Enllaç a l'àudio del programa:
Aquest programa i qui us parla, diu això:
“Dirigents de l’estat d’Israel, atureu
el genocidi que esteu perpetrant a Gaza. Llibertat per a Palestina i Cisjordània”.
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà amb un programa de Jazz per a vosaltres que us
agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu.
A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un
petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla,
presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i
editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma
col·lectiva i internacional anomenada “Esfera
Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
I la setmana passada ens va colpir la notícia
del traspàs d’un dels bateristes més influents dels darrers anys, el gran Jack DeJohnette. No tinc per costum fer
programes recordant músics que han hagut de partir en aquests els nostres dies,
tot i haver fet alguna excepció com en el cas de l’estimat Chick Corea. Amb en Jack
DeJohnette faré una altra excepció. Dir-vos també que el productor i
discogràfica de tots els discos que escoltareu avui és Manfred Eicher i ECM i també que en aquest programa
especial no comentaré cap dels temes de la manera habitual que ho faig, o sigui
que sí que hi haurà text, molt més al blog que en l’àudio i meva veu, i tota la
música. Al blog hi trobareu la seva extensa biografia, primer amb els seus
primers anys de vida i inicis musicals i després amb els seus anys amb Miles Davis. Ja vaig fer un programa
dedicat al “Bitches Brew” de Miles, on hi participà DeJohnette com a baterista principal, i
aquest va ser el Programa 500. Un
programa que en la versió completa durarà més de lo habitual, i que si no l’heu
pogut escoltar així, ja sabeu que ho podreu fer entrant al blog i ivoox del
programa.
Primers anys de vida i inicis musicals
DeJohnette va néixer a Chicago, Illinois, el 9 d'agost de 1942, fill de Jack DeJohnette (1911– 2011) i Eva Jeanette DeJohnette (de soltera Wood, 1918–1984). Tot i que tenia ascendència predominantment afroamericana, va declarar que tenia alguns avantpassats nadius americans, concretament seminole i crow. Va començar la seva carrera musical com a pianista, estudiant des dels quatre anys amb Antoinette Rich, la directora d'una orquestra simfònica femenina de Chicago, i va començar a tocar professionalment quan tenia 14 anys. Quan Jack tenia 13 anys, va canviar a la bateria i un bateria de jazz local, Bobby Miller Jr, que vivia al mateix barri, li va ensenyar tècniques de bateria. DeJohnette atribueix la seva inspiració per tocar música al seu oncle, Roy Wood Sr. (1915–1995), un discjòquei de Chicago i vicepresident/cofundador de la National Black Network.
DeJohnette va
tocar R&B, hard bop i música avantguardista a Chicago. Va dirigir els seus
propis grups a més de tocar amb Richard Abrams, Roscoe Mitchell i altres membres
principals de l'Associació per a l'Avanç de Músics Creatius (fundada el 1965).
DeJohnette també va actuar
ocasionalment amb Sun Ra i el seu Arkestra, i més tard també a Nova York. A principis dels anys seixanta,
DeJohnette va tenir l'oportunitat de tocar tres temes amb John Coltrane
i el seu quintet, una primera incursió
en tocar amb músics de jazz de renom.
El 1966, DeJohnette es va traslladar a la ciutat
de Nova York, on es va convertir en membre del Charles
Lloyd Quartet. Una banda que va reconèixer la influència potencial
del rock and roll en el jazz, el grup de Lloyd va
ser on DeJohnette va conèixer per primera vegada el pianista Keith Jarrett, que
treballaria extensament amb ell al llarg de la seva carrera. Tanmateix, DeJohnette va deixar el grup a principis de 1968, al·legant
el deteriorament i la
"tocabilitat plana" de Lloyd com la seva principal raó per marxar.
Tot i que la banda de Lloyd va ser on va rebre reconeixement
internacional per primera vegada, no va ser l'únic grup amb què DeJohnette va
tocar durant els seus primers anys a Nova York, ja que també va treballar amb grups de Jackie McLean,
Abbey Lincoln, Betty Carter i Bill Evans.
DeJohnette es va unir al trio de Bill Evans el 1968, el mateix any que el grup va ser cap de cartell
al Festival de Jazz de Montreux i va produir l'àlbum
Bill Evans al Festival de Jazz de Montreux. El novembre de 1968,
DeJohnette va treballar breument amb Stan Getz i el seu quartet, cosa que va conduir als seus primers
enregistraments amb Miles Davis.
Els anys de Miles Davis
El 1969, DeJohnette va deixar el trio d'Evans i va substituir Tony Williams a la banda en directe de Miles Davis. Davis havia vist tocar a DeJohnette moltes vegades, una de les quals va ser durant una temporada amb Evans al Ronnie Scott's Jazz Club de Londres el 1968, on també va sentir per primera vegada el baixista Dave Holland. Davis va reconèixer la capacitat de DeJohnette per combinar els ritmes impulsors associats al rock and roll amb aspectes d'improvisació associats al jazz.
DeJohnette va
ser el bateria principal de Bitches Brew. DeJohnette i els altres músics van
veure les sessions de Bitches Brew com a no estructurades i fragmentàries, però
també innovadores: "A mesura que
es tocava la música, a mesura que es desenvolupava, Miles tenia noves idees... Feia una presa, s'aturava, i després treia una idea del que havia passat abans i la desenvolupava...
L'enregistrament de Bitches Brew va ser un flux d'energia musical creativa. Una cosa fluïa
cap a la següent, i nosaltres paràvem
i començàvem tot el
temps". Tot i no ser l'únic bateria
involucrat en el projecte, ja que Davis també havia reclutat
Billy Cobham, Don Alias i Lenny
White, DeJohnette va ser considerat el líder de la secció rítmica dins del grup. Sense oblidar la part de
post-producció que va fer el productor Teo
Macero. Va tocar als àlbums
en directe que seguirien el llançament de Bitches
Brew, extrets de concerts al Fillmore East de Nova York i al Fillmore
West de San Francisco.
Aquestes iniciatives es van dur a terme a instàncies de Clive Davis,
aleshores president de Columbia Records.
DeJohnette va
continuar treballant amb Davis durant els tres anys següents, cosa que va
portar a col·laboracions amb altres
membres de la banda de Davis, com John
McLaughlin, Chick Corea i Holland; DeJohnette també va incorporar Keith Jarrett
a la banda. DeJohnette va contribuir a àlbums de Davis com Live-Evil (1971),
Jack Johnson (1971)
i On the Corner
(1972), juntament amb sessions publicades posteriorment a l'àlbum
recopilatori de 1981 Directions. Va deixar el grup de Davis a mitjans de
1971, tot i que va tornar per a diversos concerts durant la resta d'aquell any.
Després de Davis van començar els seus
anys com a solista i líder de banda a les dècades de 1970 i 1980.
El primer disc de DeJohnette com a líder, encapçalant un sextet, The DeJohnette Complex, es va publicar
el 1968; a l'àlbum, tocava la melòdica
i la bateria, sovint permetent que el seu mentor, Roy
Haynes, s'assegués darrere del
set. DeJohnette també
va gravar, a principis dels anys setanta, els àlbums Have
You Heard, Sorcery i Cosmic Chicken. Va publicar els
seus primers quatre àlbums amb els segells Milestone o Prestige,
i després va canviar a ECM per als seus següents
projectes; ECM li va donar una "plataforma fèrtil" per a la seva
"bateria atmosfèrica i composicions desafiadores". També va aparèixer
a First Light, un àlbum del trompetista Freddie Hubbard, publicat per CTI el 1971.
La llibertat
musical que va tenir mentre gravava per a ECM
va oferir a DeJohnette moltes dates
com a músic acompanyant i oportunitats per començar els seus propis grups. Va formar el grup Compost el 1972, però aquest va ser un
projecte de curta durada, i DeJohnette
va dir que la música era massa experimental per aconseguir èxit comercial.
Durant aquest període, va continuar
la seva carrera com a músic d'acompanyament, tornant a unir-se al quartet de Stan Getz de 1973 a octubre de 1974, i també convencent Dave Holland perquè s'unís a la secció rítmica de Getz. Aquesta etapa va precedir breument la formació
del Gateway Trio, un grup que DeJohnette va ajudar a formar però que no va dirigir.
Aquest grup va sorgir directament dels temps de DeJohnette
amb Getz, ja que Holland es va unir a ell en aquest grup juntament amb el guitarrista John Abercrombie, els quals
s'associarien amb DeJohnette al llarg de la
seva carrera.
DeJohnette va néixer a Chicago, Illinois, el 9 d'agost de 1942, fill de Jack DeJohnette (1911– 2011) i Eva Jeanette DeJohnette (de soltera Wood, 1918–1984). Tot i que tenia ascendència predominantment afroamericana, va declarar que tenia alguns avantpassats nadius americans, concretament seminole i crow. Va començar la seva carrera musical com a pianista, estudiant des dels quatre anys amb Antoinette Rich, la directora d'una orquestra simfònica femenina de Chicago, i va començar a tocar professionalment quan tenia 14 anys. Quan Jack tenia 13 anys, va canviar a la bateria i un bateria de jazz local, Bobby Miller Jr, que vivia al mateix barri, li va ensenyar tècniques de bateria. DeJohnette atribueix la seva inspiració per tocar música al seu oncle, Roy Wood Sr. (1915–1995), un discjòquei de Chicago i vicepresident/cofundador de la National Black Network.
El 1969, DeJohnette va deixar el trio d'Evans i va substituir Tony Williams a la banda en directe de Miles Davis. Davis havia vist tocar a DeJohnette moltes vegades, una de les quals va ser durant una temporada amb Evans al Ronnie Scott's Jazz Club de Londres el 1968, on també va sentir per primera vegada el baixista Dave Holland. Davis va reconèixer la capacitat de DeJohnette per combinar els ritmes impulsors associats al rock and roll amb aspectes d'improvisació associats al jazz.
Doncs jo us proposo començar amb la música que va fer Jack DeJohnette en aquesta meitat dels anys 70s, i per això escoltarem el primer tema encabit en el disc “GNU HIGH”, de Kenny Wheeler. Publicat el 1976 per ECM 1069. Enregistrat el juny del 1975 per Tony May al Generation Sound Studios, New York. Amb Kenny Wheeler, fiscorn; Keith Jarrett, piano; Dave Holland, contrabaix; Jack DeJohnette, bateria. Comencem a escoltar-lo a ell i a ells en el tema de Kenny Wheeler anomenat.
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
https://sedajazz.es/tienda_sedajazz_discos.php,
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
I com que aquesta és l’època dels 70s que jo vaig viure i seguir al 100% seguirem escoltant alguns temes dels seus discos o on ell hi va participar, seguint amb aquest “Pictures”, Jack DeJohnette. Publicat el 1977 per ECM 1079. Enregistrat el febrer del 1976 per Jan Erik Kongshaug al Talent Studio, Oslo. Amb Jack DeJohnette, bateria, piano, orgue; John Abercrombie, guitarra.
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
https://jamboreejazz.com/agenda/,
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
Una de les col·laboracions va ser amb el gran Ralph Towner i disc propi anomenat “Batik”, Towner, Gomez, DeJohnette. Publicat el 1978 per ECM 1121. Enregistrat el gener del 1978 per Jan Erik Kongshaug al Talent Studio, Oslo. Amb Ralph Towner, guitarra de 12 cordes, clàssica, piano; Eddie Gomez, contrabaix; Jack DeJohnette, bateria. I també aquí els temes eren del líder, com aquest....
DeJohnette va ser molt valent i per això va participar en aquest trio i disc sense títol, el de DeJohnette, Vitous, Rypdal. Publicat el 1979 per ECM 1125. Enregistrat el juny del 1978 per Jan Erik Kongshaug al Talent Studio, Oslo. Amb Terje Rypdal, guitarra, g. sintetitzada, orgue; Miroslav Vitous, contrabaix, piano elèctric: Jack DeJohnette, bateria. I el tema que escoltarem d’aquest trio és un tema de Rypdal anomenat....
Llibreria Byron: Barcelona
https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres fins el 21 de novembre que tindrem a Lluís Coloma Trio a la Sala Xica a partir de les 22h, i entrades a 15€ a taquila o a entrapolis.com. Us hi esperem.
DeJohnette va continuar treballant amb Special Edition durant els anys noranta, però no es va limitar a això. El 1990, va fer una gira en un quartet format per ell mateix, Herbie Hancock, Pat Metheny i el seu col·laborador de tota la vida Holland, i va publicar Parallel Realities amb aquest grup el mateix any. El 1992 va publicar un important disc col·laboratiu, Music for the Fifth World, que es va inspirar en estudis amb un ancià natiu americà i el va unir musicalment amb músics com Vernon Reid i John Scofield. Durant la dècada de 1980, també va reprendre el piano, cosa que va conduir a la seva gira de 1994 com a pianista sol. També va tornar a treballar amb Abercrombie and Holland, reviscolant el trio Gateway. El 1990, DeJohnette va rebre un Doctorat Honoris Causa en Música del Berklee College of Music.
L'estil de DeJohnette incorporava elements de jazz, free jazz, música del món i R&B, cosa que va contribuir a convertir-lo en un dels bateria més apreciats i sol·licitats. Inicialment un baterista de grip tradicional, més tard va canviar al matched grip a causa d'un problema de tendinitis.
I per això ja acabarem aquest programa especial dedicat a la memòria de Jack DeJohnette escoltant un tema d’aquest trio en el disc “Up for it”, Jarrett, Peacock, DeJohnette. Publicat el 2003 per ECM 1860. Enregistrat el juliol de 2002 en directe a La Pinède Gould, Juan-les-Pins, France. Amb Keith Jarrett, piano; Gary Peacock, contrabaix; Jack DeJohnette, bateria. Amb aquest final de programa farem un salt estilístic i ens endinsarem en els estàndards, els que va fer Jarrett durant tots aquests 25 anys i ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el programa d’avui en el tema de Charlie Parker anomenat....
0 Comments:
Subscribe to:
Comentaris del missatge (Atom)









