Enllaç a l'àudio del Programa:
Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà amb un programa de Jazz per a vosaltres que us
agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu.
A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un
petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla,
presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i
editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma
col·lectiva i internacional anomenada “Esfera
Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
I ja hi som de nou amb un programa dedicat a
l’altre potent discogràfica de casa nostra, Underpool, i amb alguns dels seus projectes més actuals. Escoltarem
“un presente” de Daniel Ferruz; “57” de Escandaloso Expósito; “Le
temps fait toute” dels On Tape II i l’“Empirical Sounds” de Roberto Nieva;
Comencem doncs amb les músiques delicades de “un presente” de Daniel Ferruz. Gravat a UnderPool
Studio els dies 26 i 27 de juny de 2024 per Sergi Felipe. Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe. Foto de Nil
Mujal. Obra d'art i disseny de Pepon
Meneses. Produït per Daniel Ferruz.
Publicat per UnderPool. amb Daniel Ferruz – piano, Joan Mas – saxo alt,
David Mengual – contrabaix, Adrià Claramunt – Bateria & Eva Lago – Veu
a “Sol del mediodía”. Tota la música composta per Daniel Ferruz.
https://www.underpool.org/releases/un-presente/.
I sí que aquest és un projecte de maduresa, tot
i la seva joventut, on es deixa anar també en dos temes a piano sol a base
d’improvisació lliure, tals són els “impro”, temes curtets. Un altre a piano
sol, i composició escrita és el tema “Doce”. Un parell de preciosos temes són
“Mr. Rossof” i “Canción” amb el so càlid del saxo alt del Joan i ja a quartet. També és així de bonic el tema on canta Eva Lago. De bonics instrumentals i
delicats de tempo són “BCN”, el que titula el disc, “Un presente” i “Nublo”,
aquest darrer un pèl més viu. I ja els dos més vitals són “Abuelo” i “La
escuela”.
I ja els escoltarem, i també sense massa
comentaris en el tema que titula el disc, l’anomenat....
1.3.- Un presente (Daniel Ferruz) 4:44.
Doncs ja heu escoltat de quina manera més dolça
hem començat, amb la melodia a càrrec del saxo alt del Joan Mas i ja la primera improvisació a càrrec del seu amic i abans
mestre, David Mengual. Hem escoltat
al Dani Ferruz al piano i què bonic
ho ha fet també en la seva improvisació, amb una subtil bateria amb l’Adri al seu davant, i al final, gran
solo del Joan al saxo alt, en un bonic
tema per començar-los a escoltar.
Un presente neix de la necessitat més profunda d’expressió
artística d’aquest jove pianista i compositor, un reflex de la visió i el
compromís de Daniel Ferruz amb la
seva música. El títol ens remet a la importància de viure plenament el present,
tant en la vida com en l’art. Alhora, Un
presente és un acte de generositat desinteressada cap als altres, un
instant musical que es converteix en una invitació vital a viure el present.
Les composicions que formen part d’aquest àlbum són fruit de les vivències
personals de Ferruz, d’un procés
creatiu constant d’estudi i experimentació amb el piano, un treball
introspectiu que ofereix una visió única de la seva personalitat musical.
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
I seguirem escoltant-los en el tema...
2.8.- La escuela (Daniel Ferruz) 5:56.
I ves quina marxeta de tema, ja d’entrada amb la
bateria de l’Adri i també la melodia
a saxo alt del Joan. I el motiu
principal rítmic el fan piano, contrabaix i bateria, d’una manera ben marcada.
Improvisacions del saxofonista de Manresa,
Joan Mas brutal la que ens ha fet i amb quin so més maco. De nou Dani ha fet la seva també molt ben
trenada, amb delicadesa interpretativa, joc a dues mans, i un Swing del
“Walking” del David impressionant. I
ja cap el final, moments solistes per l’Adri
a la bateria, tema i final.
Aquest disc és també el resultat de la
consolidació d’un quartet estable amb una trajectòria més que notable al costat
del saxofonista Joan Mas, el
contrabaixista David Mengual i el baterista
Adrià Claramunt, amb els quals,
durant els últims set anys, Ferruz
ha desenvolupat un so propi i característic que es veu reflectit en els dos discs
anteriors (Noctis i Miradas) i on aconsegueix un nivell
especial de maduresa en aquest, el seu darrer treball.
Fruit d’aquesta evolució, Un presente inclou també tres peces a piano sol en què la
improvisació lliure juga un paper fonamental. A més, compta amb la
col·laboració de la cantant Eva Lago
en el tema “Sol del Mediodía”, amb lletra del propi Daniel Ferruz.
I ja els acabarem d’escoltar en el tema...
3.1.- Leo (Daniel Ferruz) 3:59.
I amb quina trempera hem acabat d’escoltar-los,
en un tema a tot Latin Jazz, si més no pels ritmes trencats del baterista Adri Claramunt. Melodia i ja d’entrada
la primera improvisació amb el Joan Mas
que de nou ha estat magnífic, com també el líder al piano, Dani amb el seu piano potent i rítmic, tal i com és aquest tema.
Bona gestió de David al contrabaix,
acompanyant al líder, i ja de nou la curteta melodia, la d’un magnífic tema
ideal per ja deixar-los d’escoltar o sigui que felicitats nois, Dani, Joan, David i Adri.
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
A.MA Records: https://www.amaedizioni.it/
Notami Jazz: https://www.edizioninotami.it/
Dodicilune: https://www.dodicilunestore.com/
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
The Changes Music: https://thechangesmusic.com/
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
I seguim amb un altre dels projectes d’Underpool i ara amb el “57” de Escandaloso Expósito. Enregistrat a Underpool Studio el 19 de desembre de 2019. Enregistrat Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe, Màster de Vinil Joan Hernández. Foto de portada de Valeriano Xpósito per Foto Cesar. Foto de contraportada d'Hugo Astudillo per J.G.Astudillo. Dissenyat per Pepon Meneses. Produït per Hugo Astudillo i Sergi Felipe. Publicat per
Underpool. Amb Escandaloso Expósito
– saxo alt, Toni Saigi – piano. Martin Leiton – contrabaix, Carlos Falanga –
bateria. https://www.underpool.org/releases/57/.
I aquest disc te 8 temes a tot Bop, recuperant
l’essència d’aquell Jazz que venia del Bebop i ja s’encarrilava cap el Hard
Bop, encara amb els estàndards del The
Great American Songbook. I això és que escoltarem amb temes a tot Swing i
esclar que alguna balada com la preciosa “Melancholia” i també la que és el
primer track, “Munglow”. I la més curteta de 2 minutets “Day Dream” és així,
com també la molt bonica “Time on my hands”. I ja amb un Swing delicat i tempo
més viu podrem escoltar la molt bonica “Pretty Girl”. I al mateix tempo i Swing
tenim “I Get By”. I ja els dos temes restants són més vitals, “I’m through with
love” i “The Best thing for you is me”.
I ja els escoltarem en la preciosa balada
anomenada...
4.6.- Time is on my hands (Vincent Youmans)
6:49.
I aquest preciós tema amb música de Vincent Youmans i lletra de Harold Adamson i Mack Gordon, és de
l'any 1930. I tot i ser el disc 57
de músiques d’aquell any, aquesta és una atemporal que els músics han tocat
sempre.
La veritat és que és una balada preciosa i el so
del saxo alt, ara de l’Hugo Astudillo ens
ha acaronat durant tota l’estona que l’hem escoltat. I sí perquè després de la
bonica melodia, ja l’hem escoltat a ell fent la seva més que brutal
improvisació, per càlida, per sentida, per emocionant i amb quin gust musical
que l’ha feta. Toni al piano ens ha
deixat bocabadats per la seva delicadesa interpretativa, alhora per com l’ha
gestionat, amb quina personal visió. I amb la melodia de nou han arribat al
final d’aquest bonic tema, ideal per començar-los a escoltar.
El saxofonista i MC Hugo Astudillo aka Escandaloso
Xpósito, cedeix tot el protagonisme al seu saxo i mostra la seva faceta de
jazzman amb l’edició de 57, un
homenatge a l’any 1957, un període especialment prolífic on es van editar
alguns dels discos més destacats i influents de la història del jazz admirats
per Astudillo. 57 és un disc que
aprofundeix en el songbook americà, descobrint-nos alguns dels seus estàndards
més destacats, a vegades no prou populars, temes que Hugo Astudillo ha descobert al llarg de seva trajectòria i amb els
que ha establert un fort vincle.
Us recordo també que entreu a les següents
pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors,
Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz
Club, Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz
Club, Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la
seva programació.
I un altre tema ja una mica més vital és..
5.7.- Pretty Girl (Billy Strayhorn) 6:26.
I aquesta meravella sembla que és de Billy Strayhorn i que Duke i la seva orquestra van tocar com
a balada súper lenta, amb un Johnny
Hodges increïble al saxo alt. La veritat és que hi ha força temes que es
diuen així, crec que és el Billy. Aquí
ha sonat força més viu de tempo, però de nou amb el so molt contingut del saxo
alt del líder. Toni al piano ens ha
acaronat però també ens ha mostrat de nou la seva personal visió de la jugada
musical, fent un magnífic solo amb gust, Swing, i passejant-se per l’harmonia
del tema. Hugo al saxo alt l’ha
clavat també, amb moments increïbles per les coses que ha fet pujant al
registre agut, per la tècnica i bon gust. I ja teníem ganes d’escoltar un solo
del Martín Leiton un altre màster
d’aquesta formació, del programa d’avui. Melodia i final d’aquest “Pretty
Girl”.
Al costat d’Astudillo,
Martin Leiton al contrabaix, Toni
Saigi al piano i Carlos Falanga
a la bateria son els protagonistes d’una sessió de gravació sense prèvies, on
destaca la capacitat de construir un imaginari compartit partint de la
musicalitat de cada un d’ells. 57
ens mostra l’essència d’Hugo Astudillo
aka Escandaloso Xpósito, un músic
fortament arrelat al món del jazz, capaç de fusionar aquesta música, dur-la més
enllà i contribuir a fer perviure un llenguatge, el del jazz, que és present,
passat i futur.
I ja els acabarem d’escoltar en el tema...
6.2.- I’m
Through With Love (G. Kahn, Malneck i Livingston) 7:23.
I "I'm Through with Love" és un
estàndard de jazz, escrit per Gus Kahn,
Matty Malneck i Fud Livingston.
Carmen McRae va gravar la melodia per al seu àlbum de 1957 After Glow. I què maco també aquest
tema que acabem d’escoltar, per com el so càlid del saxo alt del líder. Un
Swing impressionant gràcies al Walking del Martín
al contrabaix i la bateria de Carlos
Falanga i ja la primera improvisació a càrrec de Toni Saigi que de nou ha brillat per la manera com l’ha
interpretat, amb moments assonants en l’ona Monk tot plegat encabit en la seva harmonia. I el líder ens ha
deixat clavats, Hugo al saxo alt,
què bé que ho ha fet, amb quines frases inversemblants l’ha fet, tècnica i gust
musical. I ja al final la melodia del tema, ideal per ja deixar-los d’escoltar
o sigui que felicitats nois Hugo, Toni,
Martín i Carlos.
I seguirem amb un altre d’aquests magnífics
discos publicats per Underpool, Gravat
en cinta a l'estudi UnderPool el 17
de febrer de 2024. Mesclat i masteritzat per Sergi Felipe. Amb Sergi
Felipe – saxo tenor, Toni Saigi – pano, Jordi Mestres – contrabaix, Christian
Smith – bateria. Totes les cançons compostes per la banda excepte, “Adeu
Ibiza” i “Potser” de Jordi Mestres, “South” per Christian Smith i “Labs Blues” de Sergi Felipe.
https://www.underpool.org/releases/on-tape-ii-le-temps-fait-tout/.
I aquest és també un projecte amb tota
l’essència del Jazz, amb temes propis, però. Resulta que també hi ha temes
curtets i a tempo slow com són “Lightly Time” i “Ombrívol”. També “Pearl Nose”
és així de curtet, i també amb un Groove molt lent. “Potser” és també delicat i
preciós per la melodia i pel Groove suau que se’t endu i tema de 3 minutets.
“South” té un puntet més de tempo i ritme marcat per la caixa suau de la
bateria del seu compositor. “Adeu Ibiza” ja té una bona trempera rítmica alhora
que acompanyada per una melodia força càlida del saxo tenor de Sergi. I el tema amb tot el Swing del
món és el tema compost per ell, l’anomenat “Labs Blues”.
I ja els començarem escoltant en el tema compost
pel baterista Christian Smith i
anomenat...
7.3.- South (Christian Smith) 4:35.
I amb aquesta música que acabem d’escoltar hem
fet un salt estilístic allunyant-nos dels estàndards de Jazz d’aquells anys. I
la cançó és molt bonica i té un no sé què proper al folk. El baterista i
compositor l’ha començat i ja la melodia a càrrec del duet saxo tenor i piano,
de Sergi Felipe i de nou Toni Saigi. Ell mateix ha estat el
primer en improvisar. Una manera de tocar per darrera del beat, que ens fa
notar més el Swing arrastradet d’aquest tema. I de nou amb la seva particular
interpretació de l’harmonia del tema. I Jordi
Mestres ha fet la seva molt bona improvisació al contrabaix, amb pulsió
rítmica, l’adequada. Melodia i final d’aquest bonic tema del Christian, ideal per començar-los a
escoltar.
Toni Saigi,
Jordi Mestres, Christian Smith i Sergi Felipe són els
protagonistes d’aquesta nova edició de la sèrie On Tape, d’UnderPool Collective. A On Tape II “Le Temps Fait Tout” aquests quatre músics amb
personalitat pròpia han utilitzat un llenguatge jazzístic per establir un
diàleg sense ornaments i artificis on les diferents composicions originals de
cada un d’ells i les seves improvisacions, aprofundeixen amb bellesa fins als
límits d’aquest gènere.
I un altre bon tema és el compost pel baixista Jordi Mestres anomenat...
8.1.- Adéu Ibiza (Jordi Mestres) 6:21.
I amb aquest tema del Jordi de nou s’han situat en un entorn jazzístic personal per la
melodia, per la composició en sí mateixa. Iniciat pels de la base rítmica i ja
la dolça melodia a càrrec del saxo tenor del Sergi tema que han fet dues vegades i ja les improvisacions, i la
primera la del badaloní Toni Saigi.
I com de bé que ho ha fet, per com s’ha bellugat per l’harmonia del tema, pels
seus silencis, per les notes tan ben posades i pel gust musical aclaparador.
S’ha situat bastant en el registre del mig, trobant les notes menys òbvies. Sergi ha fet també una gran feina amb
el seu saxo tenor. Bon so, bon fraseig lligat i tot plegat amb bon gust. I Carlos al final ha fet el seu solo a la
bateria, amb un so força contingut, encertat en els copets als estris de la
seva bateria, i ja melodia i final del tema, acabant-lo delicadament.
Sergi Felipe, ha estat l’encarregat de la producció d’aquest
enregistrament a UnderPool Studio,
un procés 100×100 analògic on la cinta magnetofònica ha estat un element
destacat. La calidesa que ha aportat al so d’aquest quartet i la limitació del
temps de gravació han permès captar l’espontaneïtat de les primeres preses de
cada una dels originals que formen aquest disc, immortalitzant l’essència d’una
música que per naturalesa és efímera.
I ja els acabarem d’escoltar en el tema compost
per Sergi Felipe anomenat..
9.7.- Labs Blues (Sergi Felipe) 5:53.
I amb quin Swing hem acabat l’escolta acurada
dels seus temes. Un Blues amb una melodia senzilla de notes soltes ben posades
també rítmicament. I ja la primera improvisació curteta, més aviat una entrada de
Martín al contrabaix deixant pas a
un final de melodia i primera improvisació de Sergi al saxo tenor. Primer amb notes soltes i ja després de manera
més melòdica ell ens ha clavat un molt bon solo. Toni al piano de nou ha brillat amb llum pròpia. Li agrada evocar
un Jazz minimalista, però també li agrada desenvolupar-lo harmònicament. Ara sí
que Martín ens ha fet un brutal solo
al contrabaix seguint quasi fil per randa l’harmonia del tema, però també anant
amunt i avall del mànec de la seva Berra. Tema i final, també amb l’entrada del
baixista a la melodia final, brutal tema per ja deixar-los d’escoltar o sigui
que felicitats nois Sergi, Toni, Martín i
Carlos.
I ja encarem el final del programa amb el disc “Empirical Sounds” de Roberto Nieva. Enregistrat a Musigrama Studio, Madrid el 23
d'octubre de 2023 per Sergi Felipe i Pablo Martínez. Mesclat i masteritzat
a l’Underpool Studio per Sergi Felipe. Disseny de la portada de Pepon Meneses. Fotos de Jaime Massieu. Produït per Roberto Nieva i Sergi Felipe. Publicat per
UnderPool. Amb Roberto Nieva – saxo
alt, composicions. Xan Campos – piano. Thiago Alves – contrabaix. Francesco
Ciniglio – bateria. Convidat especial al tema 4: Román Filiú – saxo alt.
https://www.underpool.org/releases/empirical-sounds/.
I aquest projecte té també temes curtets a mode
d’interludis, com és “Interludio II”, de menys d’1 minut i molt delicat de
tempo. I un dels molt bonics i també delicats és “Three-dimensional”, com també
ho és el més llarg de prop de 8 minuts, el preciós “El fuego diminuto”. Un pèl
més viu és “La ventana de la ventana” com també ho és “Thank You For Not
Coming”, aquest un punt més modern com ha composició i interpretat a un ritme
força trencat. I el tema “Two dimensional” és força entremaliat i canviat de
ritmes, i també ho és la seva melodia i concepció harmònica. I un altre tema
força interessant per melodies i ritmes
és “Reivilo”. I finalment, l’”Interludio I” dura de 3 minutets i mig, ja és més
viu de tempo.
I ja els començarem escoltant en l’impressionant
tema anomenat...
10.6.- Thank You For Not Coming (Roberto Nieva)
5:20.
I de nou uns temes d’autoria pròpia, tots del
líder i saxo alt, Roberto Nieva. D’ell
ja li he posat discos seus, però ara ja feia massa estona que no. Aquest és un
tema força sorprenent, la veritat, iniciat amb un redoble del baterista italià Francesco Ciniglio i ja la melodia un
tant entremaliada a duet amb el piano del músic gallec Xan Campos. Aquest ha estat qui primer ha improvisat, i de manera
brillant pels sons aguts i acords immiscits. Un solo encabit en la modernitat
del Jazz més actual, i també Roberto
Nievav ens ha impressoinat pel seu solo al saxo alt. Melodia de nou i ja
per encarar el final del tema, ideal per començar-los a escoltat.
Us recordo també que entreu a les següents
pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Llibreria
Byron: Barcelona
https://llibreriabyron.com/calendari/
Nova Jazz Cava:
Terrassa en ple 44è Festival Jazz Terrassa.
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club Sant
Vicenç: Sant Vicenç dels Horts
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres ja fins el 25 d’abril que tindrem
a Manel
Cheniti & Enrique Heredia Quartet en un esdeveniment organitzat des del
Jazz Club Sant Vicenç i patrocinat
per l’Ajuntament de SVdH i per això amb l’entrada gratuïta,
un concert que començarà a les 22h30m i que serà a l’Auditori del Molí dels Frares.
I seguirem amb un altre bon tema del Roberto, l’anomenat...
11.2.- Two Dimensional (Roberto Nieva) 4:41.
I ves per on quina trempera de tema, ja d’entrada
amb la cosa rítmica. Melodies del líder mentre el baterista feia de les seves i
el pianista també. Aquest ha estat el primer en llançar-se a la piscina musical
tot i fent una altra brutal improvisació ben moderna, amb arpegis i escales
inversemblants, tot plegat amb una musicalitat de primera línia. I sí que Roberto ens ha tornat a enlluernar per
la seva musicalitat, ell amb un so un
tan més agut, més fresc potser per la modernitat de la proposta, més brillant,
però amb una classe de primera categoria. I ja el final recuperant la melodia
del tema, d’aquest interessant “Two Dimensional”.
I ja els acabarem d’escoltar i nosaltres el
programa d’avui amb el tema...
12.4.- Interludio I (Roberto Nieva) 3:28.
I amb aquest Interludio I els hem acabat d’escoltar,
iniciat primer amb el ritme trencat mentre el líder feia la melodia curteta i
ja ha començat a fer part del seu solo, car la melodia ha passat volant per
curta o per inexistent. I el tema s’ha anat estirant de ritme i ves per on que
mentre el pianista marcava acords lentament, el líder al saxo alt volava a tota
velocitat, fent un solo brutal i també el de Roman Filiu al saxo alt, car han sonat dos saxos. I també ha volat
el baixista Thiago Alves, que ha fet
un “Walking” brutal, seguit pel baterista italià Francesco Ciniglio. Increïbles solos de Nieva i Filiu al saxo alt,
increïbles els dos de la base que l’han seguit, i també el minimalisme del
pianista gallec. Brutal tema per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres el
programa d’avui que com sempre, espero que us hagi agradat tan com a mi i per
això felicitats nois Roberto, Xan, Thiago
i Francesco.
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi
aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos
comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent,
si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de
nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.