Molt bona nit a tothom des d’aquí Ràdio Sant Vicenç i el programa Jazz Club de Nit....Aquest programa i tots els programes de JCdN, estan dedicats a la persona que ens va ensenyar el Jazz, Juan Claudio Cifuentes, “Cifu”, pels amics, que ens va deixar un malaguanyat dimarts 17 de març de 2015 després de tota una vida dedicada al Jazz. Pioner i mestre, serà insubstituïble.

El seu Jazz entre amigos a TVE2 i els programes de ràdio “Jazz Porque Sí” i “A todo Jazz”, són el seu llegat que mai oblidarem. Ja sabeu que aquest programa el fem els dimecres i els diumenges en diferit a la mateixa hora. Ens podeu escoltar en directe per online a radiosvh.info i des d’allà prement el botó del directe. Qui us parla, Miquel Tuset i Mallol mirarà de fer-vos gaudir amb la selecció de músiques improvisades que avui escoltareu a Jazz Club de Nit, amb l’ajuda imprescindible de Lluís Vela als controls i edicions.

Doncs avui hi tornem de nou amb un programa conceptual, que segur agradarà a força aficionats del Jazz que també ho deuen ser dels ritmes càlids del carib i del sud d’aquesta Espanya castigada pels qui la governen. Nosaltres ho estem més de castigats  i per això fem el que fem, entre d’altres coses, fer programes de ràdio per gaudir amb la música. Avui el programa tindrà aquest contingut per diversos motius essent el detonant el fet que diumenge anés al Jamboree a veure a Marc Miralta Flamenco Reunion i el Marc  em donés el disc en el ben entès que el posaria al Jazz Club de Nit. Va ser després de gaudir amb el projecte dels dos passes, en un Jamboree ple com feia temps que no s’hi veia i amb el disc a la mà, quan vaig parir el programa d’avui. Eladio Reinón m’havia dut el seu Misceladio aquest juliol passat en el marc de Can Comamala on ell, el Jordi Gaspar, Jordi Guitierrez i els nois de l’Escola El Musical vinguessin a tocar pel Festival de Jam Sessions. Un altre disc i projecte implicat és el Tumbando a Monk de músics gaditans i granadins. Un magnífic projecte amb música de Monk i amb aires i ritmes càlids de la música del sud dels més suds, Cadis. Un projecte que vam veure al Jamboree en els dos passes i que vam repetir al Festival Jazz & Beer  de Cornellà ara ja uns dies.

Així doncs que aquesta és la proposta que espero que us agradi tant com a mi, com a nosaltres, els que vam tenir la ocasió de gaudir-ne en els diferents directes presencials.

Comencem per ordre cronològic d’adquisició dels discos, que també em sembla el més correcte, musicalment parlant.



“MISCELADIO”
Eladio Reinón

Editat per A Sense Of Music SL            JazzTones   JT003
Enregistrat i mesclat per Sixto Cámara als estudis Rosazul el 29 de novembre de 2014 i el 9 i 10 de gener de 2015, a Barcelona.
Masteritzat per Ferran Conangla.



Eladio Reinón, saxo tenor
Matthew L. Simon, trompeta
Jaume Llombart, guitarra elèctrica
Jordi Gaspar, contrabaix
David Xirgu, bateria
Edu Tancredi, piano elèctric
Pep Pérez Cucurella, baix elèctric.
Luís Alfonso Guerra, Andi Rodríguez, Yoan Sánchez, Dani Forcada, Pablo Gómez Molina i Jorge Mesa "Pirata", percussions diverses, palmes i jaleos.

Totes les composicions són de l’Eladio Reinón excepte el “Countdown" que és de John Coltrane. De fet, dels temes del disc, escolareu els que tenen aquest component calent en el seu ritme i no els estrictament jazzísitics com el tema de Coltrane...avui toca Hot Jazz...i ai carall, no podrem escoltar al Matthew...Sheet.

Abans que el mateix Eladio ens expliqui el seu projecte, anem ja a escoltar el primer tema que serà...

3.- Soleá        (E. Reinón)                4m43s

Doncs ja veieu quina soleá més dolça i agradable, amb les palmes suaument a la vegada que una melodia preciosa, un tant melancòlica, però. Un punt de partida ideal per començar amb el projecte de l’Eladio on hem pogut escoltar el magnífic solo al baix elèctric del Pep Pérez Cucurella, al qual vam tenir amb nosaltres ja fa uns mesos en un Concert-Jam magnífic.

I l’Eladio  ens diu...

Misceladio és un joc de paraules entre miscel·lani i Eladio. Segons el diccionari, miscel·lani significa: mixt, variat, compost de coses diferents o de gèneres diferents. En aquest CD trobareu jazz, música llatina, flamenc i referències a la música clàssica del segle XX. Són aquestes tradicions musicals les que he fet una mica meves a través de la seva escolta, estudi i interpretació, i de les quals segueixo gaudint i enriquint-me cada dia. També trobareu formacions musicals diferents en grandària i en instrumentació.

Seguim amb el següent tema anomenat...

6.- Carranc    (E. Reinón)                4m01s

Un magnífic tema a ritme de Seguiriya a base de Shaker, udu, cajón i palmes i jaleos...iniciat pel cajón i el saxo tenor del líder i després amb la col·laboració dels altres elements de percussió, un tema farcit de calidesa i ritmes càlids i acabat amb el jaleo del Pirata. I l’Eladio ens diu....

Quan em vaig plantejar aquest treball vaig tenir clar que volia utilitzar les possibilitats i contextos que com a compositor i intèrpret m’ofereixen aquestes tradicions i les diferents formacions. Per posar un exemple senzill, els estímuls que reps d’un bateria són diferents als d’una secció de percussió llatina o flamenca. Fan tocar d’una altra manera, amb un altre accent.

I continuem ara amb una Buleria que dóna títol a l’àlbum...

1.- Misceladio           (E. Reinón)                2m46s

Un tema que ha començat de manera similar a l’anterior però que s’ha desenvolupat segons les miscel·lànies i l’Eladio, amb el cajón del Pablo Gómez Molina i les palmes del “Pirata” i el Batà del Dani Forcada. I l’Eladio ens acaba dient..

És aquest doncs un treball heterogeni, però sentit i pensat com un tot harmònic, com una unitat, com una mateixa narració que transcorre en diferents escenaris. Una unitat que es fonamenta en el nexe comú que totes les composicions (exceptuant Countdown) són meves i en què estic present en aquests enregistraments com a líder i un dels solistes principals. Espero sincerament que us agradi. Eladio Reinón.

I ja amb una mica més de ritme i situat al Carib, escoltarem el tema anomenat...

4.- Maria la valiente             (E. Reinón)                4m14s

Després del tenor del líder i amb el fons de la percussió ha estat Jaume Llombart amb la seva guitarra, després l’Edu Tancredi al piano i de nou en Pep Pérez Cucurella al baix elèctric els qui han fet la seva individual aportació, que col·lectiva la fan sempre.


Recordeu però que podeu trobar el millor del jazz que es fa a casa nostra entrant a la web de Quadrant Produccions www.quadrantproduccions.es, allà tindreu la possibilitat d’adquirir els discos que vulgueu i veure tot el catàleg d’aquesta editorial del Lleida dirigida pel Josep Ramon Jové, des d’aquí una forta abraçada.

I amb el mateix esperit rítmic escoltarem el següent tema anomenat..

7.- Caissa      (E. Reinón)                5m00s

Tema salsero de ple dret amb aportació estel·lar del so d’un dels màsters del saxo tenor, el senyor Eladio Reinón. Ha passat tant de temps des dels seus inicis al Taller de Músics i el seu primer treball A Free K, projecte que vaig veure a Sant Sebastian tot i participant en el seu Festival i en un concurs, actuació que vaig tenir la fortuna de veure. En aquells anys, un, o sigui jo, agafava el tren i me n’anava de Festivals de Jazz a Vitoria primer i després a Sant Sebastian¸que aleshores encara no li deien Donosti.

Acabem, com no podria ser d’una altra manera, i ho fem amb una Rumba anomenada...

9.- La Rumba del Milflores              (E. Reinón)                2m16s

Un tema força viu amb la formació ad-hoc per ritmes calents a base dels estris de percussió, palmes i el so únic del seu tenor...

Els temes que podreu escoltar si mireu d’aconseguir aquest magnífic disc són “Cabut”, “J. W.”, “Countdown”  i  “Bienmesabe”, els més jazzísitics de ritmes i melodies.

Seguim ara amb el projecte dels amics gaditans i granadins....Des de la seva pàgina web ens diuen...
Benvingut i gràcies per visitar la nostra pàgina web. Esperem que trobis tota la informació sobre nosaltres. Tumbando a MONK és un sextet de latin-jazz format a Cadis que mostra gratitud, respecte i admiració cap a un dels personatges més influents i estrambòtics de la història del jazz: Thelonious Monk.



“LEVANTANDO EL THELONIOUS”
Tumbando a Monk

Reeditat per Rizoma Records el setembre de 2015.
Enregistrat i mesclat per Curro Ureba en un calorós 24 de juny de 2011 als Trafalgar Studios del Puerto de Santa Maria, Cadis.

Julián Sánchez: Trompeta, fiscorn i percussions menors.
Pedro Cortejosa: Saxo tenor i percussions menors.
Javier Galiana: Piano.
Javier Bermúdez: Baix elèctric.
Juan Sainz: Bateria.
Malick Mbengue: Congues i cajón.

I ens continuen parlant del seu projecte...

Per a això aquest sextet se serveix de temes originals i d'algunes de les composicions de Monk per transmetre l'esperit d'aquest insigne pianista, i creiem que calia aquest peculiar sentit rítmic en les melodies i aquestes harmonitzacions dissonants i sofisticades tan característiques que impregnen tots els seus temes.
Doncs escoltem ja el primer dels seus temes de Monk, el magnífic..

7.- Think of one         (T. Monk)                   6m07s

Quina meravella d’arranjament del Javier Galiana a ritmes càlids d’un dels molts temes emblemàtics d’aquest Màster entre els màsters del Jazz de tots els temps. Ves per on que aquest divendres en vam parlar d’ell i va ser el gran pianista Sergio Gruz, integrant dels Pomodoro Hunters, projecte del Luca Tondena que vam poder gaudir una bona colla al Jazz Club La Vicentina. El Sergio ens parlava de la gran contemporaneïtat d’aquest Gran entre els grans, la qual cosa no dubte ningú.

Seguim ara amb un dels temes potser no tant trillats però sí conegut, amb el magnífic arranjament del Julian Sánchez en el...

9.- 52nd Street Theme        (T. Monk)                   4m25s

Iniciat pel conegut riff de piano (després d’una intro de percussió) per després encetar la melodia característica de Monk per la seva “raresa musical” i gens trillada. Allò de ...quina cançó més estranya, oi?...cosa típica del màster. Un solo del Javier Galiana amb els tocs de dissonància típics del geni, i mentre una percussió que ens situa rítmicament en un altre lloc..però no..estem amb Monk i els solos dels vents ens ho mostren tot i elucubrant per sobre d’una persistent base rítmica i melòdica del piano per després tornar als inicis i així finalitzar. I ens segueixen dient...

Aquest homenatge, no pot ser d'altra manera que, gràcies a la fantasia multicolor que la badia de Cadis evoca, acabi unint els ritmes llatins i el jazz i quedant patent una vegada més, que aquest binomi batega encara amb força en una ciutat que ha vist arribar tants vaixells carregats de ritmes caribenys i fins i tot dels primers discos de jazz que van entrar a la península.

I seguim amb els projectes d’aquests mestres i el seu homenatge a un dels més grans amb el seu magnífic...

2.- Bemsha Swing               (T. Monk)                   6m54s

Un tema encetat a la manera salsera amb la coneguda melodia i que ja ràpidament ha donat pas al magnífic solo del saxo tenor Pedro Cortejosa. Interessant aquest treball que ens situa en un altre espai físic i ens permet conèixer com s’ho fan els músics d’altres llars i llocs. Javier Galiana és més conegut pel seu treball a l’Esmuc i també pel seu Trio Tomate y Cebolla dedicat a Bola de Nieve. Un altre que coneixem la mar de bé és el gran trompetista Julián Sánchez, músic versàtil com els que més col·laborant en projectes diversos com l’UNO de l’Ernesto Aurignac, Memoria Uno de l’Iván González i membre des dels inicis dels Free Art Ensemble.


En Pere Pons deia això per la seva presentació al Jamboree en un altre dia que també va ser genial i que vaig poder gaudir amb tots els presents.

Aquest és un providencial sextet de latin jazz tocat per la gràcia del Carib gadità i creat en honor d'un dels astres més originals i estrambòtics que ha donat el planeta jazz: Thelonious Monk. La proposta combina peces originals i composicions del propi autor tocades del peculiar sentit rítmic en les melodies i les harmonitzacions dissonants i sofisticades que eren part del seu segell personal i intransferible. Estils tan diversos com el moçambic, merengue, guagancó, songo, bolero, danzón o reggae convergeixen en aquest desvergonyit tribut -però alhora summament respectuós- gràcies a un sextet realment extraordinari i a la fantasia multicolor que evoca la badia de Cadis, una ciutat que ha vist arribar tants vaixells carregats de ritmes caribenys i, fins i tot, als primers discos de jazz que van entrar a la península.

I continuem ara amb el primer tall del disc, el conegut

1.- I mean You           (T. Monk)       4m12s

Una melodia que reconeixem tot i els arranjaments rítmics en clau del Carib de Cadis per després gaudir amb la improvisació del Julián. Quin tros de trompetista que és...capaç de circular per les autopistes més diverses del Jazz, de la música. En Pedro al tenor desenvolupa el seu solo havent trobat un riff a mode d’acord ascendent força reeixit. Javier els segueix amb la seva particular sonoritat plena i  consolidada. Un espai per a la percussió recolzat per un riff dels vents i ja hi tornem a ser als inicis per arribar als finals...

Ens endinsarem ara en una composició pròpia amb tots els aires per formar part d’aquest homenatge...ben bé podríem dir...aquest és un tema de Monk que no havíem escoltat mai tal és el...

4.- Shabem shabem            (T. a Monk)                5m05s

Una melodia curteta i quatre apunts rítmics són els suficients per parir un tema amb tota la gràcia de Monk i on la percussió segueix els ritmes amb els quals hem començat...ara, mica a mica més vius, marca de la casa. Un magnífic solo del Pedro al saxo tenor ens ha situat sobre la sordina del Julián en un solo a voltes repetitiu de riffs i sempre creatiu, el d’aquest mestre de Granada. Un tema on la percussió de Malick ha brillat de forma extraordinària en una llarga demostració de poder rítmic.

I acabem ja aquest projecte amb el sisè tema del disc amb el més viu i magnífic

10.- In Walked Bud              (T. Monk)                   5m06s

Amb aquesta coneguda melodia i amb aquest ritme acabem el projecte d’aquests mestres del sud tot i donant pas a una altra formació amb aires similars un tant més aflamencats, tot i recordant aquest mateix tema interpretat en el seu concert al Jamboree pels Marc Miralts Flamenco Reunion...abans però...

Doncs deixeu-me que us digui que podeu anar a la botiga Blue Sounds al carrer Benet Mateu 26 i comprar de tot i més relacionat amb el món del Jazz...discos, llibres, dvds, vinils....etc. Allà hi trobareu els caps de setmana i dilluns pel matí a l’amic Enrique Heredia, mentre que la resta de dies hi trobareu a l’Esteban. Ells dos us assessoraran en tot lo de Fresh Sound Records, editorial creada pel gran entusiasta amant del Jazz, Jordi Pujol Baulenas, des d’aquí una forta abraçada.

I aquesta és la descripció de Pere Pons tot i presentant-los per l’actuació del Jamboree....
Després de quinze anys, Marc Miralta ha tornat a reunir els seus amics a l’entorn d’una proposta que uneix el llenguatge del jazz a les coordenades del flamenc fins a establir un idioma propi amb una sonoritat única i original. Als seus inseparables Perico Sambeat i Javier Colina ha incorporat per a l’ocasió el piano de Marco Mezquida, la percussió de David Domínguez i el cante de Blas Córdoba ‘El Kejío’. Un quintet que fa sonar a compàs, clàssics de Monk, Parker i tampoc s’oblida d’incorporar peces d’autoria pròpia.

Tot i els artistes que ens van meravellar al Jamboree la realitat pura i dura és la del compacte on hi ha un altre pianista, magnífic en Baptiste Trotignon...en el projecte...


“MARC MIRALTA FLAMENCO REUNION”

Editat per Nuba Records / Produccions Contrabaix          KAR 7842
Enregistrat als estudis 44.1 de Aiguaviva el 18 i 19 de desembre de 2012 per Ferran Conangla i Toni París.
Mesclat i masteritzat per Ferran Conangla als FCM de Barcelona.
Producció artística, Marc Miralta
Producció executiva Fernando Rosado i Ferran López

Marc Miralta, bateria, arranjaments i palmes
Javier Colina, contrabaix
Baptiste Trotignon, piano
Perico Sambeat, saxo alto, soprano i flauta
David Domínguez, percussió i palmes
Blas Córdoba “El Kejío”, cante
José Córdoba, palmes

Doncs som-hi ja amb el darrer projecte de la nit amb el preciós tema Tom Jobim i Chico Buarque anomenat...

6.- Retrato em Branco e Preto       (T. J. & Ch. B.)          5m30s

Després d’aquesta preciosa peça on en Perico i en el Jamboree ens va fer un llarg i indescriptible solo a la flauta que no oblidarem mai. Ja se sap, els directes tenen això, cap restricció de temps en els solos i on la creativitat es veu incrementada pel fet d’oferir el treball a tota la gent que escolta bocabadada. Parlant del tema del disc, doncs res a dir, o sí, què és una delícia on la veu de Blas s’hi escau a la perfecció en un context i el solo d’en Perico brilla delicadament.

El tema que ara us proposo és de factura pròpia del líder amb aires flamencs com no podia ser de cap altra manera...

3.- 25 Jaleos             (M. Miralta)                5m57s

Una intro de tema a base de saxo alto i moments d’exaltació amb la veu de Blas. Aquí Perico ens torna a mostrar la seva mestria en un solo i tema carregat de Groove, així com també el gran pianista francés Baptiste Trotignan. Els 25 Jaleos d’en Marc són magnífics, adequats per mostrar-nos de quina manera camina aquesta màquina..imagineu doncs el directe...espectacular..

I què ens diuen d’aquest projecte?...doncs això....
Marc Miralta és, per la seva trajectòria, un dels músics de jazz nacionals amb més reconeixement internacional. És així per haver estat pioner en les músiques de fusió i molt actiu en projectes internacionals, inclosa la seva fructífera estada a Nova York, de la qual han sortit projectes com l'OAM Trio (Omer Avital, Aaron Goldberg i Marc Miralta) o el primer enregistrament que motiva aquesta nova reunió, el New York Flamenco Reunion (2000), considerat de capçalera entre els aficionats al jazz-flamenc nacional. Un disc que va ser tot un èxit en la seva sortida al mercat fa uns anys i que torna amb més força que mai per oferir-nos la segona part que tots els aficionats estaven esperant.

I continuem amb una altra delicadesa del líder amb un títol tant evocador com aquest....

7.- Junto a las estrellas        (M. Miralta)                5m30s

Aquí la veu de Blas amb les seves palmes embolcalla ja d’entrada per deixar el camí cap a les estrelles ben lliure i farcit de la magnífica sonoritat del soprano de Perico. Quin gran mestre i quin luxe poder-lo escoltar en directe sí, però també ara mateix en aquest magnífic projecte. Baptiste desenvolupa la seva imaginació amb el suport imprescindible d’una potentíssima secció rítmica què més compenetrada no pot estar. Tants són els anys d’aquet C M S Trio des de la primera vegada que els vaig veure a l’Ateneu de Sant Feliu en un concert de Contrabaix. El final és un Turnaround magnífic que acaba de cop.

I seguim amb la presentació del projecte...
La fusió del jazz i del flamenc és, des de fa anys, la plataforma més internacional de projecció dels músics del nostre país, com és el cas del bateria Marc Miralta o del saxofonista Perico Sambeat. Tots dos són elements bàsics de la nova Flamenco Reunion, al costat del prestigiós contrabaixista Javier Colina i del gran pianista francès Baptiste Trotignon.


I ara sí, un tema de Monk el magnífic...

9.- Hornin’ in              (T. Monk)                   5m30s

Una melodia típica de les de Monk d’aquelles que encara que no la coneguis, i si coneixes a l’artista diràs..això és un Monk. Després d’executar-la Perico amb el soprano, ens trobem en un ambient tant exuberant de Groove amb la secció rítmica a ple rendiment...i com es noten els copets al cajón...ja veus, cosa tant simple i la canya que aconsegueix. Marc porta la batuta d’aquesta secció amb la mestria que li coneixem i li veiem cada vegada que fa un directe. El solo d’en Perico és senzillament brutal. Després és el mateix líder qui s’esplaia a dojo oferint-nos el seu ventall de sons i ritmes. La melodia ens situa de nou a la Coda...o a l’inrevés...per anar acabant un tros de tema.

I seguim veient què ens diuen d’aquest projecte...

També comptem amb el percussionista David Domínguez, un dels més lloats intèrprets del calaix flamenc, i de Blas Córdoba "Kejío" al cant, un dels més prestigiosos cantaores nacionals com demostren les seves col·laboracions habituals amb el pianista Chano Domínguez. Marc Miralta ens ofereix un nou repertori de flamenc-jazz, peces escrites expressament i també adaptacions, tot per connectar les sinergies i oferir un projecte altament creatiu i de gran connexió amb el públic.

I acabem ja aquest llarguíssim programa, que ben bé l’hem gaudit amb tota la seva extensió, i ho fem amb un tema de Charlie Parker, el primer tall del disc anomenat...

1.- Chi chi      (C. Parker)                4m40s

Un magnífic tema per acabar aquest programa 222 dedicat al Hot Jazz per dir-ho d’alguna manera, que n’hi hauria moltes més. Aquest és un tema de Parker potser no dels més trillats, tot i que de Bird tothom ho hem escoltat tot i més. Tema aquest amb la mateixa empenta rítmica...allò que diuen els músics..i mira com camina....doncs sí, a banda dels magnífics solos de tots els grans músics d’aquesta banda podríem resumir-ho així...i com camina això...i com caminen..
Al final a més a més, entre les palmes, magnífic solo de bateria i cajón, Marc i David, genials.

Doncs després de 1hora i quasi 25 minuts de música, a banda de la meva xerrameca, sempre animada per la música i la intenció d’explicar-vos la meva impressió i la dels altres, a vegades els mateixos músics que presenten els seus projectes des del seu web, i avui amb dos textos del Pere Pons motivat pel fet d’haver vist amb no gaire diferència de temps els dos darrers projectes que us he presentat al Jamboree, ho deixarem estar però abans us recordaré que aquest programa tornarà a sonar el diumenge a la mateixa hora i que pel divendres tenim un magnífic Concert-Jam a la Sala Xica amb el projecte de l’Ariel Vigo Trio, VIGOROUS, amb el Matías míguez, baix elèctric i Salvador Toscano, bateria. Recordeu, carrer Rafael Casanova 45, Sant Vicenç dels Horts, a partir de les 22h..1 hora de concert i després jam session fins la 1h30m del disssabte....

Gràcies per escoltar-nos.

Bona nit i bon Jazz Club de Nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |