Programa 565: Alexander Reichardt, Hugo Fernandez, Henry Spencer i Enrico Le Noci, dimecres 18 d'octubre de 2023.
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
I el programa d’avui anirà de quatre projectes
de Jazz fets arreu del món. Tindrem a l’Alexander
Reichardt i el seu “Wordless”, “Sense
Paraules”, disc fet aquí i autoproduït, amb versions de temes pop en clau de
Jazz. I una mica a l’esta, a Itàlia,
tenim l’”Electric Nuts” amb Enrico Le Noci Trio, editat per A.MA Records. Al nord de quasi tot, per
la discogràfica sueca AMP Records ,
tenim al trompetista anglès Henry
Spencer i el seu “The Defector”,
i a l’oest per la discogràfica americana Origin
Records, tenim a l’Hugo Fernandez
New Grounds i el seu “Ozean”,
fet a Berlin, i aquesta setmana amb
un micro conte de Carme de la Fuente.
I començaré amb el de l’Alexander Reichart i el seu “Wordless”. Enregistrat a Sol de Sants Studios, Barcelona, el 20 de maig de 2023. La portada és de la il·lustradora establerta a Barcelona, Veronika Plainer. I els músics són: Alexander Reichardt: saxos, flauta, arranjaments; Àlvar Monfort: trompeta; Aram Montagut: trombó; Juanjo Fernández: piano; Pau Lligades: contrabaix i Hilario Rodeiro: bateria. I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç al seu Bandcamp:
I aquest és un treball dedicat a compositors que no són de Jazz, excepte l’Steve Swallow que sí. Els temes i compositors són: “The Man With The Child In His Eyes”, de Kate Bush, tema molt delicat de tempo i amb una melodia molt bonica, que això també tenen els temes pop, com aquest. “Johnsburg, Illinois”, de Tom Waits, dolç també a més de ser el més curtet, amb la melodia iniciada pel trombonista Aram; “Letter To Hermione”, de David Bowie, té un punt més de tempo, i melodia iniciada per la flauta del líder. Tot plegat temes pop passats pel seu sedàs.
I proposo que comencem amb el tema compost per Kate Bush i anomenat...
1.1.- The Man With The Child In His Eyes (Kate Bush) 3:11.
I quina bonica cançó per començar el programa d’avui. I aquesta cançó és de Kate Bush i és el cinquè tema del seu àlbum debut “The Kick Inside” i va ser publicat com el seu segon senzill, amb el segell EMI, el 1978. I l’Alexander s’ha endinsat en aquest disc a la recerca de temes que li han agradat per reconvertir-los o no, com aquest, del qual n’ha fet una versió bastant fidel per tempo i ritme. Ell però ha afegit la seva particular visió improvisada, molt subtil i delicada, com n’és el tema, amb un so preciós del seu saxo alt. Els companys li han donat el suport, el piano de Juanjo, les escombretes de Hilario, el trombó d’Aram, el contrabaix de Pau, en fi, que hem començat un programa de Jazz amb un tema pop, coses que canviaran.
I seguint parlant dels temes....“Woodstock”, Joni Mitchell, conegut tema que varen popularitzar també Crosby, Stills, Nash & Young, preciós tema que el líder ha sabut reconvertir en l’ona jazzera, com ha fet amb tots els altres i de tempo mèdium; “Oh No”, Frank Zappa, interpretada l’entremaliada melodia pel saxo soprano del líder; i “Looking For Another Pure Love”, d’Stevie Wonder té també una preciosa melodia, ara amb la trompeta d’Àlvar. “Sea Song”, Robert Wyatt un dels més delicats amb la melodia feta per tots els vents i primer solo del líder a l’alto. I “Away” de Steve Swallow, és un altre dels temes “slow” del disc, iniciat pel piano de Juanjo i ja la melodia a càrrec de l’alto del líder Alexander. De fet, els tempos de tots ells són bastant tranquil·lets, no havent-n’hi cap d’aquells que en diem ràpids.
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
I seguiré ara amb el projecte del guitarrista Hugo Fernandez New Grounds i el seu “Ozean”. Publicat per Origin Records el 2022. Enregistrat per Michael But als Greve Studios, Berlín, DE del 21 al 22 de gener de 2022. Mesclat per Michael Buk i Volker Greve als Greve Studios. Masteritzat per Volker Greve. Produït per Hugo Fernandez. Coproduït per Vanessa Labrada. Disseny i maquetació de la portada fet per John Bishop, ell el "capo" d'Origin Records. Amb Hugo Fernández, guitarra; Christoph Titz, trompeta i fiscorn; Martin Lillich, baix elèctric i Jesus Vega, bateria. I tots els temes són del líder Hugo Fernnadez. I com sempre que puc, aquí al blog trobareu l’enllaç al seu Bandcamp: https://hugofernandez.bandcamp.com/album/ozean.
I dels temes que no he escollit tenim el “Watertones” que va a ritme així com trencat, i també marcat pel baterista amb melodia inicial a càrrec del trompetista Titz. I el “Neptune Grass” l’inicia el baterista Vega per ja després aparèixer la melodia a duet de trompeta de Titz i guitarra del líder Fernandez. Un altre tema molt interessant és “Imaginary Geometry” iniciat amb acords i sons estranys a càrrec de la guitarra del líder i posterior melodia de Titz a la trompeta. I el tema amb aires caribenys és el “Caribbean Illusion” iniciat amb un ritme que ens situa en aquella zona, a tot reggae. I ja finalment, “Latina” té també uns aires càlids per ritmes amb un bon marcatge del baterista i melodia del trompetista Titz.
I els començarem escoltant amb el tema anomenat...
4.4.- Birdhouse (Hugo Fernandez) 7:13.
I ara ens hem situat en una altra ona i estil musical on el Jazz hi apareixerà ja en les composicions, i esclar, molt més en les improvisacions. Un tema molt bonic del guitarrista mexicà establert a Berlin i que ell ha començat amb uns preciosos arpegis. Ben aviat ha aparegut la rítmica dels platerets del baterista Vega i sembla que sigui la trompeta de Titz. Ell mateix ens ha fet la bonica melodia amb aquest so tan càlid, i després s’ha posat a improvisar també. El tema té uns moments força tranquilets però també té un “Groove” que se t’emporta de manera irremissible. El trompetista holandès ha fet una gran improvisació, arribant al registre agut, però sense estridències. La base rítmica l’ha recolzat, el baterista, el baixista i algunes notes soltes del líder a la guitarra, tot plegat un bon coixí per a Titz. I Hugo l’ha seguit amb molta tendresa, acords, melodia creada feta amb gust, silencis entre notes per copsar encara més el ritme, i els moments en què les ha fet força lligades totes les que ha fet. I la trompeta de Titz ens ha situat al final del preciós tema, molt adequat per començar-los a escoltar.
I ens deien això des d’El País...
"Ozean" és oceà en alemany, on va començar la vida a la Terra i es van navegar els camins per forjar l'intercanvi cultural i l'enriquiment de la civilització. La bellesa, la importància i la fragilitat de les vies fluvials van ser al capdavant quan el guitarrista Hugo Fernandez va compondre aquesta música per al seu quartet de Berlín. Nascut a Mèxic, amb parades a Berklee i la Universitat de Nova Orleans abans d'una dècada a Madrid i ara a Berlín, les experiències de Fernandez a través de la vida en aquestes capitals culturals vives provenen de la música amb elements amplis de formes folklòriques, música clàssica occidental i fins i tot el pop, informant la seva profunda sensibilitat jazzística. Amb el trompetista Christoph Titz, el baixista Martin Lillich i el seu company expatriat, el baterista Jesus Vega, abracen un món musical que podria ser una "visió de futur del jazz" (Casa de les Cultures del Món, Berlín). “...personalitat, competència i un so propi...” El País (Espanya).
I els seguirem escoltant en el tema.....
5.5.- Undercurrent (Hugo Fernandez) 5:39.
Doncs ja heu pogut escoltar que el tempo d’aquest tema ha estat també bastant tranquil. Tot i això, la qüestió rítmica és força present per com el baterista colpeja la seva bateria i el baix fa les línies base. El “funk” hi és, tot i a tempo mèdium, cosa que és ideal per les evolucions solistes del líder a la guitarra. I el tema l’ha iniciat el baixista amb el motiu principal per després ja els copets del baterista. I la melodia ha aparegut a càrrec de la guitarra i la trompeta de Fernandez i Titz. I el so del metall semblen haver-lo doblat, car en sonen dos, o al menys això m’ha semblat a mi. I sí que la improvisació del líder ha estat magnífica, feta amb gust musical, amb delicadesa, i amb mostres clares de la seva creativitat. El seu estil se situa en l’ona dels moderns de l’instrument, tot i ser el seu so més en l’ona dels més clàssics, per manca d’efectes i demés. I Vega a la bateria ens ha fet un bon i curtet solo, per ja encarar de nou la melodia a duet de metall i cordes del guitarrista, i per sota el “punch” de baixista i baterista. Bon tema, també de l’Hugo Fernandez.
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
I ara sí que els acabarem d’escoltar en el tema anomenat...
I seguiré amb un altre d’aquets projectes, el del Henry Spencer, “The Defector”. I d’aquest disc no tinc dades de l’enregistrament. Amb Henry Spencer trompeta, fiscorn, composició; Ant Law, guitarra; Matt Robinson, piano, Fender Rhodes; Andrew Robb, contrabaix; David Ingamells, bateria; amb el violí John Garner i Marie Schreer; Lydia Abell, viola i Colin Alexander, violoncel. Totes les composicions/arranjaments de cordes són d'Henry Spencer excepte “Overlap” i “Introduction to Without a Voice” compostes per George Stevenson. I ja sabeu que trobareu l’enllaç a la pàgina web del disc al blog del programa:
El trompetista, compositor i líder de la banda Henry Spencer publica el seu nou àlbum, "The Defector", seguint la creixent programació de gires internacionals de la seva banda, les emissions de ràdio i televisió, l'augment d'audiències i seguidors internacionals i els seus llançaments anteriors realitzats amb diversos premis GRAMMY com en Dave Darlington a Nova York (els crèdits del qual inclouen Miles Davis, Herbie Hancock, Wayne Shorter), rebent elogis de la crítica internacional. La música de Spencer toca el jazz, el rock, el minimalisme i, de vegades, és cinematogràfica, combinant energia intensa i crua i sortides evocadores, amb moments de melodies líriques íntimes, sentides, emocionalment dirigides, gairebé com si es cantessin paraules. Henry Spencer va escriure aquest àlbum inspirat en els desertors; ja sigui el soldat desertor d'un exèrcit que comet crims de guerra o la parella que abandona la seva relació abusiva per a una vida més lliure, el polític que desafia activament i abandona el seu partit per protegir la democràcia, o el dissident de Corea del Nord que tria el perill que amenaça la vida intentant escapar, creuar la frontera cap a un món completament desconegut, en lloc de seguir vivint amb la dictadura, la tirania i l'opressió.
7.6.- Without a Voice (Henry Spencer) 5:51.
I més coses en podreu llegir al blog...
La música de Spencer toca el jazz, el rock, el minimalisme i, de vegades, és cinematogràfica, combinant energia intensa i crua i sortides evocadores, amb moments de melodies líriques íntimes, sentides, emocionalment dirigides, gairebé com si es cantessin paraules. Això no és casualitat; Spencer utilitza les lletres com a part del seu procés d'escriptura. "Crec que això ajuda a mantenir la connexió entre la música i la intenció original darrere de la composició i també dóna a la música la seva naturalesa melòdica, ajudant a atraure l'oient a la narració. Sense paraules, l'oient i l'intèrpret són més lliures per interpretar la música a la seva manera personal". “The Defector” no és diferent, presenta nou temes de trompeta, piano melòdic i, en general, una intenció emocional sincera arrelada en una experiència genuïna.
Henry Spencer va créixer en una granja de Wiltshire (Regne Unit), després es va traslladar a Londres, on va estudiar al conservatori (The Guildhall School of Music) mentre es va consolidar com a trompetista, compositor i líder de l'escena del jazz londinenc. En traslladar-se a la ciutat, de seguida va començar a actuar, enregistrar i girar, independentment del conservatori, en grups de jazz, bandes de pop/rock i sessions de gravació. El debut del seu grup va fer que guanyés el premi al millor nouvingut al Marlborough Jazz Festival i més tard va guanyar el premi Emerging Excellence del Regne Unit.
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
https://jamboreejazz.com/agenda/,
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
I després d’aquest magnífic projecte del trompetista anglès, encarem ja el final del programa amb un altre canvi estilístic, ara de la mà del guitarrista italià que vam tenir entre nosaltres estudiant el Grau Superior de guitarra Jazz, l’Enrico Le Noci i el seu “Electric Nuts”, publicat el 28 d’abril de 2023, a tot Funk i Jazz-Fusió demés variants rítmiques. Enregistrat per Tullio Ciriello a A.MA Records Studio el novembre de 2022. Productor executiu Antonio Martino des d'aquí una abraçada. Amb Enrico Le Noci, líder / guitarra, Matthijs Geerts, piano / electric piano / Synt i Egidio Gentile / bateria. Tota la música és d'Enrico Le Noci - ©&℗ A.MA Edizioni excepte “Maiden Voyage” de Herbie Hancock - Hancock Music Company, “Voodoo Child” de Jimi Hendrix - Experience Hendrix LLC i “Sky Dive” de Freddie Hubbard - Hubtones Music CO. I com sempre dir-vos que al blog us posaré l’enllaç al Bandcamp del disc:
I els comentaris sobre els ritmes i tempos dels temes els podreu llegir al blog:
I dir-vos que dels temes que no posaré n’hi ha de tan macos com el “Eyes to Feel”, propi del líder, i una delicada balada amb un punt de marcatge del baterista Egidio. “Fantasia” també té un tarannà plàcid, amb melodia inicial del líder i posteriors improvisacions esotèriques del teclista Geerts, i també amb el punt de “beat” delicat del baterista. I un pèl més atrevit és el magnífic tema de Hancock, “Mayden Voyage”, del qual, quasi costa reconèixer la melodia, tal és l’arranjament que ha fet el líder. Preciós i amb un gust exquisit. I un tema vital també marcat per la bateria de Egidio és “Cyste (Can Yo See The End)”, on el teclista acompanya al baterista en els inicis, per desprès aparèixer ja la melodia a càrrec de la guitarra del líder, passada aquesta per efectes diversos, i amb quin ritme més ben aconseguit. I també és així de delicat el tema de Freddie Hubbard “Sky Dive” havent-hi també una pulsió rítmica marcada per la bateria de Egidio però també pels baixos sintetitzats del teclista holandès Geerts.
I ja els podem escoltar en el tema propi de l’Enrico que d’alguna manera titula el disc...
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 17 de novembre que tindrem el JazzSpirit Quartet amb Carles Pineda, saxo alt; Enric Carreras, piano; Pep Coca, contrabaix i Adrià Font, bateria, amb l’entrada gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem com sempre a partir de les 22h.
Fusionant les influències dels trios de jazz d'orgue liderats per Grant Green, Jimmy Smith i Wes Montgomery amb la guitarra de Blues de Jimi Hendrix i els estils compositius d'Herbie Hancock i Wayne Shorter, el trio d'Enrico Le Noci ha creat “Electric Nuts”. Un àlbum, publicat a A.MA Records, que reflecteix els ritmes afroamericans que impregnen la música dels nostres pares fins als sons dinàmics del nostre temps. El treball de guitarra d'Enrico i la bateria d'Egidio Gentile teixeixen un so que ve amb l'experiència de més de mitja dècada de tocar junts a diverses bandes de les escenes del jazz i el rock italià. Amb la incorporació de l'antic membre dels Greyheads, el jove mestre holandès de tecles i sintetitzadors de baix Matthijs Geerts, el trio ens presenta l'energia de les vibracions de jazz autèntiques juntament amb sabors de rock de i de fusió.
I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres acabarem el programa d’avui que ha estat força interessant i divers, amb un altre tema de l’Enrico Le Noci anomenat...
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)