Molt bona nit a tothom des d’aquí
Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit. Ja sabeu que aquest programa
el fem els dimecres i els dijous en diferit a la mateixa hora. Ens podeu
escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del
directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la
selecció de músiques improvisades que escoltareu.
Avui hi
tornem amb tres novetats de tres de les editorials de casa nostra, Temps
Record, Quadrant Produccions i Fresh Sound Records New Talent....
El
primer treball que escoltarem és el del saxofonista colombià Óscar Neira, el
qual ens va fer gaudir d’allò més amb les músiques que escoltareu avui.....
Abans però...Us recordo que hi ha
d’altres programes com el Saxofon d’en Ramon i Josep, el Camps de Cotó de
l’Andreu Fàbregues, el Jazz para Nictalopes de l’Enrique Heredia, el Calaix de
Jazztre del Jordi Hatero, les Històries del Jazz de l’Albert Carrique, Jazz per
a noctàmbuls i No solo Jazz de l’amic Antonio Narváez, gran fotògraf també, per
parlar dels programes carregats de voluntariat, com també és aquest i que també
hi ha programes de ràdio diguem-ne més institucionals, aquells que pots
escoltar a les emissores estatals i/o autonòmiques i els de països com el
nostre com és l’IcatJazz de l’Albert Talleda i l’amic Toni Pola, i els que fa
el mestre de tots, a les escanyes, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu” per els
amics, Jazz porque sí i A todo Jazz, etc... Bé, com sempre dic la oferta és
força àmplia i n’hi ha per triar i remenar..
Som-hi doncs amb aquest magnífic
projecte anomenat....
“WALKING IN
THE RAIN”
Oscar Neira –
The Quartet
Editat per
Temps Record TR1476-GE15
Enregistrat el
13 i 14 d’abril de 2014 a Lutry, Suïssa, per Antoine Estoppey i Julien Neumann
al Blend Studio.
Mesclat i
masteritzat l’agost de 2014 als Estudis FOM, Barcelona, per Ferran Conangla.
Óscar Neira,
saxos tenor i soprano
Gilles
Estoppey, piano i teclats
Paco Weht,
contrabaix
Santi Colomer,
bateria
Totes les composicions són de
l’Óscar Neira.
Escoltem ja el primer tema de la
nit...i ho farem amb el que te la intro més delicada, més o menys com el mateix
tema, tot i els canvis posteriors...
1.- Mirage (O.N.) 8m17s
Doncs estareu amb mi que és un
magnífic tema....l’Óscar ens va demostrar a la Sala Xica que és un gran
compositor, i avui vosaltres ja ho esteu començant a descobrir. Un tema amb
aires orientals, com si això del Mirage volgués dir un Miratge d’aquells que
succeeixen al desert. Una melodia molt ben trobada que ens enganxa, igualment
com tot el tema.
Santi fa un magnífic solo ja a
les acaballes del tema....Aquesta serà la sonoritat del saxo tenor de l’Óscar
en els propers temes, tot i que segur que el podrem escoltar també amb el
soprano.
Aquest és un projecte que va
venir al Jazz Club La Vicentina el 22 de novembre de 2014, tot i presentant
tots els temes d’aquest magnífic disc aleshores encara en procés de producció.
Finalment va sortir ara no fa gaire i avui el podreu escoltar amb el
convenciment que us agradarà de la mateixa manera que va agradar el dia de la
seva presentació a la Sala Xica.
Escoltem-los ara amb el tema
anomenat...
3.- Start
Again (O. N.) 6m54s
Aquí hem pogut escoltar el
preciós so del saxo soprano del líder de la formació a més a més del teclat electrònic de Gilles i
el precís solo del Paco...i sempre amb el perfecte acompanyament del Santi a la
bateria, aquest acabant el tema amb un magnífic solo amb preponderància del so
dels diversos plats i demés estris.
Una formació a quartet amb quatre
músics d’altíssim nivell amb l’Óscar al capdavant però amb el gran pianista
suís Gilles Estoppey, el qual forma part també d’un projecte amb l’Enric
Peinado, Giampaolo Laurentacci i Ramon Prats, projecte col·lectiu anomenat Walk
Tall, la música del qual ja vam posar en un anterior programa.
Seguim ara amb un tema amb ritmes
més càlids anomenat...
7.- Sweet
Dreams (O. N.) 6m44s
Un tema aquest on la melodia ens
torna a enganxar ja a la primera. El ritme portat de manera precisa pel Santi,
amb el so dels diversos elements percudius, també amb l’ajut del mateix Óscar.
Els sons més electrònics del teclat del Gilles han sonat ara amb la màxima
brillantor per deixar pas al solo al soprano del líder. Licks ben trenats i un
fraseig lleuger i clar ens permeten gaudir del seu solo, gens enterbolit.
Del Paco Weht ja n’hem dit
meravelles i recordeu que també el vam tenir en la presentació de l’Underpool
3, també en un programa anterior i dir-vos que ens havia acompanyat també en
algunes Jam Sessions anteriors, quan les coordinava en Geni Barry. Abans però
ja l’havíem tingut, primer en un Festival de Jam Sessions representant al combo
de professors del Taller de Músics, i després amb el JAM Trio i el gran
saxofonista americà, Dick Oatts.
Acabem aquest projecte amb el
tema anomenat....
9.- Lost in
the dark (O. N.) 6m41s
Un tema una mica inquietant, si
més no pel lick reiteratiu del teclat, però que ho deixa de ser mica a mica pel
fet d’immiscir-nos dintre d’ell.
La gràcia d’aquestes composicions
és precisament el bon gust melòdic i tot i la senzillesa aparent, són uns temes
força elaborats i millor interpretats.
D’en Santi dir-vos que és un dels
bateries més fins que hi ha a l’escena actual, seguidor de l’estil del mestre
David Xirgu, entre d’altres. En Santi te també un projecte a quartet amb el
gran saxo alto Ernesto Aurignac el qual també vam posar en un anterior
programa.
Doncs deixem-lo tot i
recordar-vos que ens han quedat 6 magnífics temes per posar, entre els quals
algunes precioses balades i que fora bo que miréssiu d’adquirir aquest disc en
alguna de les moltes botigues de discos com Disco 100, Jazz Messengers, etc,
que hi ha a casa nostra, o si més no, sapigueu que el podeu trobar a tots els
grans magatzems tipus Fnac i demés.
I ara seguim amb el segon
projecte de la nit de la mà d’un grup valencià anomenat Aarti. Aquest és un
projecte de Quadrant que m’ha sorprès molt gratament per les composicions, una
mica més agosarades que les que acabem d’escoltar, i també per les diferents
sonoritats dels diferents instruments, com ara mateix comprovareu....
....recordeu però que podeu
trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant
Produccions www.quadrantproduccions.es,
allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el
catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des
d’aquí una forta abraçada.
El projecte d’aquests joves i
molts bons músics de València es diu....
“TRITONIA”
Aarti
Editat per Quadrant Produccions Q000061J
Enregistrat als Akasha Studios, VLC, el setembre de 2014
Produït per Aarti
Productor executiu Quadrant Produccions
Javier Feltrer, “canyes”, “Reeds”
Jorge Sevilla, “tecles”, “keys”
Pedro Alarcón, “cordes”, “strings”
Nacho Gil, “baquetes”, “sticks”
Les composicions d’aquesta
formació les signen bàsicament el Javier i
el Nacho.
Tritonia és el primer àlbum del
quartet de jazz valencià Aarti, l’estil del qual pretén acostar-se a
l’avantguarda del jazz acústic més actual. Els seus components són part activa
de l’escena jazzística nacional i han compartit escenari amb pràcticament la
totalitat de la flor i nata del jazz valencià.
Aquest és un projecte bastant
allunyat de l’anterior, on ara les melodies i intervals sonors són una mica més
punyents...si considerem que una de les derivacions de Tritonia fa referència a
l’interval acústic trito, el que és equivalent a una quarta augmentada, o
quinta disminuïda, àmbit aquest de vital importància en l’època del Be Bop, la
qual cosa no vol dir que això serà el que escoltareu, sinó més aviat quelcom
més contemporani...som-hi doncs escoltant ja el primer tema d’aquest projecte,
tema del Nacho Gil que és el cinquè anomenat...
5.- 5 de
diciembre (N. G.) 5m50s
Aquí hem pogut escoltar al Javier
amb el saxo tenor, en Jorge al piano, Pedro al contrabaix i en Nacho a la
bateria. Això us ho dic perquè en cadascun dels temes d’aquest treball hi haurà
alguns canvis, bàsicament pel que fa als vents i percussió, mentre que piano i
contrabaix sempre sonaran amb Jorge Sevilla i Pedro Alarcón. Un tema iniciat
per una persistent percussió, el ritme del qual es mantindrà durant tot el
tema, permetent desenvolupar-lo així com si flotant per sobre. Tema aquest on
ja hem escoltat la finor interpretativa del pianista ben acompanyada per la
permanent rítmica del bateria però amb un motiu al contrabaix de marcat accent
a contratemps. Javier al tenor desenvolupa el seu solo amb sonoritats més
agosarades amb força reminiscències free. Un gran tema per començar a gaudir amb
aquests nous sons.
Aarti és una paraula sànscrita
que es refereix a un ritual d’ofrena molt conegut en la tradició hindú. A
l’Aarti tenen un paper important els quatre elements, que al seu torn
representen els quatre signes zodiacals dels quatre membres del grup. El cinquè
element segons aquesta tradició, és el “so”. Així doncs, la música que sorgeix
d’aquests quatre músics té un significat simbòlic especial per a ells. Amb el
seu particular so, que combina el jazz amb elements de la música clàssica, brasilera
o rock, Aarti és capaç de sorprendre a tot tipus de públic amant de l’art
purament creatiu.
Escoltem ara el tema vuitè del
disc, ara composat pel Javier Feltrer i interpretat també al tenor i ara amb el
Nacho a la bateria i marimba....en el tema anomenat...
8.- La cabina
oscura (J. F.) 7m04s
Un bon inici amb el tenor del
Javier, mentre el piano i contrabaix realitzen el motiu harmònic principal del
tema. Posteriorment Jorge al piano el desenvolupa amb la seva característica sobrietat
i elegància i molt bones maneres interpretatives. Una digitació nítida i fresca
que ens tramet al so modern del Javier on l’afluència dels tritons és força
evident, m’atreviria a dir en el seu magnífic solo. Un tema que a la B, un pont
curtet però impactant on doblen el tempo per després tornar-hi....la cabina
oscura on tot és més clar.
Encara Tritonia és el nom d’un
tipus de flor, també es refereix a un curiós animal marí al qual se li fa un
petit homenatge als dissenys interiors de l’àlbum. Tritonia reflecteix allò que
és curiós, desconegut, estrany i inesperat, i a més recorda a la paraula
tritono.
Conegut el “tritono” en l’Edat
Mitjana com l’interval “prohibit”, Tritonia seria alguna cosa així com el
“univers dels tritonos”, idea com menys atraient i morbosa …
Seguim ara amb el primer tema del
disc, un tema d’en Nacho Gil de marcat accent tritònic amb el Javier als saxos
tenor i baríton, doblant-se a la vegada, aconseguint un so força
interessant...un tema anomenat....maldita tauromaquia...amb això hi estem
totalment d’acord si és que volen dir el que jo penso...
1.- Maldita
tauromaquia (N. G.) 5m04s
Sons una mica més dissonants però
no al nivell de la pèrdua del gust melòdic. O sigui que són uns sons on el
gaudi hi és garantit pel savoir faire del compositor, i sí que és una proposta
arriscada on la originalitat de la proposta d’aquesta formació és un senyal
identificatiu. Una formació que passarà aquest dijous 6 de març per un dels més
emblemàtics clubs de Jazz de València anomenat Jimmy Glass.....I quin so més imponent
amb el saxo baríton el d’aquest gran músic valencià, en Javier Feltrer; de fet
seria un plaer escoltar-los pels nostres clubs, a veure si s’animen i venen de
cap aquí...
Javier Feltrer (València, 1984),
compositor i multiinstrumentista, el seu treball gira entorn del jazz i
músiques altres creatives. Intèrpret de saxòfon, clarinets, flauta, piano i
acordió. La seva música es caracteritza d'un cert eclecticisme original, les
influencies del qual van des de la música clàssica al rock. La continuació de
la seva biografia la podreu llegir al blog...mentre que de la resta de músics
no he pogut aconseguir gaire per no dir gens informació....
Inicia
els seus estudis musicals a l'Edat de 8 anys, estudis que conclourien amb la
seva llicenciatura en Música en les especialitats de Composició i Saxòfon,
ampliant la seva formació jazzística en diversos cursos, classes magistrals amb
Perico Sambeat, Jerry Bergonzi, Bob Mintzer, Mark Turner, Bruce Barth, Jason
Palmer, Jorge Pardo, etc. El seu estil ha estat contínuament enriquit per la
interpretació d'un gran nombre d'estils musicals (jazz modern i post-bop, fussion,
manouche, dixieland, funk, latin, flamenc, clàssica, oriental , rock
progressiu, música popular mediterrània..) incloent la interpretació de la seva
música original, I com a músic d'estudi en enregistraments de diversa índole.
Ha treballat de forma assídua amb diferents productores musicals com arranjador, compositor, director musical i intèrpret, dins del terreny del teatre musical i el circ, destacant alguns espectacles realitzats en escenaris com al Palau de la Música i el Teatre Principal de València. Actualment és membre de diverses agrupacions entre les quals es troba el seu propi projecte, amb el que va quedar finalista durant dos anys consecutius en el concurs de jazz de la UPV (2007 i 2008), i en el Concurs de jazz de Castelló (2009).
Ha col·laborat amb Seda-jazz, Ramón Cardo, David Pastor, Daniel Flors, Miquel Casany, Jeff Jerolamon, Ricardo Belda, José Luís Granell, Francisco.A.Blanco "Llatí", Felipe Cucciardi, Jorge Roque, Ester Andujar, Vicente Espí, Ales Cesarini, Miquel Asensio "Roget", Igor Tavan, Thais Morell, Sole Jiménez, i un llarg etcètera.
Acabem aquest projecte amb el
tema composat pel Javier Feltrer interpretat amb el clarinet baix....i com
m’agrada aquest so....un tema anomenat...
2.-
A-La-Ba-Xi-Ca (J. F.) 6m34s
Amb quina sonoritat més profunda
inicia el tema Javier, amb aquest motiu repetitiu tan ben aconseguit, per
passar al pont també preciós i tornar a la A, a partir de la qual Jorge
desenvolupa el seu solo, amb el rerefons del motiu a contrabaix, mentre el
Nacho a la bateria manté un magnífic quasi-swing, si se’m permet. Javier es
llença de ple amb el tenor per després tornar-hi al motiu principal del tema
amb el clarinet baix...amb una gran demostració de destresa interpretativa...un
magnífic tema per acabar aquest projecte que com sempre us dic que mireu
d’aconseguir-lo al web de Quadrant Produccions, en aquest cas.
I ara ens situarem dins del so
una mica més estàndard amb plenitud de swing amb un trio també de mestres. Les
músiques, tot i ser més estàndards també estaran interpretades amb la més
actual modernitat, tot i ser l’estil no tant agosarat com el magnífic projecte
anterior...i per anar fent boca, dir-vos...
...que podeu anar a la botiga
Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el
món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc....
Allà hi trobareu els caps de
setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de
dies hi trobareu a l’Esteve. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound
Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol
Baulenas, des d’aquí una forta abraçada...
Aclariré que no tots els sons
seran tant estàndards i el perquè de tot plegat són algunes composicions del
gran Ornette Coleman..o sigui que en alguns temes seguirà la contemporaneïtat i
en d’altres no tant, però sí sempre, la manera moderna d’entendre la música de
la formació de la qual us presento el seu disc anomenat...
“BACKGROUND
MUSIC”
Noa
Preminger, Masa Kamaguchi i Rob Garcia
Editat
el 2013 per Fresh Sound Records New Talent FSNT
430
Enregistrat
el 7 de desembre de 2010 per Jordi Vidal a l’Estudi Laietana, Barcelona.
Produït
per Noa Preminger, Masa Kamaguchi i Rob Garcia
Productor
executiu, Jordi Pujol.
Noa
Preminger, saxo tenor
Masa
Kamaguchi, contrabaix
Rob
Garcia, bateria
Comencem amb un tema ben
estàndard però interpretat amb gran modernitat, el tema que havia popularitzat
Charlie Parker, anomenat...
4.- My Old
Flame (Coslow-Johnston) 3m55s
Un tema del 1934, introduït en la pel·lícula “Belle of the nineties”..i
on hem pogut reconèixer la melodia just al final del tema després del gran solo
del Masa. Tema iniciat pel Noah en ple solo, impressionant per començar un
tema, per després fer-ho l’entranyable Masa, amb el seu particular estil
d’abraçar el contrabaix tot i cantant...i amb el magnífic swing del Rob..i de
quina manera el continua el Noah per després convocar-nos a la melodia, reconeguda
melodia ara si.
Seguim ara amb un tema de l’Ornette Coleman anomenat...
3.- Law Years (O.
C.) 4m45s
En aquest tema ens situem de nou a la modernitat més pura i no massa
dura...amb la música d’Ornette, la més assequible perquè no dir-ho. La concepció
del tema és agosarada, per això el compositor és qui és, i també la magnífica
interpretació del trio, menció especial el gran solo del Rob a la bateria, i de
manera similar al Noah i la permanent pulsió del Masa.
Ara ens situarem en una òrbita diferent, a la de Keith Jarret en un tema
que jo mateix havia escoltat una pila de vegades en aquella època ECM de finals
dels 70s i posteriors....Un tema que Jarret havia interpretat en el seu
magnífic disc anomenat Belonging del 1974, amb Jan Garbareck, Palle Danielsen i
Jon Christensen.. disc que va ser el primer amb l’anomenat quartet europeu de
Jarrett...escoltem-lo...
6.- The Windup (K.
J.) 5m26s
Tema també amb clares connotacions de modernitat on la melodia,
reconeguda ja a la primera ens situa en el context musical de Jarrett, melòdic
i rítmic. Això però dura lo just, ja que després del tema, Noah es desferma en
pla totalment avant-garde....dir-vos que no fa gaire que aquesta formació va
passar per alguns espais de casa nostra com el Jamboree, el Sunset, la Font del
Balç, i algun més, amb l’afegitó de la Clara Luna i l’Andreu Zaragoza al
Jamboree, i am el Tom Warburton substituint Masa a la Font del Balç, si no vaig
errat...
Un tema on el gran bateria Rob Garcia ens torna a mostrar el seu talent,
que és molt tot just després del gran solo de Masa...
Hi ha un parell de notes de premsa d’aquesta formació que vaig extreure
del web de Fresh Sound Records on parlem des del Jazz Journal i el Jazz
Magazine francès i les podeu llegir en aquest enllaç..
Seguim ara amb un tema de Monk, el qual no podria faltar en aquest
context musical...és el
10.- Four in One (T.
M.) 4m33s
Un tema que Monk va enregistrar en la Sessió 5 de Blue Note el 23 de
juliol de 1951. Una melodia força moderna, com moltes de les que feia el gran
mestre de molts, i que dóna peu ràpidament al solo del Noah, amb un magnífic
swing al darrera mentre Masa va fent un walking imparable. Després del gran
solo d’en Noah ha estat Masa qui l’ha clavat, i com és habitual en ell, sempre
cantant-lo; Rob ha iniciat la seqüència de “vuits” compaginat amb els companys.
Gran tema per finalitzar el programa i espero que tingueu les ganes
d’escoltar els altres set temes del disc, tot i adquirint-lo a la botiga Blue
Sounds del carrer Benet Mateu 26 o directament des del web de Fresh Sound
Records...
Doncs això ha estat tot, espero que hàgiu gaudit amb la proposat que us
he presentat i la selecció de temes que he fet. Sempre és la meva intenció
fer-vos passar una bona estona escoltant la música que tant m’emociona i que
espero que també us acabi emocionant a vosaltres, si no sou uns bojos pel Jazz
com jo mateix. Gràcies per ser-hi, per escoltar-nos, i ja sabeu que podeu
accedir a tots els programes realitzats entrant al blog del programa. És fàcil,
només és qüestió de posar Jazz Club de nit, així separat al google i ell us hi
portarà.
Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)