Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.

El seu Jazz entre amigos a TVE2 i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem.
Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa hora, excepte el tercer dijous de cada mes, o sigui que demà no es repetirà el programa. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que avui escoltareu a Jazz Club de Nit.

Avui comencem la 7ena temporada després de 215 programes realitzats el primer any amb el Joaquim Rabassa i després amb la col·laboració de l’amic Carles Guillem en alguns altres. Enguany seguiré jo mateix realitzant-los i compilant-los amb el desig que us continuïn agradant com fins ara. Espero comptar amb la col·laboració de les editorials que m’han anat acompanyant tots aquests anys com són Fresh Sound Records de l’amic Jordi Pujol Baulenes i Quadrant Produccions de l’amic Josep Ramon Jové.

Comencem però en tal dia com avui, un 16 de setembre, en aquest mes que des de fa anys està relacionat amb el Festival L’Hora del Jazz Memorial Tete Montoliu, organitzat per l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna. Un esdeveniment que es fa en diversos espais centrant-se en la Plaça de la Vila de Gràcia els migdies dels diumenges. A hores d’ara ja s’han fet dos concerts en aquesta magnífica plaça, dels quals només vaig poder veure els del 6 de setembre amb en Roger Mas Trio i el Santiago Acevedo Sextet. Cada diumenge hi podeu anar i encara en queden alguns, no masses però, per gaudir-los en aquest emblemàtic espai.

L’associació funciona des de fa 25 anys i des de no masses que l’ICIC compila un resum de lo milloret del Jazz a Catalunya de cada any amb la ajuda de gent especialitzada com en Pere Pons, Susana Carmona, Josep Mestres i el periodista francès Vicent Bessièrs. De fet, aquests quatre són els que van seleccionar els temes que escoltareu i que formen part del Jazz from Catalonia 2010. El del 2015 sembla que s’està coent o sigui que avui ens dedicarem a escoltar la selecció que van fe aquests quatre professionals i en els propers programes anirem repassant els altres discos a veure si podem fer-ho també amb el del 2015.

Dir-vos que comencem també la 7ena temporada al Jazz Club La Vicentina i ho fem aquest divendres amb el magnífic grup establert a França, París, anomenat Five in Orbit. Una formació que ja ens va visitar en la seva anterior visita a Catalunya i que ara ho tornen a fer. Venen a fer tres concerts i a enregistrar el seu nou disc, projecte que estrenarem nosaltres a Sant Vicenç dels Horts..Una formació amb Ramon Fossati, trombó i cargols de mar; Olivier Brandily, saxo alto, flauta i clarinet baix; Laurent Bronner, piano; Nicolas Rageau, contrabaix i Luc Isenmann. Els podrem escoltar el divendres 18 de setembre a la Sala Xica de La Vicentina a partir de les 22h. Us hi esperem.

Començarem el programa d’avui amb els temes més tranquils del disc, mirarem a veure si ens hi caben tots i seguirem incrementant-ne el tempo, marca de la casa a fi i efecte de mantenir-vos clavats a la cadira escoltant-nos.
Iniciarem aquest programa amb una preciosa balada interpretada pel Víctor Correa Septet en el seu disc Coltrane. Un disc de R3-Records i el tema de Jimmy McHugh anomenat Too young to go steady.

Un septet amb gent com, Víctor Correa, trombó; Alfred Artigues, guitarra; Santi de la Rubia, saxo tenor; Ernesto Aurignac, saxo alto; Manuel Krapovickas, contrabaix; Xavi Hinojosa, bateria i Jordi Berni, piano.

Escoltem-la doncs....

9.- Too young to go steady    (J. McHugh)               2m49s

I seguint els comentaris i textos del llibret explicatiu del disc, us diré què...
Immillorable debut discogràfic d’en Víctor Correa, amb un  septet forjat amb la aleshores darrera generació de músics sorgits de l’Esmuc. Amb un repertori eminentment dedicat a Coltrane (la banda neix al quaranta aniversari de la seva mort), que també conté aquesta implacable versió de Too young to go steady d’en Jimmy McHugh.

