Enllaç a l'àudio del Programa:


Molt bona nit a tothom, i un molt millor 2025 per a totes i tots vosaltres, i Programa Especial 2024 - 2025 de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “Esfera Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
 
I aquest darrer programa de l’any i Especial 2024 - 2025 anirà de Gipsy Jazz i músiques afins com la Música Balcànica. I sí, perquè de Gipsy Jazz o Manouche hi tindrem a l’Hernán Navarro, “Caffë Manouche” i a Filippo Dall´Asta, “The Hot Club of Tenerife”, mentre que la Música Balcànica vindrà de la mà de Nikolov-Ivanovic Undectet , “Dystopia” i els Sondorgo amb Chris Potter de convidat de luxe. I com vaig fer al Programa Especial Nadal 2024, escoltareu la música sense els meus comentaris, i els temes també aniran seguits, o sigui que a gaudir de la música.


I començaré aquest Especial 2024 - 2025 amb el disc de l’Hernán Navarro, “Caffë Manouche, publicat per Youkali Music l’11 de juny del 2024, el Youkali 234. “Caffë Manouche” és el quart CD en solitari del poliguitarrista i compositor d'origen argentí Hernán Navarro. En aquest nou treball trobarem composicions originals de l'Hernán en estils tan diversos com la Bossa Nova, el Blues, el Vals Mussette, i, com no podia ser menys, diversos temes de Swing i Gypsy Jazz que no ens deixaran indiferents. Dotze cançons que ens transporten a les nits de bohèmia dels clubs parisencs i als fogons dels campaments gitanos. Eufòria, nostàlgia, evocació i alegria de viure resumides en un sol CD. Tots els temes van ser gravats, arranjats i produïts per Hernán Navarro, comptant amb el violinista José Manuel Badía i el contrabaixista italià Luca Pisani. També hi han col·laborat destacats guitarristes de l'escena del Gypsy Jazz com Filippo Dall´Asta i Pietro Lazazzara. El disseny del CD és obra de l’artista plàstica Julia Beamud. Una producció hispano-italo-argentina en què el virtuosisme no està renyit amb la musicalitat i sensibilitat artística. I sí que al Blog hi trobareu la pàgina web al disc:
https://youkalimusic.com/index.php/catalogo/522-caffe-manouche.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.


Doncs aquest és un projecte amb 11 temes, la majoria dels quals curtets, com sol passar en aquest tipus de Jazz. La majoria són de tempo slow, mèdium i dos o tres són ràpids. Tinc predilecció pels temes que no són massa ràpids, sobretot en aquest estil de Jazz, on, en els ràpids, sembla que es valori més la velocitat de l’execució que la pròpia música. I els temes que escoltarem són aquests, tots compostos pel líder Hernán Navarro:
 
1.8.- Melancolie (H. Navarro) 2:30.
2.6.- Insomnia (H. Navarro) 2:35.
3.5.- Winter Blues (H. Navarro) 3:0.
4.10.- Solitude Palace (H. Navarro) 2:13.
5.4.- Tourbillon (H. Navarro) 4:03.
6.2.- Retro Bossa (H. Navarro) 3:45.
7.3.- Chinatown (H. Navarro) 2:30.
 
I quina selecció de música Manouche acabem d’escoltar més maca, delicada en els primers temes i més vital en els darrers, tot i que no massa. Hem escoltat a uns bons solistes, a un bon compositor, el líder del projecte, Hernán Navarro, i uns temes preciosos, què més podem demanar.


I segueixo amb música delicada i ara la del guitarrista italià establert a Tenerife, el Filippo Dall´ Asta, “The Hot Club of Tenerife”.  El nou àlbum del guitarrista italià Filippo Dall'Asta és una referència artística a la tradició, l'estil i el so de la mítica banda de Django Reinhardt, Quintette du Hot Club de França i fa referència al pioner "gypsy swing" ambientat estilísticament i perfectament, en el so enèrgic del "gipsy jazz" dels anys 30, enlluernant amb girs, formats i associacions modernes. Juntament amb les composicions originals del líder ("Not Yet, Sofia", "Mona Lee", "Nico's Dream", "Elena"), la sessió inclou atrevides reinterpretacions dels estàndards clàssics del jazz: de "Cherokee" i "After You've Gone". " a "Blue Skies" i al famós "The Man I Love" de George Gershwin.
 
