Molt bona nit a tothom, benvinguts al Jazz Club de Nit tot i encetant la 15a temporada a Ràdio Sant Vicenç 90.2, benvinguts a una nova temporada del Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Abrera 107.9 aquí a Ràdio Joventut aquí a Ràdio Molins de Rei 91.2 aquí a Eixample Barcelona Ràdio amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa i com sempre amb les novetats de músics i editorials. I ja sabeu que aquest programa forma part de la plataforma col·lectiva i internacional anomenada “esfera jazz”, i que al blog hi trobareu l’enllaç. He dit col·lectiva i ara dic també de pirades i pirats del Jazz i ara ja en som més de seixanta entre podcasts i pàgines web totes relacionades amb el món del Jazz.
 
I ja parlant d’aquest programa, dir-vos que estarà dedicat a l’editorial de casa nostra Underpool dirigida per Sergi Felipe i Pep Mula, amb el primer com a tècnic d’enregistraments analògics i posteriors mescles. Podreu escoltar el darrer treball del baterista i compositor Òscar Domènech, “Duality”, també un dels projectes de la casa, l’”Underpool 5 Vol II” i finalment el del contrabaixista i compositor Martín Léiton, “Desde a Bajo”.


Comencem doncs amb el disc ”Duality” de l’Òscar Domènech. Publicat el 14 de març de 2023 per Underpool. Enregistrat en directe al Teatre de l'Aurora (Igualada) el 17 de juny de 2022 durant l'Estival de Jazz d'Igualada. Enregistrat, mesclat i masteritzat per Sergi Felipe, Draw i Candela Domènech. Imatge interior Miguel González. Disseny de Pepon Meneses. Produït per Estival de Jazz & UnderPool. Amb Oscar Domènech - Bateria; Jorge Abadias - Guitarra (pista 5, 8, 9) Sitar (pista 3); Pol Padrós - Trompeta; Sergi Sirvent - Trompeta (pista 2, 3, 4, 6, 8, 9); Piano (pista 1, 3, 4, 7, 8, 9); Jordi Mestres - Contrabaix. Totes les composicions escrites per Oscar Domènech. I com sempre, dir-vos que al blog hi trobareu l’enllaç al Bandcamp del disc: https://underpool.bandcamp.com/album/duality per poder-lo adquirir, si ho creieu convenient. Sempre us dic que sí, que mireu de col·laborar adquirint els seus discos, i d’aquesta manera els ajudarem a seguir treballant, componen i editant els seus treballs.
 
Aquest és un disc divers, com ho solen ser tots, sí, però una mica més, car s’hi conjuminen composicions agosarades on la música, el Jazz Contemporani hi apareix clarament. Balades en l’estricte sentit no hi són, però sí temes on el tempo, el temps, sembla aturar-se. Exemples en són els molt delicats “After All” i “Senyor Duat”. També el tema on Abadías toca el Sitar, anomenat “Shivaranjani” és així per meditar. I un altre que comença de manera delicada és “Principi”, tema a duet de guitarra i bateria que posteriorment agafarà una certa embranzida rítmica. Un dels temes Avantgarde és l’”Antisolos”, iniciat pels dos trompetistes més el líder a la bateria on la resta de músics apareixeran de manera “velada” com el cas de Mestres amb el fregat de la berra. I els quatre temes restants seran els que escoltareu.
 
Comencem doncs amb un d’aquests magnífics temes compostos pel líder i baterista,  l’anomenat “Nueve Notas”, el qual comença marcat per la línia de baixos com a motiu principal i preciós per l’intimisme que destil·la, també pel pianíssim de Sirvent al piano, ell quasi a lo Erik Satie. Les escombretes de Domènech, delicades, i la posterior sonoritat de la trompeta de Pol Padrós, ell molt melòdic i càlid pel canal dret. La trompeta de Sirvent apareixerà també a mode de contrapunt pel canal esquerra, i sempre les notes del contrabaix i les escombretes del líder a la bateria.
 
1.4.- Nueve Notas (Òscar Domènech) 8:44.
 
I què bonic el tema “Nueve Notas”, i després encara hem pogut escoltar la trompeta de Padrós amb sordina i la sonoritat tan freda que n’obté, tan “Cool”, vaja. Certament que ha estat un tema increïble per començar el programa d’aquesta nova temporada.
 
I coses molt interessants escrites per Sergi Felipe les podreu llegir al blog:
Les nou composicions que formen “Duality” mostren el vessant compositiu d'Oscar Domènech, un músic intuïtiu que ha utilitzat la improvisació com a una eina compositiva i que ha donat una gran llibertat interpretativa als músics que l'acompanyen per construir un paisatge sonor propi que ara és pot escoltar en aquest treball. Domènech ha comptat en aquest projecte amb el pianista i trompetista Sergi Sirvent i el guitarrista Jorge Abadías, que toca el Sitar en un tema, amb els que ja havia treballat en diferents ocasions i amb el contrabaixista Jordi Mestres i el trompetista Pol Padrós músics amb qui ha començat ha col·laborar més recentment. “Duality” és un punt d'inflexió en la carrera d'Oscar Domènech, un músic generós, apassionat i en constant evolució que en aquest disc mostra el seu particular imaginari musical on destaquen la riquesa de sonoritats i la solvència d'aquest grup de músics liderats per Domènech.
 
I seguirem a tot waltz i demés meravelles en un tema que iniciaran els dos trompetistes, mentre que el líder seguirà amb les escombretes, ara però colpejant amb una mica més d’energia. Sempre escoltareu també el contrabaix de Jordi Mestres marcant les notes guia. El duet dels dos trompetistes en estèreo és remarcable, els sons diferents dels dos instruments. Mestres ens farà un gran solo de contrabaix solo, amb espurnes de la bateria del líder...
 
2.2.- Waltz for Ron (Òscar Domènech) 4:14.
 
Un gran tema de Domènech on els dos solistes ens han meravellat, per sons diferents i amb una base rítmica sòlida.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Fresh Sound Records: www.freshsoundrecords.com,
Quadrant Produccions: www.quadrantproduccions.es
Temps Record: https://tempsrecord.cat,
Youkali Music: http://youkalimusic.com,
Origin Records: https://originarts.com/,
Errabal Jazz:
http://www.hotsak.com/Errabal-es?set_language=es
UnderPool: https://www.underpool.org
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I encara els escoltarem en el tema on el líder ens farà una magnífica i llarga introducció a la bateria, car ell, Domènech és un dels més subtils en això de tocar els timbals i platerets, en el vital de tempo i anomenat...
 
3.7.- Token (Òscar Domènech) 6:47.
 
I la melodia ha aparegut de la mà de Padrós pel canal dret, mentre que Sergi ha estat qui primer ha improvisat. Magistral és en Sirvent, en el piano, i cada vegada més en la trompeta, una improvisació farcida de contingut rítmic. Si ha fet la melodia, després ens ha fet un solo a la trompeta el bo de Pol Padrós, i ara sí, amb força contingut melòdic, ell que és molt “vena lliure improvisació”. I amb quina mestria Mestres ens ha acaronat amb el contrabaix en el seu solo, i sempre el líder fent línies rítmiques força creatives a la bateria.
 
I ja els acabarem d’escoltar en el tema on Pol l’inicia melòdicament amb la trompeta, tema de senzilla melodia i d’estructura típica de 32 compassos i de la forma AABA, coses que es perceben clarament, i a més a més, a tot swing anomenat...
 
4.1.- El petit historiador (Òscar Domènech) 4:00.
 
Sergi ha estat el primer en improvisar i ara en l’ona del Jazz més modern, alhora amb una clara tendència a la melodia, com la agosarada improvisació de Pol a la trompeta, melòdica però també amb els aires del més enllá jazzístic. El líder ens ha demostrat la seva gran vàlua com a improvisador a la bateria subtil que ell remena la mar de bé, i avui l’hem descobert com a gran compositor que és. Tema ideal per deixar-los ja d’escoltar.


I seguirem amb el darrer projecte de la casa l’”Underpool 5 Vol II”. Publicat per Underpool el 9 de març de 2021. Enregistrat per Sergi Felipe a l’UnderPool Studio, el 3 de desembre de 2018. Mescles Analògiques fetes per Sergi Felipe. Masteritzat per Eivind Ospvik al Greenwood Underground, Nova York. Disseny gràfic de Pepon Meneses. Produït per Underpool. Amb Gorka Benítez – Saxo Tenor, Veu; Roger Mas – Piano; Martín Leiton – Contrabaix i Ramon Prats – Bateria. I al blog hi trobareu l’enllaç al Bandcamp del disc: https://underpool.bandcamp.com/album/underpool-5-vol-ii.
 
I aquest és un projecte on el quartet ha desenvolupat la seva aurèola amb temes tan preciosos a tempo de balada com és “M2” amb una gran improvisació de Leiton al contrabaix i melodies càlides les del saxo tenor de Benítez. Ell mateix té dues curtes composicions on segueix amb les seves ganes de cantar, cosa que sempre fa en els seus projectes en directe, i que són “Sólo quiero despertar” i “El silencio de los peces”. La resta de temes tenen ja un tarannà més viu com és el cas de “Family Meters”, aquest a ritme ternari complex i força entremaliat. També és així “Aleix”, amb un marcatge evident del baterista Prats i notes llargues del saxofonista basc establert a casa nostra. També és molt interessant el tema “Despedida”, a tot vals i precioses melodies a càrrec de Gorka seguint el tarannà de notes llargues en la melodia, que no en les improvisacions. I la resta de temes seran els que escoltareu començant ja amb el preciós tema a balada compost per Roger Mas i a tot vals. Aquest és un tema iniciat per Gorka al saxo tenor on ens acarona el balanceig del seu fraseig tan líric, en la melodia i més encara en la improvisació on se li reconeix so, fraseig i dolçor, que la té quan vol, en el tema anomenat...
 
5.7.- Tot va bé (Roger Mas) 5:26.
 
I quina delícia de tema d’en Roger, i hem escoltat també uns moments de Martín Leiton improvisant  una miqueta, miqueta, en un tema on el protagonisme quasi és total del saxofonista basc, Gorka Benítez. Tema preciós per començar-los a escoltar.
 
I Sergi Felipe ens parla d’aquest projecte, i ho podreu llegir al blog:
Arriba el segon volum del col·lectiu UnderPool 5. UnderPool edita el segon volum del col·lectiu vinculat al segell format per quatre músics excepcionals, el saxofonista Gorka Benítez, el pianista Roger Mas, el contrabaixista Martín Leiton i el baterista Ramon Prats. Després de la bona rebuda del seu primer disc i d’una llarga gira de concerts el grup va decidir tornar a l’estudi per a enregistrar el material que forma part d’aquest segon volum. L’objectiu era deixar constància de l’evolució que ha tingut aquest quartet format per quatre elements en equilibri, amb capacitat de desenvolupar un llenguatge i un so singulars, que defineixen una personalitat musical inconfusible. Com en el disc anterior cada un dels membres del grup ha aportat els originals que formen part d’aquest segon volum que ha estat enregistrat a l’Estudi UnderPool. Un cop més aquests quatre tòtems de l'escena jazzística nacional han mostrat la seva qualitat a l'hora d'interpretar una música que sense renúncies emociona i commou als que l'escolten, demostrant que els llenguatges contemporanis també tenen un lloc important en el nostre panorama musical.
 
I aquest projecte té també un tema en l’ona del Jazz Avantgarde, compost pel Ramon Prats, on la melodia és més aviat basada en un “motiu melòdic principal” que Gorka repeteix en els inicis. Ramon i Martín no paren de crear i crear les seves línies, mentre Roger improvisa de manera percusiva i amelòdica, i aquest és..
 
6.3.- P.L. (Ramon Prats) 4:3.
 
I després de la improvisació de Roger també hem escoltat com Gorka ha improvisat de manera agosarada recuperant a moments el “motiu principal” a partir del qual s’ha compost el tema en l’ona Avantgarde del Jazz. Brutal.
 
I un altre dels temes brutals del disc a tot Swing arrastradet és el compost per Martín Leiton. En aquest tema recuperen l’essència del Blues, iniciat pel trio de piano, contrabaix i bateria i ja amb una magnífica melodia que Gorka ens farà amb el tenor, a base d’algunes notes llargues. Qui primer improvisarà serà Roger i de nou amb una gran presència per sonoritat, sentit del ritme alhora que de la melodia.
 
7.10.- 10 de octubre (Martín Leiton) 6:22.
 
I quin magnífic tema de Leiton a tot brutal Swing, i també Gorka ha seguit improvisant després del pianíssim d’en Roger i de nou amb una gran concepció melòdica alhora que passejant-se pels arpegis de la manera més solvent i fent unes escales inversemblants. I Ramon a la bateria ha fet també una gran tasca en el seu curtet solo, d’aquest gran tema de Martín.
 
I no deixaré de dir-vos que entreu als webs de:
Discordian Records: www.discordianrecords.bandcamp.com,
Moonjune Records: www.moonjunrecords.com,
Auand Records: https://auand.com/,
Segell Microscopi: https://www.microscopi.cat/,
CRU Records: https://alcrurecords.com/,
Tejo Milenario: http://www.tejomusic.com/,
Etc, etc...enllaços que trobareu al blog.
 
I acabarem el seu projecte amb el tema més vital del disc d’en Roger Mas. Una melodia entretallada feta per saxo i piano, ells dos a duet, amb un final molt maco que deixa pas a la improvisació d’en Roger al piano. Brillant, percusiva, creativa amb una gran mà esquerra i una dreta que “vola lleugera i gràcil”, que ara ja feia dies que no ho deia, tema anomenat...
 
8.1.- New Track (Roger Mas) 6:40.
 
Què bo el tema. I després del Roger, en Gorka ha fet la seva gran improvisació, de nou passejant-se per unes escales de lo més creatives, fent gal·la d’una gran tècnica, la que per cert tenen tots quatre, com en Martín, que ha fet un grandíssim solo al contrabaix, ell al qual de seguida escoltarem en el seu darrer projecte. Gran tema d’en Roger per deixar-los d’escoltar i seguir amb el darrer projecte.


I ja per acabar el programa, escoltarem de nou al contrabaixista i compositor canari establert a casa nostra, en Martín Léiton,  ara però en el seu darrer disc “Desde a Bajo”. Publicat el 4 de juny de 2021 per Underpool. Enregistrat a l’UnderPool Studio el 17 de juny de 2020. Mescles analògics de Sergi Felipe. Masteritzat per  Eivind Opsvik als Greenwood Underground, Brooklyn, Nova York. Disseny gràfic de Pepon Meneses. Amb Martín Leiton - Contrabaix i Composicions; Jordi Rossy - Bateria; Santi de la Rubia - Saxo tenor i Toni Saigi - Piano. Tota la música composta per Martín Leiton. I l’enllaç al seu Bandcamp el trobareu al blog: https://underpool.bandcamp.com/album/desde-a-bajo.
 
I aquest magnífic disc “Desde a Bajo”, té composicions pròpies i estàndards de Jazz com és la preciosa única balada del disc “But Beautiful”. A la resta de temes propis del líder Leiton hi ha tempo més o menys mèdium com són “Maletas” a tot brutal Swing i “Primavera” aquesta darrera força entremaliada de canvis rítmics sobretot en els seus inicis. I “Gran Karma” comença vital amb el contrabaix de Martín i també posteriorment amb en Santi fent la melodia, coses que es calmaran en les improvisacions, en un tema d’estructura Rh & Ch. Un altre tema amb un Swing brutal és el “Ollie’s”, i ja a un tempo una mica més viu. I també és així el “All the Licks”, amb Swing i a tempo vital tot just després de la Intro, una mena de “contrafact” del “All The Things You Are” de Jerome Kern. Finalment el “Rains each Day” és també vital amb una melodia inicial també entremaliada a càrrec de De la Rubia i sempre amb el “Walking” de Martín i primera improvisació de Tony Saigi.
 
Doncs ja els podem començar a escoltar i ho farem amb la preciosa balada del 1947 composta per Jimmy Van Hausen i lletres, quan algú la canta, de Johnny Burke, amb una melodia interpretada dolçament pel pianíssim de Toni Saigi i posterior increïble improvisació de Santi de la Rubia al saxo tenor, tema on ells dos en són els protagonistes amb el suport esclar de la base rítmica de dos, de Martín al contrabaix i de l’inefable Jordi Rossy a la batraca, que diria ell, en l’anomenada...
 
9.7.- But Beautiful (Van Hausen & Burke) 5:19.
 
Doncs i quina delicada interpretació que ens han fet ells quatre per a començar-los a escoltar.
 
I des de la pàgina web d’Underpool es pot llegir, al blog:
La música escoltada a “Desde a Bajo” ens mostra la personalíssima visió del jazz de Martín Leiton producte de la seva experiència i influències, on el groove és una característica destacada. Leiton és un músic molt actiu que ha florit no només en un context estrictament jazzístic, sinó també en el pop, la música experimental i la música tradicional. Tot això el converteix en un dels baixistes més complets de l'escena contemporània. A “Desde a Bajo”, Leiton gaudeix de la complicitat del baterista Jordi Rossy, pel qual sent una profunda admiració. Rossy és un referent absolut per a molts músics de la seva generació i Leiton ha tingut l'oportunitat d'actuar amb ell en diferents ocasions. Juntament amb Rossy vénen el saxofonista Santi de la Rubia i el pianista Toni Saigi, dos dels intèrprets més destacats del panorama actual que completen aquest quartet, on Leiton ha aprofitat per documentar la seva experiència com a contrabaixista i compositor.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
23 Robadors:
https://23robadors.com/programacio/,
Jamboree Jazz Club:
https://jamboreejazz.com/agenda/,
Campari Milano:
https://www.camparimilano.com/programacio-musical/,
etc, etc....al blog hi trobareu l’enllaç a la seva programació.
 
I seguirem a tot delicat Swing amb un tema on Santi ens farà la melodia, i ja amb el suport del piano de Toni, ells dos jugant, intercanviant i compartint. El primer solo ens el farà Toni, el qual ens farà alguns licks que reconeixerem, com el del “Stablemates” de Golson i alguns més.
 
10.3.- Maletas (Martín Leiton) 6:44.
 
Magnífic tema de Martín i ja heu vist que a més a més, en Santi ens ha clavat un tros de solo al tenor, increïble, com també el del líder Martín al contrabaix, només lleugerament acompanyat pel subtil baterista Rossy i acords puntuals de Toni al piano. Brutal tema de Leiton.
 
I un altre increïble tema és el contrafact del “All The Things You Are”, iniciat a  un tempo mèdium slow per ja després amb la melodia feta per Santi doblar-lo, amb un swing brutal per “walking” de Leiton, melodia una mica modificada però no gaire, i ja després un dels seus brutals solos, llarg i impressionant, als quals ja ens ha molt ben acostumat. Toni el seguirà també amb la seva particular visió de la improvisació pianística farcida de llenguatge propi sense oblidar la seva gran influencia, la monkiana.  I esclar que sense oblidar la base rítmica de dos, ells dos, brutaIs, Martin Leiton i Jordi Rossy i el tema es diu..
 
11.6.- All the Licks (Martín Leiton) 6:37.
 
I sí que ha estat increïble aquesta revisió del tema de Jerome Kern, amb un final on han recuperat la “Intro” inicial a tempo mèdium slow, brutal també.
 
Us recordo també que entreu a les següents pàgines web dels locals on es fa Jazz..
Nota 79: https://www.nota79.cat/events/,
Nova Jazz Cava:
https://www.jazzterrassa.org/ca/programacio/upcoming,
Jazz Club la Vicentina:
https://jazzclublavicentina.blogspot.com/, nosaltres, que inaugurarem la 15a temporada del Jazz Club la Vicentina amb el jove i gran trompetista crescut musicalment amb la Sant Andreu Jazz Band, Joan Chamorro i demés projectes afins, i ja per presentar-nos el seu segon treball discogràfic el del gran trompetista Joan Mar Sauqué en format de trio, amb en Josep Traver, guitarra i Sergi Mesa, contrabaix. Us hi esperem.
 
I ja per acabar projecte i programa, podreu escoltar un altre dels temes més vitals del disc, amb un gran “walking” del líder al contrabaix, tema propi que ens diu que “plou cada dia”, i ja amb la melodia a càrrec de Santi al saxo tenor, amb un canvi tonal en el pont que escoltareu és magnífic. Toni serà qui primer improvisarà i ja copsareu les seves personals “maneres”, sòbries, elegants, sense fer massa “escarafalls” ni carreres fotent carretades de notes seguides a tota hòstia, no, ell és més tranquilet, ara ho escoltareu en el tema anomenat...
 
12.1.- Rains Each Day (Martín Leiton) 8:27.
 
Brutal tema de Martín Leiton i llarg solo d’en Toni per ja seguir-lo Santi amb el seu fraseig tan característic i tècnica immillorable. Velocitat d’execució, fluïdesa d’idees, carretada de notes a mode de Coltrane però sempre amb un gust i obtenció melòdica de gran bellesa, la de les seves improvisacions. I quins “vuits” ens han fet ells amb Jordi Rossy, per després passar a “quatres”, brutals tots quatre, tema ideal per ja deixar-los d’escoltar i nosaltres acabar el primer programa de la temporada 2023-2024.
 
Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es
i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, espero, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú. Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |