Molt bona nit
a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç
i el programa Jazz Club de Nit....Aquest
programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va
ensenyar el Jazz, Juan Claudio
Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17
de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre,
serà insubstituïble.
El seu Jazz
entre amigos a TVE2 i els programes
de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai
oblidarem.
Ja sabeu que
aquest programa el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa hora,
excepte el tercer dijous de cada mes, o sigui que demà no es repetirà el
programa. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà
prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel
Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques
improvisades que avui escoltareu a Jazz
Club de Nit.
Avui comencem
la 7ena temporada després de 215 programes realitzats el primer any amb el Joaquim Rabassa i després amb la
col·laboració de l’amic Carles Guillem
en alguns altres. Enguany seguiré jo mateix realitzant-los i compilant-los amb
el desig que us continuïn agradant com fins ara. Espero comptar amb la
col·laboració de les editorials que m’han anat acompanyant tots aquests anys
com són Fresh Sound Records de
l’amic Jordi Pujol Baulenes i Quadrant Produccions de l’amic Josep Ramon Jové.
Comencem però
en tal dia com avui, un 16 de setembre, en aquest mes que des de fa anys està
relacionat amb el Festival L’Hora del
Jazz Memorial Tete Montoliu, organitzat per l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna. Un esdeveniment que
es fa en diversos espais centrant-se en la Plaça de la Vila de Gràcia els migdies dels diumenges. A hores d’ara ja s’han
fet dos concerts en aquesta magnífica plaça, dels quals només vaig poder veure
els del 6 de setembre amb en Roger Mas
Trio i el Santiago Acevedo Sextet.
Cada diumenge hi podeu anar i encara en queden alguns, no masses però, per
gaudir-los en aquest emblemàtic espai.
L’associació
funciona des de fa 25 anys i des de no masses que l’ICIC compila un resum de lo milloret del Jazz a Catalunya de cada any amb la ajuda de gent especialitzada
com en Pere Pons, Susana Carmona, Josep
Mestres i el periodista francès Vicent
Bessièrs. De fet, aquests quatre són els que van seleccionar els temes que
escoltareu i que formen part del Jazz
from Catalonia 2010. El del 2015
sembla que s’està coent o sigui que avui ens dedicarem a escoltar la selecció
que van fe aquests quatre professionals i en els propers programes anirem
repassant els altres discos a veure si podem fer-ho també amb el del 2015.
Dir-vos que
comencem també la 7ena temporada al Jazz
Club La Vicentina i ho fem aquest divendres amb el magnífic grup establert
a França, París, anomenat Five in Orbit. Una formació que ja ens
va visitar en la seva anterior visita a Catalunya
i que ara ho tornen a fer. Venen a fer tres concerts i a enregistrar el seu nou
disc, projecte que estrenarem nosaltres a Sant
Vicenç dels Horts..Una formació amb Ramon
Fossati, trombó i cargols de mar; Olivier Brandily, saxo alto, flauta i
clarinet baix; Laurent Bronner, piano; Nicolas Rageau, contrabaix i Luc
Isenmann. Els podrem escoltar el divendres 18 de setembre a la Sala Xica de La Vicentina a partir de
les 22h. Us hi esperem.
Començarem el
programa d’avui amb els temes més tranquils del disc, mirarem a veure si ens hi
caben tots i seguirem incrementant-ne el tempo, marca de la casa a fi i efecte
de mantenir-vos clavats a la cadira escoltant-nos.
Iniciarem
aquest programa amb una preciosa balada interpretada pel Víctor Correa Septet en el seu disc Coltrane. Un disc de R3-Records
i el tema de Jimmy McHugh anomenat Too young to go steady.
Un septet amb gent com, Víctor Correa, trombó; Alfred Artigues, guitarra; Santi de la Rubia,
saxo tenor; Ernesto Aurignac, saxo alto; Manuel Krapovickas, contrabaix; Xavi
Hinojosa, bateria i Jordi Berni, piano.
Escoltem-la
doncs....
9.- Too young to go steady (J.
McHugh) 2m49s
I seguint els
comentaris i textos del llibret explicatiu del disc, us diré què...
Immillorable debut discogràfic d’en Víctor Correa, amb
un septet forjat amb la aleshores
darrera generació de músics sorgits de l’Esmuc. Amb un repertori eminentment
dedicat a Coltrane (la banda neix al quaranta aniversari de la seva mort), que
també conté aquesta implacable versió de Too young to go steady d’en
Jimmy McHugh.
Seguim
delicadament amb el disc Plaça Vella amb
Josep Mª Farràs i Ignasi Terraza Trio.
Un disc editat per Swit Records i el
preciós tema de Benny Golson dedicat
a Clifford Brown, I Remember Clifford.
Els membres
d’aquest disc són Josep Mª Farràs,
trompeta; Ignasi Terraza, piano; Jesse Davis, saxo alto; Dimitri Skidanov,
contrabaix i Jean Pierre Derouard, bateria, tot i no escoltar el Jesse en aquest tema.
Som-hi doncs
amb aquesta preciosa balada, una de les millors i més sentides, emocionalment
parlant.
8.-I Remember Clifford (B.
Golson) 5m39s
És un enregistrament que fa justícia al grapat d’anys en què
aquests dos grandíssims del nostre jazz han treballat plegats. Recórrer als
tòpics per explicar aquest disc seria una llàstima. Ni el so d’en Josep Maria
Farràs es pot explicar, ni la personalitat del piano de Terraza s’entén a base
de metàfores. Proveu a escoltar I Remember Clifford o I’m always
chasing rainbows i ho entendreu. El Jazz per davant de tot.
I continuant
de la mateixa manera tan i tan delicada, ara podreu escoltar un tema del disc Monpiana editat per Emarcy de Lluís Vidal Trio dedicat a Frederic
Mompou en el tema Cançó i dansa .
Una magnífica formació que ens interpretarà aquest gran tema amb gent com....Lluís Vidal, piano; David Xirgu, bateria;
Masa Kamaguchi, contrabaix; Dave Douglas, trompeta i Perico Sambeat, saxo alto.
Escoltem-ho
doncs...
10.- Cançò i dansa (L.
Vidal) 6m40s
Excel·lent treball de composició sobre la música de Frederic
Mompou (1893-1987). Una arriscada però rigorosa relectura del seu món
introspectiu, amb una amplíssima gama de recursos. En especial, les continuades
aportacions individuals, començant per les del mateix Vidal, que permeten
assaborir la bellesa original de Mompou i alhora entendre aquesta aventura com
una autèntica i contemporània genialitat jazzística.
I ara ens
endinsarem en un preciós disc de la Juliane
Heinemann que tot i apartar-se del concepte estricte del Jazz melòdicament
parlant, no ho fa ni pels músics que l’acompanyen ni per les magnífiques
improvisacions d’aquests mateixos...un disc autoeditat anomenat Aren’t you glad to be here? I el tema Do you see me.
Amb Juliane Heinemann, veu i guitarra; Albert
Sanz, piano; Marko Lohikari, contrabaix; Joe Smith, bateria; Lluna Aragón
Garcia, violí i Sandrine Robillard, cello.
Som-hi doncs
amb aquesta delicada cançó de la Juliane
Heinemann...
16.- Do you see me (J.
Heinemann) 4m01s
Cançons extraordinàriament ben escrites que se’ns emporten i
ens enamoren, sobretot per la manera com sonen. Amb una serenitat guanyada a
pols que ho diu tot sobre Juliane Heinemann. Composicions admirables per estar
arranjades amb una enganyosa simplicitat. Amb l’encert de triar Sanz, Lohikari
i Smith i amb una llista de convidats que expliquen el resultat. Un disc per
reconciliar-se amb el món.
Doncs
deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més
relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi
trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en
tot lo de Fresh Sound Records, editorial
creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi
Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada...i parlant de Fresh Sound....
Seguim ara amb
el magnífic grup Emilio Solla & The
Tango Jazz Conspiracy en el seu disc Bien
sur! Un disc editat per Fresh Sound
New Talent i el preciós tema del mateix Emilio anomenat Payos.
Amb Emilio Solla, piano; Chris Cheek, saxos;
Víctor Prieto, acordió; Jorge Roeder, contrabaix; Richie Barshay, bateria i
percussions.
Escoltem doncs
aquest magnífic tema de l’Emilio Solla...
6.- Payos (E.
Solla) 5m27s
Projecte de l’argentí, ara novaiorquès i sempre barceloní
Emilio Solla. Composicions en clau jazzística sobre una base de tango en el
sentit més ampli, Bien sur! Un joc de paraules que en castellà apunta al sud i
a la vegada (en francès) reafirma el seu llenguatge. En aquesta ocasió encara
més obert i suculent.
Incrementem
mica a mica el tempo ara amb una preciosa melodia del gran Frank Zappa en un disc dels Filthy
Habits Ensemble anomenat King Kong
Música de Frank Zappa, editat per Hall
of Fame Records i el tema Little
umbrellas. Un tema de Zappa
del seu disc Hot Rats que els
nostres músics han revisitat....
I
l’interpretarà una magnífica formació amb....El Pricto, saxo alto i clarinet; López Wilkins, guitarra elèctrica;
Guillermo Calliero, trompeta; Liba Villavecchia, saxo tenor i soprano; Don
Malton, saxos alto, baríton i soprano; Sebi Suárez, baix elèctric; Vasco
Trilla, bateria i Jo Miramontes, teclats i sintetitzadors.
Aquest serà el
tema de Zappa que ara escoltareu...
14.- Little umbrellas (F.
Zappa) 3m00s
La immensitat de la música d’en Zappa interpretada en octet.
Un so compacte i vertiginós. Edgar Varese deia que no existeixen les
avantguardes sinó un munt de gent endarrerida. Els FHE ens fa mirar enrere per
posar-nos al di. Un projecte presentat en format d’espectacle i magistralment
il·lustrat. Música administrada per via intravenosa i que provoca alts nivells
d’obertura mental.
I ara em plau
enormement posar-vos un tema de la formació que inaugurarà la 7ena temporada
del Jazz Club La Vicentina i parlo
dels magnífics Five in Orbit en el
preciós tema original anomenat Five
angels del seu disc Freaks
editat per Fresh Sound New Talent i
que vaig posar-vos en un ja molt llunyà programa a Jazz Club de Nit. Un tema de R.
Fossati, L. Bronner i O. Brandily.
I els nostres
amics són, Ramon Fossati, trombó i
cargols de mar; Olivier Brandily, saxo alto, flauta i clarinet baix; Laurent
Bronner, piano; Nicolas Rageau, contrabaix i Luc Isenmann.
Som-hi doncs
amb aquest tema....
7.- Five Angels (Fossati,
Bronner i Brandily) 5m04s
A Fossati, Bronner i Barndily (membres estables de Five in
Orbit) els agraden els jocs intel·ligents. Composicions efervescents,
melòdicament apassionades, amb intervencions insistents i cuidats efectes que
semblen referir-se al deliri. Tot plegat al servei d’un projecte en manifesta
evolució i estèticament tant divertit com musicalment implacable. Un autèntic
plaer.
I ara
recordarem a Raynald Colom en el seu
magnífic disc Evocación i el tema de
Claude Nougano i Christiane Chevalier
anomenat Toulouse, en un disc
que va editar AdLib Arts.
Una magnífica
formació amb Raynald Colom, trompeta;
Chicuelo, guitarra; Aruán Ortíz, piano; Omer Avital, contrabaix; Eric
McPherson, bateria; Roger Blàvia, precussió; Gabriel Amargant, saxo tenor i
soprano; Marcelo Mercadante, bandoneó.
Escoltem-lo
ara mateix...
12.- Toulouse (C.
Nougano & Ch. Chevalier) 5m27s
L’immens talent de Raynald Colom al servei d’un sorprenent
exercici de fusió. Impregnant-se de flamenc i mai usant-lo només com a pretext
estètic. Una col·lecció de bellíssimes cançons, de vegades escrites sobre un
silenci dens, solemne, penetrant. Amb una formació farcida de primers noms i
uns acabats de primer ordre.
Endinsem-nos
ara en el món personal i oníric de la formació K, Sergi Sirvent, Ramon Prats i Marc Cuevas en un disc de Fresh Sound New Talent i un tema de
tots tres anomenat Tao paypal.
Escoltarem a
un magnífic trio, Sergi Sirvent, piano;
Marc Cuevas, contrabaix i Ramon Prats, bateria.
Apassionem-nos
doncs....
4.- Tao paypal (Sirvent, Cuevas i Prats) 4m42s
Una banda sorgida d’una bona idea: posar música a la
reedició d’un clàssic del cinema mut (Mother, de Pudovkin). Un treball on
imaginació i inspiració juguen a parlar amb les imatges. Ara sense aquestes!
Però mantenint aquell ritme, els espais, la tensió i l’enigma d’un final
desconegut. Una altra idea brillant d’en Sirvent i companyia. Apassionant.
Entrem ara
dins la modernitat del gran saxo alto Raül
Reverter en el seu disc Trop’s in
Jazz i el tema Final trops.
Un disc editat per AdLib Arts.
Una formació
amb Raül Reverter, saxo alto; Jordi
Farrés, guitarra; Tom Warburton, contrabaix i Toni Pagès, bateria.
Escoltem doncs
aquesta modernitat del Raül Reverter...
13.- Final Trops (R.
Reverter) 2m57s
Un interessant viatge entre la dodecafònica i el Jazz, basat
en l’interès de Reverter per l’obra de Josef M. Hauer (1883-1959). Un disc amb
clima propi, que ens transporta subtilment. Amb un Jordi Farrés extraordinari i
una secció rítmica absolutament integrada. Ple d’idees de principi a fi i amb
un acurat ús de nous recursos. Reverter demostra que no tot el que resta per
inventar ha d’ésser forçosament estrany.
Ara seguirem
amb el projecte que va fer Joan Monné
Trio en un disc de Fresh Sound New
Talent anomenat Standards, uns
estàndards a la seva manera i ho escoltarem en el tema de Miles Davis anomenat Solar.
Un increïble
trio amb Joan Monné, piano; Bori Albero,
contrabaix i David Xirgu, bateria. Som-hi doncs amb la particular versió
del Solar de Miles, obra i gràcia de Monné.
2.- Solar (M.
Davis) 4m16s
Joan Monné treballa amb producte 100% natural, sense
additius. Ara ens sorprèn amb aquesta llista d’estàndards interpretats amb una
puresa aclaparadora, de manera concisa i enriquint els detalls sense cap mena
de supèrbia. Un projecte amb la inacabable musicalitat de David Xirgu i amb el
qual Bori Albero guanyarà adeptes.
Seguim ara amb
un altre grandíssim trio CMS Trio en
el seu disc de Emarcy anomenat Andando i el magnífic tema Gnawa Blues, un tema del Javier Colina, i els seus amics Perico Sambeat i Marc Miralta.
Amb Perico Sambeat, saxo alto; Javier Colina, contrabaix; Marc Miralta,
bateria.
Anem-hi doncs
a gaudir-ho escoltant-los...
5.- Gnawa Blues (J.
Colina) 6m07s
Bop, latin i flamenc caminant conjuntament de la mà d’un
Perico Sambeat contundent, sobre l’especial omnipresència del contrabaix de
Javier Colina i la saviesa i desplegament de mitjans de Marc Miralta. Amb
Andando CMS Trio supera el
caràcter de superproducció (tot un encert de Contrabaix) en demostrar l’alt
nivell d’inspiració que sorgeix entre aquests tres mestres.
Recordeu però
que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de
Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es,
allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des
d’aquí una forta abraçada...i parlant de Quadrant.....
Ja ens en
falten poquets i el ritme va augmentant, i ara ho farà amb el projecte de Víctor de Diego en el seu disc Evolution, un disc de Quadrant Produccions i el en seu
magnífic tema carregat de swing anomenat Blueso.
Un quartet que
ja vam tenir al Jazz Club La Vicentina
presentant-nos aquest mateix projecte ara fa uns anys i amb Víctor de Diego, saxo tenor i soprano;
Roger Mas, piano; Marc Cuevas, contrabaix i Gonzalo del Val, bateria.
Escoltem lo
molt bé que sona aquest tema farcit de swing...
11.- Blueso (V.
de Diego) 5m39s
Víctor de Diego és un saxo tenor de cap a peus. Meticulós,
preparadíssim, amb les idees clares, però sense jocs d’artifici. Sense retòrica
ni rebuscats eufemismes a l’hora d’explicar-se. Un home que anomena Evolution
al seu cinquè treball com a leader per referir-se honestament a la seva
evolució natural. Un disc que cal valorar sencer i que crearà més addictes a
l’ofici de sonar bé.
Seguim amb el
mateix tempo i també força swing amb un projecte del Juan Pablo Balcázar Quintet, Invocation
i un tema del mateix Juan Pablo
anomenat The “C” Major Ornette and
Monk’s Inspiration Blues, títol ben identificatiu del què escoltarem,
en un disc de Fresh Sound New Talent.
Una magnífica
banda amb Juan Pablo Balcázar,
contrabaix; Julián Sánchez, trompeta; Enrique Oliver, saxo tenor; Ernesto
Aurignac, saxo alto; Ramon Prats, bateria.
Anem a
endinsar-nos en la modernitat de Balcázar,
Ornette Coleman i Thelonious Monk amb..
3.- The “C” Major Ornette and Monk’s Inspiration Blues (J.P.B.) 3m51s
Amb Invocation, Juan Pablo Balcázar sobresurt
novament com a compositor. Amb una banda triada per treballar sense instrument
harmònic i on totes les veus contribueixen individualment a formar una
exquisida estructura. Hi ressalten la inspiració i les qualitats d’Aurignac,
Oliver i Sánchez. Tres descobriments per als que no coneguin el Jazz que s’està
cuinant a Barcelona.
Recordeu que
aquest és un disc compilat el 2010 i per tant els textos i comentaris d’en
Jordi Mestres són de fa 5 anys....
I ens en
queden dos de temes, i cada vegada més desenfrenats com aquest projecte de Perico Sambeat & Javier Vercher Quartet, en un disc de Fresh Sound Records, Infinita,
i un tema de Perico anomenat Pollock.
Una magnífica
formació amb Perico Sambeat, saxo alto;
Javier Vercher, saxo tenor; Edward Pérex, contrabaix i Eric McPherson, bateria.
A punt ara
mateix per gaudir-lo...
1.- Pollock (P.
Sambeat) 6m01s
Un implacable diàleg a dos i quatre veus. Trepidant, amb un
so ric, imprevisible i que ens endinsa en un clima dens, a partir de
magnífiques composicions servides en cru. Amb una interpretació incandescent,
dispensada al moment i amb tota l’energia del Jazz de sessió. Pura avantguarda,
de la nova i de la no tant nova. Infinita serà un projecte de referència.
I ara ja
acabem el programa d’avui amb el darrer projecte d’aquest recopilatori del Jazz
que es va fer el 2010 a Catalunya,
un projecte ideat per l’Associació de
Músics de Jazz i Música Moderna, editat per l’ICIC , el llavors Institut Català de la Indústria Cultural,
més o menys...i acabem amb un projecte
liderat pel Jordi Matas, guitarrista
el més eclèctic, i Sergi Sirvent i
la seva formació Hat amb el tema
propi anomenat Money del disc
autoproduït Local Hat.
Escoltarem
doncs a Jordi Matas, guitarra, veus;
Sergi Sirvent, Fender Rhodes, bontempi, trompeta, veus; Marc Cuevas, baix
elèctric,contrabaix, veus, xilofòn i Òscar Domènech, bateria, percussions i
veus.
Doncs
escoltem-los i després ja ens el traurem, el barret...Iconoclastes i jazz
rockers, tema ideal per acabar el programa inaugural de la 7ena temporada...
15.- Money (J.
Matas) 4m47s
Matas i Sirvent, dues ments lliures. Canviants, místics,
sublims, imparables, sempre en fugida. HAT fa referència a l’expressió
anglesa “to wear different hats”. Una manera d’explicar l’eclèctic món d’estils
d’aquesta banda. Si en el seu debut HAT ja marcava la seva òrbita única, ara
les personalitats canviants i distorsionades encara van més lluny. Una perla.
Afortunadament, impossible de classificar. Per treure’ns el barret.
Doncs ja veieu
de quina manera més impressionant hem acabat el primer programa de la 7ena
temporada. Un programa que ha començat de manera delicada i que ha anat
incrementant la seva força fins arribar aquí. Espero que l’hàgiu gaudit i que
us serveixi per mirar de cercar aquests discos que hem posat per poder-los
escoltar plenament.
Hem acabat
però abans us recordaré que també comencem la 7ena temporada al Jazz Club La Vicentina i ho fem aquest
divendres amb el magnífic grup establert a França,
París, anomenat Five in Orbit.
Una formació que ja ens va visitar en la seva anterior visita a Catalunya i que ara ho tornen a fer.
Venen a fer tres concerts i a enregistrar el seu nou disc, projecte que
estrenarem nosaltres a Sant Vicenç dels
Horts..Una formació amb Ramon
Fossati, trombó i cargols de mar; Olivier Brandily, saxo alto, flauta i
clarinet baix; Laurent Bronner, piano; Nicolas Rageau, contrabaix i Luc
Isenmann. Els podrem escoltar el divendres 18 de setembre a la Sala Xica de La Vicentina a partir de
les 22h. Us hi esperem.
I ja per
acabar, desitjar-vos com sempre bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç
de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)