Molt bona nit a tothom, benvinguts a Jazz Club de Nit aquí a Ràdio Sant Vicenç 90.2 amb un programa de Jazz per a vosaltres que us agrada el Jazz, com deia el nostre amic Cifu. A ell li dediquem el programa avui i cada setmana que el fem, o sigui que un petó ben gran Cifu. Aquí Miquel Tuset i Mallol qui us parla, presenta i realitza aquest programa.

Doncs ves per on que em trobo amb el Programa 400 a Jazz Club de Nit sense quasi adonar-me’n. Bé, són més de 10 anys fent programes on he anat madurant la meva manera de fer-los fins arribar al format actual, barreja de textos, caràtules i música, que ja m’està prou bé. Una quasi efemèride numèrica que em va fer pensar en què aquest programa havia de ser especial. No vaig tardar gaire en rebre informació del més enllà tot indicant-me què havia de fer i quines músiques havia de posar. I és que em trobo ara mateix llegint cada vespre un tros d’un llibre que vaig comprar ara fa un any a una botiga de Madrid. Un té diversos llibres per llegir, com totes i tots vosaltres, i s’anava quedant a la prestatgeria fins que finalment el vaig poder agafar. També li volia dedicar el programa a un gran aficionat al Jazz que ens va deixar l’any passat i que per decisió de la seva cosina, vaig ser l’afortunat de rebre una part important del seu llegat discogràfic. La data també m’és prou important, perquè enguany fa 50 anys que aquest disc i les seves músiques em van obrir les portes de la meva percepció al Jazz.

Doncs comencem a posar noms....
El llibre que estic llegint és Bitches Brew, Génesis de la obra maestra de Miles Davis, (de Enrico Merlin i Veniero Rizzardi llibre del 2010) comprat a la botiga JazzyMas de la Montse i per tant les “¨Portes de la meva percepció al Jazz” varen ser “In a Silent Way” i “Bitches Brew”. I resulta que el gran aficionat al Jazz del qual en tinc jo gran part del seu material, sembla que tot el que era en format CD i superior als 400, és l’inoblidable Jordi Lliuret i qui va pensar en mi com a successor d’ell és la Marta Sugrañes. Finalment, el viatge a Madrid de fa un any el vam fer amb el Joan Recolons tot i acompanyant al Lluís Coloma, Manolo Germán i Marc Ruiz, els quals tenien 4 nits al Cafè Central. I aquesta setmana amb un micro conte de Teresa Tuset.

És un llibre de 317 pàgines que encara no he acabat, o sigui que aprofitant la seva lectura, us comentaré a mode de resum els trossos relacionats amb els temes que he seleccionat, parlant del com es van fer i quines varen ser les seves vicissituds. En el llibre ens parlen dels enregistraments previs al Bitches Brew tot i valorant l’evolució de la música de Miles. Partiré de l’anterior disc ”In a Silent Way”, car en aquest ja es va gestà la base del següent disc, el “Bitches Brew”.



“IN A SILENT WAY”
Miles Davis

Editat el 30 de juliol del 1969 per CBS Columbia
Enregistrat amb un Ampex de 8 pistes en una sessió per Stan Tonkel i Russ Payne el 28 de febrer de 1969 a “The Church”,  al CBS 30th Street Studio a Nova York.
Productor, Teo Macero.

Miles Davis, trompeta
Wayne Shorter, saxo soprano
John McLaughlin, guitarra
Chick Corea, piano elèctric
Herbie Hancock, piano elèctric
Joe Zawinul, piano elèctric, orgue
Dave Holland, contrabaix
Tony Williams, bateria

Els autors del llibre ens avisen que totes les indicacions dels temps cronometrats relatius als fragments musicals descrits, es refereixen a les edicions més recents Columbia/Legacy ressenyades en la discografia. Jo us posaré els discos en format CD del Jordi Lliuret car els meus vinils no estan en les millors condicions per a la vostra escolta, no per mal tracte que mai l’he tingut, sinó per les milers de vegades que deuen haver sonat. Aquesta apreciació temporal del llibre serà doncs més o menys relativa, la qual cosa no ens ha de fer estripar les vestidures. El capítol del llibre En la esquina y en silencio és el que ens parla del “In a Silent Way”.

 Segons una opinió àmpliament acceptada a principis dels 70, hi ha qui postula que In a Silent Way seria un estudi preparatori per fer després Bitches Brew. Miles deia en aquella època que havia de canviar, que ell no mirava mai endarrere. Els canvis que es varen produir el 1968 varen ser múltiples, també en la seva vida privada. Després de 4 anys, el seu segon quintet s’havia transformat en un grup cada vegada més orientat vers la improvisació col·lectiva, i per tant, depenia de la interacció de personalitats individuals i fortes. Amb la introducció del Fender Rhodes s’havia transformat la sonoritat del principal instrument harmònic i també l’impacte fònic dels directes. A principis del 1969, Miles i Teo ja feia temps que experimentaven a l’estudi per a poder concebre i desenvolupar d’altres mitjans per a crear i compondre a fi i efecte d’albirar nous horitzons. In a Silent Way és l’àlbum amb el qual Miles proposa una nova aproximació a la creació musical, meta que intuïa i perseguia de feia any i mig, tot i que el mètode per arribar a l’obra musical que coneixem va ser molt més intuïtiu i experimental que els emprats anteriorment.

Però ja en parlarem després, ara us proposo que escolteu una selecció que he fet de tres dels temes d’aquest disc, Som-hi doncs primer amb..

2.1.- In a Silent Way         (Joe Zawinul)          4m11s

I el tema que titula el disc és una típica composició de la “vena pastoral” de Joe Zawinul que Miles despulla quasi per complet, deixant només intacta la melodia. Holland recorda que era habitual en Miles transformar les composicions per a convertir-les en quelcom propi, i deia, “si hi havia molts acords, li deia al baixista que toqués la única nota comú a tots els acords que es movien, a fi d’obtenir un pedal. Va fer això amb In a Silent Way, ens diu Holland. I parlant d’aquests 4 minuts, ens diuen els autors què: difícilment es pot fer quelcom més simple. Per sota de les exposicions del tema córrer un “bordó” en “E” tocat pel contrabaix amb l’arc, a més a més dels colors dels Rhodes, probablement tocats per Zawinul i Corea. Tota la interpretació produeix la il·lusió d’una suspensió completa del temps, amb McLaughlin subratllant aquesta característica en començar amb una cita literal del Wiegenlind de Brahms. La guitarra de Mc Laughlin fa la melodia fins el minut 2 i 8 segons, i acompanya amb acords al soprano de Shorter que la fa fins el minut 3 i 3 segons, moment en el qual és Miles que els substitueix. I sempre per sota el bordó en E de Holland i els colors dels dos teclats.


Seguim amb l’extret....

1.1.- Shhh                        (Miles Davis)          6m14s

Del primer tema del CD, “Shhh/Peaceful”, he extret la primera part de 6minuts i 14 segons. La inspiració ferroviària situa el tema en una tradició que recorre la història de la música afroamericana, en particular el Blues. La música està sostinguda per una figura permanent de Tony Williams que ens recorda l’esbufec d’una màquina de tren. El seu xarles, juntament amb les pinzellades de l’orgue Hammond, semblen venir directament d’un single instrumental de James Brown, “Choo Choo (Locomotion)” del 1963. El tema va néixer a partir d’un material temàtic prou enrevessat compost per una línia de baix, redoblada pels teclats i per un tema escrit per als dos vents. Una primera versió realitzada per Teo muntant no menys de sis “preses”, “takes” en anglès, presenta un traç obsessiu semblant al de “Circle In The Round”. El que està clar és que aquesta manera de “re-crear”, la relacionada amb el muntatge similar al que es fa en cinema, va ser el “leit-motiv” d’aquesta nova manera de “fer” música. A la versió definitiva ja s’escolta el solo de McLaughlin acompanyat per la base i teclats i així fins el minut 1 i 38 segons, a partir d’on hem escoltat el solo de Miles i fins el final d’aquesta primera part del “Shhhh/Peacefull”, o sigui “Shhh”.


I acabem el primer passeig pel “In a Silent Way” amb....

2.2.- It's About That Time  (Miles Davis)          11m27s

I el “It’s about that time” es va construir amb l’alternància de dos “grooves”, un primer i curtet “bass vamp” equivalent a un “riff” incisiu de R&B sobre el qual es fa caure una progressió descendent d’acords per quartes, que fa que la música oscil·li entre l’ambigüitat del E i del F. La tensió es resol en el moment que l’altre baix, més articulat i impulsiu consolida decididament el F mixolidi. L’esquema dels dos baixos és un efecte simple però molt eficaç. Tots els solos de guitarra, saxo i trompeta (els teclats, aquí, tenen un paper secundari) es desenvolupen sobre l’alternància dels “vamps” però cadascun d’una manera diferent. Aquest tema és el resultat de seleccionar cinc fragments i mesclar-los. Teo construeix un recorregut formal i realitza una petita obra mestra de retòrica musical. En realitat, es concentra en els trossos del solo de Miles corresponents al segon cicle del baix, a partir del moment precís on s’escolta el darrer cop de Williams sobre la caixa i el plat, abans de tornar a la pulsació persistent del baterista. I el resultat final va ser una mena de “Ctrl X” “Ctrl V” dels diferents trossos enregistrats de tal manera que el primer solo que hem escoltat de Miles de fet era un tros del seu i darrer en la gravació. Mc Laughlin és el primer solista que apareix després del “bass vamp” nº 1 i la relativa seqüència d’acords i abans amb una primera intro de Miles, fent-lo d’uns tres minuts abans de passar al “vamp” nº 2 al minut 8 i 18 segons. I ens diuen que els tempos del gràfic fan referència al màster definitiu i no al “semi-elaborat” que estem describint. Amb l’entrada del “bass vamp” nº 1 en el minut 9 i 9 segons Shorter ataca el solo amb el soprano i li durarà prop de tres minuts per passar al “bass vamp” nº 2 i entrar Miles amb el seu, el qual farà travessant dos cicles dels “bass vamps”. Fins aquest moment Williams no ha fet res més que marcar amb el xarles i el canto de la caixa de manera incessant, com un metrònom però “funky”, en una pulsació mínima en corxeres, sempre igual, sense tocar cap element més de la seva bateria. Després del “bass vamp” nº 2, el solo de Miles dibuixa un crescendo gradual fins un senyal que Williams interpreta descarregant la tensió amb un gest magistral: abandona el paper de metrònom i desencadena una seqüència molt potent d’invenció polirítmica, desviant per un moment tot el conjunt de la “Silent Way” fins una situació incandescent. Amb la tornada al “bass vamp” nº 1, minut 13 i 49 segons hi ha una crida general a l’ordre, a la calma. Williams torna a ser el metrònom funky i el solo de Miles segueix fins el “bass vamp” nº 2 i així arribaran al final, delicadament tot i donant l’entrada de nou, en el disc, al “In a Silent Way”.

I ara crec que és un bon moment per escoltar el micro conte de Teresa Tuset
.....................
Gràcies per recordar-nos a totes i a tots que estem fent el Programa 400.

I amb aquesta petita repassada del disc que va fer més planer el camí cap el Bitches Brew ens diuen els autors del llibre que aquest camí va tenir dos aspectes importants: la certesa de poder treballar amb el mètode que s’estava experimentant durant aquells dies, quan a la taula de mescles s’estava confeccionant “In a Silent Way” i la selecció, és a dir, l’orquestració del conjunt. Miles parlava aleshores d’un so “Big Band” què és vertaderament innovador, i en definitiva, aquesta “Big Band” del ”Bitches Brew” era per Miles una evolució natural de la idea, nascuda amb Gil Evans, d’utilitzar l’orquestra com una paleta, on tots els seus membres havien d’estar oberts a la possibilitat d’improvisar col·lectivament.

Som-hi doncs amb el....



“BITCHES BREW”
Miles Davis

Editat per CBS Columbia el 30 de març de 1970
Enregistrat per Frank Laiko el 19 i per Stan Tonkel el 20 i 21 d’agost de 1969 a l’Estudi B de Columbia, a Nova York.
Produït per Teo Macero.

Miles Davis, trompeta (excepte a "John McLaughlin")
Wayne Shorter, saxo soprano (excepte a "John McLaughlin")
Bennie Maupin, clarinet baix (excepte a "Sanctuary")
Joe Zawinul, piano elèctric (esquerra)
Chick Corea, piano elèctric (dreta)
Larry Young, piano elèctric (excepte a "Bitches Brew" i "Sanctuary")
John McLaughlin, guitarra elèctrica
Dave Holland, contrabaix, baix elèctric
Harvey Brooks, baix elèctric (excepte a "Sanctuary")
Lenny White, bateria (esquerra) (excepte a "Sanctuary")
Jack DeJohnette, bateria (dreta)
Don Alias, congues, bateria (esquerra) a "Miles Runs the Voodoo Down"
Juma Santos (acreditat com "Jim Riley"), shaker, congues, percussió a "Miles Runs the Voodoo Down"
Billy Cobham, bateria (a l'esquerra) a "Feio"
Airto Moreira, percussió i cuica a "Feio"

Doncs en aquell moment de la seva carrera Miles estava molt influenciat pel Rock contemporani i la música Funk, el treball del compositor anglès Paul Buckmaster i amb Zawinul tocant amb el grup del Cannonball Adderley. Miles va posar als músics en semicercle, amb ell al mig i de cara a la cabina d’enregistrament, de manera que visualment ho veiés tot. Es va enregistrar tot amb un Ampex de 8 pistes, igual que el “In A Silent Way”, però ara s’havia d’agrupar instruments car, hi havia més músics que pistes del magnetòfon. El repertori era quasi totalment nou si exceptuem “Sanctuary”. Feia ja alguns anys que Miles es negava a entrar a l’estudi amb idees precises sobre la música que s’havia d’enregistrar, i quasi no portava res escrit, en tot cas alguns dels seus col·laboradors com en aquest cas va ser Joe Zawinul. La nit del 18 va tenir una reunió a casa seva amb el quintet i alguns músics convidats, on Miles els hi va dir molt per sobre el que volia; després els va deixar sols al seu estudi i va pujar a mirar la tele. La idea era enregistrar diverses parts d’una composició que després es muntarien. Escoltarem ara Bitches Brew però abans situarem als músics en les 8 pistes de l’Ampex:

1        Harvey Brooks, baix elèctric
2        Bennie Maupin, clarinet baix,
          Wayne Shorter, saxo soprano
          Dave Holland, contrabaix,
3        John McLaughlin, guitarra elèctrica
4        Chick Corea, piano elèctric Fender Rhodes
5        Miles Davis, trompeta
Wayne Shorter, saxo soprano (solos)
6        Joe Zawinul, piano elèctric Fender Rhodes
7        Lenny White, bateria  
Don Alias, congues, percussions
Juma Santos, shaker, pandereta, percussió
8        Jack DeJohnette, bateria

Escoltem doncs...

Disc 1, 2.- Bitches Brew    (Miles Davis)          27m

I si anem al capítol 5è del llibre, “Posa alguna cosa d’això Teo: la construcció de Bitches Brew” hi ha un apartat anomenat: Compondre el disc on ens fan un resum de com han evolucionat els sistemes de gravació fins arribar aleshores a la cinta magnètica, i en el nostre cas de 8 pistes, i les possibilitats de mescles diverses (després vindrien les 24 pistes analògiques, i més evolucions fins arribar ara als sistemes digitals on no sembla haver limitacions). En aquella època circulaven opinions, en el món del Jazz sobretot, relacionades amb el mite de la improvisació com expressió d’espontaneïtat i garantia d’autenticitat, les quals generaven una certa desconfiança vers els tractaments posteriors de la enginyeria en considerar que es desnaturalitzava la interpretació musical original.

El màster de Bitches Brew
S’havia previst enregistrar diverses sessions, però la disposició i la forma dels diferents segments varen ser decidits a posteriori segons el resultat aconseguit en la fase de gravació. Bitches Brew es va basar en elements compositius no escrits però disposats des de l’inici amb suficient claredat. El tema consta de dues seccions contrastades, una principal basada en un Groove constant a tempo mig, Part I i l’altra de caràcter introductori, a tempo rubato Part II. Així doncs aquest tema el comença la Part II i el que s’escolta a l’inici prové de la primera “presa”, “take”, i llevat dels efectes afegits a la trompeta, respecta fidelment la interpretació d’una estructura composta; no només prèviament escrita sinó que el seu desenvolupament havia estat en gran part predeterminat i posat a punt la nit anterior a l’estudi de Miles. En aquests moments hem escoltat a Holland fent una mena de “clave” a tempo lent, seguit d’acords de Zawinul i percussions diverses fent-ho dues vegades, mentre que a la tercera ja amb la trompeta de Miles amb ecos diversos i el característic A del tema, marca sonora de l’àlbum. Aquesta seqüència l’han repetit amb Miles fins arribar a la Part I en el minut 2 i 51 segons.



A partir d’ara hem escoltat el baix de Brooks fent una figura sinuosa discretament acompanyat per bongos, responent-li el clarinet baix de Maupin, i el repicar dels dits de Miles. En aquest moment ha entrat el redoble de la bateria de DeJhonette i la resta de la secció rítmica, amb teclat de Zawinul alhora que Lenny White també s’hi ha afegit i posteriorment la guitarra de McLaughlin, on ell amb el solo, s’ha alternat amb el teclat de Corea. En el minut 7 i 25 segons l’atmosfera s’ha relaxat aturant el Groove la secció rítmica, tot i seguir-la desenvolupant seguidament i ja amb el solo del guitarrista anglès, el qual desestructura, fragmenta, descompon, tot improvisant amb frases entretallades. I així segueixen els participants intercalant-hi moments de relaxació i excitació relativa. Miles ha aparegut en el minut 8 i 56 segons atacant el seu segon solo amb diversos motius del tema “Spinnin’ Wheell” però més endavant obté una frase molt incisiva que estimula la creativitat de Teo. Segons sembla, va veure clar que havia arribat el moment d’insertar un tema que tranqués en aquell punt el flux dels solos però no el teníem enregistrat, així doncs el vaig recrear a partir del que ja teníem. Gràcies a un procés de descomposició, reducció i clonació d’un segment de la improvisació es crea una elaboració articulada i coherent, com si Miles estigués component en aquell instant, preparant el moment culminant del seu solo. I aquestes incisions són les que hem escoltat a partir del minut 10 i 31 segons, repetint-se diverses vegades la seqüència de Miles en el registre agut amb frases entretallades. A partir d’aquí segueix desenvolupant el seu solo fins el minut 11 i 28 segons. La secció rítmica deixa espai perquè entri Shorter amb el soprano el qual el fa davant del micròfon de Miles, un solo força curtet, amb un so del soprano que no va ser l’adequat, car el seu canal estava equalitzat per a la trompeta; amb ell dialoguen Holland i Zawinul. En el minut 12 i 36 segons, Shorter deixa espai a Holland que acaba el final de la presa, “take” original, amb DeJhonnete al canal dret sol per uns moments. En el minut 13 i 28 segons hi ha una altra mescla d’en Teo Macero: la segona part del solo de Corea enregistrat en dos segments que després es varen mesclar. El segon solo de Corea és un diàleg amb Holland i Zawinul on en el minut 14 i 38 esbossa la figura de la Part III, o sigui el tema anomenat “John McLaughlin”, tot just abans del relax, adequat per insertar-hi de nou la Part II a tempo rubato en el minut 14 i 41 segons. I el tema encara ha tingut una altra Part I, tot i que inferior de temps, per acabar de nou amb la Part II a tempo rubato, en una demostració d’enginyeria de mescles alhora que de recreació.

I seguirem amb el...

Disc 2, 3.- Miles Runs the Voodoo Down (Miles Davis) 14m04s

Ens expliquen els autors què: el quintet tenia unes quantes peces noves, que no eren herència de la formació precedent i que mai s’havien enregistrat en disc, entre les quals “Spanish Key” però també n’hi havia una que havien fet en directe, amb un arranjament que per fer-lo en estudi i amb formació ampliada, se n’havien de fer modificacions importants. Un tema sense títol definit en el moment de l’enregistrament i que finalment es va dir “Miles Runs The Voodoo Down”, tema “funky” a tempo mèdium i que havia entrat en el repertori del quintet des de finals de maig havent-la tocat en els concerts recents al Village Gate, Blue Coronet Club, Newport Festival, etc, i que Columbia havia enregistrat en dos d’aquests directes. En cadascuna d’aquestes actuacions en directe, se n’havien fet diverses versions, i per tant, era un tema força consolidat al menys pel quintet, i que no va ser problema per la resta de membres en el moment de l’enregistrament encabit en el “Bitches Brew”. Així és que la cinta enregistrada de 8 pistes conservada en els arxius de Columbia és l’única que no té ni talls ni entroncaments. En el moment de l’enregistrament però, Teo parava i engegava “màquines” segons el que passava, també per deixar escoltar als músics el que s’havia enregistrat prèviament per així considerar-ho o no segons si havia quedat bé o no.

La disposició dels instruments va ser similar a la primera jornada...

1        Harvey Brooks, baix elèctric (takes 3, 4, 6 i 9)
          Dave Holland, contrabaix (takes 1, 2 i proves)
2        Bennie Maupin, clarinet baix,
          Wayne Shorter, saxo soprano
Harvey Brooks, baix elèctric (takes 1, 2 i proves)
Dave Holland, contrabaix (takes 2 i 4), baix (takes 6 a 9)
3        John McLaughlin, guitarra elèctrica
4        Chick Corea, piano elèctric Fender Rhodes
5        Miles Davis, trompeta
6        Joe Zawinul, piano elèctric Fender Rhodes
7        Lenny White, bateria (takes 1 a 4), shaker (takes 5 a 9)
Don Alias, shaker (takes 1 a 4), bateria (takes 5 a 9)
Juma Santos, congues
8        Jack DeJohnette, bateria

Es van fer 9 preses de so, 9 takes:
Presa 1: De dos fragments, el primer de 22 segons i l’altre de 2 minuts i 16 segons.
Presa 2: Un fragment de 3 minuts i 47 segons
Presa 3: Un fragment d’1 minut i 39 segons
Presa 4: Un fragment de 2 minuts i 57 segons, etc...
Aquesta presa Miles la va iniciar amb la seva “frase codificada”, que seria el motiu principal amb el qual desenvolupa el seu solo.
Presa 9: El tema sencer de 14 minuts i 1 segon.
Aquesta vegada la toquen sencera i veuen que serà la definitiva i presa mestre, i per tant no faran cap mescla amb les preses anteriors.


Així doncs el tema comença amb la fórmula ajustada. Alias executa dos compassos del patró rítmic “carnavalesc”, després Brooks entra amb el “vamp” en F i després entren les percussions i els altres instruments de l’orquestra amb la guitarra pel canal dret, clarinet baix en l’esquerra. Miles entra als 35 segons i segueix amb un solo basat en la superposició de l’escala pentatònica menor sobre la pentatònica major; és a dir, una mixolídia amb la tercera menor afegida. Deixant de banda el solo de Miles, els moments solistes del tema s’han de considerar més aviat com a solos a dos, o solos en contrapunt amb dos instruments. Així doncs tenim el duet de solos Holland/McLaughlin amb aquest darrer dirigint-lo en el minut 4 i 12 segons, la parella Shorter/Maupin en el minut 6 i 15 segons, amb el primer de director solista. Shorter no va seguir el concepte improvisatori de Miles i va fer-ho essencialment en l’escala F menor dòric. A partir del minut 8 i 2 segons, el duet solista és el Corea/Zawinul on teixexen nivells tímbrics i superposicions modals, amb la guitarra pel canal dret fent acords. Miles torna a entrar en el minut 10 i 42 segons, on partint d’una paràfrasi temàtica, amplia els límits de l’harmonia per tornar, cap el final, a una sèrie de frases farcides de Blues. L’atmosfera es tranquil·litza i la secció rítmica porta el tema cap el seu final.

I ja per acabar aquest programa especial 400, us proposo escoltar el tema de Joe Zawinul...darrer tema enregistrat en la sessió del tercer dia, 21 d’agost de 1969....

Disc 1,1.- Pharaoh’s Dance         (Joe Zawinul)          20m

I en aquesta darrera jornada Miles cridà a Larry Young que s’afegís amb el Fender Rhodes. De fet, n’havien llogat tres, i aquest tercer no havia estat utilitzat encara. Amb aquesta formació ampliada, la distribució de pistes sofreix un petit canvi de disposició de pistes i va quedar de la manera següent:

1        Harvey Brooks, baix elèctric
         
2        Bennie Maupin, clarinet baix
Dave Holland, contrabaix         
3        John McLaughlin, guitarra elèctrica
4       Joe Zawinul i Larry Young, piano elèctric Fender Rhodes
5        vents solistes:
Miles Davis, trompeta
Wayne Shorter, saxo soprano
Bennie Maupin, clarinet baix
6        Chick Corea, piano elèctric Fender Rhodes
7        Lenny White, bateria
Don Alias, percussions
Juma Santos, congues
8        Jack DeJohnette, bateria

Màster de “Pharaoh’s Dance”
I els autors ens diuen què, des del punt de vista de la “postproducció”, aquest és el vertader “tour de force” de tot l’àlbum. És també el primer tema i quasi una declaració d’intencions. Tal i com va passar amb “In a Silent Way”, el sentit de tot plegat a l’escolta, es va construir després de les interpretacions. Si ho analitzem bé, s’aprecia el caràcter provocador d’aquesta mescla i l’aposta brillant de Teo en un terreny exquisidament compositiu. El tema parteix d’una composició predeterminada, amb seccions i subseccions, però acaba essent una composició diferent, d’un altre tipus. Comparada amb “Bitches Brew”, que es va dissenyar des de l’inici amb les mescles al cap partint d’un material no escrit i simple amb un esquema dual d’extasi/acció, “Pharaoh’s Dance” és una  peça complexa, articulada en dues parts subdividides en diferents episodis, que inicialment es va afrontar de manera normal, és a dir, intentant superar les dificultats de lectura. En general, poca de la música interpretada en les tres sessions havia estat preparada o assajada. Així doncs, aquest tema no era massa compatible amb un plantejament “a primera vista”, i per tant es va decidir interpretar-la fragmentada en parts petites. La elecció d’una forma completament diferent d’afrontar la peça apareix molt més tard, quan ja l’havien acabat, moment en el qual Teo decideix passar a la mescla, eliminant bona part de les seccions escrites, substituint-les per processos temàtics derivats de la manipulació de fragments de les parts enregistrades, re-colocant-les segons una lògica compositiva diferent de l’original. El resultat és una peça llarga de 20 minuts i estructura tripartita i material temàtic el qual, i per obra de la mescla, acaba col·locat en una posició estratègica que marca les cesures formals.

En el llibre ens parlen abastament de les diferents parts de la mescla definitiva, explicat d’una manera clara i entenedora, com està fet tot aquest magnífic llibre que ben aviat acabaré de llegir. I a vosaltres, recomanar-vos que l’adquiriu, per així saber tots els “ets i uts” de com es va fer aquesta “Obra Mestre” que va canviar el rumb del Jazz, obrint-lo a nous camins i que a mi em va obrir “les portes de la percepció” al Jazz. A partir de llavors ja no he parat d’escoltar Jazz en totes les seves variants. Segueixo escoltant Rock Progressiu, Música Clàssica, Blues, etc, etc...i que no pari.

Doncs res, que us recordo que aneu a veure jazz  en directe a llocs com Jazz Club La Vicentina, La Traska Truska, Jamboree, Jazzsi, 23 Robadors, Guzzo, Casa Fígari, Falstaff, Nova Jazz Cava, Campari Milano, JazzMan, Sinestesia, Big Bang, La Farola, el Maki, etc, etc, i que mireu d’adquirir discos, els d’aquest programa i els dels músics de tots els programes de Jazz Club de Nit.

Doncs ara sí, ho deixem aquí, gràcies per ser-hi aquí o al blog del programa que ja sabeu què és www.jazzclubdenit.blogpspot.com.es i jo mateix Miquel Tuset i Mallol qui l’ha realitzat, xerrat pels descosits d’interessos comuns, i seleccionat les seves músiques, us espero la setmana vinent, si podeu, voleu i en teniu ganes i us desitjo molt bona nit i bon Jazz Club de nit en el Jaç de cadascú.
Miquel Tuset i Mallol.

0 Comments:

Post a Comment



 

blogger templates |