Filippo Dall'Asta toca la guitarra des de petit, va estudiar aquest instrument a Itàlia, Alemanya, França, Holanda i fins i tot a l'Índia. Durant la seva carrera, ha actuat i enregistrat amb molts artistes destacats, com Stochelo Rosenberg, Lollo Meier, John Wheatcroft, Tara Minton, Mehboob Nadeem. Ha actuat en escenaris de prestigi: des del Royal Albert Hall, el Parlament House, la Torre de Londres i la Union Chapel fins a grans festivals de França i Itàlia. Va gravar el ben rebut disc "Mediterasian", recomanat pel Los Angeles Music Critic Award com "un dels millors àlbums instrumentals del 2018". El 2022, l'artista es va traslladar a Tenerife i va convidar músics locals a unir-se a la seva banda. Així va néixer el quintet: Filippo Dall'Asta - guitarra, Kepa Martinez - clarinet, Yeray Herrera - guitarra rítmica, Augustin Buenafuente - contrabaix i Fernando Angulo - bateria. El líder també va convidar a la sessió "The Hot Club of Tenerife" un quartet de músics de cambra polonesos (Ada Kwaśniewicz, Krzysztof Katana, Aldona Trybulec, Monika Wursten), que van oferir un so excel·lent als èxits swinging en alguns dels enregistraments. https://filippodallasta.com, https://filippodallasta.com/store/.
 
Doncs feta la presentació del projecte, dir-vos que en aquest cas, tots els temes excepte un són vitals de tempo, essent aquest tranquilet l’anomenat “Nico’s Dream”. També que els temes són més llargs que els del projecte de l’Hernán Navarro. Començaré amb aquest seguit dels altres més vitals, o sigui que som-hi amb...
 
8.6.- Nico’s Dream (Filippo Dall’Asta) 5:18.
9.3.- Not Yet Sophia (Filippo Dall’Asta) 4:07.
10.7.- Elena (Filippo Dall’Asta) 6:03.
11.8.- The Man I Love (George Gershwin) 5:16.
 
I crec que amb aquests quatre n’hi ha prou per veure de què va tot plegat. I més vitals són “Cherokee" i "After You've Gone", un d’ell, “Mona Lee” i el “Softly as in a Morning Sunrise”.


I segueixo i ara endinsant-nos en la Música Balcànica i primer de la mà del projecte SONDORGO amb la col·laboració de Chris Potter. La fraternitat del virtuosisme, les invencions contemporànies i el respecte: Söndörgő d'Hongria els combina de manera brillant amb el seu instrument característic, la tambura hungaro-serbia. Escoltant tocar la banda, aviat escolteu que no s'assembla gens a la música tradicional hongaresa dirigida pel violí. El so de Söndörgő és lleuger, elàstic i fet amb delicadesa. El seu instrument de signatura és la tambura, un instrument semblant a la mandolina, probablement d'origen turc, utilitzat per les comunitats eslaves del sud (sèrbies i croates) a Hongria. La banda està formada per tres germans, Áron, Benjamin i Salamon Eredics, més el cosí Dávid Eredics i Ábel Dénes, l'únic membre no familiar, al baix. El que Söndörgő combina de manera brillant és el respecte per les tradicions, les ganes d'innovar i un virtuosisme efervescent i imparable. I dir-vos que el gran Chris Potter hi col·labora amb el seu saxo tenor. https://www.sondorgo.hu.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I en aquest cas els temes són llargs, el que més de més 9 minuts és “Hid”, havent-n’hi un altre de més de 8 minuts. Els tempos són vitals, la majoria, però he trobat una baladeta i versió d’un estàndard de Jazz, l’anomenada “Laura”. Començaré amb ella, i la tambura, aquest instrument seu i autòcton, i seguiré amb d’altres temes, tots ells són, doncs:
 
12.5.- Laura (David Raksin) 5:23.
13.4.- wRap (Sondorgo) 6:30.
14.2.- Spoon (Sondorgo) 5:56.
15.8.- Hid (Sondorgo) 9:15.
 
I comentar més coses d’ells:
La naturalesa primordial de la música tradicional, la sofisticació de les composicions clàssiques, les energies de la música rock i la puresa del pensament de Bartók caracteritzen la banda hongaresa Söndörgő, una de les bandes més emocionants, innovadores i reeixides de l'escena mundial de la música internacional. Quan fa més d'un quart de segle es va formar Söndörgő, els membres encara eren nens i pràcticament van créixer juntament amb la banda. La seva columna vertebral espiritual és el llegendari Vujicsics Ensemble, que fa prop de cinquanta anys que toca autèntica música popular Eslava del Sud, amb figures de pare i oncle, juntament amb altres músics de la família Eredics. Així, d'acord amb els ideals de Zoltán Kodály, l'educació musical dels membres de Söndörgő va començar nou mesos abans del seu naixement.


I després d’aquests sorprenents temes d’aquesta formació hongaresa i les seves músiques tradicionals, passades però pel sedàs del Jazz d’un dels millors saxos tenors del moment, en Chris Potter, anirem acabant el programa i ho farem amb el projecte de Nikolov-Ivanovic Undectet , “Dystopia”. Publicat el 21 de juny de 2024, enregistrat per Saša Janković, assistit per Daniel Vuković a l'estudi Future Nature Sound de Pančevo, Sèrbia de l'11 al 13 de juliol de 2023. Mesclat i masteritzat per Erwan Boulay a Studio Sextan - La Fonderie de París, França. I aquí hi tenim a: Luka Ignjatović, saxo alt, flauta (7); Kristijan Mlačak, saxo tenor, saxo soprano (3, 6); Léo Guedy, saxo baríton, clarinet baix (2, 7); Olivier Laisney, trompeta; Milan Roksandić, trompa; Sébastien Llado, trombó; Miloš Budimirov, tuba; Noé Clerc, acordió, acordina (5); Vladimir Nikolov, piano, rodes, percussió (1, 8); Mihail Ivanov, contrabaix; Srdjan Ivanović, bateria, percussió (8). Tota la música composta i arranjada per Vladimir Nikolov, excepte "Rue des Balkans" i "Résistance" composta per Srdjan Ivanović, arranjada per Vladimir Nikolov. Els “vents” a "Lament of a City" han estat dirigits per Jochen Neuffer. Produït per Jochen Neuffer. Coproduït per Vladimir Nikolov i Srđan Ivanović.
 
El nucli del material d'aquest àlbum va sorgir durant els dies de confinament de la covid al març del 2020 com a dues peces de protesta: "Dystopia" i "Scream". Destaquen la nostra necessitat de llibertats bàsiques i la dificultat per fer front a situacions extremes. Després de l'aparició d'aquesta base, noves peces van revelar altres temes que variaven des de paisatges fins a protestar per la cobdícia mundial, fent una declaració musical completa. Realment ens hem divertit molt fent aquest àlbum i esperem que aquesta música us arribi.
https://nikolov-ivanovicundectet.bandcamp.com/album/dystopia-2.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors, Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I parlant de tempos, dir-vos que no són vitals. Hi ha una baladeta, la primera que escoltareu, i els altres,  més o menys s’estan pel tempo mèdium, amb variacions, esclar, tot i que no massa. Doncs escoltem-los ja, considerant que ens allunyem dels estils escoltats fins ara, i ja situant-nos en un Jazz Contemporani per lo elaborat que està, i no tant per l’estil, que ens podria fer pensar en sons propers als de l’Avant-Garde. Som-hi doncs amb:
 
16.5.- Lament of a City (Vladimir Nikolov) 4:56.
17.10.- Seasons (Vladimir Nikolov) 5:45.
18.9.- Sincere Greed Vladimir Nikolov) 8:06.
19.1.- Scream (Vladimir Nikolov) 4:56.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Llibreria Byron: Barcelona
 https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava: Terrassa
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina: Sant Vicenç dels Horts
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 31 de gener que tindrem al Bernard Van Rossum Quartet, organitzat des del Jazz Club la Vicentina i  patrocinat per l’Ajuntament de Sant Vicenç dels Horts.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |