Enllaç a l'àudio del programa:




Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà  amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I ves per on que el programa d’avui farà un salt endavant, i espero que no sigui al buit, pel que fa a estils de Jazz, endinsant-nos en el Jazz Avantgarde, Jazz de Vantguarda, vaja. I sí que de tant en tant convé donar veu a les que són més agosarades, les més valentes. Requereix però una escolta acurada motivada per les ganes de saber, d’entendre, d’ampliar els nostres horitzons sonors. Dir-vos el que de ben segur ja sabeu, que aquest tipus de Jazz el van desenvolupar i parir del no res gent com Ornette Coleman, John Coltrane, Albert Ayler, Eric Dolphy i d’altres, els uns més Free que els altres, però tots ells amb la Avantguarda per senyera, i també amb l’esperit combatiu dels músics, no tots ells, contra la discriminació racial, coses que passaren als anys 60s del segle passat.
 
Feta la presentació estilística, ara toca parlar dels protagonistes. Escoltarem els darrers treballs de dos saxofonistes argentins, amb estils similars però algunes diversitats musicals com són les de Luís Nacht – Demian Cabaud – Jeff Williams, “Furtivo” i “Viaje hacia  lo inesperado”  de la Orquesta Inorgánica. Tenim també a un guitarrista veneçolà establert a casa nostra, Juanma Trujillo i disc “HOWL” i recuperem un disc del 2016 de la formació MU7 anomenat ”My Ship”. I avui de nou amb un micro conte de Carme de la Fuente.


Començarem amb el disc de “Furtivo” publicat digitalment el 24 de novembre per Casa del Disco / Europa, una editorial argentina que té una representació a casa nostra, a Vilassar de Mar. Amb Luís Nacht, saxo tenor; Demian Cabud, contrabaix i Jeff Williams, bateria. Hi ha temes de Luís Nacht i també de Demian Cabaud, tot i que sigui un projecte totalment col·lectiu.
 
Per cert que hi ha una magnífica entrevista que li van fer a Luís Nacht de la qual hi podreu trobar l’enllaç al blog del programa:
https://argentjazz.com.ar/furtivo-la-version-mas-audaz-del-luis-nacht-trio/.
On ens hem assabentat que a partir de voler fer Luís una gira per Europa tot i parlant amb el baixista Cabaud radicat a Portugal, en preguntar-li que amb quin bateria la faria ell, aquest li va parlar de Jeff Williams..etc, etc.
 
I proposo que els escoltem en el tema que té uns aires melancòlics que em recorda a un que es diu “Llorona” i anomenat..
 
1.4.- La sardina melancólica (Luís Nacht) 4:48.
 
I per començar el programa d’avui  m’ha semblat que aquesta és una bona composició, delicada i un pèl tristona sí, però interpretada amb molta emoció. I sí que l’ha iniciat el baixista a contrabaix solo  a mode d’”Intro” i encara sense haver captat tot el sentiment. Aquest però, l’hem viscut en escoltar el saxo tenor de Luís que ens ha emocionat molt escoltant-lo en la melodia, i més que ho ha fet en la seva gran improvisació. Williams per la seva part els ha acompanyat amb les escombretes. Molt bonic tema per començar-los a escoltar, i delicat, que les coses canviaran ben aviat.
 
Un disc amb 10 temes i quasi 45 minuts de música força elaborada alhora que interpretada per tres súper cracs a nivell mundial, cadascun en el seu respectiu instrument. Temes col·lectius, per la manera com es va conformar el trio, tot i que l’autoria sigui d’alguns d’ells. Jazz Contemporani i amb aires plens de Jazz Avantguarda.
 
I una de les preguntes de l’entrevista va ser aquesta:
¿Cómo armaron el repertorio para esa gira?
Bueno, yo escribí algunos temas y arreglé otros anteriores para este trío. Mientras tanto Demian hacía lo mismo desde Portugal. Después nos reunimos en casa antes de empezar la gira. Incluso en medio de las charlas, más de una vez Demian se sentó en el piano y compuso en ese momento algo que después incorporamos.
 
Com van fer el repertori per a aquesta gira?
Bé, jo vaig escriure alguns temes i vaig arranjar altres anteriors per a aquest trio. Mentrestant Demian feia el mateix des de Portugal. Després ens vam reunir a casa abans de començar la gira. Fins i tot enmig de les xerrades, més d'una vegada Demian es va asseure al piano i va compondre en aquell moment una música que després vam incorporar.
 
I ara escoltem-los en un tema de Demian Cabaud un pèl més elaborat anomenat...
 
2.1.- Wabi Sabi (Demian Cabaud) 5:08.
 
I sí que han canviat les coses musicals, oi? Un tema iniciat amb el  motiu principal pel baixista Cabaud, copets al canto de la caixa del baterista i ja una entrada improvisada a càrrec del saxo tenor de Nacht. La melodia apareix després, i sí, fent el motiu del baixista, el qual, tot i improvisant, també li ha obert la porta perquè Luis es llancés a improvisar de manera desaforada. Un fraseig lligat i ràpid amb un llenguatge complex més enllà de les fronteres del Jazz convencional. També hem pogut escoltar improvisacions reeixides, primera la del baixista, que ha estat sublim i profunda. Cabau ha estat acompanyat de Williams, i ells dos, baixista i baterista han fet de les seves improvisant el primer amb una gran contundència sonora i profunditat de so, per greu, mentre que el darrer l’ha acompanyat creant i recreant sense parar. Un tema que han acabat recuperant Luis el motiu inicial i principal del magnífic i interessant tema
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


I d’altres preguntes de l’entrevista són aquestes:
 
I quan va arribar la idea de gravar?
Això va venir després de tres o quatre concerts. Ho pensem amb Demian i ho vam decidir un parell de dies abans d'arribar a Barcelona. És una ciutat que conec bé, hi vaig anar diverses vegades i hi tinc amics. De fet, parem sempre a cases d'amics. Aleshores vaig preguntar per algun estudi per gravar i em van donar la data. Els Estudis Vértigo. Teníem poc temps, només un dia entre xou i xou. I es va donar que tenien justament l'estudi lliure. El lloc és espectacular i el preu és més que accessible. Vam fer tres preses (gravacions) de cada tema i després vam fer altres temes totalment improvisats. Vam estar només tres hores i vam marxar amb el màster.
 
I ja els acabarem d’escoltar en dos temes seguits i sorprenents, tema de tots tres i novè anomenat..i cinquè track del Luis anomenat....
 
3.1.9.- Hacia la nada (Trio) 2:28.
3.2.5.- Falso Swing (Luís Nacht) 4:28.
 
Doncs 10-n’hi-C de curtet i de ben segur improvisat primer tema parit el mateix dia de gravacions a l’estudi barcelonès Vértigo. El gran baterista Jeff Williams ha fet tota una juguesca rítmica a base dels copets suaus als seus estris, canto de la caixa, caixa i timbales, demostrant una gran subtilesa per com de delicat ho ha fet, alhora que mostrant-nos el seu gran control rítmic. A Luis Nacht l’hem pogut escoltar amb notes soltes i frases inversemblants, com també a Demian Cabaud passejant-se per la part baixa del mànec de la seva “berra”, i amb les notes profundes, les més greus del seu instrument. Un tema on ha primat el concepte de la improvisació des de la primera nota fins la darrera.
 
I què interessant el “Falso Swing”, aquest ja parit amb tots els “ets i uts” farcit d’una estructura, tot i que no gaire típica. I sí que la melodia ha estat un tan entremaliada, sí, un tema amb dues AA jo diria, la qual cosa vol dir repetir el motiu melòdic principal. I ves per on que les improvisacions també han estat entremaliades, la primera la del saxofonista argentí Luis Nacht el qual ens ha deixat bocabadats per la empremta rítmica, per la creativitat il·limitada. Luis  és un dels referents en això del saxo tenor tocat a tot Jazz Contemporani. Sempre però, els altres dos amics han creat per sota, fent-li un coixí magnífic. I magnífica ha estat la improvisació del gran Jeff Williams, on s’ha esplaiat la mar de bé fent un solo creatiu i sense gens d’escarafalls, sense massa trompades als estris de la seva bateria, un parell de temes magnífics per ja deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats nois Luis Nacht, Demian Cabaud, Jeff Williams.
 
Quins són els temes que van improvisar a l'estudi?
Un és el tercer tall: “Re Williams”, que és un dels que m'agrada més. També “La sonrisa en tus ojos”, que dura menys de dos minuts i és com una baladeta. Tots els temes en què figurem tots tres com a autors, són improvisacions. El que va passar és que teníem només cinc temes compostos. I amb això no podíem fer un disc. Per això la resta ho vàrem improvisar a l'estudi. I va quedar molt bé. L'endemà vam marxar de Barcelona a València escoltant l'enregistrament al cotxe. Aquí vam coincidir que estava realment bé i valia la pena editar-ho.
 
I després d’aquestes agosarades músiques sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per com suavitzes les músiques més agosarades amb la teva càlida veu.


I nosaltres seguirem amb músiques agosarades les del guitarrista veneçolà Juanma Trujillo i disc “HOWL”, Endectomorf Music, núm. EMM-021. Enregistrat per Chris Gilroy a Douglass Recording, Brooklyn, NY. Produït, editat, mesclat per Juanma Trujillo. Masteritzat per Eivind Opsvik a Greenwood Underground. Amb Juanma Trujillo, guitarra acústica; Kevin Sun, saxo tenor; Andrew Schiller, contrabaix i Matt Honor, bateria. Totes les composicions de Juanma Trujillo (Editorial Adaure, BMI). I sí que al blog hi trobareu el seu Bandcamp https://juanmatrujillo.bandcamp.com/album/howl i també la seva pàgina web: https://juanmatrujillo.com.
 
"Howl" sorgeix d'un punt d'inflexió personal a la vida del guitarrista i compositor Juanma Trujillo. Abans de mudar-se a Espanya des de Nova York, Trujillo volia capturar la vital relació del seu quartet desenvolupada al llarg d'anys d'interpretar composicions inventives. L'impuls circumstancial d'aquest disc, que documenta la companyonia de Kevin Sun (saxofon tenor), Andrew Schiller (baix) i Matt Honor (bateria), marca una desviació dels temes orientadors del treball previ de Trujillo. En lloc de les profundes exploracions de l'ascendència, el cinema i el folklore, el tema emocional i musical d'aquesta nova música a Howl és una exploració del tacte. "Howl" captura el "tacte" de quatre amics i la seva proximitat musical i geogràfica. Però “tacte” també és un tema musical-físic, perquè per primera vegada Trujillo s'ha limitat a una guitarra acústica. Mentre que les visions elèctriques de Trujillo en discos anteriors evoquen cels psicodèlics i deserts recargolats, "Howl" és un estudi i expressió de la tranquil·la tactilitat del so, on el contacte físic i la producció sonora són un. Al llarg de "Howl", percebo Honor, Sun i Schiller, experts en escolta improvisada com són, responent a l'artesania orgànica de la guitarra acústica de Trujillo. Em recorda que els cossos dels instruments de corda, les baquetes i les canyes estan fets de fusta. La delicada mescla i producció sonora de Trujillo ressalten aquestes comparacions tímbriques en centrar la guitarra acústica dins del so del quartet, fins i tot durant moments de gran angoixa sonora trobats a “Catharsis” i “Howl”. Grans paisatges tallats a partir d'un petit tros de fusta flotant nuosa.
 
I ja els escoltarem en un dels magnífics temes que hi trobarem en aquest àlbum i anomenat...
 
4.2.- Rojo (Juanma Trujillo) 6:03.
 
I quin canvi musical després si heu escoltat a Nacht i amics abans, oi? Sí que ha estat un tema força contingut, tranquilet en els inicis, alhora que elaborat, i a partir d’un motiu senzill melòdic i rítmic, el que ha fet el líder i compositor, Trujillo amb la seva guitarra acústica. I quina gran improvisació ens ha fet el baixista Andrew Schiller passejant-se ell pel mànec de la seva “berra” amb total impunitat, frescor i desimboltura, alhora que amb un fraseig sorprenent i vital. I tot plegat ha anat pujant d’intensitat de mica en mica, per com també el baterista Matt Honor s’hi ha anat posant ell, i la resta de companys. També el jove i gran crac Kevin Sun ha fet una gran improvisació amb tota la contemporaneïtat del món, ell, jove mestre de tots els vents possibles i que ja va sonar en un programa anterior i disc seu dedicat a la música de Charlie Parker. I aquest “Rojo” és el tema d’aquest projecte, més assequible melòdicament parlant, que aviat notareu la tralla de la resta i més encara si l’adquiriu. I al final, tots plegats fent el motiu principal i el baterista fotent-li i ja acabar aquest gran tema de Juanma Trujillo ideal per començar-los a escoltar.
 
Nascut i criat a Caracas, Veneçuela, el guitarrista Juanma Trujillo ha actuat amb diverses bandes i artistes veneçolans importants com El Regaño, Domingo en Llamas, Gustavo Medina, Monsalve i Forajidos. El 2005 es va traslladar a Los Angeles, Califòrnia i va tenir el plaer d'actuar regularment a les principals sales de música de Los Angeles amb Gary Fukushima, Gary Pratt, Michael Mull, Brandon Sherman i Emilio Terranova, entre d'altres. Des que es va traslladar a la ciutat de Nova York el 2014, Juanma ha estat un membre actiu de l'escena de la música jazz i improvisada, tocant en grups amb artistes com Francisco Mela, Arturo O'Farrill, Ras Moshé, Mimi Jones, Guillermo Gregorio, Nick Grinder, Rebecca. Sullivan, Ethan Helm, Leonor Falcón, Juan Pablo Carletti, Christof Knoche i Andrew Schiller entre d'altres. L'activitat de Juanma en múltiples formacions musicals li ha permès actuar en diferents escenaris d'arreu del món, com ara Los Angeles, Nova York, París, Veneçuela, Àustria, Eslovènia. Ja fa una mica que el tenim entre nosaltres i de ben segur tocant arreu de la península ibèrica i per descomptat que a  casa nostra, a Catalunya en llocs tan diversos com Lledó i Barcelona per només parlar d’aquests dos.


I seguirem escoltant-los en el tema anomenat...
 
5.1.- Transient (Juanma Trujillo) 4:44.
 
I sí que la qüestió rítmica pel líder Trujillo li interessa força, cosa que hem tornat a copsar en aquest tema. Parteix de motius rítmico-melòdics per desenvolupar-los posteriorment amb les improvisacions dels companys, com també ha estat el cas en aquest impressionant tema. De nou Kevin ens ha enlluernat per la seva brutal improvisació feta sí amb tota la modernitat possible encabida en el Jazz Contemporani. També el compositor Juanma Trujillo ens ha deixat bocabadats per la que ens ha fet amb la guitarra acústica amplificada, feta sense cap efecte. Un tema on els dos de la base rítmica han estat imprescindibles ells dos que han estat Andrew Schiller, contrabaix i Matt Honor, bateria.  I recuperant el motiu principal melòdic s’han apropat al final d’aquest potent tema amb la qüestió rítmica com a capdavantera i quasi la més important d’aquest gran tema de Trujillo.
 
Juanma s'ha posicionat a l'avantguarda de la música creativa d'improvisació i experimental d'avantguarda. Té la capacitat de generar declaracions musicals emotives i poderoses que transcendeixen l'àmbit d'estructures, anàlisis o sistemes preconcebuts típics, i enganxen no només les orelles, sinó també la ment i l'esperit. A causa de la seva il·limitada curiositat i l'estudi constant, és capaç de treballar còmodament i amb èxit en molts gèneres musicals. Les seves composicions són desafiants, clares, cohesionades i profundes. Juanma s'esforça contínuament per innovar entre els seus contemporanis alhora que incorpora el domini dels seus predecessors a les seves exploracions artístiques avançades.


I ja els acabarem d’escoltar en el  tema brutal anomenat...
 
6.3.- Catharsis (Juanma Trujillo) 6:54.
 
I de nou la qüestió rítmica ha estat el coixí que els ha servit per a poder desenvolupar les seves idees i creativitat, i també a partir d’un tema de mínims. I ves per on que el saxo de Kevin a l’inici, ens ha recordat el de Luis Nacht a l’inici del programa d’avui. Kevin però, s’ha esplaiat la mar de bé i durant més estona, fent una “Intro” brutal i molt interessant del tema de Trujillo. Ell mateix s’hi ha posat amb uns arpegis increïbles creixent tot plegat d’energies, gràcies també als dos de la base rítmica, el contrabaix de l’Andrew i la bateria de Matt. Ben aviat ens hem trobat ficats dins d’un tema on la improvisació col·lectiva ha estat la mare de tots els ous. Els moments solistes del líder han estat inversemblants, també, ell tocant una guitarra acústica pelada, sense cap dels possibles efectes, tota una declaració d’intencions. El “background” de fons ha estat increïble, la veritat. La bateria de Matt, sense aturador possible, creant i recreant com també el baixista. I recuperant el motiu melòdic principal l’han acabat delicadament, gran tema per deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats nois Juanma Trujillo, guitarra acústica; Kevin Sun, saxo tenor; Andrew Schiller, contrabaix i Matt Honor, bateria.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.


I ara seguirem amb el disc que em va cedir Miguel Fernández no fa massa un dia de concert al Jazz Balius, formació encara en actiu i anomenada MU7, “Mu Ship”. Enregistrat als Dry Town Studios, Barcelona, ​​març de 2016. Produït per Miguel Fernández. Amb Miguel Fernández (saxos tenor i soprano), Albert Juan (guitarra), Masa Kamaguchi (contrabaix), Oriol Roca (bateria). Música original de MU7.
 
Escoltem-los en el tema original anomenat.....
 
7.2.- En honor de Jack Torrance (?) 6:57.
 
I sí que hem fet una passa endavant pel que fa estil de Jazz, en aquest tema d’autoria desconeguda, segons ells. Una formació a quartet aquesta dels MU7 que ara per ara encara estan actius, cosa que em va dir Miguel un diumenge al Balius del Poble Nou, dia que em va lliurar el disc, o sigui que gràcies Miguel Fernández. Aquest tema però, l’han interpretat a trio de saxo, contrabaix i bateria, seguint l’ona que va encetar Sonny Rollins, i també per com el líder ha desenvolupat la seva improvisació. Rollins es va atrevir a fer aquest Jazz també en algunes de les seves intervencions. Un tema que ha començat amb el saxo tenor de Fernández a mode d’”Intro” per ja aparèixer la melodia, o la “a-melodia”, car sovint en aquests temes no n’hi ha, al menys tal i com l’entenem. I sí que la llarga intervenció de Miguel durant tot el tema, l’ha fet el quasi protagonista, però ja sabem que sempre és una tasca de tots la que val i preval. Miguel ens ha mostrat la seva gran vàlua, la de llavors el 2016, que ja era molta, o sigui que ara mateix està encara més a munt! Masa ha improvisat també, una miqueta i ja al final del tema, com l’Oriol, que tota l’estona sembla que ho estat fent. Improvisació col·lectiva durant tot el tema. Brutal i gran tema per començar-los a escoltar.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
"Sempre he trobat el material de New Talent del segell Fresh Sound  de gran interès i aquesta publicació convincent del grup MU7 de Barcelona (curiosament anomenat) no és una excepció. Normalment és una formació a trio, però aquí el grup s'amplia amb el baixista japonès Kamaguchi. Escoltarem Pizzicato a tot arreu: escoltaràs la potència de les seves figures dins de l'edifici musical construït, les textures grupals del tema “En honor de Torrance” o la claredat pacient del seu solo a “A Is to B”. Kamaguchi encaixa perfectament en el que l'escriptor Dave Foxall anomena encertadament les estructures de recanvi i la improvisació eloqüent característiques de la música.
I ara els escoltarem en aquest tema de Fernández....
 
8.6. A is to B (M. Fernández) 8:30.
 
Doncs ja heu pogut escoltar quina altra meravella i ara amb la formació al complert. I sí que la guitarra de l’Albert Juan hi ha estat acompanyant-los de manera constant, sí. El tema l’han començat ells dos, saxo tenor i guitarra, a mode de diàleg melòdic de notes soltes i sovint dissonants, coses aquestes de l’adequada post-modernitat, la del Jazz Avantgarde. De nou Oriol ha gestionat la seva labor amb una permanent improvisació. Masa, sempre amb les seves notes inversemblants, poques i posades on només sap fer ell. Miguel ha estat de nou l’artífex de la improvisació, per com la gestionat, executat, per com s’hi ha immiscit, de ple, amb tot el cor del món. Els moments in Crescendo han aparegut, i també per la gestió dels dos de la base, potser més la de l’Oriol a la bateria. La guitarra de l’Albert ha sonat a moments quasi com a solista, tot i la seva intervenció minimalista. I sí que Masa ha brillat quasi al final amb el seu impressionant solo, típica la seva interpretació per les vegades que li hem vist fer-ho, i d’aquesta personal manera. Un se l’imagina abraçat al mànec de la seva Berra amb una total concentració. I les darreries del tema han estat més tranquil·les acabant-lo delicadament. Impressionant.


"Sempre he trobat el material de New Talent del segell Fresh Sound  de gran interès i aquesta publicació convincent del grup MU7 de Barcelona (i curiosament anomenat) no és una excepció. Normalment és una formació a trio, però aquí el grup s'amplia amb el baixista japonès Kamaguchi . Escoltarem Pizzicato a tot arreu: escolta la potència de les seves figures dins de l'edifici musical construït, les textures grupals de “En honor de Torrance” o la claredat pacient del seu solo a “A Is to. B”. Kamaguchi encaixa perfectament en el que l'escriptor Dave Foxall anomena encertadament les estructures de recanvi i la improvisació eloqüent característiques de la música. Cada músic és un molt bon intèrpret. Fernández mostra un control incisiu però també pictòric tant del so amb textura com de la dinàmica d'arc (testimoni de l'obertura del tenor de “What's Now?”), mentre que Juan i Roca es mostren com si fossin un en la seva sensibilitat a la interacció de "petits sons" amb frases creuades i color subtil. Qualsevol persona que apreciï els aspectes més  o oblics de Sonny Rollins, Wayne Shorter o Sam Rivers —o que hagi gaudit de la interacció de Joe Lovano, Bill Frisell i Paul Motian, per exemple— hi trobarà molt per gaudir i tastar els primers moments de “What’s Next?”.
 
I acabem amb....
 
9.5.- What’s Next? (Oriol Roca) 5:45.
 
I sí que aquest tema de l’Oriol Roca el podem situar encara més en el Jazz Avantgarde, i melodia que ens ha recordat algunes de les que feia l’Ornette Coleman i d’altres visionaris en aquells anys 60s del segle passat. Tema també a quartet i ja després de la curta melodia, la primera i brutal improvisació de Miguel Fernández. De nou el nostre amic saxofonista ens ha meravellat per la seva modernitat interpretativa, per la seva mestria ja de totes i tots coneguda i reconeguda. Esclar que la base rítmica de dos, contrabaix de Masa i bateria de l’Oriol, de nou  han estat improvisant durant tot el tema, què brutals. També el guitarrista Albert Juan ha fet en aquest tema una improvisació magnífica i emmarcada en aquest estil de Jazz amb tota la avantguarda possible. Ha estat genial, sí. I ell mateix n’ha recuperat la melodia i ja afegir-s’hi Miguel i tots quatre acabar aquest gran tema ideal per deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats nois Miguel Fernández (saxos tenor i soprano), Albert Juan (guitarra), Masa Kamaguchi (contrabaix), Oriol Roca (bateria).
 
MU7 pot cremar a “What's Next?” i “Robot Skin”, ambdós amb Juan en la seva forma més lineal i lírica. Però si hi ha moments de blues i drama tocats a  “Cançó sense lletra”, les delicades figures inicials de la guitarra de “My Ship” recorden les reflexions atemporals de Derek Bailey, una impressió reforçada per les figures breument pinçades al final de “Caned”. És la tensió creativa entre l'abstracció ad libitum i un ventall vigoritzant d'afirmació concisa que, malgrat tot el precedent històric esmentat anteriorment, dóna a aquesta impressionant sessió un impacte cada cop més fort cada vegada que es reprodueix." Michael Tucker (agost de 2017). Jazz Journal Magazine.


I ja acabarem el programa d’avui, farcit de Jazz d’Avantguarda amb el disc liderat per Jorge Torrecillas  el de la seva Orquesta Inorgànica, “Viaje hacia lo inesperado”. Publicat el 8 de novembre de 2024. Enregistrat el 14/07/2024 a l'estudi Haciendo Discos (Tandil, Argentina). Mescla i master de Juan Polito. Amb: Maria Eugenia Irianni, flautes; Ana Vocaturo, clarinet; Sandra Chariatti, saxo alt i clarinet; Fabian Bullotti, flauta, saxo soprano i tenor; Juan Pantusa, trombó; Enrique Sarraquigne, saxo tenor; Jorge Torrecillas, saxo alt i tenor, composicions i direcció; Anibal Tobos, saxo tenor; Karina Altamiranda, veu; Ezequiel Lavayen, piano i electrònica; Juanita Flores Arce, veu; Mario Alba, contrabaix; Daiana Grierson, bateria i cantant convidada, Guillermina Moroder.  I el seu Bandcamp és: https://neue-numeral.bandcamp.com/album/viaje-hacia-lo-inesperado..
 
“Viaje hacia lo inesperado” és el segon disc de l'Orquesta Inorgánica. En aquest nou disc, arranjaments escrits, improvisació dirigida i col·lectiva i improvisació individual s'uneixen com mai. Com en el disc anterior, les composicions segueixen un camí dins de l'atonalisme i altres tècniques contemporànies. Trobem peces escrites com “El dolor lo justifica todo” i “Caminos cruzados” i d'altres on conflueixen l'arranjament i la improvisació col·lectiva com a “No hay razón para temer”. “Veinticinco no tiene mitad” té una reminiscència del free jazz. “Sueños peligrosos” és una petita obra temàtica que es va executar a partir d'una direcció i de la lectura de grafies no convencionals. Per últim “No me pidas que decida” és una peça totalment improvisada i dirigida es pot catalogar com una composició instantània. En aquest nou disc, l'Orquestra, pretén fer un camí de l'avantguarda generant una escolta activa imaginant un viatge cap a allò de lo més inesperat.
 
I ja els escoltarem en el primer track del disc anomenat..
 
10.1.- Caminos Cruzados (Jorge Torrecillas) 8:57.
 
I 10-n’hi-C quin canvi de nou, ara amb tota una Big Band dedicada a la música improvisada, al Jazz d’Avantguarda i amb quina tralla, esclar. Rítmicament el tema és també força potent, i més que ho ha estat la primera improvisació a trombó, el de Juan Pantusa que ha estat increïble. I quin fons d’inversemblants sons que ha tingut de coixí, alhora que també amb els de la base rítmica, piano, contrabaix i bateria, ells que han estat Ezequiel Lavayen, Mario Alba  i Daiana Grierson. El mateix pianista s’hi ha posat una mica, i després algun dels vents solistes, barreja de sons de trompetes, saxos, flautes, en fi un maremàgnum sonor increïble en un tema de 9 minuts, i amb quina tralla. Hem escoltat també la veu de Juanita Flores, el saxo alt de Jorge Torrecillas, jo diria, i la improvisació col·lectiva ha seguit fins el final amb una presència súper important del baterista, que ha estat qui els ha portat a bon port, brutal tema per ja comencar-los a escoltar.
 
Des del 2018 l'Orquestra Inorgànica es presenta de manera ininterrompuda en escenaris d'Argentina. El 2022 publicaren el seu primer àlbum “Noctámbulos” ( NU #0018 - Numeral), el qual, va ser triat pel prestigiós mitjà “El Intruso”, com a disc de l'any , i l'OI va ser guardonada com a grup revelació 2022. L'OI està integrada per músics provinents de diferents estils musicals, qüestió que enriqueix i produeix un “no” alineament musical cap a cap estil. Es fonen aquí diferents corrents que produeixen una singular sonoritat i tendint sempre a allò anomenat “no idiomàtic”.

I els seguirem escoltant en el tema anomenat..
 
11.6.- Veinticinco no tiene mitad (Jorge Torrecillas) 6:04.
 
I en aquest tema sense quasi melodia, hem escoltat el saxo alt de Jorge Torrecillas ja d’entrada fent ell una brutal improvisació amb tota la modernitat possible. I de nou una base rítmica potent que li ha donat tot el seu suport. Jorge ens ha impressionat també per la seva energia, potència, velocitat d’execució en un tema brutal compost com tots, per ell mateix. Un tema on quasi que ha estat ell el més protagonista, per com de llarga ha estat la seva intervenció. I els moments col·lectius també han estat intensos alhora que precisos tot i la amalgama de sons barrejats. La conjunció sonora de la col·lectivitat ha estat perfecte. El pianista Ezequiel també ha sonat de manera solista, ell que ho ha fet molt mesurat i contingut. I el “walking” del baixista en aquests moments ens ha donat una estranya sensació de Swing, havent també però, rebaixat tots a la meitat el tempo inicial, i per això aquest Swing, ideal tema per continuar-los escoltant.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Llibreria Byron: Barcelona
 https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina: Sant Vicenç dels Horts
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja el divendres 31 de gener en plena Festa Major, que tindrem al Bernard Van Rossum Quartet amb ell mateix saxos tenor i soprano; Xavi Torres, piano; Marco Zenini, contrabaix i Joan Terol, bateria, en un esdeveniment organitzat des del Jazz Club Sant Vicenç i patrocinat per l’Ajuntament de SVdH i per això amb l’entrada gratuïta.


I ja els acabarem d’escoltar a elles i a ells i nosaltres acabarem el programa d’avui dedicat al Jazz més agosarat, en un dels llargs i sorprenents temes, amb diversitat de canvis rítmics, on no us comentaré gaires coses, per la seva allargada, diversitat i complexitat i tema anomenat...
 
12.5.- No me pidas que decida (Jorge Torrecillas) 13:23.
 
I què es pot dir sobre un tema tan divers, llarg i complex, no gaire o molt. I com que molt seria massa, doncs val més només dir que ens ha sorprès i alhora agradat. Els diversos solistes han brillat, amb una flauta preciosa que ha sonat quasi sola, i això ens els primers dos minuts. Els de la base rítmica, piano, contrabaix i bateria, hi han estat sempre, i aquesta vegada sense un ritme persistent i continu i sí que ritme trencat. A Jorge l’hem escoltat també al tenor, al contrabaix també en uns moments improvisant, ell, amb pianista i baterista a trio en uns moments molt interessants. Hi ha hagut crescendos impressionants on totes i tots s’hi ha posat a mode d’improvisació col·lectiva, i melodies obtingudes altisonants o dissonants pels amplis intervals utilitzats. En fi, un etcètera força llarg parlant d’un tema del qual no li calen més explicacions, i sí dir-vos que ens ha impressionat, per la composició de Jorge, i per les interpretacions de totes i tots ells, ideal tema per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el programa d’avui que com sempre espero que us hagi agradat tan com a mi, o sigui que felicitats noies i nois Maria Eugenia Irianni, flautes; Ana Vocaturo, clarinet; Sandra Chariatti, saxo alt i clarinet; Fabian Bullotti, flauta, saxo soprano i tenor; Juan Pantusa, trombó; Enrique Sarraquigne, saxo tenor; Jorge Torrecillas, saxo alt i tenor, composicions i direcció; Anibal Tobos, saxo tenor; Karina Altamiranda, veu; Ezequiel Lavayen, piano i electrònica; Juanita Flores Arce, veu; Mario Alba, contrabaix; Daiana Grierson, bateria i cantant convidada, Guillermina Moroder.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |