PROGRAMA DE RÀDIO 135, dijous 13 de juny de 2013
Benvolgudes i benvolguts a Jazz Club de Nit. Avui farem un programa
especial amb un convidat especial, en Roger Mas, pianista i compositor
veí de Begues i que demà ens acompanyarà, conjuntament amb els seus
companys al Jazz Club La Vicentina, on presentaran el seu darrer disc ARCE,
amb la Nadia Basurto, Bori Albero i Ramon Prats. Amb ell parlarem
d’aquest projecte, produït per ell mateix i d’un altre disc enregistrat també
el 2011, el disc de Jo Krause, Jo’s Delight.
“Jo’s Delight”
Jo Krause Quartet
Enregistrat per Miquel Roger el 13 de 2011 a
L’Auditorium¸Jafre de Ter, Girona.
Editat per Produccions Anacrusi S.L. AC 078
Vicent Maciàn, saxo tenor
Roger Mas, piano
Dee Jay Foster, contrabaix
Jo Krause, bateria
Bé, comencem el programa parlant amb en Roger del treball amb el Jo
Krause.
1.- Estem davant d’un projecte on les composicions pròpies d’en Roger
Mas i Jo Krause van de la mà de temes de Chick Corea, Ron Carter, John
Coltrane, Wayne Shorter, Billy Strayhorn i Carl Fisher... Com vàreu
començar un projecte d’aquesta envergadura amb temes propis i d’altres
d’aquests monstres del Jazz?
R.-
2.- Aquest va ser un disc parit des de Begues? Vivíeu llavors en
aquesta magnífica població tant propera a Sant Vicenç?
R.-
3.- Posem el primer tema de Chick
Corea, el “Tones For Jones Bones”. Un tema relativament suau on hi
podrem escoltar la melodia interpretada pel gran Vicent Maciàn al saxo
tenor, amb un so prou delicat i prou temperat. Quin tros de músic el Vicent,
oi Roger?
R.-
1.- “Tones For Jones Bones” (C.Corea) 6m50s
4.- Un tema no massa conegut del sr Corea¸ oi? Ves per on, va ser
el seu primer disc i el tema en concret es va enregistrar el 17 de novembre de
1966 amb una formació de luxe....Woody Shaw, trompeta / Joe Farrel, saxo
tenor i flauta / Steve Swallow, contrabaix / Joe Chambers, bateria..
Com és que vareu pensar en aquest tema dels inicis del Sr. Corea?
R.-
5.- Seguim ara amb el segon tema del compacte....un tema teu, el “Foster’s
Choice”. El títol parla de l’Elecció de Foster....Al Foster?
R.-
6.- Tema on sembla que tu i el Vicent hi teniu en protagonisme
rellevant. Tu pel fet d’haver-lo composat i el Vicent per acompanyar-te
en la melodia. Ara bé, quan comences el solo, llavors sembla que en Jo
agafa un cert protagonisme, tot i haver-hi també el Dee Jay pel mig....un tema per cert de prop de 10
minuts on tu i el Vicent us esplaieu abastament en els solos, i per
cert, en Jo fent un treball brutal també amb el Dee Jay....
R.-
Escoltem-lo doncs......
2.- “Foster’s choice” (R.Mas) 9m48s
7.- Trobes que hi ha un motiu en l’ordre dels temes d’un compacte? Tu
te’ls escoltes començant pel primer
tema? Ja sabem que aquesta era la opció lògica abans amb els vinils....ara amb
els compactes es pot escollir amb més facilitat el tema desitjat...Quina seria
la opció en aquest treball del Jo Krause?
R.-
8.- Des de la meva perspectiva de “punxador” de discos, i pensant en un
programa de ràdio com aquest, jo intento començar pels temes més suaus,
delicats, balades i similars, per anar pujant de ritme poc a poc....De fet, el
tema que vindrà ara per a mi seria el primer o un dels primers....el magnífic
tema de la mà dreta del Duke, el Sr. Billy Strayhorn
anomenat “A Flower is a lovesome
thing”, una Flor és una cosa amorosa...
R.-
3.- “A Flower is a lovesome thing” (B.Strayhorn) 7m03s
9.- Quin magnífic tema del Billy, oi Roger? Un tema que va
ser interpretat pel Vince Guaraldi Trio allà pel 1957, en un disc que
s’intitulava de la mateixa manera, i on la majoria de temes eren així de
suaus...T’haig de dir que m’agrada molt el so profund del saxo tenor del Vicent,
i que s’aparta força d’altres projectes en un to més Hard Bop,
demostrant la seva versatilitat...i el teu preciós solo.....amb un gran piano
de cua....
R.-
10.- Anem a continuar ara amb una balada composada per tu, el tema es
diu “HH7”. Quin és el motiu d’un títol com aquest?
R.-
Som-hi....
4.- “HH7” (R.Mas) 8m24s
11.- Un altre tema on el saxo tenor del Vicent és
determinant....i que et seixa pas al teu solo, aquesta vegada sí amb un clar
coprotagonisme del Dee Jay, que t’acompanya a la perfecció de la mateixa
manera que el líder Jo Krause, sembla que ambdós facin els seus solos
conjuntament amb el teu.....
R.-
12.- Aquest disc sembla haver estat concebut per fer-lo en
directe....vull dir que els temes són llargs de manera suficient quasi perquè
cadascú pugui fer els seus solos.....ja sabem que en directe, tots els músics
solen fer els seus solos en quasi tots els temes, oi?
R.-
13.- Posem ara un tema més pujat de to rítmic, un blues del Ron
Carter on aquí sí que en Dee Jay brilla merescudament....un tema
composat per un contrabaixista és, evidentment, un tema per què aquest pugui
gaudir, oi?
R.-
5.- “United Blues” (R.Carter) 6m15s
14.- Tema on el Vicent ens torna a meravellar, tema amb bon ritme
i que permet també escoltar al Jo Krause fent un magnífic
solo....demostrant qui és aquest grandíssim bateria....
R.-
15.-Acabem aquest disc amb un tema de John Coltrane el conegut Lonnie’s
Lament. Tema que Coltrane va incloure en el seu preciós “Crescent”,
enregistrat el 27 d’abril de 1964 als estudis del gran enginyer Rudy Van
Gelder. Van acompanyar-lo Mc Coy Tiner, Jimmy Garrison i Elvin jones, el seu quartet....Tema
dintre del moviment “avant-garde”, “modal”....una gran etapa de
transició....
R.-
16.- Tema on el Jo Krause fa un solo a caixa apagada després de
la coneguda melodia iniciada pel Vicent. Després d’ell hi torna en Vicent
ara sí amb un clar so “Coltranià”, més que modern, contemporani...magnífic. I
per sota, una magnífica secció rítmica fent-li de coixí on poder descansar...per
després tornar al tema.....
R.-
Ens queden quatre meravelles més, el .“Lonnie’s Lament” de J. Coltrane...una magnífica balada del Carl
Fisher el conegut “We’ll be together again”, el conegut “Black
Nile” de Wayne Shorter i el darrer tema de Jo Krause el “Solo
set”....tema interpretat exclusivament per ell mateix...un solo de més de 3
minuts....
Bé, doncs per anar fent boca de cara el concert de demà Roger
comunicar-te a tu i a tothom qui ens escolta que serà transmès “online” via
“Multiweb Radio”, gràcies a la col·laboració dels amics Albert Punsoda, Fede
Pereira, etc, etc....
Serà una primícia per nosaltres i també per ells, que tot just estan
endegant aquest magnífic projecte de ràdio web.....
Anem amb el projecte que ens presentaran demà la Nadia Basurto &
Roger Mas.....
“ARCE”
Nadia Basurto & Roger Mas
Editat per Fresh Sound Records New Talent FSNT 421
Enregistrat per Carles Ribera el 21 d’octubre de 2011
a Barcelona.
Produït per Roger Mas
Productor executiu Jordi Pujol
Nadia Basurto, veu
Roger Mas, piano
Bori Albero, contrabaix
Ramon Prats, bateria
Estem davant un producte original, pels arranjaments i per la manera com
Nadia interpreta els temes teus Roger, els seus i els tres temes
estàndards del dis; el “Yesterdays”, un estàndard de Jerome Kern,
“East of the sun”, de Brooks Bowman, i “Detour Ahead”, de Carter-Ellis-Frigo.
17.- Com va sorgir la possibilitat de fer aquest magnífic disc amb la Nadia
i companys?
R.-
18.- Per què, és clar que us trobeu el dia de l’enregistrament per
fer-lo amb tots els 9 temes, deu ni do. Considerant que cadascun de vosaltres
viu en llocs diferents, la comunicació amb mails i demés deu fer fum....Temes
composats per la Nadia i arranjats per ella o tu mateix.....quina moguda
no?
R.-
Anem a veure què heu posat escrit en el fulletó del disc....Això és el
que diu Nadia Basurto...
“Aquests temes han sorgit mot naturalment a partir
d’una experiència que en aquell moment va suposar una reflexió que venia
acompanyada de melodia i harmonia.
Busco la senzillesa del missatge i la melodia deixant
un espai sempre als meus acompanyants en els quals hi confio plenament, de fet,
penso en ells quan escrit aquests temes, i tots junts fem que musicalment sigui
un viatge en el qual intento convidar tothom qui ho escolti. La meva recerca és
la bellesa dels sons i les paraules, res
més....”
I segueix parlant de com va anar la gravació......
19.- Com va anar la gravació Roger?
R.-
20.- Escoltem el primer tema del compacte, composat per tu Roger.
Què ens podries dir d’aquest tema, “Arce aka Ponent”?
R.-
Escoltem ara què diu en Roger sobre els seus temes en el disc
“ARCE”....
“Sobre “Arce aka Ponent” només m’agradaria que
t’imaginessis una història, estimat lector: un ocell adoptat per una imponent,
robust i vell Aurò (Arce), creix sota les seves branques i fulles fins la seva
emancipació; aquest ocell gaudeix i creix de tot el món exterior però no oblida
el seu pare adoptiu i desitja que algun dia, aquest ancorat i vell arbre pugui
veure tot el què ell mateix pot veure. Finalment aconsegueix arrencar-lo ajudat
per milers d’aus amigues i emportar-se’l cap el cel, a l’aire, al paradís....”
1.- “Arce aka Ponent” (R.Mas) 6m54s
21.- Carall, quina veu i també quin piano solo més preciós...Un tema on
la Nadia t’acompanya en la melodia, com si d’un “pitu” es tractés, oi?
Tema sense lletra, tot i haver-ne escrit tres en els altres temes teus...
R.-
Anem a escoltar el segon tema del compacte, aquest sí de la Nadia....lletra
en anglès i música, amb una melodia que ràpidament se’t fica al cap,
anomenat...
2.- “Came and left” (N.Basurto) 5m58s
22.- Un tema introduït per la veu i melodia de la Nadia per
després deixar-te a tu fent el solo amb els companys de la secció rítmica, per
després fer ella el seu magnífic “scat” i tornar a la melodia....tema força
maco....
R.-
Posem-ne un altre de la Nadia, lletra i música, tema delicat
també....el
3.- “Once in a while” (N.Basurto) 5m05s
Tot una cucada de tema.....
23.- Com va ser el fet d’incloure aquest tema el “Yesterdays” de Jerome
Kern, i de qui són els arranjaments?
R.-
4.- “Yesterdays” (J.Kern) 6m32s
Quina versió més impressionant d’aquest tema, escoltat tantes vegades i
per diferents cantants, saxofonistes, etc, etc....
Seguim ara amb un altre tema d’en Roger i veiem què en diu ell
mateix sobre “Toma”....
“”Toma”, tracta de la història d’un pare i el seu
fill durant la recta final de la Guerra Civíl Espanyola i el darrer atac a
Barcelona. El pare a la batalla, i el fill a casa. El pare crida “mut” mentre
els crits esgarrifosos del fill no es poden silenciar. La música i la lletra
procuren ser explícites pel que fa a l’aventura d’aquest pare per tornar a
casa, però al mateix procuren reflectir l’eterna cicatriu i perpètua ferida que
ha d’arrossegar qualsevol persona que viu una guerra.”
24.- Com et va sorgir un tema tant profund....Era quelcom que volies fer
de fia anys, potser?
R.-
Escoltem-lo....amb lletra i música d’en Roger Mas..
5.- “Torna” (R.Mas) 6m32s
Escoltant la lletra s’albira l’angoixa del fill esperant que torni el
pare de la batalla, de la guerra; com és que et va venir al cap aquesta
història....algun familiar que t’ho va explicar?
R.-
Bé, doncs demà 14 de juny molt més en el concert que farem al Jazz Club La Vicentina...
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)