Seguim delicadament amb el disc Plaça Vella amb Josep Mª Farràs i Ignasi Terraza Trio. Un disc editat per Swit Records i el preciós tema de Benny Golson dedicat a Clifford Brown, I Remember Clifford.

Els membres d’aquest disc són Josep Mª Farràs, trompeta; Ignasi Terraza, piano; Jesse Davis, saxo alto; Dimitri Skidanov, contrabaix i Jean Pierre Derouard, bateria, tot i no escoltar el Jesse en aquest tema.

Som-hi doncs amb aquesta preciosa balada, una de les millors i més sentides, emocionalment parlant.

8.-I Remember Clifford          (B. Golson)     5m39s

És un enregistrament que fa justícia al grapat d’anys en què aquests dos grandíssims del nostre jazz han treballat plegats. Recórrer als tòpics per explicar aquest disc seria una llàstima. Ni el so d’en Josep Maria Farràs es pot explicar, ni la personalitat del piano de Terraza s’entén a base de metàfores. Proveu a escoltar I Remember Clifford o I’m always chasing rainbows i ho entendreu. El Jazz per davant de tot.

I continuant de la mateixa manera tan i tan delicada, ara podreu escoltar un tema del disc Monpiana editat per Emarcy de Lluís Vidal Trio dedicat a Frederic Mompou en el tema Cançó i dansa . Una magnífica formació que ens interpretarà aquest gran tema amb gent com....Lluís Vidal, piano; David Xirgu, bateria; Masa Kamaguchi, contrabaix; Dave Douglas, trompeta i Perico Sambeat, saxo alto.

Escoltem-ho doncs...

10.- Cançò i dansa                (L. Vidal)         6m40s

Excel·lent treball de composició sobre la música de Frederic Mompou (1893-1987). Una arriscada però rigorosa relectura del seu món introspectiu, amb una amplíssima gama de recursos. En especial, les continuades aportacions individuals, començant per les del mateix Vidal, que permeten assaborir la bellesa original de Mompou i alhora entendre aquesta aventura com una autèntica i contemporània genialitat jazzística.


I ara ens endinsarem en un preciós disc de la Juliane Heinemann que tot i apartar-se del concepte estricte del Jazz melòdicament parlant, no ho fa ni pels músics que l’acompanyen ni per les magnífiques improvisacions d’aquests mateixos...un disc autoeditat anomenat Aren’t you glad to be here? I el tema Do you see me.

Amb Juliane Heinemann, veu i guitarra; Albert Sanz, piano; Marko Lohikari, contrabaix; Joe Smith, bateria; Lluna Aragón Garcia, violí i Sandrine Robillard, cello.

Som-hi doncs amb aquesta delicada cançó de la Juliane Heinemann...

16.- Do you see me               (J. Heinemann)          4m01s

Cançons extraordinàriament ben escrites que se’ns emporten i ens enamoren, sobretot per la manera com sonen. Amb una serenitat guanyada a pols que ho diu tot sobre Juliane Heinemann. Composicions admirables per estar arranjades amb una enganyosa simplicitat. Amb l’encert de triar Sanz, Lohikari i Smith i amb una llista de convidats que expliquen el resultat. Un disc per reconciliar-se amb el món.

Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada...i parlant de Fresh Sound....

Seguim ara amb el magnífic grup Emilio Solla & The Tango Jazz Conspiracy en el seu disc Bien sur! Un disc editat per Fresh Sound New Talent i el preciós tema del mateix Emilio anomenat Payos.

Amb Emilio Solla, piano; Chris Cheek, saxos; Víctor Prieto, acordió; Jorge Roeder, contrabaix; Richie Barshay, bateria i percussions.

Escoltem doncs aquest magnífic tema de l’Emilio Solla...

6.- Payos        (E. Solla)         5m27s

Projecte de l’argentí, ara novaiorquès i sempre barceloní Emilio Solla. Composicions en clau jazzística sobre una base de tango en el sentit més ampli, Bien sur! Un joc de paraules que en castellà apunta al sud i a la vegada (en francès) reafirma el seu llenguatge. En aquesta ocasió encara més obert i suculent.

Incrementem mica a mica el tempo ara amb una preciosa melodia del gran Frank Zappa en un disc dels Filthy Habits Ensemble anomenat King Kong Música de Frank Zappa, editat per Hall of Fame Records i el tema Little umbrellas. Un tema de Zappa del seu disc Hot Rats que els nostres músics han revisitat....

I l’interpretarà una magnífica formació amb....El Pricto, saxo alto i clarinet; López Wilkins, guitarra elèctrica; Guillermo Calliero, trompeta; Liba Villavecchia, saxo tenor i soprano; Don Malton, saxos alto, baríton i soprano; Sebi Suárez, baix elèctric; Vasco Trilla, bateria i Jo Miramontes, teclats i sintetitzadors.

Aquest serà el tema de Zappa que ara escoltareu...

14.- Little umbrellas               (F. Zappa)       3m00s

La immensitat de la música d’en Zappa interpretada en octet. Un so compacte i vertiginós. Edgar Varese deia que no existeixen les avantguardes sinó un munt de gent endarrerida. Els FHE ens fa mirar enrere per posar-nos al di. Un projecte presentat en format d’espectacle i magistralment il·lustrat. Música administrada per via intravenosa i que provoca alts nivells d’obertura mental.

I ara em plau enormement posar-vos un tema de la formació que inaugurarà la 7ena temporada del Jazz Club La Vicentina i parlo dels magnífics Five in Orbit en el preciós tema original anomenat Five angels del seu disc Freaks editat per Fresh Sound New Talent i que vaig posar-vos en un ja molt llunyà programa a Jazz Club de Nit. Un tema de R. Fossati, L. Bronner i O. Brandily.

I els nostres amics són, Ramon Fossati, trombó i cargols de mar; Olivier Brandily, saxo alto, flauta i clarinet baix; Laurent Bronner, piano; Nicolas Rageau, contrabaix i Luc Isenmann.

Som-hi doncs amb aquest tema....

7.- Five Angels           (Fossati, Bronner i Brandily)  5m04s

A Fossati, Bronner i Barndily (membres estables de Five in Orbit) els agraden els jocs intel·ligents. Composicions efervescents, melòdicament apassionades, amb intervencions insistents i cuidats efectes que semblen referir-se al deliri. Tot plegat al servei d’un projecte en manifesta evolució i estèticament tant divertit com musicalment implacable. Un autèntic plaer.

I ara recordarem a Raynald Colom en el seu magnífic disc Evocación i el tema de Claude Nougano i Christiane Chevalier anomenat Toulouse, en un disc que va editar AdLib Arts.

Una magnífica formació amb Raynald Colom, trompeta; Chicuelo, guitarra; Aruán Ortíz, piano; Omer Avital, contrabaix; Eric McPherson, bateria; Roger Blàvia, precussió; Gabriel Amargant, saxo tenor i soprano; Marcelo Mercadante, bandoneó.

Escoltem-lo ara mateix...

12.- Toulouse (C. Nougano & Ch. Chevalier)          5m27s

L’immens talent de Raynald Colom al servei d’un sorprenent exercici de fusió. Impregnant-se de flamenc i mai usant-lo només com a pretext estètic. Una col·lecció de bellíssimes cançons, de vegades escrites sobre un silenci dens, solemne, penetrant. Amb una formació farcida de primers noms i uns acabats de primer ordre.

Endinsem-nos ara en el món personal i oníric de la formació K, Sergi Sirvent, Ramon Prats i Marc Cuevas en un disc de Fresh Sound New Talent i un tema de tots tres anomenat Tao paypal.

Escoltarem a un magnífic trio, Sergi Sirvent, piano; Marc Cuevas, contrabaix i Ramon Prats, bateria.

Apassionem-nos doncs....

4.- Tao paypal                        (Sirvent, Cuevas i Prats)       4m42s

Una banda sorgida d’una bona idea: posar música a la reedició d’un clàssic del cinema mut (Mother, de Pudovkin). Un treball on imaginació i inspiració juguen a parlar amb les imatges. Ara sense aquestes! Però mantenint aquell ritme, els espais, la tensió i l’enigma d’un final desconegut. Una altra idea brillant d’en Sirvent i companyia. Apassionant.

Entrem ara dins la modernitat del gran saxo alto Raül Reverter en el seu disc Trop’s in Jazz i el tema Final trops. Un disc editat per AdLib Arts.

Una formació amb Raül Reverter, saxo alto; Jordi Farrés, guitarra; Tom Warburton, contrabaix i Toni Pagès, bateria.

Escoltem doncs aquesta modernitat del Raül Reverter...

13.- Final Trops          (R. Reverter)              2m57s

Un interessant viatge entre la dodecafònica i el Jazz, basat en l’interès de Reverter per l’obra de Josef M. Hauer (1883-1959). Un disc amb clima propi, que ens transporta subtilment. Amb un Jordi Farrés extraordinari i una secció rítmica absolutament integrada. Ple d’idees de principi a fi i amb un acurat ús de nous recursos. Reverter demostra que no tot el que resta per inventar ha d’ésser forçosament estrany.

Ara seguirem amb el projecte que va fer Joan Monné Trio en un disc de Fresh Sound New Talent anomenat Standards, uns estàndards a la seva manera i ho escoltarem en el tema de Miles Davis anomenat Solar.

Un increïble trio amb Joan Monné, piano; Bori Albero, contrabaix i David Xirgu, bateria. Som-hi doncs amb la particular versió del Solar de Miles, obra i gràcia de Monné.

2.- Solar          (M. Davis)                  4m16s

Joan Monné treballa amb producte 100% natural, sense additius. Ara ens sorprèn amb aquesta llista d’estàndards interpretats amb una puresa aclaparadora, de manera concisa i enriquint els detalls sense cap mena de supèrbia. Un projecte amb la inacabable musicalitat de David Xirgu i amb el qual Bori Albero guanyarà adeptes.

Seguim ara amb un altre grandíssim trio CMS Trio en el seu disc de Emarcy anomenat Andando i el magnífic tema Gnawa Blues, un tema del Javier Colina, i els seus amics Perico Sambeat i Marc Miralta.

Amb Perico Sambeat, saxo alto; Javier Colina, contrabaix; Marc Miralta, bateria.

Anem-hi doncs a gaudir-ho escoltant-los...

5.- Gnawa Blues         (J. Colina)                   6m07s

Bop, latin i flamenc caminant conjuntament de la mà d’un Perico Sambeat contundent, sobre l’especial omnipresència del contrabaix de Javier Colina i la saviesa i desplegament de mitjans de Marc Miralta. Amb Andando CMS Trio supera el caràcter de superproducció (tot un encert de Contrabaix) en demostrar l’alt nivell d’inspiració que sorgeix entre aquests tres mestres.

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada...i parlant de Quadrant.....

Ja ens en falten poquets i el ritme va augmentant, i ara ho farà amb el projecte de Víctor de Diego en el seu disc Evolution, un disc de Quadrant Produccions i el en seu magnífic tema carregat de swing anomenat Blueso.

Un quartet que ja vam tenir al Jazz Club La Vicentina presentant-nos aquest mateix projecte ara fa uns anys i amb Víctor de Diego, saxo tenor i soprano; Roger Mas, piano; Marc Cuevas, contrabaix i Gonzalo del Val, bateria.

Escoltem lo molt bé que sona aquest tema farcit de swing...

11.- Blueso                 (V. de Diego)              5m39s

Víctor de Diego és un saxo tenor de cap a peus. Meticulós, preparadíssim, amb les idees clares, però sense jocs d’artifici. Sense retòrica ni rebuscats eufemismes a l’hora d’explicar-se. Un home que anomena Evolution al seu cinquè treball com a leader per referir-se honestament a la seva evolució natural. Un disc que cal valorar sencer i que crearà més addictes a l’ofici de sonar bé.

Seguim amb el mateix tempo i també força swing amb un projecte del Juan Pablo Balcázar Quintet, Invocation i un tema del mateix Juan Pablo anomenat The “C” Major Ornette and Monk’s Inspiration Blues, títol ben identificatiu del què escoltarem, en un disc de Fresh Sound New Talent.

Una magnífica banda amb Juan Pablo Balcázar, contrabaix; Julián Sánchez, trompeta; Enrique Oliver, saxo tenor; Ernesto Aurignac, saxo alto; Ramon Prats, bateria.

Anem a endinsar-nos en la modernitat de Balcázar, Ornette Coleman i Thelonious Monk amb..

3.- The “C” Major Ornette and Monk’s Inspiration Blues (J.P.B.)    3m51s

Amb Invocation, Juan Pablo Balcázar sobresurt novament com a compositor. Amb una banda triada per treballar sense instrument harmònic i on totes les veus contribueixen individualment a formar una exquisida estructura. Hi ressalten la inspiració i les qualitats d’Aurignac, Oliver i Sánchez. Tres descobriments per als que no coneguin el Jazz que s’està cuinant a Barcelona.

Recordeu que aquest és un disc compilat el 2010 i per tant els textos i comentaris d’en Jordi Mestres són de fa 5 anys....

I ens en queden dos de temes, i cada vegada més desenfrenats com aquest projecte de Perico Sambeat & Javier Vercher Quartet, en un disc de Fresh Sound Records, Infinita, i un tema de Perico anomenat Pollock.

Una magnífica formació amb Perico Sambeat, saxo alto; Javier Vercher, saxo tenor; Edward Pérex, contrabaix i Eric McPherson, bateria.

A punt ara mateix per gaudir-lo...
1.- Pollock      (P. Sambeat)              6m01s

Un implacable diàleg a dos i quatre veus. Trepidant, amb un so ric, imprevisible i que ens endinsa en un clima dens, a partir de magnífiques composicions servides en cru. Amb una interpretació incandescent, dispensada al moment i amb tota l’energia del Jazz de sessió. Pura avantguarda, de la nova i de la no tant nova. Infinita serà un projecte de referència.

I ara ja acabem el programa d’avui amb el darrer projecte d’aquest recopilatori del Jazz que es va fer el 2010 a Catalunya, un projecte ideat per l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna, editat per l’ICIC , el llavors Institut Català de la Indústria Cultural, més  o menys...i acabem amb un projecte liderat pel Jordi Matas, guitarrista el més eclèctic, i Sergi Sirvent i la seva formació Hat amb el tema propi anomenat Money del disc autoproduït Local Hat.

Escoltarem doncs a Jordi Matas, guitarra, veus; Sergi Sirvent, Fender Rhodes, bontempi, trompeta, veus; Marc Cuevas, baix elèctric,contrabaix, veus, xilofòn i Òscar Domènech, bateria, percussions i veus.

Doncs escoltem-los i després ja ens el traurem, el barret...Iconoclastes i jazz rockers, tema ideal per acabar el programa inaugural de la 7ena temporada...

15.- Money     (J. Matas)       4m47s

Matas i Sirvent, dues ments lliures. Canviants, místics, sublims, imparables, sempre en fugida. HAT fa referència a l’expressió anglesa “to wear different hats”. Una manera d’explicar l’eclèctic món d’estils d’aquesta banda. Si en el seu debut HAT ja marcava la seva òrbita única, ara les personalitats canviants i distorsionades encara van més lluny. Una perla. Afortunadament, impossible de classificar. Per treure’ns el barret.

Doncs ja veieu de quina manera més impressionant hem acabat el primer programa de la 7ena temporada. Un programa que ha començat de manera delicada i que ha anat incrementant la seva força fins arribar aquí. Espero que l’hàgiu gaudit i que us serveixi per mirar de cercar aquests discos que hem posat per poder-los escoltar plenament.

Hem acabat però abans us recordaré que també comencem la 7ena temporada al Jazz Club La Vicentina i ho fem aquest divendres amb el magnífic grup establert a França, París, anomenat Five in Orbit. Una formació que ja ens va visitar en la seva anterior visita a Catalunya i que ara ho tornen a fer. Venen a fer tres concerts i a enregistrar el seu nou disc, projecte que estrenarem nosaltres a Sant Vicenç dels Horts..Una formació amb Ramon Fossati, trombó i cargols de mar; Olivier Brandily, saxo alto, flauta i clarinet baix; Laurent Bronner, piano; Nicolas Rageau, contrabaix i Luc Isenmann. Els podrem escoltar el divendres 18 de setembre a la Sala Xica de La Vicentina a partir de les 22h. Us hi esperem.

I ja per acabar, desitjar-vos com sempre bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |