skip to main |
skip to sidebar
Molt bona nit a
tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit
aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 aquí a
Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio aquí a Ràdio Celrà amb un programa de Jazz per a vosaltres que us
agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu.
A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un
petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla,
presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i
editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma
col·lectiva i internacional anomenada “Esfera
Jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç.
I el programa d’avui
anirà de veus i d’instruments, dues veus femenines acompanyades sí, i dos grups
instrumentals, amb discos autoeditats com el de Geraldine amb Ricardo
Urrutia, “URDINA” i el del pianista establert a París, Franck Amsallem, “Gotham Goodbye”. De Youkali Music tenim el “Seasons”
amb Lady & The Tramps mentre
que el de Sedajazz Records és l’”Efímer” de Pep Zaragoza i avui amb un micro conte de Carme de la Fuente.
Començarem
delicadament amb Geraldine amb Ricardo Urrutia, “URDINA”, disc que ella
mateixa em van enviar. Gravat, mesclat i masteritzat per Juanan Ros als estudis El
Cantón de la Soledad de Vitòria
Gasteiz. I aquí hi tenim a Geraldine,
veu i Ricardo Urrutia, guitarra i arranjaments. I ella es va adreçar a mi
d’aquesta manera: “El meu nom és Geraldine,
sóc cantant de jazz de Vitòria-Gasteiz,
graduada en Cant Jazz a Musikene. Acabo de publicar el meu
segon àlbum "Urdina" on
combino cançons en euskera, anglès i portuguès. Aquest disc ens convida a
reimaginar estàndards de jazz i de bossa nova des d'una perspectiva moderna i
innovadora.”
I ja els començarem
escoltant a tots dos en el tema compost per Djavan. I ells dos l’han fet més o menys com la versió original,
afegint-hi però un plus de calidesa, la de la veu de Geraldine i esclar, els arpegis de la guitarra de Ricardo. I el tema és l’anomenat...
1.6.- Sina (Djavan)
4:24.
Doncs sí, quina
delícia per començar el programa d’avui, amb una cançó brasilera i cantada en
portuguès. Bonic tema amb els aires del Brasil.
I té uns quants
delicats temes, estàndards, però d’altres cançons i estils. I una de les més
delicades és l’”Skylark” cantat per ella i arpegis delicats del guitarrista.
També és preciós, “The Peacocks” de Jimmy
Rowles & Norma Winstone amb un bon arranjament que el modifica una
mica, com també passa amb el “Like Someone in Love”, de Jimmy Van Hausen on ella juga amb la veu doblant-se, en un exercici
solista on ella ho fa tot fins el moment d’aparèixer la guitarra de Ricardo. I el tema que titula el disc
“Urdina” de Djavan i lletra en basc
de Geraldine, va a tota Bossa
i a un tempo mèdium amb ells dos ja des del primer moment. I “Ibetea” també el
canta en basc i està compost per Vanessa
Moreno amb lletra d’ella, una cançó allunyada d’estils com el Jazz o la
Bossa. I una altra cançó popular en basc és “Urepel”, de Gatibu. I el preciós “My Favourite Things” té una entrada amb
arpegis de Ricardo i ja la dolça veu
de Geraldine amb un altre bonic arranjament
i nova manera de fer, de cantar aquest tema.
I encara un altre
tema i també modificat pels arranjaments és el magnífic de Tom Jobim i anomenat..
2.2.- Luiza (Tom
Jobim) 3:44.
I ja heu pogut
comprovar quina modificació ens han fet d’aquest tema tan bonic d’Antonio Carlos Jobim. I de ben segur
que Jobim li va dedicar a la seva
filla Maria Luiza, que també ha
seguit el camí de la música essent una cantant de bon renom. I què bonic el
“Break” que hi han incorporat, i els demés canvis de tempo afegits. I molt maca
la veu de Geraldine i tan ben
compenetrada amb el guitarrista Ricardo
Urrutia. En fi, que ens han fet una molt bona interpretació d’aquest
emblemàtic tema de Antonio Carlos Jobim.
I no deixaré de
dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions:
www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços
que trobareu al blog.
I ja els acabarem
d’escoltar en el tema compost per Mongo
Santamaria i que John Coltrane
va incorporar al seu món, i ell al nostre. Escoltem-los en la seva versió...
3.5.- Afro Blue
(Mongo Santamaria) 4:12.
I sí, quina altra
versió ens han fet d’un tema, i aquesta, molt remarcable. I és que Mongo Santamaria va gravar la seva
composició "Afro Blue" l'any 1959 quan tocava amb el Carl Tjader Sextet. La primera actuació
gravada va ser el 20 d'abril de 1959, al Sunset
Auditorium de Carmel, Califòrnia,
amb Santamaría a la percussió. John Coltrane la va gravar el 1963 en
la seva gira europea amb el seu quartet.
I ella i ell ens han
acaronat amb la versió que ens han fet, per calidesa de veu però també per com
han presentat la qüestió rítmica. El llarg i repetitiu final n’és la mostra.
Ella però ha començat ben sola i ja fent la primera part del tema amb aquesta,
la seva magnífica veu. Ha improvisat també i ja haureu notat que hi ha doblatge
de veus. I el tema és déu-n’hi-do de maco. La seva veu té arestes tot i que no
massa remarcables. Una bona demostració de com es poden revisar les
composicions de clàssics del Jazz, ideal per ja deixar-los d’escoltar.
Felicitats Geraldine i Ricardo.
I després d’aquest
projecte sembla un bon moment per escoltar el micro conte de Carme de la Fuente. Gràcies Carme per acaronar-nos sempre amb la teva
dolçor poètica embolcallada de les músiques del programa.
I nosaltres seguim i
de nou amb una altra veu encabida en la formació Lady & The Tramps, “Seasons”
publicat aquest 2023 per Youkali Music.
Gravat als Fania Estudios per Mario Carrión el març del 2022, etc,
etc, més dades de l’enregistrament al blog. Amb Mónica Benito, veu; Adrián Carrio, piano; Rafa Serrano, saxos i flauta;
Sergio Fernández, contrabaix i Miguel Benito, bateria. I aquest sembla que
els amics de Youkali el venen com a
LP què és, i per això la durada dels temes, i els temes que hi ha són els
adequats per ficar-los en el vinil, sembla que tres per cara, i per això us
poso la seva pàgina web:
https://www.youkalimusic.com/index.php/catalogo/513-seasons-ep-vinilo disc que
sembla també es pot aconseguir en CD.
I dels sis temes, el
que titula el disc “Seasons” té un tarannà força animat i fins i tot un punt de
divertit, tema amb aires “pop”. I el que ho és més és “Tell all the world about
you”, també molt marxós i amb aires Soul, i tempo viu, amb solo del saxo tenor
de Rafa. I dels que he escollit,
començaré posant-vos una molt bonica balada composta per Percy Mayfield i que Red
Garland va interpretar, un magnífic
Blues, que m’agrada molt i anomenat...
4.6.- Please Send Me
Someone To Love (Percy Mayfield) 4:40.
I déu-n’hi-do de la
versió que ens han fet ella i ells, amb espurnes de Gospel pels cors que hi heu
pogut escoltar. Red Garland Trio la
va gravar en el seu disc anomenat “Red
Garland’s Piano el 1957. I els nostres herois han fet una versió més
propera al Soul, Gospel i Blues que al Jazz. Tot i així, està força bé. La veu
es complementa la mar de bé amb la sonoritat del saxo tenor. I els chors fa que
ens pensem que estem dins d’una església.
I no deixaré de
dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços
que trobareu al blog.
I un altre bon tema
d’aquesta formació és un que cantà la gran Peggy
Lee compost per Kenny Jacobson i
Rhoda Roberts i anomenat...
5.2.- You Deserve (K.
Jacobson & R. Roberts) 4:04.
I amb aquest tema a
tot Swing ens han agradat força, ella, amb la seva particular veu i els
companys. La qüestió rítmica està força ben aconseguida, sobretot per com el
contrabaix va marcant les notes en la primera part del tema, on el Swing no és
tan evident, què sí ho és en el pont o la B del tema. I Ells han fet dos chorus
del tema amb ella cantant-lo, arribant a la meitat del tema, on Sergio Fernández ens ha fet una bona
improvisació marcada per la pulsió rítmica també per la feina del baterista Miguel Benito. I la seva germana, Mónica Benito ha fet una bona
improvisació en “Scat” i ja per recuperar el tema i acabar-lo.
I ja els acabarem
d’escoltar en el tema compost per Mónica
Benito i Adrián Carrio i anomenat...
6.1.- Swing O’Clock (M.
Benito & A. Carrio) 3:05.
I quin bon tema ens
han fet aquest quintet liderat per Mónica
Benito, si més no, ella n’és la veu cantant. Un Swing impressionant pel
“walking” del baixista, però també molt reeixida la improvisació de Rafa Serrrano amb el saxo soprano. Tema
propi que ben bé podríem situar en algun d’aquells musicals dels any 30 del
segle passat. Interessant el canvi tonal i rítmic en el pont o la B del tema. Rafa al soprano ha fet una molt bona
tasca tot i improvisant, i també el pianista Adrián Carrio ha deixat la seva empremta abans de recuperar el tema
i ja acabar-lo. I aquest és un disc que posa en la contraportada, el tempo dels
temes, els bits per minut, o sigui que aquest és un dels més vitals amb tempo =
225 bpm. Felicitats Mónica Benito,
Adrián Carrio, Rafa Serrano, Sergio Fernández i Miguel Benito.
I després d’aquets
dos projectes amb veus femenines, ara ens centrarem en dos més que són
instrumentals. Proposo que escoltem el disc de Pep Zaragoza, “Efímer” publicat aquest 2023 per SedaJazz Records. Gravat per Jorge Pérez als Estudios Elefante el 3 de gener d’enguany. Mesclat i masteritzat
per ell mateix als Moma Estudios. I
aquí hi tenim a Perico Sambeat, saxo alt
i flauta; Albert Palau, piano; Joan Codina, contrabaix; Tico Porcar, bateria;
Pep Zaragoza, trompeta i composicions amb Isaac Martín, guitarra en un tema. I
I hi ha temes molt
impactants com és “El espacio”, força majestuós i tema curtet a mode, potser,
d’intro d’un possible següent. I l’Isaac
toca la guitarra en el “I’ll Never Stop Loving You”, tema dolç i preciós que
han fet a duet de guitarra i trompeta. I una de les boniques balades és “Les
tres pedres” amb melodia compatida per saxo alt i trompeta. La “Mama” és una de
les delícies d’aquest disc i molt bonica composició de Pep Zaragoza. I “La llar” comença amb el baixista fent el motiu
principal per després la melodia a càrrec de Perico i Pep, tot plegat
a un ritme i tempo força macos. I el “Ti Tió” té un tarannà vital i iniciat amb
flauta i trompeta, fent a duet la melodia.
I ja els començarem
escoltant en el tema anomenat...
7.2.- Growin (Pep
Zaragoza) 6:40.
Doncs ja heu pogut
constatar la qualitat d’aquesta formació liderada pel Pep Zaragoza amb pesos pesants com per exemple el de Perico Sambeat havent tocat aquest tema
amb la flauta. I sí perquè ell i el líder han fet la melodia a duet,
acaronant-nos per com de bé ho han fet. I el tema té tres trams musicals, el
primer i darrer amb la melodia. En el segon hem pogut escoltar la molt maca
improvisació del líder a la trompeta. Quin bon so que n’hi extreu, alhora que
ho fa amb un llenguatge Jazzístic de primera línia, què bo, en Pep Zaragoza. I després d’ell hem pogut
escoltar a Perico improvisant amb el
seu magnífic solo alhora que sonoritat i gust interpretatiu. I en aquest segon
tram de sons també hem gaudit amb el solo del baterista Tico Porcar per ja recuperar la melodia del tema, ells dos a flauta
i trompeta, acabant-lo dolçament.
Us recordo també que
entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors,
Barcelona:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club,
Barcelona:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Sunset Jazz Club,
Girona:
http://www.sunsetjazz-club.com/index/BENVINGUDA.html
etc, etc....al blog
hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
I encara els
escoltarem en el tema anomenat...
8.7.- El jardí de
Marta (Pep Zaragoza) 5:19.
I quin ritme més
maco, el d’aquest tema de Pep Zaragoza
sobretot en les dues As del tema, car la B, té un canvi tonal divers. I de nou
els dos vents, ara però amb saxo alt i trompeta, la de Perico i Pep. I què maca
l’entrada de Pep en el seu solo.
Quin bon llenguatge i fraseig més càlid. Aquest és un jove músic que vaig
conèixer quan va venir a un Curs
organitzat pel Jamboree però de la
mà del baterista anglès establert a València,
Stephen Keogh. I quin solo ens ha fet el bo de Perico, amb el so del seu King
Súper 20, instrument mític i que pocs poden trobar, car no n’hi ha masses,
no. I al final unes espurnes de piano amb l’Albert Palau abans de recuperar el tema i acabar-lo, molt bon tema
de Pep Zaragoza, com ho són tots o
quasi tots.
I els acabarem
d’escoltar en el tema vital i anomenat...
9.5.- There We Go
(Pep Zaragoza) 5:33.
I quin bon tema per
ja deixar-los d’escoltar, amb quin Swing més brutal en les improvisacions, la
primera la del líder. I esclar que us vull comentar la gran tasca del dos de la
base rítmica, Joan Codina i Tico Porcar sense oblidar el piano d’Albert Palau. I què impressionant el solo de Sambeat
al saxo alt. Què brutal l’ha fet, en la seva ona, la del seu so i fraseig. I
després d’ell, ha estat Albert Palau
el que ha fet una molt bona improvisació, amb el seu estil característic i les
seves bones maneres, i manetes. I el ritme d’aquest tema és Latin algunes
parts, i amb Swing en d’altres, on ja heu pogut escoltar la bona tasca del
baterista Porcar i el brutal
“Walking” del contrabaix de Joan Codina,
ells dos acompanyant a tots els solistes. I no ens oblidem no, del líder Pep Zaragoza que ha estat qui primer ha
improvisat i de nou amb una gran elegància, sonoritat i afinació, tema aquest,
ideal per ja deixar-los d’escoltar. Felicitats Pep Zaragoza, Perico Sambeat, Albert Palau, Joan Codina, Tico Porcar i
Isaac Martín.
I ara ja encarem el
final del programa, i per això, proposo que escoltem el disc del pianista
resident a París, en Franck Amsallem. Gravat per Alban Sautour a l’Estudio Sextant el 15 i 16 del 2018, mesclat i masteritzat per ell
mateix. I aquí hi tenim a Franck
Amsallem, piano; Irving Acao, saxo tenor; Viktor Nyberg, contrabaix i Gautier
Garrique, bateria. Totes les composicions són del líder excepte una que és
de Harold Arlen.
I un dels temes
delicats a tempo de balada és el preciós “Hamsa” on el pianista l’inicia amb
una llarga “Intro” per després aparèixer la melodia a càrrec del saxo tenor. I
també és així de bonic el tema d’Arlen,
“Last Night When We Were Young”, amb un
pianíssim del líder força impressionant. I “A Night in Ashland” l’inicia el
contrabaixista i tema també molt delicat
i dolç de tempo i melodia molt bonica. I “In Memoriam” és també molt dolç amb
una “Intro” del líder a piano per ja
aparèixer la melodia a càrrec del saxo tenor. l’”Standard” comença a “intro”
del trio base, on baix i bateria van desgranant el tema, el qual derivarà a un
bon Swing. I el tema que titula el disc “Gotham Goodbye” té un tarannà rítmic
ternari i maca melodia interpretada pel saxo tenor.
I ja els escoltarem
en el delicat tema anomenat....
10.8.- From Twelfe to
Four (Frank Amsallem) 5:50.
I si el grup anterior
anava a tot Bop, aquest sembla que
va tot West Coast per com ha sonat
la melodia del tema. I ves per on que ens han sorprès amb aquest tema a tot Blues. I el tema, la melodia l’han fet
a duet de piano i saxo tenor, i ben aviat amb un delicat “Walking” del
baixista, per ja entrar a les improvisacions, i la primera la de l’Irving Acao al saxo tenor. I què bona
l’ha fet, ell, desconegut per nosaltres, com ho són també la resta de companys.
Brutal solo del saxo tenor que ha deixat pas al del líder i pianista, Franck Amsallem, el qual es va posar en
contacte amb mi a través de Facebook,
i enviar-me aquest disc poc després. Se’ns ha mostrat precís per la digitació i
segur que també gràcies als dos de la base rítmica, Viktor Nyberg, contrabaix i
Gautier Garrique, bateria. Ha fet unes escales descendents inversemblants,
alhora que arpegis jugant amb ambdues mans. I al final, quin bon solo del
baixista Viktor Nyberg amb una
demostració de com tocar vertical, és a dir, a base d’acords.
I encara els
escoltarem en el tema anomenat...
11.5.- Baton Rouge
(Franck Amsallem) 4:23.
I de nou una gran
composició, i ara marcada per la pulsió
rítmica persistent del baixista alhora que la del baterista, això ens els
inicis. Melodia encetada pel saxo tenor d’Acau
feta a duet amb el pianista, on aquest marca amb acords la mà esquerra. La
melodia l’han fet dos “Chorus” i ja ens hem trobat amb les improvisacions, la
primera la del baixista Viktor Nyberg
el qual ens ha tornat a impressionat gratament. I què bé ho ha fet el saxo Irving Acao ell a tot Funk, com també
la base rítmica. Ha tingut uns moments brutals per frases trobades, per gust
musical, per tècnica, per tot. Gran tema del líder i pianista.
Us recordo també que
entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la
Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, i nosaltres
aquest divendres 15 de desembre que tindrem a Diana Palau & Alejandro Di Costanzo Trio amb Diana Palau, veu; Alejandro Di Costanzo,
piano; Paco Weht, contrabaix i Salvador Toscano, bateria, amb l’entrada
gratuïta com sempre en un esdeveniment patrocinat per l’ajuntament de SVdH i organitzat des del Jazz Club la Vicentina us hi esperem
com sempre a partir de les 22h.
I ja els acabarem
d’escoltar en el tema del líder anomenat...
12.1.- From Two to
Five (Franck Amsallem) 5:47.
I quina bona formació
la d’aquests músics presumiblement establerts a Paris al menys sí el pianista Franck
Amsallem. I ell mateix s’ha posat a improvisar a tot Swing després de la
melodia encetada pel saxo tenor Irving
Acao. I quina trempera que té el tema a tot Swing en les improvisacions, la
primera la del líder. Què brutal i quin bon gust musical, més o menys com el
del saxo tenor Acao, el qual de nou,
ens ha tornat a impressionar per com l’ha fet, amb un fraseig increïble i
sonoritat. I després d’ell, el baterista s’ha esplaiat una bona estona i ja per
arribar al final del tema, brutal tema de nou, recuperant la melodia saxo tenor
i acabant-lo de cop, poc ens ho esperàvem, ideal per ja deixar-los d’escoltar i
nosaltres cloure el programa d’avui, que com sempre espero que us hagi agradat
tant com a mi. Felicitats Franck
Amsallem, Irving Acao, Viktor Nyberg i Gautier Garrique.
Doncs ara sí, ho
deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és
www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha
realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les
seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i
us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel
Tuset i Mallol.
0 Comments:
Post a Comment
blogger templates |