Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.

El seu Jazz entre amigos a TVE2 què és aquesta sintonia que heu escoltat i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem. Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els diumenges en diferit a la mateixa hora. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que avui escoltareu a Jazz Club de Nit, amb l’ajuda imprescindible de Lluís Vela als controls.

Avui hi tornem, com sempre que podem, amb un altre programa farcit de novetats i ho farem amb tres projectes força personals i encabits en el Jazz més actual. Les dues primeres veus a la trompeta, en Kirk Knuffke i Juan de Diego, tenen una particular sonoritat que les fa úniques i semblants alhora, mentre que el llenguatge del darrer projecte a piano amb l’Aruan Ortiz s’encabeix en el jazz contemporani. Un programa 242 el d’avui allunyat de convencionalismes tot i haver-hi swings diversos i més aviat Grooves i és per això que espero el gaudiu, car no sempre hem d’escoltar el mateix i sí que hem de mirar de tenir les oïdes obertes i viure i entendre les propostes actuals.

Comencem doncs amb el projecte del trompetista americà, músic que hem escoltat en tres anteriors programes encabit en projectes d’altres com el del contrabaixista Max Johnson així com també amb el de Matt Pavolka The Horns Band. El projecte d’en Kirk Knuffke es diu.....


“LAMPLIGHTER”
Kirk Knuffke

Editat per Fresh Sound New Talent    FSNT 475
Enregistrat per Mike Marciano el 16 d’octubre de 2014 als Systems Two, Brooklyn, N.Y.
Produït per Kirk Knuffke
Productor executiu Jordi Pujol

Kirk Knuffke, flugelforn
Stomu Takeishi, guitarra baixa acústica
Kenny Wollesen, percussió i cajón (bass drum)
Bill Goodwin, percussió i kit de bateria

Totes les composicions són de Kirk Knuffke.

Escoltem ja sense més dilació el primer tema de la nit anomenat....

9.- Blanks      (K. K.)             5m06s

Doncs comencem força bé amb un magnífic solo del baterista per ja començar escoltant el so mel·liflu i càlid d’aquest “cornetista” americà, tot un geni i súper reconegut més enllà de la piscina. Tema amb melodia curta i que ens situa dins el seu marcat concepte rítmic, no endebades hi tenim dos mestres en això de les percussions i que semblen voler-nos recordar la seva existència.

Cornetista i compositor Kirk Knuffke és el guanyador del "Rising Star" de Downbeat de 2015. Beneficiari de la subvenció de la Fundació Jerome composers, en Kirk ha col·laborat en 15 enregistraments com a líder o colíder. Un dels navegants més hàbils del jazz modern entre la línia divisòria de l'interior i l'exterior, de la llibertat i el swing, i el que té "el més exigent i ple domini del seu instrument ", segons  All About Jazz.

Knuffke està establert a la ciutat de Nova York des de 2005. Poc després de la seva arribada, va començar a tocar amb Butch Morris, aquesta amistat es va traduir en 4 enregistraments i diverses gires europees. Kirk es va unir al cèlebre Matt Wilson Quartet el 2009 fen l'enregistrament de "Gathering Call" (Palmetto) amb John Medeski.

Seguim amb el següent tema d’en Knuffke anomenat...

2.- Brightness                       (K. K.)             4m49s

Ara ha estat el baixista l’encarregat de donar la nota de sortida d’aquest tema a ritme de vals que sí ens ha enlluernat per la seva brillantor. Els sons diversos dels percussionistes enriqueixen per sota, el background, conjuntament amb les notes del baixista avui sí amb guitarra baixa, un instrument també utilitzat pel nostre amic Jordi Gaspar, des d’aquí una abraçada. La tònica és de moment aquesta, deixar que els demés encetin el tema que després ja s’hi posa el líder, força democràtic ell. Estem escoltant un projecte sense pretensions ni escarafalls, un projecte que sembla vulgui aparèixer amb discreció, tal és el missatge del cornetista tot i dient, eps nois, que això és el que hi ha. I què bo que és el què hi ha, bàsicament per la seva concepció inicial amb dos percussionistes amb una veu pròpia important i un baixista de guitarra baixa, ben baixa.

També toca en el disc "Sifter" amb Maria Halvorson i Wilson, Ideal Bread, el "Boom Tic Boom" de Allison Miller, i en el "Tiny Resistors" de Todd Sickafoose, i amb grups dirigits per Ray Anderson, Mark Helias, Bill Goodwin, Karl Berger i Ted Brown per parlar de poquets. "Arm and Hands" és el seu anterior treball havent recollit elogis de totes les publicacions Jazz importants com les 4 estrelles de la revista Downbeat i el Sunday New York Times.



Seguim amb més temes i amb aires similars, car aquest és el projecte, amb el tema...

1.- Rise          (K. K.)             3m56s

Un tema encetat també pels percutes i amb un cert sentit de l’humor i calidesa de la veu principal mentre que ben a prop ens acompanyen les percussions amb una creativitat impressionant, allunyats semblen d’haver de pensar en portar el ritme. El baixista japonès impacta també amb el so del seu instrument, rar en aquestes latituds, però ric en harmònics identificables. El líder ens mostra la seva magnífica veu, lànguida a vegades tal és el so del flugelhorn, i càlida sempre a la vegada que rica en imaginació i tècnica.

Knuffke ha treballat amb una gran quantitat de músics increïbles, incloent Roswell Rudd, William Parker, Myra Melford, Steve Swell, Marshall Allen, Albert Heath, i Billy Hart.

I què esperem de Knuffke? "doncs el seu perfectament equilibrat groove i la seva exploració meditativa i calmada." - Time Out New York

I anem escoltant aquest projecte i cada vegada ens agraden més les intervencions de tots quatre i la seva creativitat, i ara amb el tema...

5.- As Always Am     (K. K.)             5m46s

Iniciat suaument per tots ells amb carència rítmica i intervinguent de manera imaginativa,  per donar pas ja a la màquina ara sí rítmica....no volies ritme? Doncs te, home, semblen voler-nos dir, amb un marcat cop a la caixa i demés platerets ben marcats. Un lick persistent del baixista ens situa en l’àmbit més viu dels temes esoltats fins ara. El líder es mostra persistent amb tot un mosaic de tècnica, so i imaginació. La resta segueix com si volguessin dir-nos que a nosaltres no ens fa falta cap més veu, que ja en tenim prou, que no parem ni pararem. Retalls del metall per omplir més i millor aquest missatge rítmic d’un tema personal, com sempre jo soc, diu ell.

"Knuffke toca la corneta, com sempre, sense defectes. Pot alliberar una descàrrega de notes a un tempo esfereïdor i notes fent-la grinyolar, tot això amb ple domini d’un dels instruments més exigents, de la mateixa manera que fa sonar-la amb la màxima dolçor". All about Jazz.

I acabem  ja amb aquest magnífic disc d’aquest gran cornetista en Kirk Knuffke tot i recordant  que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada...

I acabem, dèiem, amb el darrer tema del disc, l’anomenat....

11.- Tomorrow and later      (K. K.)             5m55s

I acabem aquest projecte amb un altre tema impactant que segueix l’aura de la resta de temes amb un marcat sentit rítmic aliè si cal a swings mantinguts i més aviat amb la persistència de la creativitat i imaginació. Tema que esdevé marcat pel ritme beat persistent allunyat de convencions i dedicat a la creació permanent. La veu del solista sembla existir per donar peu als sons dels altres, els seus amics. Ell però ens la mostra amb tota la seva força sonora i interior, no endebades és un gran màster dels metalls i així és com participa de mogudes diverses, car qui no voldria tenir-lo com a partenaire? Doncs això, que aquest és el seu projecte, divertit i entremaliat per la conjunció de les quatre veus melòdiques i rítmiques.

Seguim ara amb una altra veu al metall també molt personal i aquesta és la de l’amic Juan de Diego acompanyat dels inseparables Dani Pérez i Joe Smith, una formació que vam tenir al JCLV en un Concert-Jam de la temporada passada i que vam gaudir d’allò més....el projecte està farcit de contingut polític, així és la idiosincràsia del líder, tot i recordant-nos a Buenaventura Durruti en un llibre de Hans Magnus Enzensberger anomenat....




“UDA LABUR HORI” (Aquel corto verano)
Juan de Diego, Dani Pérez i Joe Smith

Editat per Errabal Jazz    ER-081
Enregistrat per Jordi Vidal el 14 i 15 de juny de 2015 als Laietana Estudis, Barcelona.

Juan de Diego, trompeta
Dani Pérez, guitarra
Joe Smith, bateria

Totes les composicions són de Juan de Diego

Parlar del Juan ho hem fet les diverses vegades que ha sonat en aquest programa ell amb el seu trio o formant part dels de Diego Brothers, tot i així dir-vos que és una de les veus més crítiques i contestatàries a la vegada que lúcides per la seva sinceritat. Sempre m’ha agradat de quina manera i gràcia farcida d’ironia critica els estaments públics per la manca de recolzament al Jazz en particular, i a la música en general. És una persona primer, amb arrels esberlades per la guerra civil, incivil, i després és músic. Els seus treballs anteriors amb Trakas estan farcits de records als seus avis, exiliats i recordant sempre als represaliats pel franquisme.

Nascut a Bilbao el 1968, Juan de Diego compagina la seva carrera d'enginyer tècnic industrial amb els seus estudis musicals, matriculant-se de solfeig, trompeta i harmonia al Conservatori Superior de Bilbao. Posteriorment fixa la seva residència a Barcelona on estudia al Taller de Músics i obté el títol superior de trompeta. En el seu aprenentatge del jazz acudeix a diversos seminaris i rep classes de músics tan rellevants com Brad Meldhau, John McNeil, Kurt Rosenwinkel, John Swanna, Joe Magnarelli, Mike Mossman, Jorge Pardo i Jorge Rossy.

Comencem doncs amb el primer tema del Juan anomenat...

3.- El hombre que perdió la forma (J. de Diego)             5m44s

Doncs aquesta és la veu càlida del metall del Juan de Diego en una composició amb un cert contingut melancòlic, que possiblement hi sigui present en d’altres temes, tal és la “queixa”, el “lament” provocat per la tristor que ens acompanya, si és que no tanquem els ulls. En Juan els te ben oberts, i el “lament” en el fons és un “cabreix” total. Els sons del metall i guitarra així ens ho mostren, ben acompanyats suament pel bateria americà establert a Berlin en Joe Smith.

Actualment és professor de trompeta jazz i conjunt instrumental en els següents centres:

Taller de Músics (des del año1993).
Escola Municipal de Sant Andreu de la Barca (des de 2010).
Conservatori Superior Pablo Sarasate de Pamplona (2005-2008).

I parlant del projecte que estem escoltant ens diuen....

Els tres es llancen a la recerca de noves vies d'expressió en el jazz. Juan de Diego posa música de jazz a una de les aventures més fascinants del segle XX.

  
Seguim amb el projecte del trompetista basc establert a casa nostra de fa força anys amb el tema...

2.- El Sao      (J. de Diego)             7m16s

Un altre tema on el so apagat ens mostra tristesa, la qual cosa no dura gaire i dóna pas al “cabreix” amb el persistent i estripat so de la guitarra de l’amic Dani Pérez a la vegada que també el de la bateria de l’americà in Berlin. El quasi silenci posterior permet gaudir amb el missatge melòdic del líder amb unes notes disperses així com per donar temps a pensar. La riquesa dels sons dels platerets il·lumina de manera tènue així com els del guitarrista per deixar pas a l’estrident queixa de tots tres a ple volum en un tema on la música sense definicions hi és present.

Juan de Diego, a més lidera el quartet de Jazz Groove Trakas, banda amb la qual ha editat el disc "Erbestea" (Errabal, 2012). I que nosaltres vam posar en un anterior programa a banda de venir al JCLV.

D'altra banda i amb el seu germà, el saxofonista Víctor de Diego, van formar en el 1993, el mític quintet DeDiego Brothers, amb el qual han editat dos discos, i que posseeix reminiscències del jazz dels anys 60 (Blue Note) on fusionen el jazz amb el funk o el boogaloo. Ha format part de la Big Acoustic band (BAb) d'Alfons Carrascosa amb la qual s'han editat dos discos. A més dels seus projectes com a líder (Juan de Diego Trio o Freaky Trio) ha format part de grups com: Asociación Libre Orkesta, Brassass Company, Barcelona Big Latin Band, 666, Bandaéria de Xavi Maristany, Barcelona Jazz Orquesta, Lucrecia, Groove Station, etc..

I encara més ens hi posem amb un altre tema de força rítmica persistent amb l’anomenat....

1.- Una noche con Claude  (J, de Diego)             5m55s

Iniciat pels acords del guitarrista i platerets del baterista, el líder ha encetat la melodia, magnífica i càlida melodia la qual ha deixat pas a la particular versió improvisada de les harmonies del tema, una cançó que el líder i trompetista enalteix amb la seva intervenció brillant i potent. En Joe ens ha situat rítmicament des dels inicis permetent després que el magnífic guitarrista Dani Pérez executi la seva visió rítmica de les harmonies amb tot un seguit d’acords. El tema acaba dolçament, després d’haver passat una nit força moguda amb Claude, amb moments també per a la calma i relax.

El Juan ha col·laborat amb nombrosos grups com, alguns ara ja inactius com són l’Eladio Reinón Super Combo, Big Band de Bellaterra, Big Band Taller de Músics, Segundo Cónclave...

Ha treballat al costat de músics de la talla de Benny Golson, Nicholas Payton, Jesse Davis, Frank Wess, Dick Oatts, Carl Allen, Eric Reed, Sean Leavitt, General Alcazar, Perico Sambeat, Gorka Benitez, David Xirgu, Albert Bover, Melva Houston, Jeff Ballard, Armando Manzanero, Olga Guillot, Tony Hadly (Spandau Ballet), Ruper Ordorika, Chico Ocaña (Mártires del Compás), o Guillermo Klein.

I seguint amb el projecte del Juan ho fem amb un altre tema on la concepció rítmica hi és present en el darrer tema del disc anomenat....

11.- La Banda del Poble Nou                    (J. de Diego)             4m22s

Doncs amb aquest altre tema de fort contingut rítmic encabit més en el Beat que en el Swing, Juan ens mostra que les possibilitats de creació musical són infinites i que els ritmes diversos enriqueixen les diverses músiques, amb o sense etiquetes. Aquest projecte va agafant, jo ho heu vist en els anteriors temes, un caire vital i fresc de marcat contingut esperançador. La veu del líder és més viva, allunyada de les melancolies anteriors, que sí, que convé alliberar-se’n però sense oblidar don venim, per així saber on anem. Un projecte impossible sense la assistència dels seus amics i grans músics, en Dani Pérez i Joe Smith.

També ha col·laborat amb la companyia de dansa contemporània L'anònima Imperial, amb la qual va realitzar diverses gires per Europa (Londres, l'Haia, Metz i Gante, entre d'altres). Ha participat en l'enregistrament de bandes sonores i en nombrosos festivals internacionals de jazz: Nova Delhi, Leverkusen, Marciac. Perpinyà, Donosti, Vitòria-Gasteiz, Terrassa, Getxo, Lugo, Barcelona, ​​Saragossa, San Javier, Torroella de Montgrí, Eivissa ...

I acabem aquest magnífic i personal projecte amb el tema anomenat...

9.- Llegaré ayer        (J. de Diego)             3m44s

Doncs amb aquest tema, en Joe ens mostra la riquesa sonora dels diversos platerets per després canviar i matxucar el charles tancat deixant-lo mut i a la gàbia, mentre el líder ens mostra la càlida melodia amb els acords solts del guitarrista, allò, com de tant en tant un, mentre l’altre no pare picant la caixa i demés. Guitarrista i baterista resten sols en un moment posterior a la brillant intervenció del líder, a mode de divers i fresc missatge, l’un persistent i l’altre atemporal. El tema torna als seus orígens i s’apaga dolçament tot i desitjant-nos una bona arribada, la del dia anterior.

Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada...

I ara acabem el programa amb el darrer projecte del pianista cubà establert a Brooklyn, N.Y, l’Aruán Ortiz i el seu....


“HIDDEN VOICES”
Aruán Ortiz

Editat per Intakt Records            CD 258 / 2016
Enregistrat per Chris Allen el 21 de març de 2015 als Sear Sound Studios.
Mesclat per Chris Allen el 18  de maig i el 5 de juny de 2015.
Masteritzat per Michael Fossenkemper el 15 de Juny de 2015 als Turtle Tone Studios NY.
Produït per Aruán Ortiz and Intakt Records
Intakt Records, (Patrik Landolt, P. O. Box 468, 8024) Zürich, Suïssa.

Aruán Ortiz, Piano
Eric Revis, contrabaix
Gerald Cleaver, bateria.

 Totes les composicions són de l’Aruán Ortiz excepte
“Open & Close de Don Cherry i The Sphinx”, de l’Ornette Coleman,
“Skippy” de Thelonious Monk, i
“Uno, Dos y Tres, Que Paso Mas Chévere”, què és de Rafael Ortiz, mentre què
“Joyful Noises” és una composició col·lectiva de  l’Aruán Ortiz, Eric Revis i Gerald Cleaver.

Doncs comencem ja amb la música d’aquest jove mestre cubà, del qual ja n’hi havíem posat un disc, i d’això ja fa força temps... som-hi doncs amb un projecte i tema encabit en el Jazz més contemporani per època i per concepte amb el tema anomenat....

4.- Analytical Symmetry       (A. Ortíz)         8m41s

Doncs ja vegeu que seguim l’àuria del programa amb aquest tema profund i un tant inquietant marcat per la persistent pulsió de la mà esquerra en les tecles més greus. La presència de la mà dreta ens situa de front dins el concepte més modern en un tema de simetria analítica, de la composició? Li haurem de preguntar a ell mateix. Un espai per a la calma, absent tal és de música a moments, ens ha permès gaudir tot i esperant la posterior intervenció més potent i marcada en un tema que ens obra el camí vers la música d’aquest músic cubà imbuït de contemporaneïtat, ja a les seves acaballes on el crescendo delicat de tots ells ens situa de cap al final.

“Estava pensant en aquest àlbum com un cercle sense principi i cap final", diu Aruán Ortiz quan ens parla de la selecció final dels temes de “Hidden Voices”, en el qual, el baixista Eric Revis i el baterista Gerald Cleaver creen una versió sonora d'un triangle equilàter. Després de realitzar set temes originals i melodies d'Ornette Coleman i Thelonious Monk, el pianista de Brooklyn d'origen cubà de 42 anys d'edat, acaba el projecte amb una cançó  tradicional que no posarem, "Uno, dos y tres, Que Paso Mas Chévere", una cançó diu ell que, "tothom sap a Cuba tocada en festes i carnavals i així successivament".

Doncs passa que qui em va enviar tota la informació sobre aquest disc és na Mercè Porras i a ella li vaig fer arribar algunes preguntes que jo mateix havia confegit adreçades al mateix Aruán Ortíz i vet aquí la primera....ah....gràcies Mercè. I és ella mateixa qui em va dir que els de Downbeat havien fet una ressenya d'aquest disc a la seva revista i aquí ho podeu llegir..


- Alguna valoració sobre els títols dels temes: En aquest disc algunes de les composicions van ser escrites per al cicle de concerts sobre la Musica i l'Arquitectura que vaig presentar a NYC el 2013, composicions com Fractal Sketches, Analytical Symmetry o Arabesques of a Geometrical Rose. També com en els meus discos anteriors, on he afegit alguna peça d'Ornette, vaig fer un medley amb Open or Close and The Sphinx, a més d'incloure una de les meves peces favorites de Thelonious Monk, Skippy, donant-li un tractament més elàstic. Per portar una mica de la meva essència Cubana, en els temes Caribbean Vortex / Hidden Voices, 17 Moments of Liam 's moments (or 18) i Un, dos i tres que van pas mes chévere, abordo a manera de suggeriment, ritmes folklòrics Afro-Cubans, on els reinterpreto d'una manera.



Endinsem-nos ara amb la música del gran Ornette Coleman amb aquest medley de dos temes....

2.- Open & Close And The Sphinx (O. Coleman)            6m33s

El tema The Sphinx el va enregistrat Onette Coleman el 1958 dins l’àlbum Something Else!!, mentre que l’Open & Close, tema de Cherry que tocaven amb el grup de l’Ornette es pot veure amb l’Aruán Ortiz Orbiting Quartet Live a  Zagreb, amb Aruán Ortiz, piano; Rez Abbasi, guitarra; John Hébert, contrabaix i Eric McPherson, bateria. Dos temes entrellaçats i per tant un medley dels temes de Coleman i Cherry, tot i mostrant-nos les clares intencions d’aquest projecte tot i mirant cap endavant, cap l’Avant-Garde iniciat per un dels nostres herois, injustament valorat en el seu temps vital més inicial i sí de manera adequada darrerament i posterior al seu traspàs. En aquest tema l’Aruán ens mostra la seva capacitat d’innovació tot i fer-ho súper ben acompanyat per aquests dos altres mestres en tot el projecte. Un pianista mirant el futur amb un peu en el passat i l’altre al capdavant....

Quaranta-dos anys d'edat, d'origen cubà, pianista, violinista, compositor i amb seu a Brooklyn, Aruán Ortiz ha escrit música per a conjunts de jazz, orquestres, companyies de dansa, grups de cambra, i llarg metratges. El seu treball incorpora influències de la música clàssica contemporània, ritmes cubans, haitians, i la improvisació avantguardista; i s'esforça constantment per trencar les fronteres musicals estilístiques. Ha estat anomenat "l'últim nen prodigi cubà en arribar als Estats Units" per BET Jazz i "un dels pianistes més versàtils i interessants de la seva generació" per la revista Downbeat.


Ha rebut nombrosos reconeixements com el Premi Doris Duke Impacte (2014); el Composers Now Creative Residency al Centre Pocantico del Rockefeller Brothers Fundation (2014); el premi Jerome Foundation Travel & Study  (2013); Arranjador de Latin Jazz de l'Any (2011) per la seva contribució en l'àlbum "El Cumbanchero" del flautista Marc Weinstein (Jazzheads, 2011); Fundació Autor, SGAE, i la Generalitat de Catalunya, beques d'estudi (2002); Semifinalista del concurs Jas Hennessy Piano Solo, Montreux, Suïssa (2001); i Millor Interpretació de Jazz en el Festival de Jazz de Vic, Espanya (2000).

I una altra de les preguntes.....

- Alguna anècdota a considerar durant la gravació. Va ser una sessió molt bona, amb molta intensitat, i molt poques repeticions, sobretot en la part dels solos, on m'agrada l'espontaneïtat i generar una sensació de so en directe en els meus discos, per això no m'agrada repetir molt les peces.

Seguim amb el magnífic i modern projecte d’aquest mestre cubà, ara amb el tema propi anomenat....

6.- Arabesques Of A Geometrical Rose (Summer)        (A. Ortíz)         5m06s

Doncs ens hem tornat a trobar amb un tema inquietant ben marcat per les notes del contrabaix i les de la mà esquerra del pianista. Els sons dels metalls picats, plats diversos ho accentuen encara més a la vegada que ens situen ben enllà. Aruán està immens amb la concentració necessària i una presència descomunal tot i desenvolupant aquests arabescos d’una rosa geomètrica de l’estiu marcats per un Groove persistent. El llenguatge sobri i elaborada tècnica del mestre cubà s’enfronten amb les noves formes i línies melòdiques d’un tema estructurat en base a una secció rítmica en permanent simbiosi amb el pianista, acabant-se al final de manera delicada.

En aquest treball “Hidden Voices”, Ortiz fa una passa més, mostrant-nos els fruits del seu intens treball de recerca i desenvolupament. El Jazz Hardcore i l’afrocubà hi són de manera implícita no sent-hi explícitament exposats, i ens diu ell....”He estat composant temes flirtejant a moments amb la música serial i atonal, trobant moviments de l’harmonia que no ens són massa familiars, acústicament parlant, i afegint quelcom del cubisme Cubà a la paleta de colors”. Això ho atribueix a la magnífica relació que va tenir amb el seu mentor i fundador de la AACM, en Muhal Richard Abrams la qual va començar el 2009, la Association for the Advancement of Creative Musicians.

I seguim interessant-nos amb el què ens ha dit l’Aruàn de primera mà...

- Valoració de la resposta del públic. Fins ara el disc està tenint molt bona acollida dins dels EUA i internacionalment. En els directes explorem molt més i com les peces estan construïdes deliberadament a manera de collage, podem reorganitzar-les perpètuament, anant un pas per davant en quan al desenvolupament de les peces, això fa que sempre estiguem ben presents en el que està passant a cada segon, i el públic ho agraeix.

I acabem el projecte de l’Aruán i programa d’avui amb un altre atrevit i vivaç tema del líder, anomenat.....

1.- Fractal Sketches (A. Ortíz)         6m30s

I hem seguit l’àuria d’aquest programa on la innovació ha anat de la mà del bon gust melòdic i interpretacions a l’abast només dels mestres i ho hem fet amb aquest tema també relacionat amb la més actual modernitat, aquella que va encetar gent com l’Ornette Coleman als anys 50s del segle passat. La diversitat creativa ens ha portat al màxim avui, en aquest programa que ha anat evolucionant mica a mica fins arribar al súmmum de la innovació estilística amb aquests temes tan ben trenats i desenvolupats igualment. En Gerald Cleaver ens ha mostrat la seva mestria ja cap el final del tema, moment en el qual el líder ens ha situat amb la melodia de cop en el final definitiu.

I finalment ens va dir...

- Hi ha hagut algun canvi important respecte a treballs anteriors: No estructuralment, crec que la meva carrera va en constant evolució i sempre creixent tant artística com espiritualment. És cert que en els últims anys he estat investigant i estudiant maneres de traduir a la música i la improvisació certs paràmetres formals que podem trobar en altres formes d'art, arquitectura o l'art abstracte. A través de les meves experiències escrivint per a cinema o ballet, m'agrada treballar les obres d'una manera mes visual i construint fins a cert punt algun tipus de dramatúrgia en elles, potser aquesta necessitat de compondre basat en un concepte determinat o una història determinada pugui ser alguna cosa de la qual no n’era conscient en els meus treballs anteriors.

Doncs res més, això ha estat tot, com sempre esperar que ho hàgiu gaudit, avui amb un programa una mica més complex, no gens fàcil tot i que això depèn de l’oïda de cadascú. Primer ens hem deixat portar per la mestria del cornetista americà en Kirk Knuffke acompanyat d’una magnífica formació amb dos percussionistes més un baixista. Després hem escoltat la proposta de l’amic Juan de Diego i el seu trio, farcida de contingut polític anarquista a la vegada que amb veu musical personal i hem acabat el programa amb aquesta magnífica proposta contemporània amb una música que ens prepara de cara el futur, la del pianista i compositor cubà establert a Brooklyn, l’Aruán Ortíz..

Ara sí que podem dir que ja hem acabat tot i recordar-vos que aquest programa sonarà també el diumenge a la mateixa hora per Ràdio Sant Vicenç 90.2 i que ben aviat el podreu escoltar des del blog del programa a jazzclubdenit.blogspot.com.es.

Gràcies per ser-hi aquí o seguint el blog, bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jazz de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |