositor d’aquest “Tribut”, Leandro Irarragorri, i ja per recuperar el tercer tram amb la melodia inicial en un tema lineal, car recordeu que n’hem escoltat alguns que no ho eren gens, que sempre evolucionaven. I la melodia de nou, a duet dels dos vents, saxo tenor i trompeta, mentre que la base rítmica ha estat força potent per com Jonas ha colpejat amb una certa contundència la seva bateria, però també pel baixistaa Lenning i pianista i compositor, Irarragorri. I per parlar de les improvisacions, dir-vos que la que ha fet Benedikt ha estat força reeixida, moderna la seva exposició, força bon fraseig lleuger i gràcil per com ha fet algunes carretades de notes, totes molt ben posades. I el pianista Irarragorri també ha estat força sublim, i fins i tot algun moment molt Latin Jazz, i sempre amb un bon gust i exquisida digitació, no gaire percussiva i sí, força delicada. Una pulsió rítmica evident alhora que gust per melodies properes als acords del tema. I recuperant la melodia del tema, l’han acabat delicadament, i nosaltres el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tant com a mi.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |